handdator

Visa fullständig version : Försäkring-olaglig hoj-olycka

zebulonm
2004-07-02, 14:28
Vete fan vad jag skulle ha för rubrik, men ja ja ni förstår nog.

Satt och grubblade lite angående försäkringar. Om man kör sin hoj på gatan (reggad) fast med t.e.x däck som är Not for highway use. Vad händer vid en olycka. Är föräkringsbolagen där och kollar sådant? För man får väll inte vara på vägen med sådana däck överhuvudtaget?

Behöver nu inte vara just däck. finns ju annat som måste vara på en hoj för att få vara på gatan.

Sedan tänkte jag det där med avstrypningar som alla normala människor gör med sin hoj. En bil får man ändra 10% effekt sedan måste den reggas in för att få vara på vägen. Hur är det med hoj?

supermopo
2004-07-02, 15:09
kanske inte borde lägga mig i denna diskussion eftersom jag bor i fel land........men det är ganska svårt att låta bli :roll:

Här gäller iaf att om man kör med en hoj som inte är "street-legal" så ersätter försäkrings-bolaget ingenting det ända man kan få är en böteslapp av polisen :shock:

bestämmelser för effekt ökning är den samma som för bilar 30% har jag för mig. Men här så bryr dom sig endast om cc då man registrerar in / skaffar försäkring. (ända gången man behöver besiktiga är då hojen är ny och då man gjort några större förändringar)

kanske inte hjälper så mycket men lite information kan vel aldrig skada :8-8x:

Claes
2004-07-02, 15:39
Utan att just gå in på varför (däck, avstrypning etc..) så tror jag ditt påstående är helt riktigt, åker bolaget ut och hittar något som inte är som det skall så blir det ingen ersättning. Vilket jag tror gäller vid försäkrad 25kW på sporthoj, ger den mer och dom kan bevisa det så betalas nog inga pengar ut.

Hagenblad
2004-07-03, 21:22
flyttad

Gren
2004-07-06, 14:22
Jag kommer tyvärr inte ihåg vilket forum, men jag har läst en låååång diskussion någonstans att denna sorts däck inte är rekommenderade för väg, men det är också allt. De är alltså inte olagliga att köra med så länge de har tillräckligt mönsterdjup.

Därför tror jag inte försäkringsbolagen har så mycket att säga om det heller.

Ojdå.. det var ju här på forumet jag måste läst om det. (http://soe.se/phpBB2/viewtopic.php?t=3437&highlight=d%E4ck+highway&sid=5006d5dd58abc5383adef9827933f4ea)

zebulonm
2004-07-06, 17:20
Däck eller inte det jag mest tänkte på är en hoj som inte är riktigt laglig. Lite diverse prylar som är bortplockade. Mindre effekt på papperet m.m.

NuclearX
2004-07-06, 20:09
Ring ditt försäkringsbolag o fråga, allt annat blir ju bara snillen spekulerar typ.. :8-8x:
Testa o ring ett par stycken föresten o se vad de säger.
De lever ju oxå i verkligheten så dom vet ju oftast hur det går till även om de kanske inte alltid gör nåt åt det.

zebulonm
2004-07-06, 21:16
dumt å fråga för då kanske det börjar titta för noga.

Hagenblad
2004-07-06, 21:26
Äh! Ring nåt annat bolag då och snacka om en helt annan hoj. Behöver inte ens nämna namn ju.

superretard
2004-07-07, 13:12
Äh! Ring nåt annat bolag då och snacka om en helt annan hoj. Behöver inte ens nämna namn ju.

Ja man kan ju ta en KTM 625 -02 som exempel och använda det hemliga spion-namnet Carl Hagenblad. :mrgreen:

Skämt åsido. Vad står det i regbeviset på kW raden Carl? Och har du kvar det lilla trottelstoppet i förgasaren?
På LC4 står ett värde som inte är så väldigt underdrivet. Men på 625 SXC står det väl ett väldigt nedstrypt värde?

Min XR650R skall enligt regbevis ha 14 kW men ändå så verkar försäkringsbolagen ta sk ursprungseffekt 40 kW eller något annat vaninnigt överdrivet. En polare som har en XR650R -03 har rätt värde angivet och inga meningslösa "strypsiffror" Jag har ingen lust att regbesikta min hoj om försäkringsbolagen redan nu tar samma pris som för en ostrypt.

Men försäkringspremierna verkar ha skjutit rejält i höjden nyligen. Jag betalade som fjunig kvartssekel-kille 1360:/år helförsäkring för min tidigare Africa twin. Detta hos Trygg Hansa och det var INTE offroadförsäkring. När farsan köpte hojen och kollade försäkringspriset så var det nu över 3000:- hos samma bolag. Detta till trots att han är 56 år och kört olycksfri sedan jag föddes i alla fall. Han bor dessutom i villa utanför stadskärnan där vi hittills sluppit tjuvbesök.

