Visa fullständig version : Försäkring Honda XR 650
Anders F
2004-06-02, 22:20
Jag funderar på att köpa en Honda XR 650 -00.
Jag har hittils kollat upp försäkringen hos Trygg o Hansa och Folksam.
Folksam ville "bara" ha 19300kr helår/helförsäkring och
14385kr för årsförsäkring/helår.
Trygg o Hansa: 9945kr helår/helförsäkrning.
Hojjen jag kollade på var paralellimporterad. Är det någon skillnad? Är det olika effekt i regbeviset?
Jag tänker ringa runt till de andra bolagen för prisuppgift men är det någon som har något bra tips att ge? Är det bättre att köpa en hojj som inte är paralellimporterad? Garantin är visserligen bara två år och Generalagenten ger fem år men den garantin är snart över ändå på en
-00.
Anders
Tingsborg
2004-06-02, 22:32
Tjena Anders
Jag har försäkrat min Xr650 på BilSport&Mc tror det landade runt 5700:- för helförsäkring året runt. Det är dock rätt hög självrisk vid stöld, 10000:-
Tror inte det ska göra så mycket att den är parallellimporterad. Den som jag har är på något sätt parallellimporterad och jag har då inte märkt någon skillnad. Den där femårsgarantin e det väl lite si o så med. Bågen ska då vara servad vid auktoriserad Honda verkstad för att det ska gälla vad jag vet. Å andra sidan har jag hört att man kan få den garantin att gälla även om man har servat den själv om man kan uppvisa att servicen gjorts korrekt, har jag för mig....
Köp den du om den verkar fin.
/Tingsborg
har 4700 hel/hel på min hos Folkskam,
intresserad av att köpa kanske?
Länsförsäkringar tar 4400:- hel/hel, på min 00:a. Jag bad de kolla priset på min polares 01:a, exakt samma uppgifter i alla papper, pris 4000:- :X00889X:
Ring till LF minst 3ggr och begär prisuppgift på samma hoj och samma persnummer då får du automatiskt en reducering med c:a 40%. :shock:
per-anders
2004-06-03, 08:39
knappa tvåtusen (2000:-) :shock: för helår och helförsäkrat hos IF med 10kW på reg.pappret!
(DR'n är "dyrare" försäkrad i "30+" hos Bilsport...)
Som sagt, Bilsport & Mc´s offroadförsäkring har bra pris, men höga självrisker på stöld och vagnskada (10 resp 5 tusen). Är du med i SMC får du dessutom viss rabatt. Det var det billigaste jag hittade nu när jag försäkrade KTM:en, 5200:- helförs, helår. Dom har även specialförsäkringar +30 +40 etc med en massa villkor. Ring och kolla upp!
per-anders
2004-06-03, 15:51
Lite ytterligare info om min XR's försäkring...
Endast på dagtid kunde jag få detta pris (2000:-) då de enbart dagtid hade kontakt med bilregistret(?) där mina 10kW är noterade, när jag ringde kvällstid blev det en helt annan prisbild! Då verkade det vara mer telefonitjänster med mindre koll!
För övrig struntar dom väl i effekten på papperet. Dom jag snackat med har alltid gått på originaleffekten.
Har bilsport & mc. 4800:-/år. Går inte att förhandla med bilsport & mc. Dom har färdiga tabeller för alla hojar dom försäkrar.
Andra bolag är ofta helvilda. Man får olika svar beroende på väder, vind, antal TV-tittare på Big Brother etc. etc. Det gäller att ringa runt.
per-anders
2004-06-03, 16:27
För övrig struntar dom väl i effekten på papperet. Dom jag snackat med har alltid gått på originaleffekten.
"Alla" andra gick på orginaleffekten!
Anders F
2004-06-05, 22:19
Tack för alla tips :tummenupp:
Jag tog till slut Länsförsäkringar. Dom tog 4250kr-helår/helförsäkrning.
Kravet var att jag skulle ha tre åtaganden hos dom.
Så ni som redan har t ex två försäkringar där kan få en ganska billig hojförsäkring hos dom.
Lägre självrisker än hos Bilsport o Mc.
