Visa fullständig version : Mailväxling med VV om Enskilda vägar, (edit) och kommunen
per-anders
2004-05-05, 15:14
Har inlett en liten mailkonversation med vägverket om man kan få reda på vilka vägar som får statsbidrag så att de är tillgängliga för allmänheten! Än så länge verkar det fungera bra, får väl se om det fastnar i någon instans på vägen!
Se nedan konversation (som vanligt börjar mailkonversationen nedifrån)!
Hej igen!
Jag vidarebefordrar ditt mail till Vägverket Region Mälardalen som handlägger enskilda vägar i Södermanlands, Uppsala, Västmanlands
och Örebro län samt till region Stockholm där du kommer att få vidare information!
Med vänlig hälsning
Anne-Lie Ericsson
-----Ursprungligt meddelande-----
Hejsan!
Vad bra! Jag skulle vilja få uppgifter om de Enskilda vägarna med statsbidrag (åkbara/öppna för allmänheten) framförallt över Södermanland! Om möjligheten finns så är även Uppland och Stockholms län av intresse! Om jag vid ett senare tillfälle vill ha fram uppgifter för tex Västmanland hur går jag tillväga då?
Med vänlig hälsning
Per-Anders Rundlöf
Hej!
Det går bra att få fram uppgifter om vilka vägar som får statsbidrag, men jag skulle gärna vilja att
du preciserar område, t ex län (ett eller flera), som du vill ha information om.
Med vänlig hälsning
Anne-Lie Ericsson
Hejsan!
Jag undrar om man på något vis kan se eller få reda på vilka Enskilda vägar som får/fått statsbidrag så att de är "åkbara" för allmänheten?
Mvh. Per-Anders Rundlöf
ulf_lundin
2004-05-05, 15:27
Ska bli intressant. För några år sen kunde dom inte fixa en förteckning, bara svara på fråga om specificerad väg; inte så användbart.
/u
Det här är faktiskt ett helt underbart initiativ Per-Anders :tummenupp: Har funderat kring existensen av sådan förteckning men aldrig fått tummen ur s.a.s. Håll oss uppdaterade!
Skall inte vara några problem ,jag har redan fått över Södermanland och runt norrköping.Om du sedan vänder dig till respektive kommun så kan du den vägen få förteckning över vilket vägnummer som tillhör vem,alltså vem som lyfter bidraget och är skyldig att sköta den.alla vägar är nämligen märkta med ett nummer som du ser nedan på kartan.
per-anders
2004-05-10, 10:37
Jaha ja!
Här kommer nu lite mer info om söket efter enskilda vägar m statsbidrag!
Tydligen kommer det att kosta pengar att få fram denna information, inga stora summor men men...
Jag har ställt frågan om det inte finns gratis någonstans att hämta hem informationen, får se om jag får något svar på detta!?
Tror jag stannar beställningen om det ska kosta pengar och satsar pengarna på mer kartor och följer eventuella skyltar istället :mrgreen:
(konversationen börjar som vanligt längst ned)
--------------------------------
Hej!
Det är svårt att säga hur mycket det kan kosta, men en grov uppskattning är att Stockholms län, Uppsala län, Södermanlands län, Örebro län och Västmanlands län tillsammans går på ca 1500 kr (diff. några hundralappar upp eller ner). Kostnad för enbart Södermanlands län kan röra sig om 300-350 kr.
Med vänlig hälsning
Birgitta Lindén
Hejsan!
Jag hade tänkt använda informationen för att se vilka vägar jag får åka på!
Det vore bra om du kunde meddela hur mycket det kan tänkas kosta! Eventuellt begränsar jag mitt område då till tex enbart Södermanland!
MVH Per-Anders
Med anledning av Din begäran om information angående enskilda vägar med statsbidrag vill jag fråga i vilket sammanhang informationen ska användas. Detta beroende på att vi har ett antal listor med olika typer av information. Jag vill också meddela att vi kommer att ta ut en avgift för att tillhandahålla listorna. Avgiftens storlek är beroende av antal sidor.
Med vänlig hälsning
Birgitta Lindén
Björklund
2004-05-10, 10:44
Det kanske räcker med Södermanlands, Stockholms och Uppsalalän.
Jag tror att SOE kan gå med in och sponsra. Så kan vi göra dem tillgängliga via hemsidan om det nu inte är copyright på dem.
Bra drivet PA!
