handdator

Visa fullständig version : Hur gäller försäkring vid testkörning av båge?

Tingsborg
2004-04-27, 15:42
Är det någon som vet något om detta. En arbetskamrat till mig undrar detta. Detta gäller förstås för Sverige och inte något annat land som man kan tro av språket.
Orkar inte översätta.

Hi Guys,
If someone wants to try my bike before buying it, how do I handle it in terms of insurance?
I only have a half-insurance, so if he crashes it I guess I have to pay the damage myself.
Do you know of a document that I can ask anyone that want a test ride to sign, so if they crash it I can make them pay the damages?

hurtig
2004-04-27, 17:03
Det beror på försäkringsbolaget, Jag får inte låna ut min hoj till andra än dem i hushållet för folksam.
Men hur det funkar vid försäljning så är det nog bäst att ringa och fråga.

Mvh

Tobbe

Henka
2004-04-28, 08:26
För min del så tycker inte jag att klotningsrisken vid en provkörning är det stora bekymmret, utan ifall du lånar ut hojen (med nyckel) till en spekulant, och han väljer att inte komma tillbaka med hojen. Då får du inte en spänn av försbolaget. Detta uppmärksammades för några år sedan då en kille skulle sälja sin bil och blev av med den under "provkörningen", vet inte ifall de har ändrat på några regler, hör med ditt bolag.

Lycka till // Henka

Svekke
2004-04-28, 08:40
Jag vill minnas att du ska ha "uppsikt" över hojen vid provkörning. Svårt att fixa. När det gäller skador så kan du ju skriva ett testkörningspapper som spekulanten får skriva på och där han/hon tar p åsig risken vid skada. Men om det är värt något i domstol vet jag inte. Som sagt, ring försäkringsbolaget, det är ju inget brott att vilja sälja sin hoj.

Faidros
2004-04-28, 10:12
Jag har varit med om att ha blivit av med hojjen under provkörning.

Var en tjomme som skulle provköra min DT125LC,
och kom aldrig tillbaka :shock:
Det var 12år sedan.
Det fanns dock ett tidigare fall, med domen till min fördel,
så jag fick ut pengar från försäkringsbolaget.
Självrisken kunde jag sedan kräva tjuven på (han åkte dit).
De pengarna har jag dock inte sett..

Så visst kan man få igen pengarna.
Tror det var Folksam jag hade då.

Carl A
2004-04-29, 10:32
Ska nån provköra är väl det enklaste att ta ut köpeskillingen som säkerhet/deposition. Bara att göra klart det innan någon kommer och kollar. Om personen inte är beredd pynta upp de pengarna innan provkörning kan man ju fråga sig om han verkligen tänkt sig köpa. På det sättet lär man ju slippa en del som bara vill provköra.

Svekke
2004-04-29, 10:36
Jag kommer inte att köpa hoj av Carl A :D . Om jag har lämnat pengar så har jag juridiskt sett köpt hojen, säljaren kan vägra lämna tillbaks pengarna. Om man inte skriver ett tydligt avtal om att det är deposition.

Är det ingen som har kollat med ett f-bolag? Jag tycker skadefrågan är högst relevant.

Henka
2004-04-29, 11:24
Kollade just med mitt bolag (LF) ang. detta.

1. I fall provköraren klotar så gäller min försäkring med gällande självrisker, alltså precis som om jag skulle kört själv. (Enda som jag har är att alla som kör hojen skall vara minst 24år gammal)

2. I fall provköraren inte kommer tillbaka med hojen gäller en form av stöld, för mig handlar det om att jag får betala en förhöj självrisk på 6000:- istället för 3000:- som det skulle kostat ifall den vait inlåst.

Så 6000:- i depositon är väl inte orimligt, täcker ju både stöld och skada.
Kolla med respektive bolag.

KtmDanne
2004-04-29, 12:15
Om man är rädd att hojen skall bli snodd under provkörningen så kan jag tipsa om att ta ett foto och/eller kolla leg på den som skall provköra, ingen som har rent mjöl i påsen har något emot detta. Kanske inte lika helgutet som att kräva 6000kr i deposition. Sen kan jag säga att hade en kille krävt mig på 6000kr för att få prova hade jag iaf dragit mig för en provis.

Tingsborg
2004-04-29, 15:49
Tackar för alla svar. :tummenupp:
Ska tipsa kollegan om vad ni sagt.

Svekke
2004-04-29, 16:19
Nu hittade jag precis vad du söker:
http://w1.sydsvenskan.se/Article.jsp?article=10068994

Om provköraren kraschar din hoj så måste du stämma vederbörande på skadestånd. Jag rekommenderar att polaren tar fram ett formulär som beskriver vad som gäller. Då är det provköraren som måste bestrida provkörningsavtalet. Något i stil med (snabbformulerat):

Fordonet är ej vagnskadeförsäkrat. I händelse av skada på fordonet under provkörning skall XX (provköraren) ersätta YY (säljaren) till det fulla värdet. Om XX vållar olycka som täcks av trafikförsäkring skall han ersätta YY med fulla självrisken.

Lägg gärna dit personnumret och kräv underskrift.

Carl A
2004-05-03, 11:08
Nej, man har inte "juridiskt" köpt hojen för att man överlämnar en summa pengar som råkar motsvara begärt pris. för att köp skall ha skett skall en överenskommelse om detta ha träffast mellan säljare och köpare.

