handdator

Visa fullständig version : Det klantigaste ni gjort när ni meckat.

Sebbe
2005-05-15, 15:26
Jag tyckte det skulle vara bra med en tråd där ni kan skriva om "det klantigaste ni gjort när ni meckat" så jag skapade en :8-8x: .

Just nu kommer jag inte på nåt klantigt jag gjort för jag har förträngt dem.

Men iallafall så kan ju ni berätta om era klantiga misstag.

per-anders
2005-05-15, 15:57
Försökt justera ventilerna när autodekompen lyft ventilerna! Det blev aldrig något ventilspel hur mycket jag än justerade! :X00889X:

snoogans
2005-05-15, 16:23
Skulle startad motorn efter ett oljebyte och hade inte satt tillbaka skruven till påfyllningshålet, ovetande som jag var om det så tryckte jag på elstarten. Men jag kopplade inte riktigt vad det var som skvätte på min hand, men jag hann nog dra runt motorn ett par varv och jag skvätte väl ut 3-4dl olja på garagegolvet :tummenupp:

ATI
2005-05-15, 16:52
Skulle startad motorn efter ett oljebyte och hade inte satt tillbaka skruven till påfyllningshålet, ovetande som jag var om det så tryckte jag på elstarten. Men jag kopplade inte riktigt vad det var som skvätte på min hand, men jag hann nog dra runt motorn ett par varv och jag skvätte väl ut 3-4dl olja på garagegolvet :tummenupp:

Underbart att höra, jag har gjort EXAKT samma sak med min gamla LC4 :mrgreen:! Startade motorn och stod och stirrade på hålet i ramen där oljan (enligt boken) ska komma ut efter ca 20 sekunder. Kända att det droppade nåt från taket efter ca 10 sekunder, men jag var så koncentrerad på det där förbannade hålet att jag inte förstod att det var olja som hade sprutat upp i garagetaket och nu droppade ner på mig :oops: , vilken rookiegrej alltså :mrgreen:!

starholk
2005-05-15, 18:18
skulle justera ventilerna på min ktm. körde in en skruvmejsel i hålet fram på vevhuset. skulle känna hur veven stog. kickade till och skruvmejseln gick av och hamnade i vevhuset...

3240
2005-05-15, 20:39
Skulle byta olja i gaffeln, bytte i ena benet och gick sen och fikade, när jag kom tillbak bytte jag i det andra,,,, trodde jag, men det visade sig att jag hade tagit samma gaffelben igen :) Inte undra på att oljan var ovanligt ljus och fin..... Självklart fick jag slut olja och affären var stängd och jag ville ut och köra, så man fick snällt vänta till nästa dag

Hagenblad
2005-05-15, 21:38
Skruvat ihop en kluven motor med ett kugghjul i växellådan felvänt, så inte kopplingen tog. Motorn satt alltså i ramen helt och hållet. Bara att lyfta ur och börja om igen.

Oak
2005-05-15, 21:43
Glömde dra fast muttrarna ordentligt när jag justerat ventilerna :oops:
Uppmärksammade att motorn började slammra efter en stunds körning och ville inte alls gå som den skulle. Hem till garaget öppnade ventillocken, :shock: gissa om det var ventilspel. Som tur var hade muttrarna rammlat ner på rätt ställe och orsakade inget ras. Nu kollar jag alltid en extra gång att jag har dragit fast muttrarna ordentligt.

zebulonm
2005-05-15, 22:45
Hade tagit av sadeln på ktmen och fixat nått med batteriet. Startade hojen och den gick tills jag satte mig. Då stannade den. fattade inget fören jag kom på att jag satt mig på luftintaget.

sunken
2005-05-15, 23:05
glömde den nedersta bulten vid framdämparolje byte och hällde olja rätt igenom åkte till statoil å köpte ny för att sedan
glömma skruva åt toppen på framdämparna provgungade ner hojjen fram och fick två hydraloljefontäner i ansiktet.

jol
2005-05-16, 00:50
Skruvat ihop en kluven motor med ett kugghjul i växellådan felvänt, så inte kopplingen tog. Motorn satt alltså i ramen helt och hållet. Bara att lyfta ur och börja om igen.
missat att smörja pboxen till ena ramlagret, min motor sitter kvar i ramen fortfarande...

Bertilson
2005-05-16, 07:54
Hmmm... vad sägs om Tappat en vingmutter ner genom luftfiltret in i förgasaren. för att sedan starta och dra fullgas så att muttern sugs in under Kolven och låser vevaxlen (Polaris bigBoss 6x6 2-takt) Eller gömt att sätta i låssprinten till muttern som håller framnavet på samma Polaris. Tappade hjulet. Knäckte bromsskivan och körde lagret ner i gruset. 2km in i skogen.

Gadnert
2005-05-16, 09:06
Är det ingen som har justerat ventilerna med enbart en liten bits för att skruvmejseln inte får plats? Och sen tappa ner bitsen i motorn? Jag fick vända uppochner på hojjen och skaka ut bitsen igen iaf ;)
/ Johan

Svekke
2005-05-16, 10:48
Jag skulle kolla kolvläget vid ventiljustering och använde en gammal tunn träpensel i tändstiftshålet. När jag snurrade motorn med bakhjulet bröts penseln och blev kvar i cylindern. Den fick vara kvar och brann upp (jag har haft isär senare och det blev inga skador).

Faidros
2005-05-16, 11:04

Underbart att höra, jag har gjort EXAKT samma sak med min gamla LC4 :mrgreen:! Startade motorn och stod och stirrade på hålet i ramen där oljan (enligt boken) ska komma ut efter ca 20 sekunder. Kända att det droppade nåt från taket efter ca 10 sekunder, men jag var så koncentrerad på det där förbannade hålet att jag inte förstod att det var olja som hade sprutat upp i garagetaket och nu droppade ner på mig :oops: , vilken rookiegrej alltså :mrgreen:!

Haha, gjorde exakt samma misstag på min fd LC4 också :)
Hade inte bytt te mekarkläder "för vad kan gå fel, ska ju bara byta olja!" :)
Hade blå jeans på mig då, de vart ... Fläckiga minst sagt..

peter
2005-05-16, 11:29
Jag har st berättelser

1. Satte i en "ny" motor i min galma Zukki DR600. Kompisen stod bakom den när jag kickade igång den. Då flyger det ut en jävla massa papper ur jluddämparen och min kompis tittade stort och sa "– Va fan vad det där?!?!"

Det visade sig att jag i all hast glömde ta bort papp-pluggarna från insug och avgas innan jag satte ihop den.

2. Denna kompis (inte jag) skulle kolla en lite flaska med locktite. Han petade hål i den och tryckte, få kom det inget. Då satte han flaskan mot näsan för att känna om det kom något ur den men han kände inget drag alls ur den. Då satte han den i örat för att höra om det pös om den när man tryckte.. Det gjorde det och han fyllde örat med Locktite! :mrgreen:

3. Jag och en polare skulle lägga i en motor i en Cheva Nova 65:a. Jag låg under med kofot och skulle tvinga in motorn i fästena. Det gick sakta men säkert framåt. Då slinter jag med kofoten och slår 2 hack i pannan på mig själv. Min kompis skrek till och jag trodde han skulle kolla hur detvar med mig men när han böjer sig ner under bilen, tittar på mitt smått blodiga ansikte säger han: VA FAN SLÄPPTE DU FÖR????
Sedan visade sig att han satt i motorkuddarna fel! :D

Alex
2005-05-16, 12:36
Mycket har man lyckats med.. fick en gammal dt mx 125 av farsan vid 13års ålder (bara 20år sen) med stora förmaningar att man skulle sköta om och smörja den, Och smörjde gjorde jag, Trummbromsarna med olja :X00889X: For rakt igenom en tomt vid en vändplan vid ett sommarhusområde polarna vart nog rätt snopna när inte den obligatoriska stopp sladden kom :shock: .

Sebbe
2005-05-16, 14:29
Mycket har man lyckats med.. fick en gammal dt mx 125 av farsan vid 13års ålder (bara 20år sen) med stora förmaningar att man skulle sköta om och smörja den, Och smörjde gjorde jag, Trummbromsarna med olja :X00889X: For rakt igenom en tomt vid en vändplan vid ett sommarhusområde polarna vart nog rätt snopna när inte den obligatoriska stopp sladden kom :shock: .

HAHA!!

klarade du dig utan skador ?

ulf_lundin
2005-05-16, 16:13
Se http://www.bike.se/forum/thread.php?t=1512

Tar en stund att ta sig igenom, men det är det värt.

Mikael
2005-05-16, 18:08
En hel del klantigheter har man väll gjort men det värsta var nog när jag skulle byta topplockspackning åt min kära far på hans båtmotor. Det slutade med att jag råkade tappa ner en stötstång i oljetråget, det ska bara inte kunna hända men men, det var bara att fara iväg till Biltema och inhandla alla magneter dem har och börja fiska. Motorn låg i båten så det gick inte att bara plocka bort tråget.

Ivar
2005-05-16, 19:37
Lyckades med den gamla fina 2-taktsklassikern att vända kolv+kolvringar åt fel håll på min svävare. Gick jättefint i ca 3 minuter (så att jag hann komma riktigt långt ut på vattnet) tills dess att kolvringsändarna pressades ut i insuget. Går åt mycket armbågsolja för att paddla hem en svävare...

klxmicke
2005-05-17, 06:47
Har väl inte misslyckats så mkt med hoj men däremot med bil. Skulle lyfta i renoverade motorn i min cheva, allt gick bra tills jag startade å hörde konstiga ljud varvid ja kommer på att ja glömt att dra fast svängjulet mot konvertern på automatlådan....Det blev växellådsrenovering oxå....

Alex
2005-05-17, 13:07

HAHA!!

Japp!! det är möjligt att det blev ett kalsongbyte.. :roll:

-PLM-
2005-05-17, 13:28

HAHA!!

Japp!! det är möjligt att det blev ett kalsongbyte.. :roll:

Enligt Arla paketen ska man smörja bromsarna på cykeln (stackars ungar som följer det rådet), vad konstigt att det inte funkade för dig :shock:

Claes
2005-05-17, 15:04
Skulle byta topplockspackning på en FZ750, men visste inte riktigt hur det var monterat. Kollade ventilspelet innan jag demonterade kammarna, sedan lyfte jag kammarna och "halva toppen" (kommer inte på vad det kallas). Följden blev att kopparna som satt över schimsen och hälften av alla schims ramlade ner på golvet och i toppen. Bara att demontera toppen och byta packning, montera ihop allting och kolla ventilspelet för att sedan riva av kammarna igen och justera. Då är man inte tacksam att det är en radfyra med 20 ventiler. :8-8x:

dr350
2005-05-17, 17:19
Skulle justera ventilerna på frugans radfyra & tappade ned bladmåttet in i
knotan,som tur är hittade jag en magnet från ett Briotåg,knöt en fiskelina i den & det blev napp efter många svordommar.Detta är ju bara tur,ingen skicklighet, man kallsvettas & får en vision om att en hel helg har gått till spillo för en sådan kantighet.Numer lägger jag alltid en trasa för så att man inte får ned några bonusgrejor i vevhuset.
Lycka till med klantigheterna/Robban

rekan_83
2005-05-17, 20:08
Detta hände för max en timme sen på min CR 250:

Skulle öppna ett buntband med en mejsel som satt i den vänstra kylarvingen. Gick lite trögt så ja pressade, åsså schmäck, mejseln in i vänstra kylaren. Bara pissade ut vatten, så vart man utan hoj då, har ingen aning om och hur jag ska kunna laga kylaren ??? :sad: :sad: :sad:

Otto
2005-05-17, 21:46
Detta hände för max en timme sen på min CR 250:

Skulle öppna ett buntband med en mejsel som satt i den vänstra kylarvingen. Gick lite trögt så ja pressade, åsså schmäck, mejseln in i vänstra kylaren. Bara pissade ut vatten, så vart man utan hoj då, har ingen aning om och hur jag ska kunna laga kylaren ??? :sad: :sad: :sad:

Bor du i stockholm så rekommenderar jag AERO Svets i vällingby. Utför kanonfina jobb. Deras telenr är 08 - 739 23 60.

För att tillföra något till ämnet:

På den gamla goda moppetiden så skulle jag spänna kedjan på min mt5a. Dreven var rejält slitna och vassa som hajtänder. Vet inte hur det kom sig, men jag hade min högra tumme på kedjan samtidigt som jag snurrade på bakhjulet. Helt plötslig sitter min tumme där mellan bakdrev och kedja med ett kugg rakt genom tumnagel.

Vilken panik innan jag kom på åt vilket håll jag skulle snurra hjulet för att få bort tummen... :shock:

Sebbe
2005-05-18, 13:24
AJ!!! Hur ser tummen ut idag ?

Otto
2005-05-18, 14:21
Tumnageln bär fortfarande spår efter snart 10 år... Deb växer lite konstigt efter det. Men den gick inte alltför djupt i fingret iaf. Men ont, det gjorde det.

Newlund
2005-05-18, 14:51
Jag tyckte det skulle vara bra med en tråd där ni kan skriva om "det klantigaste ni gjort när ni meckat" så jag skapade en :8-8x: .
Just nu kommer jag inte på nåt klantigt jag gjort för jag har förträngt dem.
Men iallafall så kan ju ni berätta om era klantiga misstag.

Samma ide som jag fick för ett tag sedan. :tummenupp:
Här är mitt bidrag på annat forum:
http://www.grusbus.se/phpBB2/viewtopic.php?t=63

Ajöken // Micke

Dr Olsburk
2005-05-19, 02:23
Jag har i mina yngre dagar ägt ett antal gathojar, och Guds hand såg till att jag råkade köra över en av dem med farsans 740:

Jag skulle krypköra fram så att startkablarna från bilen skulle räcka. Istället för 1 meter kryp blev det 10 meter hoppande och GSX-en tog med sig två trampcyklar, en carportstolpe och ett plommonträd in i döden. Samt lacken på volvon förståss.

De hade säkert jättekul på Folksam när de läste det där, farsan var mindre road.

Harley
2005-05-19, 09:21
Första bytet från vinterdäck till sommardäck... råkade rulla fradäcket över slangen... vilket resulterade i 3-5 hål :oops: Dom där dubbarna är visst vassa...

Lika bra det, jiufersig, såg ut att ha suttit där sen orginal (obs -86) !!. En röd å fin slang, tunn som en cykelslang med X-antal lagningar sen tidigare !. Kastade skiten direkt och åkte och köpte den tjockaste enduroslangen jag fick tag på :mrgreen:

Anders F
2005-05-19, 13:38
Ingen mekhistoria men lagom pinsam ändå:

I slutet av åttiotalet när jag precis hade tagit hojlappen så parkerade jag min "råvassa" GS 500E -78 utanför posten. När jag kom ut igen så fanns där en hel del trevliga varelser i form av det kvinnliga könet i närheten.

Hoppade snabbt upp på hojen och vred om tändningen (styrlåset låser man på sidan av styrkronan på den här modellen) Startade hojen med gasrullen nästan i maxläget för att få extra uppmärksamhet (hade 4-1 system som lät som ett Jas-plan ungefär och sänkte effekten med ca 4 hästar) Jag vred aldrig upp styret eftersom jag skulle "börna" runt hojen 180grader på asfalten med höger ben fortfarande i backen.

Denna övning utlöpte väl ända tills jag i farten satte mej på hojen och skulle köra rakt fram, upptäckte då till min stora glädje att styrlåset fortfarande var låst varvid jag kastades av hojen.
Kände mej otroligt cool när jag låg där på marken utanför posten.
Det var väl ca 15-20 personer i närheten men till min stora förvåning såg dom inte ett dugg imponerade ut :mrgreen:

Pjosk
2005-05-20, 19:54
Skönt att få läsa att flera har justerat ventilerna med hjälp av diverse träverktyg. Själv använde jag en blompinne som naturligtvis gick av. Efter att ha funderat ettt bra tag kom jag fram till att det nog bara var att kicka runt motorn och se vad som händer. Några små träbitar kom ut vilket gjorde att jag kände det säkert att starta motorn. När jag hade justerat ventilerna vill säga.

Sebbe
2005-05-20, 20:37
Nu kom jag på en "klantig" sak jag gjort när jag meckat:

Detta hände föra året i november.
Jag som e lite noObig på å mecka skulle kolla kopplingskorgen.
Jag följer instruktionsboken punkt å pricka så jag öppnar kåpan och kollar på koplingskorgen ,utan att ta loss den för att jag kände att då vart det lite för mycket :8-8x: . Då satte jag tillbaka kåpan och skruvade dit den. När allt e fastsatt så kollar jag kopplingen :shock: Shit inget tryck på den . Jag plocka loss kåpan igen och kollar att inget e fel. Sätter dit kåpan igen fortfarande inget tryck ! Nu gav jag upp! Jag gick å hade ångest i flera veckor över att det inte funkade . Så en dag tänkte jag ...Nej nu fan måste jag få igång hojen!

Sagt å gjort så sätter jag mig å meckar. Jag tänker då lite snabbt: Hm.. man kanske borde snurra på impellern samtidigt som man sätter på kåpan .Så gjorde jag och så funkade det :8-8x: .

Detta har man då suttit å haft ångest för i 1½ månad!!
:oops: :oops:

Nygrusad
2005-05-21, 14:47
Tappade ner kamkedjan när jag justerade ventilerna på Super Teneren, ganska mycket kliande i huvudet innan allt var på plats och en "viss" oro när jag provade att starta den.
Allt gick bra till slut.

Lasse liten
2005-05-23, 21:31
Handlar inte om motorcykel, men ganska kul så här efteråt.

Jobbade som bilmek på volvo och skulle byta kamrem på en 240 med 200K motorn.
Byte kamremen och startar upp maskinen..........motorn går fin fint för att plötsligt börja gå lite orent.
Hade i samma veva bytt stifft,bränslefilter mm.
Hjärnan reagerar med att ge lite mer (ca 4000 varv) gas för att kommpensera när motorn suger luft i bränslesystemet och går ned i varv.
Har men lite snurr på maskin så brukar luften i bränslesystemet hinna att passera och innan motorn stannar så kommer varvet upp igen.

Maskinen har nu varit igång i ca:15sek och den går fortfarande som en påse ankskit.
Tänker precis lägga ned och ta en ny anfallsvinkel på problemet när den för en sekund går ultradåligt när ljudet av ventiler som slår i kolvtopparna tar över.
Hjärtstillestånd i 8 sek innan hjärnan börjar att jobba.

