handdator

Visa fullständig version : Reklamera hoj, vad gäller?

wr-persson
2004-06-30, 10:49
Hämtade ut en flong ny wr450 -03 i oktober 2003. Nu är den på verkstaden för tredje gången på grund av samma fel.

När man får motorstopp och motorn slår tillbaka verkar det som svänghjulet vrider sig på vevaxeln vilket gör att krysskilen skjuvas av. Eftersom tändningen styrs av svänghjulets position går hojen inte att starta när det händer.

Verkstadsinsatser så här långt:
1. Ny krysskil + Loctite
2. Ny krysskil + tightare Loctite
3. Kommer att få ny vevaxel + svänghjul

Pojkarna/flickorna på ThumperTalk verkar få -04:ans startmotordrev med slirkoppling.
Någon här hemma som har erfarenhet av det?

Någon som har erfarenhet av att häva köp eller kräva omleverans?
Enligt konsumentköplagen verkar man ha goda möjligheter om samma fel uppträder flera gånger och säljaren fått rimligt antal försök på sig att avhjälpa felet. Rimligt antal är normalt två försök.
Länk till konsumentverkets tolkning av konsumentköplagen:
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryID=892&lngArticleID=147

ulf_lundin
2004-06-30, 12:42
Skulle tro att det sitter om man slipar in svänghjulet på vevaxeln mha ventilslippasta för bästa passning. Ev. kan man ha lite lite pasta kvar när man drar fast, slipkornen borde låsa bra. Fast det ska ju locktite oxå, rätt sort.
Men det var ju inte det du ville veta......
/u

Håkan Månsson
2004-06-30, 14:50
Det kan vara så att WR450 anses som tävlingsmaskin och då är det
troligen markanta inskränkningar i konsumentköplagen. Det bästa
är väl att ringa konsumentombudsmannen i din kommun.

/Håkan

wr-persson
2004-06-30, 15:23
Det bästa
är väl att ringa konsumentombudsmannen i din kommun.

Tack för tipset! Nu har jag kollat på deras hemsida. Visste inte att dom gav råd i enskilda fall. Ska ringa och höra vad dom säger.

Mattsson
2004-06-30, 21:13
Någon som har erfarenhet av att häva köp eller kräva omleverans?

Japp. Stå på dig! Du har rätt bra rättigheter, och efter tre försök till lagning kan du definitivt häva köpet! Fast det som händer om de vägrar hävning av köp, är att du får anmäla fallet till Allmänna Reklamationsnämden, som bara kan ge råd och i värsta fall sätta upp firman på "svarta listan". Det blir alltså ingen rättslig prövning. Men de flesta firmor har nog ganska stor respekt för ARN trots allt, om det inte är firma AB Skum & Rask.

wr-persson
2004-07-01, 08:02
Japp. Stå på dig! Du har rätt bra rättigheter, och efter tre försök till lagning kan du definitivt häva köpet!

OK. Jag tänker låta dom byta vevaxeln, sen får det vara nog. Jag gillar hojen i övrigt så det vore ju bra om det löser sig. Hoppas att nya fastsättningen av svänghjulet är av en annan konstruktion som håller. Har skickat mail till verkstaden och frågat om det, men inte fått svar ännu.

SubMares
2004-08-04, 11:40
Tjena Killen!

Förstår dig till 100%!

Köpte en WR450 i september 03 och hade samma problem. :mad:
Första gången lossnade krysskilen, andra gången gick den av.
Var så förbannad över allt detta körande fram och tillbaka att jag höll på att krevera, speciellt i och med att det gällde en NY mc, så jag krävde kompensation av Yamaha, och/eller av handlaren. Efter dessa två serviceomgångar, så gick den mycket bra, men den hade ändå tjusningen med den försvunnit. Så efter att jag hade sålt den så ringde jag handlaren och frågade efter min kompensation, då sa handlaren att nu när jag hade sålt den så fanns det ju ingen anledning att ge någon sådan, speciellt i och med att jag fick den till ett så bra pris (ca 8000 under normalpris).
Jag kommer aldrig att köpa en Yamaha mer, eller en Mc på ”Cycle Center” utanför Uppsala! :88XX88X

OBS: Yamahas WR motorcyklar som nya är inte inkörda, har inte heller godkänd framlampa, vilket i mina ögon är mycket futtigt!

Björklund
2004-08-04, 13:45
OBS: Yamahas WR motorcyklar som nya är inte inkörda, har inte heller godkänd framlampa, vilket i mina ögon är mycket futtigt!

Varför skulle de vara inkörda??

SubMares
2004-08-04, 14:02
För att det inte är så kul att spendera ett par timmar med att köra efter ett strikt kör schema i flera timmar. Personligen tycker jag att om man köper en ny hoj så skall det bara vara att köra rakt ut i skogen så fort som man har hämtat den.
Visst kanske man tar det lite lugnt i början, det är en sak. Men att behöva köra i ca 4-5 timmar, omsider låg växel, omsider hög, lågt varv, högt varv, etc. Allt annat än roligt!!

Jag fick i allafall göra detta minmin WR!