handdator

Visa fullständig version : Dubbdäckstråden - den enda

Sidor : 1 [2] 3

DigiMan
2008-12-07, 01:52
Provade Best-Grip dubb förra vintern dock snålade jag lite och dubbade inte yttersta ränderna varken fram eller bak så det var lite spännande ibland.

Körde en del asfalt med mina (hade såna som bara stack ut litegrann). Dock gick inte mitten på bakdäcket återanvända dessa var för skadade så verktyget passade inte i våras när jag skruvade ut dubben.

/Johan

Asfalt ska man nog passa sig för mer än kanske korta transporter, ska man åka mycket asfalt t.e.x jobbpendla o dyligt då är det vanliga bildubb som gäller om man vill ha skaplig ekonomi.
Ett billigare alternativ kan vara att dubba med lastbilsdubb kolla då efter TRMR 15/9 som ska funka fint, dessa MÅSTE limmas för att sitta kvar, som lim funkar LocTite 480 kanonbra.

lawe
2008-12-07, 13:12
Skulle du köra en säsong och kanske 20 dubb går sönder så kan du skruva ur de andra 180 och montera i ett nytt däck.

Tack för det! Nu kan jag äntligen börja motivera dubbat:tummenupp:. Om 80% av bestgripdubbarna är återanvändbara är ju en ganska stor del av kostnaden redan tagen för nästa vinter. Men limmar du dina dubbar eller drar du i dom utan lim med tanke på att det ska gå att dra i dom i nästa däck?

Dirty
2008-12-07, 18:36
Asfalt ska man nog passa sig för mer än kanske korta transporter, ska man åka mycket asfalt t.e.x jobbpendla o dyligt då är det vanliga bildubb som gäller om man vill ha skaplig ekonomi.
Ett billigare alternativ kan vara att dubba med lastbilsdubb kolla då efter TRMR 15/9 som ska funka fint, dessa MÅSTE limmas för att sitta kvar, som lim funkar LocTite 480 kanonbra.

Den gick ca 50 mil och skulle tro hälften var asfalt, lastbilsdubb är inte direkt billiga heller men dubbar man ett däck med såna går dom säkert använda flera vintrar.

/Johan

fredde_e83
2008-12-09, 16:59
Han var rigtigt full av sk-t den gubben...
Finns inget som reglerar dubb/vinterdäck gällande MC i Sverige annat än i olika tävlingsformer och då år det förbunden som bestämmer reglerna.
Du kan utan dåligt samvete åka endurodubbat på Sveavägen i stockholm om du tycker att det skulle vara coolt.

Det är grymmt lömskt att köra mc med dubbat på asfalt och det blir nog nästan alltid en kompromiss om var man ska ha för dubblängd, Ragnar på Lelles åker dubbat på vintern och han använder vanliga bildubb.

Mailade vägverket och fick detta svar:

Vägverkets föreskrifter om motorcykel (VVFS 2003:23) inkl ändringar. I 8 kap. 11-16 §§ kan du läsa vad som gäller för dubbdäck på MC.

VVFS 2003:23

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023%20.htm
ändring:
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2006nr044.htm
ändring:
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr043.pdf
ändring:
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2007nr198.htm
ändring:
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2008nr291.pdf
ändring:
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2008nr305.pdf

lizzard
2008-12-09, 17:22
Utdrag ur lagtexten som det länkas till i tidigare inlägg.

Generella krav på dubbdäck

11 § Dubb i däck får endast finnas i däck som av däcktillverkaren är avsett för dubbning.

12 § Däck får inte ha så kallade rördubbar.

13 § Antalet dubbar bör vara lika stort i fordonets samtliga dubbade däck och däck med det största dubbutsticket bör vara monterade på hjul på fordonets bakre axel.

14 § Dubbade däck får inte användas under tiden från och med den 1 maj till och med den 30 september om inte under denna tid vinterväglag, som motiverar användning av dubbade däck, råder eller kan befaras.

Än en gång visar de bestämmande hur otroligt verklighets frånvarande de är! :x

Vem fan vill åka med bäst däck bak på en mc?

Det är ju liksom mardrömmen att åka med sämst däck fram..

Styrning, broms, och en pålitlig framände, är iaf det jag värderar högst på en hoj! :X00889X:

Intressant att de inte hänvisar till maximalt dubbutstick?

I min värld sätter jag iaf mina däck där jag vill..:mrgreen:

matmor
2008-12-09, 17:26
och du tror polisen kan det dära om de stoppar dej då du är på väg till banan :) och det viktigaste är inte det du skrev, det är framdäck och att motorn går :) vem vill puta motorcykeln egentligen ^^

SGM
2008-12-09, 17:30
Poängen kvarstår väl, det finns inga krav på dubbdäck på mc, och som Ödlan är inne på, det finns heller inga regler om max dubbutstick, mao - det är fritt fram att köra på vad man vill (så länge det inte är "rördubb").

Det här är ju lurigt dock 11 § Dubb i däck får endast finnas i däck som av däcktillverkaren är avsett för dubbning.

Jag tvivlar på att något av enduroalternativen är av tillverkaren från början avsett för dubb... :mrgreen:

/J

Hoke
2008-12-09, 17:33
Antagligen har de för avsikt att detta med längre utstick bak skall gälla de fyrhjulinga motorcyklarna "Kategori L7e". "Bör" är ju inte så absolut heller ;-)

Man får enligt dessa regler alltså köra endurodubbade däck på väg om de inte "förstör" vägen..
AC10 mf är väll avsedda just för dubbning.

lizzard
2008-12-09, 17:42
Poängen kvarstår väl, det finns inga krav på dubbdäck på mc, och som Ödlan är inne på, det finns heller inga regler om max dubbutstick, mao - det är fritt fram att köra på vad man vill (så länge det inte är "rördubb").

Det här är ju lurigt dock 11 § Dubb i däck får endast finnas i däck som av däcktillverkaren är avsett för dubbning.

Jag tvivlar på att något av enduroalternativen är av tillverkaren från början avsett för dubb... :mrgreen:

/J

Jodå Trelleborg Winterfriktion, bör ju va svsedda för dubbning, speciellt då de finns att köpa färdigdubbade.. :mrgreen:

Föresten, jag får nog lov att säga att jag alltid sätter de bästa däcken fram, på alla mina fordon.. Att bakänden dansar lite, det kan jag tolerera.
Men att det plötsligt går rakt ut i skogen pga att fordonet inte svänger när jag vill, det är helt oacceptabelt! :wink:

Nu är det ju kanske inte så "säkert" att åka asfalt med 7mm dubbutstick.. Men hellre det än att åka odubbat på vinterväg iaf.. :mrgreen:

Hoke
2008-12-09, 17:51
Enligt VägVärket är bäst att ha bäst däck bak, annars kan man få sladd -och det är ju inte bra:-D:

SGM
2008-12-09, 17:55
Enligt VägVärket är bäst att ha bäst däck bak, annars kan man få sladd -och det är ju inte bra:-D:

De åker helt klart inte båge, våra vänner på VV.

/J - som vet att försvinner framhjulet, då gör det ont, viker bakhjulet undan lite så blir det i värsta fall lite blåmärken på rövva. :mrgreen:

Lawman
2008-12-09, 22:01
Tänkte visa mitt lilla test av en sorts skruvdubb som jag gjorde idag med min 990.
Köpte ett gäng skruvdubb hos Tommys motor utanför Borlänge i förra veckan som i mitt tycke såg bra och rejäla ut för 2 kr/st. Inget för asfalt sa han vid köpet och det kunde jag väl ta tyckte jag. Skruvade i 126 st i bakdäcket (halvslitet MT21) och bröt på ett endurodubbat fram. 7 mm utstick och 12 mm gäng.
Första 4 milen var det ren isväg eller plogad hård snöväg och det gick helt suveränt. Bra fäste och inga lossnade dubb trots lite lätt lek.
Sen kom ett par mil med blandat oplogad grusväg med ca 5-25 cm snö och grusväg med i alla fall bilspår i snön. Tyckte att det började driva lite illa mot slutet och mycket riktigt så hade runt hälften av dubben bara försvunnit i lössnön. Insåg då att spinnande i lössnö där man bottnar mot gruset ibland INTE är vad man ska ha dylika dubb till. Hursom så var i alla fall de sista milen hem helt utan dubb på isväg betydligt mer spännande än de var på bortvägen.
Ni får väl dra vilka slutsatser ni vill av mina bilder men jag trodde nog att det skulle hålla lite bättre i alla fall. Tur jag hade några kvar att dra i så jag får ut en vända till åtminstone.:lol:

DigiMan
2008-12-09, 23:42
Tänkte visa mitt lilla test av en sorts skruvdubb som jag gjorde idag med min 990.
Köpte ett gäng skruvdubb hos Tommys motor utanför Borlänge i förra veckan som i mitt tycke såg bra och rejäla ut för 2 kr/st. Inget för asfalt sa han vid köpet och det kunde jag väl ta tyckte jag. Skruvade i 126 st i bakdäcket (halvslitet MT21) och bröt på ett endurodubbat fram. 7 mm utstick och 12 mm gäng.
Första 4 milen var det ren isväg eller plogad hård snöväg och det gick helt suveränt. Bra fäste och inga lossnade dubb trots lite lätt lek.
Sen kom ett par mil med blandat oplogad grusväg med ca 5-25 cm snö och grusväg med i alla fall bilspår i snön. Tyckte att det började driva lite illa mot slutet och mycket riktigt så hade runt hälften av dubben bara försvunnit i lössnön. Insåg då att spinnande i lössnö där man bottnar mot gruset ibland INTE är vad man ska ha dylika dubb till. Hursom så var i alla fall de sista milen hem helt utan dubb på isväg betydligt mer spännande än de var på bortvägen.
Ni får väl dra vilka slutsatser ni vill av mina bilder men jag trodde nog att det skulle hålla lite bättre i alla fall. Tur jag hade några kvar att dra i så jag får ut en vända till åtminstone.:lol:

Du skulle ha limmat dom....

Lawman
2008-12-10, 00:54

Fullständigt riktigt !! :oox:

Locktite 480 eller finns det andra bättre ideer ???

Var hittar man bästa pris på 480 ??

per-anders
2008-12-10, 06:25

Hur limmar man skruvdubben? Det finns ju inget hål att ha limmet i!

Lägger man det på gängorna så lär väl limmet inte skruvas med ner i klacken?

NikkO
2008-12-10, 10:15
Håller med dig per, limmet kommer att "torkas" bort från gängorna när man drar i skruvdubben.

DigiMan
2008-12-10, 12:42
Håller med dig per, limmet kommer att "torkas" bort från gängorna när man drar i skruvdubben.

Man förborrar med träborr, och fyller hålet med lim innan man skruvar i dubben.
Hålet ska vara ca 0,5 mm mindre än stommen på dubbskruven.
Lim som är samma typ som Loctite 480 är Loxeal 29 (elastiskt lim)
Jag har limmat dubb med Loxeal 53-14 som blir stenhårt, och som funkar väldigt bra på skotermattor.

PS
limmet ska genomhärda minst 2 dygn innan man använder däcken

per-anders
2008-12-10, 12:58
Man förborrar med träborr, och fyller hålet med lim innan man skruvar i dubben.
Hålet ska vara ca 0,5 mm mindre än stommen på dubbskruven.
Lim som är samma typ som Loctite 480 är Loxeal 29 (elastiskt lim)
Jag har limmat dubb med Loxeal 53-14 som blir stenhårt, och som funkar väldigt bra på skotermattor.

PS
limmet ska genomhärda minst 2 dygn innan man använder däcken

OK!

Trodde man bara skulle skruva i dubben "SKRUVdubb" men visst sitter det bättre med lim isf! Då är ju frågan om det är värt all tid man lägger ned mot att köpa ett par färdigdubbade enduro däck!

Hur funkar det när man skruvar loss dubben och ska återanvända dem? Sitter det kvar massa härdat limklet så gängorna är försvunna?