Anders
Skumt, jag har bara hojen försäkrad där.
Anonymous
2004-06-05, 22:43
Det är inte skumt!
Du kan ha endast en försäkring hos dom, t ex hojen men det blir då dyrare premie.
Anders
Skumt, jag har bara hojen försäkrad där.
Samma här, och varje gång jag ringer och gnäller på att de höjer premien så påpekar de detta faktum, men kan inget göra då de har gjort bort sig själva. Och trots allt så har de billigaste försäkringen för mig, så jag kör med de fortfarande.
Betalar ju ändå inte mer än 3334:- hel/hel för en Honda XR650 -01. 39 år, bor i Huddinge.
Det är inte skumt!
Du kan ha endast en försäkring hos dom, t ex hojen men det blir då dyrare premie.
Anders
Nej, inte enligt de själva. För att få Offraod-försäkra hojen krävs att du har hemförsäkring hos dem, men du får naturligtvis försäkra hojen endå men inte som Offroad, och då snackar vi 10-15000:-/år, och inte som nu 4400:-/år.
Asså jag har INTE offroadförsäkring men gammal gubbe kanske får billigare premie :8-8x:
Anders F
2004-06-05, 23:35
Jag tror man kan dra slutsatsen att det enda som gäller är att ringa runt på alla bolag varje gång man ska försäkra. Dessutom ringa flera gånger till samma bolag eftersom dom lämnar olika priser till samma person med samma uppgifter.
Jag försäkrade tidigare en Africa Twin och fick en prisuppgift hos Trygg o Hansa. När jag dagen efter bestämde mej för den försäkringen så hade den helt plötsligt blivit billigare med samma uppgifter som tidigare och det hade väl gått ca 12 timmar sedan jag fick prisuppgiften!
Nå´n som vet av hur stor vikt boendeorten är?
Jag bor i Norrtälje, är under 30 år och betalar "bara" 2794:- i Bilsport & Mc för min Xr 650 -00 (paralellimport).
Det är en "Offroad-försäkring" med den dyra självrisken...
Försäkringen togs i mars, har jag en fetinghöjning att vänta nästa år tro :88XX88X :SkullXX:
Har fö. inga andra försäkringar hos dem.
samma bolag eftersom dom lämnar olika priser till samma person med samma uppgifter.!
En del ja... men ibland så syns det i datan att du har fåt en offert några dagar tidigare, inte alla bolag men det finns dom som har det så , men be dom räkna om, dom kan ju ha glömt något , typ hur många år du haft kör kort.
Linus, du kanske har tur och bor i ett Zon2-klassat område. Sthlm och många av förorterna är Zon1 dvs den dyraste tariffen..
Anders F
2004-06-06, 15:40
samma bolag eftersom dom lämnar olika priser till samma person med samma uppgifter.!
En del ja... men ibland så syns det i datan att du har fåt en offert några dagar tidigare, inte alla bolag men det finns dom som har det så , men be dom räkna om, dom kan ju ha glömt något , typ hur många år du haft kör kort.
Den gången jag fick prisuppgift på Africa Twin så skulle dom behålla offerten i datorn och ändå blev det ett annat pris :X00889X:
Zon 1 Holmia XR650-02. Helförs. förlängnd nyss 3800:-
Själv så är jag helt nöjd med 2879 hel/hel på min XR! :)
Anders F
2005-05-18, 14:08
Nu går snart min försäkring ut och det är dax att betala in den härliga årspremien igen.
Jag har ringt runt och kollat med de stora bolagen och den billigaste (länsförsäkringar) tar 4100kr helår/helförsäkring.
Någon som har ett tips på billigare försäkring?
Min hoj har ursprungseffekten i regpappret.
Zon 2.
per-anders
2005-05-18, 14:50
Någon som har ett tips på billigare försäkring?
