Visa fullständig version : Lv-regga en e-reggad KTM?
Kastrullo #1
2004-08-13, 00:23
Om jag skulle få för mig att lv-regga min e-reggade 520 har jag förstått att jag bara skickar in COC-pappret så vips är den lv-reggad. Men... Hur gör man när man ska besiktiga hojen i framtiden? Sätter på all strypning? Blinkers och sånt är ju självklart att det ska på men märker besiktarna skillnad på 12,5 kw och 39 kw (ehhh... :roll: )?
Hur brukar du göra Pasi? :mrgreen:
Om jag skulle få för mig att lv-regga min e-reggade 520 har jag förstått att jag bara skickar in COC-pappret så vips är den lv-reggad. Men... Hur gör man när man ska besiktiga hojen i framtiden? Sätter på all strypning? Blinkers och sånt är ju självklart att det ska på men märker besiktarna skillnad på 12,5 kw och 39 kw (ehhh... :roll: )?
Hur brukar du göra Pasi? :mrgreen:
Borde väl funka att lv-regga den. Skicka in COC-papprena bara. Blev ett litet fel när jag gjorde det, så nu kör jag en 520 EXL (Extra XL) :tummenupp: Ska inte besiktigas förrän 2006 så jag har inte börjat fundera på hur man gör.
Hur stor skillnad kan det vara på en strypt och ostrypt EXC egentligen, tror inte man märker någon skillnad. :mrgreen:
Effekten är nog svårt för dom att känna skillnad på/klanka ned på.
Då måste dom ju troligen bänka den - och då kan du ju se det som att du får en bänkning till kostnaden av en ombesiktning (a 200 kr) :mrgreen:
Ljudnivån är väl det som snarare fäller den - så orginalrör på är väl att rekommendera - om du nu inte har ett ovanligt tyst system på den :)
/K
Kastrullo #1
2004-08-13, 15:10
Okej tack tack.
Min är väldigt tyst om jag jämför med andra hojar :lol:
En följdfråga: om jag ställer på den och lv-reggar den, när ska den besiktigas då? Blir det automatiskt 2 år eller bero det på när det senast besiktades?
:8-8x: Det skulle jag kunna känna men jag besiktar inte hojar längre pga att jag bytte station nyligen. Ja du ang första besiktning? Jag skulle kunna säga att först när man tar den i bruk så ska det räknas som dag 1.
Men om detta gäller från när den var E-reg eller när den blir Lv-reg vet ja inte tyvärr. Bästa att ringa tekniska avdelningen på ASB eller annars åka till någon station där det finns en person som gör regbesiktningar. Jo man känner skillnad mellan 12,5 och 39 kw helt klart.
snoogans
2006-01-30, 16:15
Lånar denna tråden lite:
Jag på papper en KTM450EXC 03a som just nu är avställd men om allt går som planerat med mitt körkort så är planen att jag ska ställa på den igen, den ska in på sin första bestikning nu i Juli. Vad tror ni man behöver göra för att få igenom den?
Effekten - Räcker det med att sätta i någon form av trottelstopp, eller har ni något smartare alternativ?
Ljudnivån - Ingen koll på den, men hojen låter ganska mesigt jämfört med andra cyklar!
Däck - Ska man försöka att låna ett par godkända landsvägsdäck eller accepterar dom crossdäck?
Bromsljus - Har bara bromsljusgivare på bakbromsen, behöver det vara på både fram och bak?
Tuta - Får leta upp en tuta som man kan sätta på lite tillfälligt!
Blinkers - Behövs dessa egentligen? Har hört delade meningar om detta!
Backspeglar - Dom ska på eller?
Är det något mera som är viktigt som jag har missat? Känner att jag får vara ute i god tid med detta så det inte blir panik här sen i Juli!
Och sen nu när/om jag tar mitt KK innan besiktningen, är det då bara att ställa på hojen, betala skatt och försäkring eller vad gäller?
Lånar denna tråden lite:
Jag på papper en KTM450EXC 03a som just nu är avställd men om allt går som planerat med mitt körkort så är planen att jag ska ställa på den igen, den ska in på sin första bestikning nu i Juli. Vad tror ni man behöver göra för att få igenom den?
Effekten - Räcker det med att sätta i någon form av trottelstopp, eller har ni något smartare alternativ?
Ljudnivån - Ingen koll på den, men hojen låter ganska mesigt jämfört med andra cyklar!
Däck - Ska man försöka att låna ett par godkända landsvägsdäck eller accepterar dom crossdäck?
Bromsljus - Har bara bromsljusgivare på bakbromsen, behöver det vara på både fram och bak?