Marc
2008-12-10, 22:58
Jag köpte koldkutters för 1:- st med 9mm gäng för grepp&slitagetest. Med 9mm gängen måste man förborra och använda lim. Med 13mm gäng och uppåt går det bra utan lim, men lim går väl att använda om man vill vara säker.
Jag hade inte rätt däck (maxxis it) på så jag skippade att göra något överseriöst med förborrning och lim.
Backdäcket fick spinna på jord och lite rötter=helt fel och smaka lite isväg.
Mest intressant var greppet och slitage på dubben, grepp fanns och slitaget var inte så farligt. Det är ju enkelt att byta ut och ersätta förlorad dubb vilket också är mycket önskvärt för mig.
Det blir en seriösare dubbning senare med 13mm eller 16mm gänga i ett däck med hårdare gummiblandning.

Marc
2008-12-10, 23:07
Jag köpte koldkutters för 1:- st med 9mm gäng för grepp&slitagetest. Med 9mm gängen måste man förborra och använda lim. Med 13mm gäng och uppåt går det bra utan lim, men sitter såklart bättre med lim.
Jag hade inte rätt däck (maxxis it) på så jag skippade att göra något överseriöst med förborrning och lim.
Jag var endast intresserad av greppet och slitage på dubben, grepp fanns och slitaget var inte så farligt. Det är ju enkelt att byta ut och ersätta förlorad dubb vilket också är mycket önskvärt för mig.
Det blir en seriösare dubbning senare med 13mm eller 16mm gänga i ett däck med hårdare gummiblandning.

_Ekman_
2008-12-10, 23:31
Jag köpte koldkutters för 1:- st med 9mm gäng för grepp&slitagetest. Med 9mm gängen måste man förborra och använda lim. Med 13mm gäng och uppåt går det bra utan lim, men lim går väl att använda om man vill vara säker.
Mest intressant var greppet och slitage på dubben, grepp fanns och slitaget var inte så farligt. Det är ju enkelt att byta ut och ersätta förlorad dubb vilket också är mycket önskvärt för mig.

Vart köper man koldcutters till bäst pris?

jjj
2008-12-11, 07:04
vart köper man dom för 1:-SEK /st ?? det är jag nyfiken på .

matmor
2008-12-11, 07:14
han fick ett prov för att han skulle kunna skriva här om dem så de fick billig reklam :P
det va i så jag tolk det men va jag hittat så får man 250 st för 490kr , kan ju alltid ha fel :P
länk till sida som man kan köpa dem på www.dubbex.se
hoppas detta hjälper dej :)

Marc
2008-12-11, 09:51
Koldkutters fanns här för 1:- men verkar vara slut.

http://www.workzbike.com/default.asp?c=shop&cat=118&subcat=121&id=909

matmor
2008-12-11, 19:51
hur långa gänga kan man ha på koldkutters i ett Metzeler Karoo 90/90-21??

och kan man använda ett biltema bak eller ska man beställa något bättre?? ska ut och gasa lite med 950n så jag vill ha dubb :)
och man måste väll ha lim?? var kan man få tag på det billigt då??

kan detta däck funka MAXXIS M7000 140/80-18"?? eller detta eller är det för smalt för min 950 Continental TKC80 110/80-18"??

glad för alla svar :)

lizzard
2008-12-12, 11:33
hur långa gänga kan man ha på koldkutters i ett Metzeler Karoo 90/90-21??

och kan man använda ett biltema bak eller ska man beställa något bättre?? ska ut och gasa lite med 950n så jag vill ha dubb :)
och man måste väll ha lim?? var kan man få tag på det billigt då??

kan detta däck funka MAXXIS M7000 140/80-18"?? eller detta eller är det för smalt för min 950 Continental TKC80 110/80-18"??

glad för alla svar :)

Jag föredrar däck med ganska djupt mönster, tex crossdäck, känns som att dubbarna har lättare att komma ner till något som ger grepp då när man kör i snö.
Biltema tillverkaren har ju dubbade däck, så biltema däcken borde ju gå att dubba tycker man :?::wink:

per-anders
2008-12-12, 18:45
Jag föredrar däck med ganska djupt mönster, tex crossdäck, känns som att dubbarna har lättare att komma ner till något som ger grepp då när man kör i snö.
Biltema tillverkaren har ju dubbade däck, så biltema däcken borde ju gå att dubba tycker man :?::wink:

Alla däck går att dubba!
Gäller bara att använda sig av rätt längd på det som går ner i däcket på dubben. Självklart sitter dubben bäst om det som är i däcket är längre än det som sticker ut!

Busabergar´n
2008-12-12, 18:51
Alla däck går att dubba!
Självklart.Däremot är det långt ifrån alla däck som har acceptabel hållbarhet dubbade.

per-anders
2008-12-12, 19:28
Självklart.Däremot är det långt ifrån alla däck som har acceptabel hållbarhet dubbade.

jo men precis som du skriver är det svårt att veta vilka däck som håller!
Allt är ju så beroende på hur man åker! Många frågor här "på slutet" rör koldkutters o liknande men ska man köpa både ett nytt däck för dryga tusenlappen och sedan 2-300 koldkutters (som jag inte vet riktigt vad de kostar 2:- st. eller mer? )är man ju snart nog uppe i vad man kan köpa färdigdubbat för!

Så man ska nog tänka sig för angående däckköp, är det så att man dubbar ur däcket och sen kan använda däcket för grus/enduroåka då är det ju bra, men då ska det ju vara ett grus/endurodäck som funkar också! Om man nu använder sig av ett redan "halvslitet" däck när man startar dubbningen så blir ju längden på skruvdelen begränsad och kanske inte sitter så bra, vad vet jag, har bara åkt på "fabriksdubbade" endurodubbdäck och "landsvägsdubbade" däck och EJ provat koldkutters så det är gissningar helt enkelt.
Jag själv är för slö för att förborra och limma ett däck för att skruva i "koldkutters" som man sen kanske kan återanvända istället för att köpa ett "färdigdubbat" däck...

Personligen valde jag till vinterns landsvägsdäck ett maxxis IT eftersom jag vet att det håller hela säsongen för mig. I år hade min personliga dubbare bytt däcksfirma också så det blev annat märke på dubben vilket bara verkar vara till det positiva!

lizzard
2008-12-13, 11:32
Alla däck går att dubba!
Gäller bara att använda sig av rätt längd på det som går ner i däcket på dubben. Självklart sitter dubben bäst om det som är i däcket är längre än det som sticker ut!

Jo precis, men nu tänkte jag mer på att om man dubbar tex ett tkc80 med endurodubb, så kommer däcket att va ganska trevligt på ren is, men om det blir typ 10-20 cm snö på isen så kommer troligtvis dubbarna aldrig att nå ner till isen.. Jo föresten, men bara när man verkligen låter däcket spinna!

Så jag tänkte mer på frågan, vilka däck har ett mönster och en gummiblandning som fungerar i snö och som dubbarna kommer att sitta rätt i! ?
Jag vill nog helst att det är så lite gummi som möjligt runt dubbens bas, då det gör att dubben får lättare att slå igenom snö och greppa i underlaget.

Är mönstret inte bra för just snö och för att få dubbarna att hamna i positioner där varje ny dubb hela tiden greppar i fräsch is, så blir ju däcket ganska otrevligt att köra aktivt med..

Då biltemadäcken finns som dubbade från inova, så bör de ju fungera ganska bra.. Tänker mest på hållbarhet/slitage..
Mönstret ser ut att va ganska bra för snö, stommarna är ganska hårda, och gummit är inte för mjukt?

-Anders-
2008-12-13, 17:34
Då biltemadäcken finns som dubbade från inova, så bör de ju fungera ganska bra.. Tänker mest på hållbarhet/slitage..
Mönstret ser ut att va ganska bra för snö, stommarna är ganska hårda, och gummit är inte för mjukt?

Inova? Vem/vad är det?

per-anders
2008-12-13, 18:26
Inova? Vem/vad är det?
däcksmärket biltema säljer
http://www.innovatires.com/E/body.php

-Anders-
2008-12-13, 22:16
däcksmärket biltema säljer
http://www.innovatires.com/E/body.php

Aha, då är jag med. Du syftar alltså på
http://www.innovatires.com/E/body.php?web=14&PNo=2006120005 ?
Verkar vara landsvägsdubbat. Jag hoppades på att det skulle finnas endurodubbade däck i Biltemaprisklass, men det kanske kommer. Bara att hoppas på tillräcklig kvalitet i så fall.

LillMange
2008-12-17, 19:57
Precis läst en recension på Biltema enduroodäck, bak, 140/80-18. Det är Race mc-sport och Tobias Edberg som testat.

Det monterade det på en GasGas EC300. Däcket totalhavererade efter cirka 40-45 minuters körning. Korden hade gått av på båda sidor om däcket och lindat in sig i navet :P heheh testföraren sade att han kände att däcket var väldigt lätt att lägga på då han monterade det. "Det kändes nästan som man kunde lägga om däcket med bara händerna."

De nämner att samma resultat nödvändigtvis inte behöver uppnås om en långsammare motionsförare kört med däcket.Nabbarna var inte ett dugg slitna i alla fall.

Heheh, vilket kaos. Någon kommentar? Kan ju troligen vara biltemas ojämna kvalitet som ligger bakom detta. Eller så blev det helt enkelt för hårt kört.... :S

jaja, jag skulle nog inte lyckas köra sönder det och det låter bra att man kan lägga på det med bara händerna. :)

Mangyver
2008-12-17, 20:05
Heheh, vilket kaos. Någon kommentar? Kan ju troligen vara biltemas ojämna kvalitet som ligger bakom detta. Eller så blev det helt enkelt för hårt kört.... :S

jaja, jag skulle nog inte lyckas köra sönder det och det låter bra att man kan lägga på det med bara händerna. :)

kört med biltema back bra länge, funkat skitbra, bra bett fortfarande, har varken gått sönder eller rört sig, enbart slitage på nabbarna.

DigiMan
2008-12-17, 20:39
Precis läst en recension på Biltema enduroodäck, bak, 140/80-18. Det är Race mc-sport och Tobias Edberg som testat.

Det monterade det på en GasGas EC300. Däcket totalhavererade efter cirka 40-45 minuters körning. Korden hade gått av på båda sidor om däcket och lindat in sig i navet :P heheh testföraren sade att han kände att däcket var väldigt lätt att lägga på då han monterade det. "Det kändes nästan som man kunde lägga om däcket med bara händerna."

De nämner att samma resultat nödvändigtvis inte behöver uppnås om en långsammare motionsförare kört med däcket.Nabbarna var inte ett dugg slitna i alla fall.

Det har diskuterats samma sak här...
http://forum.soe.se/showthread.php?t=33333&page=61

LillMange
2008-12-19, 14:35
Det har diskuterats samma sak här...
http://forum.soe.se/showthread.php?t=33333&page=61

Jag sökte ingen direkt diskussion, utgången efter testet RACE gjorde säger det mesta.

Å andra sidan la jag detta i fel tråd! :8-8x:

lizzard
2008-12-19, 15:40
Men det är ju lite märkligt att däcken har hållit för oss som kör hojar med vikter på 150 kg+.....:X00889X:
Undrar hur de körde under testet? Kanske rakt på alla vassa stenar de kunde hitta..?

