handdator

Visa fullständig version : Vilken högtryckstvätt?

Hagenblad
2004-07-01, 08:32
Tjena. Tvättar hojen hos farsan, som av någon anledning tar med sig högtryckssprutan till landet hela tiden. Så, nu är jag på g att köpa högtryckstvätt, men har ingen susning om vilken. Någon sade över 2000 spänn, så funkar de bra. Farsan har en sisådär för 1000:-, man den köper jag verkligen inte. Dessutom har den inga flames.

Funtar på Kärcher K 5.85 M, som Nacka trä har på kampanj för 2 lakan.

Tips på andra? Andra råd?
Håll inne med reklam för era egna prylar om ni inte jämfört dem med andra.

Mvh Calle

Engen
2004-07-01, 08:43
DN har testat några stycken.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=&a=274019&sb302i0=1_274019
Kärcher 5.85 blev bäst i test, rek pris 3000:-
Låter som om att 2000:- är ett bra bris!!

Dirt Diggler
2004-07-01, 11:18
Testsammanställning på några hos smartson också

http://www.smartson.se/Default.ASP?WCI=wiTest&TestId=2628&Url=2628%2ET%2DH%F6gtryckstv%E4ttar%2Ehtm

Castillo
2004-07-01, 15:13
Kolla upp om du kan köpa Kärcher som privatperson hos SGA i Bromma. På olja har de grymma priser.

Tänkte själv köpa en Kärcher, verkar vara det bästa så.

Hagenblad
2004-07-01, 21:40
Köpte en. Det var visst det normala 3 lakan, men jag gjorde det ändå. Funkade bra när jag tvättade hojen idag, men jag väntar med uttalande till jag tvättat 10 gånger minst. Man vevar in slangen (som är ganska mjuk mot vad de brukar vara) på en rulle, smart värre. Sen kan man rulla iväg skiten som en pensionärsväska.

Nilsson
2004-07-04, 16:00
Funtar på Kärcher K 5.85 M, som Nacka trä har på kampanj för 2 lakan.

Och nästa vecka så utökar Kärcher kampanjen & dåfår man med nån slags borste till den på köpet värde 249:-

DakarThomas
2004-08-21, 12:16
Har en Kärcher K2.02
330 ltr pr time
100 bar
1400W
Selvsugende (tvål)

Holder i massevis for å vaske MC, bil, terasse osv.

pris på Coop Obs i Oslo: ca 500,- nå i sommer

Det er ofte tilbud her så det kan jo være noe for de som ikke bor for langt unna....

Hagenblad
2004-08-21, 16:59
Nu har jag testat, så här kommer betyget:

+ Bra ös
+ Bra utformad; hjul, tvättmedelsbehållare, fack osv
+ Effektiv
+ Mjuk slang på smidig vinda

- Dyr (3000:-)
- Kabelvinda saknas
- Borde vara mattsvart med brinnande döskallar...

SimonBy
2004-08-21, 19:18
Jag tycker allt ska va mattsvart me flames o döskallar :tummenupp:

Hagenblad
2004-08-21, 22:12
Amen, broder.

Anders_L
2004-10-17, 06:20
Försök hitta på nån som säljer Kränzle... dom är överlägsna när det gäller kvalite å dom tål vad som helst!!

Kärcher å Kew mm gör ju bara plast leksaker... inget att ha!!

per-anders
2005-09-01, 11:51
Nu har jag gjort så där som jag egentligen inte vill göra, jag köpte en lågpristvätt på COOP forum!

Det blev en "Homework", liten och nätt och ganska tystlåten (tyckte jag när jag vid niotiden igår kväll tvättade XR'n, frugan inne i huset undrade hur länge jag skulle hålla på att "störa" grannarna...)

500:- kostade den, prestanda mässigt på pappret så hade den ungefär samma siffror som "en gul" (Kärcher) för 1500:-

Två munstycken, en spetsig och en som en cirkel samt ett munstycke med flaska för tvättmedel!

Tvätten igår i mörkret fungerade bra, missade dock lite i mörkret som jag fixade imorse! Tyckte den fungerade bra för det priset! Det är ju iaf två års garanti på den så i värsta fall får man väl kräva en ny om den går sönder eller så är ju inte femhundra kronor så där blodigt mycket!
Dock blev jag blodig på fingret när jag skulle skölja lite försiktigt, den smala strålen var väldigt vass :oops:

sunken
2005-09-01, 15:49
ungefär en såndär hade jag fast gul å köpt på jula. den brann upp(på riktigt ,det rök som faen) efter 2 hojj tvättar

per-anders
2005-09-01, 15:55
ungefär en såndär hade jag fast gul å köpt på jula. den brann upp(på riktigt ,det rök som faen) efter 2 hojj tvättar

:shock: Jag har ju använt min två gånger redan så vi får se hur den håller, kanske läge att hålla reda på garantibeviset lite extra!

:X00889X: Det är ju iaf nära till vatten att släcka med iså fall!

