handdator

Visa fullständig version : Försäkring vs crosskläder vid vägkörning

KLX-Martin
2004-12-06, 13:01
Det här handlar om grus och offroad, höll nästan på att missa att skriva det.

Jag funderar på att gå över till crosskläder under sommaren och då köra med typ scorpionväst och andra skydd under.
Frågan är hur väl det fungerar med mitt försäkringstillägg för skyddskläder...
Är crosströja/byxor godkända som skyddskläder månntro? Jag ska ringa Länsförsäkringar och fråga men om de ens vet är det inte säkert att de "kommer ihåg det" om det händer något.

Är det någon som har provat crosskläder vs försäkring?

Alternativet är ju visserligen inte så svårt, bara att skippa tillägget och betala några hundringar mer. Men ändå...

Domifuling
2004-12-06, 13:05
Be att få skriftligt om du nu inte redan har det i ditt avtal.

per-anders
2004-12-06, 13:33
Det är säkert någon CE märkning som är av intresse!

Frågan är väl bara vad CE märkningen står för? Annars så är det väl ett bevis på att tillverkningen skett enligt kontrollerade former!?

Hoke
2004-12-06, 14:01
Länsförsäkringar och TH vet jag iaf att det står "(Skydds)Kläder avsedda för motorcykelkörning" eller dyligt, crosskläder är väll just gjorda för detta :8-8x: Annars brukar det vara skydden som skall vara CE-märkta i de fall de ens kräver det (verkar ha blivit lägre krav på det med tiden :X00889X: ), det finns knappt några CE-godkända klädesplagg -jag och de handlare jag frågat säger att det är ytters ovanligt. Dock verkar det vara vanligt förekommande att de kallar det för det eftersom att skydden som följer med i dem är det -vilket också är det som försäkringsbolagen ibland bryr sig om. Skydd avsedda för motorcykelkörning brukar nämnas i avtalen, tidigare var det CE-godkända hos LF, men i det senaste två avtalen som jag fått från dem iaf, stpr det bara bara att mcskydd skall bäras...
Sedan att att vanliga och crosskläder skyddar i princip nada vid en asfaltsyning i är väll en annan femma. Hmm undrar hur det känns med inbränt nylon direkt in köttet..

per-anders
2004-12-06, 16:58
Jag har fått starka föreskrifter av min fru på klädvalet från då hon jobbade på ortopeden och haft en MC-patient som lite snyggt hade "brännt" fast jeansen på benen...

Tror dock att det är lurigt med de så kallade offroad kläderna och "billigare" mc-ställ då de i vissa fall är av "sämre" kvalitet vad gäller material... denier hit och denier dit och cordura vs kordura :X00889X:

Själv brukar jag försöka undvika att åka i crosströja om jag vet att det blir mycket asfalt, i skogen tycker jag att det inte spelar så stor roll då det i mina ögon är en mindre hasrisk, rätt eller fel vad vet jag...

Claes
2004-12-06, 17:48
Hmm undrar hur det känns med inbränt nylon direkt in köttet..
Inte alls skönt :evil: kan jag tala om efter två försök :X00889X:
Både crossbyxor och dainese cordurabyxor sitter illa när dom bränt in i köttet. Min erfarenhet säger mig att det skall vara skinn till asfaltsåka. Däremot så skyddar min ufo skyddsväst väldigt bra, knappt ett märke på mig trots att det var hyfsad fart.
Vet inte vad LF säger, men en skyddsväst måste väl räknas som klädesplagg anpassat för mc-åkning?