LillMange
2008-12-20, 03:05
Ja det verkar som om de själva uttrycker det så att testet kanske är snedvridet pga extrem körning.. killen kör ju SM i motocross, det tog han med ut i endurospåret.. för mig blir det biltema för hela slanten framöver vad gäller däck tack vare erfarenheten ni alla har i bagaget.

per-anders
2008-12-28, 08:56
denna kanske egentligen borde vara här så...

http://forum.soe.se/showpost.php?p=364862&postcount=988

-Anders-
2008-12-28, 18:01
Har provkört mina nya Kings Tire från DDP.nu i två dagar nu. Is, skoterspår, snötäckta vägar, skogstraktorspår mm mm. Greppet är bra på vägen och i skogen men på isen lite sämre. Kan dock knappast beskulla däcken för det utan det är finndubb som gäller om man vill ha bättre där skulle jag tro. Inget märkbart slitage på mina 3-4 timmars körning. Att det var en barnlek att montera dem jämfört med Trelleborg var ju ingen nackdel heller :o)

Ice ice baby!

mikjoh
2009-01-03, 14:59
Har aldrig ägt några dubbdäck för enduroåkning i skogen.
Vad använder ni för dubbdäck?
Jag har tittat på Trelleborg och Mitas, dom finns med olika antal dubb och utstick.
Vad ska man ha och vad bör man tänka på? Kommer bara att köpa en sorts däck som får funka för alla underlag.
Finns det någon bra näthandel alt. butik i Stockholms/Uppsala området med bra priser? Tips och idéer.

Mangyver
2009-01-03, 15:37
hade tänkt köra på mitas egentligen för att dom är lite billigare , men dom var tyvärr slut så för mig vart det trelleborg. fick ge 2700 för ett backdäck... :regn:

-Anders-
2009-01-03, 16:50
Jag är mycket nöjd med mina Kings Tire från ddp.nu. Fram och bak för 3600 inkl frakt, 18"/21". Läs mer i dubbdäckstråden.

mikjoh
2009-01-04, 18:31
Någon som testat Mitas C-16 och C-17?
Vad är skillnaden mot motsvarande Trelleborg däcken? (är det samma tillverkare?)
Hur många dubb bör man ha i fram resp. bak?
Finns ju som sagt många varianter på antal dubb. Skall ha dom för att åka i skogen.

_Ekman_
2009-01-04, 18:35
Vad är skillnaden mot motsvarande Trelleborg däcken? (är det samma tillverkare?)
Finns ju som sagt många varianter på antal dubb. Skall ha dom för att åka i skogen.

Är det nån som testat sina egendubbade däck på isen?

Busabergar´n
2009-01-04, 20:35
Finns ju som sagt många varianter på antal dubb. Skall ha dom för att åka i skogen.Kanondäck för enduro.Mjuka i stommen och väldigt lätta att lägga om jämfört med Trelleborg också.Och Mitas tillverkar även Trelleborgdäcken.

420
2009-01-04, 21:20
Idag testade polarna sina hemmadubbade isdäck. Dom anv. 5x30mm träskruv med försänkt skalle.
Silvertejpen fäste inte så dom har inget skydd mellan skruv och slang.
Funkade hur bra som helst och man såg inget spår av slitage efter tre timmars körning.

_Ekman_
2009-01-04, 22:16
Idag testade polarna sina hemmadubbade isdäck. Dom anv. 5x30mm träskruv med försänkt skalle.
Funkade hur bra som helst och man såg inget spår av slitage efter tre timmars körning.

Underbart. Frågor.

1:Vad för däck använde dom?
2:va däcken mycket slitna så skruvarna kom igenom?
3:va kostade alla skruvar o vart köptes dom? Exakt va hette dom?
4: limmades det?
5:Borrades det hål i däcken först?
6:Har det tagit i svingen bak?

420
2009-01-05, 09:38
1:Vad för däck använde dom?

Dom använde alla olika modeller. Ju tätare mellan dubbarna och ju större dom är ju fler skruv får ju plats.

2:va däcken mycket slitna så skruvarna kom igenom?

Nej ju mindre slitna ju mer gummi som stödjer skruven.

3:va kostade alla skruvar o vart köptes dom? Exakt va hette dom?

Dom köptes på Biltema. Träskruv med försänkt skalle. Dom har måtten 5x30 men på dubben längst ut som var minst slitna kunde lite längre skruvar behövts. 10mm utstick verkar inte vara för mkt.

4: limmades det?

Nej, inget lim.

5:Borrades det hål i däcken först?

Ja dom borrade utifrån för att kunna träffa på rätt ställe på dubben.

6:Har det tagit i svingen bak?

Nej inte på någon av hojarna. Alla husaberg. 1 650 och 2 450.

ÅkerSkog
2009-01-05, 10:37

Jag har kört länge nu med en extra upp-klippt slang som kappa i däcket... det kanske vore ide här med!

420
2009-01-05, 10:47
Helt sant. Fast det var bristen på extra slang som gjorde att dom testade silvertejp och när den inte fäste så var det viktigare att köra än att lösa problemet. :-)

_Ekman_
2009-01-05, 12:03
Dom använde alla olika modeller. Ju tätare mellan dubbarna och ju större dom är ju fler skruv får ju plats.

Nej ju mindre slitna ju mer gummi som stödjer skruven.

Dom köptes på Biltema. Träskruv med försänkt skalle. Dom har måtten 5x30 men på dubben längst ut som var minst slitna kunde lite längre skruvar behövts. 10mm utstick verkar inte vara för mkt.

Nej, inget lim.

Ja dom borrade utifrån för att kunna träffa på rätt ställe på dubben.

Nej inte på någon av hojarna. Alla husaberg. 1 650 och 2 450.

Tack så mycket för bra svar =)

-Anders-
2009-01-05, 12:50
Det blir intressant att höra hur länge det håller, kanske får man användning för alla gamla halvslitna däck som ligger och skräpar. Om det håller 15-20 timmars körning så är det väl värt några timmars arbete i garaget.

Batte
2009-01-05, 21:59
Det blir intressant att höra hur länge det håller, kanske får man användning för alla gamla halvslitna däck som ligger och skräpar. Om det håller 15-20 timmars körning så är det väl värt några timmars arbete i garaget.

Ja detta verkar intressant. Har själv ett halvslitet S12 bakdäck liggandes som jag drog i några skruv i förut, hade dock inte 300 skruv liggandes;-)
Märkte oxå att det bör vara längre skruv i ytternabbarna för att få jämt utstick.

Funderar dock på om S12:an är för mjuk för att dubba, kanske är mitt oslitna biltemadäck att föredra?

oscarozzy
2009-01-09, 18:01
Skickade ett mail nyss till han som äger dubbex.se och frågade en sak om de där kold kutter skruvarna. Frågade om det gick bra o skruva i dom i de vanliga sommardäcken man hade på och sedan skruva ur dom när sommaren kom igen, och han sa att det inte var några problem alls med det. Är det någon som provat det? tänkte höra här först ifall man vågar prova! :-)

Hade!

bmwjohan
2009-01-10, 16:45
Till 420.

Jag försökte skruva skruvar inifrån och ut som dina kompisar har gjort men när jag borrat ett hål utifrån så syns inte hålet från insidan. hålet trycks liksom igen så att man inte ser det. hur gjorde dina kompisar för att se hålen?

420
2009-01-10, 20:49
...hur gjorde dina kompisar för att se hålen?

Dom gjorde nog inget speciellt. Ganska säker på att dom bara borrade och sen såg var dom skulle skruva. Men jag rekomenderar alla att anv helgängade skruvar för deras var bara gängade halvvägs och dom har tryckts in lite, nu efter 4 timmars körning.

/Stefan

nordenstam
2009-01-10, 21:42
Till 420.

Jag försökte skruva skruvar inifrån och ut som dina kompisar har gjort men när jag borrat ett hål utifrån så syns inte hålet från insidan. hålet trycks liksom igen så att man inte ser det. hur gjorde dina kompisar för att se hålen?

Att ta en vit däckpenna och markera när borren är kvar i hålet borde vara ett alternativ kanske?

bmwjohan
2009-01-11, 00:28
jag för köpa en sån där vit markeringspenna eller nått sånt.

En fråga till till 420. har dina kompisar bara kört på isen med dessa däck?
jag kör bara på crossbanor. undrar om det håller bra då eller om man sliter ner det direkt?

YZKrille
2009-01-12, 21:21
Tja tack för tipset med träskruv. Jag pövade det och det värkar funka fin fint på is :-D. Jag borrade utefrån och in på däcken. Det var ju lite svårt att hitta hålen i bland men det gick. Drog i med 5x30 helgengad bak och lite klenare i fram, och det har hållit 4 timmar utan slitage. Men sen åkte jag några hundra meter på en snöig grusväg och då blev skruvara ganska runda. Men om man åker is så håller nog dom bra många timmar, värt arbetet i alla fall.

420
2009-01-12, 23:08
Har dina kompisar bara kört på isen med dessa däck?

Ja dom kör bara is med dessa däck.

/Stefan

Kärsta Carlsson
2009-01-13, 00:51
Ett tipps för er som vill åka is mm på gammalt dåligt dubb däck fram,
Klipp av dubbarna i ytterkant helt med en plåt sax och en bra kniv då
blir det kanon fint fäste även i snö mm då däcket är smalt och dubben sitter glest.
Jag klarade att åka i 120 km och bara lägga ner utan att det släppte
med 600an på isen och då med ett jäkligt dåligt dubb däck som knappt funka alls innan. Skit kul....

Grus-Apan
2009-01-13, 13:36
Bakgrund:
Med en nog kort säsong för cykeln som körs i höjd med polcirkeln (Sveriges inland) och denna säsong dessutom kapas ytterligare av jobb i fjärran land fann jag att kvalitetstiden med Måppänn måste optimeras och, viktigast, förlängas.

Med en vintermiljö som erbjuder rekorderliga isar och riktiga vintervägar så blev valet enkelt: pliggade sulor till cykeln fick bli den egna julklappen -08.

Val av cykel, däck och dubb:
Dock saknades erfarenhet av dubbning till MC totalt för min del. Vilka dubbar? Vilken cykel (har en Dominator oxo)? Vilka däck? Kommer det att funka? Kommer det att vara roligt?Är det värt det?

Många frågor. Bara en del svar på forumet. Skumma nätet, sila mer vattniga forumkilometrar och ställa mer forumfrågor som stundom tvivelaktiga svar kommer på. Med bara orienterande kunskaper gjorde jag ytterligare frågeställningar utifrån en behovsprövning: Har ett par veckor på mig över jul. Det skall funka på en tung cykel, däcken måsten finnas i 17 tum bak, investeringen får inte vara för stor in alles då den praktiska kunskapen är föga och jag inte ens vet om det är kul med iskörning.

Bestämmer mig för att bestycka Dakaren (BMW f650 gs, Dakar, -04, 194 kg). Planen är att kunna köra ganska vågat med dylik stor -194 pannor- cykel är något jag annars inte kommer att göra i så stor utsträckning; bra övning mao (jag menar; det är inte direkt så att jag ligger ned och övar knäskrap i kurvorna på grusvägen med den om somrarna. Månde är jag inte nog duktig/galen=)

Kollar däck på ddp.nu. som dubbar 17 tum av MT21 med motivationen att MT21orna har ganska styv stomme som pallar cykel och dubb bra. Dom tar 2 papp för ett bakdäck och det tycker jag är för giftigt; StenoGrus.se tar 1500 odubbat för fram och bak inklusive bussgods till närmsta station.

Kikar på olika dubbalternativ och finner att det dubbutstick som är på Koldkutters nog kommer att funka när körning skall ske på is och snö och inte i ett grusigt endurospår. Dessutom är dom relativt billiga, inga specialverktyg behövs (tja, utom skruvdaragare och 1/4tums sexkantshållare då) och man kan skruva ur dom till våren och slänga MT21orna på Dominatorn för lite seriösare grusbus. Enkelt val; MT21 och Koldkutters får det bli.

Metod:
Efter att ha kikat in däckdubbningar och forum blir det 300st 16mm i drivande (MT21 130/80-17, 15mm klackar) och 240st 13mm framtill (MT21 90/90-21, 12mm klackar), med båda 6mm dubbutstick på den "dubbeldubb" som Koldkuttern är. Däck och dubb ligger klara när jag kommer hem strax till jul. Prislappen totalt ca 2600 spänn.

Kränger däck och skruvar i ganska raskt. Inga problem. Sedan vidtar körning. Däcktryck 0.7 fram, 0.9 bak.

