handdator

Visa fullständig version : Den officiella däckstråden för offroadhojar

Sidor : 1 [2] 3 4 5 6 7 8 9

JL
2007-06-02, 09:27
Jag skulle verkligen behöva veta vad jag ska köra med för dimension till bakänden om jag ska använda tex TKC 80 för idag sitter det crossdäck i en helt annan dimension.
Ni som åker på TKC eller liknande vad har ni för dimension bak???

Jag kör med 140/80 x 18 på mitt TKC80 precis som du föreslår, funkar bra för mig. Jag kör ca 60% grus o 40% asfalt.

//JL

DigiMan
2007-06-14, 14:31
Bridgestone Gritty ED663/668 som är efterföljaren till Gritty ED660/661
Har någon testat dessa däck, jag gillade 660/661 skarpt och är väldigt nyfiken på 663/668 combon, är den kanske inte till salu i Sverige?
Hittar inget när jag söker på dessa på Svenska sajter.
Sitter dessa orginalmonterade på nya KTM exc hojjar?

mudfacetony
2007-06-16, 22:29
digiman! de där m&h däcken... var hittar man dessa?? ser ju grymma ut! tänkte dom kunde provas på min 950se då ja har grava problem me livslängden på bakdäcken... tkc-80 samt karoo får jag ut max 80 mil på.. detta gäller vid 100% aktiv gruskörning.. mvh mudface tony

Eneberg
2007-06-20, 07:02
Tjena
Någon som har prövat dessa däck? Tänkte att de kunde vara ett aternativ på en längre resa. Vekar som mönstret är grövre än Metzler Sahara 3

CCR
2007-06-20, 08:36
Jag har inte provat Heidenau men har däremot sneglat lite på Mitas Dakar. Dakar däcket ska tydligen stå pall för högre hastigheter och högre vikt än vanliga E09, någon som testat? 68Euro för 140/80-17 kan vara ett alternativ till MT21 och T63 på HP2:an
http://www.mitas.at/mitasdakar.html

/Christian

runeo
2007-06-26, 13:38
Jag har inte provat Heidenau men har däremot sneglat lite på Mitas Dakar. Dakar däcket ska tydligen stå pall för högre hastigheter och högre vikt än vanliga E09, någon som testat? 68Euro för 140/80-17 kan vara ett alternativ till MT21 och T63 på HP2:an
http://www.mitas.at/mitasdakar.html

/Christian

Hej

Jo jag ska kolla upp de Mitas och Trelleborg däck som passar till våra cyklar. Ska kolla upp e09d och e09df, och c02 bl.a.
http://hp2.se/lager/hp2/mitase09d.jpghttp://hp2.se/lager/hp2/mitase09df.jpg
Vad tror du om de här då?
Mitas C02, finns i 130/80-17 65N
(A tyre for rear wheels of cross and sidecar cross motorcycles possessing very good riding properties in a harder ground terrain.)
http://hp2.se/lager/hp2/mitasc02.jpg

Vet dessutom inte vad som går allround mycket bättre än det här fram?
(Hittar bara bild på 4.75x17 och ingen på 3.5x21, utom på min cykel, på
annan plats :)
http://forum.soe.se/showpost.php?p=290046&postcount=244
http://hp2.se/lager/hp2/trelleborgt644.jpg

mada
2007-07-01, 09:00
Nån som vet vilken dubbhöjd ett Dunlop 908 Rally Raid har?
Vore även intressant med en uppdaterad rapport från er som testat det, hur länge höll det osv. Har även sett blandade reaktioner på framdäcket, verkar inte vara ngn höjdare på asfalt enl en del...håller dom för snabba inbromsningar?

DigiMan
2007-07-01, 23:51
Vilken kombination 18"/21" passar bäst till enbart asfalttouring till en 950SE?
Är det Pirelli MT90 90/90-21 & 140/80-18 som gäller?

johanssonsan
2007-07-02, 11:07
"Vilken kombination 18"/21" passar bäst till enbart asfalttouring till en 950SE?"

Min rekommendation är Michelin Anakee. Radialdäck med grövre mönster.Stadiga med bra våtgrepp.

Gilbert utan XRV
2007-07-02, 17:18
Vilken kombination 18"/21" passar bäst till enbart asfalttouring till en 950SE?
Är det Pirelli MT90 90/90-21 & 140/80-18 som gäller?

Har ju ingen aning om hur kombinationen funkar på SE:n, men rent teoretiskt borde ett rent landsvägsdäck, som tex Metzeler Lasertec, som finns i 130/80-18 och 90/90-21 funka ganska bra för landsvägsåka.

johanssonsan
2007-07-03, 10:14
Vem säljer Heidenau K60 i Sverige? Finns positiva omdömmen i www.advrider.com

Gadnert
2007-07-03, 19:30
Vem säljer Heidenau K60 i Sverige? Finns positiva omdömmen i www.advrider.com

Jag satte ett K60 19" fram på min elefant, bak har jag 17" T63, jag tycker kombon funkar jättebra hittils på asfalt, K60-däcket känns riktigt mjukt när man nyper i det, men hittils har jag aldrig fått några elaka överraskningar på asfal. Möjligtvis är det inte den stabilaste kombon.

På grus har jag inte testat däcket ännu, om någon annan gör det så lyssnar jag gärna.

Jag köpte däcket på mcdäckonline:
http://ssl.delti.com/mcdackonline/start.html

En sökning hade gett dig följande tråd ?
http://forum.soe.se/showthread.php?t=26381

Mvh / Johan

DigiMan
2007-07-05, 22:30
digiman! de där m&h däcken... var hittar man dessa?? ser ju grymma ut! tänkte dom kunde provas på min 950se då ja har grava problem me livslängden på bakdäcken... tkc-80 samt karoo får jag ut max 80 mil på.. detta gäller vid 100% aktiv gruskörning.. mvh mudface tony

Tera-Flex däcken var grymmt sköna att köra på, man fick lååånga sköna ställ med dom jämfört med Michelins M12, jag är dock lite pessimistisk till livslängden då gummit verkara vara av mjukaste laget, nabbarna är dock monstruösa till längd när däcket är nytt.
Jag har förvisso bara testat dom i 25 mil ännu och dom har blivit ganska trubbiga i framkant på nabbarna, tiden få utvisa.
Leverantör av dessa däck är Arlanda Marketing.

runeo
2007-07-08, 16:52
Snart ska "Hoppe" bli nyskodd!
Mitas C02, 130/80-17 till höger. De bakdäck som Annie Seel körde "Dakar" på.
Till vänster Trelleborg T644, 3.50"x21"
Spännande!

http://hp2.se/lager/grus/t644_350_21__c02_130_80_17.jpg

DigiMan
2007-07-10, 00:25
Snart ska "Hoppe" bli nyskodd!
Mitas C02, 130/80-17 till höger. De bakdäck som Annie Seel körde "Dakar" på.
Till vänster Trelleborg T644, 3.50"x21"
Spännande!

http://hp2.se/lager/grus/t644_350_21__c02_130_80_17.jpg

Ska du köra Mitas C02 på HP2'an blir dom nog inte långlivade, jag körde med sådana på min CR250R -03 och dom räckte väl en vecka förra sommaren (Ca 8 tim) sen var dom helslut.
Körde tidigare Michelin S12 på denna och de höll mer än dubbelt så lång tid )över 20 tim), jag testade även Dunlop 756 och dom höll ännu bättre än michelindäcken ca 25 timmar.

conkers
2007-08-01, 09:34
Jag är ny här, men har läste igenom hela tråden... 27 sidor... Puh.
Jag tackar väldigt för dina synpunkter och har beställt MT21:or till min Africa Twin... nu för vi sej hur detta slutar!

En liten åtänke angående tum mått för däck dimensioner, d.v.s. 3,50x21 istället för 90/90-21 som exampel.... jag tror inte att man kan endast tar måttet x 25,4 för att konvertera.

Nu vet jag inte till 100% när det gäller MC däck, men kan säger till 110% att en bildäck med tum mått (bredden) är vad vi kallar i england för "cross-ply" medans mm mått (bredden) betyder att den är av "radial construction".
Från en bildäck synpunkt blir en "radial" mer stabil och rullar lättare, medans en "cross-ply" kan upplevas som vingliga, hög rullmotstånd men också oftast väldigt bra (bättre) fäste.

Nb: 1. Dom flesta bildäck till gatbilar är "radial" (205/50-16")
Nb: 2. Många bildäck till tävlingsbilar (formelbilar) är "cross-ply" (7,5"-16")
Nb: 3. I England det är olagligt att köra med en blandning av "cross-ply" och "radial" däck på samma fordon....! (p.g.a. det är livsfarligt med olika konstruktioner på däck stömmen)

Vart att tänka på om ni ska till england nån gång, och råkar har en blandning på mc'n. T.ex. Army special (tum-mått) och Något annat med mm-mått på andra änden av hojen!

Conkers.

ps. Kan hända att jag är ute o cyklar... och tum/mm (cross-ply/radial)debatt har ingen betydelse på motorcyklar. ds.

Axl
2007-08-01, 10:26
Är det nån som har testa Michelin Baja? Eller vet var dom finns att köpa?

klippo
2007-08-01, 11:55
Jag körde såna på min 950 en sväng. Bra bett, men de höll inte särskilt länge (det gör ju iof inga däck på den hojen).
Köpte från tyskland på: http://www.mynetmoto.com/motorradreifen_details.cfm/artikelnr/tepga001137043/michelin_140/80_-_18_tt_70r_baja.html

gsm
2007-08-13, 23:30
Tera-Flex däcken var grymmt sköna att köra på, man fick lååånga sköna ställ med dom jämfört med Michelins M12, jag är dock lite pessimistisk till livslängden då gummit verkara vara av mjukaste laget, nabbarna är dock monstruösa till längd när däcket är nytt.
Jag har förvisso bara testat dom i 25 mil ännu och dom har blivit ganska trubbiga i framkant på nabbarna, tiden få utvisa.
Leverantör av dessa däck är Arlanda Marketing.

Jag har kört ca 200 mil med teraflex o det går nog att åka 100 till , ca 17mm kvar på det mest slitna stället Däcket är oslagbart i hållbarhet o jag har provat allt m12 baja metzler mm ,på dessa däck kör man 50 till max 100 mil .Nackdelen med teraflex är bredden ,flytter lite uppe på när man åker grus + våtgreppet på asfalt som är katastrof .Grymt grepp på sand o allt annat som är hyfsat mjukt

David P.
2007-08-14, 08:31
Jag har kört ca 200 mil med teraflex o det går nog att åka 100 till , ca 17mm kvar på det mest slitna stället Däcket är oslagbart i hållbarhet o jag har provat allt m12 baja metzler mm ,på dessa däck kör man 50 till max 100 mil .Nackdelen med teraflex är bredden ,flytter lite uppe på när man åker grus + våtgreppet på asfalt som är katastrof .Grymt grepp på sand o allt annat som är hyfsat mjukt

Nu förstår jag ingenting! Satte på TeraFlex i fredags, kört 20mil grus o skog och däcket är redan platt i mitten med hårt ankomna klackar! Kommer nog inte att vara i 80 mil ens innan det är dags att byta. 300mil låter helt otroligt på det däcket, du måste köra grymt försiktigt med det däcket.

Upplever det som fint på löst underlag givetvis, annars är det ingen höjdare. Grusvägar är det opålitligt på, flexar mjukt o fint innan det släpper ut i sladd och rycker till när det får grepp igen. Hade nog visserligen blivit bättre med mer tryck i däcket men då tappar man ju grepp i sandlådan.

Passar nog hojar med mindre effekt bättre.

Nä, får nog bli ett MT21 eller T63 igen...

DigiMan
2007-08-14, 23:06
Nu förstår jag ingenting! Satte på TeraFlex i fredags, kört 20mil grus o skog och däcket är redan platt i mitten med hårt ankomna klackar! Kommer nog inte att vara i 80 mil ens innan det är dags att byta. 300mil låter helt otroligt på det däcket, du måste köra grymt försiktigt med det däcket.

Upplever det som fint på löst underlag givetvis, annars är det ingen höjdare. Grusvägar är det opålitligt på, flexar mjukt o fint innan det släpper ut i sladd och rycker till när det får grepp igen. Hade nog visserligen blivit bättre med mer tryck i däcket men då tappar man ju grepp i sandlådan.

Passar nog hojar med mindre effekt bättre.

Nä, får nog bli ett MT21 eller T63 igen...

Mitt blev helslut vid 140-150 mil

Ténéré-83
2007-08-14, 23:46

Jag har kört detta bakdäck på en 525:a, mestadels grus och skogsväg.
En 150 mils tur, en 55 mil rektur + 55 mil utförande... Här var det ca 3-4 mm
kvar, samt knappt 60 mil till på ytterligare en rektur. Sista turen var det inget
grepp i lera samt gräs av förståliga skäl.

Så sammanställningsvis, 220 - 260 mil får man ut med lite grussprätt här o var.
Uppskattar att upp mot 15% av dessa är asfalt.
Livslängden är mycket beroende på hur man kör och vilken mc man har.

Vi köper våra däck på Rodamoto i Spanien, vid lite större inköp, begär offert
då det kan bli riktigt bra pris!

//George

Baboon
2007-09-02, 21:33
Tjo !
Sitter ett Metzeler Tourance på min Dr800, det verkar vara ett rent asfalts däck ? Hittar ingen info om däcket , dvs vilken typ av underlag det är avsett för.
Hursomhelst bettar det bra på packat grus och självklart asfalt, men i lösgrus får jag en svårkörd hoj, på rakorna vandrar den lite o i kurvorna vill den gå mest rakt fram, den är ju sladdvillig bak förstås men problemet är understyrningen som gör att man fegar i kurvorna.

På nåt sätt är det bra för jag har hellre stengrepp på små asfalts 70 (host) vägar än på grus, för på asfalten förväntar jag mig ett bra grepp o kör därefter, på grus vet man ju att det kan vara lurigt o kör då med mera marginal, om mitt resonemang nu låter begripligt ...

Hursomhelst, har skummat igenom denna tråden o kan se toppkandidaterna för grus här, men om man inte vill ge upp allt för mycket asfalts grepp, vilket ska man då välja ?

Nike68
2007-09-02, 22:24
Den största kandidaten torde vara TKC80.
Det är ett "Offroad" skuret "Asfaltsdäck"
Har sett sjuka nerlägg med en Affe skod med dessa.:X-X

Baboon
2007-09-02, 23:16
Låter riktigt bra det där, man kör ju inte knäskrap direkt så då måste det däcket duga åt mig åxå på asfalt, samtidigt som jag borde få helt andra egenskaper på grus åxå.

Återstår bara att trimma klumpen lite så man kan gasa upp den kontrollerat på ställ i högre hastigheter, nu är den lite väl slö tycker jag ...
Är det helt omöligt o porta/plana fram 20 hk ur en dr 800 för en som vet vad han gör, eller krävs det större förgasare + annan kam osv ?

Känns som 54 hk på 200 kilo är lite klent jämfört med min gamla rm250 på 100 kilo med 57+ hk..

David P.
2007-09-03, 08:39
Metzeler Karoo II borde funka för dina behov. Kunde köra ganska hårt med det på asfalt med SEn utan tendenser till att släppa. Även bra våtgrepp. Funkar ju även i skogen även om det givetvis finns bättre, främst då framdäcket som gärna släpper när man pressar det hårt.

Vad gäller trim, kolla in SuperMono-klasserna från Düskland, dom skrämde väl upp DR-motorerna i runt 90 hästar. Borde räcka, men räkna inte med nån tillförlitlighet eller pengar kvar på sparkontot.. ;)

Baboon
2007-09-03, 10:08
Ska läsa om tråden igen tror jag, men har för mig jag sett nåt om att karoo är oförskämt dyra samt inte är lika bra som de andra märkena.

Nä det är svårt det där, man vill ju ha mera klipp utan att behöva riva ner o kolla allt efter varje körning ...
Vet inte hur stor skillnad man känner per 10hk mer, men det känns så här innan att om det ska vara nån nytta så vill man väl ha kanske 15hk iaf till.

Han som skulle kolla på det i vinter säger att normalt ger det 5-10% genom att plana toppen, sen har jag öppnat luftburken o bestyckat om förknasaren åxå men inte bytt ljuddämparn än, men vi får la se om det blir nån skillnad med lasern på.

Sen får han ju kolla över så allt ser ok ut samt justera in allt så det lirar optimalt ihop. Låt oss hoppas på att plana topp+ev portning kan ge 5-8 hk, och att bestyckning+luftburk+laser gör 2-4 hk till.

Den ökningen borde man ju känna av tycker man ju, borde ju kännas mer per hk på en slö motor än på en vass motor, 10 hk på en 50 hk är ju mycket jämfört med 10hk till på en 150hk motor.

Edit : egentligen är jag lite emot att plana toppen på den, den har säkert redan väldigt hög belastning på ramlagren iom 800 kubik på en cylinder/vev, så skulle hellre öka effekten på annat sätt.

