Visa fullständig version : Råd inför försäkringsval.
Hej jag har ringt runt till vartenda försäkringsbolag och länsförsäkringar är de enda bolag som har E-försäkring av dom uppgifter jag har fått.
Men man måste då vara helkund Dvs Hemförs + en försäkring till.
Priset för hemförs är billigare jämfört med trygghansa, E-förs skulle kosta 3000/år sen var det bilen som skulle kosta 2000 mer per år
Ska bes på ons. Är det värt att flytta över försäkringarna???
Vad kör ni andra på, garageförs, avställda???
Tacksam för råd.
/Niklas
Kastrullo #1
2004-08-19, 10:46
Jag har garageförsäkring i IF för ca 152 kr i månaden... man måste egentligen ha fler försäkringar där för att få denna premie, men det lönar sig att tjata och ringa flera gånger.
Ja det verkar så. Första gången jag ringde trygghansa kunde dom ordna en E-försäkring men när det vart aktuellt och jag pratade med en annan så hade dom ingen. Skumt.
Garage är det samma sak som avställd eller vad gäller i trafiken?
Ja det verkar så. Första gången jag ringde trygghansa kunde dom ordna en E-försäkring men när det vart aktuellt och jag pratade med en annan så hade dom ingen. Skumt.
Garage är det samma sak som avställd eller vad gäller i trafiken?
Garageförsäkring är väl som en vanlig sakförsäkring?
Dvs ingen annan ersättning än stöld och brand..
Får inte föras ute i trafiken.
Håkan Månsson
2004-08-19, 15:12
Nordman först o främst vad vill du ha?? det är nog grunden till
vilket försäkring du skall ha. Vad jag vet så tog även LF bort Enduro
försäkring (om det är det du menar med E) för några år sedan.
Vad fick du en offert på 3000 spänn? Hel/Helår eller ? Finns ingen
anledning att ha helförsäkrat på en WR500 -91 eller? Vad kostar
hojen?
/Håkan
Varning för att det blir långt nu!!!
Först ooch främst, precis som Håkan påpekade: Vad vill du ha?
Stöld, brand, transport, trafik, delkasko (halv = trafik + 3 tidigare nämda) eller hel?
Vad är det för hoj? Har stor betydelse!!
Mina erfarenheter:
Reggad hoj: (400 EXC med 12 kW)
Började med Länsförsäkringar, då jag hoppades få bra pris där, då jag är "helkund" = hemförsäkring + en till, t.ex. bil, båt, katt, hund.
Då jag inte har A-körkort så ville jag igentligen bara ha stöld. Men något sådant gick inte att fixa. För att få med stöld var jag tvungen att fixa minst halvförs. Som kille, under 30, bosatt i centrala sthlm och utan hoj-kort så blev det trots dom låga 12kW en årskostnad på 5200 kr. Krav var väl 2 lås, gissar att det räcker med skiva + styre.
Jaha... dax för en bättre offert tyckte jag. Ringde TryggHansa. Dom verkade inte vilja ha med sådana som mig att göra. 19000 kr/år!!!!
STICK!!!
IF verkade som några fiffiga killar, så jag ringde dom. För halvförsäkring skulle dom ha 365 kr/mån (4400/år). Om man ställer av hojen så övergår försäkringen automatiskt till en garageförsäkring ā 72 kr/mån. Perfekt tänkte jag, och nämnde att jag då ville ha garage direkt, för att jag iaf bara skulle köra crossbana. MEN det gick inte alls bra sa kärringen. Du får ju inte köra med den om du ställt av den. Efter att ha giddrat fram och tillbaka hundra ggr gav jag mig och sa att jag ville ha halv, och om jag ställde av den så skulle jag absolut inte använda den, inte ens på bana. Med andra ord kan man få en hyfsat billig stöldförsäkrning hos IF.
Oreggat: Har ju beställt en SX som jag vill ha stöldförsäkrad.
Tog just tjuren vid hornen och började med samma veva igen, började än en gång hos LF. Hojen ska stå i morsans garage, hon är helkund hos LF och det är ju även jag... så någonting ska man väl få för det tyckte jag. Kraven var än en gång att man var helkund. Nu skulle kalaset gå på 3500kr/år... dvs samma sak som för EXC, minus trafiken som iaf är den billiga biten. Ska iofs tillägga att jag är osäker på om detta täcker transport.
Dax att ringa Trygghansa. Fick prata med en klockren kille som visste exakt vad jag snackade om (trött på att förklara cross vs motorcykel med kärringar). Tre krav, chassinummer, motornummer och medlem i Svemo-ansluten klubb. Inget crapp med helkund osv. 3600 kr/år för stöld,brand och transport. Allstå lite lite dyrare än LF...MEN, detta är för en -04 KTM 450 SX, dom räknar nämligen ner när åren går. T.ex. så går en 125:a -96a på 1600 kr/år.
Jaha... IF var ju bra sist tyckte jag, på ett igen. STOPP!! Vi vill inte ta i din hoj med en tång, den är ju oreggad.
Jaha... där ser man. IF gillar inte Crossar, och Trygghansa gillar inte vanliga hojar :D Jag ska nog ta TH till crossen, då jag gillade deras idé med att det blir billigare och billigare.
Mitt intresse var trafik till och från bana.
Vad priset gällde 3000/år för enduroförsäkring vilket endast LF hade.
Av alla bolag jag pratat med hade LF det som passade mig bäst men det är inte kul att flytta alla andra försäkringar heller utan vidare.
Man var tvungen att vara svemo medlem dessutom.
Jag vet att TH har garage för 2500/år men då fattas trafiken.
Trafik skulle hojen kosta runt 9000/år med offroadförsäkring på de flesta bolag.
Vad ett bra ex kostar vet jag inte, jag gav 8500 med vissa deffekter.
Det värsta tänkbara som kan hända är om man blir ansvarig för en trafikolycka då vill inte jag stå utan en försäkring.
Att stöldförsäkra enbart finner jag onödigt med tanke på att hojen kostar så lite och risken att den skulle bli stulen är minimal. Stöld ingår i LF E(enduro)-försäkring vilket inte gör något. Enbart trafik kostar på tok för mycket.
/Niklas
vBulletin® v4.1.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.