Visa fullständig version : Dubbdäck + polisen
Språkade med länsman på jobbet i förra veckan & passade då på att fråga om lagligheten med endurodubbade däck på hojen.Jag fick själv läsa deras egna skrift & där stod det att mc är undantagen vad gäller dubbutstick o antal dubbar i däcket.Tanken har väll slagit fler än bara jag att det möjligtvis skulle vara olagligt men så är det alltså inte.Nu finns det alltså ingen ursäkt för er utan dubbdäck att inte köpa ett par & fara ut & köra.
Hälsningar Ume Robban
Håkan Månsson
2005-03-05, 19:38
Gott :tummenupp:
per-anders
2005-03-07, 14:23
Utklipp ur vv's föreskrifter om MC o moped, VVFS 1999:39
2.3 Dubbdäck
2.3.1 Dubb i däck får endast finnas i däck som av däcktillverkaren är avsett för dubbning.
2.3.2 Däck får inte ha så kallade rördubbar.
2.3.3 Antalet dubbar bör vara lika stort i fordonets samtliga dubbade däck.
2.3.4 Däck med det största dubbutsticket bör vara monterade på hjul på fordonets bakre axel.
2.3.5 Dubbade däck får inte användas under tiden från och med första måndagen efter påskhelgen till och med 31 oktober om inte under denna tid vinterväglag, som motiverar användning av dubbade däck, råder eller kan befaras.
Tja Per-Anders!
Klockrent, det bekräfter ju mitt tidigare inlägg. men däck som av tillverkaren är avsett för dubbning måste ju vara lite av en bedömmningsfråga eller hur?Vad är rördubb? är det våra fina enduro dubbar eller.
Robban
vBulletin® v4.1.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.