handdator

Visa fullständig version : julklapp från vägverket

husqvarnan
2004-12-22, 22:59
taget från www.svemo.se

"Efter årsskiftet ska det återigen gå att registreringsbesikta enduro- och trialmotorcyklar.

Vägverket har nu publicerat sin ändring av regler för tävlingsmotorcyklar (VVFS 2003:23, 28 kap.), vilket innebär att en motorcykel vid registreringsbesiktning för tävlingsändamål i Enduro- eller Trial, inte längre behöver vara ett ”serietillverkat fordon som är registrerat här i landet”.

Den nya definitionen av en Enduro- och trialmotorcykel blir i stället ”Fordon som ändrats och utrustats för tävlingsändamål och är upptaget i förteckning över tävlingsmotorcyklar upprättad av SVEMO som genom särskilt beslut har godkänts av Vägverket.”
Ändringen framgår av Vägverkets författningssamling VVFS 2004:169 och träder i kraft den 1 januari 2005.

En tvåhjulig motorcykel som utrustats för tävlingsändamål ska i stället för kraven i VVFS 2003:23, 4-24 kap. vid registreringsbesiktning uppfylla de krav som ställs enligt 28 kap. vilket kortfattat innebär att:
- Indentifieringsmärkning (ramnummer) ska finnas,
- Bränsletank ska vara utförd i metall eller plast,
- Tändsystemet ska vara åtgärdat mot radiostörningar,
- Utvändigt fordonsbuller får vara högst 94 dB(A), mätt enligt samma
regler som
enligt NT.
- Väl fungerande bromsar på fram och bakhjul ska finnas,
- Stöldskydd behövs inte,
- Strålkastare i fram för hel- och halvljus samt bak- och stopplykta ska
finnas,
- Körriktningsvisare behövs inte,
- Stopplykta inte behöver tändas när framhjulsbroms används,
- Kontrollampa för helljus behövs inte.
- Backspeglar behövs inte,
- Ljudsignalanordning ska finnas,
- Plats för montering av bakre registreringsskylt ska finnas,
- Instrument som visar hastigheten ska finnas.

Motorcykel som omfattas av dessa föreskrifter får på väg endast köras av förare med giltig tävlingslicens utfärdad av SVEMO och utanför inhägnat område endast i direkt samband med träning och tävling som är organiserad av motorklubb registrerad i SVEMO.

Från SVEMO:s sida vill vi tacka berörda personer på Vägverket för ett vänligt bemötande, ett konstruktivt intresse att lösa den uppkomna situationen och ett snabbt beslut."

SVEMO Endurosektion
Anders Lindén

Domifuling
2004-12-22, 23:44
gött mos =)

ATI
2004-12-23, 19:10
taget från www.svemo.se

Motorcykel som omfattas av dessa föreskrifter får på väg endast köras av förare med giltig tävlingslicens utfärdad av SVEMO och utanför inhägnat område endast i direkt samband med träning och tävling som är organiserad av motorklubb registrerad i SVEMO.

SVEMO Endurosektion
Anders Lindén

Med andra ord är det självklart ALLTID träning! Klubben uppmanar alla sina förare att träna hårt och mycket på egen tid, dom har till och med skrivit olika träningsprogram="träning organiserad av motorklubb registrerad i SVEMO"
GRYMT :tummenupp: !!!

Domifuling
2004-12-24, 13:39
ATI, dom flesta poliser känner inte till hur reglerna lyder. Men gör dom det så får du straff retroaktivt om du ljuger om träning/tävling.

ATI
2004-12-24, 14:45
ATI, dom flesta poliser känner inte till hur reglerna lyder. Men gör dom det så får du straff retroaktivt om du ljuger om träning/tävling.

Jag vet, men det är ju faktiskt ingen lögn, däremot är det ju självklart föremål för TOLKNING av lagtexten och där finns det säkert en del att reda ut, men det är ju inget som jag som (stackars, he he) hojåkare vet om, jag är ju just bara en hojåkare och inte jurist, eller hur :wink:?
Nej, nu måste jag förbereda mig för Kalle!
God Jul!

Domifuling
2004-12-26, 12:03
Förklara istället vad en träning är av en svemo-godkänd klubb.. =P Backar klubben upp otrovärdiga historier lär dom inte vara svemo-ansluta länge.

Regga din hoj för hur du ska använda den annars kommer enduro-reggning försvinna igen.

ATI
2004-12-26, 13:20
Ja ja ja, jag var mest glad för alla som har e-reggade hojar, nu har dom lite större möjligheter att köra igen. För mig personligen är detta helt ointressant eftersom jag kör lv-reggat. Dessutom försvann inte e-reggningen för att folk "alltid tränade", det var många andra problem som gjorde att det tillfälligt togs bort.
Adjö!
PS. Kom ihåg nu att aldrig köra för fort, för då kommer det att sättas upp fler fartkameror och det är ju inte bra :shock: :tummenupp: DS.

Domifuling
2004-12-26, 16:30
Jo det är ju samma sak, suck. Enduro-reggning är en stor fördel för sporten, eller va, innan folk började missbruka det. Nu är det nästan lika bra att lv-regga.

ATI
2004-12-26, 19:16
Jo det är ju samma sak, suck. Enduro-reggning är en stor fördel för sporten, eller va, innan folk började missbruka det. Nu är det nästan lika bra att lv-regga.

Nej, du har rätt, det är inte samma sak. Jag ska se till att mina liknelser är 100%-iga i fortsättningen så att du förstår vad jag menar, suck på dig själv.
Men nu är det så att i stort sett ALLA som jag känner (inklusive mig själv när jag hade e-reggat) har någon gång "missbrukat" detta med att "vara på väg till träning" och detta enbart beroende på att dom flesta klubbar inte anordnar speciellt många träningar samt att banorna ofta ligger långt bort och många inte har möjlighet till släp etc.
Jag orkar inte moralisera kring detta, alla får göra som dom vill. Det är ungefär som att skenförsäkra, det drabbar alla negativt förr eller senare, men jag förstår faktiskt att folk gör det också eftersom det ofta handlar om att skenförsäkra eller inte åka alls, precis som med e-reggning alltså, antingen tänjer man lite på gränserna eller så stannar man hemma. Valet för mig är självklart: UT OCH KÖR!!!! OBS! JAG HAR SOM SAGT LV-REGGAT! Duktiga jag :cool:!
I och med detta känner jag att min roll i denna tråd är avslutad, förutsatt att du (D.fuling) inte kontrar med nåt som jag bara MÅSTE bemöta, he he.
Adjö!
PS. Nu har jag skrivit mer än vad jag har kört och det kan väl ändå inte vara försvarbart :XspankX:, men jag är ju faktiskt på semester och hojen står hemma. Japp, dags för milen innan jag får skriva nåt mer... DS.

Domifuling
2004-12-26, 22:48
Att köra till banan som ligger långt borta är väll i högsta grad att vara på väg till träning? Vad jag syftade på är dom som kör sin e-reggade som lv-reggad. E inte vidare pigg på folk som kör så de skadar klubben/sporten, sker på tok för mycke å man vill ju värna om sina intressen.

ATI
2004-12-26, 23:47
E inte vidare pigg på folk som kör så de skadar klubben/sporten, sker på tok för mycke å man vill ju värna om sina intressen.

Då är vi ju i alla fall överens om en sak, fantastiskt :wink:!
PS. Ja, jag har sprungit milen...DS.