Visa fullständig version : Försäkringsbolag... >-(
Dessa j-dra försäkringsbolag... :evil:
Jag bytte försäkringsbolag för min Fazer 1:a mars i år och fick en årspremie på 7539kr för en helår/helförsäkring. Sedan sålde jag hojen den 12:e augusti och förväntade mig att få proportionellt tillbaka på försäkringen. Jag hade den försäkrad i ca 5.5 månader och borde således få 6.5 12:e-delar tillbaka, d.v.s. 6.5/12*7539=4083kr. Men självklart(?) fick jag inte det, jag fick bara tillbaka 2901kr. :X00889X:
Deras motivering: det är dyrare att försäkra hojen under sommarmånaderna, så därför får jag inte tillbaka proportionellt... "Men hallå, jag tecknade ju en årsförsäkring, inte en månadsförsäkring" försökte jag med, men med ingen framgång.
Det hade varit kul om de beskrivit detta någonstans. Det står förmodligen i miniatyrstil bakom någon flik i försäkringsvillkoren, väl undangömt så att ingen skall hitta det... :mad:
Roger_Soderblom
2004-09-02, 12:44
Det är ganska vanligt med sånt, hojar brukar kosta mer under sommarhalvåret och premierna är högre då, det märker du t.ex om du vill betala halvårsvis, kvartalsvis osv...
försäkringsbolagen slår inte ut risken över hela året, för folk ställer ju av sina hojar...
wr-persson
2004-09-02, 13:29
Det är bara ett sätt för bolagen att ge skenbart lägre premier. :88XX88X
Förr gav dom kanske 20.000 i premie, och räknade med att inte få in 10.000 av dom eftersom hojen ställs av. Nu ebjuder dom 12.000 i premie och betalar tillbaka några fjuttiga korvören när man ställer av hojen.
Inget fel i det, men man kunde gjort det lätt för sig och angett månadskostnaden i försäkringsbrevet till exempel. Som det är nu måste man ringa och grilla kundtjänst, som under suck och stön tillslut avslöjar siffrorna.
Blev själv bortdribblad långt upp på läktaren när jag ringde runt och försökte jämföra premier på en Hornet 900. :evil:
Dom ringde igår från Salus Ansvar och ville kränga försäkring. Har ju bilen där och har haft två tidigare hojar där. Hade tyvärr precis förnyat min försäkring på XR650'n för 5300:-/år på Bilsport&MC, men jag blev garanterad 4700:-/år nästa år om jag gick över till Salus. Värt att notera är att Bilsport har horribla självrisker.. bla annat 10.000:- vid stöld. medans salus har 3000:-. Alltså, 600:- billigare försäkring och väsentligt sänkt självrisk nästa år !
Det är sällan det går i den riktningen..
Jag betalar ju inte mer än drygt 3000:- hel/hel hos LF. Spelar åldern in så mycket eller är Sollentuna en rövarhåla :mrgreen:
Jag hittade någon text om "säsongsvarierat pris" i villkoren. Jag har inte brytt mig om att försöka förstå den formuleringen eftersom jag har en årsförsäkring (som jag betalar en gång om året) där jag inte kan ställa av hojen, d.v.s. ett varierande pris under säsongen borde inte synas för mig. Tänkte jag...
försäkringsbolagen slår inte ut risken över hela året, för folk ställer ju av sina hojar...
Men grejen med den här försäkringen är att man inte KAN ställa av hojen... (Ok, visst kan man, men man får inte tillbaka nått på försäkringen.) Varför skall man då ha ett säsongsvarierat pris?
F-n vad jag hatar krångelvillkor... :mad:
Jag betalar ju inte mer än drygt 3000:- hel/hel hos LF. Spelar åldern in så mycket eller är Sollentuna en rövarhåla :mrgreen:
Sollentuna är Zon1. Sedan beror det ju på hur länge man haft körkortet. Och så har vi åldern...