Gilbert utan XRV
2007-09-03, 14:47
...
Hursomhelst, har skummat igenom denna tråden o kan se toppkandidaterna för grus här, men om man inte vill ge upp allt för mycket asfalts grepp, vilket ska man då välja ?

Om du vågar så kanske du ska testa Heidenau K60, har kört bara ca 15 mil med mina men är än så länge helnöjd med asfaltegenskaperna, och det är betydligt bättre än Tourance på grus, både i driv, stabilitet och bromsförmåga, skulle nog placera det väldigt nära TKC80 där. Att det dessutom är bland det billigaste som går att hitta gör ju inte saken sämre. Rapporter från utlandet vittnar om livslängd under samma förhållanden på minst 1,5 ggr TKC80. Det enda jag egentligen kan anmärka på är ett lätt däcksljud runt 100 från framdäcket jämfört med Tourance.

Baboon
2007-09-03, 15:35
Låter ju intressant, ska kollas upp !

Patrik N
2007-09-03, 22:57
Jag var ut på lite bus med TKC80 fram och bak på adventuren och blev grymt besviken när det blev tuff körning, hade varken fäste fram eller bak och dessutom var dom som sämst när det gick som fortast. Så jag följde Runos råd och satt på T63 både fram och bak, tro det eller ej det blev en helt ny cykel nu blev den hur stadig som helst och framändan sitter som klistrad vid marken. Nu ska sägas att jag MÅSTE kunna använda däcken till asfalt oxå, det funkar men där var tkc80 faktisk bättre.
Tkc80 höll i 115 mil grusväg då var det 3mm kvar.

/Patrik

David P.
2007-09-04, 08:23
Håller med om T63, ett sånt där däck som bara sitter där och funkar. Funkar även för asfalt. Fin precision och bra grepp på grusväg. Körde en långtur med T63 på runt 40mil asfalt i farter runt 140-180 hela vägen och det höll förbluffande bra. Var väl nån gummiklump som lossnat men låg runt 200 ett tag med den så det är inte mkt att orda om! Fram är väl lite väl låga dubbar men funkar bra förutom i grustaget.

Problemet är med stora offroader är ju att eländet ska gå att köra på väg. Min senaste fundering är ett MT21 fram och Karoo bak. Eftersom bakhjulet aldrig linjerar på en SE så kompromissar jag hellre bak mot bättre asfaltgrepp. MT21 verkar dock vara ruskigt dålig på blöt asfalt, har bara kört 100mil med MT21 på en 625a och lyckades aldrig köra på blöt asfalt. Nån som har synpunkter på MT21 fram?

Håkan Månsson
2007-09-04, 09:48
Har kört med MT21 på Teneren ett antal hundra mil... det suger ! Kasst
på blöt asfalt... värdelöst på leran. Det håller inte ens bra (fast jag hade nog alldeles för lågt däckstryck då). MT480 kan vara ett alternativ.

/Håkan

David P.
2007-09-04, 13:57
Intressant, man får lika många utlåtanden som förare man frågar. Nån som provat Dunlop D606, Mitas Dakar eller Maxxis M6001 på nåt stort o starkt härke?

DigiMan
2007-09-04, 14:05
Dunlop verkar vara mångas favoritdäck på advrider, bra kompromiss är tydligen 908 Rally Raid däcken som inte verkar finnas hos en enda handlare i Sverige.
Någon som vet var man kan beställa dessa till vettig peng??
http://www.dunlopmotorcycle.com/tirecatalog_tire.asp?id=96

Alfas
2007-09-04, 16:54
Dunlop verkar vara mångas favoritdäck på advrider, bra kompromiss är tydligen 908 Rally Raid däcken som inte verkar finnas hos en enda handlare i Sverige.
Någon som vet var man kan beställa dessa till vettig peng??
http://www.dunlopmotorcycle.com/tirecatalog_tire.asp?id=96

Jag handlade mina hos:

http://www.mynetmoto.com/motorradreifen.cfm/ActiveTab/shopping/ActiveLink/1/mcdäck.html

Håkan Månsson
2007-09-04, 17:10
Nu på Rallyn så har jag fastnat för Maxxis Maxcross IT. Fantastiskt grepp och passar mig bra. De är inte alls bra på asfalt men i gengäld så funkar de
klockrent på grus o enduro. Nu är Rallyn en något lättare hoj men den är
INTE snäll mot bakdäcken. Testade Mitas C-04 bak och ett C-11 fram,
gillade inte nåt. Backdäcket håller inte mer än 100 mil och framdäcket
lär inte hålla längre. Maxxis får jag ut nånstans runt 200-250 mil på bak
samt lite till på framdäcken. Mitas blir piskat både på hållbarehet och
grepp på gruset... fast det är bra mycket skönare att köra asfalt på än
Maxxis. Skall även testa Mitas C-02 bak kommande veckor så vi får se om
det har en bättre gummiblandning för hållbarhet. Skulle var kul att test E
modellerna av Mitas nångång.

/Håkan

MaxiMarcus
2007-09-04, 19:17
Jag har en SuperEnduro, och jag har uteslutande riktiga crossdäck på den. Skillnaden på grus och i terrängen är så mycket större än skillnaden på asfalt. Jag har tidigare åkt både på T63/TKC80/MT21, och största skillnaden mot ett hårdbanecrossdäck är mönsterdjupet. Ett crossdäck har ofta nästan dubbelt så mycket mönsterdjup, vilket ju är anledningen varför de funkar lite sämre på asfalt. Men de räcker minst lika länge, och sen kostar de ju bara hälften! Jag har också fastnat för Maxxis IT serie, eftersom de är billiga, har lite tätare mönster och så håller de bra. Dessutom räckte fästet på asfalt för att hänga av en kompis med Honda Hornet på Bogesundsvägen...

tobbeviking
2007-09-04, 20:00
Nu på 100% grusbus la jag på ett TKC80 bak på teneren....
Ja men hjälpe mig vilket dyrt däck per mil.
Jag har kört grus med det i 50mil med relativt hårt tempo, hyffsat bred åkstil och det jag reflekterade över var att det var ett däck som var väldigt jämt och fint i greppet, dvs det var lika kass grepp hela tiden.
Men det bjöd inte på ngr överaskningar, det släppte lugnt och fint och gick bra att kontrollera ställen med gasen.
Men hållbarheten var ju katastrof, det går säkert att gneta ur massor med mil till ur mitt bakdäck. Men efter dessa 50milen är ju greppet som borta med vinden.
Inte helt utan att man vill försöka gneta på en 18tums fälgbana så att man kan köra med det klart bästa grusdäcket jag testat, Maxxis IT som inte finns i 17".
//Tobbe

Patrik N
2007-09-04, 21:11
Nu på 100% grusbus la jag på ett TKC80 bak på teneren....
Ja men hjälpe mig vilket dyrt däck per mil.
Jag har kört grus med det i 50mil med relativt hårt tempo, hyffsat bred åkstil och det jag reflekterade över var att det var ett däck som var väldigt jämt och fint i greppet, dvs det var lika kass grepp hela tiden.
Men det bjöd inte på ngr överaskningar, det släppte lugnt och fint och gick bra att kontrollera ställen med gasen.
Men hållbarheten var ju katastrof, det går säkert att gneta ur massor med mil till ur mitt bakdäck. Men efter dessa 50milen är ju greppet som borta med vinden.
Inte helt utan att man vill försöka gneta på en 18tums fälgbana så att man kan köra med det klart bästa grusdäcket jag testat, Maxxis IT som inte finns i 17".
//Tobbe

Ett problem med TKC80 är som du säger när mönsterdujpet minskar försvinner ALLT grepp känns det som speciellt vid inbromsningar blir det väldigt lömskt och glädjen försvinner, men som sagt det någonstans gillar jag det även fast jag har förbrukat 3 st i år.

/Patrik

David P.
2007-09-04, 21:45
Rally Raiden är ju som sagt skitsvåra att få tag i annars är det en het kandidat. Men det låter som jag ska prova ett Maxxis IT nästa gång, byter ju minst en gång i månaden nu, ibland två med SEn och då gör det inte mycket att däcket är billigt... :)

lizzard
2007-09-05, 01:37
Krängde på ett Pirelli mt17 strada enduro bak på xtz:an innan rally hagfors..
körde in det i cirka 20 mil innan rallyt, rallyt var ju bara runt 25 mil.. Men efter det så var däcket totalt slut! fins nästan inget kvar av klackarna, vafan ska inte däcken hålla längre än runt 50 mil? Tempot upplevde jag som snabbt men inte nära idiot gränsen, såg förövrigt att smedman avverkade väldigt mycket på sitt maxis han hadde på se:n. (pirelli mt17 ser ut ungefär som ett trelleborg armyspecial, för de som inte vet)

MaxiMarcus
2007-09-05, 15:27
Som sagt, sladdar man mycket går däcken åt. Inte mycket att göra åt den saken. Ett däck med mycket mönsterdjup, inte så glest mönster, och ett lågt pris är nog det bästa vi kan hoppas på. Min erfarenhet efter en massa Fyradagars där jag provat olika varianter av Pirelli, Dunlop, Michelin, Metzeler och Maxxis, är att Maxxis IT nog är det som hållit längst. Tyvärr har jag inte hittat det i 120 bredd, utan endast i 110, men det funkar på SE:ns 2,5" fälg. Värre är det med Adventurens 4"...
Och om man inte sänker farten så mycket in i svängarna så behöver man inte axa så mycket ur svängarna, vilket borde spara på däcken... Check?

DigiMan
2007-09-05, 16:26
Som sagt, sladdar man mycket går däcken åt. Inte mycket att göra åt den saken. Ett däck med mycket mönsterdjup, inte så glest mönster, och ett lågt pris är nog det bästa vi kan hoppas på. Min erfarenhet efter en massa Fyradagars där jag provat olika varianter av Pirelli, Dunlop, Michelin, Metzeler och Maxxis, är att Maxxis IT nog är det som hållit längst. Tyvärr har jag inte hittat det i 120 bredd, utan endast i 110, men det funkar på SE:ns 2,5" fälg. Värre är det med Adventurens 4"...
Och om man inte sänker farten så mycket in i svängarna så behöver man inte axa så mycket ur svängarna, vilket borde spara på däcken... Check?

Checkat, och det funkade kanon när jag fick på Michelin S12 fram!

Hoke
2007-09-06, 00:04
Vad man tycker om ett däck beror väldigt mycket på vad man vill att det skall vara bra på och på vilken hoj/vikt det sitter på + körstil = därav de olika erfarenheterna...

På min Baggy (300kg på däcken med mig på) är jag kanonnöjd med MT21 fram (som klättrar någorlunda bra i spår till skillnad mot T63:et) samt T63 bak som skottar bra och framförallt till skillnad mot MT21 och crossdäck bak håller för motorvägsfart.
Jag kan säga att MT21 är totalt överläxet Maxxiset på asfalt. På torr asfalt fungerar denna uppsättning väldigt bra i förhållande till hur väl det fungerar på skogsvägar, jag har jagat sporthojar på Bogesundsvägen med kontrollerade tvåhjulställ med mt21 bak och fram...
En till fördel med T63:et bak på asfalt är att det släpper lite mer kontrollerat än mt21:et, det släpper mjukare. Dock släpper det betydligt mer plötsligt än MT21 eller crossdäck om man lägger ner på grus...

Nu har jag nog funnit ett däck som jag helt klart gillar bra fram när jag skall köra grus, skog(mycket bättre än MT21 i dynga) och asfalt, det verkar dessutom hållbart och väldigt vettigt på asfalt för att vara ett crossdäck:
Dunlop 606F, nu saknar jag bara att hitta något ställe som säljer det billigt -förslag?
Efter att kört 85 mil 100% grusbus med det, syns det knappt -och då använde jag det rätt hårt på slutet då jag tappat bakbromsen...

Håkan Månsson
2007-09-09, 19:04
Jaha då har jag slitit ut en uppsättning Mitas... det gick fort... alldeles åt helsike för fort. Fram körde jag C-11 vilket är alldeles för mjukt för att användas på gruset. Det är ett billigt däck men det är ändå inte värt pengarna. Det är bättre än Maxxis IT däcket på asfalt men är inte bra på gruset på nåt sätt. Helt slutkört på 120 mil.... jag menar helt. Bak körde jag på C-04 däcket... det var inte ett enda dugg bra.. halt mitt på och sedan dundergrepp långt ned på sidorna. Passar inte min körstil i alla fall då jag gillar ett förutsägbart däck som släpper gradvis. Detta högg o kastade när sladdarna blev djupa. Har nu slitit på det i 120mil och det är
max en körning kvar så 150 mil är inte nåt bra betyg direkt. Nä dessa kommer jag inte att köra på i fortsättningen... bra pris...1000:- för en uppsättning är inte så illa men för dåligt grepp bak och alldeles för stort slitage på båda. Maxxis Maxcross IT rockar fortfarande fett för mig. Nästa testobjekt blir Mitas C-02. Mönsteret ser bra mycket bättre ut för grus men även detta känns mjukt så hållbarheten är ett frågetecken.

Bakgrund:
=======
Jag kör grus grus grus o grus. Hatar egentligen asfalt och det enda jag är intresserad av är att det inte känns alltför mycket som en full kamel på asfalten så är jag nöjd. Hojen är en KTM 660 på en 170kg torr.

xrvdaniel
2007-09-09, 22:21
JMaxxis Maxcross IT rockar fortfarande fett för mig.

Tror du att det kan vara nåt för min SE? Var köper man?

Gilbert utan XRV
2007-09-09, 22:47
Är det ingen fler än mig som vågat sig på att prova Mitas Dakar? Har en omgång på 640:n och de känns helt ok efter mina referensramar och verkar ha hyfsad livslängd också, efter ca 100 mil förefaller nötningshastigheten betydligt mindre än förra omgången däck jag hade på som var Metzeler Karoo T, efter 250 mil med ca 60/40 grus/asfalt var bakdäcket betydligt under nötmarkeringarna. Tilläggas kan ju att jag knappast är att räkna till de snabbaste mest krävande förarna utan färdas nog mest i ett jämnlångsamt tempo så man får väl ta med det i ekvationen.

jontee
2007-09-10, 18:00
Hej grabbar!
Jag ska testa mitas C-2 nu på absolut höst,kommer tillbaka med hållbarheten nästa vecka.Nu vet jag inte om det passar i denna tråd jag kör ju lill-offroadare
ktm 625 sxc.Jag hämtade däcket i dag och mönstret ser milt sagt brutalt ut.
Jag lovar att misshandla det så bra jag kan.
Mvh jonteee

David P.
2007-09-11, 08:49
Det är ganska intressant att notera hur "länge" däcken på en 950 håller jämfört med en 625. En väns 625 sliter ner samma däck på ungefär halva tiden vid samma körning och även när jag hade min 625 klarade däcken i snitt 80mil. Min 950 brukar klara 160mil på ett normalt offroadbakdäck (förutom TeraFlex=80mil). De ojämna kraftpulserna från en stånka sliter tydligen bra på däcken.

Det låter som man ska prova Maxxis IT nästa gång...

xrvdaniel
2007-09-11, 21:11
Javisst, en 950 är rena sparbössan :mrgreen:

MT21 på min 950:
http://forum.soe.se/attachment.php?attachmentid=19034&d=1180989471

runeo
2007-09-18, 07:42
Hej

Har kört HP2 105 mil med Mitas C02 på ett 3dagars Värmlandsgrus med Anders Jonsson runt Kil.
Första 20 milen var bara konstiga och oförutsägbara på alla underlag, även riktigt mjuk traktorstig.
Sen blev C02 riktigt riktigt bra och pålitliga då profilen "slipats" rätt. Har väl ca 1/3 kvar av höjden på mittdubbraden.
Tycker att det har väldigt mycket "framdäcks"profil att nöta bort innan det börjar fungera lika tryggt som ex.vis T63, som jag körde över 300 mil på HPp2an innan jag bytte till C02.

HP2 nöter faktiskt inte så mycket bakdäck, fastän den är "tungåstark"! Inte om man vill köra fort istf att bara förflytta vägmaterialet in i skogen allafall.

Tror att längden på baksvingen, ryckutjämnare och bra förutsättningar för att hålla däcket i marken gör att det håller klart längre. HP2 är 1 dm längre än BMW GS Adventure.

Må bra
/Rune, som ska testa Mitas E09 140/80-17 på Supermotardhjulen och Trelleborg T644, 120/90-17 på endurohjulen.

David P.
2007-09-18, 08:56
Hoj!

Har nu kört tokslut på 100mil med TeraFlex på min SE och aldrig haft så mkt att göra..

Däcket kan jag endast rekommendera till folk som ska köra mkt sand eller lera och behöver de enorma klackarna, i övrigt tycker jag att det varit ett skitdäck. Riktigt dåligt beteende på landsväg vilket dock var helt väntat. Fruktansvärt dåligt grepp på blöt asfalt, fått krypa runt gathörn då det släppt direkt bara man tittat på gasen. Så det var mer än nödvändigt spännande att ta sig till skogen när det regnade...

