handdator

Visa fullständig version : Vägverket vs Polisen. Regler för hojklasser

Hagenblad
2005-05-24, 08:52
[gnäll, hoppa över]Vägverket har tre klasser (lätt, mellan och tung), Polisen har två klasser (lätt och tung), eller kanske tre, men andra tre än vv. Försäkringsbolagen har inga klasser, utan en flytande ockerpool av tvetydighet, som de inte själv har koll på. Till detta har EU övergripande regler, moped, reggad EU-moppe, lätt, mellan och tung. Man tycker att våra kära folkvaldra representanter skulle ta ett möte och samsas om sina begrepp. Vilka drabbas av detta? De luspanka unga, som vill ta körkort på den där lättkörda hojen de köpt på blocket, som outrligt nog hamnar i kläm. Hojen duger inte som uppkörningshoj, och att hyra en körskolehoj kostar 2000:- för en uppkörning, som lätt blir 5000, då alla behöver lära känna hojen innan manöverbanorna osv.

Du kan köra till uppkörningsprovet med din hoj, få kortet, men förbjudas att köra hem på samma hoj, då polisen har andra gränser för hojklasser. Men att sådana här problem dyker upp är inget konstigt. Inte heller konflikter med nya regler, som när vi gick med i EU. Problemet är att INGEN av våra älskvärda i regeringen inte löser dem. 1999 ägde jag min första hoj, en Dominator 650. Den dög inte, och jag betalade 6500 spänn till körskolan för lektioner och uppkörning. Det var 6 år sedan. Vad fan är det frågan om? Har man växt fast i stolen? Skiter man i det?

Ok, nu har jag gnällt klart, nu till min fråga:[/gnäll, hoppa över]

Vad är reglerna för uppkörning för mellan och tung mc?

Totte_S
2005-05-24, 09:08
Först saxat från VV ang körkortsbehörigheterna:
A1 16 år Lätt motorcykel (max 125 ccm och 11 kW)
A 18 år Tung motorcykel (begränsad och obegränsad effekt)*

Om du har körkort med behörighet A får du köra tung motorcykel med obegränsad effekt (= motorcykel som har högre effekt än 25 kW och ett effekt/viktförhållande som överstiger 0,16 kW/kg) om du har:

haft behörigheten A under minst två år, eller
fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel.

Nedanstående hittade jag här:
http://www.vv.se/templates/page3____3979.aspx

Körkort för motorcykel
Om du redan har ett körkort för lätt motorcykel (A1) och ska avlägga prov för tung motorcykel (A) behöver du bara göra ett körprov. Det krävs att du har körkortstillstånd.

Körprov med motorcykel
Vid körprov för motorcykel ska du ha hjälm, skyddskläder av skinn eller annat robust material, skyddsglasögon, kraftig fotbeklädnad och handskar avsedda för mc-körning.

Följande krav gäller på provfordonet när du kör upp på motorcykel:

För behörighet A:
Motorns slagvolym får inte understiga 700 cm3.
Motorns effekt får inte understiga 35 kW.

För behörighet A, begränsad:
Motorns slagvolym får inte understiga 375 cm3.
Motorns effekt får inte överstiga 25 kW.
Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg.

För behörighet A1:
Lätt motorcykel vars slagvolym inte får understiga 120 cm3.
Motorns effekt får inte överstiga 11 kW.

Vid körprov för motorcykel ska du kunna visa det senaste utfärdade registreringsbeviset för provfordonet.

XR_Anders
2005-05-24, 09:22
Vad är reglerna för uppkörning för mellan och tung mc?

Själva uppkörningen skiljer sig inte mellan tung/mellan-mc, för klassningen se Totte_S's inlägg.

