handdator

Visa fullständig version : Skapligt ras på KTM hoj

Tomaso
2004-10-14, 19:08
Nu har jag fått reda på vad mina knackningar från motorn kom ifrån:
Det var vevlagret som skurit och som troligtvis drog med sig en del andra skador, kolven måste bytas ,skador på både insug och utsugsidan,
ny vevstake behövs,plus ev. ny cylinder!!! var rejäla repor där , beror på om det går att slipa ned dom så att det blir bra, plus nya packningar.
Slutsumma material ca : 11 000 :-
Kan ej göra det här själv heller så arbetskostnad tillkommer också. :8-8x:
DET ÄR HELT OTROLIGT VAD DEN HÄR HOJEN HAR STRULAT. :88XX88X
HUR F....N KAN DET BLI SÅ här på en så pass ny hoj???????
Har ju följt serviceintervallerna som står i boken, och den ska väl tåla att köras hårt?????
Är det nån som vet vad KTM har för garantitid på hojarna????

Ghost
2004-10-14, 20:17
Är det nån som vet vad KTM har för garantitid på hojarna????

SC & SXC har väl 6 månader från inköp?

Hagenblad
2004-10-14, 21:31
Är det inte två års reklamationsrätt enligt allmäna reklamationsförbundet eller vad de heter? Vet inte vad jag hört det, men kanske värt att kolla. Beror på när den plockades ut vil säga.

XRV Hasse
2004-10-14, 22:42
Tror att Calle har rätt där... helt klart värt att kolla.

:mrgreen:

Mattsson
2004-10-15, 08:28
Kolla konsumentköplagen (sök i byråkrati-mappen), den menar att man kan kräva åtgärder upp till två år efter köp precis som föregående talare säger. I ditt fall låter det som att du borde kunna få rätt till åtgärd från firman.

Tomaso
2004-10-15, 08:36
gäller det även om det har varit tidigare ägare på hojen?

Mattsson
2004-10-15, 08:43
Vet inte hur det funkar, men läs in dig på konsumentköplagen som sagt. Här är ett bra ställe att börja på. http://www.konsumentverket.se/mallar/ehandel/bestall_produkt.asp?lngCategoryID=545&ProductID=155&GroupID=1&KeywordID=110

Du kan även kontakta konsumentköpvägledare i din kommun som kan ge råd.
http://www.konsumentvagledare.konsumentverket.se/sokkvl.asp?Button=S%F6k&sorig=rpage&lngCategoryId=538&FreeTextKvl=Stockholm&WhatToSearch=KVL&button1=S%F6k

Lycka till!

DRZ RULES
2004-10-15, 09:33
Samma ras på min KTM efter 3300mil,tydligen bör man byta vevlager efter 1400 mil för att undvika ras :cool:
Bilder på raset
http://www.grusbus.nu/galleri/Diverse_bilder/Johans-KTM-Motor-20040211/

Tomaso
2004-10-16, 11:11
Tack mattsson! ska kolla upp det där, ringde försäkringsbolaget och kollade,(folksam), de ville ha fullt ifylld servicebok för att maskinskadeförsäkringen ska gälla, och hur många har lämmnat in hojen minst var 100 mil eller 10 H för sevice på auktoriserad firma, det har jag gjort själv i allafall, och hur många klarar inte av att göra ett oljebyte korrekt?
DRZ RULES: Jag kan ju tillägga att motorn bara gått 1000 mil.
så i mitt fall hade det inte räckt med att byta vid 1400 mil.

DRZ RULES
2004-10-19, 14:34
Tack mattsson! ska kolla upp det där, ringde försäkringsbolaget och kollade,(folksam), de ville ha fullt ifylld servicebok för att maskinskadeförsäkringen ska gälla, och hur många har lämmnat in hojen minst var 100 mil eller 10 H för sevice på auktoriserad firma, det har jag gjort själv i allafall, och hur många klarar inte av att göra ett oljebyte korrekt?
DRZ RULES: Jag kan ju tillägga att motorn bara gått 1000 mil.
så i mitt fall hade det inte räckt med att byta vid 1400 mil.

Det är därför jag åker Japs nu :tummenupp: KTM Strular :mad:

arv
2004-11-23, 15:44
Hur gick det?

Tomaso
2004-11-27, 18:45
Ja, rent åt skogen kan man väl säga, ingen försäkring täcker: orsak= ej ifylld servicebok, konsumentköplagen gäller ej om man köpt hojen privat,
KTM lämnar ej nån garanti eftersom jag inte skött hojen enligt de rätta kriterierna.
Har ej fått tillbaks hojen från verkstaden ännu, :sad: grejor som ej levererats har förlängt det hela rejält.
Kan va rätt bra med tanke på att slutsumman kommer att hamna rätt högt , bra att ha lite tid och spara ihop pengar menar jag.
Ja nu återstår bara om man vågar ha kvar hojen eller om det blir ett säljesobjekt med brakförlust, hade tänkt sälja förut men nu när man kostat på en del så känns det inte lika roligt.

Micke_vb
2005-01-21, 02:24
Vid Privat köp gäller köplagen. Men sånt där brukar sällan göra nån nytta då det är så skum bevisföring.... Jag har följt en tråd på annat forum som utvecklats till en intressant följetong....
http://forum.snowrider.se/forum_posts.asp?TID=13947&TPN=4

Domifuling
2005-01-21, 08:29
Illa. Vad menar ktm med att du inte skött servicen?

arv
2005-01-23, 01:36
Illa. Vad menar ktm med att du inte skött servicen?

orsak= ej ifylld servicebok

Danne
2005-01-23, 09:20
Vet någon om det måste vara märkesverkstad som fyller i en servicebok eller är egna anteckningar ok?

Domifuling
2005-01-23, 11:46
Å den är var tionde timme? Som på en RFS?

WildCountry
2005-01-23, 12:55
Vet någon om det måste vara märkesverkstad som fyller i en servicebok eller är egna anteckningar ok?

En verkstad måste fylla i den. Förmodligen en verkstad certifierad av KTM på något sätt. Är inte säker där men jag tror inte kallekulasbonnmeck AB:s stämplar är så förtroendeingivande, någon slags kriterier finns säkerligen på vilken verkstad som är godkänd. Egna anteckningar gäller ej. Isåfall skulle ju alla hojar vara fullservade :8-8x:

arv
2005-01-26, 12:28
En verkstad måste fylla i den. Förmodligen en verkstad certifierad av KTM på något sätt... :8-8x:

Visst måste det vara en auktoriserad KTM verkstad.