Gissar att du kollat igenom den andra tråden :<<<<DX:
http://soe.se/phpBB2/viewtopic.php?t=4409&postdays=0&postorder=asc&start=90
har ni kollat IFs märkes försäkring på HONDA hojjar?, finns även på xr400r där
Anders F
2005-05-18, 16:07
DwD skrev:
Ja jag kollade det och de var några hundralappar billigare men då måste man besiktiga hojen hos en auktoriserad Honda återförsäljare innan pga att hojen räknas som privatimporterad trots att den är intagen av en firma (parallelimport).
per-anders
2005-05-18, 21:34
Ja jag kollade det och de var några hundralappar billigare men då måste man besiktiga hojen hos en auktoriserad Honda återförsäljare innan pga att hojen räknas som privatimporterad trots att den är intagen av en firma (parallelimport).
:88XX88X Det finns väl inte en enda Honda som är tillverkad i Sverige :X00889X:
Anders F
2005-05-18, 21:50
Per-anders skrev:
:88XX88X Det finns väl inte en enda Honda som är tillverkad i Sverige :X00889X:
Om hojen ursprungligen är köpt hos en auktoriserad Honda återförsäljare så kan man få intyg därifrån men om den är privatimporterad/paralellimporterad så måste man tyvärr besiktiga den.
Försäkringsbolaget kanske tror att det sitter en Rysk Dnepr motor i ramen och att den har cykelfälgar om den är privatimporterad :X00889X:
DwD skrev:
tror det var ganska billigt att göra det, runt 350 spänn,
min xr400r går bara att helförsäkra hos If Hondaförsäkring, byter jag så får jag hel/hel istället för hel/halv och 1000 kr billigare så jag skall nog byta till hondaförsäkringen :mrgreen:
Vet inte riktigt vart jag ska lägga till denna info'n. Jag kan iaf mkt gott rekommendera ATVCenter i bosjökloster för er skåningar som äger en importerad Honda och vill försäkra den hos IF's Hondaförsäkringar. 200:- + moms istället för 800++ som vissa större hondahandlare i lund/malmö-regionen.
synd att jag inte såg detta tidigare, besikta hojen hos mchuset för en månad sen 600:-.
Men jag får billig försäkring i alla fall. 3000:- hel/helår i malmö.
synd att jag inte såg detta tidigare, besikta hojen hos mchuset för en månad sen 600:-.
Men jag får billig försäkring i alla fall. 3000:- hel/helår i malmö.
Lyfter tråden lite
3000? Då räknar If den som "On/Offroad klass1" antar jag? När jag var i kontakt med If för att höra mig för om Hondaförsäkringen nyss så sa dom att XR 650 räknas som "Enduro" i deras listor och då ligger Hondaförsäkringen på 4800. Rätt eller fel? Ska jag bråka med dem?
Ifs listor:
http://www.if.se/web/se/private.nsf/noframes/411433B557EC99FCC12571730038A850
Se PDF-filen under "Specialvillkor".
EDIT: Såg att XR 650 på Hondas hemsida klassas som "Enduro", så det är väl det dom går på...
Får leta vidare bland försäkringsbolagen.
krokodilen73
2006-11-01, 22:04
1480:- helförs/helår Xr650r -00 Lf
Bor iofs i skogen
Mvh Christer
Har ringt runt lite och kollat premier på min XR650R '00.
32år, förort till Stockholm, helförsäkring.
IF 4800:- (Höjde 1:a mars 2006 från 3800 till 4800)
Länsförs 4824:- (Basförsäkring ställ av/på hur mycket man vill)
Tennant 4880:- (Självrisk stöld 7000:- olåst=självrisk 17000:-, självrisk vagnskada 7000:-)
Bilsport MC 6027:- (offroad), 7525:- (30+ försäkring)
Trygg Hansa 7755:- (Har sänkt de sista 3åren från 28000:-)
Folksam 5813:- (Har du två mc som bara du kör är det 50% rabatt på den billigaste.
Summasumarum jag kommer att byta till Länsförsäkringar, och försöka engagera mig med att ställa av/på då jag inte kör, får se hur det går.
PS. Kollade min Qvara 360 '93 på samtliga bolag och fick följande spann:
Helförsäkring 8351:- till 15369:-
Lycka till i försäkringsträsket.
Henka
Vet inte om det är åldern :8-8x: men jag har LF och betalar 2574:- hel/hel.
