handdator

Visa fullständig version : Byta motor i mc??

jorgen
2005-06-07, 22:56
Har någon koll på vad som gäller (jag har sökt mn inte hittat) om man får för sig att byta motor i en XR till tex en dominator (i princip samma men med 644cc och elstart utan kick) .......

Kan man klara sig undanpå nått sätt (honda skriver inte intyg) enligt besiktningskillarna så var det intyg från tillverkarn som gällde men där vart det tji :sad: .....

all hjälp är välkommen... kanske någon som vill köpa en dominator motor dyrt och sälja en xr billigt :lol: ...... Som det ser ut får jag byta bort min älskade elstart mot en kick :sad: .....

JW

AndersX
2005-06-07, 23:35
Kan man klara sig undanpå nått sätt (honda skriver inte intyg) enligt besiktningskillarna så var det intyg från tillverkarn som gällde men där vart det tji :sad: .....

JW

Vad är det för intyg besiktningen vill ha? Det byggs ju choppers till höger och vänster, motorbyte låter som en betydligt mindre modifiering. Går det inte att få fram samma fakta som besiktningskillarna vill ha intyg på något annat sätt? t.ex jämföra Dominatorns regbevis med XRens.
Kolla även med den där självbyggarorganisationen SFRO, tror jag de heter, om de har några tips.

jorgen
2005-06-08, 16:40
Det är inte fullt så lätt....

I och med att man har en cyckel som är byggd av någon och så tar man en motor byggd av någon (samma denna gågn) så måste den som byggt cyckeln intyga att motorn man vill sätta i funkar :X00889X: honda skriver inte intyg enligt killen på honda jag pratade med :sad: han sa att om någon bygger om eller ändrar deras maskiner så är det upp till dn som ändrar att skriva intyg

JW

jorgen
2005-06-08, 19:01
Men vad jag inte har koll på är var man hittar regler i ämnet..... typ vad som gäller och när det började och om det är undantag för dom äldre och sånt... alltså om det går att lirka sig ur eländet på nått sätt.... annars måste ja byta motor till en xr och då vart det ju inte lika kul hoj längre (ganska insnöad på el-start).....

JW

Svekke
2005-06-08, 21:49
SMC (googla) har regler om ombyggnad/ självbyggnad. Prova där.

Johannes
2005-06-09, 11:24
Konstigt att det inte går att besiktiga eller att få ett intyg från Honda. Honda har ju byggt och sålt XR650L och det är väl en XR600 med Dominator motor.

AdventurePider
2005-06-09, 22:36
En motorcykel får aldrig trimmas om inte tillverkaren godkänner detta(=skriver intyg). Man får dock byta till en motor med samma eller mindre effekt/vridmoment. Ingrepp i ramen och motorfästena får dock inte göras utan tillverkaren godkännande.

jorgen
2005-06-10, 00:05
En motorcykel får aldrig trimmas om inte tillverkaren godkänner detta(=skriver intyg). Man får dock byta till en motor med samma eller mindre effekt/vridmoment. Ingrepp i ramen och motorfästena får dock inte göras utan tillverkaren godkännande.

Intresant är det någon som ha en dominator som kan upplysa om efektsiffrorna????

JW

xrperra
2005-06-10, 02:31
Har du inte motornummret inskrivet i regbeviset är
det väl bara att trycka i dominatormotorn.
Ska besiktningen märka det krävs det ju nästan
att besiktningsgubben är kunnig på just Hondas XR-modeller.
Dominatormotorn borde ju vara bolt on och effekten
nästan likvärdig med en XR :tummenupp:
Kan bli problem med att få plats med batteriet kanske?

.

Totte_S
2005-06-10, 09:25
Intresant är det någon som ha en dominator som kan upplysa om efektsiffrorna????

JW

Lite beroende på årsmodell 32-33 kw. dvs ca 44-45hk.