Länsförsäkringar ringde just tillbaka och försökte förklara lite. Jag köpte inte deras argument utifrån min egen situation: jag har en hoj som jag äger i flera år och som jag vill ha årsförsäkring på. För mig syns då inte ett säsongsvarierat pris. Å andra sidan, köper man en hoj på våren och säljer den på hösten och däremellan har en årsförsäkring, kan man ju utnyttja situationen om årsförsäkringen skulle ha konstant pris.
Så, jaha det är väl bara att acceptera... F-bolagen är för mig som förgasare är för herr Hagenblad; roten till allt ont...
Dom ringde igår från Salus Ansvar och ville kränga försäkring. Har ju bilen där och har haft två tidigare hojar där. Hade tyvärr precis förnyat min försäkring på XR650'n för 5300:-/år på Bilsport&MC, men jag blev garanterad 4700:-/år nästa år om jag gick över till Salus. Värt att notera är att Bilsport har horribla självrisker.. bla annat 10.000:- vid stöld. medans salus har 3000:-. Alltså, 600:- billigare försäkring och väsentligt sänkt självrisk nästa år !
På Bilsport & MC bör du ha möjligheten att försäkra din XR BÅDE som offroad och vanlig lv-hoj, för den är väl lv-reggad? Jag pratade med dem tidigare idag och det visade sig att vanlig förs. skulle vara billigare än offroad. Värt att kolla kanske?
/frekke
Sollentuna är Zon1. Sedan beror det ju på hur länge man haft körkortet. Och så har vi åldern...
Huddinge borde ju också vara Zon1 men när jag flyttade hit sjönk premien på min Kawa ZX10 till nästan hälften :lol:
Kan ju bero på att det är lägre premie i hus ?
Åldern ja... 39 år kk sedan -97.
Gjorde mitt numera årliga byte av försäkringsbolag igår.. Suck nu har de verkligen fått upp ögonen för det där med Supermotards. Höll att inte få igenom min XR med 13kw som offroad :X00889X: De försökte sätta dit en helatiden på IF (fick prata med någon okunnig).
Började med att jag försökte få en tillläggsförsäkring på BMW:n, men det gick inte. Dialog:
If: Hur mycket effekt är det på den
H: Vet inte (för det gör jag ju inte).
If: Hum jaha 13kw står det.
If: Kör du på landsväg med den.
H: Ja.
If: Då kan du inte offroadförsäkra den.
H: Jomen jah, jag kör på grusväg med den altså. Det är en offroad, jag kör inte på asfalt.
If: Då tävlar du med den, du kan trafikförsäkra den "pause" 1274:- å då kan du ställa av den.
H: Öh nej, jag tävlar inte med den.
If: Kör du i skogen med den.
H: Ja det händer.
If: Då kan du trafikförsäkra den, det kostar 1274:- å då kan du ställa av den.
H: Vad kostar hel och halvförsäkring.
If: Fantasibelopp (femsiffriga)
H: Är det säkert det, min nuvarande kostar 3500:-
If: Jo, det låt ju lite konstigt.
If: Sade du att det var en offroad? "pause" 2580:- halv och hel 3522:- eller 3722:- beroende självrisk. Du får 10% rabatt genom att du har en till hoj försäkrad här.
Hoke tar glad i hågen halförsäkringen då vagnsskadan är 9000:-...
If: Har du hemförsäkringen här H: Nej förnyade precis min hos TH. If: varför inte hos oss, då får du 15% rabatt.. H: nja räknade ut på er websida att den skulle kosta mer än dubbelt så mycket som den jag har. If: Det måste vara fel, vänta skall jag räkna ut den. If: Dubbla beloppet mot TH.. H: Ja det var därför jag inte bytte. If: Jamen om du sänker lösöretsvärdet blir det lägre eller lika pris hos oss H: ja men det vill jag inte.. osv.