Volvos B200K motor är en maskin som igentligen var gjord för den Italienska (?) marknaden där motorer över 2 liter straffbeskattades.
Ja det är inte bara i sverige som det är konstigt.
För att kompensera effektförlusten i denna maskin så hänge man dit en 2-ports fallfögasare (weber? inte kolgrillen) samt att man höjde kompresionen för att få lite ork i motorn.
Problemet var att kompressionsökningen gjorde att ventilerna slog i kolvtopparna om inte mekanikern som bytte kamremmen släppte tillbaka den automatiska remspännaren som han hade låst upp när han bytte remmen.

När misstaget var klart var det bara att ringa hem till polarna och tala om att dom får åka ensamma ut till skärgården för dricka alkoholhaltiga drycker samt umgås med damer.

Det var självklart fredag och stängningsdags.
Eftersom min mor alltid har lärt mig att städa upp eftermig satte jag igång att renovera toppen på en fradagskväll GRATIS.
Bjöd på arbetet medans firman fick betala delarna.
Blev klar typ vid 22,00 för att superstressa i bilen ut till skärgården där mina underbara båtkompisar mötte upp med kalla öl och favorit tjej för vidare färd ut till öarna.

Det kan väll tillägas att jag efter detta "flyttades upp några pinnhål" på jobbet mycket tack vare att man som enduro åkare aldrig får ge upp.
(snart börjar jag väl gråta också).

per-anders
2005-05-24, 08:47
Det kan väll tillägas att jag efter detta "flyttades upp några pinnhål" på jobbet

:mrgreen: Är du säker på att det var en "uppflyttning"? Eller ville de kanske inte ha mer kvällsrenoveringar.... :8-8x:

AWester
2005-05-26, 17:51
Under förra århundradet tror ja deva kanske 74 glömde ja en liten trasbit efter en motorrenovering som i sin tur resulterade in ny liten motorrenovering inte roligt maskinen ifråga Honda CB 5oo-72 mvh AW

Lasse liten
2005-05-26, 21:09
Per-anders skrev:
Är du säker på att det var en "uppflyttning"? Eller ville de kanske inte ha mer kvällsrenoveringar....

Här öppnar man sig och berättar pinsamma saker som inte ens mina nära och kära vet om.. :oops:
Och snabbt som ögat får man en fetsmäll tillbaka (hehe).

Historien är faktiskt inte riktig färdig, och eftersom det känns som att jag måste berätta fortsättningen så gör jag det nu.

Kunden skulle självklart komma och hämta sin fina vagn.
Problemet var att vi stängde kundmottagning/verkstad och försäljning (hyrbilsdisken).
Jag lovade att bilen skulle bli klar samma kväll, problemet var att vi inte kunde släppa in kunder i verkstaden.
Villket resulterade i att kunden fick vänta typ utanför grindarna.
Han hajjade läget och satt för det mesta av tiden på en parkbänk ca: 30m från "mitt" fönster.
Ett tag när jag drack lite kaffe tyckte jag synd om killen som jag för övrigt hade sorterat in i facket "trevlig slipsnisse", jag öppnade ett fönster och bjöd honom på lite automatkaffe (alla säger att jag är en snäll kille).
Han började att frågade lite väl mycket tekniska frågor (hmmm) som jag snällt svarade på innan jag drog igen fönstret, här borde jag ha förstått att killen jobbar kanske med bilar/motorer men nejdå ingen klocka ringde och skruvandet fortsatte.

Bilen färdig och kunden drog iväg, han skulle tydligen åka utomlands med bilen.
Efter typ 2 veckor ringer han till kundmottagningen för att säga att bilen går fint och att han tänker skriva om händelsen i en utländsk (italiensk?) motortidning, hela historien är känd på firman och kundmotagaren börjar leta efter syrgastuben för att kunna stå upp :shock: .
Ingen fara på taket, kunden tycker istället att han har fått en superservice när jag ställde upp en fredagskväll (för att fixa en miss som verkstaden gjorde).
Han frågar efter mekanikerns fullständiga namn och om mitt samtycke att bli omskriven i tidningen.
Det är mycket man inte förstår här i världen.

Ja just det, han fick ju´en kopp automatkaffe medans han väntade i 5 timmar på den där bänken.

per-anders
2005-05-27, 06:52
Här öppnar man sig och berättar pinsamma saker som inte ens mina nära och kära vet om.. :oops:

:tummenupp: Själv ringde jag till svågern (för hämtning med släp) när min XR stannade i vintras på väg hem från jobbet ...

Innan svågern hann fram så hade jag löst problemet, förmodligen hade jag kommit åt chokearmen med mina tjocka vintervantar när jag skulle justera tomgången så jag hade full choke på min varma motor vilket resulterade i motorstopp... :oops: den officiella förklaringen till att den startade igen är förmodad ispropp... :cool:

Iofs höll jag på och fippla med Hyndan under tiden jag väntade så jag kan också ha provat med att använda choken under de otaliga startförsök som utfördes...

Jonas
2005-06-01, 15:27
en av det osmartaste jag har gort när jag har meckat
är effter att ha tagit loss svänghjulet på min kawa så
lag jag det på bordet bredvid skruvstället det var inte det smartaste
när jag tog upp det igen var plötsligt den stora metallspånshögen från bordet borta :lol:
allt satt inne i svänghjulet.....de gorde ju ingen skada men var ett helvete att få bort

per-anders
2005-07-24, 20:40
Skruvade lite på dämparna i förrgår...

Skulle provgunga lite i garaget, fungerade ju inte så bra med stödet så det fällde jag upp! Sitter kvar på XR'n och skruvar lite på framdämparna uppe vid styret!

Ny provgungning, men denna gång låter jag XR'n falla ner mot stödet för att parkera den... stödet var ju fortfarande uppfällt :oops: Grisen och jag stjälper omkull mot grabbens cykel, husvagnsförtält och garageväggen :X00889X:

Hjulle
2008-03-05, 20:40
Ingen mekhistoria men lagom pinsam ändå:

I slutet av åttiotalet när jag precis hade tagit hojlappen så parkerade jag min "råvassa" GS 500E -78 utanför posten. När jag kom ut igen så fanns där en hel del trevliga varelser i form av det kvinnliga könet i närheten.

Hoppade snabbt upp på hojen och vred om tändningen (styrlåset låser man på sidan av styrkronan på den här modellen) Startade hojen med gasrullen nästan i maxläget för att få extra uppmärksamhet (hade 4-1 system som lät som ett Jas-plan ungefär och sänkte effekten med ca 4 hästar) Jag vred aldrig upp styret eftersom jag skulle "börna" runt hojen 180grader på asfalten med höger ben fortfarande i backen.

Denna övning utlöpte väl ända tills jag i farten satte mej på hojen och skulle köra rakt fram, upptäckte då till min stora glädje att styrlåset fortfarande var låst varvid jag kastades av hojen.
Kände mej otroligt cool när jag låg där på marken utanför posten.
Det var väl ca 15-20 personer i närheten men till min stora förvåning såg dom inte ett dugg imponerade ut :mrgreen:

Blan det roligaste jag läst på länge, specielt detta. Denna tråd förtjänar att lyftas så vi får läsa om flera misstag!

Mangyver
2008-03-05, 21:55
Kan ju tillägga lite grejer =)

nr1: Var ute å bytte olja på ktmen så hade jag tidigare lyft ur motorn för att borra ur oljepluggarna, sen hade ja inte satt på skyddet över kopplingskåpan så den satt bara med 2 av 3 skruvar, och de är tydligen hål ända in i motorn i dem hålen...
så ja hällde i ny olja helt oventades om detta sparka igång den sen kände ja att de vart helt dyngsurt om vänsterfoten, kollade på den, dränkt av olja och ser till min stora förvåning en FET stråle olja rätt ut ur motorn, fumlar runt efter avstängningsknappen och hela väggen samt golvet också vart dränkt me olja.

nr2: Hade låtit min kusin bytt kolv på cr 125an så skulle ja sparka igång den, gick ca 10 sek sen tvärdog den och kicken vart stum, bara å lyfta av cylindern, han hade glömt smörja in den med lite olja, ingen skada skedd :)

nr3: Efter en ordentlig motorrenovering av motorn på 125an hade precis kört in den, drog man ut på en skitlång asfaltsraka, hade ingen aning om va de va för bestyckning på den, drog på fullt å låg på fullgas kanske 3-4 sek å tänkte att de va bäst å slå av så man inte pajar något...
BÖÖÖÖÖÖÖ lät de bara när man släppte gasen, rev isär och kolvringarna hade smält o.O
gick å rädda som tur var, saltsyra och smärgelduk och i me ny kolv :)

Edit: kom på en till när ja va ute på landet å skulle hjälpa en släkting å meka lite bil, en merca som gick lite dåligt, så skulle vi ställa luftskruven, ja satt inne i bilen och skulle försöka starta samtidigt som släktingen skulle skruva, sen gick ja ut å då såg de ut som han skruva på luftburken trodde jag, sen efter ett tag visade de sig att vi skruvat på lamban.
den bilen har fortfarande ej startat, ska va skitsvårt å ställa in dom tydligen ^^

dom ja kom på nu ^^

Mattsson
2008-03-06, 08:29
Sist jag justerade ventilerna på min 525:a, typ i höstas, glömde jag uppenbarligen att skruva åt låsmuttrarna på insugssidan, för dom lossnade under en körning i februari i år. :x Som grädde på moset (är inte det egentligen väldigt äckligt?) så skedde detta under Rörbäcksnäs-körningen, när vi hade kört 50 mil för att slippa Stockholms grådask och få köra snö och is... då rasar hojen efter 1 timmes körning. Dubbel:x Nu hade jag ändå bonnaflax, för jag fick låna en 525:a så jag fick köra tillräckligt däruppe ändå!

Har inte sett slutet på historien än, men jag hade nog lite tur i alla fall, det verkara "bara" bli byta av kamkedja och svetsning av toppen, samt byte av slitagedelar som ramlager när ändå motorn är öppnad...

Pelle
2008-03-06, 08:52
Att med våld (i brist på värme) banka på kamkedjedrevet på vevaxeln åt fel håll är inte bland det klyftigaste jag gjort...

niclas_l2
2008-03-06, 10:25
Brorsan hade bytt motor i en 140 i sommras och när den sedan var utbytt så gick den konstigt som faan, den gick hyffsat när den gick obelastat men missade på en massa cylindrar när den fick jobba lite, hade isär och ihop det mesta, bytte förgasare, , fördelare, nya tänddelar och till slut bytte vi toppen då vi inte hittade någon kompmätare så chansade vi på det, men felet kvarstog!! Och då är det en b20 vi talar om, inga fancy grejer här inte. Jaja tillslut började vi kolla lite mer noggrant på tändningen och upptäckte till slut att rotorn på en b20 går åt "fel" håll jämfört med nyare b21 så när vi ändrat den så var felet löst :) hade bara spenderat 2 dygn i garaget och jagat nya grejer.

mx_Anders
2008-03-06, 20:47
det klantigaste jag har gjort är att byta en kolv på en suzuki rm 125 och sen glömma kolv ringarna när jag va klar , fråga mig inte vad jag tänkte med . för det vet jag inte själv. bara att montera loss igen och börja om :tummenupp:

DmS
2008-03-07, 10:33
Mekarmässigt klanteri var nog när jag skulle renovera en växellåda på en passat utan verkstadshandbok eller sprängskiss.

La givetvis upp alla delar i oklanderlig ordning på rullvagnen för att kunna sätta ihop lådan igen, när allt är på plats på vagnen hakar verktygsbältet i vagnen när jag är på väg att tvätta av mig.

Växellådsdrev och lager rullar långt på ett verkstadsgolv när vagnen välter...
Kan väl säga att det tog ett tag att pussla ihop den lådan igen...

Körmässigt klanteri är roligare :)
På gamla moppetiden var det ju en klassiker när man tufft kickar igång sin trimmade 60cc för att "börna" lite på skolgården bara för att upptäcka att kicken nu sitter innanför byxbenet... Då impade man starkt på kompiskretsen...

Annars gjorde jag en skön grej på andra turen med min nuvarande hoj, den är hög och jag seriöst underlång, så jag måste planera mina stopp.

Svänger in på en grusparkering, ser en lucka mellan två bilar, den tar vi!

Styr in med hyfsad rull och ska vara smart... In med kopplingen, in med dödarknappen och ut med sidostödet för att enkelt bara luta ner den när det står still...

Till saken hör att den då och då har lite högre tomgång... Så precis när jag tycker att den är avstängd och börjar luta ner den på stödet, då åker kopplingen ut och dödaren släpps (ja vadå? jag stod ju ändå still... typ).

Givetvis rusar motorn upp i varv igen med ettan i och hela jag och hojen lutar åt motsatt håll mot framhjulets riktning (praktexempel på motstyrning vid parkering).

Jag lyckades få ner en tå i backen innan skrotet hade hoppat in i staketet framför och vält i V70'n som stod bredvid med en jeppe som höll på att lasta ur bakluckan...

Jag fick en och annan, ska vi säga, "intressant" blick från folk när jag baxade tillbaka åbäket på sin plats från buskarna...

Numer är jag inte lika smart vid parkeringar... :p
/Danne

centertanksen
2008-03-07, 11:02
Roligt att se att så många här också är mänskliga. Detta är ju annars någon man brukar hålla käft om :).

Är alldeles för otålig och impulsiv när jag meckar. Det i kombination med att jag är väldigt okunnig fick min stackars moppe veta av. Exempel
- Såg att någon hade filat på avgasporten i cylindern. Tänkte att den kommer gå ännu snabbare ju mer man filar. Till slut hade jag en moppe som drog en liter milen.
- Sågade av ljuddämparen som sedan farsan fick sätta på igen.

DRS
2008-03-07, 12:52
Rolig tråd... efter att man nu småläst alla andras klantiga upptåg får man väl krypa till korset och erkänna att man även själv gjort en del blunders...

Minns den dagen då jag hade bytat framskärm till min lilla Renault 5. Fy fasen vad vacker den var.. min första egna bil, pärlvit och fin och kostade mig större delen av mitt sparkapital. Men jag hade fått lite rost på en av framskärmarna så jag hade fixat fram en ny skärm, dock gul men den hade jag lackat om så fint. Ytterst försiktigt nu återstår bara att montera sidoblinkersen på skärmen. Ja denna 85:a i toppskick hade denna häftiga lyx.. I spänningens hetta slinter jag med mejselfan och orsakar en imponerande decimetersrepa på den nylackade skärmen! Vansinnig utav bara f-n skickar jag mejsel skrotet genom hela garaget (jordbrukverkstad=stort) som till min förvåning svarar mig genom att studsa tillbaka i en vacker bågformad bana att landa mitt på min vaxade motorhuv!. Snabbt insåg jag att gudarna ville mig något ont och gick ut och satte mig på gräsmattan och gråtskrattade.....
Nu mer har jag lärt mig att vara mycket snällare.... :)

ubbe.f
2008-03-07, 16:37
Hade bytt olja på min at skulle kolla så nivån var rätt, står på vänster sida om hojen lutad över sadlen skruvar bort stickan på motorn bara att jag lutar för mycket så den välter!!! med följd att oljan rinner ut på garage golvet!!! då var man lagom lycklig:SkullXX:

sunken
2008-03-07, 17:05
ubbe haha "and how did that make you feel?"

Hoke
2008-03-07, 17:12
Får mig osökt att tänka på denna tråd:lol:
http://forum.soe.se/showthread.php?t=25535

ubbe.f
2008-03-07, 17:34
ubbe haha "and how did that make you feel?"
Ja i det läget så undrar man vad fan man håller på med!!

frösön
2008-03-22, 09:25
skruvade ditt oljepluggen med en momentarm för bilar. Gängpajj!
10 timmar kvar till mc-semestern. På med pl900 som fortfarande sitter fast utan läggage, timmen efter lyckades jag kicka sönder kicken (nått där inne sa hejdå) så jag fick rulla igång varje gång den veckan! Parkerade bara på höga stenar (bara kul första dan). Som mopedist använde jag en cokacola petflaska när jag bytte olja. En timme senare blev jag törsig! fick munnen full men hajjade till innan jag svalt! puh....

Dyrvold
2008-03-22, 12:35
Får mig osökt att tänka på denna tråd:lol:
http://forum.soe.se/showthread.php?t=25535

Det där är bland det bäst jag läst!! HAHAHA...

Fyller på...

I fjällen, 8år och ny polaris indy 500 som man fick låna och köra lite.. mamma och pappa ligger och solar, grabben (Jag) kör runt runt sådär som bara en 8årig kille kan göra. är fullt medveten om att jag har svårigheter med attt orka dra igång skotern själv men man vill ju liksom testa. Åker lite längre bort för att inte pappa och mamma ska se, stannar skotern och låsas njuta av solen (och vara sådär stor som alla de andra) ca 2min senare ska jag (nu j*vlar) orka dra igång skotern, Wrrr *tyst* igen Wrrr *tyst* Tänker till lite och (man är ju inte dum) inser att det behövs lite gas för att skotern ska gå igång, testar dra igång med en arm = orkar inte, två = orkar men skotern stannar.. hmm sätter ena tumhandsken över gashandtaget (smart va!) och kan då dra med båda händerna WwrrrrrrrWWWWOOOOOOOOOM!!!!

Jag kastas av, skotern sticker herrelöst iväg över fjällsjön.. *pinsamt* börjar gå..gå .. gå för att lite senare hitta en handske fortätter gå.. gå.. gå .. för att senare se skotern stå helt ensammen på tomgång! Hoppar upp åker tillbaka till mamma och pappa och mörkar!!

Berätta det för han nu 20år senare, vi skrattade tillsammans!!!

En till (också skoter) sen ni distanserna.. precis färdig efter att ha tiggat ihop det trasiga kedjehuset och monterat.. var lite trött...

Cyberhonda
2008-03-22, 21:20
minnet sviker.......ny version längre fram i tråden........

Arno
2008-03-22, 22:10
Gick fordonsteknisk, 2:a året.
Jobbar i par och vi håller på att montera ihop en motor som renoverats.
På rasten blir jag bjuden på en av dom fetaste brajjerna jag någonsin rökt..
Kommer tillbaka och börjar skruva isär hela motorn igen!

Monterar ihop min nyrenoverade XR motor och startar den.
Varje gång jag lutar den åt sidan hörs ett knackande ljud...
Demonterar sidokåpan mm och märker till slut att jag "glömt" dra muttern som håller drev mm på vevaxeln...
Motorn klarade sig utan skador, dock inte min hjärna efter den tidigare brajjan i plugget.

Alla jädrans slangar jag klämmt sönder med däcksjärnen...
Tack o lov för däckfirmor!

