Visa fullständig version : Köra hoj utan A-kort.
Stefan LB
2005-01-11, 18:03
Om man kör hoj utan A-kort.
Ryker B-kortet då, om hojen är påställd och skattad + försäkrad?
Eler blir det bara böter och varningar?
Håkan Månsson
2005-01-11, 18:24
Risken är att om det händer nåt så säger försäkringsbolaget NO NO
du får stå för skadorna du har erhållit samt orsakat på andra själv
och ha en skuld att betala av de närmaste 25 åren. En helt idiotisk
frågeställning. Skaffa A kortet först och kör hoj sen!
/Håkan
Om du inte har behörighet att framföra ett fordon så räknas inte fordonet som försäkrat.
Och ja du riskerar att bli av med alla andra eventuella behörigheter mm.
(olovlig körning/framförande av fordon)
Stefan LB
2005-01-11, 19:13
Okej. Nej jag har A-kort. tänkte mest på brorsan jag. Då killen han köpte hojen av trodde att påföljderna ej var så farliga bara hojen var försäkrad och körklar. Men då vet vi lite i alla fall. Vore ju kul att ta med honom ut på någon grusväg då och då. Men får vänta tills sommaren då ja kan övningsköra med honom.
Håkan Månsson
2005-01-11, 21:00
Jag tycker det låter som ett klokt beslut Stefan.
/H
Jonasson
2005-01-11, 22:20
Håller med dig stefan å dig Håkan, bättre att vänta...
Jag körde själv utan kort då jag trode att det inte var så farligt straff vilket det inte är, om inte olyckan är framme. Jag tog mig i skinnet å skaffa kort då jag fick höra att man inte är försäkrad.. En olycka händer sålätt och man kan ju ge sig fasan på att det händer om man kör olovligt.. Nej vänta du o övningskör med grabben istället, det verkar klokt! :tummenupp:
zebulonm
2005-01-11, 22:46
fasen vad alla helt plötsligt var laglydiga här då :-)
Är väll hellt rätt att man skall ha a-kort. Men allt annat olagligt med offroader då? Vem klarar sig utan bakhjulsåka, hastighetsbegränsningar, terrängkörningslagen, ljudnevåer m.m?
Kastrullo #1
2005-01-12, 02:39
Så länge man har kortet kan man göra det mesta... tydligen :8-8x:
fasen vad alla helt plötsligt var laglydiga här då :-)
Är väll hellt rätt att man skall ha a-kort. Men allt annat olagligt med offroader då? Vem klarar sig utan bakhjulsåka, hastighetsbegränsningar, terrängkörningslagen, ljudnevåer m.m?
Jo viss dubbelmoral blir det väl, men vill du köra oförsäkrat om det händer en olycka?
Hm... låt se... Bakhjulsåka är kul att se så det vill jag ha kvar.
Däremot hastighetsbegränsningar & terrängkörningslagen kan jag klara mig utan.
Jag tycker dock lite synd om dig som inte klarar dig utan just hastighetsbegränsingar & terrängkörningslagen... :8-8x: :mrgreen:
(terrängkörningslagen är iofs ganska bra att ha även om jag personligen tycker att den är lite väl hårt tilltagen emellanåt) :roll:
zebulonm
2005-01-12, 10:29
ha ha ja inte är det lätt att gilla offroad inte.
Ghost:
Men hur klarar du dig utan att knäcka terrängkörningslagen? kör du motard?
ha ha ja inte är det lätt att gilla offroad inte.
Ghost:
Men hur klarar du dig utan att knäcka terrängkörningslagen? kör du motard?
Easy peasy, man (läs jag) kör inte hoj för närvarande. :X00889X:
Jag sa inte att jag klarade att knäcka terrängkörningslagen, jag klarar mig bara utan den. Helst. :8-8x: :lol:
Men tyvärr finns den kvar... :sad:
Christian___
2005-01-12, 13:28
Trafikförsäkring gäller väl ALLTID?