Såpass stor avgift för att lämna ut offentlig information :X00889X:
Undrar om det inte är lashlena som talar, en lite avgift får det ta ut för tex papperskostnad och dyligt -men offentlig information får de inte ta ut pengar för att lämna ut rent generellt....
Vore ju suvve om SOE kunde stå för inköp av dylik information Björklund :tummenupp:
Vad nu då.... :88XX88X offentliga handlingar skall vara gratis ...så sa hon jag pratade med.Men en lite summa för material är befogat ,dock inte dessa fantasisummor.Hänvisa gärna till att vi i södermanland fick dessa gratis.
Lite research:
8. ALLA HANDLINGAR som man har rätt att se har man också rätt att få kopia av. Statliga myndigheter ska kopiera upp till nio sidor gratis. Tio sidor kostar 40 kronor, och varje sida därutöver två kronor.
från länken: http://www.jmk.su.se/dig/research/se.html
Alltså är kostnaden bara beroende av hur stor lista det handlar om. Möjligen kan priset per kopia ha ändrats, men principen är glasklar.
Handläggaren måste kunna berätta hur stor listan är, men 300 kr motsvarar alltså nästan 150 sidor. Fråga om du kan få den som fil? Det kan vara brott mot PUL, men fråga kan man ju. Evt om du kan få listan utan uppgift om väghållare.
Av PUL-skäl måste SOE ta bort allt som är personinformation om listan ska ut på nätet, däremot finns ingen copyright på sånt här material.
Listan om vem som äger eller sköter respektive väg fick jag från annat håll,den kanske inte får lämnas ut. Kartan består av en enda stor ihopvikt karta
per-anders
2004-05-10, 13:22
Har nu gått lite mer mail till VV. (Försökte ringa men telefonen var proppad för sammanträde) Ffa undrade jag över priset och vilken information VV tänkte skicka, förtydligade mig lite angående karta! Länkade till Svekke's info om kostnad!
Återkommer med mer info!
Listan om vem som äger eller sköter respektive väg fick jag från annat håll,den kanske inte får lämnas ut. Kartan består av en enda stor ihopvikt karta
Listan är en offentlig handling, den får lämnas vidare. Undantag om du skrivit på sekretessförbindelse för att få del av listan. Däremot får den inte publiceras på internet (PUL). Däremot är det möjligt att en "tvättad" lista kan publiceras, dvs bara vägnummer och vägklass (A-F som visar vilken typ av enskild väg-bidrag det är).
Kartan är antagligen upphovsrättsskyddad eftersom den bygger på lantmäteriets kartor?
wrSteffe
2004-05-10, 20:19
Man kan kanske gå vi kommunen? Det finns tydligen vägar med enbart kommunbidrag enl nedan text.
Kommunalt bidrag till enskild väg utan statsbidrag.
"Till övriga enskilda vägar som är längre än 400 m lämnas ett årligt kommunalt underhållsbidrag. Bidragsbeloppet uppgår 1981 till 95 öre ( 1,90 kr år 2000) per meter väg och justeras upp varje år med det index som statens vägverk tillämpar vid beräkning av bidrag till statsbidragsberättigade enskilda vägar. Bidrag lämnas ej för de första 200 metrarna.
Nämnda bidrag utgår under förutsättning av
att vägen huvudsakligen betjänar bostadsfastighet med på denna mantalsskrivna personer
att vägen hålles i för fordonstrafik farbart skick
att vägen ej stänges av för allmänheten
att privatperson, juridisk person eller ideell organisation tagit på sig ansvaret att underhålla vägen samt lämnat ansökan om bidrag med erforderliga uppgifter till kommunen.
Bidraget utbetalas årligen i efterskott.
Kommunen förbehåller sig rätt att helt eller delvis draga in underhållsbidraget om kommunens villkor ej längre uppfylls eller kommunen av andra skäl finner att bidrag i vissa fall (skogsväg, markväg etc) ej bör utgå."
Intressant. Är detta Huddinge kommun-specifikt? Har alla kommuner sånt här?
wrSteffe
2004-05-10, 20:31
Urklippet är inte hämtat från någon kommun i mälardalen utan från Kristianstad kommun, men man kan ju hoppas att flera kommuner har liknande upplägg.
På den här sidan kanske det finn lite info:http://www.revriks.se/
Skall leta vidare!
per-anders
2004-05-11, 09:03
Senaste mailen. Tydligen finns det ingen aktuell karta för Södermanland! Får se om de kan skicka den "gamla" kartan, förmodligen den samma som Owe A har!?
(nedifrån)
Tackar!
