Visa fullständig version : Fortkörning Norge +30 km/h = Finkan
DRZ RULES
2005-04-20, 07:39
Några har säkert läst om mina bravader :cool: :roll:
Kan vara värt att läsa om du ska på hojsemester i Norge :88XX88X :SkullXX: :X00889X: :twisted: :evil: :cry:
http://www.bushmenriders.com/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=13
Domifuling
2005-04-20, 08:08
Låter som helt rimligt straff för någon som kör 80+ km/h för fort, god sikt eller inte. Att sedan avsluta med att inte ha lärt sig något verkar korkat.
Micke_vb
2005-04-20, 09:48
Låter som helt rimligt straff för någon som kör 80+ km/h för fort, god sikt eller inte. Att sedan avsluta med att inte ha lärt sig något verkar korkat.
Att du inte flyttar till Norge då... Vad menar du att man skulle ha lärt sig av en sån här händelse...? Förmodligen vet alla att man inte får köra fortare än gällande hastighetsbegränsningar vilket är etik i det här fallet. Sedan hur någon moralisk följer detta är inget som DU ska döma.. Om du är ärlig mot dig själv så begår du säkert lagbrott flera gånger i veckan så vart kommer din rätt att döma andra...?
Ja, alla här på forumet kör väl aldrig för fort,
å kör aldrig i skogen osv....
*host harkel host*
:X00889X:
Jag tycker det är bra att det varnas för att det i Norge ger högre straff
för det man i Sverige mest bara får böter å kanske dragen lapp nå mån..
Domifuling
2005-04-20, 10:25
Micke, självklart kör jag för fort och bryter mot andra lagar också men åker jag dit så accepterar jag straffet.
ulf_lundin
2005-04-20, 12:38
Jag kör aldrig för fort. Däremot över gällande hastighetsgräns. :)
Jag ska inte komma som en moraltant och gnälla, eftersom jag själv kör för snabbt, men jag är också medveten om vad för straff som gäller. Hade jag fått för mig att åka utomlands på hoj så hade jag tagit reda på om polisen är nitiska (vilket faktiskt norrbaggarna är kända för) eller om de ibland ser mellan fingrarna, ev. mot betalning. Det är inte så svårt att ta reda på hur hårt lagarna efterföljs.
Exempel är att när jag var på Cypern så fick jag reda på att polisen har överseende med de med gröna skyltar (uthyrda fordon = turister och dyl.) så länge de inte gör något jättedumt. Däremot gillar de inte pengar vid sidan. Pengar vid sidan fungerar oftast bara i fattigare länder.
Vidare tycker jag din krönika är lite pinsam.
DRZ RULES
2005-04-20, 13:38
Jag ska inte komma som en moraltant och gnälla, eftersom jag själv kör för snabbt, men jag är också medveten om vad för straff som gäller. Hade jag fått för mig att åka utomlands på hoj så hade jag tagit reda på om polisen är nitiska (vilket faktiskt norrbaggarna är kända för) eller om de ibland ser mellan fingrarna, ev. mot betalning. Det är inte så svårt att ta reda på hur hårt lagarna efterföljs.
Exempel är att när jag var på Cypern så fick jag reda på att polisen har överseende med de med gröna skyltar (uthyrda fordon = turister och dyl.) så länge de inte gör något jättedumt. Däremot gillar de inte pengar vid sidan. Pengar vid sidan fungerar oftast bara i fattigare länder.
Vidare tycker jag din krönika är lite pinsam.
Om krönikan är pinsam eller inte ,MC-nytt köpte krönikan och publicerade den(fick bra betalt :tummenupp: )
Jag skriver den som ett varnande exempel,kör 80km/h i Norge om
du är på semester=dö tråkigt :88XX88X :cool:
Nästa gång blir det grusvägar i Finland på hojsemestern :roll: :mrgreen: :8-8x:
Micke_vb
2005-04-20, 14:12
Micke, självklart kör jag för fort och bryter mot andra lagar också men åker jag dit så accepterar jag straffet.