Skruvade ihop en Honda VF 1000F.
Vände gummina fel på vacumförgasarna vilket resulterade i att hojen inte gick över ca 5000 varv. Den var inne på MC-verkstad (Hela hojen MC i Sthlm) för felsökning men ingen hittade felet.
Sålde den billigt till en glad ny ägare som senare hittade felet.

Pelle
2008-03-23, 11:50
Klantigare än idag blir det inte...
Skulle fixa mina styrlager på hondan idag, tänkte att de kanske bara är att göra ren och fetta in de, tvättar de i diesel och tar tryckluften och blåser rent... Ooohh vad det låter fränt i olika varvtal :grin:, men nu låter det konstigt (alltså lagret sitter runt fingret!) gnistor flyger (far out, man!) och samtidigt som jag tänker "dags att sluta" så skär lagret och lysrör exploderar runt mig, smatter överallt :shock: EN lagerrulle träffar mitt finger, detta hände 30 cm ifrån ansiktet/ögonen... Listigt Pelle!

Gick fordonsteknisk, 2:a året.
Jobbar i par och vi håller på att montera ihop en motor som renoverats.
På rasten blir jag bjuden på en av dom fetaste brajjerna jag någonsin rökt..
Kommer tillbaka och börjar skruva isär hela motorn igen!

:shock: Been there, done that! Gick på drift & undergång, och snurrade till det ganska duktigt. Vid provstart så sprutade det diesel i hela verkstan, läraren var måttligt nöjd på oss då det var typ fredag-standard :XspankX:

MaxiMarcus
2008-03-23, 13:00
Klantigare än idag blir det inte...
Skulle fixa mina styrlager på hondan idag, tänkte att de kanske bara är att göra ren och fetta in de, tvättar de i diesel och tar tryckluften och blåser rent... Ooohh vad det låter fränt i olika varvtal :grin:, men nu låter det konstigt (alltså lagret sitter runt fingret!) gnistor flyger (far out, man!) och samtidigt som jag tänker "dags att sluta" så skär lagret och lysrör exploderar runt mig, smatter överallt :shock: EN lagerrulle träffar mitt finger, detta hände 30 cm ifrån ansiktet/ögonen... Listigt Pelle!

Jag har gjort samma grej, blåst rent styrlagret med tryckluft efter avfettning. Precis som dig så höll jag grejerna i händerna, men med den skillnaden att när lagret väl separerade så var det inte bara nära ögat utan en av rullarna träffade med ordentlig kraft rakt i ögat. Synen fösvann på ögat och jag fick hygglig panik. Ringde ögonsjukhuset och de lugnade mig med att synen nog skulle återkomma, vilket den gjorde efter nån timme. Dock fick jag en blödning i ögat, så fort jag skulle knyta skorna så blev synen grumlig för ögat blodfylldes. Fick sitta upp och sova i en vecka...
Med andra ord; ta det försiktigt med tryckluften!

Mjält Per
2008-03-23, 15:02
tar tryckluften och blåser rent... (alltså lagret sitter runt fingret!)
Ett lager på fingret + Tryckluft är INTE bra, när det skär så vrider det lätt fingret till slarvsylta!

Ni har tur om det "bara" flyger i bitar!

MVH/
Mjält Per

Rickard carlsson
2008-03-24, 12:51
Riktigt kul tråd! Det finns en och annan felvänd kolv, mäkligt slirnande lameller, sönderdragna gängor, olja på väggar och tak i min bakgrund och med stor säkerhet i min framtid också... Men det dyraste klanteriet som jag varit inblandad i var när jag och min kamrat (vi kan kalla honom Jonatan. För det är så han heter.) Höll på att skuva ihop hans nyinköpta nytrimmade Yamaha R6 -05 (vintern -06) som han skulle tävla med. Allting var färdig lackat ihopskruvat och välputsat. Jäävlar vad fort det skulle gå! Då tänds den gemensamma idélampan! Skulle det inte gå ännu fortare och vara ännu fränare om man kopplade in den här gammla Qvickshiftern som vi aldrig monterade på -04:an?(Sa Jonatan) Du menar den här som bara hade spansk manual? (sa Rickard) Ja just den! (sa Jonatan) Vilken bra idé det gör vi! (sa Rickard). Sagt och gjort och dom ivriga pojkarna skred omedelbart till verket! Vad som sen händer är i sig inget märkligt. vi monterar brytare vid växelspak och på styret sätter den lilla elektronik boxen på plats drar lite kabel...OCH klipprer av pricis rätt kablar ifrån den där konstiga lådan som kallas typ cdi nånting... utan att koppla ur batteriet... Det kostade nästan 18000:- med ny box nytt tändningslås nya nycklar och nytt tank lock... Det blev ingen frän Quick shift den säsongen heller...

lizzard
2008-03-25, 01:20
Ja rickard, och hur kändes då detta, när ni väl kom underfund med erat fatala misstag:oox: Hehehehehe.... Jo jag är väl bekant med den isande känslan efter ryggraden, och hur paniken sakta kryper under skinnet!:mrgreen:

Själv har jag nog klantat till de mesta! Renoverat motorer i gamla uthus med STORA springor i golven.. OOPSSS den skruven FICK verkligen plats i den lilla glipan.. Hmmm Hur fan får man ut den då??:oox:

pelles lager övningar har man ju oxå prövat.. Samt att tvätta ramlager med bensin (när vevpartiet fortfarande sitter kvar i motorn, men cylindern är avtagen) oj va det snurrar.. veeiiiihhh va roligt, undrar hur fort man kan snurra vevpartiet?.. Vafan nu då den blev stumm....:oox:

Sätta dit cylindern och glömma att pressa ihop kolvringarna, är ju en klassiker som alla trötta mekaniker bör ha gjort oxå... Ping.. Uhhh Va tusan va det? Hmm... Varför ramlade det ner en bit kolvring på min hand?:X00889X:

10 bast, och gårds moppen får ny kedja och drev.. Så där nu är kedjan spänd! Ja det va den verkligen! Första hoppet... Pang smäll, följt av en hysteriskt rusande moppe motor...:mrgreen:
Samma moppe fick bakbromsen rejält spänd.. Vilket givetvis resulterade i att undertecknad (som naturligtvis stod upp och körde i framåt lutad attack stil:lol:) slog juvelerna i styret vid första ordentliga guppet, då det alldeles för spända broms staget aktiverade bakbromsen otroligt mycket och snabbt, när fjädringen trycktes ihop..

Ett annat idiot scenario är bil relaterat. Ihop montering av framvagn (hjul bromms mm) Åhh va fint det går, oket på plats, check! Leder, kulbultar, stag, check! Hjul på, muttrar dragna, bil ner på marken, check!... Hmm glömde jag något tro? Men va fan nu då, va är det här för en bromsskiva som ligger och skräpar!...:oox:

Några briggs förgasare har väl oxå fått membranen monterade, med fel sida nedåt.. Vilket i sin tur resulterar i väldigt dålig motorgång:lol:

Fan vilken klåpare man är!:mrgreen:

Bengis, snälla skriv om dina motor renoverningar! Där finns det väl ändå några guld korn:wink:

nxarn
2008-03-25, 08:33
Tidsträning i Torsboda, solen skiner och med några minusgrader är det upplagt för en fantastisk dag i spåret.
Eftersom vi inte lyckats skaka fram någon frivillig att sköta tidtagningen så räknar jag med att jag och Macke ska kunna turas om. Lastar av hojen och elverket och snackar lite med de nyanlända. Inser att jag parkerat bilen lite skuggigt, och bestämmer mig för att flytta den till en soligare plats. Men först måste jag flytta hojen jag nyss lastat ur. "NjöNjöNJö puff". Va i..? "Njönjöpluttipuff". Åhh, inte krångla nu. Jaja, ibland blir den lite sur, Gasgasen. Den är väl inte riktigt utprovad för minusgrader, det är ju rätt varmt i Spanien. Men jag har knep för när detta inträffar: Tändning av och kicka några gånger med fullgas vilket funkar varje gång. "njö njjjööö njjööö". Men det var då självaste. Batteriet urladdat. Men jag har ju en bärbar starthjälp i bilen. Fram åker verktygen och sadeln kommer av i ett nafs, börjar ringla ut de överstela kablarna från starthjälpen. Det är inte bara spanska produkter som inte gillar kyla.
"plingelingeling" -"Tjena, det är Macke. Jag kommer inte alls idag, ska skruva med mina hojar. Kommer en spekulant och tittar." Jahapp, där rök planen med tidtagningen. Jaja, vi är väl fler som inte ska åka åtta varv idag, vi får nog ihop det.
Nu börjar det irra runt lite enduroåkare som försöker hitta någonstans att anmäla sig. Datorn är fortfarande i väskan och jag har famnen full med startkablar, starthjälpen var urladdad. Rullar hojen in framför bilen och kopplar in fetkablarna - nu ska det bli snurr. "Njnjnjnjplöpuff plupp". Hmm. Torrkickar lite till, men känner egentligen på mig att stiftet har slagit igen. Testar att gnugga några varv till med startmotorn men fruktlöst. Äh, det går snabbt att lyfta tanken och dra ur stiftet och byta. Kylarvingarna loss, tankskruven och gummistroppen likaså. Kröker ryggen till ostkrok för att se kontakten till bränsleinsprutningens styrdator som sitter monterad på tankens undersida. Med fingar nu stela av kölden får jag efter lite osande svordomar ändå loss kontakten. Pillar lös sladden till den tankmonterade bränslepumpen och så kan jag lyfta på tanken. Låter soppaslangen sitta ihopkopplad, kopplingen är känslig och med tanke på kylan så bryter jag säkert sönder någon flärp om jag försöker. Fram med tändstiftsnyckeln...tändstiftsnyckeln....tänd.., nää. Ingen nyckel med mig. Börjar jaga, och Thomas N erbjuder sig att hämta sin. Ner med den i den avgrundsdjupa tändstiftsbrunnen.. Den är för kort. Når inte ned till stiftet.
Men ååh.

Jagar lite till och pusslar till sist ihop en tändstiftsnyckel med hjälp av 16mm hylsa, lång 1/2" skarv, en poligrip och en ekernyckel. Jadå, du läser rätt. En ekernyckel. Stiftet sitter så hårt så poligripen förmår inte gripa tillräckligt runt förlängaren, utan jag får stoppa in ekernyckeln i 1/2"-uttaget, så jag får tag iden. Japp, nu är den lös. Haha, skam den som ger sig. Stiftet ser blött ut. Kollar gnista - dött. Men jag är ju förberedd och har ju en tändare i verktygsväskan. Värmer, värmer, värm - oops! Med ett dämpat pluff avslutas den av gravitationen påkallade rörelsen av tändstiftet när det landar i snön. Jaha, nu är det blött av vatten också! Grr! Tar upp det och fortsätter att elda. Plopp. En droppe vatten från stiftet släcker tändaren mycket effektivt. Sluteldat med den. Ja, men det är inte kört, Thomas hade ju ett lite varmare stift som jag kunde få ta. Går ifrån för att hämta stiftet, men när jag kommer tillbaka så har ödet nu dragit ett triumfkort. Bensintanken som jag lämnade ställd på tvären på hojen ligger nu på marken. Jag tänker: "Men inte är väl soppaslangen så där lång?" Nejdå, i rycket när tanken (givetvis fulltankad) ramlar till marken så går den bränsleanslutning som sitter på insprutningsmunstycket rakt av. Nu har ödet lagt in ett veto, och definitivt sagt att "Thomas, du SKA inte åka något idag".

Jag får lov att resignera. Finns ingen tjurighet i världen som kan trolla fram en ny bränsleanslutning på några minuter. På väg tillbaka till bilen med verktygsväskan så fastnar jag med jackan i Björns släpvagn så jag river upp ärmen. -Jaja, jag fattar, jag ska lasta hojen!

Dr Danne
2008-03-25, 08:57
Hehe, ibland SKA man bara stanna hemma:-)

lizzard
2008-03-25, 11:50
Nxarn, när mina dagar ser ut så där, så brukar jag säga att jag är fast i ett kalle anka liv! När drar vi till disneyland?8-)

(fan va jag skrattade åt dina tappra försök):-D:

KTMmarkus
2008-03-27, 12:56
Haha, jadu Nxarn det händer att man har liknande dagar - då förstår man inte riktigt varför man håller på med denna sport - tack för ett stort garv iallafall x).

Själv har jag inte lyckats med allt för ödesdigra saker, monterat kamkedjor fel, brytit av "pinnarna" i kopplingskorgar och dragit pastej i oljepluggshål är väll min korta lista... Dock har jag väll ett par år på mig att komma ikapp måhända ;)

nxarn
2008-03-27, 13:48
Det som var så jobbigt var ju att jag var så otroligt taggad att köra, ville verkligen ut i spåret. Jag får nog skaffa mig en reservhoj, en liten 125 2t, som man kan ha i ryggan :8-8x:

christery
2008-03-27, 14:21
Jag meckade med toppen på en GPZ900 och där finns några styrpinnar mellan översta kåpan och resten - trångt som fan att få dit skiten.
Nåja jag ställde spelet och plockade ihop cykeln, hmm, det går inte att putta runt den inne i garaget, inte ens på högsta växeln... men titta här om man tar bort dendär kåppan så finns det en rejäl bult att prova dra runt den med, drog sönder vad som jag senar såg var magnethållaren till tändningen eller nåt, happ upp med alltihop igen... kolla mellan kjedjan och drevet låg naturligtvis en sån där jäkla pinne/rör aldeles söndertryckt... :oops:

Nåja det gick att fixa ihop det mesta med garagets utrustning, om än lite provisoriskt...

//CY

per-anders
2008-03-28, 18:54
Borra aldrig i blocket...:oox:

Hade kört sönder kedjan så ena fästhålet för sprängskyddet gått sönder!
Kikar och funderar, verkar ju vara mycket gods så man borde kunna borra lite djupare!

Gör aldrig det, eftersom huxflux var det hål in till det innersta, inte alls som gruppen Baba Blues sjunger om "Det ljuva hålet". Ångesten slog till som en blixt från en klarblå himmel :sad:

Dock finns det inte mycket som inte kemisk metall fixar, i med en klutt och fixera bulten i det lilla gäng som finns kvar...

barco
2008-03-28, 19:39
Efter att ha lagat punkan på KTMen (bak som vanligt...) så var det ut i spåret ett par dagar senare. Tyckte kanske det kändes lite obalanserat bak, men tänkte inte mer på det. Efter två varv (=35min) så har jag punka bak igen.
Väl hemma och tar isär det så ligger det ett däcksjärn i däcket... snyggt. Kom då dessutom på att jag hade tänkt på att alla däcksjärn inte hamnade på hyllan efter första lagningen, men brydde mig inte om det då. Smart.

Och tro det den som vill, men jag har lyckats med exakt samma sak för ett antal år sedan på min dåvarande XT. Hittade en kryssmejsel i däcket. Den fattar jag inte ens hur den hamnat där.

Tur att jag inte är kirurg.

klas
2008-03-29, 20:07
Efter att ha lagat punkan på KTMen (bak som vanligt...) så var det ut i spåret ett par dagar senare. Tyckte kanske det kändes lite obalanserat bak, men tänkte inte mer på det. Efter två varv (=35min) så har jag punka bak igen.
Väl hemma och tar isär det så ligger det ett däcksjärn i däcket... snyggt. Kom då dessutom på att jag hade tänkt på att alla däcksjärn inte hamnade på hyllan efter första lagningen, men brydde mig inte om det då. Smart.

Och tro det den som vill, men jag har lyckats med exakt samma sak för ett antal år sedan på min dåvarande XT. Hittade en kryssmejsel i däcket. Den fattar jag inte ens hur den hamnat där.

Tur att jag inte är kirurg.

Garvar så att jag knappt kan sitta uprätt !! :)

/K

klosterdalens stora fasa
2008-03-30, 23:56
Sånt har hänt innan - lagade en punka på en polares hoj.

Han fick punka ganska snabbt igen och vi tog oss tillbaka.
Han drog ut inneslangen och visade sen upp den frågande - ett perfekt fossilt avtryck av en skiftnyckel....som låg i däcket...

hubbe
2008-03-31, 10:19
Bytte kamkedja på min ZXR750 från -89. Det är inte helt enkelt, det verkar som att Kawazaki tagit kamkedjan och sedan byggt hela motorn runt den.. Plockade ner motorn i molekyler för att få dit en ny kamkedja utan kedjelås. Allt gick toppen och vi var väldigt noga med att kugga allt rätt. När jag drog ut och testkörde gick den som en påse hästskor, men det var premiärturen för säsongen och den brukade gå på tre burkar tills den blev genomkörd efter säsongsuppehåll.. Körde till närmsta OK-mack och tankade men den började inte gå bättre...

Åkte hem till garaget igen och började plocka isär motorn. Det visade sig att vi nog lutat toppen i lite för hög vinkel när vi monterade tillbaka den. Ventiltryckarna hade åkt upp och schimsen ställt sig på högkant!!!
På nåt sätt hade ventilerna ändå klarat sig och vi slapp totalrenovering av topp/ventiler, ibland har man tur! Efter detta har man blivit ganska nojjig med att kolla ventilspel innan man drar runt motorn efter att man lossat kammarna.

---

Bytte motor på husbilen, en gammal LT-31:a från tidigt 80-tal. Bytte från en bensinfyra till en dieselsexa och lyckades väl ha i stort sett alla vätskor som finns i en motor i ögat. Mest smärtsamt var nog ändå när jag plockade ner bensintanken för att ta bort pumpinsatsen i den. Låg under och stöttade tanken med knäna samtidigt som jag lossade andra sidan. Tanken tippade och jag fick några liter bensin rätt i skrevet. (Påfyllningsröret sitter inte längst upp utan i sidan på nåt sätt, det rann ganska friskt där när röret hoppade ur...) Innan man lyckats få väck tanken och ta sig fram från under bilen sved det ganska duktigt vill jag lova. (Jag har fått en dotter sedan detta och hon verkar normal, så ingen permanent skada skedd)

Bus
2008-03-31, 12:48
Ha ha ha, fiiifaaaan, soppa i skrevet verkar inte kul alls...
Men du vet ju vart felet ligger när den börjar sloka....soppatorsk :D

pema
2008-03-31, 14:53
1. På ljuva 80-talet åkte jag en gammal hva 430, gick som ett as, byggde en ställbar fjäderförspänning till framgaffeln, svarvade några delrin bultar som gängades M28 o monterades, dock åldras plast så efter något år skjuter jag båda bultarna rätt in i hjälmen med en dusch framgaffelolja efter ett duktigt hopp, tog ett tag innan jag förstod att jag inte var skadad.
2. Min mindre hantverksmässiga kompis hängde med till bilskroten o hämta delar, han hittar en rallyratt som han vill ha och måste plocka ur. När jag är klar sitter han fortfarande o försöker dra av ratten från rattstången, nej nej så där kan du inte göra säger jag samtidigt som jag lutar mig in genom fönstret på förardörren och visar hur man knixar av en ratt, ratten lossnar och fortsätter i kraftens riktning och knockar min kompis som sitter i förarsätet. När han vaknar till sans igen så påminner jag honom om att ratten alls inte satt så hårt fast som han ville göra gällande.

