handdator

Visa fullständig version : Lysdioder



jogga99
2004-06-08, 19:06
Hej, jag undrar om någon byggt ett baklyse eller blinkers av lysdioder. Satt och kikade på Elfas hemsida och såg ett antal passande dioder men man bor ju en bit ifrån butikerna så det kändes chansartat att bara beställa utan att konsultera någon.

Är själv mest sugen på att bygga blinkers av dioder till min EXC (på lilla bakskärmen) men vilka skall man välja och hur många (m)cd behövs för att blinkningen skall synas.
Såg att dom diodlampor (för baklyset, annan tråd) som finns att köpa gav ca 23000 mcd och då förmodar jag det är för bromsljuset.
En ide är att seriekoppla 6 st 5 mm lysdioder (2 V, 2500 mcd) för varder blinkers, men dessa lysdioder med hög ljusstyrka har ju en smalstrålvinkel (-+ 6 grader) och då funderar man ju hur det funkar. Jag tror att det skulle bli för komplicerat med en spridningslins utan tanken var bara att borra fast dessa 6 dioder i en bit plexiglas och kapsla baksidan (kopplingarna).

EnsamWargen
2004-06-08, 19:52
nu kanske jag gör en tankevurpa här, men varje lysdiod skall väl iallafall ligga på 12V, 6 st seriekopplade 2V-dioder kommer smälla direkt.. för det är väl bara resistans som ökar linjärt med seriekoppling?
fast du knaske bara missade att skriva en etta?


(snälla slå mig inte om jag har fel) :oops:

Håkan Månsson
2004-06-08, 20:25
Har inte byggt blinkers men bak/bromsljus. Anledningen till att de får
till 2500mcd är ju just den smala vinkeln. Jag körde med sådär en
25st 5mm LEDs röda. Tänk på att gula ger ärkefuttigt ljus.

Även om de är specade till 2V så är det hög gambling att bara
seriekoppla 6st och voila få 12V. Det funkar iofs oftast men det sliter
på bra, det bör sitta seriemotstånd som reglerar strömmen. LEDs skall
strömstyras och inte spänningstyras. Körde 30mA bakljus och
80mA bromsljus. 80mA är utanförspec för kontinuerlig drift men
man bromsar så sällan ju. Tyvärr åkte en sladd till regulatorn ur
och poffade hälften av dioderna så nu lyser det lite fesigt :mad:
Min lösning ville inte vara med i 38 Volt :X00889X:

Om du inte har full koll på vad du gör men ändå känner för att spendera
hur mycket tid som helst på ett "kul" projekt så pula på.

Om du hellre sparar tid varför inte köpa en färdig LED lampa som
finns beskrivet i ett antal trådar. Kring 200 pix vilket du ändå kommer
att landa på med hemmabygget.

/Håkan

tt
2004-06-08, 21:24
För den late (och lite rikare) finns ju även lysdioder med förkopplingsmotstånd avsedda för lite olika spänningar.
En variant är ju även lysdiodslampor, dessa är väl avsedda för socklar men det går ju och lösa det också.

Vill man inte bli stamkund hos Elfa bör man nog ha en skyddskrets...

jogga99
2004-06-09, 11:18
Jag har aldrig mätat spänningen på KTM:en och kollat hur bra den är men genom att det finns ett batteri borden den ju inte fladdra allt för mycket.
Tanken var att bygga jätte coola blinkers som dessutom inte väger allt för mycket och är tåliga. Baklyset tänkte jag använda orginal med glödtrådslampa.

Dioder med 2 V har Vmax på 2,5 V vilket ju i serie ger 15 V som nog borde räcka, speciellt då det är blinkers som ju inta alltid lyser. Därmed tror jag inte heller att det behövs något spänningsskydd.
Jag gissa att spridningen inte heller är något problem jag hoppas att blinkerserna inte skall betraktas på speciellt nära håll, vilket inte känns hälsosamt. Lyser inte orange bättre än gult?

Enda nackdelen med att vara stammis på Elfa är ju att närmaste butik är så himla långt från Umeå.

jol
2004-06-09, 12:26
kolla på http://www.lsdiodes.com/ de har billiga och bra dioder, även motstånd. Bara orange men det kanske går bra ändå. Jag har handlat där utan problem, billig frakt också.

wr-persson
2004-06-09, 14:58
Nu vill jag egentligen inte vara den som sätter käppar i hjulet för en visionär konstruktör.

Men...

Själva glödlamporna är en del av blinkerskretsen som får det att blinka lagom fort. Det gäller nog alla billiga, normala blinkerskonstruktioner, vet inte hur det ser ut på din hoj iofs. Dioderna + extra komponenter måste få samma elektriska egenskaper som glödlamporna för att det ska bli bra.

klas
2004-06-09, 15:31
Jag byggde både bak/bromsljus samt blinkers till min Ktm för två år sen

Blinkerslamporna lade jag på is dock - jag hade ett för klent motstånd (1 watts) så det bran upp efter 20 sekunders blinkande - dock funkade själva blinkfunktionen bra :D . Blinkerslampan gjorde jag av 4 st högintensiva orange dioder ett motstånd (som jag fick prova/mäta mig till hur mkt det skulle vara på) - fnulade in alltsammans i en blinkerslampe sockel och skruvade i den ....

Bak/bromljuset byggde jag mha ljusintensiva röda dioder från elfa - samt två olika motstånd. Även mitt bakljus slutade funka när en sladd från voltregultatorn lossnade (som sagt 38-40 v är lite väl maffigt :mrgreen: ), men som tur var det ett motstånd som brann först så inga dioder skadades, och det vara bara att byta motståndet så funkade det igen :)

Innan byte till diodbakljus bytte jag glödlampa var 3e vecka - diodljuset höll i mer än 6 månader (sen sålde jag hojen).

Jag hade i princip 4-5 dioder i serie, och två sånna "slingor" parallellkopplade. Varje slinga hade ett motstånd (tror jag anv. 220 ohm - kommer inte riktigt ihåg...) Sen paralellkopplade jag två motstånd på lika mycket till bromsledningen, så när man bromsade fick dioderna i princip dubbelt så mkt ström...
Sen monterade jag ett mönsterkort kopplade till en befintlig sockel (från en trasig baklampa) och skruvade i den :)

Nedan ser du diagrammet jag utgick ifrån...
/K