Försäkring MC 24+ bor i eget hus i Huddinge/Stuvsta.
Anders F
2006-11-02, 20:18
Vet inte om det är åldern :8-8x: men jag har LF och betalar 2574:- hel/hel.
Försäkring MC 24+ bor i eget hus i Huddinge/Stuvsta.
Låter lite. Är det kanske så att din XR är nedstrypt i reg beviset?
Är inte alla det? min har bara 14kw :oops:
UPPDATERING:
Fick svar från Tennant igår på min Qvarna 26.850:-, och nej det är inte en nolla förmycket. Det som var bra var att de sa rakt ut att vi inte vill ha din hoj försäkrad hos oss, därav priset.
/Henka
per-anders
2006-11-03, 10:06
Uj har du trimmat din, måste vara förgasaren du bytt...
Min är på 10 kW :skoldpadda:
Nu tar ju inte alla förs.bolag reg effekten utan en del tar "ursprungs/orginaleffekten iaf!
Läser jag i mitt försäkringsbrev står det 14 kW. Sedan kanske de går efter en anna lista ändå. Funderar på att skippa helförsäkringen snart då grisen börjar bli till åren.
per-anders
2006-11-03, 11:54
Läser jag i mitt försäkringsbrev står det 14 kW.
Står säkert i denna tråd eller någon annan försäkringstråd, men...
När jag försäkrade min XR så ringde jag först för att få prisuppgift på dagen, kontorstid, och fick då ett pris baserat på registreringsbevisets kW antal dvs 10kW. När jag sedan ringde tillbaka på kvällstid efter att ha köpt hojen så gick de på ursprungseffekten :X00889X:
Tog iaf försäkringen men ringde tillbaks dagen efter då på kontorstid och fick ner premien till 10kW pris!
Detta (enligt uppgift från handläggaren på dagtid) beroendes på att tydligen så sitter inte telesupporten som är på kvällarna "uppkopplade" mot vägverkets "databas" där registrerings bevisen är upplagda med effekten och alla annan data! :X00889X:
Anders F
2006-11-03, 13:38
Det är olika. Min förra XR 650 hade ursprungseffekten i regbeviset men den jag har köpt nu har också 14kw.
Tog halv/helår (årsförsäkring) hos Folksam. 1620kr/år inkl SMC rabatt :tummenupp:
Det lustiga är att Folksam skulle ha 18000kr hel/helår för min förra XR. Visserligen var det två år sedan och med fulleffekt i regbeviset, men ändå :shock:
Någon som vet om det kommer bli chockhöjningar på premierna som Borgarna vill? Killen på Folksam sa att dom har rätt att höja redan ingångna avtal i så fall!! Kan det verkligen vara riktigt? Om man har träffat ett avtal på att försäkringen kostar si och så mycket och sedan betalar in hela årspremien, kan dom verkligen ha rätt att höja i efterhand? Låter som riktiga maffiafasoner.
Om det blr fallet kommer jag köra med enbart trafikförsäkring samt ställa av/på varenda gång som jag ska ut och köra.
En handläggare på If berättade för mig i dag att Honda hadde klassad om XR650R till "Enduro" i Honda försäkringen. Jag har för mig att den va klassad som "On/Offroad 2" i fjol.
Jag har inte haft denna försäkring tidigare själv. Jag ansett den för vara bäst om man inte vill ställa av på vintern. Nu har jag dubbdack och vill ha den påställd hela året. Men, nu har If/Hondaförsäkringen blivit ennu dyrare än förut och känns inte som en bra deal.
Kan någon som har denna försäkringen bekräfta att de fått omklassning av sin XR650R?
Är det så, så kostar en If/Honda försäkring 21% mer än i fjol i mitt fall. I såfall måste skaderna på XR650R ha ökad mycket eller är det bara en tankevurpa i klassificeringen från If?
Åhh, vad det suger med försäkringar!
MatsXR650R
2007-03-22, 09:06
Biggis,
Att döma av prislistan du länkar till så har min XR650R samma klassning som förra året. Mitt förs.år börjar i april. En höjning på 150 spänn.