Sandh
2008-03-31, 16:17
tråden får mig att dra mig till minnes en del mindre kloka mekningar.

Lördag kväll: Mc träff i Hagfors Värmland jättetrevligt men skall inte trottlarna sitta lika högt upp i förgasarna? Det måste vi fixa nu sagt och gjort justerar så alla sitter jämt.

Söndag morgon förmiddag. Hojen startar inte undrar varför....

På fordonsteknisk

Oljebyte på GSX 750: (inte undertecknad)

Men hur vet jag att jag fått ut all gammal och smutsig olja?? "kompisarna" häll i aceton och kör runt på starten så får du ut det sista.. det blev väldigt rent.
Jag köpte sedan ovan Gsx av mekaniker min första hoj såg den senast i somras så den går än.

KtmDanne
2008-04-04, 17:10
glömde den nedersta bulten vid framdämparolje byte och hällde olja rätt igenom åkte till statoil å köpte ny för att sedan
glömma skruva åt toppen på framdämparna provgungade ner hojjen fram och fick två hydraloljefontäner i ansiktet.

Skrattade gött åt ditt misstag gånger två.

Gjort liknanade sak själv. Fyllt på ny olja i motorn utan att sätta dit bottenpluggen. Svär en stund för att sedan torka upp några dl på golvet. Under tiden hinner jag glömma att pluggen fortfarande inte sitter i och upprepar proceduren en gång till. Alzimers de light=/

Sofia
2008-04-05, 17:21
Jag smörjde trumbromsarna (moppen) för att det gnisslade. Det fungerade... gnisslet försvann tillsammans med all bromsverkan. Minns den äckliga känslan då jag bromsade, och ingenting händer. Färden slutade i ett staket, där tog det tvärstopp.

Det sorgligaste jag gjort var min första hoj. Alla mina pengar hade gått till cykel, skinnställ och körkortet, som inte var klart. Eftersom jag inte fick köra hojen, började jag "laga". Skulle bara spänna kamkedjan. Dumt val att "laga" sönder något med. Krökta ventiler var slutresultatet med en verkstadsnota på 50% av inköpspriset på min mc. Detta innan jag kört den 1km. Min mor blev på så sätt delägare i en mc...

If it's not broken, don't fix it!

Idag gör jag inga sådana klantiga misstag, inte som jag erkänner i alla fall;-)

TomasL
2008-04-09, 22:14
En klassiker är ju att fylla på ny fin DYR olja utan att ha satt dit bottenpluggen. Här är en variant jag provade ikväll pga stressmek inför 100% offroad 2008

Prova själv denna: Fyll på ny olja, låt påfyllnadspluggen ligga kvar på arbetsbänken, starta cykeln och ta en provrunda. Det räcker med en ganska kort sväng, du kommer att höra att cykeln låter lite annorlunda men det är nog bara för att du inte tog på dig hjälmen för den korta rundan. Stanna till och känn att den luktar lite bränt och att det droppar olja. Det roliga kommer när du upptäcker att mer än halva hojen och skorna och byxorna och jackan är nerkletade av uppsprutande olja från påfyllningshålet.:evil: Räckvidden på oljeduschen blir ca en meter beroende på hur mycket du varvar. Lycka till!

Ferrita
2008-05-01, 09:00
J jag skulle ut å åka en sväng på vårkanten med min kx, den hadde stått ett tag så det var på tiden. åkte en sväng å tyckte den gick riktigt dåligt så gick iden igen å sen la den av en hyffsad bit hemmifrån så det var te å skjuta hem den. börja de kålla lite å kicka å riva hittade inget fel bytte stift å donade. till min fasa märkte jag att jag glömt å vritt på soppa kranen. Pinsamt!

_Ekman_
2008-05-01, 10:09
J jag skulle ut å åka en sväng på vårkanten med min kx, den hadde stått ett tag så det var på tiden. åkte en sväng å tyckte den gick riktigt dåligt så gick iden igen å sen la den av en hyffsad bit hemmifrån så det var te å skjuta hem den. börja de kålla lite å kicka å riva hittade inget fel bytte stift å donade. till min fasa märkte jag att jag glömt å vritt på soppa kranen. Pinsamt!

ja hade skrattat åt det om det inte vore så att ja gjort det samma ^^

The Doc
2008-05-08, 22:59
Hade väl inte börjat meka än men det platsar nog här ändå...

Har hållt på och leta ny hastighetsmästare nu ett tag eftersom trippmätaren inte fungerat riktigt. Ena stunden när jag tittat på den har den stått på 5 km och nästa gång på 4,7 mil. Klart irriterande då man tvingas köra på "trippen" för att hålla koll på soppan.

Igår märkte jag att jag vred "trippen" ofrivilligt då jag stoppade ner handskarna till vänster om hastighetsmätaren då jag ska kicka. Höhö. Numera stoppar jag handskarna på höger sida av hastighetsmätaren och plötsligt funkar trippmätaren felfritt...:|

Billig och pinsam lösning...jo tack.

hamaya
2008-05-09, 01:11
Inget dyrt men det kostade flera minuters tankearbete.
Skulle provköra crossen en kväll efter div nödvändiga renoveringar.
Ut med den på garageuppfarten och trampade igång.
Lät bra på gasen, i med en växel och ut med kopplingen. Cykeln rör sej inte!?! Fick jag inte i någon växel?! Provade igen nedåt och uppåt men inget hände. Vad fa.. slirar kopplingen? Men den känns ju bra, någon millimeter spel och armen rör sej. Stänger av och rullar in i garaget igen.
Vad har nu hänt, skall jag behöva riva motorn?

Får på arbetsbänken syn på den nyrengjorda kedjan..

Stiffe82
2008-05-09, 08:03
Lät bra på gasen, i med en växel och ut med kopplingen. Cykeln rör sej inte!?! Fick jag inte i någon växel?! Provade igen nedåt och uppåt men inget hände. Vad fa.. slirar kopplingen? Men den känns ju bra, någon millimeter spel och armen rör sej. Stänger av och rullar in i garaget igen.

Riktigt bra!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

nomine
2008-05-09, 16:25
Glömde dra fast muttrarna ordentligt när jag justerat ventilerna :oops:
Uppmärksammade att motorn började slammra efter en stunds körning och ville inte alls gå som den skulle. Hem till garaget öppnade ventillocken, :shock: gissa om det var ventilspel. Som tur var hade muttrarna rammlat ner på rätt ställe och orsakade inget ras. Nu kollar jag alltid en extra gång att jag har dragit fast muttrarna ordentligt.

haha samma grej hände för mig, men bulten lossnade och vipparmen kröktes.

Purk
2008-05-09, 16:56
drog ut tändstiftet halvt och höll den i handen medan jag startade motorn! detta var dock på gräsklipparen men ändå. hade en högspännings batteriladdare i också! blev en rejäl stöt :)

chriz78
2008-05-10, 20:29
Bytte kolv härom veckan på crossen men när jag var klar för provstart, fick jag syn på en väldans blank kolv på bordet öhhh va är det där för kolv tänkte jag, innan jag kom på att den borde ha suttit i motorn.....
hade monterat tillbaka gamla kolven

tillbaka till crossbutiken dagen efter och beställde nya packningar igen, han blev lite fundersam "men hämtade du inte ut dessa packningar igår?" vågade inte säga som det var utan sa att jag hade tappat bort dem....

det går fort ibland:oox:

lizzard
2008-05-10, 21:08
Bytte kolv härom veckan på crossen men när jag var klar för provstart, fick jag syn på en väldans blank kolv på bordet öhhh va är det där för kolv tänkte jag, innan jag kom på att den borde ha suttit i motorn.....

tillbaka till crossbutiken dagen efter och beställde nya packningar igen, han blev lite fundersam "men hämtade du inte ut dessa packningar igår?" vågade inte säga som det var utan sa att jag hade tappat bort dem....

:tummenupp: :lol::lol::lol::lol::lol::lol: Helt klockrent!!!

Stiffe82
2008-05-12, 22:02
Jag monterade handskydd på min TT600re i våras, samtidigt passade jag på att koppla på och montera handtagsvärmarna.

Efter lite elarbete, med ny pluskabel från batteriet och mekande med handskydden (modellen som fästes både på styret och i styrändarna) monterade jag tillbaka bensintanken för att kunna starta hojen och kontrollera att allt fungerade.

Jojomensan, den gick fint, och handtagen blev jättevarma och goa. På med resten av prylarna och ut och kör! När det började skymma noterade jag att varje gång jag kopplade, så tändes heljuset.. När jag släppte kopplingen så slocknade heljuset.

Det rådde inga tvivel, elen till handvärmarna var felkopplad.. Isär med allt igen, fram med multimetern och mäta på alla anslutningar. Inget suspekt gick att finna.

Sprayade alla kontakter med 5.56 och ihop med hojen igen.

En testrunda, men felet kvarstod, var gång jag kopplade så tändes heljuset. Hem igen och funderade lite, OM man kopplar ur kopplingskontakten, den som gör att man inte råkar starta med växel i utan att hålla kopplingen intryckt. Tar jag bort den så kan den omöjligt påverka heljusets funktion.

När jag står där och bänder i kopplingsgivaren med en skruvmejsel får jag för mig att trycka in kopplingshandtaget mot styret, och observerar då hur detta i sin tur trycker in "ljustutan" när det närmar sig styret..

Anders F
2008-05-12, 23:10
Jag monterade handskydd på min TT600re i våras, samtidigt passade jag på att koppla på och montera handtagsvärmarna.

Efter lite elarbete, med ny pluskabel från batteriet och mekande med handskydden (modellen som fästes både på styret och i styrändarna) monterade jag tillbaka bensintanken för att kunna starta hojen och kontrollera att allt fungerade.

Jojomensan, den gick fint, och handtagen blev jättevarma och goa. På med resten av prylarna och ut och kör! När det började skymma noterade jag att varje gång jag kopplade, så tändes heljuset.. När jag släppte kopplingen så slocknade heljuset.

Det rådde inga tvivel, elen till handvärmarna var felkopplad.. Isär med allt igen, fram med multimetern och mäta på alla anslutningar. Inget suspekt gick att finna.

Sprayade alla kontakter med 5.56 och ihop med hojen igen.

En testrunda, men felet kvarstod, var gång jag kopplade så tändes heljuset. Hem igen och funderade lite, OM man kopplar ur kopplingskontakten, den som gör att man inte råkar starta med växel i utan att hålla kopplingen intryckt. Tar jag bort den så kan den omöjligt påverka heljusets funktion.

När jag står där och bänder i kopplingsgivaren med en skruvmejsel får jag för mig att trycka in kopplingshandtaget mot styret, och observerar då hur detta i sin tur trycker in "ljustutan" när det närmar sig styret..

:tummenupp: :tummenupp: :tummenupp:

klas
2008-05-13, 11:48

Så bra story !!

/K

martin_w85
2008-05-14, 12:08
Bytte olje filter på min rmz 250-04, började med att släppa på skruven i botten på kåpan för att släppa ut kylarvattnet. Sen efter de lossade ja hela kåpan och bytte filtret, gick hur smidigt som helst. Sen när ja ska montera ihop skiten ser ja att de e flera olika längder på skruvarna som kåpan satt me, tänkte att me lite sunt förnufft borde man väl få till de här! Startade upp hojjen och den gick hur fint som helst... Drog ut en sväng i skogen och allt funkade som de skulle. Men efter ett tag kändes den fruktansvärt orkeslös. Orkade ta mej hem iaf. Efter ja fått av kåpan igen konstaterade ja att ja satt i en för lång skruv i avtappningshålet för kylarvattnet, den hade gått in och låst impellern till vatten pumpen så den låg löst innanför kåpan..... Så hojjen hade nog gått hyffsat varm!

Spectre
2008-05-14, 16:03
Jag köpte en momentnyckel som skojjarna på Swedol lovade klara av att dra moment även motsols.
Ställde in 180Nm och skickade på primärdrevet. Resulterade i havererad kopplingskorg.

Kanske borde kollat om den verkligen klarade av det innan jag körde igång?

Göteborg
2008-05-19, 01:24
Ingen mekarhistoria men en hoj var i alla fall inblandad.
Jobbade på bandet på Volvo-Torslanda på tidigt 80-tal. Körde med min husqvarna 400 wr till och från jobbet. Fördelen med att köra hoj var att man efter skiftet kunde köra förbi alla bilar som trängdes för att komma hem så snabbt som möjligt och ställa sig allra först vid rödljusen. Gjorde precis det en eftermiddag och körde förbi mina jobbarkompisar med ett leende. Några tutade avundsjukt på mig. När jag kommer fram till rödljuset så lägger jag över lite vikt åt vänster för att sätta ner foten. Byxbenet fastnar då i fotpinnen och foten når inte ner till marken och jag ramlar pladask med hojen över mig. Många glada miner i bilarna den dagen. :8-8x:

LillMange
2008-05-19, 09:57
Kadjan som ligger på bänken!
hahahaha så jävla skönt

CrMacke
2008-05-19, 18:27

Jag gjorde ungefär samma sak idag på jobbet.
Klockan var väl halv 4 när jag fick in en renault clio som jag skulle byta startmotor på.
Fan va drygt tänkte man som vanligt när man får jobb i slutet av dagen.
Jag kör in bilen, demonterar starten och lägger den på bänken. In till lagret och hojtar till om att jag vill ha den beggade som var hemtagen.
Jag tog en snabb kopp kaffe och såg att dom vart ut med delarna åt mig.

Nu går det undan, jag monterar startmotorn igen. Kunden kommer givetvis ut precis när jag hissat ner bilen igen. Nöjd och belåten ska han starta bilen.
klick, klick, klick... Då ser jag att monterat dit den gamla igen... :x:x:x:x

Alltid roligt med lite övertid :44re3::-D:oops:

KTMmarkus
2008-05-19, 18:44
Jag gjorde ungefär samma sak idag på jobbet.
Klockan var väl halv 4 när jag fick in en renault clio som jag skulle byta startmotor på.
Fan va drygt tänkte man som vanligt när man får jobb i slutet av dagen.
Jag kör in bilen, demonterar starten och lägger den på bänken. In till lagret och hojtar till om att jag vill ha den beggade som var hemtagen.
Jag tog en snabb kopp kaffe och såg att dom vart ut med delarna åt mig.

Nu går det undan, jag monterar startmotorn igen. Kunden kommer givetvis ut precis när jag hissat ner bilen igen. Nöjd och belåten ska han starta bilen.
klick, klick, klick... Då ser jag att monterat dit den gamla igen... :x:x:x:x

Alltid roligt med lite övertid :44re3::-D:oops:

Hahaha xD Man får tacka för kvällens garv =D

stash
2008-05-19, 20:08
Senaste skruvningen i kompisens garage:
Allt var ihopskruvat och skulle teststartas, hans cr tänder till och är sedan stendöd.
Efter lite tankeverksamhet och genomgång hittade han trasan bakom luftfiltret som han glömt att ta bort.

KTMmarkus
2008-05-19, 20:17
Stash; Tur att ni inte gjorde som polares (som f.ö kör SM i enduro så borde va lite mer noggrann) och rev av cylinder och hela helvetet när han hade trasa i luftburken för att dom inte hittade felet x)

nibbler
2008-05-20, 20:14
Jag bjuder på denna ca 45 minuter gamla händelse.
Skulle montera värmehandtag på Africa Twinen, hade fått tipset här på forumet att hockey tejp och bensin skulle göra susen.
Här gick något fel... istället för att åka till macken och köpa en skvätt bensin slog det mig att jag kunde använda en pippet direkt i tanken...
Resultatet blev ett litet plums... Det är nu jag gör den riktiga idiot grejen. Jag tar en skruvmejsel för att försöka peta upp pippeten. Det är då det stora plumset kommer...

Så nu ligger en fin Bahco skuvmejsel på botten ihop med en glatt guppande pippet.

Handtagen sitter dock jättebra

cross_adam
2008-05-20, 21:14
Skulle montera värmehandtag på Africa Twinen, hade fått tipset här på forumet att hockey tejp och bensin skulle göra susen.
Här gick något fel... istället för att åka till macken och köpa en skvätt bensin slog det mig att jag kunde använda en pippet direkt i tanken...
Resultatet blev ett litet plums... Det är nu jag gör den riktiga idiot grejen. Jag tar en skruvmejsel för att försöka peta upp pippeten. Det är då det stora plumset kommer...

Så nu ligger en fin Bahco skuvmejsel på botten ihop med en glatt guppande pippet.

hahahah, dedär va riktigt kul att höra :mrgreen:

(varför inte bara ta ur kranen?:wink:)

nibbler
2008-05-20, 21:26
varför inte bara ta ur kranen?

Funderade på det, men sen kände jag att pippet det var minsann minst ansträngning... Den uppfattningen ändrades dock ganska omgående!

christery
2008-05-20, 21:28

Snart ligger det väl en tång på botten åxå :roll:

Kul att du delade med dig, kan se migsjälv göra samma miss, med en pincett då naturligtvis, en tång går väl inte ner...

//CY

lizzard
2008-05-21, 00:19

Muahahahaha!!! Ta nu i betänkande att många plaster och gummi blandningar löser upp sej i bensin! Detta kan få till följd att dina förgasare kommer att behöva rengöras, och all bensin i tanken kan om någon dag va helt obrukbar! :SkullXX:

Känner du dej lite stressad nu? :mrgreen::twisted::twisted::twisted:

Kurben
2008-05-21, 08:39
Hade importerar en racing Ducati 916 ifrån england och hade installerat all belysning själv och kopplat. Istället för glödlampor hade jag använt lysdioder till instrumenteringen (orginal fanns inte) varav att resultatet för bränslemängdsgivaren lyste svagt även när tanken var full, och lite lite starkare vid tom.

Det satt även på en extra styrenhet eftersom den var trimmad, och denna satt imellan spridarna och ECU'n. Efterssom det inte fanns någon som helst info om denna så beslöt jag att montera bort den ifall det skulle krångla så skulle det i vilket fall inte vara den som gjorde det. Men i och med detta så vart jag lite osäker på hur den skulle gå motormässigt. Detta resulterade i en lång provkörning och mitt innne i stan efter mycket krypkörning så börjar den hosta och dör mitt på sveavägen!...