Nu vet jag vad som gäller! Anade lite att vi inte menade samma information karta vs. "A4". Gissar att de gamla kartorna kan innehålla en del information som ej är aktuell!?
Vad kostar det att få en kopia på kartan/kartorna?
Känner inte att jag har "behov" av informationen via listorna!
Tack än en gång för all information.
Med vänlig hälsning
Per-Anders Rundlöf
Hej!
Någon aktuell karta för länen inom region Mälardalen finns inte för stunden. De vi kan ta fram är 1-2 år gamla. Hur Stockholms län har det med kartor över enskilda vägar kan jag inte svara på just nu utan det får jag återkomma om. Eftersom det inte nämndes något om kartor från början tog vi för givet att det var någon form av lista med uppgifter om de enskilda vägarna som Du var intresserad av.
Efter att ha enats om en lista som vi trodde skulle passa (urvalet är begränsat) har vi tagit ut ett par sidor för att kunna räkna ut det ungefärliga antalet sidor för båda regionerna. Region Mälardalen har 3200 vägar, Stockholms län har 860 vägar och Södermanland har 761 vägar.
Myndigheter har rätt att ta ut avgift för kopior av allmänna handlingar enligt Avgiftsförordningen (1992:191). Avgiften för en beställning av tio sidor är 50 kronor. För varje sida därutöver är avgiften 2 kronor.
Enligt överenskommelse med Vägverkets huvudkontor för 12-15 år sedan ska vi ta ut avgift för kopior av allmänna handlingar avseende enskilda vägar.
Med vänlig hälsning
Birgitta Lindén
Hejsan!
Försökte ringa dig men din telefon var kopplad för sammanträde!
Undrar om vi menar samma form av information. För min del blir jag "nöjd" med en karta där de enskilda vägarna med statsbidrag är utmärkta. Jag behöver inte veta vem som äger/ansvarar för vägens skötsel.
Undrar sedan över avgiften för denna information!Jag undrar hur summan på ca. 300:- (för Södermanland) baseras och som sagt vilken typ av information detta är baserat på?
Har en internet-länk med uppgifter på pris :
"8. ALLA HANDLINGAR som man har rätt att se har man också rätt att få kopia av. Statliga myndigheter ska kopiera upp till nio sidor gratis. Tio sidor kostar 40 kronor, och varje sida därutöver två kronor." http://www.jmk.su.se/dig/research/se.html
Denna uppgift kanske inte stämmer då jag inte är helt säker på ursprunget!
Vet även att liknande information lämnats ut gratis så vad baseras priset för informationen på?
MVH Per-Anders Rundlöf
Hej!
Vårt datasystem för enskilda vägar är gammalt och under omarbetning och det går inte att överföra till Internet och göra egna uttag. På Vägverkets hemsida finns enbart statistik avseende antal vägar och km per region.
Med vänlig hälsning
Birgitta Lindén
Hej igen!
Tack för ett snabbt svar!
Med tanke på kostnad och i förhållande till hur mycket jag eventuellt kommer att använda mig av informationen så avvaktar jag med beställningen! Det finns inget sätt att få reda på informationen utan kostnad, datafil eller liknande på någon hemsida?
MVH Per-Anders
50:- och 2:- per kopia låter väll ok.. Suck många vägar bliré :roll:
Härligt jobbat!
Om jag bara viste hur jag skulle kopiera min karta kunde jag göra detta och skicka till er men den är så stor.Vet inte om det går att digitalfota den och maila .Kan prova om du vill........
Tingsborg
2004-05-11, 11:08
Owe kan du inte kopiera den på Arkitektkopia mittemot Västerport ? Det brukar inte vara så dyrt där. Jag kan ta med den upp till Sthlm någon gång när jag tutar förbi Nyköping.
per-anders
2004-05-11, 12:26
Vilken storlek är det på kartan, tror vi har en skapligt stor "kopiator" här på jobbet ( i Strängnäs!)!? Tror den klarar A0, så lite helgarbete...
Om inte annat är jag nyfiken på foto varianten!
Ska kolla upp detta ikväll när jag kommer hem,både fota och storleken men ca 90 x 60 .Bara en gissning ,men jag återkommer ikväll
A1 är väl ungefär 60*80 cm så din karta borde vara i ett standardformat.