För att få If's Hondaförs. fick jag iofs besiktiga hojen hos en Hondahandlare eftersom den var privatimporterad. Det kostade en tusenlapp.
Men If hade bäst villkor ang. lås, skyddsutr. och nattparkering när jag ringde runt och de brydde sig heller inte om vad det stod för effekt på reg.beviset.
Så ingen risk för surt efter om man försäkrar för 14kW men smäller med 45kW.
sgtpepper
2007-03-22, 14:42
Jag betalar drygt 1000 kr halv/hel för min XR650R hos Folksam med deras speciella SMC-försäkring (kräver avklarad B&K-kurs). Tror min XR är reggad som 11 kW eller något sådant (ehh..).
Raggar-Ragnar
2007-03-22, 19:10
Xr650-02
Ger 2.800kr Länsförsäkringar/Offroad
Med rabatt för godkänd skydds utrustning !
Fick en smärre chock idag när försäkringsbrevet damp ner i lådan, 6378:-
Så här står det i korta lag:
I bilregistret står din MC som strypt....Länsförsäkringar premiesätter alltid efter ursprungseffekt.......
Undrar hur många fler brev de kommer att skicka ut? Knappast någon hoj som är regad som ostrypt idag eller?
Bytte till Folksam idag. 1700:- för en halvförsäkring/år. helt ok pris.
El Presidente
2007-06-15, 17:45
Fick min premieinbetalning igår från Länsförsäkringar.
1618:- hel/hel...
:tummenupp:
Mörkaste småland är nog lite billigare än Stockholm :)
Vad har du för effekt i reg beviset? min står som 14 kW.
El Presidente
2007-06-19, 10:34
Mörkaste småland är nog lite billigare än Stockholm :)
Vad har du för effekt i reg beviset? min står som 14 kW.
Japp, skulle gissa på att det är bra mkt billigare här på "vischan" jämfört med stan...
:wink:
Min, är precis som din (o alla andra sv- sålda XR antar jag...?), reggad med 14 kW.
per-anders
2007-06-26, 20:47
premieteknisk förändring eller vad de kallade det,
Höjningen pga nya "trafikskatten" blev först lite nervös men det var bara på 142:- så totalsumman hel/hel 2187:- :mrgreen:
Nu meddelar LF i Stockholm, att premien skall höjas till 5136 kr/år o halvförs.
Detta pga att bilregistret har haft min hoj reggad som 7 kw, konstigt men sant.
LF säger vidare i brevet att man ALLTID gått på ursprungseffekten, när hojarna försäkras. Sen kom ju 32% höjning på trafiken oxå, dags att ringa runt igen då, om det nu lönar sig.
Tänkte bara komma med ett tips, till alla som inte kör hoj precis varje dag året om.
Fick premiehöjning i februari till 5300:- hel/hel hos IF, bytte till LF som hade en idé.....
Jag var skeptisk till en början men vad fan.... hojen avställdhetsförsäkrad (eller vad det nu heter) 197:- helår. Ställ på hojen de dagar du tänker åka 15:-/dag helförsäkrad.
Ja, ja, orka ställa av och på hela tiden, säger du....ja lite besvärligt är det ju men det tar ju inte mer än 2 minuter via vv.se. OK kanske man glömer att ställa på ja, kanske man glömmer att ställa av? Ja, troligen, men sätt ett bromsskivalås i framskivan och tejpa fast en "komihåg lapp" på den.
Enkel uträkning, du kör 20 söndagar per år, 4-dagars, 10 kvällskörningar och 10 dubbdagar = 44ggr á 15:- = 660:- + 197:- =857:- hel/hel!! Slå det den som kan.
Eller dubbla det ifall du vill = 1517:- hel/hel i Stockholm också rätt bra premie, eller.....
/Henka
Jag gjorde precis så med min WR(nästan XR) hos Folksam inför fyrdagars, döm om min förvåning då de anser att jag sagt uppförsäkringen nu när jag ställde av den -det gäller att se upp..
Nu måste jag ringa skaffa en ny försäkring när jag vill ställa på den igen, värdelöst...