Jag körde själv upp för mellankort på en strypt dominator för fem år sedan, tycker nog det var vettigt att mellanklassen infördes pga. effektbegränsningen. Visst, en del kanske avstryper sina r6:or å kör som skit när de är 18 ändå, men många (fler) tror ja hittar en hoj mer lämplig för 34 hk de första åren. Sen kan man ju såklart diskutera de specifika gränsvärdena.

simon
2005-05-24, 21:10
Jag håller på att ta "A begränsat"-kort just nu och har oxså hamnat i knipa.
Min hoj har iofs rätt vikt/effekt (om jag sätter tillbaks orginal delar som plåttank mm) men kubiken är "bara" 350cc. Körskolans hoj är en är en kawa ER-5 som är perfekt men den är stryp så den bludrar ganska mycket. Hade varit skönt att slippa hyra deras hoj för X-antal kr för att senare köra på min, som är godkänd för att köra på väg....men inte för uppkörning :X00889X:
Kan tillägga att jag är en fattig student som ska ha råd både med MC och Bil-kort och det är inte direkt gratis att ta körlektioner. Är det bara att bita i det sura äpplet och acceptera att....att..... ja va f*n ska man acceptera?
Läget? Att för många har för mycket att bestämma? Att har man bara 950kr i månanden att leva på(+ lite ihop tjännande pengar) så ska man inte kunna ha råd med bil OCH mc-kort?
Jag har många vänner som vill ta mc-kort men som knappt har råd med bil-kort. Jag tror, som många andra, att vi kommer tappa en hel generation av mc-förare med alla nya regler.
Så nu har jag klagat tillräckligt mycket / Simon, den gnälliga studenten

Hagenblad
2005-05-24, 22:36
Jahapp, så gick det åt helvete med den uppkörningen. DR350 duger inte bara så ni vet. Tack för svaren, nu hatar jag våra köra folkvalda ännu mer. Men så man bäddar får man ligga. Simon, den fattiga studenten, och Anna får snällt rätta in sig under röda fanan och vänta något halvår till på att drömmen skall slå in. Kanske hinner ni innan tjälen.

Kastrullo #1
2005-05-25, 10:07
Funkar det inte med din 625:a då?

Svekke
2005-05-25, 11:05
625 är tyvärr mindre än 700. Ca 75 mindre. (Fy vad taskig jag var nu, men det var smashläge)

Kastrullo #1
2005-05-25, 11:51
Hehehe joo... :mrgreen: men jag antog att 350:n var tänkt som mellanklasshoj - men den har ju 25 cc för lite... på 625:an får man iaf köra upp för mellan. :roll:

Svekke
2005-05-25, 14:07
Jag förstår det, men jag träffade Anna och Calle igår och hon sa att hon skulle ta tungt direkt, så jag hade bakgrundskunskap. Det var roligt att smasha i alla fall. :D

Hagenblad
2005-05-25, 14:37
Grejen är att hon kan nog ta vilket kort som helst, jag har tre hojar att köra med, men ingen är en motorcykel i byråkraternas ögon. De hojarna FINNS inte som fordon. Man skulle ju kunna kräva de man betalar i lön också löste de problem de själva skapar. Jag tycker att gråsossarna på STR kunde komma överens med gråsossarna på Vägverket och länsstyrelsen, de har ju ändå så mycket gemensamt. Lättja, tristess osv...

(Ja, jag rensar denna tråd från mitt ordbajs sedan.)

Någon som har en tung hoj att bytlåna mot en DR350 några veckor nu?

Fraden
2005-12-19, 00:52
Sry om jag tar upp denna tråden.

Jag ska skriva teoriprovet i januari och har tänkt att köra upp för "mellanklassen" i början utav sommaren.

Jag funderar på lite med reglerna ang hojarna. Verkar vara lite oklart vilka hojar som man får köra med.

har ev en Z400 på gång. Den borde ju funka mellan klasshoj?

Hur är det med en Honda XR600? Går den som mellan klass? Vore ju grymt kul att komma över en sådan hoj åp en gång(sådan jag siktar på efter körkortet).

Eller är det "fel" hoj enligt VV?