Ringer farsan som kommer och hämtar mig med släp och kör hem den till garaget. Börjar direkt att riva allt för att kolla motorn.

Hittar inga synliga fel alls, tills jag lyfter av tanken.... ja den var tom..

Foggen33
2008-05-21, 19:49
HIstorier om kompisar...själv har jag bara kommit så långt att jag startat efter oljebyte utan att skruva i pluggen.. jo en grej till, hade satt en najtråd i låsningen till fotpinnen, men hittade inte avbitaren så rullen fick hänga kvar den kvällen. Nästa kväll så blev det lite race på skoterleden...efter 300m får jag världes rapp på röven..va fan i h-vete...och hojen går trögt på nåt sätt...stannar och kollar...en hel rulle najtråd har snurrat in sig i navet men en loop smiskade mig i rumpan..kul, kolmörkt och -10...

Nåja kompis ett har precis genomfört en större tvätt av sin exc 250 när jag kommer förbi för att kolla läget. Karln är lite uppriven då cyklen inte går som den ska. Går fint på tomgång men bööar och vill dö så fort han rör gasen...Kan det ha kommit vatten på obra ställen tro? Högtryck är bra men farligt för motorcyklar, ungefär så går diskussionen under tiden han börjar riva förgasare, kollar stift, tändhatt osv..Jag står hela tiden på högra sidan av hojen men går runt när han öppnat förgasaren i botten för att titta...Men du kisen...borde du inte ta bort tvättlocket i luftburken??? Han ser rätt rolig ut.

Kompis två, har köpt en nice merca 220 med lite lull lull, någonstans runt 18-20 års ålder är karln när detta utspelar sig... Det som gjorde att han köpt bilen var den superduper fina elstyrda takluckan!! Lacken var dock inte till belåtelse så omlackning stod på agendan. Men först måste ju en massa saker plockas bort... Arbetet fortskred bra men i bagaget var det nån djävla konstig låda med en tjock hård kabel som var väldigt i vägen. Vad göra??? Ähh klipp kabeln och plocka ut skiten. Kabeln går ju att skarva ihop sedan. Satans hård kabel men tillslut så.... men va fan det var som en tjock piano tråd innuti, vad är detta egentlgien....JO det var motor och regleringen till den så fina takluckan....som inte går att skarva ihop igen... Fniss

TomasL
2008-11-03, 15:49
Kommer hem i hyffsad tid efter jobbet idag och tänker att det är ju fortfarande ljust ute och inte för kallt heller. Äh, jag tar ut gamla Bettan (min 80-talshoj) på en liten runda så att motorn blir varm och sen kan jag tappa ur och byta oljan mm inför vinterförvaringen.

Hmm...borde kunna ta en sväng i bara jeans och vanlig jacka utan skydd...närå präktiga Tomas drar på sig hela utrustningen för att det är ju då det händer. Hojfan startar ej och batteriet känns slut. Tar den vanliga lilla lilla nerförsbacken som brukar räcka...men nejdå inte med ett så slitet bakdäck på höstblöt asfalt...uppför backen och nytt förök...nej då...upp och ner igen några gånger och svetten börja rinna...man är ju rejält klädd.

In i garaget igen slänger surt av mig svettiga kläder och testar med ett bilbatteri...drar ur all kräm ur det också men inte då...va fan ere nu då? Jaha ...pinsamt...inte tillräckligt med soppa. Drar fram en slang och ner med den i tanken på KTM:en...suger till lite för mycket och får munnen halvfull med soppa...fi fan...spottar ut och slänger mig efter vattendunken och fyller munnen med...gissa vad...FÄRDIGBLANDAD GLYKOL!!! :-x

KTMmarkus
2008-11-03, 15:53
Hahahaha, tackar för dagens garv Tomas xD

caddielack
2008-11-03, 17:14
Fyllt insuget på en van med startgas och tittat ner samtidigt som kompisen provstartade med en baktändning, snygg eldskvast i ansiktet och inga ögonbryn eller lugg på nån månad:smile:
Sprayat CRC electronic cleaner i hela elhissmekanismen på min gamla cadillac, provade direkt om det funkade med en snygg brasa i dörrsidan som följd.

Sen en hel drös med dumheter som jag hest vill glömma.

Braggerman
2008-11-03, 18:09
Äntligen framme efter 6 timmars färd till detta underbart strömmande vatten och harrar i kilosklassen, all utrustning på, igen med bakluckan, hmmm va va de varför ligger det en spötopp bredvid bilen, jaha andra halvan inne i bilen, reservspö nehej det glömde jag visst.
Ja vissa saker vill man inte ens minnas eller knappt nämna.

KTMmarkus
2008-11-03, 18:16
Äntligen framme efter 6 timmars färd till detta underbart strömmande vatten och harrar i kilosklassen, all utrustning på, igen med bakluckan, hmmm va va de varför ligger det en spötopp bredvid bilen, jaha andra halvan inne i bilen, reservspö nehej det glömde jag visst.
Ja vissa saker vill man inte ens minnas eller knappt nämna.

Det var ju inte vidare meck-relaterat, men kan förstå att det är något du vill glömde ;D

carlo
2008-11-03, 19:22
Här borde väl min bragd höra hemma...?
http://forum.soe.se/showthread.php?t=36142

GrinOlle
2008-11-03, 20:27
Jahapp, då var det så att jag tänkte jag skulle byta kedja på min brorscross då det började bli läggligt, och det är ju inte så svårt tänkte jag.

Jag började helt enkelt att testa med kedjan som jag har på min KX då den står och sammlar damm, tyvärr så var den kedjan för kort, och jag fick då ta den nya inköpta kedjan som jag egentligen skulle ha till min YZ:a.

Tog lös den gamla kedjan och satte ditt den nya för att se hur mycket som skulle kapas, kom fram till att 3 länkar skulle bli perfekt! Tog fram rondelen och började kapa. Det slutade istället med att jag kapade 4 stycken och naturligtvis passa den inte. Jahapp... Fick då ta den avkappade biten, kapa en länk till och sedan testa igen. Visade sig då att kedjesträckarna var för korta vilket fick mitt tålamod att ta slut.

Kastade den avkappade kedjan i väggen vilket slutade med ett hål i garaget.

Efter jag avreagerat mig så fixade jag lite snabbt nya sträckare (fick ta av hjulet för att få dit dom) och fick dit kedjan med 2 stycken lås... (ej att rekommendera, jag vet)

Så ni som ska byta kedja. Gör inte som jag gjorde...

Nickeshake
2008-11-03, 23:08
Jahapp, då var det så att jag tänkte jag skulle byta kedja på min brorscross då det började bli läggligt, och det är ju inte så svårt tänkte jag.

Jag började helt enkelt att testa med kedjan som jag har på min KX då den står och sammlar damm, tyvärr så var den kedjan för kort, och jag fick då ta den nya inköpta kedjan som jag egentligen skulle ha till min YZ:a.

Tog lös den gamla kedjan och satte ditt den nya för att se hur mycket som skulle kapas, kom fram till att 3 länkar skulle bli perfekt! Tog fram rondelen och började kapa. Det slutade istället med att jag kapade 4 stycken och naturligtvis passa den inte. Jahapp... Fick då ta den avkappade biten, kapa en länk till och sedan testa igen. Visade sig då att kedjesträckarna var för korta vilket fick mitt tålamod att ta slut.

Kastade den avkappade kedjan i väggen vilket slutade med ett hål i garaget.

Efter jag avreagerat mig så fixade jag lite snabbt nya sträckare (fick ta av hjulet för att få dit dom) och fick dit kedjan med 2 stycken lås... (ej att rekommendera, jag vet)

Så ni som ska byta kedja. Gör inte som jag gjorde...
Nån som gör skäl för sitt användarnamn? :grin:

Och bara för att du erkänt det här så kan jag ju passa att skvallra om den gången då din fina hjälm gick sitt öde till mötes på grund av en svårstartad YZ. Jag kan fortfarande föreställa mig hur vrålet av ilska ekar över skogarna tätt följt av det dova dunset av en hjälm som skickas som en projektil rakt ner i backen. 8-)

GrinOlle
2008-11-04, 03:12
Nån som gör skäl för sitt användarnamn? :grin:

Och bara för att du erkänt det här så kan jag ju passa att skvallra om den gången då din fina hjälm gick sitt öde till mötes på grund av en svårstartad YZ. Jag kan fortfarande föreställa mig hur vrålet av ilska ekar över skogarna tätt följt av det dova dunset av en hjälm som skickas som en projektil rakt ner i backen. 8-)

Haha jadu :P samma sak håll på att hända när jag skulle in till östersund, men ville ta en åktur på 500:an då den nästan var helt nyinköpt. Kommer en bra bit ut i skogen och lyckas motorstop.

På den tiden kunde jag knappt kicka igång den heller. Naturligtvis när man ska passa en tid... Kicka såklart illa foten med. Slutade med att jag kastade ryggsäcken med min telefon i istället för nya hjälmen (vilket jag ansåg var smartare) och såklart så börja telefonen att strula. Perfekt kombination ute i skogen. En fot som inte duger att kicka med och ingen möjligthet att ringa nån :oox:.

KalleP
2008-11-04, 09:14
1991 när jag var 18 år, köpte jag min första motorcykel. En 1982:ans Yamaha XS 650. Efter ett tag tyckte jag att den blivit lite slö och fick lite hjälp med diagnos. Kompressiontest gjordes och en kraftig kompförlust i ena cylindern konstaterades. Eftersom jag som sagt nyss fyllt 18, var jag ju dessutom professor i allehanda olika ämnen, däribland motor..eh..mekateknik?
"Men hurrufanasså, hur svårt kan det va?" Haynes handbok hade jag ju, en verktygslåda med hamrare, skruvmejslar, eltejp och nån rörtång.
-Meka med motorer hade jag aldrig tidigare gjort, men händig var jag nog. Dessutom var jag alltid en hejjare på Lego, så vafan?

Baggowitz! Började riva hojjen, och fluktade nån gång i boken när det var nån del som var extra tjurig. Efter lite mekande så stod så motorn på bänken med kolvarna rätt upp i luften som 2 halvslöa tuttar.
Ok, vad nu...?
Dessa motorer slamrade ganska mycket, men föregående ägare hade minsann hittat en finurlig lösning på det problemet. Spännskruven till kamkedjespännaren var helt enkelt dragen i botten, med resultatet att en aluminiumhörna på kamkedjesträckaren gått av, trillat ner i vevhuset, åkt upp i ena cylindern underifrån och smetats ut på ena cyliderväggen. Det skulle alltså krävas honing av cylinder och uppgradering av kolvringar.
Vid det här laget hade jag tack och lov fått hjälp av min mosters man som faktiskt visste en del om motorer, utan honom skulle jag nog rullat ut motorn och ärofyllt gömt skiten under lite bråte utanför garaget.

"-Jag kan berätta hur du ska göra, men du får göra`t själv." Var dealen.
-Ok, inga probs menade jag.

Då jag förstått att de finns en del känsliga läsare här och jag inte vill vara onödigt hjärtlös, skall det inte beskrivas i detalj hur motorn sedan skruvades ihop, men operationen utfördes delvis med hjälp av en slagborrmaskin, virknål, morakniv samt andra högteknologiska verktyg.
-Syster, knaster tack!

Trot eller ej, men jag fick faktiskt ihop motorn till slut och den gick riktigt bra efteråt. Däremot hittade jag 3st (!) 5 kronestora brickor, samt en fingängad skruv nedanför hyllan där jag lagt alla delar som skulle tillbaks in i motorn. Men men, sparad vikt tänkte jag och lade ner dessa klart överflödiga pryttlar i "bra att ha" lådan. De ligger nog kvar där än faktiskt.

per-anders
2008-11-04, 09:29
http://forum.soe.se/showthread.php?t=37083
:XspankX: läs framförallt inlägg #6

GurraG
2008-11-05, 15:25
Är ny på det här med motordrivna cyklar men har ändå lyckats med ett par blunders... Skulle fylla på bromsvätska och fick för mig att kolla om oljekannan sprutade ordentligt, vad jag inte visste var att hålet där vätskan kommer i slangen satt på sidan, rätt som det var hade jag precis hela näsan full med bromsvätska, det sved rätt bra i ett par dar!

Jakob :)
2008-11-05, 17:55
satte kolven åt fel håll i en 125:a en gång :oox: Cylindern o kolven blev oanvändbara och det smälte fast små metallbitar från cylindern i topplocket.

/Jakob

caddielack
2008-11-05, 21:34
http://forum.soe.se/showthread.php?t=37083
:XspankX: läs framförallt inlägg #6

Hehe! det måste sett ganska skoj ut att bogsera en XR med moppe

NikkO
2008-11-06, 20:33
Trot eller ej, men jag fick faktiskt ihop motorn till slut och den gick riktigt bra efteråt. Däremot hittade jag 3st (!) 5 kronestora brickor, samt en fingängad skruv nedanför hyllan där jag lagt alla delar som skulle tillbaks in i motorn. Men men, sparad vikt tänkte jag och lade ner dessa klart överflödiga pryttlar i "bra att ha" lådan. De ligger nog kvar där än faktiskt.

Haha, det som fick mig att skratta va de kvarglömda brickorna och skruven :D

Cyberhonda
2008-11-06, 20:57
Farsan sa alltid att det SKA bli skruvar o smådelar över, hur ska man annars kunna fylla bra-att-ha-lådan :X00889X:

Nu, ett decennium senare så kan jag säga att bra att ha lådan är välfylld :lol:

Robin_Pettsson
2008-11-08, 16:56
Farsan sa alltid att det SKA bli skruvar o smådelar över, hur ska man annars kunna fylla bra-att-ha-lådan :X00889X:

Nu, ett decennium senare så kan jag säga att bra att ha lådan är välfylld :lol:
kan inte annat än att nicka och hålla med, alltid en massa skruvar över..:X00889X:

newk
2009-02-11, 15:12
Jag gjorde precis en riiiktigt dum grejj... :x
Jag skulle ta loss fotbromsen för att kunna smörja upp svingen och märkte inte att det satt en låspinn genom bulten. Så jag drog så in i den med insexnyckel + rör och fick gängpajj i ramfästet. Vet inte hur man löser det här nu...
Specialbult deluxe som är trasig och sen gängorna pajj på det.

http://parts.yamaha-motor.com/partimage.gifx?d=97035,2,0

Nr 2 på den bilden. Tips någon? :grin:

edit: helicoil verkar tufft

Mangyver
2009-02-11, 15:29
Jag gjorde precis en riiiktigt dum grejj... :x
Jag skulle ta loss fotbromsen för att kunna smörja upp svingen och märkte inte att det satt en låspinn genom bulten. Så jag drog så in i den med insexnyckel + rör och fick gängpajj i ramfästet. Vet inte hur man löser det här nu...
Specialbult deluxe som är trasig och sen gängorna pajj på det.

http://parts.yamaha-motor.com/partimage.gifx?d=97035,2,0

Nr 2 på den bilden. Tips någon? :grin:

helicoil i ramen, om bulten är trasig får du köpa ny.

newk
2009-02-11, 15:32
Okej, det ska nog lösa sig det här :tummenupp:

matmor
2009-02-11, 17:10
jag kan skaffa fram helicoil gratis och så kan jag komma hem till dej och fixa det om du vill det :)

newk
2009-02-11, 17:28
jag kan skaffa fram helicoil gratis och så kan jag komma hem till dej och fixa det om du vill det :)
Ujuj, det var ingen dålig service det :-D
Men jag ringde till farsan förut och han är på väg med verktygslådan.

Men tack för erbjudandet! (jag kanske hör av mig om vi inte lyckas ;-))

matmor
2009-02-11, 17:34
ok gött du vet va jag heter :)

Mangyver
2009-03-16, 19:25
Gjorde en klassiker nyss... sköt iväg knastret till kolven så de studsade runt i tamefan alla väggar och hyllor, tror ni man hittade skiten sen eller?

Less man blir, trodde jag skulle få en provstart idag men icke.

Tur i oturen åkte den inte ner i vevhuset iallafall för där hade jag massa papper :)

merrick
2009-03-16, 20:00
Drog inte åt pluggen till kylarvattnet riktigt, så allt vatten rann ut medans jag körde vilket resulterade i att cylindern gav upp. Kolven nöp dock aldrig riktigt.

MatsF
2009-03-16, 20:56
Mek-ade på ett par styrmuffar (http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C82%5CLarge%5C82-176_l.jpg) på min Triumph Tiger förra våren, drog på en tur neråt landet.
Ligger på motorvägen i ca 140 blås och skall dra på lite till, men svag respons, jag tänkte 'va fan' är det fel på motorn helt plötsligt? Försöker igen och igen, upptäcker att motorn går skitbra i lägre fart men inte uppåt 140+, varför?!?? fattar inget, gah!
Tog det lite lugnare, efter ett bra tag kommer jag på att det är fartvinden som trycker in handbromsen...
Inspekterade beläggen, de var okej, tur i oturen ;)
Varma o sköna var de iaf - muffarna :)

Mangyver
2009-03-16, 21:01
Mek-ade på ett par styrmuffar (http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C82%5CLarge%5C82-176_l.jpg)

Varma o sköna var de iaf - muffarna :)

du får ta och klämma in nåt handtagsskydd om det går på under så är problemet löst! :tummenupp:

gjorde en skön grej när hade haft isär min 125a för ett par år sen, startade upp och lät den gå lite varm, sen fick jag inte i 1an.
Fan satte jag nåt fel i växellådan eller?

Övervägde länge om man skulle klyva motorn igen, men som tur var gjorde jag inte det och upptäckte dagen efter att växelpetarn tog i ramen! ;-)

Lilja
2009-03-17, 15:06
Min käre storebror brukade misshandla sina bilar och vägrade att byta tex olja.
Det bidrog till att hans Volvo 244 med b21 motor koksade igen med påföljd att kammen nöp & kamremmen gick av när han är på utflykt i Göteborg.
Han ringer sin då 18-årige lillebror att fixa så han kan fortsätta ha kul.

Jag & en polare åker dit, hittar bilen parkerad mellan 2 st nya Mercedes, lossar på kammen, slipar till lagren, byter kamrem, häller 1l avfettning runt på toppen och försöker rengöra kanalerna.