Har gjort in alles 9 timmar med ovanstående beskrivna konfiguration.

Underlaget som tar lejonparten av tiden (ca 6.5 h) är snöbelagd sjöis, 1-40cm snö. Snön var utsatt för drev och sedan töväder vilket stundom gjorde den svårforcerad. Upp till 60cm snödjup forcerades.

En mindre del (ca 2h) är kört på grusväg med riktig plogbotten.

Vidare har ca 30min transportsträcka körts på asfaltsväg belagd med packad snö/is.

Temperatur (luft) varierar mellan -7 grader till -27 grader celsius. Sjöisen kördes vid ett tillfälle (-7 grader) ganska tätt inpå töväder vilket tryckt ned isen och orsakat s.k. ovanivatten (vatten liggande ovanpå isen, i detta fall 15cm).

Resultat:
Cykeln skötte sig väl på allt från transportsträckor och blank sjöis till 40cm snö på isen eller 15cm ovanivatten. Vid transportsträckor uppvisade cykeln ett lätt "jazzande" beteende pga den ojämna snö/is beläggningen. Dock inget som uppfattades att ligga utom kontroll eller på annat sätt skapade problem.

Snöbeläggningen på sjöisen varierade pga drev och vid de olika snödjupen noterades följande:

0-7cm: Här gäller det att hålla tungan rätt i munnen. Vid för hårt spinn och kraftig lutning kunde akterkastellet hasa ut illa kvickt och orsaka plastvådlig läggning.

8-25cm: Här ligger komfortzonen. Snön håller emot förutsägbart mkt, man kan ligga ganska djupt med cykeln och när man lägger cykeln spräcks inga kåpor. Inte ens vid -27 grader.

26-40cm: Här går det fint att köra. Dock kan man inte bängla för mkt och tappa fart. Bra snurr på bakslangen så dubben kommer åt att jobb isen. Inte så kul längre.

41-60cm: Det går om man har tung cykel och bra fart men det är inte särskilt roligt alls.

60cm+: Här slutar det roliga. Men man håller sig varm med 194 pannor cykel. Även i -27 grader.

Slutsats och diskussion:
Koldkutter, MT21 och Dakaren har funkat fint ihop. För 2600 kronor och en liten stund med skruvdragaren så har jag fått möjligheten att testa att sladda runt på sjön precis som jag behagat. Jag har haft det så roligt man kan med byxorna på. Dessutom kan jag dubba ur och grusbusa upp MT21orna till sommaren och som jag bedömer det helt utan problem trots att det suttit en massa skruv i dem. Dessutom har jag fullt fungerande dubb att skruva i nya sulor till nästa vinter.

Värt att notera är att ingen som helst skada skett på däcket trots att det är ett sommardäck och jag prövat det ganska hårt vid låga temperaturer. Jag har spunnit loss på snö/ispackad asfaltsväg dock med att "uppvärmt däcket" med ca 10 minuters lugn körning först men sen har jag spunnit loss jävlar under -20 grader. Inga skador.

Dock har jag vid transport sträckor med cykeln tvingats att passera ca 40 m bar asfalt utan att bromsa, gasa eller svänga och detta märktes direkt på dubben. De knivvassa eggarna var inte vassa längre. Dock märktes inget på dubbens egg trots flera timmars hårt rejsande på is och snö. Slutsatsen får väl vara att dubben är gjord för sitt syfte och inget annat.

Konfigurationen har mött mina behov väl. Utan tidigare erfarenhet av riktig iskörning så har dubben ändå räckt till för mig. Kan gott tänka mig att dubba upp sulor till avsevärt lättare cykel och ser ändå goda resultat.

Den begränsning jag ser för dubben är dess utstick i det fallet att man kör riktig ice-racing. En bra mkt längre finndubb på en uppkörd bana bör ha ett bättre grepp. Särskilt med lätt cykel MEN samtidigt har Koldkuttern genom sin konstruktion en väldig kontaktyta jämte en traditionell dubb vilket kompenserar till viss del för utsticket.Något som testat lättare cykel?

Jag har precis innan jag lämnade Sverige skaffat mig ett stycke Yamaha WR 250F vilken skall dubbas upp till nästa vinter. Utlåtande följer senare i år.

oscarozzy
2009-01-13, 19:28
Kanon bra guide grus-apan!:smile: Jag var väldigt intresserad utav koldkutters dubbar och är det ännu mer nu när jag läste vad du skrev.

Ska nog beställa jag också, har en husaberg 450 och den är väll inte tung precis.. tänkte dra in dubben i sommardäckena, hoppas det funkar lika bra åt mig :grin:

XT Claes
2009-01-18, 16:27
Biltema art nr 87-115
1 tub kontaktlim
Magnetbits 1/4 tum
Skruvdragare

doppa gängan i lim
skruva i HELA gängan däcket
Vänta ca 30 min
Ta dig till närmsta frusna sjö
Kör och ha riktigt kul

Jag och Anders var ute på Furusjön hela dan idag,haft riktigt kul,Bonncutters funkar riktigt bra som budget variant,
Inget sllitage syns efter en heldag på isen.
Kostnad 24,90/hjul + 14,90 för limmet

jparacing
2009-01-18, 20:03
Hej ...
Jag undrar vad det är för bakdäck som gäller för isåka + enduro?
Ja åker Pirelli MT21 120/80-18 med 350st 23mm dubb nu, men det är bara sopor kvar av mittenklackarna.
Ja bifogar en bild på däcket som det såg ut efter 80min lugn körning i snö, nu är det bara sopor kvar:-x

Hoj:KTM625SXC

Så vad rekomenderar ni för däck?

(Ja är inte intreserad av finndubbat!)

Quickstart
2009-01-18, 21:24
Jag har också provat Biltema (art nr 87-115) plåtskruv i bakhjulet, dock utan att limma dessa. Körde 45 min enduro utan problem, all skruv kvar och i gott skick. Sedan lite optimistiskt speedwaysladdande på snötäckt grusplan och ett varv till i skogen så var 90 procent borta...

Alltså:
* Limma skruven
* Kör "försiktigt" i skogen
* På is verkar det fungera bra

Riktiga dubbdäck är såklart mycket bättre, men för 25 spänn är det helt ok.

FredrikMi16
2009-01-20, 19:32
http://i56.photobucket.com/albums/g175/FredrikMi16/Snapshot013.jpg

Kenda

Lunden_
2009-01-21, 22:09
Skulle vilja ha svar på några frågor ang köp av dubbdäck, Valet står mellan Michellin Ac 10 och trelleborg winter friction. Gör dubb antalet stor skillnad ? nån som kan jämföra som prova bägge? :smile: Mhv Tobbe

matmor
2009-01-21, 22:54
ac 10 har ett rykt om sig att tappa dubb så jag skulle nog tipsa dej om trelleborg däcket :)
annars har jag ett kasst ac 10 som jag ska slänga efter vintern ska lägga upp en bild här i vår så ni ska få se ett plågat däck, det ska gå många timmar till finns ju dubbar på sidan i allfal så jag slänger det inte enu :)

Busabergar´n
2009-01-23, 14:19
Skulle vilja ha svar på några frågor ang köp av dubbdäck, Valet står mellan Michellin Ac 10 och trelleborg winter friction. Gör dubb antalet stor skillnad ? nån som kan jämföra som prova bägge? :smile: Mhv TobbeTveklöst Trelleborg fram iallafall.Hos AC10 brukar dubbarna krypa igenom förr eller senare.

Duddan
2009-01-25, 13:49
Men jag rekomenderar alla att anv helgängade skruvar för deras var bara gängade halvvägs och dom har tryckts in lite, nu efter 4 timmars körning.

/Stefan

Hmm, testade men hann inte läsa detta inlägg innan jag provkörde. Mkt riktigt så trycktes skruvarna inåt, eftersom de inte var gängade hela vägen. Punka. Igen.

Men vad gäller prestandan, innan punkan, så var den superb! Körde kanske 20 min på is utan snö, å det greppade mkt väl! Inga som helst synliga skador på dubben!

Duddan
2009-01-25, 13:49
Tja tack för tipset med träskruv. Jag pövade det och det värkar funka fin fint på is :-D. Jag borrade utefrån och in på däcken. Det var ju lite svårt att hitta hålen i bland men det gick. Drog i med 5x30 helgengad bak och lite klenare i fram, och det har hållit 4 timmar utan slitage. Men sen åkte jag några hundra meter på en snöig grusväg och då blev skruvara ganska runda. Men om man åker is så håller nog dom bra många timmar, värt arbetet i alla fall.

Vilka skruv använde Du?

Carl A
2009-01-25, 23:13
mitt michelin ac10 (tror jag det är), bak, endurodubb: det har börjat spricka upp en del runt dubben. Dubben sitter dock kvar och däcket funkar riktigt bra trots ganska flitigt användande. Man skulle vilja antingen efterlimma lite för säkerhets skull, eller nästan så man vill hälla i lite flytande gummi/däck i "hålutrymmena" mellan dubb och däck/klackar.
- ngra förslag / synpunkter. Vad använder man i så fall?

bmwjohan
2009-01-28, 21:19
När man ska dra i dubbar av typ cold cutters, hur ska man göra då.
Räcker det med att man sätter en klick locktite på skruvtoppen och sen drar i dom eller måste man borra hål man pressar ner lim i först?
Jag försökte borra hål som jag skulle droppa i lite lim i men det går inte. även om man borrar med rätt stor borr så trycks hålen igen så fort man dra upp borren så det går inte att få i något lim.

Mangyver
2009-01-28, 22:20
När man ska dra i dubbar av typ cold cutters, hur ska man göra då.
Räcker det med att man sätter en klick locktite på skruvtoppen och sen drar i dom eller måste man borra hål man pressar ner lim i först?
Jag försökte borra hål som jag skulle droppa i lite lim i men det går inte. även om man borrar med rätt stor borr så trycks hålen igen så fort man dra upp borren så det går inte att få i något lim.

tror du bara kör limmet på gängan på dubben å drar i, då kommer de ju med ner i gummit iaf.

svidja68
2009-02-02, 21:21
Jag måste berätta om mina mycket förnämliga dubbdäck som vägrar att dö fastän jag inte är snäll med dom. Köpte dom för 2 år sedan beggade av en snubbe från Piteå som hade haft dom på en xr 600 ett par vintrar. Betalade 1500 spänn för fram och bakdäck.

Däcken heter Mitas C60 vinterfriction. Dubbarna på framdäcket sitter på "rullytan" parvis 2 och två. På bakdäcket sitter det minst 2 dubb på varje klack och på var 3:e klack sitter det 3 dubb. Har inte räknat men man kan verkligen kalla däcken för fulldubbade.
Både fram och bakdäcket har en grå rand runt sig.
Fastän jag kör på asfalt, spinner på grus/sten pajar inte en dubb.
Vet någon var man kan köpa dessa däck?
Har letat men inte hittat

matmor
2009-02-02, 21:39
http://www.blocket.se/vi/19444031.htm?ca=14_s
du kan ju alltid ringa och höra med dem vad för mitas de har, kan ju alltid vara rätt eller så har du redan kollat det.

Hjulle
2009-02-03, 18:32
Däcken heter Mitas C60 vinterfriction..........
.........Vet någon var man kan köpa dessa däck?
Har letat men inte hittat

Mitas och Trelleborg är samma däck. Ellr iaf samma mönster i samma fabrik, med samma namn: Mitas alt Trelleborg Winterfriction Tror do kallar det för Mitas oftare utrikes aka USA

Annars går dom att köpa här (http://www.forsellmotor.se/?artnr=Mitas+Dubbd%E4ck+10tum) t.ex

XRUlf
2009-02-03, 18:54
Ett tipps för er som vill åka is mm på gammalt dåligt dubb däck fram,
Klipp av dubbarna i ytterkant helt med en plåt sax och en bra kniv då
blir det kanon fint fäste även i snö mm då däcket är smalt och dubben sitter glest.
Jag klarade att åka i 120 km och bara lägga ner utan att det släppte
med 600an på isen och då med ett jäkligt dåligt dubb däck som knappt funka alls innan. Skit kul....