Fick ned premien till 1900 ca, med SMC rabatt, och 30+ försäkring
hos Bilsport o Mc, blev billigare än offroadförsäkring, då jag passerat
30-strecket.
Jag gjorde precis så med min WR(nästan XR) hos Folksam inför fyrdagars, döm om min förvåning då de anser att jag sagt uppförsäkringen nu när jag ställde av den -det gäller att se upp..
Nu måste jag ringa skaffa en ny försäkring när jag vill ställa på den igen, värdelöst...
Ja men Folkskam är ju ett gäng tattare som ger en olika pris på samma förfrågan 10ggr, innan de bestämmer sig för den dyraste.
Grejen är ju att du, hos ett normalt bolag, inte kan säga upp en försäkring annat än om du har sålt, skrotat eller att de har ändra villkoren betydligt. Det är de enda skäl för uppsägning som finns, men å andra sidan var det ju Folksam du hade. ;)
Var otogen, byt bolag.
/Henka
De var i alla fall klart billigast utav de jag ringde runt och frågade, Bilsport, TH, If, LF, Tennant.
"Bytte till Folksam idag. 1700:- för en halvförsäkring/år. helt ok pris."
Ställ på hojen de dagar du tänker åka 15:-/dag Enkel uträkning, du kör 20 söndagar per år, 4-dagars, 10 kvällskörningar och 10 dubbdagar = 44ggr á 15:- = 660:- + 197:- =857:- hel/hel!! Slå det den som kan.
Vet någon hur man gör för att ha hojen påställd en endaste dag?
Jag har skaffat avställningsbar försäkring nu då jag använder hojen typ ett par/tre dagar per månad totalt.
Men när man via internet (det är ju ofta sent man kommer hem) försöker ställa av den samma dag som man ställt på den, skriker datorn högt och säger att man minsann inte kan ställa av den samma dag!
Så då får man snällt vänta till nästa dygn för att ställa av (och komma ihåg att göra det) = minst dubbelt så många dagar försäkrat som motorcykeln har använts.. Irriterande i mitt tycke, går det att lösa?
(typexemplet är ju när den är bara skall vara påställd på söndagar)
Vet någon hur man gör för att ha hojen påställd en endaste dag?
Jag har skaffat avställningsbar försäkring nu då jag använder hojen typ ett par/tre dagar per månad totalt.
Men när man via internet (det är ju ofta sent man kommer hem) försöker ställa av den samma dag som man ställt på den, skriker datorn högt och säger att man minsann inte kan ställa av den samma dag!
Så då får man snällt vänta till nästa dygn för att ställa av (och komma ihåg att göra det) = minst dubbelt så många dagar försäkrat som motorcykeln har använts.. Irriterande i mitt tycke, går det att lösa?
(typexemplet är ju när den är bara skall vara påställd på söndagar)
Apropå upprepad av/på -ställning så har visst flera bolag nu mera infört begränsningar (max 5? av/på -ställningar per år hos Trygg Hansa tror jag det var) :( :x :regn: :twisted: :XspankX:
FreddaAbborre
2007-07-25, 09:33
Har varit med om att systemet strejkat. Fixade försäkring och försöte ställa på, men icke. VV kunde inte se att försäkring fanns. Jobbigt om det blir så och man är sugen på att köra.
Då var det dags att betala försäkringen igen. Förra året trodde jag att jag skulle ha hojen ute på natten, och tecknade If:s Hondaförsäkring (inget garagekrav), men efter allt jobb man lagt ner så vill man ju ha den kvar, så den stod inlåst i garaget hela 2007.
I år vill If ha 6000 nånting för försäkringen, och det är alldeles för mycket, så nu tänkte jag höra om någon har kollat runt på priser under året. Och då menar jag inte vad det kostar för en 70-åring som haft körkort sen 1955 och bor i Karesuando...
Är det till och med någon som har en försäkring där man kan ställa av och på hur många gånger man vill under året? Hur går det i så fall till?
sundström
2008-03-07, 16:45
Då var det dags att betala försäkringen igen. Förra året trodde jag att jag skulle ha hojen ute på natten, och tecknade If:s Hondaförsäkring (inget garagekrav), men efter allt jobb man lagt ner så vill man ju ha den kvar, så den stod inlåst i garaget hela 2007.