För att se om vi får upp nån olja så tänkte vi smart att vi kör lite med startmotorn bara, den brukade ju inte vara lättstartad direkt.:oops:

Det vi missade var att choken var fullt utdragen, motorn startar självklart direkt och med full choke rusar den säkert med 2500 varv.
Påföljden blev att utan ventilkåpa så sprutade vi ner båda de närmaste nya Mercedesbilarna med svart olja/avfettning innan kammen nöp igen, den nya remmen gick av och motorn tvärstannade.

Note: Efter åtskilligt torkande/tvättande så kunde vi få ihop volvon igen med samma procedur dock med ventilkåpa. Brorsan körde sen ytterligare 4000 mil utan att byta olja och med den gamla spädd med 2 l avfettning.

Smirrkoff
2009-03-17, 18:41
Rolig läsning i tillvaron...

Har också lyckats med en riktig tavla när jag hade min yamaha yzf 250. Hade nästan precis köpt den, och hade knappt kört med den alls på vårkanten. Hade oljefilter och köpt olja för att göra ett enkelt oljebyte, hade även boken till den, mena.. hur svårt kan det bli då?...

Vi lyckas få ur oljan ur hojen utan problem, byter filter. Korkar igen hojen så man kan fylla på med ny olja. Dubbelkollar i boken flera gånger för att vara säker på så man får rätt nivå i motor. Letar på flera sidor. och kommer fram till att det ska vara 5 DL olja. Funderar på om det verkligen kan stämma..Och kollar..
Kollar på mätstickan på hojen och det det OK ut. Startar även hojen så det får stå på tomgången ett tag så man hör om det börjar låta illa samtidigt som man kollar stickan flera gånger. Det ser OK ut.

Vi skruvar på korken på flaskan och plockar undan våra grejer för att sen byta om och ta en repa i vårsolen. Efter att vi kört två timmar så börjar hojen låta mer som en HD.

Vi står som fån och fattar inget. " Vad har hänt?!" Hojen i sig funkar fint och svarar på gasen osv..:D Vi rullade hemåt för det lät som en lösskruv som ticka fast rätt hårt.
Kollade genom skruvar, alla tänkbara skruvar på hojen satt fast. Kollade boken igen...OCH där stod det.." 11 DL olja i motor..." Och hur mycket hade vi haft i? Joo, 5 DL. Alltså 6 DL för lite olja i motor. Kuuul...

Huur fan kan man ha missat det...!!??
Hursom.. Blev en rätt dyr historia, var tvungen att byta lager i motor,axeltapp,vevstake samt justering av kamaxel som hade slagit sig...

Tack och lov...så slapp jag betala allt arbete på motor. Lämnade in motorn i två steg. Första lämnade jag in toppen för justering där. bara det gick på närmare 4000 kr. Sen lämna jag in själva motorn. Och det var där jag slapp betala för arbetet, för att verkstaden hade lovat mig en tid men kunde inte hålla den så slutnotan gick på runt 7000 kr
Ett misstag man bara gör en gång...:-D

b00
2009-03-21, 07:45
De klantigaste vettefan men de dummaste är att jag gick och öppnade en motor utan någon alls sprängskiss och det var motoröppning för första gången för mig =) och sen kom jag inte ihåg hur växlarna skulle sitta för dom flög ut :oox:

Fille
2009-03-21, 10:15
Jag har en alldeles färsk historia.... Jag och polaren rev ner vår crosshoj för en riktig genomgång och renovering. Var i garaget igår och skulle bara mysmecka lite, sätta dit bakramen och justera hänget lite osv.... Tror ni man blev lite kallsvettig när CDI-boxen saknas? Troligen har den på något sjukt sätt åkt till soptippen i samband med garagets vårstädning.

Efter ett par timmars letande och fullständigt uttömmande av hela mitt svordomsförråd står vi inför fullbordat faktum: CDI-boxen is no more.... :evil:

Ringde till handlaren idag och en ny box går loss på lite drygt 3500 kr... "Sms:a låna... sms:a låna" Letar nu med ljus och lykta efter en beggad CDI till en Suzuki RM 250 årsmod. 2000. Hör av er om ni har något uppslag!

heezflash
2009-03-21, 19:31
jag har en cdibox till en 02a som ja trro fungerar vet fan inte! men ja kan skicka den till dig, för jag har ett "modifierat" elsystem på min, så kan du testa den om du vill! mvh

hamaya
2009-03-21, 20:08
Kupefläkten i garaget har begynnande lagerhaveri och skramlar något förskräckligt.
Utan att hinna tänke ordentligt så gav jag den en rejäl dusch 5-56 mot fläktlagret under drift. När smörjan och gasen nådde dom glödande värmeslingorna luktade det något förskräckligt.

Sen brann hela fläkten något förskräckligt..

sunken
2009-03-21, 20:40
hamaya hahaha underbart

Cyberhonda
2009-03-23, 14:07
Jag har en riktigt rejäl mektabbe som inte är hojrelaterad.
Jobbade som helikoptermek och vi höll på med nåt motorjobb, kommer inte ihåg vad men jag stod iaf uppe vid motorn och lyckades tappa en liten mutter!
Lösa muttrar är nåt man inte vill ha i en helikopter så det var bara att stoppa arbetet och börja leta.
Och leta.
Och leta.
Till slut hittade jag som tur var muttern på golvet i hangaren, kan säga att man kände sig lite lättad :tummenupp:

palman87
2009-04-05, 19:54
Kom ut till banan med min 450. Han hade alltid gått igång och gått som en klocka. Men icke sa nicke, helt död! Efter en halv timmes stress meck. Fick sen för mig att plocka av sadlen och där satt ett fint nytvätt rött tvättlock. Jädrans mög!

En annan gång.
Jag o brodern skulle ut till banan. Skulle starta upp hans 125:a lite snabbt där hemma innan vi lasta men den japanska helvetes hojen ville inte starta! Stress meck igen. Av med stiftet, super fin gnista. Av med sadlen, filtert var som det skulle. Skulle prova o starta igen, men hmm. gasen kändes knasigt. Av med trottlen, och vad hittar man? En stor blött indränkt pappers klump som brodern glömt ta ut vid filterbytet.

Snabbt ihop med mojset o sen ut till banan!

Solid snake
2009-04-08, 23:58
Minns för nåt år sen när jag var hemma hos en polare och servade min 625a, ställt ventiler och sånt tråkigt.

Iaf så skulle ju tanken på då, och kylarvingarna, högersidan gick skitbra men vänster ville inte skruven in i riktigt och jag satt nog och trixade med helvetet i 15-20 minuter tills jag tröttnade och tänkte "jaja jag drar i skruven snett och skaffar ny skruv och mutter" för jag skulle ju köra långt dagen efter.

Ja vad händer, skitet börjar snurra på andra sidan och clipset som muttern sitter fast i har lite vassa kanter vilket resulterar i att det åker rakt in i kylaren, det pissar vatten och jag är 2,5 mil hemifrån och ska använda hojen nästa dag.

Detta var runt 19 på kvällen så vi ringer till Jonte Engdahl i hopp om att det fortfarande är nån där, och som tur var så hade han inte gått hem för dagen ännu, upp där fort som fan och rota på lagret efter beggad kylare, och där fanns faktiskt en kylare som passade min så den tog vi och satte på hojen så kunde man köra dagen efter.

1000 spänn kostade det att dra runt det där clipset.

Är nog den enda tabben jag har gjort när jag har skruvat faktiskt.

Nej jag kom på en till, från 125 tiden.

Köpte en TZR 125 som var strypt, samma dag plockades strypningen och jag skulle ju kolla om den hade rätt munstycke i fuggen så jag vände ju bara den åt sidan.

Aja det ser ju bra ut, tyckte jag, så jag startade upp henne och körde ner till byn och hämtade ut pengar, tänkte att jag kör en omväg hem och kommer precis över ett krön och efter krönet så är det nog den längsta backen i hela kommunen och vad händer då? Jo, skiten toknyper, bakhjulslåsning och hela köret.

Kul, 1 dag har man haft hojhelvetet, fick ju gå hem med skrotet, 1 timme i full mundering och jag har nog dragit alla svordomar jag kunde på vägen hem, 3-4ggr...

Var ju bara att börja riva hojen, och vad såg jag då? Jo, när jag hade vridit fuggen så hade oljeslangen hoppat av fuggen... Trötta...

1100 spänn för ny kolv, och en packning på det, cylindern klarade sig med bara lite avlagringar från kolven... Ibland ska man ju ha tur också.

tobka963
2009-04-19, 18:42
Kom ut till banan med min 450. Han hade alltid gått igång och gått som en klocka. Men icke sa nicke, helt död! Efter en halv timmes stress meck. Fick sen för mig att plocka av sadlen och där satt ett fint nytvätt rött tvättlock. Jädrans mög!

Läste detta inlägg förra veckan och gjorde själv samma misstag idag!!! Höll på att riva halva hojen innan jag insåg mitt tvättlocksmisstag, herregud vad trög man är. Och jävlar vad glad jag blev när jag insåg vad som var felet - såg framför mig förgasmeckandet och felsökande hela veckan lång...

MrSpark
2009-06-21, 21:42
Skulle snabbfixa ett läckande kylare på min gamla ford falcon 68 innan power big meet resan, och ersatte kylarn med en från en 240 man hade liggandes..
buntband hette den provisoriska upphängningen men dock höll den inte hela vägen från västerås och det slutade med att kylet blev hängande in i metall-fläkten och ett STORT urkapat hål blev det av min fina kyl:X00889X: Men ingenting är omöjligt och med en sexpack ägg, keramisk metall, en avbitare och en jävla massa tid gick det att få tätt längst med vägen:-)

Mangyver
2009-06-21, 22:17
Läste detta inlägg förra veckan och gjorde själv samma misstag idag!!! Höll på att riva halva hojen innan jag insåg mitt tvättlocksmisstag, herregud vad trög man är. Och jävlar vad glad jag blev när jag insåg vad som var felet - såg framför mig förgasmeckandet och felsökande hela veckan lång...

gjorde en fin jag med idag, inte helt olikt det här, kom till banan å fick vända å hämta mina kvarglömda crosstövlar, sen tillbaka för att upptäcka att jag hade bara en lös filterkorg med mig...

ettkommanoll
2009-07-08, 13:13
Skulle dra fast kopplingshandtaget på DR'en efter att ha justerat ner detsamma.. Tar inte i något speciellt så går skruvjäveln av! Fram med borrmaskin och grispitt men det gick inte. Handtaget är givetvis ett multimontage med backspegel och skit och elektrisk brytare till kopplingen.. Kostade närmare 800 så jag tjuvkopplade och köpte ett vanligt enkelt handtag som inte är lika dyrt att ha av!

När jag jobbade med marina dieslar i storleken tvåvåningshus så skulle vi montera nya vevstakshalvor, såna som man monterar kring veven först och sedan ansluter till kolven (kallas marinstake, det blir busenkelt att lyfta kolven när man har en sån monterad), en kille har lagt ner en dag ungefär på att superfinera och göra vevtapparna i toppskick. Så lyckas jag peta in den M24-bulten som är genomgående på ena halvan rakt in i veven.. Som är mjuk.. Som får världens avtryck på säkert flera hundradelar.... Och det känns som att hålet i marken är oändligt!! Kompisen hade som tur var en slags slipsten som vi drog ett par gånger så såg det ut som om det nästan aldrig hade hänt.. Som de lär upptäcka om flera flera år när de tar isär skiten igen. Puh, den var jobbig!

Mangyver
2009-07-09, 21:40
Gjorde en fin grej nyss, bytte hjullager, allt gick som en dans tills axeln skulle igenom sista biten.

distansröret inne i navet ställde sig lite på kanten till hjullagret så det tog stopp där.

så fick försöka knacka lite med gummiklubban på axeln samtidigt som jag höll upp hjulet och samtidigt som ja försökte få distansröret rätt.
Gick ju självklart inte så tappa man humöret totalt å drog knytnäven i dörren.

Tror ni inte man sabbar knogen istället, helgens körning garanterat körd.

nu är högerknogen dubbelt så stor som den vänstra :P

simnil
2009-07-09, 22:55
Gjort en hel del "halvlustiga" saker
-Drog in för långa bultar när jag skruvade fast svänghjulet på polarens skotermotor, höll på att kosta 5000:- för en ny tändplatta men det klarade sej.
-Hissade upp hytten på en gammal volvo FL10 lastbil med motorn på tomgång och lossad parkeringsbroms, (det var verkaren som släppt bromsen). Teleskopväxelspaken kärvade och bilen började slira sej frammåt på synkringarna och krashade in i en annan lastbil som stog framför... kostade firman två nya lastbilsgrillar och lite arbete....
-Knäckte ventilen på ett vätskefyllt bakhjul till en CAT966 lastmaskin när jag skulle montera det..... sprutade saltvatten som fan och maskinen blev stående en dag extra....

osv, osv.
Men.. gör man inget händer inga olyckor....

KTMmarkus
2009-07-10, 11:52
Gjorde en fin grej nyss, bytte hjullager, allt gick som en dans tills axeln skulle igenom sista biten.

distansröret inne i navet ställde sig lite på kanten till hjullagret så det tog stopp där.

så fick försöka knacka lite med gummiklubban på axeln samtidigt som jag höll upp hjulet och samtidigt som ja försökte få distansröret rätt.
Gick ju självklart inte så tappa man humöret totalt å drog knytnäven i dörren.

Tror ni inte man sabbar knogen istället, helgens körning garanterat körd.

nu är högerknogen dubbelt så stor som den vänstra :P

Det där känner jag igen, har slagit "sönder" knogarna i väggar eller garagedörrarna så galet många gånger. Vad man ångrar sig sen när man märker att det börjar svullna upp ;P

Mangyver
2009-07-11, 13:35
Det där känner jag igen, har slagit "sönder" knogarna i väggar eller garagedörrarna så galet många gånger. Vad man ångrar sig sen när man märker att det börjar svullna upp ;P

verkligen, vart 5 veckor med gips nu :-x
Slog av fästet i knogen till ledbandet som går till långfingret, så ledbandet som i vanliga fall sitter fast mitt på knogen hoppade nu iväg och la sig mellan långfinger knogen och ringfinger knogen....

Är huvet dumt får kroppen lida.:cry:

hubbe
2009-07-11, 23:36
Gjorde en skön en..

Har haft cykeln i molekyler och gått igenom hela rasket i vinter.. När jag monterat ihop allt och krängt på dubbdäcken drar jag ut en repa efter skoterspåret.. Tar mig 150m så dör eländet.. Vägrar gå igång hur jag än chokar den. Jaja, dålig soppa tänker jag och får släpa hem cykeln efter 150m taskigt skoterspår = plumsa i riktigt djup snö...

Sen får cykeln stå tills det är barmark, kränger om däcken och ska ut på första repan.. Cykeln går bra, i 200 meter, sen dör den.. Tänder 3-4 gånger när man kickar och dör sen.. Jag minns ju den dåliga soppan, så jag dränderar gasarn, tömmer ur nån liter ur tanken och testar igen.. Cykeln går igång och verkar gå bra, så jag drar iväg, bara för att få stopp 200 meter senare.. fan..

Dränerar gasare, tömmer tank, kör 200m till och stopp.. River av tank, kåpor och sadel och kollar stiftet.. ok, lite svart, byter. På med allt igen, och kör 200m.. sen stopp.. Denna gång precis på väg upp ur ett dike.. då ser jag, av en slump, en kabeltåt i styrkronan...

Dödarknappen på min cykel finns inte mer, istället har förra ägarn bara haft tåtarna liggandes utanför styret där de inte är ivägen för nånting.. Nu har de legat och vibrerat och lite då och då kortslutits mot nån metallbit... att försöka köra en cykel med dödarn kortsluten fungerar sådär..

Jäkla tur att jag märkte det, hade jag rivit elsystemet innan jag märkt det hade jag vatt betydligt argare! ;-)
Nu är tåten isolerad ordentligt.

Micke P
2009-07-12, 21:14
För några årsen var jag hemma hos päronen och tvättad hojen. Efteråt stod hojen på en pall och jag hade motorn igång med växel i och smörjde kedjan.
Farsan går förb och fråga "Va fan händer om bakhjulet tar i nudå?"
Sen får han hjärnsläpp och trycker ner bakskärmen. Bakhjulet får fäste i asvalten och 525:an tar ett älgagaskutt rakt in i verkstan och landar på gräsklipparen.

Learning by doing!

kx500
2009-10-16, 15:05
Nu var det långe sen någon skrev nått så då får jag berätta om min pinsama sak.
Köpte en TZR 125 i sommras och märkte direkt att den gick mycket fett och ägaren hade sagt att nålen stod i högsta läget. Ja ja tänkte jag bara att lyfta upp tanken och plocka isär fuggen på samma gång som jag tänkte sänka nålen. Sagt och gjort plockade ihop allt och startade hojen och den gick som den skulle, så jag var ute och körde en ca 10 mil då jag upptäckte att den började droppa en massa olja. Först så trodde jag att det var någon packning mellan motorhalverna som var paj men det visade sig att jag hade glömt att koppla på olje slangen på förgasaren då det är separat på den modellen. Kalla mig va ni vill men det där var jävligt klantigt gjort och jag kommer ALDRIG att göra om samma sak igen. Hade bara tur att hojen inte skar.:smile:

Persson-
2009-10-16, 17:33
senast igårkväll drog jag av huvudmunstycket i förgasaren.... tur man har fler crossar o mer grejer i gömmorna än man kan tänka sig! lite knapert att hitta munstycken här i obydgen annars...

bcskbge
2009-10-16, 20:24
Många av oss har ju nån gång drabbats av läckande kylare. Man har lagt omkull hojen en gång för mycket, och en liten löjlig läcka uppstår. Dessa är kan ju vara svåra att täta på ett bra sätt.

Just detta hade hänt mig, och jag hade kylaren framför mig och funderar vilken metod jag ska prova denna gång. På arbetsbänken ligger en limpistol (smältlim), och jag börjar fundera om inte detta skulle kunna vara ganska bra! Det kletar ju fast bra, och blir inte "stenhårt" så att det kan hantera lite rörelser.

Glad i hågen - gör rent kylaren ordentligt runt hålet, värmer den så att limmet ska fästa bra. Börjar kleta ut smältlimmet, gnider in det ordentligt så att det ska fästa bra.

Sekunderna efter jag börjat göra detta börjar jag tänka lite mer på detta... Få se nu, när hojen är igång... så blir ju kylaren... VARM!!! Helvete! Limmet kommer att smälta!

Insåg nu att detta lagningsätt är nog inte optimalt... bara att försöka göra rent igen (vilket tamefan var närapå omöligt!) och laga på annat sätt!

bge

Hjulle
2009-10-16, 21:09
Monterade av lyktan på 258an inför reneslätt. Den sitter med klammer runt gaffelbenen, så lättast är att skjuta ner dom en bit och sen skjuta hela lyktan med hållare uppåt och ta av den.