Grusväg som ju är det primära den gått funkar det aningen bättre, fast beteendet är väldigt schizofrent. Kan liksom inte bestämma sig för om det vill ha grepp eller inte, o gränsen är väldigt abrupt. Ju mer det bli slitet i mitten desto värre blir givetvis detta beteende. Blivit några rejäla svullnader i bakänden pga detta...

Dessutom har jag haft tre punkteringar på dessa hundra mil, två av dom samma dag. Och det är inte så roligt att kränga detta däck!

Så betyget blir inte högt tyvärr. Passar nog bättre i öknen i Kalifornien! :)

T63 fram däremot kan jag rekommendera! Var lite skeptisk till de låga klackarna men det har faktiskt funkat riktigt bra. Bra grepp och förutsägbart när det släpper. Dessutom bra asfaltsgrepp.

Over and out.

kave
2007-09-18, 10:13
Javisst, en 950 är rena sparbössan :mrgreen:

MT21 på min 950:
http://forum.soe.se/attachment.php?attachmentid=19034&d=1180989471

Samma slitage här. Runt 300 mil i Europa tog kål på däcket. Nabbarna började slitas av ganska fort med stora sprickor i däcket. Man blev orolig att däcket skulle explodera. En annan körde på Karoo 2 (T) och det kördes betydligt hårdare på asfalt och höll i princip lika bra.
Greppet i lös sten och grus var dock svårslaget på MT21.

mudface
2007-09-18, 20:40
Är det någon som har testat Pirelli mt 18 Heavy duty?

http://www.pirellityre.com/en_IT/browser/attachments/pdf/leaflet_on_off_road_2007.pdf

Funderar på något tuffare däck på min 950 adv så 140 bredd är ju det minsta och det här låter väl bra, stabil stomme, användbart på väg och det har höga klackar.

lizzard
2007-09-18, 23:16
Är det någon som har testat Pirelli mt 18 Heavy duty?

http://www.pirellityre.com/en_IT/browser/attachments/pdf/leaflet_on_off_road_2007.pdf

Funderar på något tuffare däck på min 950 adv så 140 bredd är ju det minsta och det här låter väl bra, stabil stomme, användbart på väg och det har höga klackar.

Det däcket blev jag sugen på, synd att det inte fins i 17 tumm, Jag har nu ett mt 17 bak. det är exackt lika som mt16 på listan ovan. det var bra i 30 mil, efter 40 mil är nästan hela klackarna slut...:neutral:
Michelin s12 och h12 höll oxå runt 30-40 grus mil på xr 650in.. Skulle va roligt att prova de renodlade rally däcken, dessert, rallyraid, mm.. de kanske håller lite längre.

mudface
2007-09-19, 18:06
Det däcket blev jag sugen på, synd att det inte fins i 17 tumm, Jag har nu ett mt 17 bak. det är exackt lika som mt16 på listan ovan. det var bra i 30 mil, efter 40 mil är nästan hela klackarna slut...:neutral:
Michelin s12 och h12 höll oxå runt 30-40 grus mil på xr 650in.. Skulle va roligt att prova de renodlade rally däcken, dessert, rallyraid, mm.. de kanske håller lite längre.

De borde väl hålla lite längre men de är ju dubbelt så dyra, mt 18 kostar bara en femhundring på mynetmoto, fast de finns inte i lager just nu och de finns ju inget tråkigare än att beställa något som eventuellt kommer nån gång i framtiden.

xeq
2007-09-19, 19:12
Slängde på ett beggat bakdäck 110 brett, stabilt byggt verkar det vara.
med stora breda skyffla-dubbar mitt på och med stoppklackar i spåren på sidorna.
Polaren med husa 650 tycker det funkar bra.

OK, inte lika mycket mos/tyngd som en SE men däcken har suttit på en 800cc 2takts sidvagnscross med 120 häst från början!
Om de funkar på den borde de teoretiskt va ok även på en SE?

Ett annat alternativ för specialhojar kan vara crossdäck Mefo som finns i 160 bredd!
dyrt dock.

håkans
2007-10-02, 08:28
Tänkte varna lite för masqueruedas.com

har blivit ganska blåst av den killen trots att jag gjort affärer med honom sen 2003
läs hela historien på www.raceshop.se

dock inte cross/enduro däck, men ändå...

lizzard
2007-10-02, 11:12
Fy f*n... sicken dret, jag hadde skrivit ett avtal på papper med underskriffter, på att han skulle betala tillbaka pengarna om inte däcken kom fram inom en viss tid.

MaxiMarcus
2007-10-02, 20:20
Förra helgen åkte jag 55 mil grus, och det var ungefär vad som gick på ett Metzeler MC5. Däcket var i det närmaste nytt innan, och hur det såg ut efter två dagars misshandel av en SuperEnduro kan ni se på bilden. Inte många mil kvar på det!:?

Ivil
2007-10-02, 20:21
Hur i helsike brett kör ni för att få ner ett däck på 55 mil?

lizzard
2007-10-02, 20:42
Förra helgen åkte jag 55 mil grus, och det var ungefär vad som gick på ett Metzeler MC5. Däcket var i det närmaste nytt innan, och hur det såg ut efter två dagars misshandel av en SuperEnduro kan ni se på bilden. Inte många mil kvar på det!:?

Arghh.. Vi måste ha samma fel på våra hojjar, för så ser mina däck oxå ut efter 30-100 mil, beroende på hur hårda vägarna är.. Jag bör altså inte skaffa en SE:-(

MaxiMarcus
2007-10-02, 20:52
Har man aldrig kört en motsvarande hoj som 950SE:n så kan man inte förstå hur mycket det går att sladda. Inte hur kul man kan ha heller. Hur hårt underlaget än är och hur fort det än går så är det bara att dra i gasen för att göra en 100m "powerslide". När jag byter tillbaka till en KTM525 ,som jag hade innan, så känns den som en slö, vibrerande barncykel! Var hoj har sitt element...

DigiMan
2008-02-22, 23:01
Dunlop Geomax Enduro
http://www.dunlop-tires.com/dunlop_euen//tyre_range/motorcycles/off_road/enduro/geomax_enduro/

Tänkte prova en dessa en sväng, bra pengar 1600:-/sats
Hoppas dom är bra...

David P.
2008-02-23, 08:39
Har testat dessa däck och har bara positiva saker att säga om dom!

MEFO Sport Stonemaster:
http://ssl.delti.com/cgi-bin/motorrad.pl?idv=R-124441&cart_id=39366138.1021.7542&dsco=1021&Breite=130&Quer=80&zwischen=-&Felge=18&Speed=*&todo=1&frame=1

Mkt bra styrprecision, bra fäste på praktiskt taget alla underlag, inkl. blöt asfalt(måste provocera det för att släppa) och hyfsad livslängd, Har inte slitit ut det än, men gissar på strax över 100-130mil hård körning men då är det väldigt många timmar grustagskörning som ju inte ger några mil o tala om.
Hyfsat pris dessutom.

DigiMan
2008-02-23, 12:36

MEFO Sport Stonemaster:
http://ssl.delti.com/cgi-bin/motorrad.pl?idv=R-124441&cart_id=39366138.1021.7542&dsco=1021&Breite=130&Quer=80&zwischen=-&Felge=18&Speed=*&todo=1&frame=1

Mkt bra styrprecision, bra fäste på praktiskt taget alla underlag, inkl. blöt asfalt(måste provocera det för att släppa) och hyfsad livslängd, Har inte slitit ut det än, men gissar på strax över 100-130mil hård körning men då är det väldigt många timmar grustagskörning som ju inte ger några mil o tala om.
Hyfsat pris dessutom.

Det var ju riktigt billigt också, kanske man ska prova det nästa gång.

jetskijocke
2008-02-26, 21:10
Hittade lite inlägg nu som ja missade förut, e verkligen inte high på internetforum

Har läst igenom tråden en del och märker att det är jävligt svårt att välja däck. Va sitter det för däck på äventyrs hojar? Om man ska upp i nordnorge på en tur, cirkus 450 mil en resa, vilket däck kan passa bra?
Vill ju helst kunna leta sig fram på stigar man hittar så man kan ta sig en topptur emellanåt :smile:
Men samtidigt inte behöva oroa sig för slitage

HMR
2008-02-26, 22:29
Va sitter det för däck på äventyrs hojar? Om man ska upp i nordnorge på en tur, cirkus 450 mil en resa, vilket däck kan passa bra?

Fram kan du köra lite vad som helst. T ex MT21 även om det är knappt att dom håller så långt. TKC80 har klart sämre offroadgrepp men dom håller ledigt 450 mil.

Bak är det nästan bara TKC80 som håller. Dom har fördelen att även när dom är slut som grusdäck så rullar dom ledigt 150 mil hem på asfalt. I alla händelser så är detta det absolut vanligaste däcket för offroad långresor med stora offroadare.

Ett alternativt bakdäck för långtouring är Heidenau K60. Ganska likt TKC80. Håller länge.

Putteman
2008-02-26, 22:46
Fram kan du köra lite vad som helst. T ex MT21 även om det är knappt att dom håller så långt. TKC80 har klart sämre offroadgrepp men dom håller ledigt 450 mil.

Bak är det nästan bara TKC80 som håller. Dom har fördelen att även när dom är slut som grusdäck så rullar dom ledigt 150 mil hem på asfalt. I alla händelser så är detta det absolut vanligaste däcket för offroad långresor med stora offroadare.

Ett alternativt bakdäck för långtouring är Heidenau K60. Ganska likt TKC80. Håller länge.

Håller med att Continental TKC80 känns som det givna valet bak. Fram så tycker jag du ska fundera på hur mycket asfalt du kommer åka, framgår inte riktigt. TKC80 tycker jag är betydligt trevligare asfaltdäck fram än MT21, men MT21 fungerar. Blir det "hyffsat mycket asfalt men ambitionen att försöka åka grus" så tycker jag TKC80, större delen grus, MT21.

jetskijocke
2008-02-27, 05:06
Det blir mest asfalt. Eller iaf mycket. Jag vet jag kommer få enduroabstinens och dra ut i spåren vare sig ja har motardslicks eller riktiga grovnabbade. Kanske blir Michelin Sirac?

Bör sånna här däck balanseras, eller hur blir det i högfart?

Fan det e inte lätt :X00889X:

Robban
2008-02-27, 05:10
Det blir mest asfalt. Eller iaf mycket. Jag vet jag kommer få enduroabstinens och dra ut i spåren vare sig ja har motardslicks eller riktiga grovnabbade. Kanske blir Michelin Sirac?

Försök få dom balanserade inte så mycket för vibrationerna men för lagrens skull och sen påstås det gå att få lite mer mil av däcken om man balanserar.

HMR
2008-02-27, 12:15

Slöseri på pengar att balansera nabbadäck. Du märker ingen skillnad.

I praktiken så kan du ändå inte köra fortare än 120 km/h med nabbadäck. Även om däcken formellt klarar 160 km/h så innebär högre fart än 120 km/h att temperaturen går upp kraftigt i bakdäcket och slitaget ökar dramatiskt. Vill du att bakdäcket skall hålla länge så glöm konstant hög fart en gång för alla! Eller montera landsvägsdäck.....

Mudder
2008-02-27, 15:36
Jag rekomenderar också TKC80. Jag har åkt ett antal Norgeresor med blandat asfalt/grus och Conti däcken funkar bra. Om man ger fan i att vrida allt för hårt på gasrullen på gruset så kan man få ett TKC80 bakdäck att hålla 600 mil. Norge har ju den fördelen att det blir vattenkylning på däcken också.

PS. Jag har slutat balansera och märker ingen skillnad.

Putteman
2008-02-27, 20:27

Kan bara tala för mig själv. Har aldrig balanserat ett däck på en grushoj, och inte haft några obalans problem. Grövre däck går ju inte särskilt "vibrationsfritt" ändå heller. Har hört talas om att man kanske kan balansera fälgen utan däck, så har man ett bra utgångsläge.

Gilbert utan XRV
2008-02-27, 21:15
....PS. Jag har slutat balansera och märker ingen skillnad.

Och jag har gjort tvärtom, gick från obalanserat till balanserat och tycks märka skillnad till det bättre i fråga om hojens uppförande...

MaxiMarcus
2008-03-01, 20:54
För den som, liksom jag, kör med däckslås så är det nästan ett måste att balansera åtminstone framhjulet. Har man två däckslås bak (och monterat dem mitt mot varann...) kan man nog slippa balansera.
Men en statisk balansering duger fint, jag har gjort en enkel ställning med 4 kullager upptill som man lägger en axel ovanpå. Sen trär man hjulet på axeln och väntar tills den tyngsta punkten på hjulet hamnar nederst, och provar sig fram med lite klistervikter. För att kompensera ett däckslås så kan man lätt klistra på en hel stav!

lizzard
2008-03-03, 21:32
Slöseri på pengar att balansera nabbadäck. Du märker ingen skillnad.

I praktiken så kan du ändå inte köra fortare än 120 km/h med nabbadäck. Även om däcken formellt klarar 160 km/h så innebär högre fart än 120 km/h att temperaturen går upp kraftigt i bakdäcket och slitaget ökar dramatiskt. Vill du att bakdäcket skall hålla länge så glöm konstant hög fart en gång för alla! Eller montera landsvägsdäck.....

Konstig praktik.. Men då vet jag iaf varför mina däck tar slut så fort:mrgreen:
Och landsvägs däcken va inte trevliga i farter över 120 på grus, men med nabbisarna funkar det ju tills självbevarelse driften sätter stopp för gasandet..:neutral:

xrvdaniel
2008-03-03, 22:02

Men går det inte att gå runt "problemet" :-) genom att trycka in rejält med luft när man avser köra långa snabba asfaltssträckor? Då borde man slippa allt för stor värmeutveckling eftersom den mesta värmeutvecklingen kommer sig av att däcket deformeras vid rullning. Om man har rejält lufttryck så är det mest nabbarna som får jobba. I nabbdäck kan man trycka in rejält med luft i utan att det känns skumt att köra eftersom nabbarna flexar.

I alla fall har jag märkt att jag får mina nabbdäck att hålla i evigheter på asfalt när jag har rejält med tryck i dem, minst 3 kg.

HMR
2008-03-04, 08:24
Men går det inte att gå runt "problemet" :-) genom att trycka in rejält med luft när man avser köra långa snabba asfaltssträckor? Då borde man slippa allt för stor värmeutveckling eftersom den mesta värmeutvecklingen kommer sig av att däcket deformeras vid rullning. Om man har rejält lufttryck så är det mest nabbarna som får jobba. I nabbdäck kan man trycka in rejält med luft i utan att det känns skumt att köra eftersom nabbarna flexar.
Bara delvis sant - du pekar själv på varför i sista meningen.

I och med att nabbarna flexar så sker värmeutvecklingen inuti nabbarna. Gummit leder värme dåligt och då kan temperaturen bli mycket hög inuti nabbarna med materialkollaps som följd.

Problemet är att vi nu pratar om STOOR offroadare. Dvs typ 100 hk. Langa på i 160+ i mer än 3 minuter och gummit smälter. På grus är det sällan att man håller hög hastighet en längre tid så där är inte problematiken så uppenbar.

Dvs det jag försöker säga är att 140 km/tim på nabbadäck under en halvtimme i sträck är inte direkt nyttigt för däckets livslängd. Vi som brukar köra Alpbus (http://resmark.se/bmw/alpbus07.pdf) med TKC80 har vid upprepade tillfällen noterat att bakdäcket slits mer på de sista 35 motorvägsmilen hem än under de övriga 200 milen. Trots att vi pumpar i 3 bar inför hemresan.

Möjligen är de speciella ökenracedäcken lite tåligare mot värme. Men de har så öppet mönster så att de slits ut snabbt ändå.

xrvdaniel
2008-03-04, 08:36
Langa på i 160+ i mer än 3 minuter och gummit smälter.

Jag har testat 160+ på både AT och SE i timmar i sträck med MT21 och lever fortfarande. Däckstemp var ok. Men ok, det kanske är så att jag aldrig hittils kört hem förränn mitt bakdäck är slut så jag har kanske aldrig testat 160+ med nabbar kvar på bakdäcket ;-)

David P.
2008-03-04, 19:51
Jag har testat 160+ på både AT och SE i timmar i sträck med MT21 och lever fortfarande. Däckstemp var ok. Men ok, det kanske är så att jag aldrig hittils kört hem förränn mitt bakdäck är slut så jag har kanske aldrig testat 160+ med nabbar kvar på bakdäcket ;-)

Har faktiskt testa köra 15mil i praktiskt taget fullt järn med SEn, motorväg mellan 180-230(på mätarn). Riktigt ont i nacken men däcken hade faktiskt klarat sig(T63 vid tillfället)... Helt otroligt att det höll när man tänker på det!

Blixten
2008-03-10, 19:20

MEFO Sport Stonemaster:

Hyfsat pris dessutom.

Forfarande lika positiv? har du testat framdäcket också?
Var ju riktigt billiga jmf med mycket annat...