Hagenblad
2004-07-07, 18:43
Vad står det i regbeviset på kW raden Carl? Och har du kvar det lilla trottelstoppet i förgasaren?

Ingen aning, och nej, det måste flugit av i just den här kraschen... :mrgreen:

superretard
2004-07-08, 08:46
Ding ding ding! Rätt svar! :mrgreen:

Ur min hoj flög det massor med konstiga motorbitar och plötsligt känns det som jag har mer än 14 kW :D

Men snälla polisen! Det var påskharen som trimmade. Jag loooooooovar.

per-anders
2004-07-08, 22:36
När jag "blev påbackad" med min gamla DR600 av en lastbil så var det aldrig tal om någon kontroll av effekt eller laglighet såvitt jag känner till! Iofs så var väl DR600:an säkert inte "överdimensionerad" mot uppgiven effekt men men...

Tror det har lite att göra med ev. olycka, samt att det kanske inte går att kontrollera effekt med mera om man smaschat rejält med hojen!

Min XR har 10kW...

Daniel
2004-07-09, 08:58
ändrad

Hoke
2004-07-09, 11:05
Som säkert många erfarit utgår ersättningen i praktiken enligt handläggarnas godtycke -har erfarit detta var endaste gång...
Om man sedan bråkar brukar de ge med sig -dvs om man har rätt, moraliskt eller paragrafmässigt (i mina fall har iof varit ganska solklart -de har bara försökt blåsa en till att börja med).

Obelixen
2004-07-24, 14:23
Däck eller inte det jag mest tänkte på är en hoj som inte är riktigt laglig. Lite diverse prylar som är bortplockade. Mindre effekt på papperet m.m.

Om man uppger en lägre effekt än den riktiga för att t.ex få en lägre premie, vanligt för gathoj ju, så kan de kanske klassas som bedrägeri. Bevisbördan kan kanske var svår förstås för försäkringsbolaget. Det handlar om uppsåt mm då.
Om en hoj blir stulen och den inte har sina godkända lås så blir bara självrisken högre. Ersättningen betalas ut ändå.
Kör man o krockar med en icke lagenlig hoj så kan jag tänka mig att självriksen ökar drastiskt men att ersättning utgår. Fast det blir kanske inte så mycket pengar att det är lönt med kommande bonusreduktion när man räknar ihop det.
Frågan är värd att diskutera iaf. Det är bättre att vara lite förberedd om mna hamnar i situationen någong gång. :twisted:

Implosion
2004-12-14, 15:45
Märkningen man finner på vissa däck där det står "Not for highway use" gäller inte i Sverige.
Det som gäller är att du har godkänt mönsterdjup.

Lasse liten
2005-01-02, 18:51
Kan väll passa på att berätta en historia som utspelade sig 1995 när jag hade ett taxiåkeri i stockholm.
Jag hade nästan alla bilar i likadana färger och utrustningar. det var därför av förklarliga skäl välldans svårt att skilja bilarna åt.
Man fick ta till regnr, och eftersom man tex köpte 5 bilar åt gången så skiljde oftast bara sista siffran i regnummret.
En period hade jag fler bilar än förare, så att när en bil fick en tvåa på besiktningen (styrled) ställde vi den i garaget och tog en ny bil.
Bilen som stod i garaget fick efter en tid körförbud eftersom jag hellre tillbringade min tid på semester än att vara i verkstaden och byta styrled.

En utav taxibilarna råkade ut för en otäck singelolycka med svåra personskador på föraren och dom två passagerarna.
Räddningsmanskapet fick bla klippa i taket på bilen.

Det var nu som det uppenbarade sig att den krockade bilen hade körförbud :shock: .
Jag hade ställt en "frisk" bil i garaget och var ute och körde med körförbuds bilen som dessutom var med i denna svåra trafikolycka.
Det viktigaste för mig var dock att personerna fick rehabiliterng så att dom kunde återgå till ett normalt (arbets) liv igen.
Tänkte att om försäkringsbolaget bara kunde ta personskadorna så kunde jag tänka mig att "gå back" en 2 år gamal volvo.
Bolaget ringer upp mig för att medela att denna styrled inte kunde påverka olycksförloppet (tänk på att bilen hade körförbud).
Full ersättning på allting, medans jag letade efter en ny bil fick jag t.o.m stilleståndersättning (ca:1500 kr/dag, max 30dag) :tummenupp: .

Vet att försbolagen skiljer på sina kunder, vid denna tidpunkt betalade jag ca: 62 000 kr/mån (sextio två tusen kronor i månaden) bara i premier.

Vi började ju´att prata om dessa däck "not for highway use".
den sista gången jag var och regbesiktade en ny hoj var -02, och dom har aldrig sagt ett ord om dessa däck.
Däremot så fick jag för mig att regbesikta med endurodub (1998) och det gick inte så bra.
Gubben fick faktiskt spelet :88XX88X och medans jag försökte att kicka igång cykeln för att komma därifrån skrek han saker om dessa "isracingcyklar" ????.