Vad jag förstår så har DRZ RULES acceperat straffet och avtjänat det också.... Eller har jag missuppfattat det hela? Jag förstår liksom inte frågeställningen som du har... Jag tycker det är strongt gjort att berätta om den här händelsen och inte att den är pinsam eller något annat som vissa skriver här. Rätt eller fel..? det är min moral som säger så och den kan ingen ta av mig....
När jag stoppades för fortkörning på mc i Norge 1990 så fick man en saftig bot och om man inte betalade omvandlades denna till ett antal dagar i fängelse. Tror att 2000 NOK motsvarade 15 dgr på den tiden.
I mitt fall så bestred jag, och när Politi skulle delge mig via svenska polisen lyckades konstapeln Klang att lämna ut hela orig. handlingarna utan att jag ombads att skriva på ngt delgivningskvitto...
Ibland är det bra att antagningskraven till Polisen var lägre förr
PS: Ngn som kan redogöra för skillnaden mellan begreppen moral och etik?
:lol:
Kan väl göra ett försök i alla fall:
Dessa begrepp går ju hand i hand som bekant. Något förenklat kan man väl säga att moralen är den praktiska delen av etiken, som då är teoretisk.
Moralen är en slags värdemätare för hur man tänker och beter sig, vilken karaktär man har etc. Etiken är dom regler och normer som styr hur vi "bör" tänka, agera och vara etc.
Tillräckligt luddigt?!?!? (det var ett tag sen man gick "kursen") :X00889X: :D
Micke_vb
2005-04-21, 08:42
:lol:
Etik är människans medvetna normer
Moral är människans sätt att leva upp till sin etik
Normer=lagar, förordningar, föreskrifter, folkrätt, konventioner mm
wr-persson
2005-04-21, 08:43
Nästa gång blir det grusvägar i Finland på hojsemestern :roll: :mrgreen: :8-8x:
Jag ser redan fram mot den rapporten.
Finland har dagsböter för fortkörning över 20 km/h och ett fungerande rättssystem.
Lycka till! :tummenupp: :roll:
Micke_vb
2005-04-21, 08:46
Vad är ett fungerande rättssystem..?
Det är motsatsen till det vi har i t.ex. Sverige.....
Men ska det vara så svårt att fatta ?
Etik, studiet av moraliska fenomen och föreställningar, av gammalt en gren av såväl filosofin som teologin.
Moral, uppfattning om rätt och orätt.
Källa: Nationalencyklopedin.
Lätt som en plätt :tummenupp:
--
Stefan
Domifuling
2005-04-21, 10:17
Etik, ej greppbart av människan. Moral, människans överenskommelser för att greppa etik =P
Micke_vb
2005-04-21, 10:29
Etik, ej greppbart av människan. Moral, människans överenskommelser för att greppa etik =P
Nog tycker jag att lagar och föreskrifter kan vara greppbara....
Domifuling
2005-04-21, 11:28
Jag anser inte att lagar och föreskrifter är etik, det är överenskommelser vi måste ha för att medborgarna inte har förmåga att aggera etiskt. Jag anser att det är riktlinjer för att ta oss närmare etiken. Att gå mot röd gubbe är förbjudet men lagen i sig är inte etik utan en överenskommelse för att styra upp då folk brister i omdömme.
Micke_vb
2005-04-21, 12:34
Jag anser inte att lagar och föreskrifter är etik, det är överenskommelser vi måste ha för att medborgarna inte har förmåga att aggera etiskt. Jag anser att det är riktlinjer för att ta oss närmare etiken. Att gå mot röd gubbe är förbjudet men lagen i sig är inte etik utan en överenskommelse för att styra upp då folk brister i omdömme.
Ja, det är ju inte första gången som du är av annan uppfattning som dessutom är fel... :mrgreen:
Domifuling
2005-04-21, 13:10
Du tycker vad du tycker, inte mycke svårare än så. Att disskutera etik och tro att man ska komma överens är snarare högmod än vett. Redan Sokrates insåg det omöjliga i det, speciellt när större delen av massan inte tänker själva utan förlitar sig helt på auktoriteter och skifter. Vill du tro att svea rikes lag är lika med etik så be my guest.
Nu ska jag ge er facit, he he!
Ordet ni söker, men inte verkar finna är VÄRDERINGAR!