Oavsett om du har körkort eller inte ...
Stefan LB
2005-01-12, 13:49
Tror det ja med faktiskt.. Reducerad självrisk blir det väl bara.. eller?`
har ja fått det hela helt fel?
Men vi får vänta till ja haft mitt kort i 5år i alla fall. säkrast så tror jag.
Jo den gäller hela tiden som skydd för en eventuellt drabbad/påkörd.
Däremot så kommer försäkringsbolaget att i efterhand kräva dig på dom pengar som dom lagt ut... :SkullXX:
Hur många år är ni beredda att betala surt för att ni kört utan a-kort?
Christian___
2005-01-12, 23:42
Är du SÄKER på det ? spöket.
Tror Inte det.
+
"Hur många år är ni beredda att betala surt för att ni kört utan a-kort?"
Inget.
Kör på B-kort endå dock. =P
Stefan LB
2005-01-13, 00:40
Tror Inte det.
+
"Hur många år är ni beredda att betala surt för att ni kört utan a-kort?"
Inget.
Kör på B-kort endå dock. =P
Kör du hoj på B-kortet?
I trafik eller på grusvägar osv?
Om du driver ett företag & får lägga ut en massa pengar på rehab pga någon som framfört ett fordon olovligt vad skulle du göra då?
Jag skulle driva in pengarna iaf.
Det är möjligt att bolaget inte driver in pengarna av den som olovligt framfört ett fordon & kraschat.
Men jag är väldigt tveksam till att dom skulle låta bli, det är för mycket pengar det handlar om.
Det är trots allt ett företag med vinstintresse...
NickeLilltroll
2005-01-13, 08:33
Reducerad självrisk blir det väl bara.. eller?`
Snarare förhöjd självrisk - om man kör utan A-behörighet.
Men det var väl det du menade gissar jag. :8-8x:
Stefan LB
2005-01-13, 12:03
Reducerad självrisk blir det väl bara.. eller?`
Snarare förhöjd självrisk - om man kör utan A-behörighet.
Men det var väl det du menade gissar jag. :8-8x:
Jo just tusan.. Är så när fingrarna tänker fortare än huvudet.. jo förhöjd ska det vara. dom sänker ju knappast menar ja.. :88XX88X :SkullXX: :tummenupp:
Jonasson
2005-01-13, 16:38
Moraltanten säger
Inte mycket att snacka om det finns ju en lag att luta sig mot, skaffa kort å kör lagligt..
Sen kan man säga
Kör utan kort, det drabbar ju ingen annan än dig, det är ju DU som får stå för följderna(kostnaderna)..
Kör man på någon/något så blir även den/det drabbad/t, men skillnaden är att kör du lagligt så har du en försäkring som täcker någon annans skador vilket du inte har om du kör olagligt. Sen om man kör ihjäl någon så är det ju lika illa om man har kort eller ej, men jag hoppas verkligen att man ska slippa läsa om något sånt här på soe(eller någon annan stans)
Stefan LB
2005-01-13, 16:45
jag hoppas verkligen att man ska slippa läsa om något sånt här på soe(eller någon annan stans)
Jag får be om ursäkt i sådana fall. Men ville bara veta vad påföljderna blir. Bra att veta så mycket som möjligt.
Men ta t.ex en annan grej.
Säg att ja med A-kort har grejat med crossen och vill prova den. Drar ut på vägen och ser så den funkar som den ska. Kommer polisen och stoppar mig. blir ja av med kortet då? a-kortet alltså?
Eller menar dom att jag med helt nyskruvad hoj ska kolla på banan om allt funkar? troligen ja. Men hur kul är det att komma dit och upptäcka att hojen går som ja.. vad vet ja..
bara en liten fundering, då jag har gjort detta ett x antal ggr. då jag har en bit att åka till crossbanan..
vad blir påföljderna.? någon som vet? Ingen som är trafik polis som är med i SOE? Vore ju bra så man kan få svar på en del frågor.