Man borde tusan banda dessa samtal, är ju skitkul så här i efterhand -eller sorliga... Påpekas bör att om man ringer BMW-nummret till IF så får snacka med en kille med koll på läget. Han/de (är två killar) är helreko och vet vad de talar om. Ringde dit igen och ändrade "första" datumet -han frågade om jag skulle ut i skogen nu ;-)
Brumbrum, blir till att banda nästa gång :mrgreen: :8-8x:
Mattsson
2004-09-27, 19:31
Skulle kolla en helt annan försäkring än till hoj eller bil, och fann detta av en slump. Tänkte det kunde vara bra att sprida info. Rätt, fel, bra eller dåligt, döm själva.
http://www.whiplash.pp.se/bojkotta_trygghansa.htm
Skulle kolla en helt annan försäkring än till hoj eller bil, och fann detta av en slump. Tänkte det kunde vara bra att sprida info. Rätt, fel, bra eller dåligt, döm själva.
Det där är säkert sant ! Ingen rök utan pipa !
Enligt min erfarenhet är det nog sant. Dom gånger jag har haft med TryggHansa att göra så genomsyras deras brev och personalens inställning av en mycket obehaglig ton. Den känns minst sagt fientlig.
En av deras handläggare använde dessa uttyck i telefon "Hur faán ska jag veta det?", "Det skiter jag i" och "Ta pengarna och håll käft eller överklaga" Och jag hade inte på något sätt varit i närheten av det språket eller varit provocerande.
Det här var för rätt länge sedan men det är sådant man kommer ihåg. Jag bestämde mig för att aldrig försäkra något i TryggHansa.
Nu blev det TH i alla fall när jag försäkrade min XT600 för två år sedan, och när jag förra sommaren klantvälter XTn på parkeringen hemma och får foten i kläm och bryter fotleden (max otur) så börjar det om med TryggHansa. En mycket otrevlig och fientlig handläggare.
Så jag rekomenderar inte TryggHansa
Däremot är mina erfarenheter av IF (före detta Skandia) mycket goda. Under åren har jag haft flera försäkringsärenden, bilen påkörd, inbrott i källarförråd (två gånger), mm och varje gång så har dom varit trevliga och hjälpsamma. Bäst var när jag glömmde min Hockeytrunk med alla hojkläderna i bilen, (jacka,brallor, stövlar, hjälm goggels handskar,skydd mm) över natt och som ett brev på posten blev det inbrott i bilen och hela trunken med inehåll snott.
Efter skadeanmälan till IF ringer en tjej och säger "Eftersom du lämnat grejerna över natt så gäller inte bil eller hemförsäkring det räknas som oaktsamhet, men du har ju en otursförsäkring och den täcker upp till 30 000:-. Jag ser på anmälan att du köpt det mesta på Lelles så jag skickar över en rekvisition på 23 800:- är det ok?"
-Vad svarar man då :D
IF är inte billigast men dom har alltid varit schysta, hjälpsamma och trevliga när olyckan eller tjyvpacket varit framme.
Bilsport & MC må ha höga självrisker och andra nackdelar, men dom var oerhört proffsiga när jag vurpade. Hjälpsamma och inget onödigt tjafs. Man fick det man var berättigad till utan vidare. Bra !
Mmmm visst, men har du frågat säljaren vad dom har för premiesystem på Salus då?
Bilsport MC har Fasta priser. Dvs dom har inga justeringar på premien oavsett vad som händer.
Du kan klota och få hojen stulen hur många gånger som helst och Premien höjs inte för det.
Har Salus Ansvar samma sak?
Salus ansvar höjer inte premien efter 'första' incidenten. Dock efter andra. Vet ej hur mycket dom höjer då.
Håller med om IF, både hört och har goda erfarenher av dem (med skiljer nog sig som vanligt från fall till fall).
Gällande LF så skiljer deras generellea "attityd" sig ganska mycket mellan de olika länen verkar det som. Enligt min efarenhet från min lilla "olycka" är att de i Stockholm verkar bara ganska "reko". Motpartens sida hade TH (deras utredare sitter i Sundsvall), erfarenheten därifrån gällande fordon och personaskada är rätt spännande. Trotts att båda försäkringsbolagen ansåg jag ej var det vållande så var det enda TH sade när jag ringde och hörde om ersättning hos dem för självrisker "Du skall inte ha några pengar".. Öh... Sedan var det inte så mycket mer att säga, mitt försäkringsbolag bjöd på självrisken istället efter lite snackande dock, personskadan har inte ens påbörjats av LF såhär 3 år senare...... De försökte dock orätt preskribera det trotts att de fått ett par gånger med lämpliga mellanrun fått fullmakter till journalerna..