Jag fattar inte riktigt ovanstående. Kan någon förklara hur man kan få bättre isgrepp vid nedlägg om man tar bort dubbar ?

Balanz
2009-02-03, 20:02
Jag håller med....det låter inte rimligt.
Har hittat en skruv på biltema (87-104) som är snarlik Kold Kutter.
Har ett gammalt bakdäck jag ska prova med och återkomma.
Hoppas det håller för cr500:an.

bmwjohan
2009-02-04, 15:53
Nu har jag kört på arlanda crossbana med mitt hemmadubbade däck. Jag drog i biltemas 87-115 skruv i ett bull däck. Drog i ca 300 stycken. Jag la en liten klick locktite på toppen av skruven innan jag drog i dom. Efter ca 20 varv hade ungefär hälften av skruvarna lossnat från däckets mitt. De som satt kvar såg helt ok ut. Inte slitna alls faktiskt. Största problemet är alltså att få dom att sitta kvar. Vet inte hur man ska göra för att lyckas med det. Jag la ju en droppe på skruven spets och sen när man skruvar i dom så känns det som att locktitet pressas av från skruven av gummit i däcket så att det bara hamnar lite locktite under huvet på skruven.
Jag försökte borra några men hålen trycks igen så fort man drar ur borren så det går inte att få ner lim.

Ekström
2009-02-04, 16:43
Nu har jag kört på arlanda crossbana med mitt hemmadubbade däck. Jag drog i biltemas 87-115 skruv i ett bull däck. Drog i ca 300 stycken. Jag la en liten klick locktite på toppen av skruven innan jag drog i dom. Efter ca 20 varv hade ungefär hälften av skruvarna lossnat från däckets mitt. De som satt kvar såg helt ok ut. Inte slitna alls faktiskt. Största problemet är alltså att få dom att sitta kvar. Vet inte hur man ska göra för att lyckas med det. Jag la ju en droppe på skruven spets och sen när man skruvar i dom så känns det som att locktitet pressas av från skruven av gummit i däcket så att det bara hamnar lite locktite under huvet på skruven.
Jag försökte borra några men hålen trycks igen så fort man drar ur borren så det går inte att få ner lim.Ska du ha hål som inte trycks igen så behöver du en dremmel eller liknande. Kör på högsta varvtalet så "burnar" borren bort gummit så att det blir ett hål lika stort som borren. Har dock inte provat din variant utan har kört skruvarna inifrån och ut och bara åkt isbana.

syd
2009-02-04, 20:02
Ska du ha hål som inte trycks igen så behöver du en dremmel eller liknande. Kör på högsta varvtalet så "burnar" borren bort gummit så att det blir ett hål lika stort som borren. Har dock inte provat din variant utan har kört skruvarna inifrån och ut och bara åkt isbana.

Det där däcket såg vasst ut ! hur är bettet? Hur många skruv är de i(biltemadäcket)

S-näs
2009-02-04, 20:38
Nu har jag kört på arlanda crossbana med mitt hemmadubbade däck. Efter ca 20 varv hade ungefär hälften av skruvarna lossnat från däckets mitt. De som satt kvar såg helt ok ut. Inte slitna alls faktiskt. Största problemet är alltså att få dom att sitta kvar.

Ehh... Alltså, jäkla tur att folk med sådana tankar INTE kör på samma crossbanor som mig, för efter ett tag tröttnar man på att laga punkor bara för någon försökt sig på djungelsnickeri av snåldubbisar.

Tycker faktiskt ni som håller på med sånt här ska tänka till en extra gång innan ni ger er ut. På sjön kan det vara annorlunda men på en crossbana kan några hundra sylvassa träskruv göra många hål i däck... lång tid efter att ni var där och "provade"

Om det var jag som stod där med punka på mina fabriks dubbisar, och fick se ett fuldubbat däck som saknade hälften av alla sina träskruv, så skulle jag minst se till att den personen lagade mitt däck, samt gick rundor på banan och plockade upp alla skruv som möjligen kunde hittas:88XX88X

Betänk vad en SM-förare skulle kunna få för sig om han eller hon kom på er...

//Jo

bmwjohan
2009-02-04, 21:38
Jag skulle nog vilja påstå att det inte finns en chans att dom skruvarna jag använde skulle kunna ge någon punka. Dom är för grova och inte alls spetsiga så att dom ska kunna pressa sig helt igenom ett crossdäck och göra punka tror inte jag är möjligt. Dom är ju typ inte ens så långa att dom kan ta sig igenom.

Ekström
2009-02-04, 22:39
Det där däcket såg vasst ut ! hur är bettet? Hur många skruv är de i(biltemadäcket)Greppet är grymt! Kör med 592 st bak och 276 st fram.

XRUlf
2009-02-05, 20:00
Greppet är grymt! Kör med 592 st bak och 276 st fram.
Vore kul med en bild på framdäcket också.
Var det Biltema crossdäck du använt eller? Vilken skruv har du använt?

Ekström
2009-02-05, 22:17
Vore kul med en bild på framdäcket också.
Var det Biltema crossdäck du använt eller? Vilken skruv har du använt?Japp, biltemas. 5*30 mm plåtskruv från swedol i framdäcket och blandat 4*30 och 5*30 mm skruv i bakdäcket för att dom ska få plats. Sammanlagd kostnad på ca 800 kr för allt NYTT.

På bilden är även gamla versionen av bakdäcket med.

svidja68
2009-02-06, 09:56
Prova att spinna till lite på en sten... Lägg sedan ut en bild så får vi se hur ditt nya billiga dubbäck ser ut då...
Det är ju alltid kul att testa nya lösningar men det finns inga fungerande genvägar på dubbdäckslösningen.
Köp nya eller bättre beggade riktiga dubbdäck! Bästa lösningen med tanke på ekonomi och prestandan.

Japp, biltemas. 5*30 mm plåtskruv från swedol i framdäcket och blandat 4*30 och 5*30 mm skruv i bakdäcket för att dom ska få plats. Sammanlagd kostnad på ca 800 kr för allt NYTT.

På bilden är även gamla versionen av bakdäcket med.

Busabergar´n
2009-02-06, 10:18
Prova att spinna till lite på en sten... Lägg sedan ut en bild så får vi se hur ditt nya billiga dubbäck ser ut då...
Det är ju alltid kul att testa nya lösningar men det finns inga fungerande genvägar på dubbdäckslösningen.
Köp nya eller bättre beggade riktiga dubbdäck! Bästa lösningen med tanke på ekonomi och prestandan.Dom hemdubbade med skruv verkar ju funka rätt bra på isbana och där finns inte särskilt mycket sten att slira på.Alternativet är finndubb och dom håller garanterat inte för sten dom heller...

Ekström
2009-02-06, 12:22
Köp nya eller bättre beggade riktiga dubbdäck! Bästa lösningen med tanke på ekonomi och prestandan.Här var det muntra kommentarer. ;P Precis som Busabergarn skriver så är de endast avsedda för is och där funkar dom galant. Skruvarna är det inga problem med, slits ingenting och går inte av heller. Går dom av är det ju bara att byta ut mot en ny skruv. Enda problemet är att gummit kan spricka...

Har åkt kanske 7 h isbana nu och ska åka även imorn. Så på den här fronten finns det en genväg till både ekonomi och prestanda. ;)

Balanz
2009-02-06, 22:24
Respekt till alla som vågar vägra riktiga dubbdäck...
Kolla in min sida om Cr 500 så kan ni se mitt dubbförsök

http://forum.soe.se/showthread.php?t=38084&page=3

Imorgon får vi se resultatet

Peace, love n' dubbdäck!

Ekström
2009-02-06, 22:56
Respekt till alla som vågar vägra riktiga dubbdäck...
Kolla in min sida om Cr 500 så kan ni se mitt dubbförsök

http://forum.soe.se/showthread.php?t=38084&page=3

Imorgon får vi se resultatet

Peace, love n' dubbdäck!
Ska du också åka på Gimo damm? http://www.isbana-backe.se/

Balanz
2009-02-08, 16:22
Ska du också åka på Gimo damm? http://www.isbana-backe.se/

Nej det blir nog lite senare i säsongen...hade inte tid denna helg. Har aldrig åkt på is förut så man är ju rätt sugen på att prova.
Hur ställer dom sig till min typ av dubbning? Borde inte vara några problem då liknande varianter används just som träningsdubb.

torer
2009-03-04, 19:15
Hittade ett test på skruvdubb
http://www.youtube.com/watch?v=Ag0ARsvJElA.
Verkar hålla bra ,,,,,,mmm

robbanh
2009-10-07, 15:14
Vad har ni att säga om maxigrip? Jag ska köra asfalt till och från jobbet i vinter och letar efter dubbdäck som passar till det.
41653

xtra_
2009-10-07, 15:36
Jag som tänkte sälja mina endurodubbade däck till vintern, men efter att ha läst lite i den här tråden så vet jag inte längre:)

Mhassic
2009-10-07, 16:23
Vad har ni att säga om maxigrip? Jag ska köra asfalt till och från jobbet i vinter och letar efter dubbdäck som passar till det.
41653

Skulle vara kul och höra om dom fungerar?

Mhassic
2009-10-07, 16:37
Vad tror ni om dessa?
http://www.best-grip.se/
Dyrt är det iaf..... kostar runt 2200kr för 300dubb....

Hoke
2009-10-07, 16:44
Vad tror ni om dessa?
http://www.best-grip.se/
Dyrt är det iaf..... kostar runt 2200kr för 300dubb....

Svar finns är i tråden, sök på "best*" under "Sök i det här ämnet" ;-)

Mhassic
2009-10-07, 18:25
Jadu...får nog lägga mina dubbdäcks köp på is...... =(

Yxan
2009-10-10, 18:10
Vad kör ni för däcktryck på isdäcken? Vad är bäst? Mjukt eller stenhårt.
Var ute idag och testade en polares skotercrossbana, dock va marken STENHÅRD, nada grep så nu måste man vänta på snön och sko om till isdäcken.

Alex_E
2009-10-12, 20:57
Säsongen börjar ju snart närma sig och jag börjar bli sugen på att testa dubbat i vinter. Framfört allt enduro åka, kanske lite åka på isen. Har letat lite däck på nätet och hittat dessa till ett bra(?) pris. Någon som har några erfarenheter av dubbade Maxxis däck?

http://www.nordendack.se/MC-dack_Dubbdack_18_tum_130-80-18/cat/7396
http://www.nordendack.se/MC-dack_Dubbdack_18_tum_120-80-18/cat/7397

Vad skiljer "62S Dual sport dubb", "66P DUBB" m.m?

Yxan
2009-10-12, 21:27
Verkade va hyffsade priser.. synd dom ej hade bilder.. blir svårt att skilja dom åt. Va inte så fasligt dyrt med 19" heller.. har ingen lust att punga ut 2500kr för ett däck.. nån som vet av nå flera bra butiker med däck för 1000-1200kr eller finns inte det?

Ekman
2009-10-13, 18:46
Det där lät ju som ruggigt bra pris! Synd att man ej ser bild. Ska nog köpa ett par.

Ekman
2009-10-13, 19:35
Äh verkar vara M6006 vilket är ett dual sports däck o lär inte då vara enduro dubbat.. synd.

Dirty
2009-10-13, 19:58
Äh verkar vara M6006 vilket är ett dual sports däck o lär inte då vara enduro dubbat.. synd.

Kanske kan vara något för min XR i vinter om man ska ut och leka på väg mm och inte bränna runt i skoterspåren ...sen får man väl kränga på enduro dubbat till våren om det verkar bli en bra vår med hårda fina skoterleder.