David P.
2008-03-10, 19:41
Forfarande lika positiv? har du testat framdäcket också?
Var ju riktigt billiga jmf med mycket annat...

Jepp, ska snart beställa ett gäng till. Framdäcket har jag inte testat, kör med ett MT32 nu som funkat väldigt bra. Fast kanske inte världens grymmaste bromsgrepp på asfalt...

Kenpro
2008-03-13, 18:47
Hur får ni MT 21 o hålla bortåt 200 mil? mina är riktigt dåliga vid 50 mil o slut så corden är framme vid dryga 100

David P.
2008-03-13, 20:18
Hur får ni MT 21 o hålla bortåt 200 mil? mina är riktigt dåliga vid 50 mil o slut så corden är framme vid dryga 100

Helt obegripligt. 80mil är max vad jag lyckats få ut o då var det tokslut. Men det beror ju givetvis på hur kul man vill ha.. :)

xrv
2008-03-17, 10:27
Beställde några olika Mefo Sport på McDackonline sent på kvällen den 11'e, leverans förmiddagen idag (den 17'e). 5.5 dygn från beställning till leverans (inklusive en helg) är rätt bra! Skall bli intressant att prova.
Lägger upp lite jämförande bilder också för den som är intresserad. Lättare att se på flera bilder än den enda som ligger på hemsidan. Ett slut MT21 fick ställa upp som referens bak. Ett lite fräschare fram.

Bakdäck:
Mefo sport F99 140/80-18 ISDE Master, Art nr R-124453, 659.7kr
MFC11 130/80-18 Stone Master, Art nr R-124441, 636.3kr
130-däcket är betydligt bredare än 140-däcket omonterat, även om man räknar bort de högre klackarna.
Fram:
Mefo Sport MFC14 90/90-21 MX Master, Art nr R-124454, 487.3kr (Bilden var visst lite suddig, sorry).

surfted
2008-03-24, 10:42
Xrv:

Väntar spännt på mer info om mefo däcken. De verkar ju väldigt lovande! = )
Tror ni de pallar en hp2:a?

David P.
2008-03-24, 12:32
Xrv:

Väntar spännt på mer info om mefo däcken. De verkar ju väldigt lovande! = )
Tror ni de pallar en hp2:a?

Skulle nog rekommendera StoneMaster isf tack vare utformningen av klackarna. De andra däck jag haft på SE har haft en tendens att vika klackarna, dock ej MEFO. Pallar dom en SE så pallar dom en HP2!

EVILPAUL
2008-03-24, 18:56
Någon som testat Maxxis M6001 Intermediate Terrain? Och i såfall vad tycktes? Miltal?

nilzz
2008-03-24, 20:23
Ni som provat Mefo Sport, tror ni det funkar på en Husaberg och grusvägskörning för en tripp på ca 130-140 mil? Lugn körning är det som det kommer att vara.

ubbe.f
2008-03-24, 20:26
Någon som testat Maxxis M6001 Intermediate Terrain? Och i såfall vad tycktes? Miltal?
Har inte testat än men snart kan du få veta:lol:

tobbeviking
2008-03-24, 20:50
Har inte testat än men snart kan du få veta:lol:
Intressant... har sneglat på dom däcken jag med.
Inte så stor hoj, men 17kräksmåtum gör utbudet på prisvärda sulor ganska smalt.
//Tobbe

Nike68
2008-03-24, 21:46
Vem saluför dessa i svedala?? (M6001)

ubbe.f
2008-03-25, 08:48
Finnes nu på sten&grus!!! Tänkte jag skulle testa dom på 100% om det är något att ha!!!

xrv
2008-03-31, 06:03
Beställde några olika Mefo Sport ...
Bakdäck:
Mefo sport F99 140/80-18 ISDE Master, Art nr R-124453, 659.7kr
MFC11 130/80-18 Stone Master, Art nr R-124441, 636.3kr
130-däcket är betydligt bredare än 140-däcket omonterat, även om man räknar bort de högre klackarna.

Citerar mig själv här. Provar nu MFC11-däcket. VARNING! Tokmjukt, försvinner i bra fart trots försiktig åkning. Ormar sig vid gaspådrag så att jag var tvungen att kolla om jag verkligen drog fast bakhjulet... Inget för STOOOR offroad. Hyfsat grepp på stenskravel dock.
Kanske håller 100%-aren ut.
Edit: Finns en kommentar till på sidan 37.

David P.
2008-03-31, 19:56
Citerar mig själv här. Provar nu MFC11-däcket. VARNING! Tokmjukt, försvinner i bra fart trots försiktig åkning. Ormar sig vid gaspådrag så att jag var tvungen att kolla om jag verkligen drog fast bakhjulet... Inget för STOOOR offroad. Hyfsat grepp på stenskravel dock.

Jäkligt intressant att höra en rakt motsatt recension. Däcket funkade precis lika bra som T63 på min SE. Och är iaf uppe i 100mil f.n. T63 klarade 130mil. Kan det vara breda tillverkningstoleranser som ger olika däckuppträdanden?

mudfacetony
2008-03-31, 21:25
Jäkligt intressant att höra en rakt motsatt recension. Däcket funkade precis lika bra som T63 på min SE. Och är iaf uppe i 100mil f.n. T63 klarade 130mil. Kan det vara breda tillverkningstoleranser som ger olika däckuppträdanden?
faktorer som påverkar slitaget enormt är ju temperaturen i backen samt lufttrycket i däcken.. för min egen del kan det skilja en 30% på livslängden beroende på ovan nämnda parametrar.. kör själv på tera-flex bak på min 950 se, och är helt nöjd med grusskyfflingskoefficienten8-) och livslängden (ca120mil) mvh tony

xrv
2008-03-31, 21:51
Men det var väl det andra dëcket (140-18tum) som du länkade till tidigare...?!
Jag kör med två bar och tempen har inte varit över tio I luften, strax över fruset I marken. Det borde knappast göra däcket mjukare... ;-)

David P.
2008-03-31, 22:37
faktorer som påverkar slitaget enormt är ju temperaturen i backen samt lufttrycket i däcken.. för min egen del kan det skilja en 30% på livslängden beroende på ovan nämnda parametrar.. kör själv på tera-flex bak på min 950 se, och är helt nöjd med grusskyfflingskoefficienten8-) och livslängden (ca120mil) mvh tony

Haha, se där. Själv tycker jag att TerraFlux är det sämsta däck jag testat. 100mil så var det slut. o de första 80 milen okörbart på allt annat än lös sand.

Jag testade 130 StoneMaster, kört det runt 1,5 bar. Sitter fortfarande på SEn. Blir ett likadant nästa gång, förmodligen med dito framdäck.

xrv
2008-04-01, 06:06
Jag testade 130 StoneMaster, kört det runt 1,5 bar. Sitter fortfarande på SEn. Blir ett likadant nästa gång, förmodligen med dito framdäck.

I så fall må jag säga att det är anmärknigsvärd skillnad!!!
Antingen på däck i olika batcher eller på personers uppfattning om vad som är bra. Skulle det vara så att vi faktiskt åker på lika dana däck så kan vi ju nästan lägga ner tipsen på vad som är bra och dåliga däck :roll:

Jag hade åkt tio lugna mil när klackarna var snedslitna 5mm och Flatout konstaterade att "Det där är snart slut...". Skall dock prova sänka till 1.5 bar, om det nu skulle vara någon skillnad.

David P.
2008-04-01, 08:15
Skulle det vara så att vi faktiskt åker på lika dana däck så kan vi ju nästan lägga ner tipsen på vad som är bra och dåliga däck :roll:

Jepp, verkar vara dags. Eller anlita proffsförare som vet vad dom pratar om ist för vårt dravel... :)

mudfacetony
2008-04-01, 09:06
[quote=David P.;328009]Haha, se där. Själv tycker jag att TerraFlux är det sämsta däck jag testat. 100mil så var det slut. o de första 80 milen okörbart på allt annat än lös sand.

ja, nog e dom lite vingliga ibörjan pga nabbhöjden, men på grus greppar det bra, tycker jag. va körde du på för lufttryck? 1:a bakdäcket hade jag 1.6 i, vilket va alldeles för mycket. blev vingligt, släppte hejdlöst på asfalten och stora flisor lossnade av nabbarna samt att det höll, typ 70mil. har nu ca 0.8-1.0 i tryck och klackarna slits helt jämnt, samt att greppet på asfalten ökade. på blöt grusväg är nästan greppet för bra, blir roligare när det är halvslitet, så man kan åka b r e t t..:X-X
mvh

xrv
2008-04-01, 09:18
Jepp, verkar vara dags. Eller anlita proffsförare som vet vad dom pratar om ist för vårt dravel... :)

Mer dravel, men en proffsförare skulle ju ge ännu sämre råd. Dom kör ju inte som en annan oproffsig amatör... Att meningarna går isär så mkt på dessa däck är ändå intressant. Ett MT21 är det inte alls så stor variation i omdömena på. Kan det vara så att dessa är extra känsliga för körstil och lufttryck?!

David P.
2008-04-01, 14:18
[quote=David P.;328009]Haha, se där. Själv tycker jag att TerraFlux är det sämsta däck jag testat. 100mil så var det slut. o de första 80 milen okörbart på allt annat än lös sand.

ja, nog e dom lite vingliga ibörjan pga nabbhöjden, men på grus greppar det bra, tycker jag. va körde du på för lufttryck? 1:a bakdäcket hade jag 1.6 i, vilket va alldeles för mycket. blev vingligt, släppte hejdlöst på asfalten och stora flisor lossnade av nabbarna samt att det höll, typ 70mil. har nu ca 0.8-1.0 i tryck och klackarna slits helt jämnt, samt att greppet på asfalten ökade. på blöt grusväg är nästan greppet för bra, blir roligare när det är halvslitet, så man kan åka b r e t t..:X-X
mvh

Körde det runt 1 bar, fick ha fälglås till det. Tyckte att det var väldigt abrupt när det släppte, inget vidare att sladda med. Efter ett tag var det dessutom helt platt o okörbart. Dessutom är våtgreppet på asfalt totalt obefintligt! Skrev lite om vad jag tyckte några sidor tillbaka. Fördelen med det var att det såg väldigt maffigt ut.. :)

XRV: Håller med, att våra meningar kan gå så brett isär är väldigt intressant, T63 o MT21 har ju som du säger inte alls lika spretiga omdömen. Börjar tro att däcken skiljer från exemplar till exemplar. Får väl se om nästa StoneMasterdäck är lika bra/dåligt.

lizzard
2008-04-01, 15:35
Var man bor borde oxå spela in på hur däcken slits och upplevs..
Har man mest lösa grusvägar med grus av den finare karaktären i sin närhet, så håller ju oftast däcken längre.
Har man som vi har här uppe, mest hårda vägar och med grövre grus som beläggning, ja då sliter det däcken snabbt som fan! Högt lufttryck och grov beläggning på vägen verkar va den sämsta kombinationen för ett däcks överlevnad :8-8x: Sedan spelar väl körstil in oxå. Men skillnaden mellan vissa däck är ju enorm! Förra t63 bak = 200-300 mil beroende på vad man räknar som slut. Sista pirelli mt 17 enduro bak = 40 mil och nästan helt slätt! Lufttryck på båda däcken cirka 1,4. Hoj, tenere 750. Körstil, Enbart grus bus, alltså inge fis åka för att handla eller liknande.. :8-8x:

DigiMan
2008-04-01, 20:50
Haha, se där. Själv tycker jag att TerraFlux är det sämsta däck jag testat. 100mil så var det slut. o de första 80 milen okörbart på allt annat än lös sand.

Själv körde jag en snabb långresa med TerraFlex däcket under en helgtripp till härjedalen på >95% grus, när det väl är inkört så har man ett lättkört däck utan negativa överaskningar, totalt hållbarhet 110mil med riktigt hög snitthastighet (1,6 BAR).

Blixten
2008-04-01, 21:28
Någon som provat Maxxis M6006? kostade inte många pengar på dackonline.

DigiMan
2008-04-03, 00:44
Någon som provat Maxxis M6006? kostade inte många pengar på dackonline.

Jag funderar på att prova Maxxis M7000, bra pris 140/80-18 kostar 695:- och 80/100-21 kostar 493:-.
Distributör är Amring.
http://www.amring.se/2008-maxxis.pdf

ON_mille
2008-04-13, 09:36
Det är ingen som har kollat med någon av dessa grabbar vad dom kör med för däck? dom borde ju veta vad som duger till långturer:-P
http://lh3.ggpht.com/olof.noren/SAHExnwjyVI/AAAAAAAAARI/ugnSBA_iFyM/IMG_0886.JPG?imgmax=512
Såg hojen i Bangkok i februari, den va från Nedrerländerna

Blixten
2008-04-15, 22:29
Tänkte köpa ett nytt bakdäck. Har tidigare haft 140 eller 130 som bredd bak till min adventure. Hur mycket smalare går det att ha på fälgen? Hittade maxxis däck som var 120 till en billig peng. Det borde väl fungera eller blir det för smalt?

Axl
2008-04-15, 22:39
Tänkte köpa ett nytt bakdäck. Har tidigare haft 140 eller 130 som bredd bak till min adventure. Hur mycket smalare går det att ha på fälgen? Hittade maxxis däck som var 120 till en billig peng. Det borde väl fungera eller blir det för smalt?

Jag kör med MAXXIS Max-Cross IT 110/100-18, funkar kanon.

Dirty
2008-04-16, 08:40

Beror väl lite på hur bred fälg du har. På en orginalfälg till en 950 skulle jag själv då inte gå under 140. Nu har jag så tur att jag har 2 uppsättningar varav en är smalare och på den går det nog stoppa nästan vad som helst.

Dock blir nog livslängden på smalare däck ännu kortare.

/Johan

xrv
2008-04-18, 06:41

Citerar mig själv igen! (Det är Mefo Sport som det gäller). Har nu kör 100% Offroad på däcket. Fungerade faktiskt betydligt bättre än förväntat, dvs inget att anmärka på greppmässigt. Slets inte så mkt som jag befarade heller. Men det tycks inte tåla asfalt över huvud taget alltså (för mig i alla fall).
Fast nog slits det betydligt fortare än jag kan acceptera, så några fler blir det inte för mig.

Edit: Däcket SLUTKÖRT efter 124 relativt försiktiga mil. Med ett MT21 och motsvarande körstil så hade jag haft 150 mil kvar i däcket. Sista fyra milen hem innan byte blev skojjiga, nysladdad väg och obefintligt fäste, det gick BRETT :-)

Hälge
2008-04-18, 09:26

Som sagt tidigare. Maxxis Cross IT 110/100-18 mäter man däcket så är det ca 130mm brett.

Blixten
2008-04-18, 10:45
Nu har jag beställt Maxxis 6006 120/80 18 http://ssl.delti.com/cgi-bin/motorrad.pl?idv=R-139903&cart_id=41376403.1021.24490&dsco=1021&Breite=120&Quer=80&zwischen=-&Felge=18&Speed=&todo=1&frame=1

Kostade bara 496. Har haft TKC 80 men de höll inte alls lika länge som vanligt, samma nivå som T63. Kan att ha att göra med att de var tillverkade i Korea.

Återkommer med recention senare.

ubbe.f
2008-04-18, 11:45
Intressant... har sneglat på dom däcken jag med.
Inte så stor hoj, men 17kräksmåtum gör utbudet på prisvärda sulor ganska smalt.
//Tobbe
Körde 100% på maxxis it fram+ 6001 bak kommer nog inte åka på andra däck, tycker dom var skit bra greppade riktigt bra både fram å bak, vet inte hur länge dom håller än men dom pallade 30 mil i varierat under lag utan några otäcka släpp:tummenupp:

enduroemil
2008-04-21, 20:56
Nån so vet om maxxis 6006 eller liknande (vad de andra däcket nu hete)finns i 17 tum att få tag på? I deras brochyr som fanns länkad verkar de finnas ett 17 tum men jag hittar ingen som säljer.

Lokala mecken hade ingen i sina 4 olika kataloger i blädrade igenom :X00889X:

Putteman
2008-04-21, 21:21
Som sagt tidigare. Maxxis Cross IT 110/100-18 mäter man däcket så är det ca 130mm brett.

Detta omtalade däcket verkar ju även finnas i 120 bredd. Någon som testat på skitbred 950 Adv. fälg? Brukar ha 140 brett MT21 på, men söker alternativ. Visst borde man ha en smalare grusfälg för att kunna välja däck, men jag råkar ha två uppsättningar original.

Någon som testat något annat lågprisdäck som är tillräckligt brett för den här cykeln? Inte TKC80, T63 eller så, utan lite lägre prisklass tänkte jag.

ubbe.f
2008-04-23, 11:23
Nån so vet om maxxis 6006 eller liknande (vad de andra däcket nu hete)finns i 17 tum att få tag på? I deras brochyr som fanns länkad verkar de finnas ett 17 tum men jag hittar ingen som säljer.