Orsaken till att jag vill köra upp i "mellanklassen" är just för att jag vill få lite vana med MC i trafiken. Vet hur det kommer att sluta annars
:SkullXX:

I alla fall. Om jag nu tar ett "mellankort", får jag automatiskt behörigheten tung efter 2år?.
kan jag överhuvud taget köra upp med "mellan" mc?
eller är jag för gammal så jag måste köra med tung hoj? är 25år kan tilläggas..

hoppas på svar. Och ja.. Jag har sökt. det var så jag hittade denna tråden..

Gilbert utan XRV
2005-12-19, 02:30
Sry om jag tar upp denna tråden.

Jag ska skriva teoriprovet i januari och har tänkt att köra upp för "mellanklassen" i början utav sommaren.

Jag funderar på lite med reglerna ang hojarna. Verkar vara lite oklart vilka hojar som man får köra med.

har ev en Z400 på gång. Den borde ju funka mellan klasshoj?

Hur är det med en Honda XR600? Går den som mellan klass? Vore ju grymt kul att komma över en sådan hoj åp en gång(sådan jag siktar på efter körkortet).

Eller är det "fel" hoj enligt VV?

Orsaken till att jag vill köra upp i "mellanklassen" är just för att jag vill få lite vana med MC i trafiken. Vet hur det kommer att sluta annars
:SkullXX:

I alla fall. Om jag nu tar ett "mellankort", får jag automatiskt behörigheten tung efter 2år?.
kan jag överhuvud taget köra upp med "mellan" mc?
eller är jag för gammal så jag måste köra med tung hoj? är 25år kan tilläggas..

hoppas på svar. Och ja.. Jag har sökt. det var så jag hittade denna tråden..

Reglerna för vad som bestämmer vilken hoj som tillhör vilken klass och reglerna för hur en hoj ska vara beskaffad för att gå att köra upp med finns väl beskrivet tidigare i tråden.

I din situation skulle jag nog gå rakt på ett tungt kort, du torde inte leva mindre farligt i trafiken på din blivande XR600 om du stryper ner den till 25 kw istället för att lämna den orörd med 35kw(eller nåt, har inga exakta siffror). Du får dessutom räkna med att strypningen kostar runt 2000 med besiktning mm om detta inte redan är gjort, och dessa pengar gör nog bättre nytta lagda på en riktig körkortsutbildning.

Jag tror inte att det finns nåt hinder för dig att köra upp för mellanklass och det blir i sådana fall uppgraderat efter två år, men som sagt och var så är det inget jag skulle göra eller föreslå någon annan över 21 att göra.

Fraden
2005-12-19, 09:36
En orsak till att jag väljer att köra upp med mellanklass (om jag nu gör det) är att jag tänker ta mitt körkort privat. Har ju ej tillgång till tung mc då.
Är man fritidsforskare så har man inte mkt pengar till övers i alla fall. Men visst. Får jag jobb någonstans så då är det ju skillnad.

Gadnert
2005-12-19, 12:39
En orsak till att jag väljer att köra upp med mellanklass (om jag nu gör det) är att jag tänker ta mitt körkort privat. Har ju ej tillgång till tung mc då.
Är man fritidsforskare så har man inte mkt pengar till övers i alla fall. Men visst. Får jag jobb någonstans så då är det ju skillnad.

Jag skulle också föreslå att satsa på Tungt MC-kort direkt, det mellantunga körkortet sätter många käppar i hjulet när man ska försöka välja hoj, sen måste man köpa stryp-kit, reg.besiktiga hojjen, så det är extra kostnader som väl överstiger kostnaderna för att hyra/låna en tung hoj till uppkörningen.

Övningskör på den mellantunga hojjen (Z400 eller vad du nu får tag på), kör upp på en lånad/hyrd hoj, och fortsätt sen att köra på den.. Då slipper du strypa Z400:an och kan gå direkt på en XR600 om du får tag på nån sån?

