handdator

Visa fullständig version : Farbror blå?

D.T.M
2004-04-23, 02:52
Har försökt reda ut vilket brott man gör sig skyldig till ,om man kör Enduro reggad Mc på L-väg. Jag har hitills fått reda på att man inte gör sig skyldig till olovlig körning ,om KK ,bes,skatt och försäkrings villkoren uppfylls( enligt t-polisen) kvar blir frågan vilket brott man begår?
Någon som vet, eller till och med har blivit bötfälld?
:tummenupp:

ulf_lundin
2004-04-23, 08:13
Olovlig körning kan det väl inte vara eftersom man har kk för hojen.
Måste vara nåt om fordonets skick, oreggat el nåt sånt.
Man kör ju utanför den för fordonet beviljade dispensen.

Oxå nyfiken på om nån nånsin torskat för det.
/u

Svekke
2004-04-23, 10:03
Brottet är att du kör ett för ändamålet icke reglementsenligt fordon, dvs du bryter mot fordonskungörelsen el motsv. Du kan få böter.

Däremot vet jag inte om det tillämpas.

Raggarn
2004-04-23, 12:32
ring å fråga trafikpolisen vetja, berätta sen hära =)
kör "olagligt" till å från Kistaspåret lite då å då...

Faidros
2004-04-23, 12:37
Kommer inte ihåg de rätta benämningarna.
Men det har ju med att göra att man framför ett fordon
på ett sätt som ej är tillåtet.
Dvs lite böter.

Glöm inte att du måste ha endurolicens från SVEMO...
Kostar väl en 1200pistoler..?

Kör LV-reggade enduros nuförtiden så jag slipper böka :)

Svekke
2004-04-23, 13:03
Raggarn: om du har licens och e-reggat så är det tillåtet att köra fram och tillbaka till spåret.

ulf_lundin
2004-04-23, 13:48
Raggarn: om du har licens och e-reggat så är det tillåtet att köra fram och tillbaka till spåret.
Inte om du inte kan få det till 'Svemoklubbsarrangerad' träning; kan du det ?
/u

Svekke
2004-04-23, 14:39
Men om det är ett spår som alltid är öppet för träning? Kistaspåret är ju på nåt sätt knutet till FMCK Stockholm, som är SVEMO-klubb. Vissa spår kan ju ha särskilda träningstider, andra inte. Jag tror nog det kan funka, men har ju inte prövat.

Raggarn
2004-04-23, 15:46
jag är med i fmck,,,
men så vitt ja vet är inte KISTAspåret knutet till fmck...
Kista är ju mera outlawkörning :cool: . pratade med polisen (mcpolis) i sollentuna i veckan ang. just det spåret... De säger att de inte bryr sig om vi kör där, så länge vi sköter oss vid överfarter å transporter till å från skogen.

så taet lugnt på asfalten runt omkring vårt lilla smultronställe.

som ulf skrev, träningen måste vara lyst av svemoansluten klubb för att du skall få köra till å från med e-licens/reg

Ein Bier bitte
2004-04-23, 23:58
Jag har gett upp det där med SVEMO-licens sedan det inte finns nån enduroförsäkring längre man har råd med.

Så vitt jag vet håller de på att ta fram en försäkring utan vagnskador, alltså bara stöld samt personskador. Det låter väl vettigt. Då blir det kanske lite billigare också.

Castillo
2004-04-26, 14:00
Enligt SVEMO själva behöver det inte vara en bana som är SVEMO-ansluten utan det räcker med att det är ett ställe man FÅR köra på.
De säger själva att beskrivningen är luddig!

Men som sagt gäller det inte till och från Kista iaf.
Men det är nog svårt att kolla upp.

Väntar och hoppas också på en förbättrad e-regs försäkring.

ulf_lundin
2004-04-26, 14:17
.....det räcker med att det är ett ställe man FÅR köra på..
Wow ! Det där går i ring. Får jag köra på t.ex. väg så får jag oxå köra på vägen dit.....
Låt oss hoppas polisen inte börjar lägga resurser på att kolla e-åkare på väg till eller från skogen.
/u

Castillo
2004-04-26, 14:38
Jag menade att man får köra (eller de menade) på de ställen där man har tillåtelse av både markägare och länstyrelse, det måste alltså inte vara en SVEMO-ansluten klubb. Detta är enligt den person jag pratat med från SVEMO.