Hagenblad
2004-05-11, 22:13
flyttad
per-anders
2004-05-12, 07:41
flyttad
Ja, kände att den svällde från åka till byråkrati... :<<<<DX:
Tingan vi gör som jag sa ,hör av dig.Jag fotade av dom men det blir inte bra.storleken är A1
per-anders
2004-05-12, 08:54
A1'or tror jag att vi kan scanna in här på jobbet!
Kanske vid tillfälle kan vi fixa det och sedan eventuellt lägga in på SOE om det nu är så att kartorna är "offentliga". (Vilket de borde vara enligt tidigare diskussion!)
Informationen på kartan är offentlig, men du måste kolla om själva kartan är skyddad av lantmäteriet. Jag har svårt att tro att vv har ritat egna grundkartor. Men det borde stå på kartan i så fall.
Tingsborg
2004-05-12, 10:31
Japp Owe jag hör av mig när jag e nere i krokarna av Nypan så fixar vi det där. :tummenupp:
per-anders
2004-05-17, 09:52
Jaha ja här kommer avslutande mailen!
Ska kolla in kartan noga vad som gäller om kopieringsskydd o.likn!
Är den OK att sprida/kopiera ska jag försöka scanna in den på jobbet och så kanske den kan läggas ut på SOE!
(nedifrån)
Hejsan!
Superbra!
Då skulle jag först och främst vilja ha Södermanlands regionen.
Sedan är det väl Stockholm (eller Uppland) som är intressant, (där kan ni välja den som är lättast för er att fixa fram)!
TACK SÅ JÄTTEMYCKET FÖR ALL HJÄLP!
Per-Anders
Hej!
Det verkar svårt att få fram priser på kartor, men 1-2 kartor kan vi nog skicka utan att det kostar Dig något.
Vilket/vilka län vill Du ha? De två som arbetar med kartorna har varit sjuka och borta av andra anledningar
men på måndag bör åtminstone en av dem vara tillbaks. Till vilken adress ska vi skicka dem?
Med vänlig hälsning
Birgitta Lindén
Kan bara tala om att vi träffade på en bonde i helgen som förklarade att här får ni inte åka ,det är enskild väg....kollade när jag kom hem och så var INTE fallet .Det förklarade också varför det inte fanns några skyltar vilket jag även frågade om .Man kanske skulle slå en signal till kommun så lär hans bidrag bli indraget. :88XX88X
per-anders
2004-05-19, 09:01
Så damp det ner kartor, A1 o A0 tror jag formaten är, över Södermanland (1st) och Stockholm(2st.) i brevlådan igår!
Kan inte hitta något/några tecken/märken som skulle kunna tyda på kopieringsskydd!?
Ska jag höra av mig till VV igen eller ska jag försöka scanna in kartorna för ev. upplägg på SOE???
EDIT: har nu mailat frågan om kopiering till VV!
per-anders
2004-05-19, 14:15
Här kommer svaret om kartorna:
Hej!
I princip ska man inte kopiera kartorna. En del av underlaget till kartorna kommer från annnan myndighet. Men om Du gör några kopior (inom rimliga gränser) så går det bra, men kartorna får inte användas för "massproduktion".
Med vänlig hälsning
Birgitta Lindén
Alltså ska/kan de inte läggas upp på nätet. I övrigt för husbehov kan man ta en eller två kopior!
För husbehov för alla som de som kör aktivt i SOE :tummenupp:
Frågelådan:
Vad gick härligheten på i kronor, tipps hur man skall göra för att det skall gå smidigast?
Härligt jobbat!
Mattsson
2004-05-19, 14:32
Alltså ska/kan de inte läggas upp på nätet. I övrigt för husbehov kan man ta en eller två kopior!
Om jag förstått saken rätt så får man kopiera för privat bruk, vilket innebär att man kan kopiera upp och ge till familj och vänner (vilka kan vara ganska många...). Men däremot får man inte sälja kopior och ta betalt och det finns väl en gräns för vad som kan vara acceptabelt för "familj och vänner" :8-8x: . Men vad jag vill säga är att fler än en eller två kopior har man rätt till! ...ganska många fler...
per-anders
2004-05-19, 14:52
:mrgreen:
Helt gratis blev det till slut!
Hur man går tillväga på enklast sätt vet jag inte! Själv mailade jag till VV från deras hemsidan och fick på så sätt ett diarienummer på frågan och blev sedan "mail-ledes" vidarebefordrad!
Jag kommer nog att ta med kartorna till jobbet och försöka få dem inscannade här iaf till en början!
per-anders
2004-05-24, 09:21
Idag fixar mina kollegor till en extra uppsättning av kartorna!
