Visa fullständig version : Hur laglig är dubbdäcken för Mc...??
Manjaana
2004-01-09, 11:21
Hej
Har egenterligen kört i flera år på rejält dubbade däck men tanken slog mig i går...(fick stora skälvan av att Polisen var i byn)..hur lagliga är däcken jag åker på....?? Finns det några regler för hur många och hur Långa dubbarna får vara i ett MC däck..?? Jag har ju kört runt i tron om att det jag inte vet...mår jag inte dåligt av....Ända tills i går....!!
Någon som vet...??
Björklund
2004-01-09, 12:19
Endurodäck utan dubb är inte lagligla. Så jag har svårt att tro att dubbade endurodäck skulle vara lagliga.
Motardnisse, vet du?
ulf_lundin
2004-01-09, 12:52
Finns inga bestämmelser alls om dubbdäck på hoj.
EDIT
Ej heller om mönster o sånt. Not for highway use betyder inget i Sverige.
Däremot gäller säkert lite allmänna saker som att dimension, last- o farttålighet måste vara vettiga. Isracingdäck kanske anses utgöra fara t.ex.
/u
Björklund
2004-01-09, 13:45
Jasså? Jag trodde inte jag kunde besiktiga min DR med crossdäck. Men det kan jag alltså?
ulf_lundin
2004-01-09, 14:07
Jag har besiktigat min xr600 m T63 utan problem iaf. Vore konstigt om dom gnäller på att en skogshoj har skogsdäck. Den är iofs e-reggad.
Finns säkert en massa allmänna saker om trafiksäker osv som ger utrymme f tolkningar. Om dom trasslar så ta reda på vilka bestämmelser dom stöder sig på. Är det en ren tolkningsfråga så är det ju bara att protestera/argumentera emot, först besiktningsmannen, sen chefen.
Om problemet uppkommer alltså.
Men det är klart, om hojen gör 200 o däcken bara tål 140 så....
/u
Det som gäller för MC-däck finns i detta EU-direktiv: http://europa.eu.int/smartapi/cgi/sga_doc?smartapi!celexapi!prod!CELEXnumdoc&lg=SV&numdoc=31997L0024&model=guichett
Denna hänvisas till från Vägverkets föreskrift om motorcyklar: http://www.vv.se/lagrum/htm/1999nr039.htm
God läsning!
Jasså? Jag trodde inte jag kunde besiktiga min DR med crossdäck. Men det kan jag alltså?
Henka besiktigade sin XR med crossdäck fram utan problem.
Jag besiktigade WR:n med M12 på. E-reg förvisso men
inga problem där.
Det dör med att besikta med cross däck brukar funka. Men en kompis fick en tvåa för att han hade crossdäck på sin E-reggade hoj!! Så det var bara hem och byta och göra om det.
efter att ha försökt läsa artikel 1 så har jag lyckats förstå att det krävs väldigt mycket för att ett däck ska få kallas för däck.
Men jag kan inte någonstans finna några som helst regler om vilken typ av däck em motorcykel måste ha.
Otroligt träliga texter för övrigt.
efter att ha försökt läsa artikel 1 så har jag lyckats förstå att det krävs väldigt mycket för att ett däck ska få kallas för däck.
Men jag kan inte någonstans finna några som helst regler om vilken typ av däck em motorcykel måste ha.
Otroligt träliga texter för övrigt.
Precis, man fattar ingenting. Men jag antar att bilprovningen har någon info som gör att de kan underkänna däck, vad det är vet jag dock inte.
Det där får besiktningmannen avgöra själv vid ev provkörning om det äventyrar körbarheten på väg.
Ulf, T63 är ju gatgodkända ! :tummenupp:
Har hört från någon som var i sollentuna å besiktade. De var tydligen inte så glada över någon som hade andra däck på sin offroad. I första hand så kollar man säkerheten mm. Tycker det är lite väl petigt när det gäller däck om man nu skulle gå på t,ex profilen (ej bredden). Fast man ska ju inte sätta dit ett 160 däck om den är anpassad för 130.
