Visa fullständig version : Uppkörning med motard, problem?
Mattias Olsson
2005-05-27, 22:20
Några funderingar:
Har man haft lättmc-kort i två är så räcker det väl med en uppkörning för att byta upp sig till A(25kW).
Får jag köra upp på XR 400 med motard hjul?
och får den sedan köras på begränsat kort? Effekten är 25kW men den överstiger kW/kg. Max 0,16 och med en tjänstevikt på 135 kg blir det 0,18.
Då måste du tyvärr strypa. Sen måste den gå 100+ km/h enligt regbeviset för att vara godkänd.
Mattias Olsson
2005-05-27, 23:34
Då måste du tyvärr strypa. Sen måste den gå 100+ km/h enligt regbeviset för att vara godkänd.
Suck :sad: 100 km/h klarar den. De andra funderingarna då, vad tror ni?
Utan att ha benkoll på läget.... Borde det inte gå att regga om den antingen sätter du på stortank packethållare och nått annattungt så kg/hk blir rätt eller så "stryper" du den lite (typ bänkar den med lite tryck i bakdäcket) eller en seriös strypning....
När jag övningskörde träffade jag på en kille i din sits han skulle köra upp på en DUKE och den var strypt så typen av hoj spelar mindre roll änn pappren (som andra har sagt tidigare :88XX88X skitbestämmelser)
JW
klxmicke
2005-05-28, 08:31
Jag vet folk som reggat om bilar med blyvikter för att kunna dra husvagn, besiktningsmännen brydde sig inte om det. Borde väl gå att göra nåt liknande på hoj tycker jag??
Ja det är inga problem att köra upp med den som motard, men viktförhållandet måste vara mindre än .16 kW/kg.
Mattias Olsson
2005-05-28, 14:54
Ja det är inga problem att köra upp med den som motard, men viktförhållandet måste vara mindre än .16 kW/kg.
Det var ju bra :) Då får jag lägga på lite vikt och någon strypning. Vad kostar det att bänka och regga om?
Vid själva uppkörningen tror jag det kvittar hur mycket effekt hojen har. En kompis körde upp för mellanklass på en ostrypt 750. Efter avklarad uppkörning fick han inte köra den. Skumma regler :regn:
Haha, det låter ju skumt. Däremot så är det nog lugnt om strypningarna är borta vid uppkörningen så länge det står rätt effekt i pappret. De lär ju inte bänka cykeln innan start. Borde väl bara kosta regbesiktning med bänkning om man fixar strypningen själv?
Kompisen körde upp på en ktm 450 exc med alla de möjliga strypningar på. Lyckades inte köra om uppkörningsförrätaren för att cykeln blev så slö. :) Va nere på 13 kW eller något.
Mattias Olsson
2005-05-29, 00:01
Borde väl bara kosta regbesiktning med bänkning om man fixar strypningen själv?
Vart kan man regbesikta och vad kostar det?
klxmicke
2005-05-29, 08:10
regbesiktiga gör man på bilprovningen.
www.bilprovningen.se
mike
klxmicke
2005-05-29, 08:12
hittade prislista!!
http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/va_viewXDomainSearch/DCB7D7B5BAA7389DC1256F55004C3D44?OpenDocument
Mattias Olsson
2005-05-29, 18:19
hittade prislista!!
http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/va_viewXDomainSearch/DCB7D7B5BAA7389DC1256F55004C3D44?OpenDocument
Tackar! Men ingår det bänkning?
klxmicke
2005-05-29, 22:48
Nej, det får du nog ganska säkert fixa själv. Div trimmfirmor brukar juh ha bänkutrustning så du kan få ett bänkningsprotokoll, men det kostar nog några hundra.
Jag vet folk som reggat om bilar med blyvikter för att kunna dra husvagn, besiktningsmännen brydde sig inte om det. Borde väl gå att göra nåt liknande på hoj tycker jag??
Stort sett ALLA som importerar hojar ser till att de är fulltankade mm för att få så hög tjänstevikt som möjligt!
Intressant tanke.
Låt oss säga att jag åker ner till Tyskland och köper mig en Ducati SS, som har förhållandevis svag motoreffekt per kg, om man jämför med andra SS-hojar. När jag ska regbesikta hojen så tankar jag den full och fäster lite vikter så att vikten ökar 10-15 kg.
Vad kommer då försäkringsbolagen säga om det? Kommer de köra på vikten som är original från fabrik, eller de värden jag regbesiktat hojen med?
Mattias Olsson
2005-06-02, 17:46
[quote=thore]
Vid själva uppkörningen tror jag det kvittar hur mycket effekt hojen har. En kompis körde upp för mellanklass på en ostrypt 750. Efter avklarad uppkörning fick han inte köra den. Skumma regler :regn:
Där hade jag fel. Motorcykeln måste vara godkänd för behörigheten man kör upp för.
Att strypa, öka vikten, reg.besiktiga mm blir för omständigt. Det är nog lättare och billigare att låna en hoj på trafikskolan.
vBulletin® v4.1.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.