I år vill If ha 6000 nånting för försäkringen, och det är alldeles för mycket, så nu tänkte jag höra om någon har kollat runt på priser under året. Och då menar jag inte vad det kostar för en 70-åring som haft körkort sen 1955 och bor i Karesuando...
Är det till och med någon som har en försäkring där man kan ställa av och på hur många gånger man vill under året? Hur går det i så fall till?
tog hos bilsport&mc i december betalar 2400 helår halvförsäkring ,är 31 o bor på liten ort ,finns ingen mening med o lösa helförsäkring tycker jag,grisen är inte dyr o laga upp
Sideways
2008-03-07, 17:19
1. Gå med i SMC
2. Åk på en avrostningskurs i SMC:s regi (Tar några timmar & nyttigt!)
3. Teckna Folksams SMC försäkring (lite drygt 2000:- för mig 35 år i Solna Hel/Hel)
4. Köp soppa för pengarna du sparat.
5. Inse att även på Folksams SMC-försäkring är det ett lotteri vilken premie man får.. Kollade min Affe, den skulle kostar MER än de andra bolagens normala försäkringar nu + att man bör notera att de ändrat sjävriskerna rejält till i år på SMC-försäkringen(vilket iof jag tycker är rätt OM premien är skitlåg, vilket den inte var för mig denna gång iaf -den var det i fjol dock).
Nu för tiden är det 25% av stöld eller skadevärdet och minst 3000:-..
Ja hmm.. Vitsen med helförsäkrad på billiga hojar försvann med ett uns.
http://www.folksam.se/forsakringar/motorfordon/mc/smcforsakringen/1.6160
krokodilen73
2008-03-07, 20:59
Jag har flyt antar jag, 1600:- /år helförsäkring. Lf 35år i Åmål
Mvh Christer
Sideways
2008-03-07, 21:03
Nu för tiden är det 25% av stöld eller skadevärdet och minst 3000:-..
Ja hmm.. Vitsen med helförsäkrad på billiga hojar försvann med ett uns.
När jag tecknade på XR:en så kostade helförsäkringen runt 300:- mer än halvförsäkringen. Per år. Jag gissar här, men är det inte så att man i regel inte tjänar speciellt mycket på att välja halvförsäkring i förhållande till risken att stå där och lipa när hojen ligger och brinner i diket. Alla gånger jag valt försäkring har jag då alltid valt helförsäkringen just för att det ofta skiljer såpass lite att man lätt kan ta in den pengen nån annanstans i vardagen.
Men du har rätt i att det är lite av ett lotteri, det gäller verkligen att få in offerter från alla bolag för skillnaden kan vara svindlande stor!
Anders F
2008-03-07, 21:32
Jag har flyt antar jag, 1600:- /år helförsäkring. Lf 35år i Åmål
Mvh Christer
Eller så är din hoj strypt i regpappret.
sundström
2008-03-07, 23:02
När jag tecknade på XR:en så kostade helförsäkringen runt 300:- mer än halvförsäkringen. Per år. Jag gissar här, men är det inte så att man i regel inte tjänar speciellt mycket på att välja halvförsäkring i förhållande till risken att stå där och lipa när hojen ligger och brinner i diket. Alla gånger jag valt försäkring har jag då alltid valt helförsäkringen just för att det ofta skiljer såpass lite att man lätt kan ta in den pengen nån annanstans i vardagen.
Men du har rätt i att det är lite av ett lotteri, det gäller verkligen att få in offerter från alla bolag för skillnaden kan vara svindlande stor!
bilsport o mc ville ha 2000 per år för vagnskadedelen iallafall har aldrig varit i närheten av 300 spänn helår/vagnskada ,bara å gratulera om du lyckats göra en sån deal .låter otroligt om nåt bolag skulle sälja vagnskadedelen för 25 spänn i månaden
Sideways
2008-03-07, 23:33
Jamen du ser. Jag kollade just mitt försäkringsbrev, ditt bolag ville ha 2000:- för vagnskadan, mitt bolag tar 2125:- för HELA försäkringen varav 445:- för vagnskadedelen (okej inte 300:- men mitt sifferminne tenderar att runda av neråt). Lotteri!
krokodilen73
2008-03-08, 11:51
Eller så är din hoj strypt i regpappret.