Oscar
2005-09-01, 17:07
Tror att det var en likadan, jula-gul, som jag och Dmyrgren har eldade upp också...
Lät mycket - lite effekt och klarade helt enkelt inte av ordentlig användning.

sunken
2005-09-01, 20:41
a se till att spara kvitto och garantin . det gjorde inte jag :oox:

Honken
2005-09-01, 20:50
Det man ska vara noga med när man kör såna där mindre (billiga) tvättar är att köra med rent vatten. Stora delar av själva pumpen brukar vara gjorda i plast och dom tål smågrus och sånt dåligt! Dvs. använd dricksvatten och inget sjövatten eller dyl.!

jeepmats
2005-09-02, 22:33
a se till att spara kvitto och garantin . det gjorde inte jag :oox:
Köpte en Kärcher och gjorde samma misstag. Kostade ett nytt handtag (600:-)

No0oX
2005-09-03, 16:12
Farsan köpte en sån där Coop tvätt för en 5 hundring. Den har hållt bra hittils ochj jag har tvättat mycket med den, bland annat ett långt staket, varje spjäla fram och baksida, som det var mossa på. Så då gick den konstant i 1.5 timme... Den Höll =)... Har även spålat altan räcken bilar crossar/hojar, och den har hållt, så en fem hundring är den lätt värd!

/ Niklas

andersk
2007-10-29, 22:33
OK, trådlyfttime. Hur ser högtrycksrekommendationen ut idag? Har blivit med hus så nu behöver jag köpa egen, letar efter ngt ordentligt som kan stå ett antal år i garaget innan den ger upp.

Surfade runt lite verkar som Kärcher 5.85 fortfarande rekommenderas av de flesta. Är det någon som kan rekommendera den eller ngn annan?

/Anders

vincentvega
2007-10-29, 23:48
så vitt jag förstår håller den måttet mot konkurrenterna än. Men jag har pratat med en kille som jag litar på i ärendet och som rekommenderas tidigare i tråden så lägg på en tusing eller två för att köpa en Kränzle. Metallkopplingar mm och inge plast. Kör själv en 700-kronors Alto på kampanj och visst funkar den men vill man ha lite bredd på strålen så är det inte mycket flås på vattnet. Kör slut på den och satsar på en Kränzle (alt 5.85) sen.

Edit: http://www.gelins-kgk.se/produktlista.asp?id=23

Diedrick
2007-10-30, 01:15
Har bl a en Kränzle HD 1150T.

Den duger till att tvätta hojen med iaf. Det enda negativa jag kan komma på är att jag inte gillar veven till slangvindan, men hey.:X00889X:

Jag vet inte vad den kostade, så om den är prisvärd eller ej kan jag inte svara på, men en helt okej tvätt.

http://www.tooltechnic.fi/images/K412101.jpg

Juhlen
2007-10-30, 09:28
Tänkte mest dela med mig av erfarenhet.

Har en Kärscher K5.85, likadan som Mr Hagenblad med andra ord, håller med om utlåtandet. Precis som folk påpekat, spara kvitttot. Har varit med om 2 incidenter:

* Supersmeckig infästning för slangen i handtaget = ett sabbat handtag/fäste = fick nytt på garanti/good will

* Köpte K8.85 främst för att den har slangvinda (vilket billigare modellen INTE hade). Vill dock påpeka att ni som har skall VEVA ut slangen försiktigt. Polaren tvättade sin hoj med min högtryck och var lite lat, drog ut mer slang genom att dra i handtaget/slangen = resulterade i att slangen vek sig a'la klassisk trädgårdsslangsveck = PANG, trycket i slangen sprängde hål på slangen. Något som INTE går på garanti = 500 spänn för ny slang. Onödiga pengar.

per-anders
2007-10-30, 09:53
OK, trådlyfttime. Hur ser högtrycksrekommendationen ut idag? Har blivit med hus så nu behöver jag köpa egen, letar efter ngt ordentligt som kan stå ett antal år i garaget innan den ger upp.

Surfade runt lite verkar som Kärcher 5.85 fortfarande rekommenderas av de flesta. Är det någon som kan rekommendera den eller ngn annan?

/Anders

Om du har hus se till så du kan köpa till olika tillbehör som terasstvätt mm.mm.
Det brukar kunna vara lite tveksamt till de billigare alternativen men köper du en Kärcher så finns det ju en uppsjö med olika bra att ha munstycken/skaft/verktyg att koppla på tvätten!

För övrigt har min billiga COOP-tvätt hållt ypperligt bra, fungerar fortfarande :-)

lizzard
2007-10-30, 10:54
Hmm jag har inte några bra erfarenheter av kärcher tvättarna.. däremot sthil tvättarna tycker jag verkar bra, iaf var det de som inte kom in på garanti ärenden stup i ett, när jag jobbade med service av trädgårds maskiner..

vet dock inte om kärcher har blivit bättre nu..

Spectre
2007-10-30, 11:24
http://www.biltema.se/products/productlist.asp?iSecId=821

Nu har även biltema börjat sälja högtryckstvättar till ett svårslaget pris.
Funderar på att köpa den billigaste då jag vill ha en så liten som möjligt och bara kommer tvätta hojen med den.

Westman
2009-02-09, 17:12
Högtryckstvätten har pajat så en ny måste införskaffas. Tänkte lägga mellan 2000-3000 och funderar på Kärcher eller Nilfisk Alto?
Någon som har en modell för de pengarna att rekomendera?
Finns några här (http://www.tretti.se/hem-och-fritid/utomhusprodukter/hogtryckstvattar) jag funderar på.

chrisvås
2009-02-09, 17:35
Hej !

Folk verkar vara gjorda av pengar... Kört med min jula 399:- i 4 år till bilar, altan mm utan problem. Samma kinesiska arbetare som bygger den som billigare märkes tvättar. Garanterat. Och samma garantier som de dyrare...