Monterar av grejerna enligt sagda metod, lagom när jag skjutit upp gaffelbenen igen kommer polaren till garaget, vi börjar byta om för att dra och träna.

5 minuter ut i på spåret börjar min gaffel kännas märklig, så fort det kommer minsta gupp tar däcket i framskärmen också. När vi stannar efter första varvet ser polaren, du din hoj ser rätt låg ut i fram. Hade glömt att skruva åt skiten igen, så gaffelbenen hade åkt upp nästan en decimeter och kilat fast sig mot styret. Smart.

JohnnyMannen
2009-10-16, 21:22
Jag drog hammaren i huvudet på mig själv när jag skulle "ta sats" och klappa till en grej för några år sen. En sån hammare man drar ut spik med ni vet.. Dubbelhandsfattning och bak med hammren ordentligt för bästa kraft, rakt in i skallen med tänderna på hammaren. Kraftiga svimningstendenser ovh ymnigt blödande blev resultatet den gången=).Samt jack även i det huvudet!

fasacuzz
2010-03-23, 21:43
Bytte kolv i kawan å skruvade ihop den helt, in i ramen med motorn å all plast på.
När jag sedan skulle kicka igång den så sprutade ut kylarvätska ur topplocket, insåg till min fasa att jag glömt att dra åt topplocks muttrarna å att det nu var fullt med glykol i vevhuset.

Var bara att riva hela skiten och blåsa rent med tryckluft, så kan det gå när man har bråttom ut å köra.

Kensha
2010-03-24, 08:01
Bytte kolv i kawan å skruvade ihop den helt, in i ramen med motorn å all plast på.
När jag sedan skulle kicka igång den så sprutade ut kylarvätska ur topplocket, insåg till min fasa att jag glömt att dra åt topplocks muttrarna å att det nu var fullt med glykol i vevhuset.

Var bara att riva hela skiten och blåsa rent med tryckluft, så kan det gå när man har bråttom ut å köra.

HAHAHA det måste ha orsakat en sjuhelvetes huvudvärk?

KTMmarkus
2010-03-24, 08:04
Då fick nog Johnnymannen mer huvudvärk av sin klantighet :P

Men fy fan fasacuzz, du lär ha skjutit upp det meckandet till någon annan dag? :P

fasacuzz
2010-03-24, 20:11
Rev faktiskt hela skiten igen förbannad som fan å fixade det.

Det värsta av allt var ju att när jag sedan skulle dra åt toppen efter allt skruvande så gick gängorna i cylindern till en av pinnbultarna :-x

Blev då tvungen att vänta en vecka på ett v-coil kit från swedol innan jag kunde åka ut å gäsa igen.

Så den dan var inte riktigt min dag.

Marcus.O
2010-03-24, 20:39
Jag hade renoverat en motor, och efter jag hade satt motorn i ramen och skruva dit allting och fyllde på olja, så märkte jag att jag hade glömt packningarna mellan blockhalvorna:-x så de va bara att ta upp motorn igen:tummenupp:

KTMmarkus
2010-03-24, 20:45
Rev faktiskt hela skiten igen förbannad som fan å fixade det.

Det värsta av allt var ju att när jag sedan skulle dra åt toppen efter allt skruvande så gick gängorna i cylindern till en av pinnbultarna :-x

Blev då tvungen att vänta en vecka på ett v-coil kit från swedol innan jag kunde åka ut å gäsa igen.

Så den dan var inte riktigt min dag.

Du har min respekt. Har lyckats med kanske inte riktigt lika extrema grejer, men då slutar det med en skiftnyckel eller dylikt som sticker ut ur en gipsskiva i väggen och garaget tomståendes resten av den dagen :P

cross_adam
2010-03-24, 21:59
Du har min respekt. Har lyckats med kanske inte riktigt lika extrema grejer, men då slutar det med en skiftnyckel eller dylikt som sticker ut ur en gipsskiva i väggen och garaget tomståendes resten av den dagen :P

Yesbox, tunga föremål hamnar alltför ofta där dom inte ska vara när det går snett :XspankX:

Mangyver
2010-03-24, 22:05
Yesbox, tunga föremål hamnar alltför ofta där dom inte ska vara när det går snett :XspankX:

Den modellen slutade jag med (kasta grejer när det koka över) då en blocknyckel flög rakt genom rutan.

Farsan gjorde en liknande när han kaklade, satte kakel i en dusch, hörnet av ett rum, ena väggen klar och höll på med andra och det jävlades, så han skickade nån spackel eller vare va rakt in i den färdiga väggen...

Bara att börja om.

christery
2010-03-24, 22:08
Kompisen min har en bra idé, han har med sig lite plattjärn eller dylikt att kasta ut på ängen/skogen när det går åt pipan. Loosar inte lika mycket verktyg i alla fall :grin:

KTMmarkus
2010-03-25, 07:31
Den modellen slutade jag med (kasta grejer när det koka över) då en blocknyckel flög rakt genom rutan.

Farsan gjorde en liknande när han kaklade, satte kakel i en dusch, hörnet av ett rum, ena väggen klar och höll på med andra och det jävlades, så han skickade nån spackel eller vare va rakt in i den färdiga väggen...

Bara att börja om.

Jobbigt läge ;P Nog för att han bara behövde byta dom plattor som var trasiga.

Häromdagen så kaklade jag ett badrum, när vi höll på att lägga golvet (färdiga med väggen) så kom elektrikern in och kom med kommentaren "Men hörrni, vart är eldosorna?"

Då var det nära kan jag lova...

hamaya
2010-03-25, 12:30
Skåpbilen har börjat bli svårstartad. Mätte upp glödstiften som naturligtvis var hela.
Men får dom spänning och isåfall lika länge eller längre än vad glödningslampan visar?!
Besvärligt att hålla mätinstrumentet på plats och samtidigt vrida om tändningen.. hur göra? AH!

Pillade fast ena mätsladden i en glödstiftkontakt och den andra mot minus sedan lägga instrumentet på vindrutan, så kan jag se displayen när jag vrider om nyckeln!
Hoppa in i bilen vred om nyckeln och fick se vindrutetorkaren skicka instrumentet i golvet så det sprack..

KTMmarkus
2010-03-25, 13:48
Skåpbilen har börjat bli svårstartad. Mätte upp glödstiften som naturligtvis var hela.
Men får dom spänning och isåfall lika länge eller längre än vad glödningslampan visar?!
Besvärligt att hålla mätinstrumentet på plats och samtidigt vrida om tändningen.. hur göra? AH!

Pillade fast ena mätsladden i en glödstiftkontakt och den andra mot minus sedan lägga instrumentet på vindrutan, så kan jag se displayen när jag vrider om nyckeln!
Hoppa in i bilen vred om nyckeln och fick se vindrutetorkaren skicka instrumentet i golvet så det sprack..

Haha, surt men tack för dagens garv :P

Mangyver
2010-03-25, 16:21
Häromdagen så kaklade jag ett badrum, när vi höll på att lägga golvet (färdiga med väggen) så kom elektrikern in och kom med kommentaren "Men hörrni, vart är eldosorna?"

Då var det nära kan jag lova...

Haha
Påminner om lite torr snickarhumor, t.ex vafan de där golvet skulle ligga i det andra rummet, lagom när man e färdig :P

swestlin
2010-03-25, 17:10
Visst meka var det väll inte direkt. Men när jag var mindre och brände omkring på en crf 50 3km ut i en skog. Så fick jag för mig att känna på kedjan om jag hade kommit ihåg att smort den.
Så jag slet av mej handsken under tiden jag körde och sträckte mig ner till kedjan, och precis då körde jag ner i en liten grop och fingret for in mellan kedjad och drevet.

BTW: fingertoppen hittade jag aldrig på så den blev nog fågelmat. :X-X

eDw
2010-03-25, 17:32
Visst meka var det väll inte direkt. Men när jag var mindre och brände omkring på en crf 50 3km ut i en skog. Så fick jag för mig att känna på kedjan om jag hade kommit ihåg att smort den.
Så jag slet av mej handsken under tiden jag körde och sträckte mig ner till kedjan, och precis då körde jag ner i en liten grop och fingret for in mellan kedjad och drevet.

Fy fan! Men själv skulle jag aldrig få för mig att känna efter om kedjan var smord samtidigt som jag körde:-o

Edit: läst nu att du var mindre när du gjorde det;)

Cyberhonda
2010-03-25, 19:25
Det var en gång en solig vårdag, nästan dags för premiärturen när jag kom på att jag glömt kolla varför Kawan varit så sjukt svårstartad i slutet av föregående säsong.
Provade iaf att starta den men det gick förstås inte.
Tog kompprov och det var för lågt på alla cylindrar, bara att börja plocka av kåpor, förgasare, grenrör osv för att lyfta ur motorn för honing och ringbyte.
Ska precis ta av kamdreven när jag lägger märke till att alla ventillyftare är tajta, hmmmmm. Har jag verkligen kollat ventilspelet?
Det hade jag inte! :-x
Var bara att ställa in rätt spel och hojen startade finfint efter det!

Efter ihopsättning så blev det en kort tur, växlarna ville inte fungera.
Då var man ju redan förbannad så efter en snabb kontroll av växelförarmekanismen så tog jag ur motorn och plockade isär lådan.
Visst, gafflarna och växeltrumman var lite slitna men inte speciellt mycket så jag putsade till kanterna lite och satte ihop motorn igen.
När jag skulle torrväxla upptäcker jag att växelförarmekanismen (utanpå motorn, innanför framdrevskåpan) faktiskt hakar upp sig i ett visst läge....
Japp, det vara bara att fixa mekanismen så funkade växlarna :oops:

Lärdom: Meka inte på våren när du är körkåt och meka absolut inte direkt efter den första mekningen när du upptäckt att den var helt i onödan.

Med året-runt-hoj gör man inga såna tabbar :X-X

Fjulle
2010-03-25, 19:43
Inte direkt hojrelaterat, men ändå.
På den tiden jag körde lastbil så fick jag dieselstopp och var därför tvungen att fälla hytten för att lufta skrotet. Det jag glömde var att spärra hytten när jag var klar. Det resulterade i att vid en häftig inbromsning vid ett rödlyse, så reser sig hytten och jag hamnar ovanpå instrumentbrädan med näsan mot vindrutan. Detta hände för säkerhets skull på Fridhemsplan, så det var många fick sig ett gott skratt.
Detta misstag gör man bara en gång...jag lovar! :-)

cross_adam
2010-03-25, 22:28
Inte direkt hojrelaterat, men ändå.
På den tiden jag körde lastbil så fick jag dieselstopp och var därför tvungen att fälla hytten för att lufta skrotet. Det jag glömde var att spärra hytten när jag var klar. Det resulterade i att vid en häftig inbromsning vid ett rödlyse, så reser sig hytten och jag hamnar ovanpå instrumentbrädan med näsan mot vindrutan. Detta hände för säkerhets skull på Fridhemsplan, så det var många fick sig ett gott skratt.
Detta misstag gör man bara en gång...jag lovar! :-)

Hahaha det skulle vara roligt att se:-D

PeterZ
2010-03-26, 00:31
När jag va ung och skulle på cruising med min trimmade 142:a så pajade naturligtvis topppackningen. Iväg och köpte en ny och ny olja. Bytte på rekordtid och i med ny olja. Hmm vad är det som skvalar? Oljepluggen :oox:

Tur att det inte va nån miljöpartist i närheten :-D:

Fjulle
2010-03-26, 20:04
Eller som min gamla svärfar gjorde på min bil när jag inte var närvarande.
Slängen som går från oljepåfyllningslocket var av, och han tyckte i all välmening att det är ju synd att få oljestänk på insidan av motorhuven.
Pluggade igen vevhusventilationen med en gammal senapsburks kork.
Åhus- Sthlm, 15 liter olja!:grin:

the_Exizt
2010-03-26, 20:16

'
Gjorde nästan samma sak,
polarens generator på bilen var dålig, var ute och körde som vanligt sen tändes lampan som indikerar att batteriet inte fick laddning.
så vi stannade och jag mitt dumma spån skulle känna så generator remmen snurrade och så :SkullXX: så for fingertoppen mellan rem och skiva,. men idag så ser allt ut som det ska.. tror jag

Kärsta Carlsson
2010-03-31, 01:17
..............:lol: .

Tommy
2010-04-01, 19:59
Idag tappade jag ner slangen från en tratt i oljetanken på fyrhjulingen när jag byte olja. :XspankX::oox: Börja börja riva ner den nu då så man får bort tanken :-x

Da Fris
2010-04-01, 21:26
Att få för sig att meka dit sina snorbilliga tillbehör man köpt i USA efter man kommit hem när resan tagit 62 timmar (vulkanutbrott, trasigt flygplan, flygplansstrejk och full passagerare så att piloten inte vill lyfta) med föräldrar, sambo och två barn är inte det smartaste.....

Det som skulle dit på hojen var den nyinhandlade styrdämparen. Läste manualen allteftersom jag skruvade, kändes bäst så.
Står ju efter ett litet tag att man gott kan banka lite försiktigt med gummiklubban för att få bort den övre styrkronan. Sagt och gjort, fram med Ubba-Klubba och börjar slå lite försiktigt.
Det går ju fint det här, ser att kronan är på väg upp över gaffelbenen så jag tänker till lite och greppar den med vänster hand för att den inte ska sitta i taket helt plötsligt.

Döm om min förvåning när jag står där med Ubba-Klubba i höger hand, styrkronan i vänster hand och hojen rasar ihop som ett gigantiskt plockepinn i förrådet.

Varför i h*^`?*e kan dom inte skriva först i manualen att man ska se till att framhjulet är ordentligt säkrat istället för att skriva det absolut sist :oops:

Var ju helt dömt att misslyckas att bygga ihop hojen själv dessutom. Bara att ringa en enduropolare som vackert fick bistå med ett par händer till (samt en mera utvilad hjärna då styrdämparen även skulle monteras)
Att dubbdäcken fortfarande satt på var heller inte helt uppskattat då vi skulle få dit framgafflarna i läge :X00889X:

Robinnen
2010-06-22, 15:26
Har inget kul att berätta.
Det enda jag lyckats göra är att stå och kicka en xr600 i 30 minuter och inte fattat varför den vägrar starta, med eller utan choke.
Efter att ha dragit den upp och ned för en backe flera gånger i mina försök att springa igång den ger jag upp, ordentligt svettig och ställer in den i garaget.

Vad var felet då?

När jag ställde in hojen i garaget vred jag på soppakranen och märkte att den varit stängd hela tiden.

per-anders
2010-08-02, 19:28
kanske inte meckat men...

lyckades "slänga" en helt oöppnad 4 liters GPS olja :-(
Frugan fick ett städryck i helgen och slängde in alla mina oljedunkar med spillolja i bilen och vi drog till tippen där jag lastade ur alla dunkar!

Nu, typ idag, så kom jag på att det stod en ny dunk i bilen som åkte med av bara farten...

nicklaslindqvist
2010-08-02, 20:04
Är ju bättre än lördagsgodis, blue ray, nysnö och kvällsmys den här tråden. Man skrattar och inser med lättnad att man inte är den enda med för många hjärnceller som inte går ihop i alla situtioner:smile:

Klarar inte att svälja min manliga stolthet och tillföra nåt här jag...:-?
Tack....tusen tack alla ni goa "soe-are":X-X

ÅkerSkog
2010-08-03, 08:02

HAHA, Lärde du dig något? Lite som att känna om motorsågs-kedjan är vass...

Masonit
2010-08-06, 10:06
Glömde ansluta oljeslangen på min NSR 125 efter jag rengjort förgasaren. Kom 3 km sedan var kolv och cylinder sammanfogade. :-?

\Masonit

tobbeviking
2010-10-03, 11:20
Stod i garaget och svor över min Kayaba-gaffel på WR:n i somras.
Rev ner och kollade om allt stod rätt till eftersom jag som vanligt inte kom överens med gaffeln i skogen.
Hm... inget verkade fel förutom en liten detalj.
Fjädrarna som jag bytte till min vikt när jag köpt hojen visade sig vara 12mm för korta. Hittade inget mått på mina fjädrar på nätet så efter visst överläggande med vänner och bekanta kom jag/vi fram till att det verkade osannolikt att jag skulle lyckats slå ihop fjädrarna och en distans skulle stoppas i för att få fjädern att inte ligga lös i benet. Sagt och gjort en tefelonsignal senare var ett par distanser beställda av morbror som är pensionerade svarvare.
Fick mina distanser ngn dag senare och stoppade i dessa.
Pga konstruktionens utformning så var jag tvungen att lägga dessa mellan orginal övre säte och fjädern. Annars hade jag inte kunnat låsa locket i cartridget ( heter det så? ) pga att distansen då hade blockerat låsmuttern.
Har kört säkert 20tim enduro sedan dess. Men GGN hägrar ( för första gången ) och crossbana skulle i helgen tränas. Väl på vikbanan så börjar jag väldigt försiktigt för att dels känna på banan och dels känna på hur hojen beter sig i dom små skutt jag gör. Får ett par genomslag som inte känns som att dämpare och gaffel ska slå ihjäl sig. Hittar ett tempo som både jag och hojen gillar mer eller mindre. Jämfört med stora grabbarna som kan åka MX på riktigt stod jag still skulle jag gissa, men höll hyffsat jämna steg med min enduropolare som har mer erfarenhet av hopp och skutt än vad jag har.
Efter ca 10varv blir jag modigare och tycker att det borde gå att öka för att få ett bättre flyt över vissa hopp.
På ett litet... platåhopp kan vi kalla det, alla MX-åkare med aktning kallar det nog knöl... men hur som. Jag mellanlandar mitt på för riktigt sån hybris har jag inte fått så att jag vågar öppna upp spjället för landning på andra sidan knölen. Mitt på knölen dimper jag ner i mitt tycke rätt kontrollerat inte alls någon hård landning, men kände liten smäll i styret. Hinner tänka... öhhh?...
Hoppar av "platån" och "ööhh?..." byts mot, "jag är säker på att jag INTE håller i framhjulet i hjulaxeln!!?" Landningen som återigen inte alls var i paritet med smällen gjorde att jag stannade väl vid sidan och spanar ner på mitt framhjul som står uppe i framskärmen?!?!! Lite förvirrad puttrar jag mot depån och spekulationerna är lika många som flinen på folket som är på plats.
Ingen har en susning om vad som kan ha hänt ( jag har då glömt bort mina distanser).
Rullar en väldigt lättlastad lowrider in i min gula hårdrocksvan och kör hem till garaget.
Öppnar gaffeln och "TADAAAAA!" det första jag ser är att mina sköna distanser kilat fast sig i innerbenet med fjädern lite lätt förspänd ( ligger varv mot varv ).
Det är nu det börjar... självmordsmekaniker tobbeviking funderar ut en lämplig lösning att frigöra distans och fjäder.
Jag har givetvis innerbenet löst liggande i vedlåren lutad in under ett skåp som jag tänkt ut ska fånga min distans och fjäder. Lösgör alla rörliga delar som är möjliga att lösgöra. Tar fram ett dorn och knackar lite förvirrat på distansen i hopp om att den ska !!!SCHASWAMMM... flong, pang krasch!!! Tittar på handen lite försiktigt, nej jag blöder inte, alla fingrar sitter där dom gjorde innan och se på fan dom fungerar! *puh*
Fint nu är ena fjädern loss...
Med en smärtsam lärdom av hur snabbt en distans och en gaffelfjäder kan lämna ett gaffelben så börjar jag nu anta en annan attackvinkel på mitt andra gaffelben. Efter att ha provat knacka, värma och kyla, borra hål i distansen för att fästa ett slags dorn att knacka ur den med så sitter satyget benhårt kvar i innerbenet och jag lämnade garaget förbannad besviken och med otroliga åsneöron utan att ha lyckats lossa den andra distansen.
Idag fortsätter självmordsuppdraget efter skrivande stund.
På med huggarhjälm, svetshandskar och ett försök att borra sönder distansen med en batterimaskin jag är bered att offra.
Dumheten finner inga gränser...