Ta livet av dig kommer du nog inte göra bara för att du har möjligheten. Visst är det väldigt lärorikt att ha det mellantunga körkortet, men du verkar vettig nog att förstå värdet av det så du borde ha förstånd nog att inte köra ihjäl dig för att du har 10-20Hk extra?

Även i din sits (minimalt med pengar) så skulle jag satsa på det tunga mc-kortet. Det är värt mer och skapar mindre besvär sen när du får ett jobb och har råd med en nyara hoj så slipper du hålla på och strypa och reg.besiktiga hittan och dittan...

Mvh / Johan

yoda
2005-12-19, 12:52
Jag körde upp på A- Begränsad effekt = 25kw får hijen vara på sedan som du får köra på.
Kör runt på en xt 600 som jag fickk strypa ner till 25 kw men bara på papprena då såklart.
Begränsad effekt övergår automatiskt till obegränsat med kw efter att man haft kortet i två (2) år.

Fraden
2005-12-19, 19:02
Okej. Får fundera ut en bra lösning på detta.
har haft mitt B-kort i 6år snart. Så lite trafikvett borde jag ju ha. Det som jag funderar över mest är placeringar osv. Men det kommer väl om jag får tag i rätt handledare och i fall jag studerar boken lite extra.

Carl A
2005-12-27, 18:49
skulle trots allt (för omväxlings skull) vilja ta reglerna lite i försvar.

(har tyvärr inte tid att utveckla helt eller förklara heltäckande och pedagogiskt vafaan ja menar...)

Det skulle ju bli en nedrans massa "körkortsklasser" och ofattbar byråkrati faktiskt om man skulle få köra upp på allehanda hojar och sedan få köra just en sådan hoj eller de hojar med mindre effekt och/eller lägre vikt effekt förhållande etc, samt kombinationer i evinnerlighet. Då måste man helt enkelt bara välja hanterbart antal klasser samt ställa vissa krav på respektive mc för respektive uppkörning.

- jag tror inte man på ett hanterbart vis kan få det så mkt bättre - även om jag såklart förstår den frustration det kan skapa. Jag hade samma "problem" när jag tog mc körkort.

Träsktroll
2006-01-28, 13:22
Håller inte med dig Carl A, reglerna är urkorkade.
Självklart är det bra med olika klasser, en liten 125 moppe och en fet harley är ju ganska skilda maskiner... :)
Problemet med dom jvla reglerna är att dom påtats ihop av ett gäng pappersvändarmongon på fyllan! Precis som tidigare nämts så gör ju inte tre olika sätt att bestämma vilken sorts mc det är egentligen.
Speciellt i trubbel hamnar just unga som vill ha mc kort och kunna ut och börna NU och utan att det kostar skjortan i strypningar, regbesiktning och allmänt helvete!
Som i mitt eget fall, köpa hoj (400cc), strypa den redan låga effekten (1400:- för fyra små brickor) och sen åka och göra en ny regbesiktning (600:-). Den nya upphetsande noggranna besiktningen bestod i att släpa upp aset på släp och åka iväg en massa mil bara för att besiktningsmannen skulle ta intyget, kolla reg-, ram- och motornr. För 600 spänn!!! :mad:
Summa 2000 spänn extra + en jävla massa jox och bök och krångel.

En stor del av problemen med reglerna är ju lixom att dom inte är anpassade efter normala motorcyklar. Om man nu ska lyckas hitta en "uppkörningshoj" som inte är strypt, på minst 375cc och <25kw så finns det inte så upphetsande många alternativ.
Suzuki Savage kanske??? Samma problem gäller ju för lättmopparna: 125cc med <11kw, toppar 50 knyck eller så???

För 30 år sen så kanske effekten var tillräkligt låg på gällande hojar för att regelsystemed skulle kunna fungera hysat smärtfritt, idag är det totalt av banan. Dom enda som tjänar på det är ärkebyråkraterna på VV och strypningstillverkarna. :evil: :88XX88X :88XX88X :SkullXX: