Visa fullständig version : Tillstånd
Tja.
Har funderat på en sak ett tag!
Om man vill "bygga" en enduroslinga och om man har markägarnas tillstånd, hur svårt :sad: /lätt :tummenupp: är det att få tillstånd från kommunen?
Om man kan ansöka om tillstånd som privatperson vill säga.
Det intryck jag fått är att det är närapå omöjligt... Tror för det första att det är länsstyrelsen som ger tillstånd...? Vidare så har jag för mig att tillstånd i princip endast ges till Svemo-registrerade klubbar(?).
bge
Om du har ägarens tillstånd så är det ju bara till att köra?
Verkar konstigt att man behöver be Kommunen om tillstånd när man väl ha markägarens tillstånd. Det borde ju väga mer.
Visst om du skall regga banan så kanske det är en annan femma...
Men jag tycker att det låter konstigt.
ulf_lundin
2005-01-19, 22:24
Nej, markägarens tillstånd räcker ej. Terrängkörningslagen förbjuder tom
honom att köra där. Utom för skötsel av marken.
Sen är det ju en fråga om nån bryr sig. Men bygg en bana intill ett
sommarstugeområde så får du se.....
/u
Nej, markägarens tillstånd räcker ej. Terrängkörningslagen förbjuder tom
honom att köra där. Utom för skötsel av marken.
/u
Sånt här kan få mig så förbannad. Demokrati my ass :mad:. Man har ju för helvete köpt marken och betalar dessutom fastighetsskatt, men att göra vad du vill med det du har köpt kan du ju FETGLÖMMA!! Fy fan vilken parodi...
PS. Jag tycker generellt att Sverige är ett toppenland, ett utav dom bästa, men vissa saker alltså...DS.
Nu går vi lite utanför ämnet, för detta handlar inte bara om endurobanor)
ATI, ibland kanske du har rätt, men om det inte vore så, så hade vi heller ingen allemansrätt. Ska man vara fin så kanske man kan säga att vi har en förvaltarskapstanke i ägande i stället för en exploateringstanke. Samhället (dvs vi genom våra valda politiker) beslutar hur olika markområden får användas. En del reserveras för det rörliga friluftslivet, då får man inte bygga hus, industrier eller stängsla in för motorbanor. Även enduro upplevs av många som störande. Ägaren får då bruka sin mark enligt vedertagna principer, men inte göra vad som helst med den. Ägaren måste tillåta allmänheten att nyttja marken för rekreation. Sedan har ju olika människor olika uppfattning om vad som är rekreation, och jag kan ju personligen tycka att motorsport ingår, men samtidigt kan man inte förneka att det blir ganska hög ljudnivå av enduro.
Jag vill inte ha ett land där markägaren helt fritt får disponera sin egendom och t ex stängsla in.
Man har ju för helvete köpt marken och betalar dessutom fastighetsskatt
Hm... Jo, du har köpt marken men inte hela marken för då hade du inte behövt betala skatt också...
Fastigheter är något som staten (kungar var det tidigare) inte vill släppa ifrån sig hur som helst.
I mitt tycke är det en av världens största bluffar som gemeneman har gått på när dom tror att dom köper marken/fastigheten &
tror att dom äger den, när det man egentligen köper är rätten att bo, bruka den mm.
Äganderätten finns fortfarande kvar hos staten...
Prova sluta att betala fastighetsskatt så ser du vem som egentligen äger marken...
som du sa: demokrati my ass... :X00889X:
Domifuling
2005-01-20, 19:51
Att släppa mark till var och en, att bruka som dom vill, vill förmodligen ingen av oss vara med om. Det måste dock till någon som är LITE verklighetsförankrad hos dom som beslutar om tillstånd. Det är i stort sätt omöjligt att få tillstånd till en enduroslinga även om närmsta väg/bebyggelse är 2 mil därifrån. OM du skulle få tillstånd så måste du se till så att ingen kan vandra in på slingan utan att veta att det är en motorbana, hur lätt är det?
Ja, det kanske är jag som är helt galen som tycker att det jag har köpt (oftast för dyra pengar dessutom) tillhör mig och bara mig. Följdaktligen borde jag få göra precis vad jag vill på (i det här fallet) min mark, så länge det inte skadar andra. Att t.ex. köra motorcykel på min egen mark tycker jag är hur självklart som helst, men när jag läser övriga inlägg i denna tråd (med vissa undantag) så förstår jag varför det inte är så. Det är ju folket som röstar...
I rest my case!
SLUTSATS:
Jag skiter i att köpa mark för det är dyrt, man måste betala skatt och jag äger uppenbarligen ändå inte skiten. Jag kör på andras mark istället...
Micke_vb
2005-01-21, 02:14
Det man köper är bara en "nyttjande rätt" vilket innebär att du får t.ex. idka skogs eller jordbruk. Om en SVEMO ansluten klubb vill anlägga en bana är det ofta kommunen som ensam beslutar om det vilket innebär att man inte behöver söka om dispens för terrängkörningslagen. Som "markägare" får man inte köra hur som helst i terrängen, det är bara när man utövar skogs eller jordbruk som man får köra.
Kanske lite långsökt men borde man inte kunna köpa marken och hävda att man åker där för att "kolla av skogen"
Typ ha lite koll på så att inget träd är på väg att blåsa omkull på en dagis klass som letar efter skogsmulle, eller kanske säga att man håller på med "uppluckring" av marken för att senare plantera nya träd :lol: :lol: :lol:
Micke_vb
2005-01-21, 12:04
Det räknas inte som skogsbruk... Det du måste göra är att avverka, du måste alltså ha med dig motorsåg och liknande och dessutom får du absolut inte ha med dig MC utan en traktor eller terrängfordon...
snoogans
2005-01-21, 15:17
Lite off topic men ändå:
Hur funkar det om man kör på en egen bana, alltså har markägarens tillstånd och så men den är inte reggad och sen står man på näsan och bryter en arm eller så!! Vad säger försäkrings bolagen om detta, hur ansvarig är markägaren? dom lär ju skratta en rakt upp i ansiktet?? Och ännu mer om man har en oreggad hoj! Någon som har några erfarenheter av detta? Eller alla har bara dragit rövare till försäkrings bolagen!!
ulf_lundin
2005-01-23, 12:21
Var ute på kvällspromenad i somras o skulle lyssna på fåglalåten.
Men hörde inga fåglar, men väl varenda växling på Åsätrabanan, ca 3-4 km
fågelvägen (?) genom skog därifrån. Så även om du äger marken där
banan ligger så är du inte den enda som är berörd.
(Jag kör själv på Åsätra någorlunda regelbundet. Skulle tro det finns andra
som är mindre positiva till banor än jag. Men ser fram emot att klubbarna
verkligen ljudkollar hojar m uppenbarligen helt tomma ljuddämpare. Nu
hänger det bara skyltar där. O dom hjälper inte ett skit.)
/u
WildCountry
2005-01-23, 12:41
Hur många HK skulle man egentligen få offra för att kunna köra en i princip helt tyst hoj?
ulf_lundin
2005-01-23, 13:31
Hur många HK skulle man egentligen få offra för att kunna köra en i princip helt tyst hoj?
En mer relevant fråga är hur mycket man ev. tappar på att hålla en rimlig
ljudnivå jämfört med den överjävliga helt utan ljuddämpning.
Och om man verkligen kör fortare ?
I princip helt tyst hoj är onödigt extremt.
/u
vBulletin® v4.1.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.