Ps:
Har en kärcher grovdammsugare. Sämsta skitdammsugare jag köpt, suger som en gammal get + extra filter 180 spänn. 5 påsar 150 spänn.

caddielack
2009-02-09, 17:42
Problemet som jag ser är att det är ju fan inga flöden på dom där, min gamla KEW Hobby (numera Nilfisk-Alto) ger 100 bar och 9 lit/min, då blir det ju blött när man tvättar, dom här småtvättarna blir ju som en blomspruta på lite avstånd med munstycket.

Generellt bör du leta en tvätt med så mycket vattenmängd som möjligt och glömma att stirra på trycket, det funkar bäst då man tvättar bort lera på hojen.

matmor
2009-02-09, 17:54
köpte en gammal alto tror jag det är, den är blå i allfall.
det är av den större in industri modellen och den ger 160 bar och 24 minut/liter och jag köpte den för bara 1000kr :)
man kan hitta mycket bra på loppisar och blocket, nytt är inte alltid bäst.
farsan har en kärsher som bara ger 10 minut/liter och 160 bar och det är stor skillnad mellan våra, min ska man passa sig för när man ska tvätta annars flyger handtaget all världens väg :)
ända problemet jag har är att jag tömmer min brun med min maskin:(

DrBosa
2009-02-09, 18:38
Om ni vill ha Kärcher Gå först in här och jämför priser tycker jag. Finns även Kränzle.

http://www.j-kesselshop.de

mikrei
2009-02-09, 19:19
Kärcher är djävulens påfund.
För 15 år sen gjorde de de bästa tvättarna som fanns.
komphus i mässing och bra kvalité på resterande komponenter.

idag så så är det plast-smäck överallt på dessa, med en passform på komponenterna som får en amatör-ingenjör att skratta läppen av sig.

Nä, satsa på en Kränzle eller en Nilfisk Alto, så håller grejjerna.

Dust Buster
2009-02-09, 19:51
Håller med om att Kärcher blivt smäckigt.

Kolla in Fomas produkter vi har en Foma Pro Line 840 fast/väggmonterad på jobbet sen två tre är tillbaka och den har funkat kanon för oss, riktigt bra "karusha och knuff" i ett litet skall och lååång slang som är enkel att rulla ut/in.

Rekomenderas.

www.foma.se (http://www.foma.se)

DrBosa
2009-02-09, 20:55
Kärcher är djävulens påfund.
För 15 år sen gjorde de de bästa tvättarna som fanns.
komphus i mässing och bra kvalité på resterande komponenter.

Är inte ute efter att lovprisa Kärcher på nåt vis, men deras profi-modeller har 3-cylindrig axialkolvpump med rengöringsmedelsbeständigt pumphuvud av mässing och sug- och tryckventiler i rostfritt stål. (från broschyren).
Minsta modellen här heter HD 5/11 tror jag. Kostar naturligtvis mer än deras skit som Netonnet har för 599:-. http://www.netonnet.se/?iid=se115427

xeq
2009-02-09, 22:15
Nilfisk alto 140 har jag, funkar kanon, absolut tillräckligt flöde för att blåsa bort den äckligaste crossleran från bågen utan att behöva stå och fjutta!
Hade en 1000:- "kräscher" innan, det tog en evighet att tvätta bågen med den pga otillräckligt vattenflöde.
kolla motoreffekten är den på 2,1 kw som min eller liknande så räcker flödet.
Är den på 1400 w eller ännu mindre så blir det drygt att tvätta bågen.

köper du/ni en med slangupprullare välj typ 9m varianten, 6m slang är lite snålt vid biltvätt.

andersk
2009-02-10, 17:19
Högtryckstvätten har pajat så en ny måste införskaffas. Tänkte lägga mellan 2000-3000 och funderar på Kärcher eller Nilfisk Alto?
Finns några här (http://www.tretti.se/hem-och-fritid/utomhusprodukter/hogtryckstvattar) jag funderar på.

Hej,

jag köpte Kärcher 5.91 för något år sedan. Jag tvättar bil och hoj, för det är den OK, men jag skulle definitivt inte köpa ngt med mindre tryck/vattenflöde än den versionen.

Enda negativa är att det inte finns någon vinda för varken vattenslang eller elsladd, det är ett jävla mäck att hålla på med det varje gång. Kvaliten på plasten känns sådär men den har hållt än så länge.

/Anders

Castillo
2009-02-11, 02:08

Vår Kärcher är till salu om du är intresserad. Du använde väl den under endurokollat så du vet nog vilken jag menar.

Westman
2009-02-11, 09:04
Vår Kärcher är till salu om du är intresserad. Du använde väl den under endurokollat så du vet nog vilken jag menar.

Den är bensindriven vill jag minnas, ska ha en el.

Westman
2009-02-11, 09:08
Får lägga ytterligare någon timme på min gamla tvätt och se om jag får fart på den. Den ska enligt uppgift leverera 10l/min och mycket mindre än det vill jag nog inte ha.
Annars så får man nog kliva upp en prisklass som många skriver för att få något vettigt, det är fan att allt ska va så dyrt :sad: .
Tack för svaren.

Castillo
2009-02-12, 23:46
Den är bensindriven vill jag minnas, ska ha en el.

Ahh oki. Det är bensinare.

DrBosa
2009-02-13, 09:18
I nästa nummer av "Gör det själv" så är det en test av högtryckstvättar. Inget bautatest dock utan 5 st om jag inte minns fel.