Lokala mecken hade ingen i sina 4 olika kataloger i blädrade igenom :X00889X:
M6006 finns på mc däck online att köpa:-) i 130-80-17!!!

cybertron
2008-04-23, 19:51
hej
det verkar som alltid finnas kunnigt folk här på soe, så jag ställer en liten fråga till er...

Jag har en tt600s, med t63 däck på, nu börjar dock bakdäcket ta slut ( åkt ca 300 mil varav 95% asfalt)
Nu söker jag ett mer gatvänligt alternativ, men vad? Priset får gärna vara lågt utan att däcket är livsfarligt?

Ideer mottages tacksamt

enduroemil
2008-04-23, 22:13
M6006 finns på mc däck online att köpa:-) i 130-80-17!!!

Gör det? Ska leta i morgon när jag inte är trött, jag är inte så förtjust i deras design på sidan. Jag är mera typ... Ja en smili säger ganska mycket. :-x

lizzard
2008-04-24, 00:27
hej
det verkar som alltid finnas kunnigt folk här på soe, så jag ställer en liten fråga till er...

Jag har en tt600s, med t63 däck på, nu börjar dock bakdäcket ta slut ( åkt ca 300 mil varav 95% asfalt)
Nu söker jag ett mer gatvänligt alternativ, men vad? Priset får gärna vara lågt utan att däcket är livsfarligt?

Ideer mottages tacksamt

Tror att det står mycket om just det du frågar, i den här tråden, men det är ju en hel del att läsa igenom:-D: Så jag gör ett försök :?

Först behöver man ju veta vad du har för krav på däcken?
Ska de användas till 90% asfalt pendling, men ändå kunna klara lite enkel grus lek då och då, samt ha en ganska lång livslängd?
Då föreslår jag nog tex, continental TKC80, Bridgestone TW modellerna.
Har för mej att icer här på forumet åkte en del, på dom på sin forest-fighter gsx-r. Han gjorde även någon tur till isle of man, på någon av bridgestone TW modellerna. (tror det va något av de nedersta längst till höger på den här sidan http://www.bikebandit.com/product/3395 )

Men vill man ha det där goa greppet som släpper mjukt och fint, och är lätt kontrollerat.. Ja då är det nog bara de där tråkiga däcken som slits fort, som är aktuella:grin: Desto mer enduro/cross lika däcken är, desto bättre kommer de att va på grus:-D:

Några fler idéer kanske ploppar upp på denna sida.
http://www.ta-deti.de/ta/tires/tirespic.html

cybertron
2008-04-24, 11:03
Tror att det står mycket om just det du frågar, i den här tråden, men det är ju en hel del att läsa igenom:-D: Så jag gör ett försök :?

Först behöver man ju veta vad du har för krav på däcken?
Ska de användas till 90% asfalt pendling, men ändå kunna klara lite enkel grus lek då och då, samt ha en ganska lång livslängd?
Då föreslår jag nog tex, continental TKC80, Bridgestone TW modellerna.
Har för mej att icer här på forumet åkte en del, på dom på sin forest-fighter gsx-r. Han gjorde även någon tur till isle of man, på någon av bridgestone TW modellerna. (tror det va något av de nedersta längst till höger på den här sidan http://www.bikebandit.com/product/3395 )

Men vill man ha det där goa greppet som släpper mjukt och fint, och är lätt kontrollerat.. Ja då är det nog bara de där tråkiga däcken som slits fort, som är aktuella:grin: Desto mer enduro/cross lika däcken är, desto bättre kommer de att va på grus:-D:

Några fler idéer kanske ploppar upp på denna sida.
http://www.ta-deti.de/ta/tires/tirespic.html

du har träffat helt rätt, 90% asfalt och sen någon gång lite grus/skog (blir tyvärr mindre än jag hade hoppats pga. tidsbrist....barnen kommer i första hand...)
men som sagt, asfaltspendling är det mycket av! så lång livslängd är att föredra..

skall kika på tkc80 däcken..

Edit: Hur är michelin Sirac?

sundström
2008-04-24, 15:54
du har träffat helt rätt, 90% asfalt och sen någon gång lite grus/skog (blir tyvärr mindre än jag hade hoppats pga. tidsbrist....barnen kommer i första hand...)
men som sagt, asfaltspendling är det mycket av! så lång livslängd är att föredra..

sirac är kalas på asfalt men skit på grus ,körde sirac på xt 600:an när jag pendlade till jobbet höll minst en säsong iallafall med 300 mil i månaden så slitstarka var dom

SvenG
2008-04-24, 19:59
sirac är kalas på asfalt men skit på grus

Torrt grus går väl hyfsat och blöt asfalt blir lite halkigt men annars håller jag med.

/SvenG

lizzard
2008-04-24, 23:35
Jag håller oxå med tidigare talare. Michelin anake är oxå ett bra asfalt val.

Men jag skulle helt klart titta på tkc80, eller bridgestone tw serien om jag va du, bridgestone är troligtvis billigare..

Ett alternativ till är ju oxå att tex köpa mitas, barum, eller cheng chin hård bane däck. Då får man billiga däck som håller skapligt bra på asfalt, så länge man tänker på farten.. De är ju inte bäst på varken grus eller asfalt, men de är bättre på grus än de mer landsvägs betonade däcken, och desutom kostar de säkert inte mer än hälften av vadd tkc80 och mt21 gör.

Ett michelin t63 bör väl hålla 300mil på din tt, om du tar det lugnt på asfalten.
Ett cheng chin typ c750 eller vad de heter? bör nog hålla runt 150-200 mil, men det kostar nog inte mer än hälften av vad t63 gör;-)

Ska man någon gång ut på grus och busa, ja då tycker nog jag personligen att det är trevligast att ha någorlunda grepp iaf. Och det greppet man behöver är ju greppet i löst grus, annars kan det bli både farligt och avskräckande att åka grus:neutral:

Jag åkte med anake på teneren den första tiden, och det blev inte roligt eller säkert att köra grus innan jag fick på ordentliga däck, typ t63.
Nu är ju iof jag van att köra grus med tex xr650 och rena crossdäck, så jag kanske är lite bortskämd med grepp och liknande från tidigare erfarenheter..:twisted:

Nämnas bör kanske att det är 100 gånger säkrare att köra grus med vettiga däck, och kunna reda ut en del missar, än att åka på däck som tvär släpper. Väldigt otrevligt när man miss bedömer farten en aning, och måste tvär bromsa in i en kurva, då släpper de landsvägs betonade däcken oftast ordentligt:mrgreen:

DigiMan
2008-04-24, 23:53

Jag tror att Pirelli MT/90 skulla passa dig bra, jag och några jag åkt med använder med fördel dessa på långresa där det blir mycket asfalt och inte alltför avancerat grusbus.
håller bra många mil om man inte har alltför tung last och håller igen lite på toppfarten och accet.
Jag har kört dessa med 2,6 BAR i bak och 2,2 BAR i fram

Pirelli själva anger:
70% On-road/30% Off-road design

Tread pattern with large central knobs for straight riding stability and general V-shape orientation for great traction and breaking

Excellent high-speed stability even when fully loaded thanks to size optimized carcass

Superb wet/dry grip due to new silica thread compound that offers also mileage and regular tread wear performance

Same 0° steel belt radial sizes specially developed for heavy usage (desert and sand) on new generation big enduro bikes

S-rated for speeds up to 113 mph

DOT approved

KTM 950 Adventure specific tire available and has a V-rating for speeds up to 149 mph

Matching MT 90 Scorpion Front tire available

cybertron
2008-04-25, 02:46
jag tackar för alla tankar och kommentarer!! kanonbra!

Så..

TKC80
Pierlli MT/90
Bridgestone TW serien
Michelin Sirac
Michelin Anakee

nu har jag ett gäng däck att kika efter, nu skall man bara hitta en bra butik att köpa dem i också:D

skall börja med att se vad mina lokala mc-butiker tar för dessa däck och sen se vad nätet tar för dem.

tack

Lynd
2008-04-25, 07:08
www.mcdackonline.com (http://www.mcdackonline.com)
www.stenogrus.com (http://www.stenogrus.com)

ftcpdrv
2008-04-25, 07:39
[QUOTE=Lynd;331806]www.mcdackonline.com (http://www.mcdackonline.com)

Varför kan man inte söka på ett däck, krånglig sida om jag får tyck ?]

Lynd
2008-04-25, 16:21
[quote=Lynd;331806]www.mcdackonline.com (http://www.mcdackonline.com)

Varför kan man inte söka på ett däck, krånglig sida om jag får tyck ?]

Inte om du vet vad du har för dimension på däcken! Sen listar man bara efter pris! :tummenupp:

DigiMan
2008-04-26, 00:26
[quote=ftcpdrv;331812]

Inte om du vet vad du har för dimension på däcken! Sen listar man bara efter pris! :tummenupp:

Eller under Urval av fordonstyper
välj Honda
sedan XRV 750 AT

cybertron
2008-04-27, 03:02
om jag har 130x80x18 i däckdimension på min hoj nu, kan jag ha 120x80x18 eller 140x80x18 istället utan problem?

EVILPAUL
2008-04-27, 07:55
"Cybertron"

Jag åker ungefär som du beskriver. Du ska ha TKC 80 utan att tveka. Mer asfalts betonat än så så kan man lika väl byta hoj till landsvägs hoj. Jag kör normalt på de däcken bak. Brukar ha MT21 fram och det är helt ok livslängd. Jag är som du inte gjord av pengar, har familj o hus så. Just nu har jag Maxxis m6001 bak och det är helt uderbart på grus men inget att ha på asfalt. Var med på 100% så det är därför.

sundström
2008-04-27, 08:13
[quote=cybertron;331990]om jag har 130x80x18 i däckdimension på min hoj nu, kan jag ha 120x80x18 eller 140x80x18 istället utan problem?[/quoo

120 bredd borde funka kanske till och med 110 beror på fälgbredden ,140 beror på hur mycket frigång du har nu till kedja och sving osv.profilhöjden som du skrev 80 på alla dimensionerna bör nog ändras i förhållande till bredden tex 130/80,120/90,eller110/100

cybertron
2008-04-27, 15:56
"Cybertron"

Jag åker ungefär som du beskriver. Du ska ha TKC 80 utan att tveka. Mer asfalts betonat än så så kan man lika väl byta hoj till landsvägs hoj. Jag kör normalt på de däcken bak. Brukar ha MT21 fram och det är helt ok livslängd. Jag är som du inte gjord av pengar, har familj o hus så. Just nu har jag Maxxis m6001 bak och det är helt uderbart på grus men inget att ha på asfalt. Var med på 100% så det är därför.

Ok, det låter ju prima, är väl inne på antingen sirac eller tkc80. Lutar åt tkc80 då jag behåller framdäcket (mt21)

120 bredd borde funka kanske till och med 110 beror på fälgbredden ,140 beror på hur mycket frigång du har nu till kedja och sving osv.profilhöjden som du skrev 80 på alla dimensionerna bör nog ändras i förhållande till bredden tex 130/80,120/90,eller110/100

ok, det låter prima :D

Putteman
2008-04-28, 21:06
Måste bara dela med mig av att man ibland kan bli lite förvånad över priser. Förra året köpte jag några Pirelli MT21 140/80 - 18 från Sten o Grus. Kostade då 670:-/st. Nu vill dom ha 840:- för samma dimension. Säkert är det så att Pirelli har höjt priset.

Men det lite förvånande var att jag idag ringde och beställde lite annat ifrån Lelles i Uppsala, och passade på att fråga vad dom tog för MT21. 790:- för den dimensionen. Alltså är inte alltid internetshopparna billigast. Jag har bara varit nöjd kund hos Sten o Grus, så inget ont om dom. Men 950 kubik äter MT21 till frukost, och jag handlar där det är billigt.

David P.
2008-04-28, 21:20
Men 950 kubik äter MT21 till frukost, och jag handlar där det är billigt.

Håller med dig Putte. Efter helgens aktiviteter är mitt 1400kronors bakdäck nära nog förpassat till den stora däckhögen. Provade Dunlops Rally Raid då jag inte kunde få tag i MEFO StoneMaster, väldigt nöjd med det förutom att det försvann väldigt fort. Men det är väldigt svårt att uttala sig om slitaget då helgen blev väldigt extrem vad gäller sladdande.

Såg förresten att MEFO StoneMaster är identiskt med Mitas C03 StoneKing(tror jag det hette). Så då kan man ju testa det med..

Såg att Mitas hade ett däck som hette Dakar, nån som testat?

sundström
2008-04-28, 21:33
Måste bara dela med mig av att man ibland kan bli lite förvånad över priser. Förra året köpte jag några Pirelli MT21 140/80 - 18 från Sten o Grus. Kostade då 670:-/st. Nu vill dom ha 840:- för samma dimension. Säkert är det så att Pirelli har höjt priset.

Men det lite förvånande var att jag idag ringde och beställde lite annat ifrån Lelles i Uppsala, och passade på att fråga vad dom tog för MT21. 790:- för den dimensionen. Alltså är inte alltid internetshopparna billigast. Jag har bara varit nöjd kund hos Sten o Grus, så inget ont om dom. Men 950 kubik äter MT21 till frukost, och jag handlar där det är billigt.

638 hos www.myNETmoto.com (http://www.mynetmoto.com/) för mt21 140/80 men då krävs några uppsättningar för o täcka upp frakten 25 euro för 1-3 däck

Dr.Bike
2008-04-29, 08:35
Tack alla som bidragit med tips och råd om asfaltinriktade offroaddäck.

Det blev ett set Pirelli Scorpion beställt tillslut.

Hälge
2008-04-29, 08:47
vart får man tag på Mitas däck?

Green
2008-04-29, 09:22
MCSport i Märsta (Olle Ohlsson).

lizzard
2008-04-29, 10:51
Hojdäck.se (http://hojdack.se) har billiga däck, kollade precis vad priset på en uppsättning maxis 6001 skulle kosta till lc4:an.
Priset med frakt blev runt 800kr för både framdäck och bakdäck!
Det är billigare är ett bakdäck hos den lokala handlaren :oox:

Hoke
2008-04-29, 11:22
Frågan är hur man handlar hos hojdäck.se, jag har senaste månaden bara fått en sida där det står:
Server Error in '/' Application.

Object reference not set to an instance of an object.

Osv...

xrv
2008-04-29, 11:35
Jag såg den faktiskt i en minut idag, men när jag klickade på ngt så dök den.

Tony
2008-04-29, 14:42
Frågan är hur man handlar hos hojdäck.se, jag har senaste månaden bara fått en sida där det står:
Server Error in '/' Application.

Object reference not set to an instance of an object.

Osv...

Var inne igår kväll...idag har den varit nere hela dagen.
Men iaf när jag skulle betala så skulle man ange kortnummer på en sida som var okrypterad...så då sket jag i det, vågar fan inte lämna ut kortnumret på en vanlig http förbindelse...dom hävdar att det är 100% säkert eftersom de kör "3d secure", men sidan är ju fortfarande http...
nån som är insatt i sånt?

lizzard
2008-04-29, 22:41
Sidan har funkat perfa för mej, de gångerna jag har kollat runt8-) Beställa har jag inte provat ännu.. kan man inte välja att betala på annat sätt, alltså skriva i en manuell betalning via internett?

HMR
2008-05-06, 20:17
Kom hem igår från en 185 mil lång runda genom Polen & Litauen på F800GS.

http://resmark.se/photo/litauen.jpg

Startade med nytt MT21 fram (1.80) och nytt Karoo bak (2.50). Vi körde på alla sorters vägar bl a mycket riktigt mjuka sandvägar.

Bakdäcket slets från 12 mm mönsterdjup till 8.5 mm. Betyder att det torde hålla drygt 300 mil som bra grusdäck plus 100 mil asfalttransport hem. Summa 400 mil. Det är mycket bättre än jag väntade mig.

Karoo har betydligt bättre fäste på mjukt/halt underlag än TKC80 så det är glädjande att det torde palla för en 400 milatur. Framdäcket slets en hel del men det är ingen tvekan om att det håller betydligt längre än bakdäcket.

David P.
2008-05-06, 21:00
Då jag inte fick tag i Mefo har jag testat Dunlop 908 Rallye Raid där bak för att se om det var värt dubbla priset mot Mefo/Mitas (1400:-) och kan konstatera att det inte kommer hålla 100mil. Då snackar vi visserligen ganska hårda grusmil, men jag tycker det borde hålla lite bättre. Mkt bra mönster med relativt höga klackar, avlånga större klackar i mitten o fint grepp utan att vara överdrivet, förutsägbart helt enkelt. Även mkt fint grepp på asfalt, dock ej testat på blöt asfalt. Finns tyvärr bara i 140. Hade varit ett perfekt däck om det inte vore för livslängden!

Fram testade jag Michelin Desert. tyvärr verkar det inte hålla mycket längre än bakdäcket. Fint grepp men lite instabilt.

Börjar komma fram till slutsatsen att stora hojar inte är värda dyra däck. Ska dom inte hålla 100mil kan dom ju åtminstone vara billiga!