Visst men bolagena lade väl ner den regeln för något år sedan och går väl numera efter ursprungseffekten eller??
Mvh Christer
Anders F
2008-03-08, 17:51
Visst men bolagena lade väl ner den regeln för något år sedan och går väl numera efter ursprungseffekten eller??
Mvh Christer
Det beror nog på vem du får prata med på försäkringsbolaget.
Folksam ville ha 18000kr hel/helår för min första XR650 som hade fulleffekt i regpappret.
Min nästa XR650 var strypt i papprena och då ville Folksam ha 1600kr hel/helår. Iofs frågade försäkringssäljaren mig om 14kw var ursprungseffekten. Ingen aaaaaning sa jag:mrgreen: . Då kör vi på att det är ursprungseffekten sa hon.
Då så, då har man kollat runt, och det här är det bästa försäkringsbolagen har att komma med:
Trygg Hansa: 7054 halvförsäkring helår -skulle inte tro det.
If (Honda märkesförsäkring): 6120 hel/hel -inget garagekrav, men fortfarande för dyrt.
Bilsport och MC: 4325 (30-årsförsäkring, samma pris som offroadförsäkringen, men förmånligare självrisker) -nu börjar det likna något. Det var ungefär så här billigt jag trodde att det skulle kunna bli, tills jag ringde
Folksam: 1731 halvförsäkring helår ("motorcykel året runt" med SMC-medlemsrabatt) -taget! Och det verkar som om jag kan få det ännu billigare när jag gått SMC:s premiesänkande kurs och dessutom finns det en försäkringsvariant där man kan ställa av och på mc:n hur många gånger man vill under året som blir ännu billigare, men med under 2000 i försäkring så skippar jag nog krånglet.
Det lönade sig att ringa runt! Och handläggaren på If som påstod att Hondaförsäkringen "skulle vara den billigaste på marknaden"... Dessutom så verkade det som om Folksam gick på orginaleffekten, kanske det går att få det ännu billigare om man kan visa registreringsbeviset med bara 14kW.
Sideways
2008-04-03, 11:34
...kanske det går att få det ännu billigare om man kan visa registreringsbeviset med bara 14kW.
Don't push your luck... :lol:
per-anders
2008-04-03, 16:10
Dessutom så verkade det som om Folksam gick på orginaleffekten, kanske det går att få det ännu billigare om man kan visa registreringsbeviset med bara 14kW.
Tror bestämt att alla försäkringsbolag har direktkontakt med vv där de kan hitta dessa uppgifter! Sen är det nog upp till bolag samt den man pratar med att använda inregistreringseffekten eller den verkliga!
/per-anders 10 kW XR :8-8x:
2Stroker
2008-05-02, 10:50
XR650 -00 14kw
33år, bor i obygden.
Billigast: Folksam åretrunt 1738kr hel/hel
Trådlyfts vm men måste skryta.
3600 på mig 20 år hel hel är jävligt trevligt. tack folksam
Tryghansa skulle ha 16000, för den va olycksdrabbad enligt dom, polar betalar 8000 för sin r6a så vetefan hur dom tänkte där :D
jag bor i mölndal, göteborg. Har folksam helförsäkrad . Kostar 1756 kr helförsäkrad helåret. Med strypning 14 kw. Bra hoj bra försäkring.
Raggar-Ragnar
2010-07-19, 08:23
Har också Folksam samt 14kw men det är ursprungs effekten som gäller !
(iaf när jag ringde) ger 2500kr/30år.
Har också Folksam samt 14kw men det är ursprungs effekten som gäller !
(iaf när jag ringde) ger 2500kr/30år.
ÅÅÅH, som satan vad billigt, 2500 spänn för 30års försäkring.
Det blir ju 83 kr/år!! :tummenupp:
vBulletin® v4.1.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.