Vad sägs om det här:
Etik är att gör det rätta. Men vad är det rätta? Det rätta är det vi ska eftersträva. Vad ska vi eftersträva? Det som är eftersträvansvärt. Vad är värt att eftersträva? Det som är värdefullt. Vad är värdefullt? Det beror på våra VÄRDERINGAR.
Där ser ni, till och med en militär kan flumma när det behövs... :cool:
Domifuling
2005-04-21, 15:05
Ati, tycker du summerar det bra med dom sex första orden. Etik är att göra det rätta. Dock så får vi förlita oss till moral eftersom vi ofta inte vet vad det rätta är föräns vi har facit i handen. Moral är det vi anser riktigt, etik är det som är riktigt.
Ati, tycker du summerar det bra med dom sex första orden. Etik är att göra det rätta. Dock så får vi förlita oss till moral eftersom vi ofta inte vet vad det rätta är föräns vi har facit i handen. Moral är det vi anser riktigt, etik är det som är riktigt.
Precis, och det som är riktigt (etiken) baseras på våra värderingar, följdaktligen skiljer sig "Wall Street killens" värderingar med största sannolikhet ganska kraftigt från den Kaukasiska fåraherdens. Och detta gör denna fråga (etik och moral) väldigt komplex, i stort sett omöjlig att bottna i enligt mig, men även enligt Sokrates och ytterligare ett gäng snubbar på bl.a. SOE :mrgreen:.
Adjö!
TO DO IS TO BE - Socrates
TO BE IS TO DO - Sartre
DO BE DO BE DO - Sinatra (och svenska försvaret?)
:8-8x:
Micke_vb
2005-04-21, 19:42
följdaktligen skiljer sig "Wall Street killens" värderingar med största sannolikhet ganska kraftigt från den Kaukasiska fåraherdens.
Adjö!
Är det inte där moralen kommer in i bilden... Jag tycker det ser ut som att ni blandar ihop etik och moral eller slår ihop det hela till ett och samma begrepp...
TO DO IS TO BE - Socrates
TO BE IS TO DO - Sartre
DO BE DO BE DO - Sinatra (och svenska försvaret?)
:8-8x:
Ett makalöst djuplodande inlägg i den filosofiska debatten :shock:
Kände mig en stund lite osäker på min analytiska förmåga rörande etik och moral.
Tack Hoke för att du får mig att känna mig lite smart igen :cool:
P.S. Undrar om inte andemeningen i tråden tenderar att blekna bort en aning.................
AdventureMike
2005-04-21, 21:30
:yawnXX: Jösses
Etikdiskutionen har vi fört på forumet förut, varför ta upp den igen då den ändå inte leder någonstans.
:yawnXX: Jösses
Wörd!! :D :8-8x:
Kastrullo #1
2005-04-21, 23:07
Måste alla diskussioner ha ett mål?
Tycker att det är roligt att läsa alla åsikter... men iofs är det ju ett hojforum...
ATI: Härligt att du kommer igång och flummar lite haha!
Domifuling
2005-04-21, 23:13
ATI, när du blandar in värderingar och överenskommelser så är det inte etik längre. Etik = rätt, moral = bra kan man sammanfatta det som. Rätt=Mest optimala lösningen för flest möjliga alternativt minst skadliga lösningen för flest möjliga.
Kastrullo #1
2005-04-21, 23:23
Domifuling: Rätt=Mest optimala lösningen för flest möjliga alternativt minst skadliga lösningen för flest möjliga.
Utilitarianism kallas denna filosofiska riktning... det finns med andra ord olika filosofiska skolor när det gäller uppfattningar kring moral och etik.
Domifuling
2005-04-22, 00:16
Kastrullo, är det inte snarare så att Utilitarianism är ganska luddigt? Vad man säger är att utilitarianism är... ett samlingsord för en av konsekventialisktiska lärorna? Dvs utilitarism är för gruppen och egoismen är för jaget... osv? Kan väldigt lite om alla dom där skumma orden men fyll gärna i =)
Att det finns olika filosofiska skolor när det gäller uppfattningar kring moral och etik trodde jag vi gjorde klart tidigare.
Ahh - vad roligt att se att så många har åsikter kring moral/etik!