Henka besiktigade sin XR med crossdäck fram utan problem.
Yes, stämmer. Ringde till Besiktningens tekniska kundtjänst och frågade vad som gällde för min LV-reggade offroad (XR650), eftersom det stod på däckena "Not for highway use". Snubben som svarade var jäkligt seriös och kunnig och sa att bara däckena håller godkänt mönster djup så skiter de i vad det är för däck som sitter på. Besiktigade även min gamla Tenere 660, med blanka crossdäck (1,5mm), utan problem.
Så mitt råd är att åk med de däck du själv vill och anser dig säker på/med, blir det problem så ta upp det till diskussion, ifall det inte hjälper att diskutera låna några av mina gamla däck och besiktiga igen. :mrgreen:
ulf_lundin
2004-01-11, 22:17
Ulf, T63 är ju gatgodkända ! :tummenupp:
Redovisade bara min erfarenhet; var inget argument.
Men jag tror som sagt inte det begreppet finns överhuvudtaget. O ingen annan verkar ha hittat nåt som motsäger det heller.
Sen måste det väl finnas lite rim o reson oxå, kommer du m crossdäck på en hayabusa så vete fanken..
/u
Sen måste det väl finnas lite rim o reson oxå, kommer du m crossdäck på en hayabusa så vete fanken..
/u
Kommer du med crossdäck på en Hayabusa får du nog börja med att försöka få besikningsmännen att sluta att skratta :mrgreen:
Eller så får du kalla det ett amatörbyggt fodron :tummenupp:
per-anders
2004-01-13, 08:34
Besiktade min DR650R med crossdäck ChengShin C755 samt 0 bars tryck!
Besiktningsmannen muttrade om att det var livsfarligt :SkullXX: och vingligt efter hans extremt korta provtur! Han var gammal speedwayåkare och påtalade att speedwaycyklarna åker minsann på 0,4 bar och det här var mindre!
Trots detta slank motorcykeln igenom utan problem och jag åkte och pumpa däcket!
Träffade på farbror batong i går när jag var ute och körde :D , stod och pratade med en kompis då dom kom förbiåkandes. Och dom stannade och börja fråga om jag hadde hojen i papper denna årstid?, Javisst sa jag, och påpekade att jag kör ju med dubbat så är det ju inga problem. Det skulle jag inte gjort dom började predika om vad som skulle kunna hända om jag skulle köra på nån och hota med böter. men jag klara mej med nöd och näppe.
Så för det första kan ju konstatera att mina dubbisar med 8 mm utstick inte är spexciellt lagliga :tummenupp: (men grymt feste)
för det andra Har jag inte hunnit ställa på hojen ännu (köpit nyss) :-D:
ulf_lundin
2004-01-20, 09:15
Det är väl aldrig tillåtet/bra att köra på nån !? Inte ens i Norrland o på sommaren o utan dubbdäck. Eller vore det bättre köra utan dubbisar o öka olycksrisken ? Klarsynt representant f ordningsmakten. En del av dom måste liksom komma på nåt att gnälla om.
/u
Nackdelen med endurodubbade däck är väl att dom sällan är godkända för vägbruk (DOT-märkning heter det väl), och därmed inte gillas av polisen.., då kanske det kan bli extra otrevligt att råka ut för en olycka..
Hur blir det med landsvägsgodkända däck typ MT21 TKC 80 och liknande som dubbas med bildubb, får man stoppa dubb i vilka lagliga däck somhelst, eller måste dom typgodkännas på nåt vänster dom också eller?