Pelle
2009-02-13, 09:38
Får lägga ytterligare någon timme på min gamla tvätt och se om jag får fart på den. Den ska enligt uppgift leverera 10l/min och mycket mindre än det vill jag nog inte ha.
Annars så får man nog kliva upp en prisklass som många skriver för att få något vettigt, det är fan att allt ska va så dyrt :sad: .
Tack för svaren.

Vad är det för tvätt du har? Jag har en äldre kärcher som ligger och dräller, utan munstycke/handtag... (det var billigare med en ny än med reservdelar :evil: den nya är nilfisk, är helt värdelös...)

Westman
2009-02-13, 16:54
Vad är det för tvätt du har? Jag har en äldre kärcher som ligger och dräller, utan munstycke/handtag... (det var billigare med en ny än med reservdelar :evil: den nya är nilfisk, är helt värdelös...)

Märke vet jag inte, men den ser ut som en dränkbar länspump och väger bly. Det roliga är att munstycket/handtaget är Kärcher, så din tvätt och mitt handtag så är saken biff.
Jag har fått igång min tvätt, men den ger bara fullt tryck i en sekund för att sen gå ner på halvfart :roll: .

Pelle
2009-02-13, 17:07
Märke vet jag inte, men den ser ut som en dränkbar länspump och väger bly. Det roliga är att munstycket/handtaget är Kärcher, så din tvätt och mitt handtag så är saken biff.
Jag har fått igång min tvätt, men den ger bara fullt tryck i en sekund för att sen gå ner på halvfart :roll: .

Är i garaget på söndag em (antagligen) och typ alla kvällar i nästa vecka, så en pling vet ja!

Westman
2009-02-13, 20:22
Är i garaget på söndag em (antagligen) och typ alla kvällar i nästa vecka, så en pling vet ja!

Jag hör av mig!

islid001
2009-02-14, 13:26
själv har vi en stihl som fick bäst i test förra året och e super nöjd me den:wink:
Har haft olika tvättar från kärcher flera år men alla har gått sönder på nått vis högt tryck och hård plast e inte bästisar:oox:

DrBosa
2009-03-12, 18:00
I nästa nummer av "Gör det själv" så är det en test av högtryckstvättar. Inget bautatest dock utan 5 st om jag inte minns fel.

Så här såg förresten betygen ut. Stihl vann med sina 8,6 poäng över Nilfisken som ser nästintill identisk ut, fast med "lite svagare motor och färre finesser".

Kärcher 5.85 M plus - 7,5
Stihl Re 128 PLUS - 8,6
Cotech 140 - 6,4
Nilfisk-Alto E140.2-10 S X-TRA - 8,5
Foma 745 - 6,6
Bosch Aquatak Clic 125 - 8,2

Hagenblad
2009-03-13, 20:37
Och nu snart fem år senare kommer ett utlåtande om kärscher 5.85.
Har funkat bra inga problem. Vattentrycket in till den spelar roll, för högt eller lågt och den hostar luft. När man väl lärt sig att x varv ut på kranen går allt som en dans. Tvättade 1600 taktegelpannor från 40-talet utan problem. En vinter frös handtaget sönder, men det var ju för att jag glömt tömma den i vinterkylan. Kort sagt: Bra valuta för pengarna.

Tommy
2009-03-15, 15:27
Va till jula idag o kollade på högtryckstvättar. Börjar ledsna på o stå med trädgårdsslangen o svamp nu. Det fick bli en nilfisk altro E130.2 och den verkar riktigt fin o bra kvalitet, får lämna betyg sen när jag har testat den.

Länk till tvätten: http://www.nilfisk-alto.se/Products/PressureWashers/ConsumerPressureWashers/Excellent/NilfiskE1302/Introduction.aspx

Ekman
2009-03-15, 15:52
Den lär nog duga! Du kan testa den på min som står skitig sen igår :D

matmor
2009-03-15, 17:49
http://www.nilfisk-alto.se/Products/PressureWashers/StationaryPressureWashers/StationaryColdWater/UNOBOOSTER/Techspec.aspx
ungefär sådana specifikationer är det på min högtrycks tvätt som är några år gammal, skumt de inte ökat vatten mängden och trycket :s

Westman
2009-03-15, 19:51
Jag fick en Nilfisk 140.2-9 PS X-TRA i förra veckan, har bara hunnit köra den 2 gångar så jag har inte så mycket att säga om den. Men trycket och vattenflödet verkar okej, även grymt skönt med slangrulle på tvätten som man vevar in slangen med. Med hjul också som en dramaten, perfekt.

caddielack
2009-03-15, 20:18
http://www.nilfisk-alto.se/Products/PressureWashers/StationaryPressureWashers/StationaryColdWater/UNOBOOSTER/Techspec.aspx
ungefär sådana specifikationer är det på min högtrycks tvätt som är några år gammal, skumt de inte ökat vatten mängden och trycket :s

Hänger nog mest ihop med att om du ökar tryck och vattenmängd så kräver det en motor som kräver mer än 3-fas 16 ampere, likaså gäller det med enfastvättarna, går du upp i tryck måste vattenmängden ner annars räcker inte en 10 amperes säkring.
Fanns några 200 bars 3 fasare tidigare, men då gav dom bara 14-15 liter/min och jag tycker 160-170 bar och 18 liter/min tvättar bättre.