//
Stefan
Castillo
2005-01-13, 16:53
Min kompis pappa är polischef i Örebro och jag ställde han lite frågor. Då var frågan visserligen vad som händer om man kör med en avställd hoj vilket är detsamma som en cross egentligen. Svaret var att det är en lite företelse och att det blir olovlig körning med max 800:- i böter.
Sen beror det ju på situation. Men det där förutsätter att alla andra lagar hålls. Dvs. om du slangar på en gångväg och zickzackar mellan barn så blir det ju ett lite hårade straff skulle jag tro :8-8x:
Stefan LB
2005-01-13, 17:53
Min kompis pappa är polischef i Örebro och jag ställde han lite frågor. Då var frågan visserligen vad som händer om man kör med en avställd hoj vilket är detsamma som en cross egentligen. Svaret var att det är en lite företelse och att det blir olovlig körning med max 800:- i böter.
Sen beror det ju på situation. Men det där förutsätter att alla andra lagar hålls. Dvs. om du slangar på en gångväg och zickzackar mellan barn så blir det ju ett lite hårade straff skulle jag tro :8-8x:
okej så en provkörning i normal fart kanske man kommer undan på. Inte så att man drar 5mil för att kolla om hojen funkar.
Men iofs. beror väl på polis till polis.
men tack Castillo för svaret :tummenupp:
Hagenblad
2005-01-13, 19:21
Polisen har fullt upp med att haffa ärthjärnor som kör för fort, utan kort, med stulen hoj, utan hjälm osv. Provkör du en cross under ordnade former och har hjälmen på, kommer ingen säga något.
Men att köra utan kort är i övrigt helt pantat. Spelar ingen roll vad straffet blir.
Christian___
2005-01-14, 07:11
Kör man på någon/något så blir även den/det drabbad/t, men skillnaden är att kör du lagligt så har du en försäkring som täcker någon annans skador vilket du inte har om du kör olagligt. Sen om man kör ihjäl någon så är det ju lika illa om man har kort eller ej, men jag hoppas verkligen att man ska slippa läsa om något sånt här på soe(eller någon annan stans)
Trafikförsäkring?
Sen håller jag på att ta A-kort med...
"övningskör" med mig själv mao. =P
Jag tog mitt kort i ungern 2002 var ett jävla drabbel med polisen om äktheten i kortet.. nu mera har jag ett fint eu anpassat körkort :) men som sagt skaffa A kort om man ska framföra mc på allmänväg..
Men alltså: Har du A-kort obegränsat kan du ju aldrig åka dit för OLOVLIG körning, även om det är en cross eller avställt fordon.
Däremot kan du ju åka dit för olagligt fordon (vilket ockås innefattar körförbud, olagliga modifieringar typ byte av dämpare etc etc)
Jag kollade upp detta lite när jag 2001 skaffade EU moped - som då pluggarna drogs på = trimmad = olaglig.
Hade jag A kort så kunde jag ju inte fällas för olovlig körning, för en trimmad moped är iof olaglig, räknas som mc - men det har jag ju kort för.
Dock skulle det bli böter, och registringsbesiktning som påföljd.
Om jag inte hade A kort utan bara B- så får jag inte köra en trimmad moppe, eftersom den = MC, och då blir det framförande av olagligt fordon SAMT olovlig körning, vilket det är dagsböter på samt ev indraget körkort - alla behörigheter. Beror iof lite på domaren också eftersom olovlig körning dras inför domstol...
En skillnad med crossen är ju iof att den inte ens är registrerad - så ny reg. bes kan det ju aldrig bli :p
Frågan är om det då också blir domstolssak av det, eller bara böter ?
Olovlig körning låter dock väldigt konstigt om man har MC kort...
/K
Castillo
2005-03-31, 15:13
Oki...det var vad han sa iaf. Eftersom fordonet inte får framföras i trafik så blev det olovlig körning.