/Johan

JohnnyMannen
2009-10-14, 09:54
Vi köper plåtskruv för en billig peng och drar i däcken. Då blir det ju rena isdäck i.o.f.s. Funkar i alla fall fantastiskt bra.
Nu har vi nya idèer med plåtclips för att få ännu mer stabilitet i klackar och skruv=)!

Yxan
2009-10-14, 21:16
En kanske korkad fråga, men varför har typ dom flesta cross isdäck en vit/beige rand i sig? speciellt i framdäcket.. det har jag funderat på länge.. fyller det nån funktion?

Blixten
2009-10-15, 19:39
Någon som vet en däcknisse i Stockholm som kan dra i några bildubb i ett däck?

Lasses Rallyservice rekommenderade Wheeler dealer, men ligger lite långt bort. Har ringt och pratat med några vanliga bilddäcksfirmor men ingen verkar fixa dubb här i Stockholm, eller så är MC inte intressant.

MCproffsen i hägersten ska jag ringa.

Mcproffsen dubbar ca 1000 kr för två däck, så det får det bli.

Några andra tips?

Pinhead
2009-11-10, 18:40
http://www.blocket.se/vasternorrland/Crossdack_19__med_bildubb_och_rallydubb_24586494.h tm?ca=17&w=3

Blixten
2009-11-10, 20:30
Var och hämtade mina däck ifrån MC-proffsen idag. Var inte så mycket dubb, men jag tror att det kommer att funka fint i vinter. Får se om jag tycker att det är skönt att slippa bilköer och bussar? Eller om det blir ett busskort iallafall..

hoobs
2009-11-12, 09:37
Satte på dubbdäcken igår då temperaturen börjar krypa under nollan och vita flingor faller då och då från himlen
Var ute och körde bökig enduro igårkväll.
Det var ingen rolig träning...
Hojjen studsade och hoppade åt alla håll och min kropp sa ifrån innan jag hade kört första varvet (ett varv ca 1 mil), jag var helt slut! Armarna hade kramp och jag var så anfådd att jag inte fick luft!
Tyckte det hoppade både fram och bak och var allmänt svårt att få någon kontroll på hojjen.
Jag har labbat en del med mina dämpar inställningar och fått till det bra innan jag bytte till dubbdäcken.
Är det här något som någon annan oxo upplevt eller?
Jag drog åt returen (långsammare, skruvade in) både fram och bak och släppte på compen (mjukare, skruvade ut) både fram och bak.
Detta gjorde jag när jag kom hem så jag orkade inte åka iväg å testa, men kan jag ha tänkt rätt angående detta?
Däcktrycket ligger på 0.8 både fram och bak.

syd
2009-11-12, 11:13
Du får nog släppa på returen istället ,detta pga att dubbdäcken är en hel del tyngre, fjädringen hinner inte ut .

hoobs
2009-11-12, 11:22
Ja om man tänker så blir det ju en annan sak såklart, och sen var det ju ganska kallt igår så gaffeloljans tröghet gjorde ju returen ännu segare.
Bra, då ska jag släppa returen mer till nästa körning.

SGM
2009-11-12, 13:13
Vad säger den allmäna åsikten om Kings Tire från DDP? De få man läser input från verkar nöjda. :)

Skall brukas i enduroskogen med det vanliga pisset bestående av sten och elände, kanske minimalt med snö på det, ev. någon tur på sjöis med. :)

19/21 till cr:en är det frågan om.

/J

jampe
2009-11-12, 14:34
Kört med framdäcket 2 vintrar och det fungerar utmärkt, har det kortare utsticket på dubben och de fungerar bra i stenig terräng också utan att bända sönder däck eller dubb.

Mvh
Jampe

-Anders-
2009-11-12, 14:35
Vad säger den allmäna åsikten om Kings Tire från DDP? De få man läser input från verkar nöjda. :)

Skall brukas i enduroskogen med det vanliga pisset bestående av sten och elände, kanske minimalt med snö på det, ev. någon tur på sjöis med. :)

19/21 till cr:en är det frågan om.

/J

Jag är en glad amatör och jag har kört crossbana, vinterväg, lite enduro samt sjöis med mina Kings Tire. Jag har kört på dem hela förra säsongen och två svängar iår. Jag tycker att de är kanon, både livslängd, grepp och pris. Tidigare har jag testat Metzler Me-5 som tappade hela klackar på bakdäckets sidor. Metz var förvisso roligare på väg för de sladdade mycket lättare pga sämre grepp. Jag har inte provat att köra med Trelleborg, men däremot har jag provat att lägga om Trelleborgdäck och DET är inte kul. Jag fick ge upp, men säg inte det till någon...

stevethebrit
2009-11-12, 14:38
Pratade precis med DaSilva, dem har paketerbjudande 21 trelleborg/18 dunlop för 3800:-, tror jag det var.

GRAVEL
2009-11-12, 15:16
Dunlop suger.... två däck i rad har spruckit på däcksidorna strax under dubbarna/klackarna, kört ~0.8 i dem !

Kärsta Carlsson
2009-11-12, 17:53
Klipp bort alla ytter dubb så har du ett kanon fint Is och djup snö däck av det Dåliga Dunlop fram däcket. :tummenupp: Jag provade förra vintern och det blev det värsta fästet fram jag varit med om på grusväg och sjö is med mycke snö mm.
Det roliga va att det inte spåra och jävlades när man körde i gammla hoj spår då det blir smalare och man kan vingla lite utan att hojen sticker i väg i sid led.:smile:

Dunlop suger.... två däck i rad har spruckit på däcksidorna strax under dubbarna/klackarna, kört ~0.8 i dem !

cybbe
2009-11-12, 20:34

är det inte därför det spruckit då? kallt som fan och sen lite luft, däcksidorna viker sig och rätasut om vartannat som en gammal kådis..:mrgreen:

backmouse
2009-11-13, 05:24
Någon som har koll på olika fabrikats höjder på dubbdäck?
Visst 100/80 är 100mm x 0.8 = 80mm höjd.
Jag upplever att olika däck ändå har lite olika höjd.

Varför? Jo, husan är lite känslig på avståndet mellan krökarna och dubbdäcket.
När cykel var ny (2003) så rev dubb däcket sönder krök. Fick sätta dit -04 som har annan bockning. Men ändå är det tight.
Speciellt som jag vill ha gaffeln uppskjuten 10mm.

Har haft Metzler, men när dubben börjar krypa ut så börjar det skava...

/Dr. Dubb

S-näs
2009-11-13, 08:38
Någon som har koll på olika fabrikats höjder på dubbdäck?
Visst 100/80 är 100mm x 0.8 = 80mm höjd.
Jag upplever att olika däck ändå har lite olika höjd.

Varför? Jo, husan är lite känslig på avståndet mellan krökarna och dubbdäcket.
När cykel var ny (2003) så rev dubb däcket sönder krök. Fick sätta dit -04 som har annan bockning. Men ändå är det tight.
Speciellt som jag vill ha gaffeln uppskjuten 10mm.

Har haft Metzler, men när dubben börjar krypa ut så börjar det skava...

/Dr. Dubb

Om du inte redan gjort det så shimsa ut dämparen i fästena så mycket det går innan du fortsätter köra dubbat. Är samma visa på KTM.

Djungellösningen kanske är att köra med längre kedja och bakaxeln längre bak...

/J

NuclearX
2009-12-09, 16:47
Kan man köra med mousse i dubbdäcken?
Har nämligen mousse i hjulen nu och det är så skönt att inte behöva oroa sig för punka.
Har köpt däck i 110 bredd bak mot normalt 130 som sitter på nu så om den går att montera blir trycket fel?
Han jag köpte däcken av sa att man ska ha minst 20 pund i däcken dvs 1.36 Bar.

NuclearX
2009-12-11, 14:19
Har nämligen mousse i hjulen nu och det är så skönt att inte behöva oroa sig för punka.
Har köpt däck i 110 bredd bak mot normalt 130 som sitter på nu så om den går att montera blir trycket fel?

Ingen som har prövat kanske...
Men risken för att få punka är väl mycket mindre på vintern så att det i realiteten inte är nått problem med att köra med slang?

ARLANDA
2009-12-11, 14:37

Inga som helst probs o köra med korv i dubbdäck

Gilbert
2009-12-11, 16:17
Det är väl bara på is som man vill ha högre däckstryck inte i skogen, så vill jag ha det iaf. Är det ett Michelin s/m12 som som satt innan så motsvarar det ju 100 bredd och då kan korven bli ett nummer för liten med 110 däck särskilt om den är gammal. Jag kommer att köra med korv i mina dubbisar...

Yxan
2009-12-17, 20:39
Vad kör ni för däcktryck?
Fram?
Bak?

Ska mest åka Bana i vinter.. den plogas dock kan "lössnö" djupet variera.. beroende när man kör.. dvs ibland är det stenhårt och ibland kan det ligga några cm upphavat.. och ibland blankis nästan i kurvorna då Quadar farit runt å sladdat bort allt..
Vad är bäst? Hårdare eller Mjukare? Det drar mot hårdare eller vad säger ni?

Yxan
2009-12-18, 09:38
Ingen som använder isdäck? :P

SGM
2009-12-18, 19:26
Idag krängdes det Trelleborg i garaget, 19" bak på CR:en - och kraftuttrycken flödade, kort sagt - jag kommer aldrig mer kränga ett sådant, det lämnas till däckfarbrorn.

Stenhårt och allmänt vrångt. :( Tog 1 och en halv timme att palta med, fram var inte fullt så eländigt, tog "bara" en halvtimme.

Normalt kränger jag från hjul på hoj, till hjul på hoj igen runt 40 minuter... :(

snoogans
2009-12-18, 19:35
Jag återkommer med ett av mina favorittips, Stöveltorken gör alla hårda däck "mjuka".

SGM
2009-12-18, 19:40
Jag återkommer med ett av mina favorittips, Stöveltorken gör alla hårda däck "mjuka".

...japp, användes idag, funkade skit, bakdäcket var inte samarbetsvilligt.

Da Fris
2009-12-18, 20:05
Jag la mina svålar framför braskaminen innan jag krängde, var hur snälla som helst att böka på och då vart det första gången jag kränger däck själv

Misstagen som gjordes hade inget med "mjukheten" att göra :roll:

per-anders
2009-12-18, 20:07
...japp, användes idag, funkade skit, bakdäcket var inte samarbetsvilligt.

så här kan man göra! funkade bra på ett 1 år gammalt landsvägsdubbat maxxis!
Notera temperaturen, inte fullt flås!
http://forum.soe.se/attachment.php?attachmentid=43611&stc=1&d=1261166821

Diedrick
2009-12-18, 20:10
"Med finter och knep kommer gamla kärringar till himlen"

SGM
2009-12-18, 20:58

Jag har krängt endurodubb 2 säsonger tidigare, men inte haft det tvivelaktiga nöjet att göra det med Trelleborg...det var något helt annat än de Metzeler, Michelin och Bridgestone man provat tidigare.

Stöveltork gjorde nada skillnad, det var en mindre brottningsmatch bara att få i tjockslangen i däcket. :mrgreen:

Den dagen det blir punka får däckgubben hemma kränga. :88XX88X

snoogans
2009-12-18, 21:27
Kanske har bättre kräm i min tork, har också Trelleborgare och en halvtimme i stöveltorken gör dom riktigt sammarbetsvilliga!

Cyberhonda
2009-12-18, 22:15
http://forum.soe.se/attachment.php?attachmentid=43611&stc=1&d=1261166821

Precis vad jag hade planerat inför mitt livs första dubbdäckskrängning, tänkte att bastun är ju ungefär som en däckugn...
Har du häftstift på sidoklackarna?

Da Fris
2009-12-18, 22:25
Har du häftstift på sidoklackarna?
Tror det är ett litet spår i klackarna där det fastnar lera, vill minnas att mina ser likadana ut efter en liten skogstur.