/ Johan
AdventureMike
2004-01-20, 11:15
DOT=Department of transportation , Amerikansk myndighet, har alltså ingen som helst betydelse i sverige, lika som texten " not for highway use" på div crossdäck, har heller ingen som helst betydelse i sverige, vad jag kan förstå av lusläsande av dessa "#%%¤&# förordningar så är det bara mösnterdjup och däckets beskaffenhet som har någon betydelse i sverige, mao. 1,6 mm & oskadad stomme, finns inget angivet för MC vad gäller dubbutstick/antal osv. Verkar mao. fritt för tolkningar, så även för länsman tyvärr, fast vederbörande kan förmodligen bara utfärda ett föreläggande om åtgärd/kontrollbesiktning så länge man håller sig till mönsterdjup och att däcket är helt, han lär få svårt att skriva böter...
Träffade på farbror batong i går när jag var ute och körde :D Och dom stannade och börja fråga om jag hadde hojen i papper denna årstid?, Javisst sa jag
Hehe, känne igen det där..
Har knappt blivit stoppad av fabror blå i Stockholm, men hemma i norrland blev man det titt som stätt. Sista gången var det i byhåla i Fraggel.tk trakterna där de tyckte jag hade för skitig skylt fram
Kort sagt, de blåa gubbarna på mindre orter har så lite att göra så att de tar tillfället i akt att trakasera lite hederligt (hehe) motorburet folk för att få något att skriva i rapporten iaf.
Hade en klompis i A-traktor i H-sand som poliserna pronkt skulle bötesbelägga för att han kört med dubbdäck på sommaren.
Tog några vändor innan de erkände att det inte fanns några relger om att tex A-traktorer inte får ha dubbdäck -borda vara samma med hoj då kanske..
Hur är det registreringbesiktnignen, spelar det någon roll där tro?
Hur är det registreringbesiktnignen, spelar det någon roll där tro?
Jag hörde senast igår om en polares farsa som åkt till besiktningen på sommaren med dubbdäck då mönsterdjupet på sommardäcken var för dåligt.. Besiktningen behöver bara bry sig om mönsterdjupet som jag förstår, men kommer man med dubbdäck så finns juh risken att dom jävlas med en och skriver "slitna däck" eller nåt? Det är "bara" polisen som är intresserade av om man kör med d-däck på sommaren.. Kompisens farsa fick iaf bilen igenom utan anmärkningar (på däcken iaf.., det är juh trots allt en Opel kadett =)
Träffade på farbror batong i går när jag var ute och körde :D , stod och pratade med en kompis då dom kom förbiåkandes. Och dom stannade och börja fråga om jag hadde hojen i papper denna årstid?, Javisst sa jag, och påpekade att jag kör ju med dubbat så är det ju inga problem. Det skulle jag inte gjort dom började predika om vad som skulle kunna hända om jag skulle köra på nån och hota med böter. men jag klara mej med nöd och näppe.
Så för det första kan ju konstatera att mina dubbisar med 8 mm utstick inte är spexciellt lagliga :tummenupp: (men grymt feste)
för det andra Har jag inte hunnit ställa på hojen ännu (köpit nyss) :-D:
Ska villigt erkänna att de poliser jag mött inte kan alla lagar på sina fem fingrar :shock: så många gånger är det "tomma" hot :mad:
AdventureMike
2004-01-20, 14:40
En bekant till mig berättade just om en av hans kompisar som hade fått slitagevarnarna på slicksen godkända som mönster av farbror blå :X00889X:
"rördubb" är förbjudet, och det gäller samma dubbförbud på sommaren som för bil, för övrigt är det grönt. Ja just det, endast däck som är avsedda för det får dubbas, men vem som vet det? Isracingdubb är alltså tillåtet om de inte är rör-typ.
