Visa fullständig version : Vid stöld..
Om en eventuel stöld skulle inträffa av min mc.. kräver försäkringsbolaget (länsförsäkringar) att jag uppvisar kvitto på mina lås ?
tacksam för svar /raz0r
Inte mer än rätt att dom gör de..Som vi alla vet så finns de försingrare här i landet..å hjälps vi alla åt så kommer nog premierna att bli lägre :tummenupp:
per-anders
2005-01-24, 21:25
Om en eventuel stöld skulle inträffa av min mc.. kräver försäkringsbolaget (länsförsäkringar) att jag uppvisar kvitto på mina lås ?
tacksam för svar /raz0r
Ring och fråga försäkringsbolaget är mitt tips!
Nä...men däremot kan dom begära nycklarna till låsen...
NuclearX
2005-01-24, 22:05
Måste jag då köpa nya lås?
Har tyvärr bara 1 uppsättning kvar av nycklarna...
Hagenblad
2005-01-24, 22:43
Fota dem.
per-anders
2005-01-25, 08:36
Måste jag då köpa nya lås?
Har tyvärr bara 1 uppsättning kvar av nycklarna...
Nycklar på driv är väl aldrig bra... Skulle de stjäla hojen kan man ju hoppas att det finns spår av "brott" så de inte tagit det par nycklar som sedan tidigare är "försvunna"!?
Vet inte hur kinkiga försäkringsbolagen är på sånt men som jag tidigare skrev är det ju väldigt enkelt att ringa och fråga, man behöver ju inte ens säga vem man är...
De ville ha mina nycklar till lås samt hojen, vilket de fick utan att jag gnällde. Eftersom varken hojen eller låsen fanns kvar behövde jag ej nycklarna längre heller..
Kvitto på lås hade varit omständigt för mig då jag fick låsen när jag köpte hojen.
med tanke på att länsfösäkringar kräver 2st lås i låsklass 3 ett skivbroms å ett modell gunnebo kätting med tillhörande abloy lås eller likvärdigt.. om det är ett krav borde dom begära kvitto.. får väll ringa å fråga..
per-anders
2005-01-25, 20:29
med tanke på att länsfösäkringar kräver 2st lås i låsklass 3 ett skivbroms å ett modell gunnebo kätting med tillhörande abloy lås eller likvärdigt.. om det är ett krav borde dom begära kvitto.. får väll ringa å fråga..
Oj! :shock:
Har bestämt för mig att IF och bilsport/mc kräver två lås varav det ena kan vara styrlåset! Hm måste nog kollas upp! :<<<<DX:
Så här lyder vilkorstexten från Länsförsäkringar.........
Föreskrifter för vissa fordon
För oregistrerad motorcykel, motorcykel, offroadmotorcykel, EU-moped och
EU-mopedbil gäller följande:
Oregistrerad motorcykel
När motorcykeln lämnas ska den låsas med två av oss godkända lås till exempel
bygel eller kätting och lås. Om bygel eller kätting och lås används ska
denna omsluta två av motorcykelns ramdelar till exempel båda gaffelbenen.
Om föreskrifterna inte följts gäller en extra självrisk på 3 000 kronor vid
stöld eller tillgrepp av fordonet.
Motorcykel
Om föreskrifterna inte följts gäller en extra självrisk på 5 000 kronor vid
Offroad-försäkring och lätt motorcykel
Om föreskrifterna inte följts gäller en extra självrisk på 3 000 kronor vid
Två av oss godkända lås innebär att det skall upfylla kraven för MC, dvs klass 3 om jag inte har fel. Styrlås räknas också som godkänt vad jag har förstått.
Inte mer än rätt att dom gör de..Som vi alla vet så finns de försingrare här i landet..å hjälps vi alla åt så kommer nog premierna att bli lägre :tummenupp:
Jo visst, jag håller med, jättebra, kumbaya my lord o.s.v., MEN varför i helvetet upplyser inte försäkringsbolagen om alla dom "speciella" villkor som står i det finstilta :mad:? Det kan väl inte vara så jävla svårt, eller?
Jo, det ska jag tala om nu: För att dom hoppas att du har missat någon liten detalj så att dom kan sätta dit dig, d.v.s. INTE ERSÄTTA DIG när det väl skiter sig :mad:. Det var någon på detta forum som kallade försäkringsbolag för "organiserad brottslighet" och det är fan inte långt ifrån.
Jag ska dock avsluta med att säga att det självklart också finns situationer då bolagen agerar BRA, men jag gillar inte allt "fulspel". Upplys kunden ordentligt om vad som gäller, så slipper det bli tjafs! Fridens på er!
Adjö!
Bolaget upplyser ju Dig just genom de allmänna villkoren som de ALLTID bifogar till kunderna.
Om sedan kunden är för lat för att läsa villkoren / slarvar med att uppfylla sin del av avtalet så kan jag inte se varför det skulle var jämförbart med "organiserad brottslighet".
Finns ju tyvärr en och annan "biker" som gladeligen stöldanmäler hojen när den tokrasat / sänkts i närmsta gruvhål/sålts i delar på blocket.
Nä - mera & hårdare straff för sådan bedragare så det blir billigare fsk premier för oss hederliga SOE medlemmar :-)
Sedan är de en sak vad de skriver och en annan sak vad de praktiserar, precis som vid premieberäknandet brukar det vara så. När jag blev av med Teneren ville de bara ha in nycklarna....
Skivbromslås + styrlås är godkänt enligt LF och de f-bolag jag pratat med, vore konstigt annars då de är godkända... Minst klass 3 vill de oftast ha dock..
vBulletin® v4.1.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.