Haim
2009-05-27, 18:31
Är du mån om miljön? Välj en hållbar maskin.
Är du mån om din plånbok? Välj en hållbar maskin.
Vad är en hållbar maskin?
Eftersom du ska använda högt tryck och vatten är de gängse maskinerna som säljs på varuhus typ Kärcher och Nilfisk/Alto inget att ha för att inte tala om Foma etc av allehanda billigt Kinatillverkat plastsmäck.
Livslängden sträcker sig i bästa fall till 5-6 år, oftare betydligt kortare, sen är det bara att köpa en ny maskin. Alltså dåligt för miljön med slit o släng maskin och dåligt för plånboken. Visst ska du bara använda maskinen 10 ggr/år så kanske 2.000-3.000:- är vad du är villig att max. betala men ska du använda den mer frekvent, kanske till villan, huset, bilen, båten etc följer här några råd:

* Pumphuset ska vara byggt av mässing (tål högt tryck och vatten, det gör inte aluminium för att inte tala om plast). Den blir dessutom mer tystlåten vid drift, aluminiumpumpar väser och skramlar högt.

* Slangen ska var armerad, antingen stålarmerad för 3-fas tvättar eller en glasfiberarmerad för mindre tvättar 1-fas tvättar. Det sak alltså inte gå att trycka ihop slangen eller böja ihop den.

* Kopplingar mellan slang-tvätt och slang-pistol ska var industristandard dvs M22 kopplingar, ej specialkopplingar som både Kärcher och Nilfisk använder för att låsa kunden till sitt märke när de går sönder, vilket de garanterat gör på biligare tvättar. Ett sätt för dessa att tjäna in de pengar de förlorar när de säljer tvättar som initialt är billiga och dessutom ännu billigare vid kampanjtillfällen, rena bondfångeriet. Samma sak gäller för slang och pistol som på de billigare tvättarna är av usel kvalitet.

* Ska du tvätta i fält där vatten saknas och du tänkt koppla en vatten-tank till högtryckstvätten är det endast en lågvarvig maskin (1.400 rpm i motsats till billiga tvättar som alltid går på 2.800 rpm). Endast lågvarviga tvättar är självsugande, högvarviga maskiner måste matas med tryck på vattnet, alltså måste du ha en typ av pump som pumpar fram vattnet till tvätten alternativt se till att din vattentank alltid är placerad högre än tvätten så att gravitationen självt kan leda fram vatten till tvätten, bökigt värre.

* Ska du tvätta i fält bör du glömma en eldriven maskin därför att elverket som krävs för att driva högtryckaren måste ge c:a 3 ggr så mycket effekt som tvätten kräver vid drift. Säg att tvätten kräver 2 kW vid drift, då måste elverket leverera 6 kW kontinuerligt. I annat fall kommer tvätten att brinna upp. Ett elverk på 6 kW kostar multum. Det enda rimliga alternativet är en bensindriven högtyckstvätt och motorn ska då vara en Hondamotor. Övriga billigare alternativ är skräp och vibrerar sönder.

För att sammanfatta:
*Mässingshus=lång livslängd, tyst drift, kan frostsäkras genom torrkörning
*M22 kopplingar=hållbart, billigt, kan köpas hos alla proffs ÅF
*Lågvarvig=självsugande, längre livslängd
*Stålarmerad slang 3-fas, glasfiberarmerad för 1-fas

Tillägg:
Vattenmängd per minut eller timme är viktigare än högt tryck vid vanlig användning av en högtryckare. Oftast räcker 100 bar långt men vattenmängden bör vara minst 10 minutliter för att tvätta effektivt och snabbt.
En 220 V maskin kan aldrig ge mer än 12 minutliter och 130-140 bar hur mycket man än vill. Det är alltså en fysisk omöjlighet att få ut mer kräm ur 220 volt. Det enda tillverkarna kan laborera med är att sänka vattenmängen och öka max.trycket eller tvärtom. Eftersom de flesta konsumenter är okunniga höjer tillverkarna trycket så mycket de kan, till säg 150 bar på bekostnad av vattenmängden. Slutresultatet blir att tvätteffekten sjunker och du tvingas antingen spendera mer vatten och längre tid eller så blir hojen inte riktigt ren. Samma förhållanden råder vid off-road. Det är ju bottendraget man är ute efter, inte att hojen har en maxhastighet på 250 km/timme eller?

Slutsats:
Köp en redig maskin, om du har råd t.ex en Kränzle eller en Interpump, från 5.000:- uppåt, uppskattad livslängd 15-25 år, reservdelar 20-30% lägre än för Kärcher och Nilfisk/Alto och det finns reservdelar så länge maskinen lever i motsats till ovan märken som fasar ut reservdelar vart 10:onde år så du tvingas köpa ny maskin.

Ett tips är www.roosclean.com (http://www.roosclean.com) som enbart sysslar med högtryck och således vet vad det handlar om. Dom lämnar dessutom 5 års garanti.

Skrivet av en som högtryckstvättat i 30 år och testat allt som finns på marknaden.

toye
2009-05-31, 21:25
Hmm... Känns väl lite som reklam det här va???? 1 inlägg i forumet, killen är från malmö och det är företaget han länkar till. Märke på cyckeln: offroad

I profilen står det säljare som yrke.

