handdator

Visa fullständig version : Bullerintyg XR400 önskas

2005-04-24, 09:13
Har en XR400 2003 som är E-reggad men jag skulle vilja ha den LV reggad istället. Enligt bilprovningen och Honda Sverige så är problemet med detta att det inte finns något bullerintyg i Sverige utan jag måste låta utföra ett sådant test på en speciell bilprovning (tror det var Strängnäs), kostar pengar och det är inte ens säkert att den går igenom....

Vad gör man? Kanske någon därute kan hjälpa mig eller har ett intyg, det behöver inte ens vara svenskt utan kan lika gärna vara från något annat land i EU.

Harley
2005-04-24, 17:02
Nja, nu tror jag du har missförstått det lite.
Om jag inte misstar mig fatalt, vilket jag inte brukar göra :8-8x:
Så i och med att hojjen är så ny så måste du göra ett bullerprov specifikt för din mc !
Är den äldre än, (-90?) så behövs endast ett generellt intyg om hur mkt hojmodelen i fråga levde om när den var ny.

Du får kolla upp det där ordentligt.
OM det duger med ett generellt intyg så vore det ju kalas för alla oss andra som också vill lv-regga och tycker att ljudkravet svider...

lycka till ! :tummenupp:

per-anders
2005-04-24, 20:17
lite sökinfo... :shock:

http://soe.se/phpBB2/viewtopic.php?t=4530&highlight=landsv%E4gsregga

1-stånk
2008-02-14, 13:34
Går det att använda ett bullerintyg från t.ex tyskland eller annat land där man faktiskt kan lv-regga en cross eller annan mc som "bullrar" för mycket?

andersk
2008-02-14, 21:42
Enklaste sättet att få en XR400 LV reggad i Sverige är att importera en som är LV-reggad i annat EU land. Det finns ett gäng XR400 som kommer från Tyskland och är LV reggade i Sverige.

Detta har ju varit uppe förut, det är om jag fattat det rätt högst osäkert om det räcker med ett bullerintyg. Nya motorfordon ska ju vara typgodkända för att få framföras på LV, bullerintyg är inte lika med ett typgodkännande. Men jag kan ha fel. Det är många som ställt frågan förut och "hört" att det ska gå att LV regga svensksålda XR, jag har inte hört talas om ngn som faktiskt har gjort det.

Lycka till hursomhelst.

/Anders

1-stånk
2008-02-14, 21:51
Enklaste sättet att få en XR400 LV reggad i Sverige är att importera en som är LV-reggad i annat EU land. Det finns ett gäng XR400 som kommer från Tyskland och är LV reggade i Sverige.

Detta har ju varit uppe förut, det är om jag fattat det rätt högst osäkert om det räcker med ett bullerintyg. Nya motorfordon ska ju vara typgodkända för att få framföras på LV, bullerintyg är inte lika med ett typgodkännande. Men jag kan ha fel. Det är många som ställt frågan förut och "hört" att det ska gå att LV regga svensksålda XR, jag har inte hört talas om ngn som faktiskt har gjort det.

Lycka till hursomhelst.

/Anders
I mitt fall är det inte en fråga om ett "nytt" fordon utan ett från 1987 som jag själv fattat det, ska vara enklare att regga?

DmS
2008-02-15, 10:03
Jag har rotat i detta på en e-reggad äldre hoj (-97 tror jag det var).
Efter X antal timmar i telefon med alla möjliga olika myndigheter kunde jag konstatera att du ska inte kunna landsvägsregga den med mindre än att du har ett COC intyg, Certificate Of Conformity, dvs ett helfordonsgodkännande.

Ett COC fixas av generalagenten då modellen typgodkänns i Sverige då den tas in första gången. Det enda sättet att få fatt på ett sånt är att gå genom generalagenten. Om modellen över huvud taget aldrig har fått ett COC i Sverige så kan inte generalagenten utfärda ett sånt i efterhand.

Då återstår ett alternativ om du prompt ska lv-regga just den hojen, och det är att typgodkänna ditt specifika exemplar och det är då det kommer att kosta pengar, många pengar och mycket tid och arbete. Det är inte bara avgasbuller utan en hel del andra saker som täcks av ett COC.

Jag gav upp här, det skulle efter ett snabbt överslag bli minst lika mycket pengar som att köpa hojen igen plus en sabla massa tid.

Jag skulle teveklöst lägga några kronor till och köpa en lv-reggad hoj importerad från ett EU land om modellen inte finns reggad i sverige.

Förmodligen är det enklare att bygga om den totalt och regga den som amatörbygge än att få den "normalt" lv-reggad...

Mina undersökningar finns här: http://forum.soe.se/showthread.php?t=29572

/Danne