Måste dock inflicka en sak gällande TH, deras drulleförsäkring verkar de vara ganska generösa på.. Klant Hoke tappade sin Z-one (5500:-) i backen från en hylla ganska rejält så att det sprack, inga problem att få en ny på drullerförsäkringen hos TH, 1000:- i självrisk..
Suzuki DRZ400S -05. Krasch-Dompan 33 bast. Körkort 4år. Zon 1:
LF: 14.582:- med 3000:- i självrisk (skulle varit billigare om helkund)
11.758:- med 8000:- i självrisk ( - " - )
IF: 3000:- trafik
6000:- halvförsäkring
IF erbjuder inte helförsäkringar till denna maskin då dom tror att den
kommer direkt från helvetet med sina 40hk och 'enduroutseende'.
Salus Ansvar: 16.720:- Hel. Haha !!
Trygg-Hans: 11-tusen någonting.. vem fan bryr sig ?
Bilsport& MC: 5280:- helförsäkring. Dessa kör hallickvarianten med en självrisk på 10.000:- vid stöld. Torskade dit på denna till slut.
Försäkringen till XR650 måste ju ses som ett kap när man hör vad nya hojar kostar.
Betalar 2800:- hel\helår för min ktm 525 03:a
Håkan Månsson
2004-11-01, 16:34
Suzuki DRZ400S -05. Krasch-Dompan 33 bast. Körkort 4år. Zon 1:
LF: 14.582:- med 3000:- i självrisk (skulle varit billigare om helkund)
11.758:- med 8000:- i självrisk ( - " - )
Det är rätt kul vad olika svar man kan få av bolagen. Jag PMade Dompan
och fick regnummeret på hojen hans och frågade LF (notera jag frågade
inte ens min personliga kontaktman som har koll utan en vanlig internet
fråga) och fick följande svar:
Helförsäkring självrisk vagn 5 000 kr Årspremie 4 187 kr
Halvförsäkring Årspremie 2 428 kr
OK Jag bor i Sigtuna men när jag flyttade dit från Sumpan blev det bara
nån hundring billigare om året. Har haft A-körkort i 1.5 år.
/Håkan Månsson
Va i heliga fridens torgmöbler!
Det var inte kul läsning.. jag gjorde ingen vidare affär tydligen. Får hoppas på bättre tur nästa år. Suck å pust!
Håkan Månsson
2004-11-03, 09:56
Den bjuder jag på :lol:
/H
2052:- för en helförsäkring/helår på min KTM 525 -05:a
Kompisen skulle samma dag teckna helförsäkring på sin KTM 450 -04 och fick betala 3500:-/år för sin halvförsäkring.
Jag hade nog grym tur antar jag =)
/Daniel
Försäkringar är ju större lotteri än vanligt spel. Jag betalar 4.400 helår/helförs hos länförsäkringar, självrisk på 5000, för min DRZ400 -05. Då är jag 21 år fylda och hade inte ens körkort när jag försäkrade hojen, men det spelade ingen roll sa han. Bor väl inte in zon 1 heller kanske. Overkligt. En kompis betalar strax över 2000 för sin ktm 450 exc -05. Lika gammal och också hos länsförsäkringar, hans blev lägre på grund av svemo licensen.
"strax över 2000 för sin ktm 450 exc -05"
Det låter ju helt sanslöst billigt!?
Har LF ändrat sina premier? Vill minnas att de ville ha en bit över 3000 för att trafikförsäkra min hva wr125 -00.
Det kan väl inte vara för att den är e-reggad. Borde bli lägre försäkring då eftersom man inte nyttjar den på vägen och kraschar man på banan så täcks det inte av den försäkringen.
-b
Har precis kollat dels via e-post samt ringt och fått 2816:- för offroadförsäkring hos Länsförsäkringar. (halvförsäkring KTM625-04)
Är riktigt gammal = 40+ samt helkund.