De där blåa nissarna kan vara kul ibland :mrgreen:
Personligen måste jag säga att de allra flesta jag stött på, går efter sunt förnuft istället för att vara nitiska :tummenupp:
Men, då gäller det att ha sunt förnuft själv också ;-)
Hehe måste få berätta :mrgreen:
Var på väg hem efter kvällsjobb och kom körandes utanför mitt bostadsområde med min SR i kanske 80 knyck på 50-vägen förbi ödsliga kontorslokaler vid 02:30-snåret. Det är så tomt (det är god sikt) det kan vara och inte ett livstecken någonstans..
Då jag bromsar in rätt kvickt för att vant svänga (med blinkers påslagen av automatik) in till mitt bostadsområde hör jag hur det skriker bakom mig och ser en vit bil någon millimeter bakom i backspegeln (öh funderade snabbt över var den kommit ifrån).
Svänger in med nästan fotpinnesilägg och ser i backspegeln hur den vita bilen tafsligt tar sig igenom korsningen på sniskan.
Tittar efter takbelysning på den och mycket riktigt har den några runda saker på toppen -brukar inte vara så mycket andra bilar ute vid den tiden här. Kör in på vägen långsamt med polisbilen efter.
Efter kanske 100 meter skall jag köra in i garaget och då sätter han på saftblandarna. Jag stannar hojen och kliver av samt tar av mig hjälm (ett bra tipps -gör alltid det).
Han sätter efter en stund en hund på skällning i bilen och kommer fösiktigt ut för att träffa mig..
Konversationen såg ut som följande i det bäcksvarta höstmörkret:
Pålle: Det gick lite fort det där vá? [konstpause] Bor du här? Hade du bråttom?
Jaget: Jo (på fin norrlänska)
Pålle: Har du ett körkort?
Jaget ger honom mitt nytagna EU-mc-körkort (år 2000) varpå han ser konfys ut, vänder på det och kliar sig i skallen samt återvänder till bilen med det. Han sitter där någon minut och tittar på kortet.
Återvänder sedan till mig, ger mig kortet och säger: "Trevlig kväll, ta det lungt."
Funderade sedan på hur kul hunden måste ha haft det när han nitade, den kanske inte hade något säkerhetsbälte påsatt... Hehe tuft att vara polishund :8-8x:
Det var iaf skönt att inte få någon polisbil i häcken när jag svängde in, han måste ha kört rejält fort för att komma ikapp mig....
AdventureMike
2004-01-20, 15:23
Undrar just vad hans avstånd till framförvarande fordon var....Kanske en vårdslöshet i trafik där..... :8-8x:
Kollade med bilprovningen i dag, var dit med hojen och fråga om mina dubbisar var lagliga och dom sa ja, bara det är godkända lansvägsdäck så går det bar med endurodubbat oxså :tummenupp:
per-anders
2004-01-28, 09:50
Åhh, men då kvarstår ju fortfarande frågan om vad som är godkända landsvägsdäck???
Tror som tidigare att det inte finns några tillräckligt klara regler för detta med MC däck mer än mönsterdjupet.
Har liksom Adv.Mike läst vv :<<<<DX: utan att komma fram till något!
Som i mitt tidigare inlägg, besiktade med punkat crossdäck utan att få nerslag på besiktningen! Vilket tyder på att det inte är så kinkigt med vilket däck som sitter på bara mönsterdjupet uppfylls!?
prexcic; Godkända lansvägs däck är väll dom du får köra på vägen med (istortsätt allt förutom slicks) skulle jag tro. men det e ju ganska skumt att farbror blå komer och opponerar sej om mina dubbisar, (när jag var ute o körde för en eller två veckorsedan), iförsej så dom vill ju gnälla åt allt :mad: :mad: spexciellt om man kör hoj vintertid :tummenupp:
Tror inte att vare sig vägverket eller polisen har någon ordentlig koll på vad som är tillåtet och inte tillåtet (det har nog ingen), förutom minsta mönster djup. Men det verkar ju som att det är någon form av "vandrings legend" att man inte får ha dubbade däck på lansväg, för det har man ju fått höra sen man var i moppeåldern.
klxmicke
2004-02-06, 19:44
jag vet iaf av erfarenhet att besiktningen skiter blankt i om man har sommardäck på bilen mitt i vintern, de brydde sig bara om mönsterdjupet.