DigiMan
2008-05-06, 23:19
Eftersom jag ska åka på långresa till södra Norge med mycket asfalt så la jag på Pirelli Scorpion A/T, det kändes ganska oroligt ifram när man var ute på en nyhyvlad grusväg, på asfalt och bättre grusvägar verkar dom kanon, det blir knappast attackkörning på grusvägar på en +200mila resa med 30-50mil/dag.

Dirty
2008-05-07, 21:19
Eftersom jag ska åka på långresa till södra Norge med mycket asfalt så la jag på Pirelli Scorpion A/T, det kändes ganska oroligt ifram när man var ute på en nyhyvlad grusväg, på asfalt och bättre grusvägar verkar dom kanon, det blir knappast attackkörning på grusvägar på en +200mila resa med 30-50mil/dag.

Av dom erfarenheter jag har klarar scorpion allt utom lera och vått gräs riktigt hyfsat för att vara ett däck man kan ta på en 1000mila resa.

Förra våren under tjällossningen var det lite spännande på scorpiondäck ...var lite som lera bitvis av i stort sett alla grusvägar med inslag av is runt där jag bor.

I år har jag lite problem med hojen så den är i garaget än =( nå förknasar-problem.

/Johan

Putteman
2008-05-07, 22:07

Intressant är att Pirelli Scorpion MT90 är grymt allround. Tycker inte det gör bort sig helt och hållet på grus. Men förra sommaren så körde jag på Gotland Ring (alltså race asfaltsbana) med dom däcken. Förvisso första gången för mig på bana, så självklart hade jag inget tävlingstempo. Men jag tillhörde den snabbare skaran i nybörjargruppen om det säger någonting.

Inte en gång att däcken svek ens under den här behandlingen. Inte förrän ett pass när jag efter mina mått kört på väldigt hårt, så efter knappa femton minuter blev gummina överhettade, och plötsligt fick jag tvåhjulssläpp i en kurva. Gick bra, men kom väldigt plötsligt. Kan ju konstatera att den belastningen det blir på däcken på en bana kommer man aldrig upp i på landsväg, så jag ser MT90 som ett MYCKET användbart allround däck.

DigiMan
2008-05-07, 23:03
Är Metzeler Enduro 3 samma kategori som Pirelli Scorpion MT90 A/T, någon som testat dessa för långresa?

PS
Norgeresan blir 290 mil ;-)

Mudder
2008-05-08, 06:53
Metzeler Enduro 3 köper jag aldrig igen. Ett sånt bakdäck var slut efter 460 mil. Då kan man lika gärna köpa TKC80, som håller längre än så vid motsvarande körning.

Jag har även testat Pirelli Scorpion MT90 A/T och det höll i hela 1600 mil. Ett riktigt långfärdsdäck alltså, men slirigt på blött gräs.

Sideways
2008-05-08, 08:31
Kan nån förklara för en okunnig vad skillnaden är på dessa däck som motiverar prisskillnaden på 300 spänn? :44re3:

SCORPION MT 90 S/T
(http://ssl.delti.com/cgi-bin/motorrad.pl?idv=R-103879&cart_id=41438367.1021.12459&dsco=1021&Breite=130&Quer=80&zwischen=-&Felge=17&Speed=&todo=1)130/80 -17 TL 65P , M/C 784:-
SCORPION MT 90 S/T
(http://ssl.delti.com/cgi-bin/motorrad.pl?idv=1012700&cart_id=41438367.1021.12459&dsco=1021&Breite=130&Quer=80&zwischen=R&Felge=17&Speed=&todo=1)130/80 R17 TL 65H 1091:-

DigiMan
2008-05-08, 09:47
Kan nån förklara för en okunnig vad skillnaden är på dessa däck som motiverar prisskillnaden på 300 spänn? :44re3:

SCORPION MT 90 S/T
(http://ssl.delti.com/cgi-bin/motorrad.pl?idv=R-103879&cart_id=41438367.1021.12459&dsco=1021&Breite=130&Quer=80&zwischen=-&Felge=17&Speed=&todo=1)130/80 -17 TL 65P , M/C 784:-
SCORPION MT 90 S/T
(http://ssl.delti.com/cgi-bin/motorrad.pl?idv=1012700&cart_id=41438367.1021.12459&dsco=1021&Breite=130&Quer=80&zwischen=R&Felge=17&Speed=&todo=1)130/80 R17 TL 65H 1091:-

MT 90 S/T är väldigt landsvägsorienterat och ska inte jämföras med MT90 A/T.
P=VMAX 150km/h
H=VMAX 210km/h

http://www.pirellityre.com/web/motorcycle/tyres/tyres-technology/load-speed-index/default.page

Sideways
2008-05-08, 10:12
Tack digiman, nu blev det genast lite klarare. Jag hittade A/T däcket efter en stunds letande. Ser klart intressant ut att lägga på XRV:n.

Dust
2008-05-08, 19:36
Tack digiman, nu blev det genast lite klarare. Jag hittade A/T däcket efter en stunds letande. Ser klart intressant ut att lägga på XRV:n.

Hej!

Jag kör med MT 90 A/T på Superendoron när jag kör på landsväg eller bara transport efter grusväg (för att inte nöta upp crossdäcken). Jag är riktigt imponerad över fästet på grus för att vara ett så pass landsvägsmönstrat däck. Bara man håller sig från lera o blött gräs så är det helt OK:tummenupp:

//D

Putteman
2008-05-08, 20:10
Hej!

Jag kör med MT 90 A/T på Superendoron när jag kör på landsväg eller bara transport efter grusväg (för att inte nöta upp crossdäcken). Jag är riktigt imponerad över fästet på grus för att vara ett så pass landsvägsmönstrat däck. Bara man håller sig från lera o blött gräs så är det helt OK:tummenupp:

//D

Ja visst är det schyst? Vi kan alltså konstatera att Pirelli har ett däck som någon har fått att hålla i 1600 mil, jag tycker det bettar riktigt schyst på asfalt, och du (och jag mfl) tycker det går att åka hjälpligt grus med. Snacka om världens bästa kompromiss eller!?!

sladdarn
2008-05-08, 21:32
Vilket av MT17 och MT21 är (var) "närmast" asfalt? Eller det går att formulera
frågan som "Vilket av MT17 och MT21 är närmast TKC80??"

Finns det något MT17 som inte heter "Strada enduro"??

Krängde på ett Pirelli mt17 strada enduro bak på xtz:an innan rally hagfors..
körde in det i cirka 20 mil innan rallyt, rallyt var ju bara runt 25 mil.. Men efter det så var däcket totalt slut! fins nästan inget kvar av klackarna, vafan ska inte däcken hålla längre än runt 50 mil? Tempot upplevde jag som snabbt men inte nära idiot gränsen, såg förövrigt att smedman avverkade väldigt mycket på sitt maxis han hadde på se:n. (pirelli mt17 ser ut ungefär som ett trelleborg armyspecial, för de som inte vet)

lizzard
2008-05-08, 22:54
Vilket av MT17 och MT21 är (var) "närmast" asfalt? Eller det går att formulera
frågan som "Vilket av MT17 och MT21 är närmast TKC80??"

Finns det något MT17 som inte heter "Strada enduro"??

Mt17 är mest likt tkc80.. Men då hållbarheten är lika med noll på mt17, så skulle jag direkt köpa tkc80.
Enda anledningen till att jag köpte mt17, va att jag fick ett väldigt bra pris på det.. Och nu vet jag ju oxå varför:00--X:

Greppet på grus va dock väldigt bra, så det kan jag inte klaga så mycket på:tummenupp:

Dust
2008-05-12, 11:59
Jag funderar på att prova Maxxis M7000, bra pris 140/80-18 kostar 695:- och 80/100-21 kostar 493:-.
Distributör är Amring.
http://www.amring.se/2008-maxxis.pdf

Tja!
Har du hunnit testa dessa än?! Har beställt hem ett för att prova oxå!

DigiMan
2008-05-12, 22:14
Tja!

Nej, det blir blir en resa med mycket asfalt närmast. sedan provar jag dessa om min leverantör har fått hem dom.

PerN
2008-05-17, 11:16
Mina Pirelli Scorpions har gått 760mil nu. Bakdäcket är i stort sett slätt och framdäcket har ett par millimeter kvar. Jag tycker detta däck har ett förvånansvärt bra grepp på grus och kommer nog fortsätta köra på detta. Jag vill inte ens tänka på hur snabbt man skulle slita ut ett mer grusanpassat däck på en såpass tung och stark mc som 950an : )

badpitt
2008-05-18, 14:31
Jag bytte i vecka till TKC 80 efter att ha kört 250 mil med orginaldäcken till min hoj (grovmönstrade asfaltsdäck) och blir förvånad över att jag inte märker någon skillnad på asfalt.
Det tycker jag är ett gott betyg, nu behöver jag inte fundera på vilka däck jag skall ha på när jag drar på semester i sommar.

Ståhlis
2008-05-23, 16:00
Hallå!

Du kan köpa Maxxis hela däcksortiment på www.hojdack.se (http://www.hojdack.se)

Är du SMC medlem får du 6,7% rabatt samt att du stödjer SMC med 5% av köpesumman.

xrvdaniel
2008-05-23, 23:33
Langa på i 160+ i mer än 3 minuter och gummit smälter.

Jag är några erfarenheter rikare:

1) Ett nästan nytt MAXX CROSS IT 110/100 18 pumpat med 1.8 kg ser ut så här efter 167 km/t (på avlyst autobahn såklart) under 2.8 minuter på blöt asfalt i +4 grader

2) Tre minuter var ingen överdrift alls

3) Jag skall lyssna mer på dig, HMR

lizzard
2008-05-23, 23:42

1) Ett nästan nytt MAXX CROSS IT 110/100 18 pumpat med 1.8 kg ser ut så här efter 167 km/t under 2.8 minuter på blöt asfalt i +4 grader

Undrar om inte det relativt höga däckstrycket hjälper till lite, i separeande-processen-av-däck-och-slitbana:?: iof är nästan 3 minuter rätt lång tid.. Och om man tänker på att en enduro-dubb tydligen ska ha en dragande kraft på cirka 12kilo i en fart av 80kmh så... Ja det är ju en hel del kraft i nästan 170kmh..:twisted:

David P.
2008-05-24, 01:09

1) Ett nästan nytt MAXX CROSS IT 110/100 18 pumpat med 1.8 kg ser ut så här efter 167 km/t (på avlyst autobahn såklart) under 2.8 minuter på blöt asfalt i +4 grader

...........FUCK!!

wr426
2008-05-24, 04:18

Max hastighet för däcket är ju bara 130km/h, tur att inge värre hände iaf.

Mjält Per
2008-05-24, 11:02
Är det inte mycket nylon i MAXXIS däcken?
Verkar inte alls vara något för hög effekt/fart iaf.
Ser ut som kraftig överhettning på din bild xrvdaniel.
När jag körde min "lätt" trimmade DR650 med MT21 i motsvarande fart mitt i högsommar värme kunde man se hur 5-6 mm försvan av dubbarna på ett par mil, men aldrig att dubbarna ramlade av på det här sättet.
Provade MAXXIS för första gången på 100% i vår och bra grepp hade dom men nöttes på ett sätt jag inte gillade, trots det kalla vädret och snigelfart så försvann mer av däcket på dessa 30 mil än 120mil på Michelin enduro däck.
Dessutom var dubbarna helt rundnötta istället för de skarpa kanter som Michelin har. Dessutom har framhjulet börjat galopera som av kraftig obalans.
Det är nog som vanligt: man får vad man betalar för.
Men det är väl inte meningen att använda däcket på detta sätt?
För ett enduro race håller de säkert, sen får man byta.

Håkan Månsson
2008-05-24, 12:50
MAXXIS IT får man ta det lugnt med på asfalt... över 110 så börjar
de gå åt av värmen. Är själv förbannat nöjd med dessa däck men jag
tar det lugnt på asfalten. Ja de slits men är grymt trevlig grepp på
alla typer av grusväg. Enda starka konkurrenten för mig som hatar
asfalt är Mitas C-02. Både Mitas och MAXXIS däcken suger på asfalt
enligt min mening och har inget där att göra.

Min åsikt i alla fall.

/H

tobbeviking
2008-05-24, 13:31

Du behöver TKC80 som du kör asfalt :lol:
Var inga som helst problem att se vart du slog på gas på asfaltsträckorna...
//Tobbe

mudface
2008-05-24, 20:05
Framdäcket (Max Cross IT) får klart godkänt tycker jag, har kört det en säsong motionsåkning på crossen, sen runt 100 mil grus i blandat tempo på 950:in och 7 mil i 140-150 kmh på asfalt när det blev lite bråttom en gång. Inga skador och 10 mm dubb kvar, stabilt i 140 kmh. Enormt mycket bättre än det BF Godrich Crossengo som jag hade innan, blev bara hajtänder efter halva den sträckan och vinglade s-tan.

cybertron
2008-06-02, 19:55
Hej!

nu har jag blivit tvungen att beställa mina nya däck, och skall snart trycka på knappen. Har bestämt mig för ett par

Pirelli SCORPION MT 90 A/T Front 90/90 -21 TT 54S M/C 669,00 SEK
Pirelli SCORPION MT 90 A/T 120/80 -18 TT 62S M/C 855,60 SEK

Är detta ett bra däck för 90-95% asfalt och k
kanske lite grus?

nästa fråga är: Idag sitter det 130/80 -18 bak, men dessa däck finns bara i 120/80 -18, ställer det till något problem?

Krille75
2008-06-29, 10:10
Hej.

Det har blivit dags att köpa nytt bakdäck till min 640 Adventure. Är bara lite nyfiken på vad jag ska välja. Ska jag fortsättta med Metzeler Enduro 3 eller ska köpa något annat?
Jag kör nog 95% landsväg, men vill för den skull inte känna mig utlämnad till Fru Fortuna när jag får grus under hjulen. :grin:

Jag har kollat lite på www.dackonline.se (http://www.dackonline.se) och hittat 3 olika Metzeler Enduro 3 Sahara, men det står inget beskrivning om vad som skiljer.

Metzeler Enduro 3 Sahara 140/80 -18 TT 70R 929kr

Metzeler Enduro 3 Sahara 140/80 -18 TT 70S M/C, M+S 951kr

Metzeler Enduro 3 Sahara 140/80 -18 TL 70H M/C 1128kr

Är det någon som vet vilka skillnader det är på de olika beteckningrna och är det så enkelt att det som är dyrast är bäst?

Eller ska jag köpa ett annat däck med tanke på hur jag kör?

Jag är i första hand inte ute efter ett billigt däck, utan ett bra.

Finns här någon guru som kan hjälpa mig på traven så vore jag tacksam.

Väl mött ute på vägarna, grus som asfalt! :-)

Plåtniklas
2008-06-29, 10:53
Mestadels asfalt och lite grus? Continental TKC80.

Smedis
2008-06-29, 11:11
TT= Tube type, avsett för innerslang.
TL= Tubeless, utan sådan.

Bokstäver = hastighetsindex. R=170km/h, S=180 och H=210km/h
M+S betyder "åretruntdäck" (mud+snow)

Siffran 70 anger belastningsindex, (max belastning vid max hastighet uppgiven) i detta fall 335kg

Krille75
2008-06-29, 17:13
Jag tackar så mycket för svaren.

Jag tror att jag går på Metzeler i alla fall. Får för mig att det däckmönstret ser "bekvämare" ut på asfalt än Continental. Kanske är helt ute och cyklar, men..... :)

Plåtniklas
2008-06-29, 17:36

Jag tror att jag går på Metzeler i alla fall. Får för mig att det däckmönstret ser "bekvämare" ut på asfalt än Continental. Kanske är helt ute och cyklar, men..... :)

Nu har jag inte testat Metzelerdäcken men jag är sjukt nöjd med TKC'n. Bra fäste på asfalt, och det lilla jag kört på grus, och dom ska tydligen hålla riktigt bra även för en hoj med 100 hästar. Inga direkta vibrationer från däcken.

cybertron
2008-06-29, 18:13
kan bara säga att jag körde premiärturen med mina nya m/t 90, och de kändes helt sjukt bra! på asfalt var det extremt mycket bättre grepp än tidigare och på grus tyckte jag att dem kändes bättre än mina gamla t63.

Säkert bara en känsla men jag är helnöjd!

cybertron
2008-06-29, 18:14
TT= Tube type, avsett för innerslang.
TL= Tubeless, utan sådan.

Bokstäver = hastighetsindex. R=170km/h, S=180 och H=210km/h
M+S betyder "åretruntdäck" (mud+snow)

Siffran 70 anger belastningsindex, (max belastning vid max hastighet uppgiven) i detta fall 335kg

Kan man köra Tubeless på alla typer av fälgar eller måste det vara en speciell typ?

Dust
2008-06-29, 19:45
Nu har jag provat M7000 ett tag på SEn.

Däcket är har trevlig karaktär och man blir sällan överaskad. Det som är begränsningen är livslängden. Har åkt 10 mil sandcrossbana, 10 mil grustouring med full packning o skjuts, 10 mil asfalttransport ca 100 km/h och 10 mil gruskörning med lite mera attack.