Det kan väl inte vara så enkelt att moral och etik är det latinska respektive grekiska ordet för samma objektiva värdebegrepp?
Sedan vill jag gärna säga till Domifuling att gå mot röd gubbe är avkriminaliserat sedan ett par år. Att det är moraliskt/etiskt, och eventuellt även trafiksäkerhetsmässigt fel, torde vara uppenbart.
Kastrullo #1
2005-04-22, 00:50
[quote="Domifuling"]Kastrullo, är det inte snarare så att Utilitarianism är ganska luddigt? Vad man säger är att utilitarianism är... ett samlingsord för en av konsekventialisktiska lärorna? Dvs utilitarism är för gruppen och egoismen är för jaget... osv? Kan väldigt lite om alla dom där skumma orden men fyll gärna i =)
Den enklaste formen av utilitarismen: Den moraliskt riktiga handlingen är den som producerar den största lyckan för samhällets medlemmar.
Kan ju vara mycket problematisk... definitioner av lycka eller nytta blir ju den centrala punkten istället. Läs gärna "Modern Politisk Filosofi" av Will Kymlicka... om du nånsin skulle känna suget efter mer hehe
Domifuling
2005-04-22, 08:40
Att det är moraliskt/etiskt, och eventuellt även trafiksäkerhetsmässigt fel, torde vara uppenbart.
Men är det någon som håller på och dör på andra sidan gatan så kan det vara moraliskt eller etiskt riktigt att gå mot röd gubbe. Att forma etik efter regler är omöjligt eftersom det är levande. Och du, det är ett exempel för att försöka göra det någorlunda greppbart, att det är avkriminaliserat spelar väll sådärstor roll.
Kastrullo, berätta gärna mer om boken, titeln låter dock ointressant. Etik är problematiskt så länge vi inte har facit i hand, och även då oftast för svårt. Jag har en ganska klar bild av vad jag anser vara etik men den ändras dock ju mer jag lär mig. Är ett intressant ämne.
ATI, när du blandar in värderingar och överenskommelser så är det inte etik längre. Etik = rätt, moral = bra kan man sammanfatta det som. Rätt=Mest optimala lösningen för flest möjliga alternativt minst skadliga lösningen för flest möjliga.
Jag kommer nu att kliva ur denna roliga, intressanta och numera utflippade( :lol: ) tråd med följande avslut:
Domi: Jag håller inte riktigt med dig i ditt ovanstående inlägg, värderingar är enligt mig det som styr mycket av etiken, rätt och fel är ju faktiskt väldigt subjektivt och "någon/några" bestämmer ju alltid hur saker och ting ska (bör) vara, även när det gäller "bäst för så många som möjligt".
Micke_vb: Anledningen till att "vi blandar ihop" etik och moral är att dom hör väldigt mycket ihop, det är svårt att prata om det ena utan att komma in på det andra.
Hoke: Håller med Kastrullo, allt behöver inte leda till nån överenskommelse eller mål. Det är lärorikt och kul att läsa alla mer eller mindre kloka inlägg :wink: . Dessutom blir du ju bara snurrig när du läser sånt du inte förstår och det är ju inte bra för dig, vi har ju pratat om det här, BYT TRÅD killen :8-8x:
Till alla: Tack för en intressant tråd (special thanks to DRZ RULES, he he)!
En sak är säker, det här är verkligen ett ämne där det är svårt att säga vad som är det "korrekta svaret". Inte ens filosofer och vetenskapsmän är överens, alltså kommer inte vi heller att komma till konsensus, men jag tror att man alltid lär sig något av att själv tänka och testa olika teorier mot varandra, utvecklande :tummenupp: !
Adjö!
PS. Japp, det här är ett hojforum, men ändå skönt att se hur "dirty bikers" kan glänsa till och diskutera lite annorlunda och utmanande ämnen; SOE RULES!!! DS.
PS1. Att gå mot röd gubbe ÄR förbjudet, dock ej straffbart, så det så. DS1.
Jag tror att de är ni som inte förstår det djupa i mitt inlägg, eller rättare sagt grundat på vad som ni skrivit här, förstår ni inte ens sambandet :8-8x:
Menmen, alla kan ju inte vara upplysta :lol:
vBulletin® v4.1.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.