Super-Henkan
2009-12-19, 12:22
Vilket skall jag välja?
Ett smalt finndubbsdäck som är helt ok
Eller ett betydligt bredare finndubbsdäck som det saknas samt dubb som gått av eller ev låssnar.
//Henkan

Transparent tank
2009-12-19, 14:15
Hur höga är era framdäck? Mitt Metzeler MC4 tar i kröken. Spritt nytt, man kan ju hålla sig för skratt... Någon med lägre profil som vill byta?

ktmnisse
2009-12-19, 14:20
Hur höga är era framdäck? Mitt Metzeler MC4 tar i kröken. Spritt nytt, man kan ju hålla sig för skratt... Någon med lägre profil som vill byta?

Ganska känt GasGas problem,tror inte du hittar nått annat frmdäck som inte tar i. Sänk gaffelbenen jämns med kronan o sen kan man byta till nån annan krök(kommer inte ihåg årsmod) som har en bättre dragning..

Transparent tank
2009-12-19, 14:24
Ganska känt GasGas problem,tror inte du hittar nått annat frmdäck som inte tar i. Sänk gaffelbenen jämns med kronan o sen kan man byta till nån annan krök(kommer inte ihåg årsmod) som har en bättre dragning..

Jo jag vet, har "rätt" krök men det kan vara problem ändå med för hög profil.

jojon80
2009-12-19, 16:27
Vilket skall jag välja?
Ett smalt finndubbsdäck som är helt ok
Eller ett betydligt bredare finndubbsdäck som det saknas samt dubb som gått av eller ev låssnar.
//Henkan

det smala däcket helt klart! Eller är det nån som kan klargöra varför inte???

Super-Henkan
2009-12-19, 18:25
Jag tänker så här bredare däck flerdubb i isen men inte så mkt tryck på varje dubb.
//Henkan

jojon80
2009-12-19, 18:36
visserligen. Smalare däck mer tryck på de dubb som finns och bra fäste.

Men det med fler dubb i var ju slut. Då är det väl ingen ide?

Super-Henkan
2009-12-19, 20:21
Jag skall pröva det bredare om det är skit så byter jag :X00889X: .
Ge mig bara is nu så man kan köra.
//Henkan

Pelle
2010-01-08, 08:10
:shock:
http://forum.soe.se/attachment.php?attachmentid=44094&stc=1&d=1262938123

Tur att inte alla MC5or suger :-D:
iM6nasmkg7A

SGM
2010-01-08, 08:43

iM6nasmkg7A

:44re3: :shock: hur f*n lyckades du med det där? :X-X

''KNUTTE''
2010-01-08, 09:08
öhlunds i Avesta säljer billiga däck. 3300 för fram + bak.

per-anders
2010-01-08, 09:13

nu har du satt däcksjärnet fel igen Pelle:XspankX:

Vass sten eller?

Pelle
2010-01-08, 09:16
Det undrar jag med... Men misstänker att det har nåt med min förkärlek för att köra med lågt lufttryck :X00889X: Kanske inte alltid så listigt :oox:

per-anders
2010-01-08, 15:04
Det undrar jag med... Men misstänker att det har nåt med min förkärlek för att köra med lågt lufttryck :X00889X: Kanske inte alltid så listigt :oox:

man får inte glömma att det skiljer på däckstrycket i ett varmt däck (pålagt i ett varmt garage) och ett kallt däck (ute i -15grC)!
vet dock inte hur mycket det diffar men men...

Mudder
2010-01-08, 16:41
Peta hål i slangen är väl inte så ovanligt, men det där var ju nåt nytt.

zander
2010-01-09, 17:56
Krängde på ett nytt Kings Tire 80/100-21 idag, däcket var ruskigt hårt så blev en ordentlig brottningsmatch. Ska ut och prova det imorgon.

Kollar man på mönster och dubb så ser det ut som det borde ha lång livslängd. Breda klackar och ytterdubben lutar inte så mycket utåt som det brukar göra på vissa dubbdäck, t ex mitt gamla S12 där ytterdubben ramlade bort efter något varv.

Bilder:
http://img706.imageshack.us/img706/3272/dsc0343smallk.jpg
http://img85.imageshack.us/img85/8705/dsc0342small.jpg
http://img689.imageshack.us/img689/1436/dsc0337small.jpg
http://img52.imageshack.us/img52/6626/dsc0333small.jpg

Mvh Jonas

sundström
2010-10-29, 10:24
letar efter trelleborg 434 ,var finns såna på nätshoppar + fanns inga kvar hos 24mx

jampe
2010-10-29, 10:35
Köpte Kings Tire på MCmässan i Göteborg för 3-4 år sen (DDP) och det däcket håller ännu trots mycket barmarkskörning.
Valde lite kortare utstick eftersom de hade 2 olika utstick att välja på.

Nästa nya bakdäck blir ett Kings Tire från DDP.

Ooops, missade datumet på ditt inlägg.

Mvh
Jampe

[quote=zander;427864]Krängde på ett nytt Kings Tire 80/100-21 idag, däcket var ruskigt hårt så blev en ordentlig brottningsmatch. Ska ut och prova det imorgon.

piggis
2010-10-29, 11:38
Hej
är där någon som har erfarenhet om Endurolagrets dubbdäck??
priserna verkar ju vara förmånliga.

Piggis:-?

Yxan
2010-10-29, 12:12
Hej
är där någon som har erfarenhet om Endurolagrets dubbdäck??
priserna verkar ju vara förmånliga.

Piggis:-?

Ja jäklar de va prisvärt.. 1295:- för ett 18" däck!
182dubb är de normalt? Är de nå skillnad på Skruvade eller limmade?

Tack för tipset Piggis, har dock ingen egen referens.

Fräd
2010-10-29, 13:26
Ja jäklar de va prisvärt.. 1295:- för ett 18" däck!
182dubb är de normalt? Är de nå skillnad på Skruvade eller limmade?

Det är rätt så lite jämfört med många andra däck. Mina Michelin AC10 har tex. 261 dubb. Finns dom med över 300 med om man så vill.

Yxan
2010-10-29, 15:21
Det är rätt så lite jämfört med många andra däck. Mina Michelin AC10 har tex. 261 dubb. Finns dom med över 300 med om man så vill.

Ahh misstänkte de, tyckte de lät lite... såg lite mindre ut på bilden också.. därför jag vart fundersam. Aldrig köpt nya isdäck bara köpt beg på blocket tidigare.

Men tyckte ändå 1295:- va ett fint pris!
Hoppas på referens av nån som provat dem.

ak_
2010-11-08, 19:17
vad e de för skillnad på trelleborg winter friction 244 och 454 man får 244 från england bak och fram för 459€ skall handla för enduro bruk trelleborg verkar ju hålla bra

http://www.trelleborgtyres.co.uk/product_details_36.htm

ktmnisse
2010-11-09, 07:06
vad e de för skillnad på trelleborg winter friction 244 och 454 man får 244 från england bak och fram för 459€ skall handla för enduro bruk trelleborg verkar ju hålla bra

http://www.trelleborgtyres.co.uk/product_details_36.htm

E du säker på att priset är i euro o inte i pund? kolla man på sidan så kostar bakdäcket 185 pund =2237:- +frakt o om man sen kollar på ex 24mx så får du ett trelleborg backdäck för 2590 inkl frakt. Så det blir nog inte många kronor du tjänar om du beställer från England .

ak_
2010-11-09, 09:44
har räknat om till euro 459 och då ingår frakt till finland 244 bakring och 434 fram ring men funderar vad det e för skillnad på 454 bakring och 244 bara mera dubb eller 434 framring har helt klart mindre dubbar än 444

Markus
2010-11-12, 09:11
Hej
Om man ska åka med landsvägsdubbade däck, vilket rekommenderas? T63, MT21, TKC80 etc. Det ska sitta på en DR650 som väger ung. 160kg om det kan spela roll.

Hur många dubb bör man sätta i fram respektive bakdäck?

Var handlar jag billigast???

Mvh
Markus

HondaXRider
2010-11-12, 10:21
tänkte bara flika in att 1200 kr för en uppsättning nya endurodubbdäck 19-21 tum är billigt. Finns mkt på blocket!

Jonatan
2010-11-12, 13:25
Ska köpa ett nytt bakdäck. Har Kenda, dubbat av Lasses rallyservice, fram, bakdäcket tog slut förra vintern.

Kan in stort sett få alla tillverkare till bra pris. Kör blandat is och enduro. Tar gärna en blandning mellan hållbarhet och fäste.

Vilket ska jag beställa?

sundström
2010-11-13, 18:48
Hej
Om man ska åka med landsvägsdubbade däck, vilket rekommenderas? T63, MT21, TKC80 etc. Det ska sitta på en DR650 som väger ung. 160kg om det kan spela roll.

Hur många dubb bör man sätta i fram respektive bakdäck?

Var handlar jag billigast???

Mvh
Markus

gjorde egna av mt21 efter att jag kollat prisbilden hos ddp t.ex lokala däckgubben tog 400 för att dubba fram och bakdäck åt mig

MC Doktorn
2010-11-22, 21:19
Varannat dubb i kanterna saknas, duger det eller ska man skaffa nytt? Annars ser dubben fräscha ut i alla rader.

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1224.snc4/155646_460324958036_755088036_5713087_8036055_n.jp g

SGM
2010-11-23, 05:17
Varannat dubb i kanterna saknas, duger det eller ska man skaffa nytt? Annars ser dubben fräscha ut i alla rader.

Skall du åka sjöis med nedlägg kan det kanske bli lite kass, till normalt åka funkar det där bra. :) Speciellt om det blir snöspår, då är det nästan bättre om kantdubben saknas, tendensen att däcket klättrar ur spåret blir lite mindre.

/J

MC Doktorn
2010-11-24, 14:34
Tackar Jerry då ska jag kränga däck ikväll och köpa muffar

SGM
2010-11-24, 15:09
Tackar Jerry då ska jag kränga däck ikväll och köpa muffar

Gött!

Blir storträff i Laxås endurospår på söndag om det håller igen någorlunda med snö och kyla. :) Rekommenderas starkt (var där i söndags, sjukt kul).

caddielack
2010-11-24, 15:19
Nån som provat dom dubbade Bridgestone 663 fram och 404 bak?

Jag Har kört dom odubbade hela säsongen med gott resultat och funderar starkt på att prova dom dubbade.

UnusedBobcat
2010-11-26, 20:26
Hejsan,

Är helt ny på detta med vinterkörning, men slagit till på en uppsättning endurodubbdäck nu. Trelleborg fram och Metzeler bak.

Går det bra att köra på en vanlig snöig crossbana? Skiter det sig om det t.ex är partier av barmark? Klarar dem att rullas på garagegolvet etc? Brukar ni ha något under framdäcket när ni spänner ner och lastar på släp?

Ursäkta för dumma frågor, men det handlar ändå om en ansenlig summa pengar. Så om man kan undvika enkla handhavandefel så vore jag glad :)

Annars vid snökörning? Vad gäller? Täcka för en kylarhalva har jag läst?

Tack på förhand /
Fredric

jampe
2010-11-26, 20:50
Kör varsamt med mjuk gas på torrt fruset underlag och asfalt.

Mjukhet gäller överallt om du kör på magert snöunderlag.

Öka komp 4-6 snäpp fram samt retur efter behag, stötdämparen brukar jag inte justera alls, med det behövs säker det också.

Halt på släp och betong så ta det lugnt där, täcker inte för kylare alls under vintern, men kör heller inte om det är kallare än -10-
Mvh
Jampe

Westman
2010-11-26, 21:19
Nån som provat dom dubbade Bridgestone 663 fram och 404 bak?

Jag Har kört dom odubbade hela säsongen med gott resultat och funderar starkt på att prova dom dubbade.

Tyvärr så fick ekonomin och snabb tillgänglighet bestämma, och då blev det Michelin AC10 (Bridgestone nästan 1000:- dyrare/par), men annars var planen att köra på Bridgestone. Har också kört på deras vanliga däck i några år har inga planer på att köra något annat.