Om "köparen" drar med hojen är det sällan fråga om stöld, då sådan kräver att personen har tagit hojen olovligen, vilket inte skedde, personen hade ju tillåtelse att köra iväg med hojen på "provtur". Det torde vara fråga om bedrägeri edyl. vilket de flesta försäkringar inte täcker. Det framgår av försäkringsvillkoren vad som täcks. - Det finns åtminstone ett rättsfall om detta, där "säljaren" inte fick någon försäkringsersättning.

Visst, att ta kort samt leg. kan ge visst skydd, men vadå. Här har jag ett kort samt leg. på en person... - jaha, och? Antingen är leg. falskt, eller oxå bara blånekar personen, han säger visst togs ett kort på mig, men jag lämnade ju tillbaks hojen och glömde ta leget åter. Sedan läggs förundersökningen ner med motiveringen "brott kan ej styrkas...". Eller oxå går det ej att få fatt på personen. Samt tvivelsutan lär personen inte ha kvar hojen (i helt skick) samt inte heller ett korvöre, så man blir utan både hoj och pengar.

Nej för faan, jag tycker att en person som inte kan pynta upp köpesumman, skall faan inte heller ut å provköra. Om man är ärligt intresserad av att köpa kan man ordna fram köpeskillingen.

Vad kul det är att måla faan på väggen, det verkar näst intill omöjligt att sälja en hoj privat...

Om alla vore försiktiga jurister, skulle det faan inte gå att få igenom en enda affär...

Marty69
2004-05-04, 09:09
http://www.vk.se/direkt/nyheter/senaste/1083615197.shtml

Imperiet
2005-04-08, 12:47
Om man lånar ut bågen till en polare eller spekulativ köpare är denne inte skyldig att betala självrisken till försäkringsbolaget. Det är juh ett avtal mellan ägare och försäkringsbolag och har således inget med den som lånar MC:n att göra. Att tänka på!

Vidare följer att endast om provkörning inom ett begränsat området samt inom en begränsad tid (begränsning i tid och rum) räknas det som stöld om hojjen blir stulen.

/jur stud

Hoke
2005-04-08, 13:12
Är detta även Praxis? (Civilrättsligt gör väll försäkringsbolagen som de vill i sina avtal i vilket fall -så det gäller att kolla med dem)
Vad anses som begränsat område tro?

Imperiet
2005-04-08, 14:25
Det finns ett rättsfall från HovR (dvs ej ett prejudicerande fall) där en person lånande en bil och krashade med den. Där personen som lånade bilen endast skyldig att betala den skada som uppstod för ägare. "Skadan" för ägaren i detta fall var självrisken. Den som provkör skall således endast betala självrisken. I de fall där självrisken är mycket hög skall provköraren endast betala en "normal" självrisk. Vad man kommit överens om innan är altså det viktiga, hade provköraren gått med på att betala alla skada osv.

Det stämmer, men försäkringsavtaket gäller juh mellan försäkringstagare och försäkringsbolag och således inte emellan provkörare och försäkringsbolag. Vad som gäller för för annan person än ägare vid skada regleras alltså genom försäkringsavtalet. Men jag ser inget hinder i att den som skadas inte blir ersatt sina skador pga den inte uppfyller kravet försäkringsbolaget ställer på den som skall provköra fordonet.

Det finns ett till rättsfall från HD (NJA - fall) där en spekulant smet ifrån platsen med MC:n som denne provkörde. Ägaren hade gått med på att MC fick provköras utan egentliga krav på provkörningstid och gränsområde där provkörning fick äga rum. Att spekulanten smet från platsen kunde inte räknas som stöld då MC:n inte tagandet varit "olovligt". Däremot blir det aktuellt med annan brottsrubricering.

Schang
2005-04-08, 15:47
När jag säljer hojar så ber jag spekulanten att skriva på ett provkörningskontrakt innehållande bl.a. att det är en provkörning och inget annat (t.ex. lån eller överlåtelse av äganderätt ect., för att skydda mig mot stöld) och att om något skulle hända så står provköraren för självrisken alt. reparation. Jag tar underskrift och personnummer som säkerhet.

Vill han/hon inte skriva på det så får han/hon inte provköra. Enkelt! De jag har sålt till har inte tyckt illa om det utan bara tyckt det varit bra.

/H

Björklund
2005-04-08, 16:29
När jag säljer hojar så ber jag spekulanten att skriva på ett provkörningskontrakt innehållande bl.a. att det är en provkörning och inget annat (t.ex. lån eller överlåtelse av äganderätt ect., för att skydda mig mot stöld) och att om något skulle hända så står provköraren för självrisken alt. reparation. Jag tar underskrift och personnummer som säkerhet.

Vill han/hon inte skriva på det så får han/hon inte provköra. Enkelt! De jag har sålt till har inte tyckt illa om det utan bara tyckt det varit bra.

/H

Kollar du legg på dem, eller behåller KK?
Annars spelar ju en underskrift inte så stor roll om de drar med din hoj.

Schang
2005-04-08, 17:32
Japp, jag kollar leg.

Vet inte om det är idiotsäkert, men det borde hjälpa en del i alla fall.

Imperiet
2005-04-08, 20:40
Schang: Mycket föredömligt! Det avtal de som ska provköra skriver på skyddar dig mot att det kan hävda bättre rätt samt lösen osv. Även om den som provkör skulle dra, så kan de inte dömas för stöld då tagandet/lånet inte är olovligt (de får juh onekligen låna hojjen) möjligtvis olovligt förfogande.

Det som många tror är att bara för att man står som registrerad ägare till ett fordon betyder inte att man har bättre rätt till fordonet. Dvs är den sakrättslige ägaren.

/jur stud - Imperiet