Claes
2005-06-10, 12:05

Då börjar jag också undra över hur alla chopperbyggare gör.
Har verkligen alla hemfixare så bra kontakt med tillverkarna av motorer och ramar?

jorgen
2005-06-10, 13:22
Då börjar jag också undra över hur alla chopperbyggare gör.
Har verkligen alla hemfixare så bra kontakt med tillverkarna av motorer och ramar?

Tyvärr är det inte så enkelt om man bygger hojen själv så är det helt andra regler som gäller..... Om du köper en ram så ska man ha intyg från rambyggaren (exakt vad som står vet jag inte) men om du bygger ramen själv så ska en besiktningsman från SFRO besikta ramen innan den lackas eller motsvarande.......

Men det jag tyckte var intresant var det där med effektuppgiften faktum är att det är mindre efekt i en dominator änn i en XR (enligt Bikes testtidning år 2004) Men det verkar inte lätt att få reda på "hard fakts" i ämnet

JW

Totte_S
2005-06-10, 13:48
Men det jag tyckte var intresant var det där med effektuppgiften faktum är att det är mindre efekt i en dominator änn i en XR (enligt Bikes testtidning år 2004) Men det verkar inte lätt att få reda på "hard fakts" i ämnet

JW

Effektsiffrorna för NX650 varierar mellan 43-46 Hk beroende på årsmodell, de tidigaste modellerna hade 46 hk, XR har väl haft 46 som uppgiven effekt de flesta år jag hittat siffror på, så så väldigt stora skillnader är det ju inte i effekt, även om det visst är minder.
Vad uppgav Bike för siffror?

jorgen
2005-06-10, 15:45
Har du inte motornummret inskrivet i regbeviset är
det väl bara att trycka i dominatormotorn.
Ska besiktningen märka det krävs det ju nästan
att besiktningsgubben är kunnig på just Hondas XR-modeller.
Dominatormotorn borde ju vara bolt on och effekten
nästan likvärdig med en XR :tummenupp:
Kan bli problem med att få plats med batteriet kanske?

.

Det var ju det som var problemet när jag trycket igång den med elstarten så rynkade han pannan och sa "Har du elstart på den där, har du bytt motor" och så sprang han fram och kollade cylindern "ahaaa 644 kubik då är det ju en annan motor" lite förvånad svarade jag "ja men den ska enligt uppgift vara reggad med den motorn"....... Efter en del förrvirring så stod jag där med en underkänd besiktning och krav på ombesiktning reggbesiktning......

Det är ju inte deras fel att reggbesiktning är gjord enligt konstens regler och att det har missats i flera omgångar på besiktningen kan man ju heller inte skydda sig med..... Jag tycker det känns lite surt bara att det skulle drabba mig.......

Men jag trivs ju bra med hojen så jag ska lösa det om jag så ska köpa en ny motor........

JW

xrperra
2005-06-10, 19:23
Du lyckadea alltså få en gubbe som var insatt i Honda Xr,snacka
om maximal otur,hur stor är chansen??
Men samtidigt fårstår jag inte sbp,s problem?
Orginalmotorn ersatt med en likvärdig men 44 cc större motor
med likvärdig eller mindre effekt än orginalmotorn borde ju inte
vara ett problem,hur många vässade XR 600 rullar det inte runt
i det här landet!
Kan dom inte visa på att motorn är stulen kan man tycka att den
borde vara besiktningsbar!
Hur som helst,lycka till med projektet :tummenupp:

.

Elving
2005-06-10, 21:16
Som läget är nu har du väl inte så mycket att välja på.
Det enklaste är att du "stryper " den med ett trottelstopp.
Sedan får du den bromsad med intyg från av bilprovningen godkänd bromsbänk(dom har lista).
Ta med intyget (på lägre effekt och vridmoment)och gör en ny reg.besiktning.
Det kostar dig totalt under 3 000:- och sen kan du skicka trottelstoppet som present till Svensk bilprovning och dra ut och gasa som du vill.

Det känns ju lite onödigt alltihop, men den här lösningen har funkat för mig tidigare.
Har du tur får du bromsningen betydligt billigare.
Hälsningar Elving