Nu på måndag ska jag besiktiga min Husqvarna TE570, lv-reggad..
Åker givetvis dit med endurodubbade vinterdäck...
En polare var där å besiktigade sin DR för 2 veckor sen utan problem..
Gubben där på bilprovningen hade tydligen bara mest suttit och fånglott
på däcken och tyckt dom var läckra... :D
Jag får väl avlägga en rapport efter min tid där...
Ska passa på å fråga efter vad dom kikar på när det gäller vinterdäck
på MC, några regler borde dom väl kunna, eller åtminstånde
vilka gränsvärden dom har när det gäller att dömma ut sånna däck...
Å nu har jag besiktigat motorcykeln :)
De kommenterade inte ens mina endurodäck..
De tyckte snarare att det var lite annorlunda å kul att
ta hand om en MC-besiktning denna sidan om året :roll:
Ngn som vet om man måste ha backspeglar på LV reggat. Jag tycker det om man läser lagen, men min 426 är LV reg utan backspeglar...???? jag köpte den ny i butik å bad dem LV regga den (de var förbi SBP med hojen) å de satte minsann inte dit nå backspeglar, men de kanske var bundis med SBP...??
Normalt behöver du inte speglar på hoj, men om den är helfordonsgodkänd e dyl så kanske det behövs. Om den är mer än något år gammal bör det inte behövas speglar.
Bike_AiStU
2004-02-10, 10:38
Om jag inte är helt fel på det så är det bara fordon med 3 hjul som behöver ha speglar...
Rätta mig gärna om jag har fel.
///Anders
mailade vägverket ang dubbdäck på landsväg och fick detta till svar:
Övergripande krav
1 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare
skall med avseende på montering av däck uppfylla
1. kraven i bilaga 3 till kapitel 1 i direktiv 97/24/EG (se 2
kap. 18 §), eller
2. kraven i ECE-reglemente 64 (se 3 kap. 1 §).
2 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni
1999 eller senare skall ha däck som är typgodkända
1. enligt bilagorna 1 – 2 till kapitel 1 i direktiv 97/24/EG,
eller
2. enligt ECE-reglemente 30, 54 eller 75 (se 3 kap. 1 §).
3 § Motorcykel som tagits i bruk före den 17 juni 1999 och
släpvagn som dras av motorcykel skall ha däck som är
1. typgodkända enligt bilagorna 1 – 2 till kapitel 1 i
direktiv 97/24/EG,
2. typgodkända enligt ECE-reglemente 30, 54 eller 75, eller
3. uppfyller kraven i 7 – 10 §§.
Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell behöver inte
uppfylla kraven i 7 § om däcksutrustningen, beträffande axelbelastning och
maximal hastighet, är likvärdig med den som fanns på fordonet vid dess
typbesiktning eller första registreringsbesiktning.
4 § Regummerade däck skall uppfylla kraven i 15 §.
5 § Mönsterskurna däck skall uppfylla kraven i 16 §.
6 § Anordningar som anbringas på motorcykel till skydd mot slirning
skall vara så beskaffade, att de inte skadar vägen. Dubbade däck enligt
detta kapitel anses uppfylla detta krav.
Krav enligt 3 § 3
7 § Motorcykel och släpvagn som dras av motorcykel skall ha däck
som är dimensionerade för fordonets maximala hastighet och för minst den
axelbelastning som däcken har att uppbära. Däcken behöver dock inte vara
dimensionerade för högre axelbelastning än den som fordonet får framföras med.
Om däcket inte är av godkänd typ får det belastningsvärde som
meddelats av The Scandinavian Tire & Rim Organization (STRO) i ”Databok
2002” tillämpas för respektive däckdimension.