:X00889X:

Är du mån om miljön? Välj en hållbar maskin.
Är du mån om din plånbok? Välj en hållbar maskin.
Vad är en hållbar maskin?
Eftersom du ska använda högt tryck och vatten är de gängse maskinerna som säljs på varuhus typ Kärcher och Nilfisk/Alto inget att ha för att inte tala om Foma etc av allehanda billigt Kinatillverkat plastsmäck.
Livslängden sträcker sig i bästa fall till 5-6 år, oftare betydligt kortare, sen är det bara att köpa en ny maskin. Alltså dåligt för miljön med slit o släng maskin och dåligt för plånboken. Visst ska du bara använda maskinen 10 ggr/år så kanske 2.000-3.000:- är vad du är villig att max. betala men ska du använda den mer frekvent, kanske till villan, huset, bilen, båten etc följer här några råd:

* Pumphuset ska vara byggt av mässing (tål högt tryck och vatten, det gör inte aluminium för att inte tala om plast). Den blir dessutom mer tystlåten vid drift, aluminiumpumpar väser och skramlar högt.

* Slangen ska var armerad, antingen stålarmerad för 3-fas tvättar eller en glasfiberarmerad för mindre tvättar 1-fas tvättar. Det sak alltså inte gå att trycka ihop slangen eller böja ihop den.

* Kopplingar mellan slang-tvätt och slang-pistol ska var industristandard dvs M22 kopplingar, ej specialkopplingar som både Kärcher och Nilfisk använder för att låsa kunden till sitt märke när de går sönder, vilket de garanterat gör på biligare tvättar. Ett sätt för dessa att tjäna in de pengar de förlorar när de säljer tvättar som initialt är billiga och dessutom ännu billigare vid kampanjtillfällen, rena bondfångeriet. Samma sak gäller för slang och pistol som på de billigare tvättarna är av usel kvalitet.

* Ska du tvätta i fält där vatten saknas och du tänkt koppla en vatten-tank till högtryckstvätten är det endast en lågvarvig maskin (1.400 rpm i motsats till billiga tvättar som alltid går på 2.800 rpm). Endast lågvarviga tvättar är självsugande, högvarviga maskiner måste matas med tryck på vattnet, alltså måste du ha en typ av pump som pumpar fram vattnet till tvätten alternativt se till att din vattentank alltid är placerad högre än tvätten så att gravitationen självt kan leda fram vatten till tvätten, bökigt värre.

* Ska du tvätta i fält bör du glömma en eldriven maskin därför att elverket som krävs för att driva högtryckaren måste ge c:a 3 ggr så mycket effekt som tvätten kräver vid drift. Säg att tvätten kräver 2 kW vid drift, då måste elverket leverera 6 kW kontinuerligt. I annat fall kommer tvätten att brinna upp. Ett elverk på 6 kW kostar multum. Det enda rimliga alternativet är en bensindriven högtyckstvätt och motorn ska då vara en Hondamotor. Övriga billigare alternativ är skräp och vibrerar sönder.

För att sammanfatta:
*Mässingshus=lång livslängd, tyst drift, kan frostsäkras genom torrkörning
*M22 kopplingar=hållbart, billigt, kan köpas hos alla proffs ÅF
*Lågvarvig=självsugande, längre livslängd
*Stålarmerad slang 3-fas, glasfiberarmerad för 1-fas

Tillägg:
Vattenmängd per minut eller timme är viktigare än högt tryck vid vanlig användning av en högtryckare. Oftast räcker 100 bar långt men vattenmängden bör vara minst 10 minutliter för att tvätta effektivt och snabbt.
En 220 V maskin kan aldrig ge mer än 12 minutliter och 130-140 bar hur mycket man än vill. Det är alltså en fysisk omöjlighet att få ut mer kräm ur 220 volt. Det enda tillverkarna kan laborera med är att sänka vattenmängen och öka max.trycket eller tvärtom. Eftersom de flesta konsumenter är okunniga höjer tillverkarna trycket så mycket de kan, till säg 150 bar på bekostnad av vattenmängden. Slutresultatet blir att tvätteffekten sjunker och du tvingas antingen spendera mer vatten och längre tid eller så blir hojen inte riktigt ren. Samma förhållanden råder vid off-road. Det är ju bottendraget man är ute efter, inte att hojen har en maxhastighet på 250 km/timme eller?

Slutsats:
Köp en redig maskin, om du har råd t.ex en Kränzle eller en Interpump, från 5.000:- uppåt, uppskattad livslängd 15-25 år, reservdelar 20-30% lägre än för Kärcher och Nilfisk/Alto och det finns reservdelar så länge maskinen lever i motsats till ovan märken som fasar ut reservdelar vart 10:onde år så du tvingas köpa ny maskin.

Ett tips är www.roosclean.com (http://www.roosclean.com) som enbart sysslar med högtryck och således vet vad det handlar om. Dom lämnar dessutom 5 års garanti.

Skrivet av en som högtryckstvättat i 30 år och testat allt som finns på marknaden.

Rockster 80
2009-10-01, 21:55
Blev det den tvätten?
Hur funkar den, måste ha en ny då min lagt av.

Va till jula idag o kollade på högtryckstvättar. Börjar ledsna på o stå med trädgårdsslangen o svamp nu. Det fick bli en nilfisk altro E130.2 och den verkar riktigt fin o bra kvalitet, får lämna betyg sen när jag har testat den.

Länk till tvätten: http://www.nilfisk-alto.se/Products/PressureWashers/ConsumerPressureWashers/Excellent/NilfiskE1302/Introduction.aspx

Rockster 80
2010-09-05, 21:21
Fick pengarna tillbaka på min gamla Jula tvätt, en eloge för bra reklamationshantering!!