Varför jag stoppade i distanserna?
För att se om fjädrarna mattades mer och då isf byta dom.... detta måste vara mitt värsta lågvattenmärke i garaget på länge då jag gärna byter delar på knarren för att vara säker ist för att "snåla" och köra ett tag till.... suck.
Skriver jag inget mer efter detta... vet ni vad som hänt :shock:
//Tobbe

Kottsson
2010-10-03, 12:36
Alldeles för mycket klantigheter när man skruvat på lös grus på upp/ner farten :cry:

Dr Danne
2010-10-03, 12:40
hahaha nu fick man sig ett garv:-)
känner förövrigt igen mig i beskrivningen hur du kör på crossbanan..

tobbeviking
2010-10-03, 19:27
Angående mina superman seatgrab och cliffhangers som ingen på vikbanan såg i lördags så kan jag bara säga att... jag är sjukt snabb för jag är höjdrädd kan vara därför man inte hann se. :X-X

Jag skriver, alltså lever jag... var det inte så någon gammal grek sa? Eller.. jaja skit samma.
Jag kan iaf uppdatera den absolut sjukaste meksessionen jag haft sedan polaren vände diffen fel i en bubbla ( går liksom bakofram då :roll: ) med att jag överlevde.
Två helt sjuka märken i garagets planktak blev det iaf efter fjädern och distansen. HELT galet vilken kraft en gaffelfjäder har som är fullt komprimerad har... galet. Eller som Bon Scott skulle sagt... TNT :X-X
Gaffeln är nu iaf TOTALT genomgången och ska bara få ett par nya fjädrar och olja. Sen glömmer vi det här va?

Neeeeeej! Jag har ju skrivit om det på intörnät!?? Vad har jag gjoooort!:X00889X:

//Tobbe

dalamx
2010-10-03, 21:32
Efter mycket förberedelser å planering rullade jag in i Falköpings motorstadion inför 3-manna/3-timmars tävlingen, Vianorstaffetten sommaren 2009. Efter en högst medioker start av vår 1:a man(läs sist att lämna startlinjen trots flong ny Husaberg 2009 med ELSTART) så var jag som vanligt kraftigt övertänd för att "köra in förlorad tid å vår rättmätiga placering". Vid ryggdunken från lagkamraten å ett fräsande å svärande från den samme över besvikelsen från sin egen startinsats så lämnade jag växlingsfållan. Det sista jag såg av mina lagkamrater var en asförbannad startgubbe å en 3:man som gick i crosstövlar å byxor men inte så mycket mer i skyddsutrustningsväg. Jag drog iväg med en överdriven rivstart (med tanke på att vi hade 2.45 timmar kvar att köra) å flög alldeles för långt över platåhoppet som låg ca 10 sekunder in på första varvet. När jag reste mej upp i utgången på nästkommande kurva så ramlade sadeln av hojen.
Jag hade helt sonika glömt skruva fast sadelskruven som sitter under bakskärmen på KTM´n. Snabbt överslag. Vända tillbaks till en oförberedd lagkamrat å en startgubbe som fortfarande drog barnförbjudna haranger, eller fullfölja varvet som jag hade avverkat 1/2 procent av utan sadel??? Tillägas bör att jag mäter 1.97 meter över havet utan vare sej strumpor eller Sockeplast. Jag tog fel beslut. Jag fortsatte varvet utan skumgummi mellan mina glutus maximus å luftburken för att undvika ca 200 personers häckel å gapflabb. Om ni hamnar i denna osannolika situation, vänd om, svälj förtrettet å låtsas som du var strandsatt på en öde Söderhavsö. Detta beslut grundar sej på nåra olika faktorer.
1. Du har inget att sitta på. Man sitter nämligen inte på en luftburk/bakram i räjstempo på en normalstalpig svensk enduroslinga, man halvhukar lite skitnödigt i bästa fall.
2. Man har minimalt med stöd för att hålla hojen med benen å knäna. Den som inte tror att han använder sina ben vid körning kommer snart att inse att lite hjälp har man allt av spirorna oavsett hur hjulbent du är. Hojen uppför sej plötsligt likt en obstinat tonåring som marinerat levern med ett flak Red Bull.
3. Det ser djävligt fånigt ut.
4. Du blir tvungen att stå HELA tiden du kör. Dä ä skitjobbigt. Dä ä kräkfärdig jobbigt. Dä ä bara andra gången i mitt snart 40-åriga liv jag önskat mej en tillfällig steloperation av ryggraden. Högvaktande av Knuggens slott mitt i natten var 1:a gången.

Om jag kan förhindra 1 av alla SOE:ister att hamna i samma knipa med hjälp av denna lilla anekdot så var det värt dessa minuter vid tangentbordet.

Höger vänster om! Marsch....

Brandt
2010-10-03, 21:50
Efter mycket förberedelser å planering rullade jag in i Falköpings motorstadion inför 3-manna/3-timmars tävlingen, Vianorstaffetten sommaren 2009. Efter en högst medioker start av vår 1:a man(läs sist att lämna startlinjen trots flong ny Husaberg 2009 med ELSTART) så var jag som vanligt kraftigt övertänd för att "köra in förlorad tid å vår rättmätiga placering". Vid ryggdunken från lagkamraten å ett fräsande å svärande från den samme över besvikelsen från sin egen startinsats så lämnade jag växlingsfållan. Det sista jag såg av mina lagkamrater var en asförbannad startgubbe å en 3:man som gick i crosstövlar å byxor men inte så mycket mer i skyddsutrustningsväg. Jag drog iväg med en överdriven rivstart (med tanke på att vi hade 2.45 timmar kvar att köra) å flög alldeles för långt över platåhoppet som låg ca 10 sekunder in på första varvet. När jag reste mej upp i utgången på nästkommande kurva så ramlade sadeln av hojen.
Jag hade helt sonika glömt skruva fast sadelskruven som sitter under bakskärmen på KTM´n. Snabbt överslag. Vända tillbaks till en oförberedd lagkamrat å en startgubbe som fortfarande drog barnförbjudna haranger, eller fullfölja varvet som jag hade avverkat 1/2 procent av utan sadel??? Tillägas bör att jag mäter 1.97 meter över havet utan vare sej strumpor eller Sockeplast. Jag tog fel beslut. Jag fortsatte varvet utan skumgummi mellan mina glutus maximus å luftburken för att undvika ca 200 personers häckel å gapflabb. Om ni hamnar i denna osannolika situation, vänd om, svälj förtrettet å låtsas som du var strandsatt på en öde Söderhavsö. Detta beslut grundar sej på nåra olika faktorer.
1. Du har inget att sitta på. Man sitter nämligen inte på en luftburk/bakram i räjstempo på en normalstalpig svensk enduroslinga, man halvhukar lite skitnödigt i bästa fall.
2. Man har minimalt med stöd för att hålla hojen med benen å knäna. Den som inte tror att han använder sina ben vid körning kommer snart att inse att lite hjälp har man allt av spirorna oavsett hur hjulbent du är. Hojen uppför sej plötsligt likt en obstinat tonåring som marinerat levern med ett flak Red Bull.
3. Det ser djävligt fånigt ut.
4. Du blir tvungen att stå HELA tiden du kör. Dä ä skitjobbigt. Dä ä kräkfärdig jobbigt. Dä ä bara andra gången i mitt snart 40-åriga liv jag önskat mej en tillfällig steloperation av ryggraden. Högvaktande av Knuggens slott mitt i natten var 1:a gången.

Om jag kan förhindra 1 av alla SOE:ister att hamna i samma knipa med hjälp av denna lilla anekdot så var det värt dessa minuter vid tangentbordet.

Höger vänster om! Marsch....

:tummenupp: Höhö...
Ja vete fn, jag hade nog tagit samma beslut som du gjorde...
Fn, vilket jobbigt läge...:smile:

Figge_kx
2010-10-04, 11:17
Va på gamla moppetiden... Jag stuntade ganska hårt med min moppe och ramen gick av... Åkte hem till en polare och skulle svetsa ihopp ramen igen. Lyfte upp moppen på bakhjulet/12 plattan och såg att det rann ut bensin under sadeln, stälde då ner moppen på båda hjulen och satte en tejpbit för ett lufthål på tanklocket. Så va det inget mer med det... Lyft upp hojen igen på bakhjulet och han börjar svetsa (nu tror ni säkert att moppen tar eld men det är fel :P) Så var det klart. Åkte iväg mot min tjej och åkte en bra bit igenom skogen så helt plötsligt dog motorn... blev fly förbannad och börjar putta tillbaka hojen till min kompis (såklart stannade moppen precis efter en mega backe :P) Precis innan jag kommer fram till min kompis så tänkte jag, undrar om moppen startar igen... Vilket den inte gjorde. Lyfte då upp sadeln och såg att jag glömt ta bort tejpbiten!!! :x 8-) Va sådär lagom glad...

Ska även tilllägga att det va kolsvart ute, så det va därför jag inte såg tejpbiten första ggn.

Vill även citera en kompis; "Akta så inte växelpedalen tar i topplocket" :X00889X:

zander
2010-10-04, 21:10
En klassiker med KTM EXC stöd: Precis bytt olja, placerar spillhinken lagomt 1dm bakom stödet. Reser upp cykeln och stödet "fjångar" upp och välter spillhinken med 3L olja i...

Fjulle
2010-10-11, 20:53
Vi skulle svetsa polarns brorsas gamla ford i golvet. Glömde ta ur mattorna och skrotet tar eld. Svetsade självklart underifrån och upptäckte inte att det brann innan det var för sent. Bilen brann upp, och huset också nästan...brandkår och hela armen + flygvapnet var där. Polarns brorsa fick panikattacker 2 år efter detta....:mrgreen:

KTMmarkus
2010-10-11, 21:38
En klassiker med KTM EXC stöd: Precis bytt olja, placerar spillhinken lagomt 1dm bakom stödet. Reser upp cykeln och stödet "fjångar" upp och välter spillhinken med 3L olja i...

Been there done that...

Nicklas.L.Jonsson
2010-10-13, 21:37
Ni vet när man börjar skruva och fixa och "ska bara" fixa en grej till.

Själv så brast packboxen till vattenpumpen och jag fick vatten i oljan.
Jaja tänkte jag då får vi väl fixa det då. Och vafan lika bra att byta kolv då jag inte visste skicket på den som satt i.
När jag väl börjat skruva så tyckte jag att det var lika bra att ta ur motorn ur ramen.
Men då var jag ju tvungen att lossa svingbulten. Och stötdämparen. Och kylarna.
Ja vafan!
Nu var det ju bara att lossa styrlagrena så var ju ramen i stort sätt ren.
Bäst att lämna den på lack. Sagt och gjort.
Fick sedan se att det var dags att hona upp cyllen en storlek. Lämna in!
Och vafan.. Svingen var ju sprucken under kedjesläpan. Bäst att lämna iväg på svets. Och varför inte nya svinglager. Och styrlagren såg ju inge vidare ut. Äsch vi tar och byter dom med.
Blästra kröken. Jaha rosthål. Bara att dra igång svetsen.
Och nytt bakdäck.
Och ny kedja.
Och nya styrbussningar.
Bromsbelägg.
Växelspak.
Handtag.
Vajrar.
Munstycken.

Ja typ allt utom plasten.

Startar maskin. Väldig skillnad i komp och jag är nöjd som fan.
Tar på mig åk kläder och drar iväg en tre meter innan det är dags att bromsa före utfarten. Då har jag nog tvinnat främre bromsröret så oljetrycket släpper inte. Far nästan över styret och får bära tillbaka 500:an till garaget och fixa det.
Gör ett nytt försök. Kör kanske en sväng på 9km i fin takt för att köra varm och köra in kolvringar (grusväg). Efter halva vägen börjar det att skramla. Kör försiktigt hem.
RAM LAGER RAS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Så nu ska jag "bara" byta dom.
Trött man blir.

goshow
2010-10-15, 10:50
Ni vet när man börjar skruva och fixa och "ska bara" fixa en grej till.

Själv så brast packboxen till vattenpumpen och jag fick vatten i oljan.
Jaja tänkte jag då får vi väl fixa det då. Och vafan lika bra att byta kolv då jag inte visste skicket på den som satt i.
När jag väl börjat skruva så tyckte jag att det var lika bra att ta ur motorn ur ramen.
Men då var jag ju tvungen att lossa svingbulten. Och stötdämparen. Och kylarna.
Ja vafan!
Nu var det ju bara att lossa styrlagrena så var ju ramen i stort sätt ren.
Bäst att lämna den på lack. Sagt och gjort.
Fick sedan se att det var dags att hona upp cyllen en storlek. Lämna in!
Och vafan.. Svingen var ju sprucken under kedjesläpan. Bäst att lämna iväg på svets. Och varför inte nya svinglager. Och styrlagren såg ju inge vidare ut. Äsch vi tar och byter dom med.
Blästra kröken. Jaha rosthål. Bara att dra igång svetsen.
Och nytt bakdäck.
Och ny kedja.
Och nya styrbussningar.
Bromsbelägg.
Växelspak.
Handtag.
Vajrar.
Munstycken.

Ja typ allt utom plasten.

Startar maskin. Väldig skillnad i komp och jag är nöjd som fan.
Tar på mig åk kläder och drar iväg en tre meter innan det är dags att bromsa före utfarten. Då har jag nog tvinnat främre bromsröret så oljetrycket släpper inte. Far nästan över styret och får bära tillbaka 500:an till garaget och fixa det.
Gör ett nytt försök. Kör kanske en sväng på 9km i fin takt för att köra varm och köra in kolvringar (grusväg). Efter halva vägen börjar det att skramla. Kör försiktigt hem.
RAM LAGER RAS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Så nu ska jag "bara" byta dom.
Trött man blir.

fan vad surt :regn:

SvenB
2013-05-10, 13:32
Länge sen någon skrev i denna tråd. Nåväl.
Allt började igår då jag monterade på roadbookhållare, KTMs stora trip och lite egna lösningar kablage till min 640 Adventure. Tog så en tur i morse för att kolla att trippen mäter rätt, ger rätt hastighet osv. Allt ser riktigt bra ut, visar bara lite för mycket, typ 1-2 km/h. Stannar hojen och gör vad jag ska. Nu är trip2 nollad??
Ringer till Calle och suktar efter tips, byt batteri blir tipset. Har dock för mig att jag redan gjort det. Nåväl, iväg med innovan och handlar ett nytt batteri. Samma sak igen.....
Hjärnsläppet är ett faktum.
Lösningen är lika genial som enkel. Jag vänder batteriet 180 grader.
Hjärnan är nu förhoppningsvis i bruk en stund till

Rodde
2013-05-10, 23:56
Länge sen någon skrev i denna tråd. Nåväl.
Allt började igår då jag monterade på roadbookhållare, KTMs stora trip och lite egna lösningar kablage till min 640 Adventure. Tog så en tur i morse för att kolla att trippen mäter rätt, ger rätt hastighet osv. Allt ser riktigt bra ut, visar bara lite för mycket, typ 1-2 km/h. Stannar hojen och gör vad jag ska. Nu är trip2 nollad??
Ringer till Calle och suktar efter tips, byt batteri blir tipset. Har dock för mig att jag redan gjort det. Nåväl, iväg med innovan och handlar ett nytt batteri. Samma sak igen.....
Hjärnsläppet är ett faktum.
Lösningen är lika genial som enkel. Jag vänder batteriet 180 grader.
Hjärnan är nu förhoppningsvis i bruk en stund till

:D...

mrlewies
2013-05-13, 17:22
Jag fick för mig att smörja min xr600.
Det gick jättefint. Smorde alla smörjnipplar jag kunde hitta. Men tillslut så gick jag bet på en. Jag pumpa o pumpa med sprutan men inget hände. Tillslut fick jag inte ens loss fettsprutan från nippeln.

Då gick jag in till pappa och sa att; Alltså, jag fattar inte. Det har gått skitbra att smörja så kommer jag till den på bromsoket och nu går det fan inte i något alls :O

I samma sekund som jag sa ordet och pappa sa "VA SA DU?" då kom jag på att det inte går att smöja avluftarventilen på bromsoket :D:D:D
Och det hade blivit sånt tryck i sprutan så jag fick knäcka munstycket med en rörtång för att få loss det!

awkward .. . .

JPT
2013-05-13, 18:42
Jag fick för mig att smörja min xr600.
Det gick jättefint. Smorde alla smörjnipplar jag kunde hitta. Men tillslut så gick jag bet på en. Jag pumpa o pumpa med sprutan men inget hände. Tillslut fick jag inte ens loss fettsprutan från nippeln.

Då gick jag in till pappa och sa att; Alltså, jag fattar inte. Det har gått skitbra att smörja så kommer jag till den på bromsoket och nu går det fan inte i något alls :O

I samma sekund som jag sa ordet och pappa sa "VA SA DU?" då kom jag på att det inte går att smöja avluftarventilen på bromsoket :D:D:D
Och det hade blivit sånt tryck i sprutan så jag fick knäcka munstycket med en rörtång för att få loss det!

awkward .. . .

Hahaha... Så bra.... Hoppas de fixar sig....