handdator

Visa fullständig version : Ett gott råd önskas!

Mattsson
2004-04-23, 12:32
Har en gammal XT600 Z Ténéré från -85 som jag köpt från en frima och som innan leveransen helrenoverats i motorn. Jag har ingen direkt erfarenhet själv, så nu behöver jag råd från folk som kan det här, innan jag ställer till med bråk hos firman jag köpt den av. Den är körd ca 40-50 mil efter renoveringen.

Saken är den att den är svårstartad på så sätt att dekompressionen funkar ibland och ibland inte. Man kan stå och hoppa på kicken utan att det händer något. Den dricker olja (kanske naturligt innan den är inkörd?). Oljan är blecksvart (firman kan ju iofs fyllt på med "fulolja"...) men allra värst: den ryker så att man rökfyller ett stort bilgarage på nolltid.... Annars går den som en klocka. Kan någon ge mig ett råd? Ska det vara så här? :X00889X: Är cykeln "bara" gammal?

/ :cry:

Faidros
2004-04-23, 12:44
Fråga firman vad den dära "helrenoveringen" egentligen bestod av!

Helrenovering enligt mig innebär tex byte av samtliga lager, packboxar,
vevstake, kolv, packningar, renoverad topp osv...
Allt som har gått förbi slitgränserna ska vara utbytta osv..

Svart olja = olja som fungerat korrekt,
då har den samlat upp alla partiklar som bildas i motorn,
dvs sotavlagringar och dyligt.

Blir röken mörkt gråblå eller svart eller vitt moln?
Får den för mycket soppa tex, så blir det svartrök vid mycket gas,
vitt = kylarvätskan, oljerykande brukar bli gråblått i mörk nyans..
Ungefärligt ...
Din hoj har inte vätskekylning, så det är det ju inte :)

Mattsson
2004-04-23, 17:23
Tja, helrenovering kanske var att ta i... och jag har ju ganska dålig koll på det här :oops: , men som jag förstod det så svetsades motorblocket igen och borrades upp, och jag antar att de bytte packningar och annat, men förmodligen inte allt som var slitet...

Röken är blågrå (svårt det där med nyanser... :8-8x: ), det är ju rätt sotigt runt avgasmynningen. Den drar mindre än 0.5 liter bensin per mil... Det bästa kanske är att lämna till någon firma så att jag kan få en opartisk bedömning av cykeln?

klxmicke
2004-04-23, 18:20
oseriösa firmor skiter nog i att helrenovera en gammal 85...ska va billigt att fixa så det funkar,sen är det bara sälja så dyrt det går. Det är väl bara att åka tillbaka å hota med att du ska kontakta "plus" på svt om de inte gör nåt åt hojen!!!
Hoppas iaf att det inte är så alvarligt,kanske bara en förgasarjystering...

Hagenblad
2004-04-23, 19:15
Tycker också du ska åka tillbaka och klaga.

Claes
2004-04-23, 22:02
Tycker också du ska åka tillbaka och klaga.
Håller med.
Säger dom att den är renoverad så skall den väl inte ryka märkbart? (mer än vanligt :8-8x: )

Mattsson
2004-04-23, 22:21
OK, thanx, så får det bli. Ska träna lite på lite aggresivt "plus-snack": skadevaså-skadevaså?

peter
2004-04-23, 22:41
Blågrå låter som oljerök typ..

klxmicke
2004-04-24, 12:06
Om hojen är köpt hos en mc-hanlare så har du väl ganska mycket rättigheter, tex 3 månaders garanti va?? Kolla upp det!!

Hellge the hellmopper
2004-04-25, 08:14
TJAba..... Blårök..de bruka va mest damer som klaga på de :oops: ..

Nåja ja fick byta ringar åborra cyllen på min DR600 innan de
vattbra å då blev de topp renovering också... bra som faen.....

:o HADE "DG"......

Faidros
2004-04-26, 17:56
Tror det är 6mån nufaktiskt...
Som man har en "funktionsgaranti" eller dyligt ..

Mattsson
2004-04-26, 18:10
Konsumentköplagen är rätt bra att ha ibland, där har man ganska bra rättigheter och skydd mot ojusta säljare... sen är det ju kanske inte alltid så lätt att få igenom sina krav ändå, men man har i alla fall en bra möjlighet. Lagen gäller även privat-personer!

Mattsson
2004-04-26, 18:17
Förtydligande: konsumentköplagen gäller även om man som privatperson kränger grejjer! Tex att man kan få ta tillbaka det man sålt i upp till 6 mån för dolda fel...(om jag inte minns helt åt h-e). OM köparen kan bevisa att felet fanns redan när denne köpte, dvs.

klxmicke
2004-04-29, 22:01
Hörde nåt om att det blivit lättare att kräva såna här saker i.o.m nya EU-regler...tål att kollas upp!!

Svekke
2004-04-29, 22:49
Från konsumentverkets sida:

Konsumentköplagen gäller:

Köp av varor för privat bruk Konsumentköplagen omfattar köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument. För att räknas som konsument ska du huvudsakligen använda varan för privat bruk. En definition av uttrycken näringsidkare och konsument finns i lagen.

Så tyvärr (eller tack och lov beroende på vilken sida man befinner sig på just i dag), så gäller det INTE rena privataffärer. Läs mer på : http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryID=892&lngArticleID=147