handdator

Visa fullständig version : Enskild sämre bilväg ?

Harley
2004-07-09, 11:48
Tjenare
Sitter med blåkartan i högsta hugg och ska planera en liten dagstur runt Umeå med omnejd. (mest grus givetvis)

Grejen är att på kartan är det vägar som är klassade som "Enskild sämre bilväg" enligt kartan. Jag har 2 knepiga vägar som jag vill åka:

* Bom över grusvägen, och i andra "änden" en stor stock över vägen ! (ingen av dessa är något problem när man åker offroad, men frågan är om jag har rätt att åka där eller inte. Eller rättare sagt om han/de har rätt att bomma av vägen !

* En väg som verkar användas uteslutande av hästekipage ! Som någon sorts träningsväg eller nått. Bara för att dom "brukar" åka där betyder det väll inte att jag inte för köra där ? eller ? hmm...

PS, ingen av vägarna har några förbudsskyltar eller liknande..

Lite hjälp i paragraf djungeln tack ! :oops:

NickeN
2004-07-09, 13:30
Så vitt jag förstår så får du inte åka där (lagligt).
Förr så betalade kronan underhållet av en jäkla massa grusvägar. Många mindre vägar hade föreningar som underhöll dom och statsbidrag till detta.
Sedan 10-15 år tillbaka har VV sparat o sparat och dessa mindre vägar råkade ut för ett katastrofalt bortfall av statsbidrag. Reaktionerna har varit lite olika i landet. Men på de flesta ställen har vägen då fallit helt och hållet i vägföreningars ägo och dom är inte intresserade av att underhålla grusvägar för att vi ska få ha kul på dom, utan endast för att man ska nå skog med traktorer och lastbilar. För att uppnå det sätter dom upp bommar och spärrar av vägar. Detta är rena katastrofen för oss grusåkare som nu över en natt blev olagliga i mångt o mycket. Dessutom har det blivit en väldig uppståndelse bland vägföreningarna, men det har inte lett till mycket.
Vissa vägar har dock kvar ett visst bidrag, och dom vägarna är öppna för allmänheten enl. de regler som VV ställer upp för bidragen numera.

Det du skulle behöva göra är att kontakta VV för att ta reda på om just den vägen har bidrag eller inte. Har den bidrag är bommen olaglig och du har all rätt att åka där oberoende av vad folk säger. Normal hut, hyfs och hållning gäller naturligvis, speciellt om det går hästar där. En olycka med en skenande häst kan blir riktigt otrevlig.

P.S. Allemannsrätten gäller naturligtvis på den vägen precis som överallt annars. Kommer du med din MTB är det bara att passera fullt lagligt. Det samma gäller om du rider häst.

Harley
2004-07-09, 13:59
Som jag anade altså....

Tog och skickade en förfrågan till VV om saken. Får väll se vad dom säger.

MEN är det generellt så att bara för att det är en ENSKILD väg så är det väll inte körförbud på den om det inte står någon skylt eller om det inte är förbommat ?

hmm *fundersam* :X00889X:

Hoke
2004-07-09, 14:49
Svaret är nej, det måste vara tydligt skyltat.
http://www.allemansratten.se/templates/Page.asp?id=1923

Åh tusan, allemansrätten gäller även på väg.. Skall tusan ta och smälla upp mitt gamla tält här på E4:an utanför [motorväg] :8-8x:

Harley
2004-07-09, 15:25
Ok, men då är det ju lungt att köra omkring som vanligt, bara att respektera skyltar och bommar.

Thanx Hoke ! det var nått sånt jag letade efter.

per-anders
2004-07-09, 20:59
Om man nu ska vara riktigt kinkig...

Bara en bom är då lite tveksam?!
Däremot får man ju inte köra i terrängen då man passerar...

Skylt gäller alltså enligt Hoke's hänvisning!

Hoke
2004-07-09, 21:31
Man får rulla motorcykeln runt :mrgreen:
Om man inte kör den med motorn så räknas den inte som ett motorfordon, kuggade den frågan på teoriprovet (trodde just att man inte fick ta den utanför vägen) -så jag vet :roll:

Tenere Lasse
2004-07-09, 22:07
Jag vet att statens bidrag till vägar har dragits ner rejält. Nu är frågan om en väg någon gång byggts eller underhåliits med bidrag. Får då väghållaren stänga av vägen när han inte får bidrag längre. Han har ju ändå haft hjälp en tid av statens bidrag.

För övrigt är väll Allmenasrätten en sak och Terrängkörningslagen en sak och Vägtrafikförordningen en annan sak.
Så med andra ord så länge man bevisligen kör på väg så har man inte brutet mot Allemansrätten eller Terrängkörningslagen. Men det är där med inte säkert att vem som helst har rätt att bruka en väg för det. Tycker i bland att det blir en form av moment 22(tror det heter så)

Hoke
2004-07-09, 22:29
Betyder det att man inte får tälta på E4:a då? :8-8x:
Nog om detta, det finns tidigare diskutioner om var man får köra och ej här på forumet.

zebulonm
2004-07-10, 01:15
I sverige är det väll inte olagligt fören en domare fastslagit det i rätten?

NickeN
2004-07-10, 11:50
Zeb: Tror du menar oskyldig va?
Lasse: Kolla Hokes länk, verkar som om, VV har lite olika avtal om vägar som tidigare fått bidrag. Antar man måste fråga VV om detaljerna väg för väg.