Men det exakta svaret kanske man inte får förrän någon är dömd, även då lär det skilja fall till fall.
Om man istället kör med reggad, påställd hoj och körkort så slipper man ta reda på det :tummenupp:
Om man istället kör med reggad, påställd hoj och körkort så slipper man ta reda på det :tummenupp:
Jupp o så slipper man oroa sig om försäkringen gäller eller ej :)
/K
SubMares
2005-04-05, 07:26
Tjena allihopa
Jag vet att det jag har att säga i denna tråd verkar vara ”lite” utanför, men jag tror att ni förstår vad jag menar. :tummenupp:
När man inte tar reda på vad som gäller när man pratar om lagen så har en annan lag en tendens att hoppa in!
Assumption is the mother of all fuckups!!
Det är så lätt att man hör att det, eller det är rätt. Och i stället för att kolla upp det, så kör man vidare tills skiten träffar en i ansiktet (bildligt och bokstavligen talat). :mad:
En polare till mig fick ett idiotryck för en massa år sedan att han ville ha en pistol (jag kan inte säga att han är speciellt smart). Genom några väldigt ljusskygga personer fick han chansen att köpa en Barretta 9mm med ljuddämpare. Han ringde mig innan han köpte den och vi pratades vid om det hela. Jag sa till honom att om polisen tog honom skulle han åka dit på olaga vapeninnehav. Dock blev jag lite nyfiken och ringde en kompis som är polis och frågade henne om vilket straff det blir om man även har ljuddämpare på pistolen om man åker dit. Då berättade hon att straffen gick upp från "olaga vapeninnehav", till "förberedelse till mord". Straffsatsen tripplades genast, och jag berättade detta för min mindre smarta kompis. Det slutade med att han hoppade över köpet.
Mitt tips till er alla är att kolla upp det ni hör, för det ni hör kan vara fel!
Ha det gott och kör så det ryker!
Stefan M
2005-05-19, 00:25
.....om det nu är så att någon saknar A-kort (utan att vilja sakna det), beror det på bristande kunskaper eller formalia?
För om man nu inte har kompetens att köra hoj bör väl det vara det största skälet till varför inte ska man ge sig ut i trafiken? (kan ju vara bra att exempelvis ha vettig bromsteknik i en kritisk situation...)
/Stefan
sgtpepper
2005-05-19, 00:53
Då berättade hon att straffen gick upp från "olaga vapeninnehav", till "förberedelse till mord". Straffsatsen tripplades genast
OT: Poliser är inte jurister. I detta fall så pratade din poliskompis i nattmössan rejält. Man måste ha ett "uppsåt att utföra eller främja brott" för att man skall kunna dömas för förberedelse, bara för att man bara struttar runt med en ljuddämpare så innebär det inte uppsåt. Ljuddämpare faller för övrigt under samma lag som vapnet i sig, har du ingen licens så är det olaga vapeninnehav.
Men det var ju iofs väldigt bra att du lyckades få din polare på andra tankar :).
SubMares
2005-05-23, 13:02
Helt rätt "sgtpepper".
Det var inte "förberedelse till mord" som gällde om man har en pistol med ljuddämpare, utan "grovt olaga vapeninnehav".
Det blir först "förberedelse till mord" om det finns med en hotbild i situationen.
Som sagt bör man kolla ibland, he, he, he! :oops:
Ha det gott!
I wish I could understand Swedish!
timberjack
2005-07-14, 09:49
.. annars kan man ju övningsköra en hel del, om man har en hoj som är laglig, inte har Akort och MÅSTE ut o oåka med kompisarna..
Det enda som krävs är att man skaffar ett körkortstillstånd (gäller väl 3 år tror jag) + några snälla kompisar som handledare (man måste registrera dom hos länsstyrelsen), de ska väl haft körkort i 5 år o så, men det funkar ju ganska bra om man vill prova lite..
vBulletin® v4.1.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.