8 § Däck får inte visa tecken på brott eller separation. Däck får
inte ha hål, skåra eller annan skada som blottlägger däckets armering.
Första stycket gäller inte däck (hjulenheter) som konstruerats för
att under kortare tid köras lufttomma eller med reducerat tryck.
9 § Slitbana får inte vara mer nött än att det kvarvarande
profildjupet i huvudmönstret uppgår till 1,0 mm, varvid skall bortses från
slitagevarnares ribbor.
10 § Om befintliga däck skall ersättas av andra, bör det ske så att
hjulen på en axel har lika däck.
Däck bör ha rekommenderat lufttryck och lufttrycket i däck på
hjul på en och samma axel bör vara lika.
Generella krav på dubbdäck
11 § Dubb i däck får endast finnas i däck som av däcktillverkaren är
avsett för dubbning.
12 § Däck får inte ha så kallade rördubbar.
13 § Antalet dubbar bör vara lika stort i fordonets samtliga dubbade
däck och däck med det största dubbutsticket bör vara monterade på hjul
på fordonets bakre axel.
14 § Dubbade däck får inte användas under tiden från och med den 1
maj till och med den 30 september om inte under denna tid vinterväglag,
som motiverar användning av dubbade däck, råder eller kan befaras.
Regummerade däck
15 § Däck som regummeras skall vara lämpade för regummering.
Regummeringen skall utföras med metod som godkänts av Vägverket eller
Trafiksäkerhetsverket och märkas i enlighet med beslutet.
Mönsterskurna däck
16 § Däck som mönsterskärs skall vara lämpade för mönsterskärning.
Mönsterskärningen skall utföras med metod som godkänts av Vägverket eller
Trafiksäkerhetsverket.
Mange Dr
2004-02-20, 11:19
Det kan var detta som är kruxet
detta kapitel anses uppfylla detta krav
§6 ger alltså möjlighet att förbjuda dubb med alltför kraftigt utstick eftersom de kan skada vägen. Dock godtyckligt.
Intressant att risken att skada andra trafikanter inte finns med.
skall vara så beskaffade, att de inte skadar vägen.
Hur går det då med grova däck på en grusväg :?: :!: :?: :!: :mrgreen:
Tänk inte så mycket kör så det ryker skit samma om det är snö is eller grus mvh AW
Tänk inte så mycket kör så det ryker skit samma om det är snö is eller grus mvh AW
Jag håller med! :tummenupp:
detta kapitel anses uppfylla detta krav
2004-02-20, 20:44
Lagen är tydligen utformad för endel Kryphål om man är kunnig
Se våra stadsmän
zebulonm
2004-02-29, 09:10
besiktade en africa twin med dubbdäck för en månad sedan. Och ställde frågan om dubbdäck. besiktningsmannen svarade att det där är ett norrlandsproblem så det finns ingen lag om det.-
Har 2 år i rad besiktat min XR med Endurodubb och det har inta varit några problem alls.Det har dessutom var dåligt med snö så dom har bara svarat på om dom skall provköra ....aldrig med dom dubben .På fredag är det dags igen och som vanligt dåligt med snö och endurodubb. :tummenupp:
Dr Danne
2004-03-10, 13:46
ang dubb så ser mitt framdäck riktigt mysko ut.. dubbarna är4-kantiga och slipade som knivar överst...har aldrig sett såna dubbar förut... men dom verkar funka fint iaf...
min digitalkamera är paj annars hadde jag kunnat skicka bild på dom.
Hagenblad
2004-03-10, 20:37
ang dubb så ser mitt framdäck riktigt mysko ut.. dubbarna är4-kantiga och slipade som knivar överst...har aldrig sett såna dubbar förut... men dom verkar funka fint iaf...
min digitalkamera är paj annars hadde jag kunnat skicka bild på dom.
