Visa fullständig version : 1 kW för mycket.
Fick hem min hoj idag, en Kawasaki z400 LTD.
Men den har 1kW för mycket, alltså 26 kW. :X00889X:
Nu undrar jag om man måste strypa ner den lite, eller om man kanske kan få en verkstad att skriva 25 kW (1 kW lär ju inte märkas)
What to do, what to do?
En sån har min fru. Det känns i alla fall inte som mer än 25 kW, våran klarar knappt 110. Men annars är det en trevlig hoj.
Fattar inte varför man ökar risken ytterligare för nybörjare genom att begränsa effekten i deras cyklar så att de knappt kan hålla jämnt tempo med den övriga trafiken.
inte jag heller faktiskt, för när farsan körde hem den så körde han aldrig fortare än 100. Jag vet inte om det beror på hojen eller att han inte vågade köra fortare :8-8x:
En annan sak jag kom och tänka på är besiktningen. Kollar dom effekten?
rent lagmässigt så måste du strypa ner den för att få köra på begränsad a-behörighet, vilket jag tror det handlar om?
Sen kanske det är lätt att lämna in hojjen på "bänkning" där dom kan köra den en gång i bänk och konstatera att bakhjulseffekten är under 25Kw och skriva ut ett intyg på att den är "strypt".. ?
Mvh / Johan
Sen kanske det är lätt att lämna in hojjen på "bänkning" där dom kan köra den en gång i bänk och konstatera att bakhjulseffekten är under 25Kw och skriva ut ett intyg på att den är "strypt".. ?
ja, jag frågade dock lite andra personer också, de påpekade att hojen inte behöver ha 26 kW bara för att pappret säger det.
Men som sagt, en bänkning, och sen vet man ju hur det står till.
Borde inte vara allt för svårt/dyrt att sänka 1 kW heller.
Näh, vanligtvis så brukar juh KW-antalet vara motoreffekt, inte bakhjulseffekt =) kör dom den i bänk så borde det visa sig att den har mindre effekt än väntat...
Knepigt problem du har iaf.., känns onödigt att spendera en massa pengar bara för att strypa den 1Kw :X00889X:
Nu har jag fått veta.
Vi ska dyno-testa den och se om den har den effekten, har den inte det så skriver verkstaden på ett papper sen typar vi om den.
Har den den effekten så köper vi strypningen för 500 kr och monterar den själv, och sedan typar om..
Men hur som helst så kostar det minst 2000 kr. :sad:
Men hur som helst så kostar det minst 2000 kr. :sad:
Jo, att strypa en hoj verkar aldrig bli gratis... =/ Menmen, lycka till iaf!
Eeyore:
Vad kostar det att köra i bromsbänken ?
Är det inte rätt dyrt ? I så fall är det väll lika bra att fixa en lite strypning INNAN du far dit så att du garanterat klarar dig. (typ en liten bricka ovanför trotteln eller nått)
Eller gör(köp) nån enkel variant så att den är lätt att sätta dit/ ta bort under dyno körningen, så slipper du fara dit 2ggr.
Implosion
2004-12-14, 15:43
Ett krav av bilprovningen är att du har giltigt intyg, såsom dynojetpapper där det står att din hoj har 25 kW.
Jag lämnade in min XTZ 750 på Schneiders MC, och dom bänkade den + strypte den för 2000:-.
Enligt uppgift är det ett av de billigaste ställena i Sverige.
Bilprovningen bänkar inte hojen om du har giltigt intyg.
Ett krav av bilprovningen är att du har giltigt intyg, såsom dynojetpapper där det står att din hoj har 25 kW.
Bilprovningen bänkar inte hojen om du har giltigt intyg.
:X00889X: Har ASB någonsin bänkat en hoj?
Som sagt det är så lite effekthöjning så chansen att de inte märker något på ASB är ganska stor MEN om du nu skulle åka omkull och försäkringsbolaget börjar undersöka hojen så kan du vänta dig en del utgifter om de är griniga. Hade en XJ600S -98 för länge sedan som jag tog bort strypningarna på, det märktes skillnad helt klart även om det bara var 11Hk mer man fick. 50Hk->61Hk. Tänk till en extra gång om du ska ska skita i att rega om den!
ulf_lundin
2004-12-14, 22:55
En ren bänkning är inte så dyr, 3-500 kr. Vore förvånande om den verkligen
gav vad fabriken hävdar, värt ett försök, tycker
/u
Jag har bänkat/strypt nåra hojar för att ungarna skall få köra dom på begränsat kort.
Intyg från av ASB godkänd bromsbänk räcker.
Effekten reglerar du enklast med lufttrycket i bakhjulet.
Skilde 12 hästar mellan 0,8 kg och 2.2 kg på min DRZ 400.
Den ligger hårt an mot rullen när dom bänkar den. Om lufttrickset inte räcker ber du dom bara spänna ner hojen lite hårdare.
Hälsningar Elving
Effekten reglerar du enklast med lufttrycket i bakhjulet.
Skilde 12 hästar mellan 0,8 kg och 2.2 kg på min DRZ 400.
Den ligger hårt an mot rullen när dom bänkar den. Om lufttrickset inte räcker ber du dom bara spänna ner hojen lite hårdare.
Haha, fasen va smart!! :tummenupp:
vBulletin® v4.1.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.