Tuta - Får leta upp en tuta som man kan sätta på lite tillfälligt!
Blinkers - Behövs dessa egentligen? Har hört delade meningar om detta!
Backspeglar - Dom ska på eller?
Är det något mera som är viktigt som jag har missat? Känner att jag får vara ute i god tid med detta så det inte blir panik här sen i Juli!
Och sen nu när/om jag tar mitt KK innan besiktningen, är det då bara att ställa på hojen, betala skatt och försäkring eller vad gäller?
Den skall ju vara som den var sist den besiktigades - dvs innnan avställning.
Är den E-reg eller vanlig.
Är den vanlig - då behövs definitvt bromsljus fram, tuta, blinkers etc
E-reg har väl dispens från detta ?!
/K
snoogans
2006-01-30, 16:29
Ojsan :oops:
Den är Lv-reggad
Ojsan :oops:
Den är Lv-reggad
Ok,
Olika besiktningsstationer kan ju vara olika noggranna. Men i princip skall väl följande gälla:
"Effekten - Räcker det med att sätta i någon form av trottelstopp, eller har ni något smartare alternativ? "
Borde inte behövas göra något. På min gamla Ktm 620 var den 25kw reggat med 50 hk i verkligeheten. Ingen kommentar från Bes.
"Ljudnivån - Ingen koll på den, men hojen låter ganska mesigt jämfört med andra cyklar! ". Då borde det funka. Är det orginalsystemet så skall det ju vara godkänt.
"Däck - Ska man försöka att låna ett par godkända landsvägsdäck eller accepterar dom crossdäck? " Har hört att de brukar godkänna de flesta, vill du vara 100% säker får du sätta på något som är godkänt för gata, men annars är det väl i princip bara ev. dubbar + mönster dom kollar (och mer än 0.6 mm har du väl på crosssulorna? :) )
"Bromsljus - Har bara bromsljusgivare på bakbromsen, behöver det vara på både fram och bak? ". Japp dom testar både fram och bak. Du har väl kontakt fram eftersom den är LV-reg - så koppla in den igen bara...
"Tuta - Får leta upp en tuta som man kan sätta på lite tillfälligt! ". tuta har du väl också om den är LV-reg
"Blinkers - Behövs dessa egentligen? Har hört delade meningar om detta!" Blinker behövs för LV-reg (eftersom hojen är typad med det) - om dom släpper dig utan låter osäkert (gamla hojar kan sakna blinkers men de flesta är ju nya = helfordonsgodkända...). Men montera på blinkarna igen för säkerhets skull. Min ktm gick igenom trots avsaknad av batteri, så man fick varava lite för att blinka, men det funkade :)
"Backspeglar - Dom ska på eller? ". Det tar ju bara 30 sek att montera på dom så gör det så slipper du oroa dig för det iaf
/K
XR_Anders
2006-01-30, 17:05
"Tuta - Får leta upp en tuta som man kan sätta på lite tillfälligt! ". tuta har du väl också om den är LV-reg
Som signalhorn kan man alltid ta en såndär gammal tryck-på-bälgen-så-tutar-det-sak å sätta på styret med buntband.
"Backspeglar - Dom ska på eller? ". Det tar ju bara 30 sek att montera på dom så gör det så slipper du oroa dig för det iaf
/K
ASB kräver inte att man har backspeglar på mc.
Lycka till! :tummenupp:
Som signalhorn kan man alltid ta en såndär gammal tryck-på-bälgen-så-tutar-det-sak å sätta på styret med buntband.
/K
ASB kräver inte att man har backspeglar på mc.
Lycka till! :tummenupp:
Anders:
Rent principiellt kräver dom inte backspeglar det veet jag.
Men hur är det med helfordonsgodkänanndet.
Räknas borttagandet av backspeglar som en modifikation ? :)
I vilket fall som helst lär dom troligen inte gnälla så mkt på det, men det jag menade var: har du backspeglar (vilket LV kittet borde inkludera) så är det kanske lika bra att sno på dom :)
snoogans
2006-02-02, 11:38
En fundering till:
Måste man ha stöd?
Mitt är paj och dom e fan svindyra!
AdventureMike
2006-02-02, 14:35
nix, du behöver inget stöd.
Ang. däcken, så länge det finns minst 1mm mönster och dom inte är skadade i stommen så fungerar det fint med tex S12 på besiktningen.
Att det står "not for highway use" har ingen betydelse i sverige.
Går bra också att besikta med endurodubben monterade.
/micke
vBulletin® v4.1.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.