Funderar nu på dessa 2:

Nilfisk-ALTO E140.2-9 PAD X-TRA (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=574017)

eller

Kärcher K 5.700 KER (http://www.k-rauta.se/verktyg_13550.htm)

Nilfisken har metallpump och tål 60 grader istf kärcherns 40 grader. Hittar dock inget om kärchern har metallpump eller ej.

eller finns det någon annan bättre i prisklass 3-4000 kr?

DigiMan
2010-09-05, 23:16
Fick pengarna tillbaka på min gamla Jula tvätt, en eloge för bra reklamationshantering!!

Funderar nu på dessa 2:

Nilfisk-ALTO E140.2-9 PAD X-TRA (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=574017)

eller

Kärcher K 5.700 KER (http://www.k-rauta.se/verktyg_13550.htm)

Nilfisken har metallpump och tål 60 grader istf kärcherns 40 grader. Hittar dock inget om kärchern har metallpump eller ej.

eller finns det någon annan bättre i prisklass 3-4000 kr?

Nilfisk är skapliga, ångrar den sista vi köpte som var en Kärcher, den är inget vidare.
Kolla på Stihl RE 128 PLUS som fick bäst kritik i en test som jag läste i en båttidning, mjuk följsam slang och den tålde 60 gradigt vatten, bästa rengöringsresultatet, en sådan blir det för mig nästa gång.

Märkspänning 230 V
Arbetstryck 10-135 bar
Effekt 2,3 kW
Max. tryck Max. tillåtet systemtryck 150 bar
Min. vattenförbrukning 420 l/h (7 l/min)
Max. vattenförbrukning 500 l/h (8,3 l/min)
Max. vattentemperatur tilloppsvatten 60 °C
Högtrycksslang, längd 9,0 m
Vikt 17,0 kg

Transparent tank
2010-09-07, 16:55
Min Kärscher brann upp :-(

Någon som provat Julas för 1800 spänn?
390l/m 165 bars tryck 2kw

Rockster 80
2010-09-07, 18:31
Min Kärscher brann upp :-(

Någon som provat Julas för 1800 spänn?
390l/m 165 bars tryck 2kw

Jag har testat 3 st på samma kvitto....
Dock ej modellen som de har nu med den förra gula.
Ej att rekomendera

efter klämmt och kikat på kärchern, nilfisk oc stilen
köpte jag stihlen. Bara gemom att känna på slangen var det avgjort.
Hoppas den ska funka bra.

DigiMan
2010-09-07, 18:56
Ej att rekomendera

efter klämmt och kikat på kärchern, nilfisk oc stilen
köpte jag stihlen. Bara gemom att känna på slangen var det avgjort.
Hoppas den ska funka bra.

Klok man, ska byta till en STIHL jag med..
Säljes: Kärcher K 5.85 M Plus "bäst i test"

Transparent tank
2010-09-07, 21:29
Ej att rekomendera

Okej, men den var likadan som den dom har nu fast gul då eller?

Min gula dyra märkestvätt brann ju upp en vecka efter garantin gått ut så det känns ju verkligen inte som man får vad man betalar för.

Markus1987
2010-09-07, 23:57
Vi har en Kärcher K 5.85 M som funkar helt felfritt, har haft den sens förra sommaren eller så... Använts både till tvätt av veranda med tillbehöret "verandatvättapparaten" och spolning av hojarna och det har funkat mycket fint faktiskt!
De jag tycker känns lite halvdant isåfall är väl själva veven när man ska veva in högtrycksslangen i maskin igen, den känns aningen billig å sladdrig...

DigiMan
2010-09-08, 01:13
Vi har en Kärcher K 5.85 M som funkar helt felfritt, har haft den sens förra sommaren eller så... Använts både till tvätt av veranda med tillbehöret "verandatvättapparaten" och spolning av hojarna och det har funkat mycket fint faktiskt!
De jag tycker känns lite halvdant isåfall är väl själva veven när man ska veva in högtrycksslangen i maskin igen, den känns aningen billig å sladdrig...

Du skulle prova att spola bort döda flygfän som sitter i fronten på bilen och jämföra med en Stihl, samma sak med främre fälgarna på bilen, verklig klasskillnad!

wr426
2010-09-08, 19:24
Brukar vara stor skillnad på själva munstyckena i handtaget, lite dyrare tvättar har ju oftast mycket bättre handtag och ofta flera munstycken med.

Sen har ju dessa billiga tvättar oftast för korta slangar, allt under 8 meter är för kort, räcker ju inte ens till andra sidan bilen om man inte har tvätten alldeles bredvid.

Satsa på en bra tvätt med flera munstycken, lång slang och möjlighet att koppla in åtminstone 60 graders vatten. Kan behövas ibland när man ska ha bort fett, olja och avfettning. Själv är jag nöjd med altotvätten jag köpte för 3år sen.

Markus1987
2010-09-08, 23:06
Okej... Ne har aldrig testat att tvätta av bilen med denna faktiskt, bara använt till hojarna och lite annat hemma liksom...
Bilen tvättas oftast på JET macken där dom har varm vatten och allt de där och de funkar fint de, farsan är nöjd i allafall :D
(menar dessa "gör det själv ala steg 4 knappar bla bla bla")
Men aaa, kanske de är så som du säger, att den inte riktigt klarar av dom allra smutsigaste ytorna men det vet jag inte då jag ej testat på de du nämner... Jag är nöjd i allafall med maskinen!

foxmx
2010-09-09, 17:28
Verkar som STIHL är test vinnare i år i flera olika tidningar, kolla länkarna.

