handdator

Visa fullständig version : Vad är det som gäller med enduro försäkringarna??

XRMagnus
2004-05-24, 15:47
På svemos sida står det att de jobbar på en kollektiv lösning på enduroförsäkrings problemet!

Kan man ej teckna Enduroförsäkring nu?
Om man kan det är den dyr?

Eller är det enda sättet att lv-regga sin E-hoj?

Klarlägg gärna för mig vad som gäller med en Enduro hoj och dess försäkrings alternativ.

Håkan Månsson
2004-05-24, 15:57
De flesta bolagen har tagit bort den. I stället kan man teckna vanlig
offroadförsäkring. Jag trodde vad SVEMO jobbade på var mera
en speciell olycksfallsförsäkring men kan ha missförstått detta.

/Håkan

Castillo
2004-05-24, 17:29
Lite info jag vet:

För att få köra e-reg hoj krävs att hojen är trafikförsäkrad och att föraren har endurolicens, då bara till/från träning/tävling.

Problemet är ju att de flesta inte vill försäkra hojarna samt att de nu placerar dem i ett annat fack vilket gör det pissdyrt.

Det Svemo försökt få till är en försäkring som är begränsad till folk med e-reg hojar och endurolicens just för att få ner priserna på en mer normal nivå. Men tydligen ser det mörkt ut för dem.

Skulle va kul att veta vart alla har sina e-reggade hojar försäkrade och vad de betalar för dem.

Nordman
2004-05-24, 17:47
Enligt mitt bolag (Trygg hansa) kan man enduroförsäkra hojen pris vet jag ej. Man kan även försäkra crossen om man är medlem i en motorklubb dvs man får en enduroförsäkring på crossen vilket kan vara bra ifall den skulle bli stulen. Tyvärr kollade jag inga priser.

/Niklas

Castillo
2004-05-24, 17:59
När kollade du detta? För de ska ha plockat bort den försäkringen.

ulf_lundin
2004-05-24, 19:52
Finns (såvitt jag vet) inga speciella försäkringar för e-reggade hojar.
TH tog bort sin för ca 2 år sen.
Däremot tecknar vissa bolag (någon vanlig) försäkring för såna hojar.
Men ibland går dom efter vikt/effekt vilket kan ge höga premier.

Min xr är (sen juli -03) försäkrad hos Länsf.
/u

Nordman
2004-05-24, 21:59
Kan ha varit 2 månader sen. Fast om damen visste vad hon pratade om vet jag inte för hon sprang och rådfrågade hela tiden. Det jag var ute efter var om man kunde få någon slags försäkring för crossen och svaret jag fick var om jag blev medlem i en klubb så fick jag enduro försäkra den, Kan ha varit någon slags motorförsäkring men huvudsaken var att jag skulle få ersättning om den blev stulen.

Hagenblad
2004-05-24, 22:08
flyttad