Jag kan ta med dem till grusbuset den 5/6 och lämna till någon i "den inre kretsen" av SOE om intresse finns (annars går kartorna för "högstbjudande" typ SOE klistermärke eller chokladkaka :8-8x: )
Jag ser inget problem med att du mailar e dyl kartor i elektronisk form om du lyckas scanna med bra resultat. (du skulle inte ha frågat :D )
per-anders
2004-05-24, 09:50
Som det ser ut just nu blir det endast en kopia på papper då de var lite osäkra på alla finesser som verkar finnas på scannern.
Dvs, de vet inte vart den inscannade temporära filen tar vägen :8-8x: efter utskrift.
(Här på jobbet gäller endast signerade :<<<<DX: dokument (inga kopior))
Men är kartorna användbara kanske det går att luska fram vart filen tar vägen eller be lite snällt ännu en gång om ytterligare kopior! :tummenupp:
Skicka upp exemplaren till mig så kan jag dubbelsignera, Jag sitter i 21-4 i sthlm. Inga vilda dokument här inte :lol:
per-anders
2004-05-27, 13:32
Just nu ligger kartorna hemma...
Kanske skulle man verifiera att de överensstämmer :<<<<DX: samt dubbelsignera innan jag lämnar dem ifrån mig. Naturligtvis så kommer jag att notera vem som har fått kopior så jag kan återkalla kopiorna när det kommer en ny utgåva :8-8x:
Håkan Månsson
2004-05-27, 15:01
Jobbar du också inom Med branchen eller ?
/Håkan
Annars är det bara att stämpla "KOPIA UPPDATERAS EJ" Slipper du hålla koll på hur många ex som skall dras in och uppdateras vid en ny utgåva. Måste det inte till ett cc-ärende om det utarbetas en ny utgåva, vem granskar den från Q? :lol:
per-anders
2004-05-27, 22:00
Jobbar du också inom Med branchen eller ?
/Håkan
jobbar ju inom samma koncern som "Kålis". Stationerad i Strängnäs!
Vad gäller CC har jag befogenhet som Q representant att godkänna mindre ärenden för genomförande eller skicka dem vidare till SQRT :shock:
Håkan Månsson
2004-05-27, 22:05
CC... hmmmm ChangeControl kanske ?
OK jag erkänner mig ertappat för spammning av tråd men är inte detta
byråkrati så vet jag inte :X00889X:
/Håkan, Siemens Medical Solutions
per-anders
2004-05-27, 22:18
Känns som trådens budskap redan är avhandlat så vi kan spamma lite...
CC=change control :tummenupp: iofs brukar/försöker jag använda mig av svenska terminologin ÄÄ (ändringsärende) istället! Dock är vi i företaget annars ganska utrikiskt påverkat med massa engelska/amerikanska utryck... nya platschefen är engelsman... "industriguider" är på engelska... listan kan göras hur lång som helst
/Per-Anders
Quality Release
Pfizer Strängnäs
per-anders
2004-08-25, 12:23
Nu har jag kontaktat kommunen också (min hemkommun Eskilstuna) angående bidragsvägar!
Se nedan inledande svar på mailkonversation!
(första mailet underst...)
------------------------------------
Hejsan!
Tack för snabbt svar!
Jag tittar ju helst på en karta där bidragsvägarna är inritade. Så om det är möjligt tar jag gärna en kopia på den. Annars tittar jag nog in på "kontoret" om vid tillfälle!
Du får också gärna skicka excel listan via mail!
Mvh Per-Anders
--------------------------------------------------
--------------------------------------------------
Ämne: information om enskilda vägar
Hej !
Tack för ditt mail.
Vi är mitt i arbetet att digitalisera alla enskilda vägar som får kommunaltbidrag, dvs, för över dem på digitala kartor mm.
Dock är bara hälften inlagda samt att de är i format som gemene man inte kan läsa.
Kartformatet är "Auto-Ka vy" och kommer att konverteras till "Map info"
Vi har en vanlig karta med vägarna inritade med färger. Jag skall se om det är möjligt att kopiera den.
Dock har vi allt i tabell-format som jag kan maila eller skicka till dig.
I vilken form vill du ha listan digitalt i excel eller utskrivet på papper?
Det går även bra att besöka oss på Alva Myrdals Gata 5 plan 1, Trafikserviceenheten, för att studera vår "papperskarta".
mvh / Sami Karhula
Stadsbyggnadsförvaltningen
Trafikservice
vBulletin® v4.1.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.