Gör det självs test:
http://www.stihl.se/aktuell/aktionen/download/re-128plus-gds2.pdf

Hus & Hems test:
http://www.stihl.se/aktuell/aktionen/download/re128-plus-2010.pdf

ICA kurirens test:
http://www.stihl.se/aktuell/aktionen/download/ica-kuriren-test.pdf

Sen är det väl upp till köparen vad man har för behov och storlek på plånbok men det är ju lite intressant att se tester.

Rockster 80
2010-09-09, 21:21
Nej jag tror det är en annan modell fast samma prestanda, Bara att hoppas att den är bättre....

Okej, men den var likadan som den dom har nu fast gul då eller?

Min gula dyra märkestvätt brann ju upp en vecka efter garantin gått ut så det känns ju verkligen inte som man får vad man betalar för.

Jo visst min pajade ju 3 ggr under garantitiden så tillgängligheten blev inte speciellt hög,

Mangyver
2010-09-24, 00:51
Nån som provat Julas bensindrivna för 3500kr?

Alt vilka bensinare rekommenderas i prisklassen där omkring?

http://www.jula.se/bensindriven-hogtryckstvatt-6-hk-125482

Edit: kanske är bättre att ha lite is i magen och vänta på en begagnad bensinare med honda motor?

DigiMan
2010-09-24, 14:06
Nån som provat Julas bensindrivna för 3500kr?

Alt vilka bensinare rekommenderas i prisklassen där omkring?

http://www.jula.se/bensindriven-hogtryckstvatt-6-hk-125482

Edit: kanske är bättre att ha lite is i magen och vänta på en begagnad bensinare med honda motor?

Duabhusets för strax under 2000 funkar klockrent....
Många som jag känner som har denna ist för en eldriven.

Mangyver
2010-09-24, 14:23

Såg den nu :)
Kikade även på den för 3 395,- med briggs & stratton motor.

Dock ligger inte mönsterås så nära mig, så blir lite fraktkostnader osv, får fundera lite på de.

olec
2010-10-11, 10:50

Frågor: (om du vet)
-Är den tung nog så att den inta "dansar" omkring?
- Suger den vatten, eller måste man fixa lite tryck själv (typ vattenbehållare högre upp el.l.)

Mangyver
2010-10-17, 22:44
Fick tag i en Kärcher med honda motor istället, fick tyvärr börja meka direkt, en fjäder i pumphuset som gått av, men 11kr kan jag leva med!

Ticion
2012-05-07, 10:41
Lyfter en gammal tråd med aktuellt ämne...

Är det någon som har erfarenhet av Biltemas och Julas lågpristvättar? Båda har högtryckstvättar för ca 400 kr:

http://biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt-och-Rengoring/Hogtryckstvatt-HPC-70-17071/
http://www.jula.se/hogtryckstvatt-90-bar-220110

Jag förstår så klart att detta inte är några värstingmaskiner och att kvaliteten lär vara en aning tveksam. Men räcker de till för att spola av enduron lite då och då? Någon som har erfarenhet av dessa maskiner?

GöranKLE
2012-05-07, 13:45
Räcker dom får att spola av enduron lite då och då - JA.
Fast man får vad man betalar för, när jag bytte från en Alto för 500 kronor till en Stihl för 5000 så blev allt mycket renare och roligare. Jag kommer inte att köpa en billig tvätt igen.

JPT
2012-05-07, 14:18
Du har väl ett års garanti å de går väl lämna tillbaks om man är missnöjd me varan... ångervecka som är två veckor eller 30 dar... Kolla innan köp... Du får va du betalar för, lite mer än vatten slangen iaf...

niclas_l2
2012-05-07, 14:18
De billiga alto och kärcher jag haft har gått sönder ganska frekvent, en per år i alla fall :(
Fick tag i en gammal hederlig som väger lite (alltså väger mycket) och även om den inte är så kraftfull så har den funkat i 3 år nu och är säkert från -80 talet :)
Så om du inte vill köpa dyrt/nytt så handla en äldre kvalitetsmaskin

//Niclas

Kärsta Carlsson
2012-05-07, 21:14
Jag har kört 3 år nu med den minsta och billigaste från B tema och det är inget att snacka om! funkar kanon bra och den är värd priset helt klart.

Ticion
2012-05-07, 21:17
Jag har kört 3 år nu med den minsta och billigaste från B tema och det är inget att snacka om! funkar kanon bra och den är värd priset helt klart.

Det var precis vad jag ville höra! Då blir det ett inköp i veckan!

jampe
2012-05-08, 06:57
Har en 4 år gammal Kärcher som inte är mycket större än en damhandväska och den fungerar utmärkt, har för mig att den kostade 400:- på Maxi.
Mvh
Jampe

Kristian Karvonen
2012-05-08, 14:45
Har en 4 år gammal Kärcher som inte är mycket större än en damhandväska och den fungerar utmärkt, har för mig att den kostade 400:- på Maxi.
Mvh
Jampe

Storleken säger inget då en damhandväska kan vara oändligt stor :-)

jampe
2012-05-08, 15:13
Tänkte nog att den tankevurpan kunde missförstås ;- )

Det är iaf en lite sak som max väger 3-4 kg.
Mvh
Jampe

Storleken säger inget då en damhandväska kan vara oändligt stor :-)

JPT
2012-05-08, 15:48
Hahaha... KLockers....