Visa fullständig version : utlänsk försäkring
Vi satt och diskuterade på jobbet om försäkringar då följande fråga dök upp. "Är det möjligt att äga en tyskregistrerad hoj och ha en tysk försäkring och köra i sverige som svensk medborgare?" Är det någon som vet? kan tänka mig att det finns länder som har betydligt lägre försäkringspremier än Sverige. Det finns ju en risk att man får köra ner till tyskland och besiktia, men det kan ju vara värt.
Man får kör utlandsregistrerade fordon i Sverige. Men bara en viss tid.
Min far tog in en bil från Belgien, har då för mig att han hade 6 månader på sig att reg.bes den då...
Däremot borde det väl i teorin vara möjligt att försäkra ett fordon utomlands iaf.
Inte trafikförsäkring iof, men stöld o vagnskada kanske ?
/K
Anonymous
2004-06-09, 14:14
Det är lite blandat vad gälle detta!!!
För några år sedan var det så att du måste vara medborgare alt. skriven i det landet som fordonet är registrerat i och sett ur svenska ögon så får du bara ha den svensk registrerad under den tiden som det tar att få den registrerad i annat land.
MEN jag har sett att man har rätt att ha en utlandsregistrerad tjänstebil om jobbet/företaget är registrerat i annat land. Finns en del på http://www.vv.se att läsa om detta.
Men som privatperson så går det inte att komma förbi det så enkelt.
Jag har nämligen testat detta då jag bodde i Norge och hade en norskregistrerad bil, ett helvete varje gång man blev stoppad av polisen och fortfarande hade svensk körkort.... *suck*
Det är möjligt att EU har beslutat något om detta de senaste åren men för 4 år sedan var det som jag skrev.
/Zappa
vBulletin® v4.1.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.