Om min son som är 23 år vill övningsköra med hojen går det inte då man måste vara 24. Istället är "Bas-försäkring" som gäller, kostar 3994:- helår men går då att ställa av när man inte kör.
Fick idag försäkringsbrevet till min numera sålda Dr650 -00
1913kr helförsäkring med 3000 i självrisk
LF helkund
Jag försökte hitta en über-tråd för försäkrings-snack, men dethär va väl den bästa jag kunde hitta, är det nån som vet vad den "bästa" eller mest allmänna försäkringstråden heter? Borde inte den vara klistrad i dethär forumet kanske?
Iaf så har jag en Adventure -98 som ni kanske vet, och det senaste året har jag knappt kört nånting alls, varpå jag har börjat ifrågasätta min offroad-försäkring som "inte går att ställa av", med det menas då att min premie blir orörd oavsett om jag har hojjen påställd eller avställd. Så dethär året har jag betalat c:a 6500:- för att ha åkt ett ytterst få gånger. Nu har jag pratat med Länsförsäkringar (där jag har försäkringen) och trots att jag hade passerat "perioden" för att få avsäga mig försäkringen dethär året så var dom snälla och hjälpte mig.
Jag har därför bytt till en helt vanlig försäkring som visserligen kostar 14.300 om året (OM jag har den påställd) men när jag har den avställd så kostar den bara 65:- i månaden, vilket är sjukt mycket billigare, säg att jag kör "mycket" nästa år, har hojjen påställd varje söndag nästa år, så kommer jag fortfarande inte upp i 6.500:- och skulle jag bestämma mig för att börja köra varje dag så får jag hitta en bättre försäkring.. Men från 6.500:- om året till 780:- om året känner jag mig rätt så nöjd med iaf.. =)
Tänkte mest bara dela med mig och kanske ge nån annan en tankeställare om vad dom betalar för när man kanske har flera hojjar varav man inte kör den ena så mycket? Offroad-förskringar i all ära, men pengar är tid.. eller hur va det?
Mvh / Johan
En liten undran som någon kanske har koll på.
Jag har precis fått reda på hur mycket jag ska få för min stulna 640. Blev positivt överraskad :tummenupp:
Jag kunde inte få pengarna till ett konto, utan antingen går pengarna direkt till en handlare eller om man vill handla privat så får man en check utställd på en säljare.
Nu till min fråga: Kan jag be och få checken skriven till min bror som råkar äga en hoj och så får jag pengar av han sen, eller måste ett ägarbyte ske oxå?
Ska visserligen köpa en hoj ändå, men har tänkt köpa nån mindre fin sporthoj och fixa i ordning själv under vintern och då blir det ju jobbigt om man ska ränna till fb hela tiden och få en liten check varenda gång man ska köpa nån liten reservdel.
Prata med handläggaren, jag fick då ut kontant till mitt privata konto utan problem(de frågade inte ens om något annat)... Tror tom att det finns någon luddig regel som säger att man skall få ut "direkt" ersättning för fordonet -men försäkringsbolagen är ju kända för att strunta i lagar och regler..
Prata snällt med handläggaren och förklara, så kanske det löser sig ;-)
Prata med handläggaren, jag fick då ut kontant till mitt privata konto utan problem(de frågade inte ens om något annat)... Tror tom att det finns någon luddig regel som säger att man skall få ut "direkt" ersättning för fordonet -men försäkringsbolagen är ju kända för att strunta i lagar och regler..
Prata snällt med handläggaren och förklara, så kanske det löser sig ;-)
Har redan frågat..
Vilket försäkringbolag?
Be att få tala med någon högre upp och förklara för denne med, samt att du tycker det är dåligt... Du är KUND hos dem..
Jag pröjsar 1604:- Hel/Hel med 3000:- i självrisk för en XR650-02 hos LF :mrgreen: . Det Ni!!
Man får ju rysningar när man ser vilka summor en del bolag tar ut. Nu bor jag ju inte direkt i centrum, men ändå.
vBulletin® v4.1.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.