Japp lite konvexa eller hur? De är grymma, tills de slits ner och blir som vanliga dubb. De hade såna i Bondfilmen på isen har jag för mig.
KLX-Martin
2006-10-26, 08:31
Tänkte bara väcka tråden lite grann och höra efter om det är nogon som har haft problem att besiktiga dubbdäck på senare år.
Östersund (större delen av Jämtland antar jag) har nu vinter iaf. 79cm snö där det är som värst enligt SMHI...
Mattsson
2006-10-26, 08:50
Tråden flyttad från körteknik.
xrjohnny
2006-11-07, 11:29
Vill bara nämna att det är tur att polis och besiktning inte vet vad som gäller, DOT och/eller övriga märkningar på däck som framförs snabbare än 30km/h på allmän väg är det som man går efter i Sverige och de flesta andra länder också för den delen.
Står det not for highway use eller liknande får man inte åka med dem på allmän väg. Däcken ska vara datummärkta, hastighets, maxvikt och lufttrycks kodade för att de ska vara godkända.
Utöver detta är det nog inte många som vet att personbilsdäck (om man är paragrafryttare) inte får användas i mer än 3år efter tillverkningsdatum eftersom de bara kan vara 100% säkra att däcket klarar de maximala specifikationerna under den perioden. Efter 3år så är det 30 kilomas som gäller :-), det finns dock säkert många såna grejer som man blundar för i lagen.
Jag har också besiktat med mina endurodubbade Michelin utan problem, desutom besiktade jag i Januari (17 minus) besiktningsgubben tittade ut genom fönstret muttrade lite (nåt om vem fn besiktar mc mitt i vintern), gick ett varv runt XR:en och godkände den, behövde inte ens starta den :mrgreen: Så där är ett tips till er alla.
Har du någon källhänving till lagrummen om detta?
Gärna till Praxis också.
Vill bara nämna att det är tur att polis och besiktning inte vet vad som gäller, DOT och/eller övriga märkningar på däck som framförs snabbare än 30km/h på allmän väg är det som man går efter i Sverige och de flesta andra länder också för den delen.
Står det not for highway use eller liknande får man inte åka med dem på allmän väg. Däcken ska vara datummärkta, hastighets, maxvikt och lufttrycks kodade för att de ska vara godkända.
Utöver detta är det nog inte många som vet att personbilsdäck (om man är paragrafryttare) inte får användas i mer än 3år efter tillverkningsdatum eftersom de bara kan vara 100% säkra att däcket klarar de maximala specifikationerna under den perioden. Efter 3år så är det 30 kilomas som gäller :-), det finns dock säkert många såna grejer som man blundar för i lagen.
Jag har också besiktat med mina endurodubbade Michelin utan problem, desutom besiktade jag i Januari (17 minus) besiktningsgubben tittade ut genom fönstret muttrade lite (nåt om vem fn besiktar mc mitt i vintern), gick ett varv runt XR:en och godkände den, behövde inte ens starta den :mrgreen: Så där är ett tips till er alla.
Åk tillbaka till den stationen du besiktade hojen och kolla i deras kontrollplan vad som gäller för däck egentligen. Knappast står det att ålder ska kontrolleras. Snarare mönsterdjup, skador, dubb/odubbat blandat, radial/diagonal och säkert något mer därtill!
På t,ex LB så kan du köra blankslitet på ytterdäcken vid dubbelmontage så länge däcket inte är skadat! Axeltrycket är som störst på innerdäcket så där är kraven hårdare! Du kan montera t,ex ett MT21 i fram på din hoj och en vanligt LV sula på bakdäcket, vid besitkning avgörs detta först vid provkörning om det kan påverka körbarheten! Polisen och ASB har helt olika regler att följa. Det VV har skrivit för ASB gäller där och sen vad trafikpolisen går efter för regler kan man diskutera!
xrjohnny
2006-11-07, 13:07
Hade ett udrag från EU regel som kom till 1999 som jag haft bort tyvärr.
