Visa fullständig version : Bilskatt
Här är ju en hel del folk som vet...
Om jag säljen en avställd bil och ägaren ställer på den, vem ska betala skatten då?
Nu är det så att om bilen är påställd så måste jag betala skatten fast jag säljer den.
Men om den är avställd så måste det väl vara den nya ägaren som betalar?
Det här är enl . Vägverket: länk (http://www.vv.se/templates/page3____680.aspx)
Vem ska betala?
Den som är registrerad som ägare till fordonet i den månad då skatten debiteras är skatteskyldig.
Exempel: Skatten för ett fordon ska betalas i februari. Den som är ägare till fordonet när februari månad infaller, dvs. natten mellan 31 januari och 1 februari, är skyldig att betala skatten. Säljs fordonet någon gång under den första dagen i februari är ändå säljaren skyldig att betala skatten.
Vid påställning
Om skatten debiteras på grund av att fordonet ställs på, är personen som var registrerad ägare vid påställningstillfället skyldig att betala skatten.
Om du inte betalt
Efter sista betalningsdag får fordonet inte användas, om skatten inte är betald. Det gäller även om skulden avser en tidigare ägare. Använder du fordonet ändå har polisen rätt att ta fordonets registreringsskyltar.
Gilbert utan XRV
2005-03-30, 21:33
Jo
Om man då ska utveckla det så, det är som du säger, köper man en avställd bil och ställer på den så betalar man skatten själv, köper man en påställd bil så följer skatten med bilen.
Jo
Om man då ska utveckla det så, det är som du säger, köper man en avställd bil och ställer på den så betalar man skatten själv, köper man en påställd bil så följer skatten med bilen.
Så sant, men även skatteskuld följer med bilen. Så det gäller att kolla med bilregistret innan köp.
TACK!!!
Detta forumet är bara bäst när det gäller allt! :tummenupp:
[quote=Gilbert med XRV]Jo
Så sant, men även skatteskuld följer med bilen. Så det gäller att kolla med bilregistret innan köp.
Hur kan en skatteskuld följa men? Jag förstår inte hur du menar det är bara att läsa följande text.
Vem ska betala?
Den som är registrerad som ägare till fordonet i den månad då skatten debiteras är skatteskyldig.
Exempel: Skatten för ett fordon ska betalas i februari. Den som är ägare till fordonet när februari månad infaller, dvs. natten mellan 31 januari och 1 februari, är skyldig att betala skatten. Säljs fordonet någon gång under den första dagen i februari är ändå säljaren skyldig att betala skatten.
//Kålis
per-anders
2005-03-31, 10:46
Det är väl om bilen är belånad/ej betald av förra ägaren som man "får med" skulden i köpet!?
Urklipp från VV:
Du som köper ett begagnat fordon har alltid ett ansvar att kontrollera fordonets bakgrund innan du genomför affären. Om den tidigare ägaren inte fullföljt sina kreditåtaganden, riskerar du att få betala fordonet två gånger.
http://www.vv.se/templates/page3____1030.aspx
Om en mindre nogräknad person el firma inte har betalt skatten för ett fordon, alltså är skyldig vv skatt. ställer av fordonet, säljer det till dig. Du är nu skyldig att betala skatten när du ställer på fordonet. MEN den gammla skatteskulden gör att du inte får använda fordonet förän den är betald, den gammla skulden ska ju betalas utav förra ägaren men skulden följer bilen, som inte får användas förän den är "skuldfri"
Du som ny ägare sitter ju i klistret, du har ett fordon du inte kan använda förän förra ägaren reglerat sin skuld.
Detta hände mig när jag köpte en bil hos dåvarande Märsta Biltorg, dom sålde mig en bil som dom köpt in från ett konkursbo som inte beltalt förra skatten, polisen stoppade mig och skulle sno skyltarna för att det fanns en skuld på den, jag lyckades övertyga dom att låta bli, hade kvitto på "min" nya skatt och det hela redde sen ut sig efter kontakt med bilfirman som tog på sig att betala den gammla skatteskulden.
Om jag köpt den privat och säljaren gjort sig omöjlig hade jag fått betala den gammla skatten för att kunna använda bilen.
Hoppas förklaringen är förstålig :wink:
vBulletin® v4.1.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.