Visa fullständig version : Försäkra en crosshoj, några tips/erfarenheter/ideér?
Nu när det är dax för en crosshoj, så funderar jag på hur jag ska kunna stöldförsäkra den. Hojen kommer att stå låst, i ett låst villagarage (mina pärons).
Har kollat runt lite på olika försäkringsbolags hemsidor utan att hitta allt för mycket. Innan jag börjar ringa runt (vilket alltid suger) så tänkte jag kolla om någon har koll. Finns det separata försäkringar? Tilläggsförsäkring på hemförsäkringen? Allt är av intresse... olika bolag, olika lösningar på försäkringar...
Björklund
2004-08-06, 15:53
Jag har min hos Länsförsärking. Tror det heter "Oregistrerad motorcykel".
Stöld och transportskada.
Länsförsäkringar är det ända bolag man kan teckna Enduro/cross försäkring.
Man måste dock vara helkund=Hemför + en till, ex bil, personför mm.
Och medlem i Svemo.
Åtminstonde när det gäller mig har ringt till vartända försäkringsbolag.
Kan dock vara olika beroende på vem man pratar med.
/Niklas
Stefan LB
2005-01-11, 18:10
Länsförsäkringar är det ända bolag man kan teckna Enduro/cross försäkring.
Man måste dock vara helkund=Hemför + en till, ex bil, personför mm.
Och medlem i Svemo.
/Niklas
Tog kontakt med Länsföräkringar Bergslagen och dom sa att man ej.!! Behöver ha SVEMO licens eller helförsäkrat alla sina grejer på detta bolag.
Räckte med endast 1st annan försäkring.
Frågade samtidigt då jag försäkrade brorsans hoj.
för mig med min kawasaki KX125 -91
skulle dom ha 1930:-/år för cross cykeln.
då är det stöld + trafik som den täcker.
Trafik? Jo ja tyckte det lät skumt ja med. Men det måste man ha i fall någon t.ex får den översig eller liknande. Eller om man "råkar" köra på allmänväg och krockar.
hoppas detta hjälper lite i alla fall..
men det var dyrt.
1930:-/år för en hoj som ej är lv-reggad.
Brorsans XR kostar 197:-/mån
Och den är LV-raggad.
Jag hade min i Trygg hansa för ca 3000 per år. Trygg och läns verkar vara de enda som försäkrar oreggade mc.
Är det garage försäkring ni har på crosshojarna då?
Stefan LB
2005-01-12, 18:21
Är det garage försäkring ni har på crosshojarna då?
Nej fanns tydligen inte.
Trafik + stöld är det man får på länsförsäkringar alltså.
Stefan _LB
Är det Stöld och Transport du menar ? Trafik på oreggad ?
Hur som helst, så hade jag en Garage försäkring på TryggHansa pris ca 2000:- /år täcker upp till 75000:- för Transport Stöld och Brand.
/ Urban
Stefan LB
2005-01-12, 19:52
Stefan _LB
Är det Stöld och Transport du menar ? Trafik på oreggad ?
Hur som helst, så hade jag en Garage försäkring på TryggHansa pris ca 2000:- /år täcker upp till 75000:- för Transport Stöld och Brand.
/ Urban
Nej helt allvarligt.. Trafik + stöld. trafik var i fall någon skulle få hojen översig eller liknande. se tidigare inlägg.
Vart också tveksam till den trevliga tjejens svar i telefon. Frågade t.om 2ggr om det verkligen stämde med trafik på en oreggad crosshoj.
Men då förklarade hon som sagt var i fall någon t.ex skulle vara på din hoj och få den översig och bryta ett eller två ben så slipper du betala en massa pengar för skador.
Det var det hon sa till mig.
Men visst.. dom kan ha fel. Men det var svaret jag fick i alla fall..
Testa ring dit och fråga.. eller skicka iväg ett mail.'
//
Stefan.
Det stämmer, en crosshoj kan ha trafik + stöld. En kompis till mig köpte en RM125 till sina ungar och dom kör på Revingehed i FMCK. För att kunna få köra oreggat där så måste hojen ha denna försäkring men trafik gäller INTE gata.
Stefan LB
2005-01-12, 21:20
INTE gata.
Okej.. då missuppfattade hon mig.. men bra att veta.
Dom som säljer försäkringar gör det för pengar....
Har tidigare sysslat med flygsport (läs skärmflyg) Där var det också en djungel med försäkringar, när det gällde personskadeförsäkringar.
Ringer man försäkringbolaget och frågar om försäkringen X = som innefattar det mesta , för ett akivt fritidsliv. Även gäller för skärmflyg ? eller Enduroåkning ?
Så fattar dom att det är nåt extra suspekt och farligt , och då vaknar den alerta säljaren andra sidan luren och säljer på dig en tilläggsförsäkring som dom plockar ur luften....(så väck inte en björn som sover...)
Min uppfattning är att dom generellt improviserar en heldel när dom säljer / blåser oss på försäkringar...
/ Urban
vBulletin® v4.1.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.