Kan leta lite se om jag hittar den igen, den publicerades med ett stort hallå 2001 i någon tidning, vilket också typ förbjöd i stort sett allt som inte är original på ett fordon (2000 och framåt)
Att märkningarna gäller i 3år berättade en Pirelli ingenjör för mig vid ett studiebesök i gymnasiet.
Glömde tillägga att ovanstående och dot märkning på mc gäller bara registrerade efter år 1999 eller 2000. Däcken måste vara anpassade efter fordonets max hastighet och max vikt.
Innan år 1999 tror jag att det är lite luddigt, fast det är ju högst otroligt att man får åka omkring på däck icke avsedda för landsvägsmiljö/fart.
Praxis tror jag är att man struntar i det iaf i offroadmc sammanhang.
I mina öron låter det som om det är helfordonsgodkännandet du är ute fiskar i, samt klassisk marknadföring för att få sälja fler däck.
Våra Sverigeregler gäller mig veterligen till dess att de ändras av en eller annan anledning = rör inte i grytan.
PS
Tolan är f.ö. sakkunnig gällande besiktningen ;-)
Ja du hur många åker med origdämpare på hojen, varför underkänner inte polisen dem också tillsammans med de ofta gömda regskylten,reflex mm?
Polisen vet om dessa regler men gör inget utan håller bara koll på bullret!
Visst det finns på vissa bilmärken men det vore för j*vligt om man åker dit på att det sitter ej rätt däck på sin mc dvs det märke som satt på orig från fabriken då har det gått för långt. Fabrikerna brukar ofta skaffa ett avtal med någon av däckmärkerna men däcket kan vara långt ifrån bra för just den hojen! Så om man ska hårddra så får du inte ens dekaltrimma din hoj för då kanske den avviker från standardhojen! :X00889X:
PS
Tolan är f.ö. sakkunnig gällande besiktningen ;-)
He he så kunnig är jag inte då jag bara besiktar, de som kör registreringar är
väldigt pålästa!
per-anders
2006-11-07, 14:51
Innan år 1999 tror jag att det är lite luddigt, fast det är ju högst otroligt att man får åka omkring på däck icke avsedda för landsvägsmiljö/fart.
Vet att när jag skulle köpa däck till bilen pratade min däckskompis om detta med rätt beteckning på däcken!
Däremot har väl jag aldrig sett att bilprovningen kollat på det vid besiktningen!
Så här kommer jag ihåg denna soppan. -99 gav EU ut nya regler som kraftigt skärpte tillverkarnas garanti-åtagande för fordon. Tillverkarnas svar på detta blev att öka på detaljerna i typgodkännande rejält, och sedan använda dessa för att tvinga folk att hålla sig till det som fordonen är avsedda för. I däck-fallet blev det som så att sedan -99 typgodkänns varje fordon för ett fåtal däcksdimensioner. Skulle man använda en annan dimension ska man (om man är petig) göra regbesiktning, och dessutom förfaller tillverkarnas garanti vad gäller däck och relaterade delar (upphängning o dyl). Ett annat exempel är att sänka sin bil. Detta förfaller även garanti för vagnskada och upphängning, även om det är gjort av en orginalverkstad med orginaldelar.
Sjukt, men så blev det. Detta gäller främst biltillverkare, vet inte hur det ser ut på MC sidan.
Kontentan av detta är att de enda som bryr sig om detta är fordons- tillverkarna, alla andra gör som innan, dvs så länge det är trafiksäkert skiter man i vilket.
Det brukar oftast finnas i regbeviset alt hos din bilhandlare vilka dimensioner du kan har på din bil! Om man vill kolla en extra gång så kan man läsa i den tjocka STRO boken som de flesta däckhandlare och även ASB har! http://www.stro.nu/svindex.htm Där kan du räkna ut rullomkretsen mm.
vBulletin® v4.1.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.