handdator

Visa fullständig version : Hjälp! Är det för sent?

magi04
2004-07-21, 17:37
Pratade med en mc-handlare idag som sa att det inte gick att ländsvägsregistrera en wr450 efter den 1:a juli. Stämmer det?

Jag har köpt en hoj som är uttagen 2004 begagnat och har en nummerplåt och registreringsbevis. Innebär det att den redan är registrerad och klar eller är det bara en enduro-reggad hoj?

xr600r
2004-07-21, 21:01
Har du regbevis så lär det väl stå om det är dispenser för nåt? Har du det så är den e-reggad. Det kan ju även vara så att man inte bestämmer vilket typ av reggning det ska vara innan första bes?

magi04
2004-07-23, 09:16
Pratat med två olika handlare och de bekräftar att det tydligen är hårdare regler sedan den 1/7. Är det någon som vet vad dessa ökade krav innebär? Finns det skrivet någonstans om detta ämne i tex någon mc-tidning?

NickeN
2004-07-23, 13:36
Som jag förstår är din hoj redan reggad. Som xr600r skriver måste du kolla regbeviset för att se om den är e-reggad eller inte. Har den dispans från diverse mer eller mindre nyttiga saker (blinkers etc.) så är den nog e-reggad. Annars landsvägsreggad. Är den reggad så är den, lagar verkar inte retroaktivt. Om du inte kan läsa ut det ur regbeviset så ring ditt f-bolag så kan dom kolla nummret i registren o ge dig bättre svar än vi kan :)
Om det visar sig att den är e-reggad och du vill landsvägsregga den så borde det väl räcka med att du monterar de grejer du fått dispans för och sedan besiktigar så dom får se grejerna är där? Fast dom reglerna kan jag inget om. Fast det låter ju konstigt om du i så fall skulle få göra om hela regbesiktningen med allt vad det innebär.

magi04
2004-07-23, 14:14
På reggbeviset står det inte något förbehåll så jag ringde till ett försäkringsbolag för att höra vad de hade för uppgifter om den nu skulle vara enduro-reggad eller landsvägsreggad. De kunde inte se hur det förhöll sig. Så vad jag förstår så måste hojen besiktas av bilprovningen med ett landsvägskitt på och om nu bilprovningen har hårdare regler efter den 1/7 kanske allt skiter sig?!

Hur är det när man köper en ny hoj hos en handlare - får man alltid med en nummerplåt och ett regbevis även om inte hojen ska köras på landsväg?

xr600r
2004-07-23, 16:01
Jag skulle nog tippa på att du kan kunna lv besiktiga den isåfall. Släng på ett landsvägskit och besikta den vet ja :8-8x: Hade den varit e-reggad så borde du haft massa dispens tjafs i regpapperet.

NickeN
2004-07-24, 14:58
Oj så förvirrande, "insufficient data to compute" som Spock skulle sagt.
Nää, man får inte med regbevis och nummerskylt till en MC som inte är besiktigad och registrerad vad jag vet ivf. Misstänker att man inte ens finns med i VV's rullor överhuvudtaget om man inte är reggad.
Och du är reggad, på nått sätt, verkar det som...
Sen hur ett f-bolag inte kan veta om din MC är reggad, e-reggad eller inte låter ju helt vansinnigt? Det enda jag kan tänka mig då är att ringa och fråga på VV vad dom anser (dom kanske kan detta?) eller ringa besiktningen och fråga dom vad de har för uppgifter på din hoj. Är den landsvägsreggad så ska du ju automatiskt kallas till besiktning vad det lider.
Faan vilket skumt läge du hamnat i!

Castillo
2004-07-24, 15:03
Tror din hoj bara är förreggad. Den får ingen riktig reggning före besikting. Du borde kunna dra på landsvägskitet och besiktiga den. Men ring och hör med VV och en handlare som har koll, de bör ha svaren.

magi04
2004-07-24, 17:31
Vad jag också förstått är hojen förreggad. När jag ringde bilprovningen fick jag bara prata med en som läste ur en massa paragrafer om att hojen skulle ha diverse utrustning för att få köras på väg, men det är ju inte någon direkt nyhet för en som ska landsvägsregga. Han verkade inte så kunnig på området.....

Man kanske skulle ta och ringa vägverket till veckan.

Är inte alla endurohojar förreggade med nummerplåt och regbevis?

Håkan Månsson
2004-07-27, 13:59
Såg att de säljer LV kit för 450 på Springs för 2990:- Tror att det är
en smula billigare än på Yama.

/H