Det är ca 5 mm kvar mönsterdjup kvar så det är bara att byta ut.
Dvs däcket placerar in sig livslängdsmässigt en aning bättre än vanliga crossdäck men kommer inte alls upp i samma livslängd som tex T63.
Greppet är marginellt bättre än T63 men inte i samma nivå som crossdäck.

Så jag kommer nog inte att köra mera på M7000, utan rena crossdäck om man kör mest skog, enduro eller crossliknande körning. Sen blir det nog T63 om det blir lite längre grussvängar om man vill gasa. På touringsvängen väljer jag Pirellie Scorpion!

Tja!

Putteman
2008-06-30, 17:21

Det låter som om du har bestämt dig. Men jag skulle återigen gärna kommentera förträffligheten i kompromissen Pirelli Scorpion MT90 AT. Läs inlägg 402 här i tråden och framåt. Passar din körning med 95 % asfalt perfekt i min värld. Kör det själv som landsvägsdäck, och visst händer det att man åker en del grus även när man är på landsvägsrunda.

lizzard
2008-07-04, 01:01
Tipps på ett "snik alternativ" angående däcksfrågan för grusbus.

Försök få kontakt med någon enduro/cross åkare som tävlar!
Är personen lite bekväm av sej, så säljer han nog gärna begagnade träningsdäck till dej för en spottstyver, och så slipper han åka till tippen med däcken 8-)

Här är slitaget på ett michelin däck som har gått runt 30mil grus på min lc4.. Kostade 50 kr när jag köpte det och då va bara kanterna på klackarna rundade!
http://forum.soe.se/attachment.php?attachmentid=28971&stc=1&d=1215129631

Två nyinköpta trelleborg ten masters, pris 35 kr st!
Lite slitna, men de bör väl eventuellt gå 20-30 mil..

http://forum.soe.se/attachment.php?attachmentid=28972&stc=1&d=1215129631

Tommi
2008-07-19, 10:29
Har precis testat följande däck på min KLX650-C:
Maxxis M6001 Offroad 130/90-R17 636kr på hojdack.se med SMC rabatt.
Maxxis M7300 HT Maxxcross 80/100-21 479kr på hojdack med SMC rabatt.

6001 fungerar väldigt bra på grus, minst lika bra eller bättre än MT21.
På asfalt är det däremot en helt annan historia, däcket spinner för ingenting och har så öppet mönster att det känns som att åka på ett kugghjul tills det är c:a 1/3 kvar av mönstret. Efter det funkar det som ett MT21. Tur man inte åker så mycket asfalt. Däckets mönster är dubbelt så glest som ett MT21 och slits därefter, jag körde slut på ett 6001 på c:a 120mil varav c:a 30% asfalt.

7300 är mitt nya favoritframdäck, funkar kanon på grus och asfalt ser knappt slitet ut efter de c:a 120milen som dödade 6001 bakdäcket, inte ens en antydan till snedslitna klackar. Med MT21 och Crossengo som jag haft fram tidigare har jag fått otäcka framhjulssläpp i kurvor vilket jag inte fått med 7300, klart prisvärt däck.

Eftersom jag tycker att 6001 bakdäcket var lite väl kortlivat så funderar jag nu på vad jag ska prova nu.
Är det någon som provat 6006 bakdäcket och kan berätta om det?
Tycker det är svårt att hitta bra bakdäck till 17", skulle gärna ha ett 7301 HT bak men det finns ju inte i 17".

/ Tommi

badpitt
2008-07-27, 23:22
Mitt bakdäck börjar se slitet ut efter ca 2-300 mil, håller det inte längre än så?

xrvdaniel
2008-07-27, 23:32
Mitt bakdäck börjar se slitet ut efter ca 2-300 mil, håller det inte längre än så?

Det beror på person och hoj och hur mycket torrt grus du kör. Det har hänt att jag kört så mycket som 200 mil på ett bakdäck på grushojen men då tänker jag "nu är det verkligen dags att byta" under de senare 100 milen.

Mitt TKC80 bak på ATn, som numera bara går som pendlarhoj på asfalten, har nog hållit mer än 1000 mil nu.

badpitt
2008-07-28, 09:05
Det beror på person och hoj och hur mycket torrt grus du kör. Det har hänt att jag kört så mycket som 200 mil på ett bakdäck på grushojen men då tänker jag "nu är det verkligen dags att byta" under de senare 100 milen.

Mitt TKC80 bak på ATn, som numera bara går som pendlarhoj på asfalten, har nog hållit mer än 1000 mil nu.

Ok
Vad kör du med för lufttryck?

xrvdaniel
2008-07-28, 09:46
Vad kör du med för lufttryck?

2.5kg på asfalt, 1.8kg på grus.

Putteman
2008-07-28, 16:43

Testade en gång TKC 80 bak när jag körde Suzuki DR650SE. Verkligen tokslut efter ca 200 mil. Blev inte imponerad kan jag säga.

tobbeviking
2008-07-28, 19:04
Testade en gång TKC 80 bak när jag körde Suzuki DR650SE. Verkligen tokslut efter ca 200 mil. Blev inte imponerad kan jag säga.
Det beror nog på lite vad man är ute efter också.
Är man ute efter ett BRA och prisvärt däck enbart eller större delen grus då är nog inte TKC80 mitt val. Min erfarenhet av TKC80 är att det funkar helt ok på grus om det inte är blött och smetigt. Det har så låga klackar från begynnelsen så att det roliga på gruset med det däcket tar slut fort, väldigt fort. Däremot är det inte slut som gatbetonat däck. Jag körde nyligen 60mil asfalt med TKC80 bak och Maxxis IT fram, skjuts och packning ingick även denna gång. Bak var slitaget knappt synbart trots hög utetemp och touring i 100-110km/t.
Maxxis IT som satt fram däremot inte helt otippat ganska slitet. Men det jag vill säga är att jag troligen skulle kunna tänka mig att lägga på en omgång TKC80 fram och bak för en längre resa. Just för att slippa bekymra mig om det är grus eller asfalt under resan. För på asfalten funkar TKC80 förträffligt, iaf i torrt väglag. Tilläggas ska väl att jag körde med 2,5kg bak och 1,7kg fram denna resan. Just för att jag inbillar mig att ett högre tryck i ett rent crossdäck skapar högre värme i "skarven" nabb och däck. Så är man ute efter ett seriöst grusdäck tycker jag iaf att man ska välja ngt annat än TKC80. Kör man däremot mkt asfalt med knarren mellan grusracen så är det väl en ok balansgång mellan grepp och hållbarhet.
För min egen del så håller jag mig från dom dyrare däcken när det är grusåka som gäller. Hellre ett billigt däck som jag byter oftare än ett dyrt som tar slut och liksom nästan tvingar en att köra tokslut pga pengarna.
Jo just det... det var Teneren from hell som gick den resan.
//Tobbe

jaso
2008-08-11, 23:08
Krängde precis på en uppsättning Mitas-däck på 690:n. C-04 respektive C-19. Är dock mitt uppe i en flytt till Gävle så en utvärdering kommer efter 100% Grusbus. Efter en kort provtur idag är jag klart nöjd iaf.

http://forum.soe.se/attachment.php?attachmentid=29902&d=1218492344http://forum.soe.se/attachment.php?attachmentid=29903&d=1218492375

Edit: 100% Offroad var det inte, nej... :oops:.

Bolla
2008-08-12, 07:49
Krängde precis på en uppsättning Mitas-däck på 690:n. C-04 respektive C-19. Är dock mitt uppe i en flytt till Gävle så en utvärdering kommer efter 100% Offroad. Efter en kort provtur idag är jag klart nöjd iaf.

Riktigt bra däck,kör med C-19 fram och C-04 eller C-02 bak på min 990Adventure,provade Maxxis nåt skit däck fram+bak vid sista bytet,hyffsat grepp fram och bak men tokslut bak på mindre än 70mil trots 50% lugn körning.
Nu blir de till att kränga på Mitas igen!

Håkan Månsson
2008-08-12, 08:13
Har testat lite olika kombinationer på Rallyn och gillar att kombinera
MAXIS IT fram så länge man ratar allt vad asfalt heter. MITAS C-19
är lite bekvämare på asfalten men inte alls lika trevligt på lera o grus
i min ögon. Spårade lite otäckt i vissa situationer och klättrade inte
alls som jag vill. MAXXIS IT bak är så länge som det är shysst bättre
grepp än vad MITAS C-02 (som är bra mycket bättre än C-04 på grus)
men det slits snabbare. Så om man tittar på en längre period så är
C-02 bättre på det stora hela. Så skall jag köra långkörning på ett
antal dagar så åker C-02 på samt om det andas asfalt. Är det kortare
körningar där jag vill ha bättre grepp åker MAXXIS IT på fram o bak.

MAXXIS - Överskrid ALDRIG 110km/h på asfalt !!

C-02 har bra mycket bättre sidstabilitet på grus än C-04 som jag
aldrig trivdes med. Dock bättre grepp vid acceleration på C-04. Vid
950/990 så vill man dock ha en bredare däck misstänker jag och C-02
stoppar ju vid 120 bredd =(

Detta är i alla fall min iaktagelser på en 660 Rally som avskyr allt vad
asfalt heter.

/Håkan

Hemsjö
2008-08-13, 08:49
Någon som vet var ifrån man köper Mitas?
Web, eller handlare som gärna får husera omkring GBG.
Jag har letat efter detta på nätet men inte hittat. Inte ens någon generalagent går att finna.

// Jonas

Axl
2008-08-13, 12:37
Någon som vet var ifrån man köper Mitas?

www.skovsonab.se (http://www.skovsonab.se) säljes Mitas, har för mig att det finns nån mer länk tidigare i tråden.

// Axl

*JIMPA*
2008-10-03, 20:03
Någon som har erfarenhet av Michelin T63 fram å bakdäck??:grin:

Hur är det att kränga på ett bakdäck 130 istället för 140??
Är det någon märkbar skillnad?

Luthor
2008-10-06, 09:58
Jag undrar om någon har erfarenhet av lite mer asfaltsinriktade däck till offroad.
Just nu står valet mellan continental trail attack eller Pirelli scorpion trail, men det kanske finns nåt annat däck som kan vara ett bättre alternativ.

Putteman
2008-10-06, 20:56
Jag undrar om någon har erfarenhet av lite mer asfaltsinriktade däck till offroad.
Just nu står valet mellan continental trail attack eller Pirelli scorpion trail, men det kanske finns nåt annat däck som kan vara ett bättre alternativ.

Vill inte skapa tråkig stämning, men har du tittat igenom tråden? Det har diskuterats tidigare. Titta från inlägg 402 och framåt så finns det lite tips.

mbha
2008-10-06, 21:53

Nu ogillar jag nästan att höra mig själv (läsa) med värsta messerschmit (besserwisser) attityden men jag har aldrig hittat ett sämre däck än metzler enduro 3. 1 gång fram och tillbaka till skottland både fram och bak. Hemskt!! Gången efter, Skottland ToR men enduro 3 bara fram. Halvhemskt alltså. Jag har alltså kört långt och mycket med enduro 3 och däcket ligger enligt mig betydligt närmare bedrägeri än bara lite dåligt däck.

Tokvingel över mittlinjer, snorhalt i väta och slits fortare än någonting annat. Det är klart, hyfsat grepp på torr asfalt men det ska väl ändå inte vara något mirakel till ingenjörskonst. Till råga på allt så är det dyrt. Nejdu...

Luthor
2008-10-07, 07:23
Vill inte skapa tråkig stämning, men har du tittat igenom tråden? Det har diskuterats tidigare. Titta från inlägg 402 och framåt så finns det lite tips.
Jag har läst hela tråden och det enda däck som rekomenderas hela tiden verkar vara TKC 80, men det här är väl inte rätt forum för att få tips om asfaltsdäck.
Läste någonstans att om man ska ha ett däck till en offroad som är mer lämpat för asfalt än TKC 80 så ska man byta hoj.
Nu var jag intresserad om någon annan har erfarenhet av just de däcken som jag frågade om.

Putteman
2008-10-07, 20:55
Jag har läst hela tråden och det enda däck som rekomenderas hela tiden verkar vara TKC 80, men det här är väl inte rätt forum för att få tips om asfaltsdäck.
Läste någonstans att om man ska ha ett däck till en offroad som är mer lämpat för asfalt än TKC 80 så ska man byta hoj.
Nu var jag intresserad om någon annan har erfarenhet av just de däcken som jag frågade om.

Jag vet inte vilket däck Pirelli Scorpion Trail är. Men som jag själv och flera med mig lovordat så är Pirelli Scorpion MT90 A/T det mest suveräna allrounddäck man kan tänka sig på en offroad. Det är betydligt mer asfaltsdäck än TKC80, som i mina ögon är överreklamerat. Gott fäste på asfalt, och kanonbra livslängd. Går ju även att åka lite grus med. Möjligt att Scorpion Trail är lika bra. Pirelli generellt är grymt schysta däck om man frågar mig. Har däremot t.ex. aldrig haft ett Metzeler som jag varit nöjd med, varken på grus eller landsvägsmc. Continental har jag inte testat mer än TKC80, vilket jag tyckte var en dålig kompromiss. Men smaken är ju olika.

Att man ska byta hoj om man inte vill ha grovmönstrade däck håller jag verkligen inte med om. En stor offroad är ju ofta en kanonbra asfalthoj. Mitt råd är alltså att köpa något Pirelli som inte är särskilt grovmönstrat, och sen smiska asfalt och var glad!

Luthor
2008-10-08, 08:13
Jag vet inte vilket däck Pirelli Scorpion Trail är. Men som jag själv och flera med mig lovordat så är Pirelli Scorpion MT90 A/T det mest suveräna allrounddäck man kan tänka sig på en offroad. Det är betydligt mer asfaltsdäck än TKC80, som i mina ögon är överreklamerat. Gott fäste på asfalt, och kanonbra livslängd. Går ju även att åka lite grus med. Möjligt att Scorpion Trail är lika bra. Pirelli generellt är grymt schysta däck om man frågar mig. Har däremot t.ex. aldrig haft ett Metzeler som jag varit nöjd med, varken på grus eller landsvägsmc. Continental har jag inte testat mer än TKC80, vilket jag tyckte var en dålig kompromiss. Men smaken är ju olika.

Att man ska byta hoj om man inte vill ha grovmönstrade däck håller jag verkligen inte med om. En stor offroad är ju ofta en kanonbra asfalthoj. Mitt råd är alltså att köpa något Pirelli som inte är särskilt grovmönstrat, och sen smiska asfalt och var glad!
http://www.motorcycle-superstore.com/ProductImages/300/MT90ATRear.jpg
Det här däcket ser bra ut, tack för tipset det kanske kan vara något.
http://www.motorcycle-superstore.com/ProductImages/300/0000_Pirelli_Scorpion_Trail_Dual_Sport_Rear_Tire_--.jpg (http://javascript<b></b>:openspecialenlargewindow('http://www.Motorcycle-Superstore.com/ProductImages/OG/0000_Pirelli_Scorpion_Trail_Dual_Sport_Rear_Tire_--.jpg','EnlargeItem'))
Det här är Pirelli scorpion trail, ett ganska nytt däck vad jag förstår och det är väl mer asfaltsdäck

Mudder
2008-10-08, 13:50
http://www.motorcycle-superstore.com/ProductImages/300/0000_Pirelli_Scorpion_Trail_Dual_Sport_Rear_Tire_--.jpg[/URL]
Det här är Pirelli scorpion trail, ett ganska nytt däck vad jag förstår och det är väl mer asfaltsdäck
Idiotiskt att kalla det däcket trial. Det liknar mer ett däck som passar på en sporthoj.

Ett trialdäck är väl ett tätmönstrat nabbdäck?

stevethebrit
2008-10-08, 16:41
Besserwisser mode on: Viss skillnad på trail och trial. Lätt att blanda ihop i farten iofs. Trail åkning är så kallad "green laning", typ skogsvägar. Trials är det du tänker på. Fast jag tycker oxå att däcken ser ut som regndäck för RR, jämfört med det mesta.
Bessermisser mode off.

Luthor
2008-10-08, 17:13
Det sket sig med Pirelli Scorpion MT90 A/T då dom inte finns i 17" som jag har bak på BMW:n. Det är synd att man har 17", det verkar vara ett betydligt begränsat sortiment att välja på jämfört med 18".

stevethebrit
2008-10-08, 18:21
Är det nån som vet värför dem "envisas" med 17"? Nån fördel måste det vara tycker man....

Bike_AiStU
2008-10-08, 18:47
Det sket sig med Pirelli Scorpion MT90 A/T då dom inte finns i 17" som jag har bak på BMW:n. Det är synd att man har 17", det verkar vara ett betydligt begränsat sortiment att välja på jämfört med 18".

Har du tittat på Hedenau K70? Kör med dom på min 950 Adv och dom funkar fint till allt utom då det är lerigt (men vilket däck i den kategorin är bra då...)
Flera BMW åkare kör med dessa däck och jag vet iaf en GS1200 åkare som fått ut ca 1000 mil på bakdäcket.

MZKjelle
2008-10-08, 18:57
Någon som har erfarenhet av Michelin T63 fram å bakdäck??:grin:

Hur är det att kränga på ett bakdäck 130 istället för 140??
Är det någon märkbar skillnad?

Bättre fäste i skogen än man kan tro. Uselt våtgrepp. Åkte 4-dagars på T63 för några år sedan och det fungerade alldeles utmärkt. Slits dock snabbt, tog slut efter 150 mil.
Det är lättare att kränga på ett 140 än 130 däck, mer plats att få in däcklåset. Michelin är mjuka och lätta att få av och på, nästan så att det är roligt att byta däck.
Kjell.e

chrisvås
2008-10-10, 15:51
Apropå scorpion så är mitt tips Continental Contiescape. Funkar bra på grus, iaf för mina amatörmässiga behov. Bra pris och lång livslängd.

Wihlle
2008-10-10, 22:00
Hur breda bra grusdäck finns det?
160?

Jag såg för många år sedan något om dårar i norra delarna av landet som lekte med GSXR 1100 i skog och på is och började fundera lite.. Det ska man nog inte göra..
^\^
\__/

xrvdaniel
2008-10-13, 21:50
Biltema Endurodäck (Super Enduro R står det på sidan :roll:) efter ~50 mil grus och ~10 mil asfalt på min SE:
http://forum.soe.se/attachment.php?attachmentid=31774&stc=1&d=1223930160

Nabbarna är 12 mm nya. Nu är vi nere på 4-5 mm i mitten. Jag har inte riktigt bestämt mig vad jag tycker om däcket än. Skall slita slut det först.

Kalasbra på grus och lera men riktigt taskig att lägga ned på asfalten - kolla nabbarna på sidan så förstår ni att aktern försvinner iväg i kurvorna.

Grus-Apan
2008-10-21, 09:16
Hepp!

Drar en rövare och riskerar att bli tokigt OT men frågan platsar liksom mitt emellan tvenne trådar (dubb vs. offroad) men närmsta moderator månde flytta oss illa kvickt om vi misstolkat. OK, here goes:

Sitter i varmaste afrikat och planerar inför juluppehållet då vi skall hem och krama moppen (först, tant sedan). Det var tänkt att vi skulle dubba med Kold Kutters och prova att förlänga säsongen med att spaka Dakaren på sjön litet.

Tänkt att köpa Pirelli MT21 17/110, 21/90 M+S. Inbilldar oss att de skall kunna skyffla undan en del snö samt att dubben skall sitta i rejäla klackar. Sen till våren när vi kommer hem igen från afrikat är det bara skruva ur och grusa loss bonanza! (eller...?)

Frågat Dubbex-Daniel men han var inte riktigt säker utan tyckte vi skulle mäta klackhöjd för att få optimalt dubbdjup vid beställning. Nu finns det ju ett litet problem med detta; vi sitter i Somaliland och MT21or står ingenstans att finna av förklarliga själ,motorcyklar är ganska sällsynta på det hela taget även i en stad som Hargeisa. Kan någon vänlig själ dela med sig av klackhöjden för de givna dimensionerna då vi inte alltid litar på producentens specar, så vi kan ligga på förhand och beställa dubb och däck? (Långdistansrelationer med moppar tarvar tid, tro oss)

Klargörande; vi uppmuntrar inget dubbsnack här men gärna MT21 vs. andra snöskyfflare om någon äger bättre idéer.

Sedan så skall vi slänga på 110 bak som synes, då "ryktet" säger att smalare däck är bättre i snön på sjöisen, och det som sitter på Dakaren är 140. Hur stort breddspann sväljer fälgen vid optimal funktion? Är ganska grön med moppar och vill inte stå med ett nydubbat däck som helt enkelt inte funkar med fälgen (semesterdagar växer inte på träd).

Med hopp om överséende för OT (eljest vänligen flytta inlägget, tack).

*JIMPA*
2008-10-25, 12:02
Dags å köpe däck:razz:

va ska man välja?

Metzeler six days? eller Pirelli mt 21?

badpitt
2008-10-25, 15:08
Själv satte jag på ett T63 bak i går, har aldrig testat det men det verkar bra.
MT21 orna har en hög klack på sidorna så om man kör asfalt (svordom jag vet) känns det som en kant när man lägger sig i kurvorna, därför testar jag nu T63.

Jag har precis bytt ut mitt Biltemadäck, det höll ca 80 mil...

*JIMPA*
2008-10-25, 18:46
Själv satte jag på ett T63 bak i går, har aldrig testat det men det verkar bra.
MT21 orna har en hög klack på sidorna så om man kör asfalt (svordom jag vet) känns det som en kant när man lägger sig i kurvorna, därför testar jag nu T63.

aha ja recension fort upp hur de funkar, jag har en kompis som kan fixa sådana T63 till ett bra pris med :-P
är det 130 du kör med då istället för 140 ?

MC Doktorn
2008-10-25, 18:50
Inte nöjd eller??

lizzard
2008-10-26, 00:18
Dags å köpe däck:razz:

va ska man välja?

Metzeler six days? eller Pirelli mt 21?

Framdäcket med namn six days, som jag har tittat på, ser ju ut att va identiskt med biltema däcket..

Kör du mycket asfalt och prioriterar asfalt egenskaper före grus/skogs egenskaper, så bör du nog välja T63 :wink:

badpitt
2008-10-26, 02:07
Inte nöjd eller??

Nöjd med hur det uppför sig men inte med hållbarheten.

badpitt
2008-10-26, 02:08
aha ja recension fort upp hur de funkar, jag har en kompis som kan fixa sådana T63 till ett bra pris med :-P
är det 130 du kör med då istället för 140 ?

T63 finns inte i 140 så det blev 130, vet jag fler som kör på.

Nickeshake
2008-10-26, 16:05
Är det inte dags att sammanställa den här tråden och göra en lista snart? :)

David P.
2008-10-26, 16:35
Biltema Endurodäck (Super Enduro R står det på sidan :roll:) efter ~50 mil grus och ~10 mil asfalt på min SE:

Nabbarna är 12 mm nya. Nu är vi nere på 4-5 mm i mitten. Jag har inte riktigt bestämt mig vad jag tycker om däcket än. Skall slita slut det först.

Kalasbra på grus och lera men riktigt taskig att lägga ned på asfalten - kolla nabbarna på sidan så förstår ni att aktern försvinner iväg i kurvorna.

Verkar ju bra om det hållit så långt på SEn! Blir grymt nöjd om mitt Biltema Endurodäck håller så länge. Skulle testat det idag, men nu blir det nästa helg. Sådär såg mina två sista Maxxis IT ut efter ca 40mil grus o 5mil asfalt o då är ju Biltema 200 spänn billigare...

jparacing
2008-10-26, 17:34
Vad finns det för olika däcksalternativ i 140/80-18 som liknar MT21:orna och håller skapligt till min KTM625SXC???

//Johan

David P.
2008-10-26, 20:24
Vad finns det för olika däcksalternativ i 140/80-18 som liknar MT21:orna och håller skapligt till min KTM625SXC???

//Johan

T63 är prismässigt ett bra alternativ med bra livslängd o lagom grepp på det mesta. Vill du få ett liknande däck för dubbla pengarna som inte håller längre kan du alltid köpa ett D908RR. Men du behöver absolut inte köra med 140, eller rättare sagt bör nästan inte göra det. Du kan gå ner till 110 utan problem om du vill. Maxxis IT är ett aggressivt däck som lustigt nog har mkt bra asfaltgrepp o som borde passa din 625a. Mkt vingligt innan man sliter ner det en bit dock.

jparacing
2008-10-26, 21:04
T63 är prismässigt ett bra alternativ med bra livslängd o lagom grepp på det mesta. Vill du få ett liknande däck för dubbla pengarna som inte håller längre kan du alltid köpa ett D908RR. Men du behöver absolut inte köra med 140, eller rättare sagt bör nästan inte göra det. Du kan gå ner till 110 utan problem om du vill. Maxxis IT är ett aggressivt däck som lustigt nog har mkt bra asfaltgrepp o som borde passa din 625a. Mkt vingligt innan man sliter ner det en bit dock.
Ok, jag gillar 140 sulan som sitter std på 625:an.
Vad skulle poängen vara med ett smalare däck, när det inte håller länge alls nu enns???

David P.
2008-10-26, 21:10
Ok, jag gillar 140 sulan som sitter std på 625:an.
Vad skulle poängen vara med ett smalare däck, när det inte håller länge alls nu enns???

Bättre grepp. Har inget o göra med livslängden.

jparacing
2008-10-26, 21:15
Bättre grepp. Har inget o göra med livslängden.
Nog måste väl bredden påverka livslängden, kör man ett 110 däck istället så minskar man ju anligningsytan/slitytan mot marken.

David P.
2008-10-26, 21:22
Nog måste väl bredden påverka livslängden, kör man ett 110 däck istället så minskar man ju anligningsytan/slitytan mot marken.

Skulle du ha grusdäck eller slicks till hojen???

jparacing
2008-10-26, 22:26
Skulle du ha grusdäck eller slicks till hojen???
Nog om detta!
Har vi några fler alternativ till MT21:an?

El Presidente
2008-10-27, 07:40
Nog om detta!
Har vi några fler alternativ till MT21:an?

Japp, det finns alternativ.
Du kan få köpa loss ett Michelin Baja (svårt att uppbringa i Sverige) i 140 bredd, som är flång nytt för 1000:- plus ev. frakt av mig.
:tummenupp:

x-amin
2008-10-27, 10:04
Jag testade båda bak och fram från biltemas sortiment och jag är faktiskt impad. Bättre grepp och mindre nedslitning än jag väntat mig på bakdäcket, fram så är jag lite osäker, kanske var banan, kanske var dålig teknink, kanske för lite luft (som jag upptäkte efter passet) men jag tyckte det va halt.. Inte bara jag som tyckte det va halt dock.

Bonus film :)

http://www.youtube.com/watch?v=YUqpToS-eIk

Omdömme backdäck: 8.5 av 10 (storlek 110/90/19)
Omdömme framdäck: 5 av 10 (storlek 80/100/21) Men jag behöver testa framdäcket på andra underlag. Det kan vara bättre än vad jag ger sken av..

David P.
2008-11-03, 16:07
Första rundan med Biltemas endurobakdäck avklarades i helgen och jag måste säga att det funkade riktigt bra på alla underlag! Blev 12mil i lagom tempo och det är märkbart slitet. Men det borde iaf klara en 30-40mil i bra tempo vilket jag tycker är klart godkänt på SEn. Förutsägbart o bra grepp. Testade 140/18 Enduro som har väldigt hög profil jämfört med 120/18, men förutom lite instabilitet på asfalt funkade det bra o kan nog vara bra att ha över vassa stenar. Nästa däck blir 120/18 Enduro och därefter crossdäcket på 110/18. Givetvis måste även framdäcket testas snart, men där fram sitter ett Maxxis IT som hållit förbluffande bra! Är inne på det tredje bakdäcket sen jag bytte fram.

Ett stort plus var att Biltemat var riktigt enkelt att kränga på!

JossaDrz
2008-11-08, 11:01
Pappa funderar på en Tdm900, det som jag undrar om det finns några offroad däck att få tag till den. Däck typ som Annakee eller Sirac

HondaXRider
2008-11-08, 16:09
Vill bara skriva att jag är väldigt mycket nöjd med biltemas crossdäck fram och bak på Hondan (cr250 både gällande kavlitetskänsla, grepp och prismässigt!

asgoa däk i skog och lera..:X-X

Jag kommer att köpa flera.

JossaDrz
2008-11-16, 20:14
Åkte på michelin s12bak och m12 i fram på min Drz400 och var kanonnöjd. Bytte till Maxxis it och dom funkade skapligt men var inte lika roliga som Michelindäcken. Skulle vilja prova något grövre Maxxis och hittade m6001 som inte såg så dum ut. Hur är dom jämfört med maxxis it. Har ju bytt hoj till Xr650r och orginal ICR däcken var ju värdelösa både i leran och på grusvägen
Var mycket nöjd med livslängden på It hur mycket sämre är 6001

Larry
2008-11-17, 11:48
Kör med Maxxis IT fram och måste säga att jag är väldigt nöjd än så länge

Bra livslängd och tillräckligt bra grusgrepp för min smak, vid rätt lufttryck!

Funkar faktiskt helt ok på asfalt med, om man kör med insidan av skallen på blöt asfalt så funkar det i alla hastigheter!

JossaDrz
2008-11-17, 19:20
Ingen som har kört på både Maxxis It och Maxxis 6001 som kan tala om skillnaderna?

HondaXRider
2008-11-17, 19:25
maxxis cross IT är Hållbara men absolut inget annat..
Funkar säkert på en gammal xt som rullar lite grus och asfalt vartannat..
Greppet är kasst enligt mej, jämfört med Biltemas däck (cross).
Och dessa är dessutom billigare och de håller skapligt bra också.

my o2 ören

Hoke
2008-11-17, 19:31
Sök på Maxxis IT på forumet, i princip alla som kört med det fram på grusvägar är nöjda med dem. 460:- hos Jofrab, det är inte mycket att orda om man frågar mig.. (enduro är en annan 5:a)
6001:an finns det rätt tveksamma recentioner om -gällande grusväg då.

JossaDrz
2008-11-17, 19:52
Om ni läser mitt inlägg tidigare så har jag kört på Maxxis Desert It så dom vet jag redan hur dom funkar. Vill ha ett Maxxis som är mer som Michelin S12 och M12 och undrar om Maxxis 6001 är vägen att gå? Livlsängd spelar inte så stor roll för ett s12 håller inte länge ibak.

Så en tydligare fråga är det bättre fäste på 6001 än Desert It i leran, skoterleden och på grusvägen.

JossaDrz
2008-11-17, 19:54
6001:an finns det rätt tveksamma recentioner om -gällande grusväg då.

var det tveksamheter på fästet eller bara livslängden?

DigiMan
2008-11-17, 20:00
Om ni läser mitt inlägg tidigare så har jag kört på Maxxis Desert It så dom vet jag redan hur dom funkar. Vill ha ett Maxxis som är mer som Michelin S12 och M12 och undrar om Maxxis 6001 är vägen att gå? Livlsängd spelar inte så stor roll för ett s12 håller inte länge ibak.

Så en tydligare fråga är det bättre fäste på 6001 än Desert It i leran, skoterleden och på grusvägen.

Maxxis motsvarighet till Michelin S12 ska enligt initierade källor vara Maxxis SM, Michelin M12 skall motsvara Maxxis HT

JossaDrz
2008-11-18, 19:52
Beställde Maxxis 6001 så man får testa detta billiga däck.
Sedan får vi se om det är bättre eller sämre än Maxxis It

Nike68
2008-11-18, 20:49
Jag körde med ett Maxxis 6001 på 100%Offroad I våras.När jag kom ut på lite snabbare raksträckor så var tvungen att att stanna efter ett par mil och se efter om jag dragit fast bakhjulet.Fast satt det men det obehagliga ormandet fortsatte... fick rådet av någon att ha väldigt lite däcktryck, typ 1,5-1,8 I stället för 1,8-2,0.Bättre vart det genast efter.Dock var däcket slut till 80% efter 35mil.Prisvärt??? det får man avgöra själv.

JossaDrz
2008-11-19, 04:40
Jag körde med ett Maxxis 6001 på 100%Offroad I våras.När jag kom ut på lite snabbare raksträckor så var tvungen att att stanna efter ett par mil och se efter om jag dragit fast bakhjulet.Fast satt det men det obehagliga ormandet fortsatte... fick rådet av någon att ha väldigt lite däcktryck, typ 1,5-1,8 I stället för 1,8-2,0.Bättre vart det genast efter.Dock var däcket slut till 80% efter 35mil.Prisvärt??? det får man avgöra själv.

Hoppas greppet är bra då, återkommer med rapport när jag provat däcken.
Man får 1st fram och 2st bakdäck för samma pris som en uppsättning m12 och s12 och vi får se om man får ut mer mil på Maxxis

enhjuling
2008-11-20, 14:01
Nån som vet var man kan få tag på Trelleborg T-644 Army Special nu?
Jag hittade några tips men det var gammalt och verkade inte funka nu.

S-näs
2008-11-20, 15:16
Nån som vet var man kan få tag på Trelleborg T-644 Army Special nu?
Jag hittade några tips men det var gammalt och verkade inte funka nu.

Har för mig från lumpentiden att Motordepån i Eksjö var leverantör, kanske tom importör av Trelleborgdäck

kolla: http://www.gulex.se/firmainfo/motordepaan_i_eksj%F6/927610105228.htm

//J

runeo
2008-11-20, 18:44
[quote=enhjuling;360144]Nån som vet var man kan få tag på Trelleborg T-644 Army Special nu?
/quote]

http://norespect.se/
Kan säkert tipsa om närmaste återförsäljare!
/Rune

enhjuling
2008-11-20, 20:40
tack för tipsen