Vet att Lindholm körde Bridgestone på Björket förra året och det gick ju ganska bra för han, fast det berodde nog inte bara på däckvalet :mrgreen: .
Så prova du så vet jag till nästa år.

ARLANDA
2010-11-26, 21:29
Tyvärr så fick ekonomin och snabb tillgänglighet bestämma, och då blev det Michelin AC10 (Bridgestone nästan 1000:- dyrare/par), men annars var planen att köra på Bridgestone. Har också kört på deras vanliga däck i några år har inga planer på att köra något annat.

Vet att Lindholm körde Bridgestone på Björket förra året och det gick ju ganska bra för han, fast det berodde nog inte bara på däckvalet :mrgreen: .

Körde på AC 10 i Gävle och de funkade bra , såg sjyssta ut efter med ,
inga dubb borta trots lite stensvarvande

caddielack
2010-11-26, 22:21

Pengar pengar, du vet det är ca 50 dubb mer i ett Bridgestone 663 framdäck än i AC10, bak är det ingen fara nu när jag fegat ur och åker 250:lol:

Prova ska jag, för din skull då :) Men åker på gamla däcken tills det blir tävlingsdags och då går det väl åt pipan bara för jag är ovan med dom, eller helt enkelt för att det kan vara bra att skylla på nåt.

Markus1987
2010-11-28, 16:00
Velar här lite på vad man skulle välja mellan!

Kollat på paketet ifrån DDP, "KingsTire 110/90-19" med 275 Dubb + 80/100-21" med 240 Dubb" = 3195kr

Eller

Dubbex's däck
"Innova Is/dubbdäck med crossdubb" BAK 110/90-19 för 1490kr samt FRAM 80/100-21 för 1390kr... = 2880kr

Vilket skulle ni välja? Vilka håller längst? Blir för skogsåkning/enduro!

jampe
2010-11-28, 17:12
Haft ett Kings tire framdäck nu i 3 år och det är i mycket bra skick ännu, hållbart och bra grepp.
Mvh
Jampe

Kollat på paketet ifrån DDP, "KingsTire 110/90-19" med 275 Dubb + 80/100-21" med 240 Dubb" = 3195kr

Eller

Dubbex's däck
"Innova Is/dubbdäck med crossdubb" BAK 110/90-19 för 1490kr samt FRAM 80/100-21 för 1390kr... = 2880kr

Markus1987
2010-11-28, 17:36
3 år låter ju väldigt bra, hur är det med bakdäcken då? Anyone?

-Anders-
2010-11-28, 22:18

Eller

Dubbex's däck

Kings Tire. Jag har tidigare kört på KT i flera år med en vild FE600 och dubben satt bra och klackarna höll. Har förvisso inte testat Innova, men däremot Metzeler MC5 och Bridgestone. KT utklassade dessa i hållbarhet.

Markus1987
2010-11-29, 09:45
Okej då blir de nog ett gäng Kingisar då! Sen får man kolla om man måste justera in ljuddämparen så att det inte skrapar i!

HIHI Sulor BESTÄLLDA :D

Markus1987
2010-12-04, 14:30
Fina sulor dessa Kings Tire, har ej kunnat testa än bara då man ska skaffa sig ett till fälgkit för dessa sulor! Hur bra är dom om man ska testa köra på nå is sen då? Finns en trevlig liten sjö här en liten bit bort som ofta blir helt igen frusen och tjock :D

-Anders-
2010-12-04, 22:05
Fina sulor dessa Kings Tire, har ej kunnat testa än bara då man ska skaffa sig ett till fälgkit för dessa sulor! Hur bra är dom om man ska testa köra på nå is sen då? Finns en trevlig liten sjö här en liten bit bort som ofta blir helt igen frusen och tjock :D

Inga endurodubbade har speciellt bra grepp på is då dubben är för trubbig för att borra ner sig i is, där är det finndubb du ska ha.

Markus1987
2010-12-05, 05:00
Okej! Nå, hursomhelst så blir de kul åkning på endurospåren osv. :D

Yxan
2010-12-06, 15:02
Är ett 130/80-18 isdäck för brett för en KTM 300EXC? Finns de nån risk att de tar i svingen eller dyligt?

Bortse från detta, de va såld... =(

krokodilen73
2010-12-06, 18:18
Okej! Nå, hursomhelst så blir de kul åkning på endurospåren osv. :D

Ända tills den dag du blir omkörd på isen av någon med finndubbedäck och din första tanke är att "satan nu får jag snart en p-bot" :-D skillnaden är ungefär som mellan en stcc och F1 :-)

Men om du ska köra vid sidan av sjön så är ju finndubben inget alternativ, även om många ändrar sig när man provat lite isåka.

/Christer

doordie
2010-12-06, 19:14
Ända tills den dag du blir omkörd på isen av någon med finndubbedäck och din första tanke är att "satan nu får jag snart en p-bot" :-D skillnaden är ungefär som mellan en stcc och F1 :-)

Men om du ska köra vid sidan av sjön så är ju finndubben inget alternativ, även om många ändrar sig när man provat lite isåka.

/Christer

Vad härligt det är att göra omvänt,vissa Finndubbsåkare blir mkt förvånade hur bra "rätt" Endurodubbade däck är.
Ju mera modd och spår på isen,ju bättre funkar endurodubbat,så på slutet av träningsdagen är farten oftast jämnare.

krokodilen73
2010-12-06, 21:03
Vad härligt det är att göra omvänt,vissa Finndubbsåkare blir mkt förvånade hur bra "rätt" Endurodubbade däck är.
Ju mera modd och spår på isen,ju bättre funkar endurodubbat,så på slutet av träningsdagen är farten oftast jämnare.

Jepp så kan det ju vara, jag har faktiskt upplevt att endurodubbat varit snabbare än finndubb på isen men då var förhållandena riktigt dåliga, dubbel-is, 5cm slask på och 2-3 + grader. Eller om det ligger 10cm snö på isen så märker man heller ingen större skillnad mellan f/e-dubb, så visst. Men är det en slät is eller hyfsat rent så är finndubben överlägsna iallafall enligt mig.

Mvh Christer

ers
2010-12-08, 15:00
Vad rekomenderas att använda för att köra skog / enduroslingor på vintern? Vill helst inte hålla på att kränga däck utan hade gärna sett ett alternativ med någon typ av skruvdubb. Fattar det som om Bronco / Cold Cutter inte är ett alternativ iaf.

SGM
2010-12-08, 15:30
Vad rekomenderas att använda för att köra skog / enduroslingor på vintern? Vill helst inte hålla på att kränga däck utan hade gärna sett ett alternativ med någon typ av skruvdubb. Fattar det som om Bronco / Cold Cutter inte är ett alternativ iaf.

Kräng däck, så krångligt är det inte, och riktiga endurodubb är det enda som verkligen fungerar bra.

Markus1987
2010-12-15, 11:58
Idag var man å hämtade fälgarna från bensinmacken, hann kränga dubbdäcket på framfälgen i allafall, imorgon får man kränga på baksulan sen är de skifta på hojen som gäller å med lite tur så hinner man ta sig en provrunda i helgen!
Måste kolla också så inte dubben tar i ljuddämparen, fast jag schimsar nog ut den ändå för säkerhetsskull :P

Defendarider
2010-12-18, 13:59
Finns det någon som har erfarehet från kenda dubbdäck?
Jag har ett set som endast gått sparsamt förra året, så när det blev dax för dubb igen iår så såg jag att nästan varannan sidodubb på framdäcket håller på att eller har gått av.Är det vanligt eller är just dessa däcken för mjuka/hårda för dubbning?

olec
2010-12-22, 17:47
Finns det någon som har erfarehet från kenda dubbdäck?
Jag har ett set som endast gått sparsamt förra året, så när det blev dax för dubb igen iår så såg jag att nästan varannan sidodubb på framdäcket håller på att eller har gått av.Är det vanligt eller är just dessa däcken för mjuka/hårda för dubbning?

Javisst (erfarenhet)!

Jag har varit svuren trelleborg fan i många år, men nu vet då f....
Krànge på kenda carslbad icegrip bak och kenda milville sticky fram nya före kåsan i Trollhättan 07. Ja, du läste rätt. Det var inte fruset det året, så det blev gegga, sten, rötter och inte minst långa transporter på asfalt. Dom satt på cykeln hela vintern och jag körde många träningar och och et par lopp i norska enduroserien den vintern. Så har jag använd samma däck TVÅ vintrar på en superenduro, och nu sitter dom samma däcken på min 250. Alt är ju relativt, men dom här är nån av dom bästa dubbdäcken jag har haft.

mbha
2011-01-16, 22:32
Har rallydubb liggande och ska dubba upp ett däck för lite enklare motionsenduro. Har någon erfarenhet av Biltemas Innova däck dubbade?
Dubbex säljer ju dem så det bör ju bli däck av dem i alla fall?

Leif Eriksson
2011-01-23, 16:01
Var över till USA, norra Idaho och täffade där en kille som berättade om vinterkörning i pudersnö. Han visade mig hur ett dubbdäck skall se ut om du skall ta dig fram i djup pudersnö i bergen.

krokodilen73
2011-12-14, 13:49
Här kommer ett tips till alla isåkare inför säsongen 11/12! http://endurolagret.com/details.aspx?prodID=030&subCatID=147&subCatName=Isdubb%20/%20Finndubb&mainCatName=Dubbade%20d%C3%A4ck%20-%20Kings%20Tire Billigare blir det förmodligen inte!!

Brukar ligga strax norr om 4 papp normalt.

/Christer

MartinL
2011-12-22, 17:59
Kanske nån som skrivit redan men hittade inget när ja sökte. Vad är ett lämpligt däckstryck vid körning med dubbdäck? Va ute för första gången med dubb för nån helg sen (nya bridgestone endurodubbade) körde då 0,8 både fram och bak, känndes halt på is/snöfrusen väg men finfint i skogen. Kan det va så att det ska vara högre tryck för hårdare underlag eller är man ute å cyklar i det resonemanget?

beldin
2012-01-10, 21:34
Det talas mycket om att kvalién till stor del avgörs av vem som dubbat däcken. Prisbilden på dubbdäcken varierar också kraftigt, ett set dubbade AC10:or kan variera från allt mellan 3-5000kr för samma typ av dubb/antal.

Nu till mina frågor:

1. Kan en ÅF köpa färdigdubbat från Michelin direkt eller är det alltid en mellanhand?

2. Vem dubbar bäst? Har hittat tre ÅF på nätet som säljer AC10:or för runt 3000kr, vad har ni för erfarenheter av deras dubbning?
http://www.crossdack.se
http://www.dubbspecialisten.se
http://www.ddp.nu
http://www.highside.se

Rav3n
2012-01-16, 12:45
Med tanke var i landet man bor så har jag kommit fram till att de inte blir nån iskörning denna vinter säsong. Men vill fortfarnade ut och köra Enduro/skogsvägar m.m. utan och vara bambi på hal is.

Med tanke på hur lite snö de finns ut här nere så är frågan om de är bättre att köra på Kold Kutter skruv än att köra med Endurodubb ? fått för mig att endurodubb slits väldigt fort på hårdare underlag ?!

Vill inte köpa ett set däck för 2500-3000:- och sen köra slut dom på ett par ggr... Så nån erfarenhet eller visdom att dela med er av gällande detta ?! http://www.sporthoj.com/forum/images/smilies/nya/confused.gif

Vilken väg ska jag gå eller finns de fler alternativ ?

Yxan
2012-01-16, 13:59
Endurodubb alla dagar i veckan.
jag testade dessa Kold Kutters förra vintern, drog i 250st 9mm Kold Kutters i bakdäcket..(Hade isdäck fram redan).
Efter 30min i skogen, ca 10-15cm snö så va alla dubb borta...
Tycker Endurodubben håller bra, jag har VÅLDAT som fan i vinter. (Bara kolla mina youtubefilmer: Sök på Yxan83)
De har tagit bra i vinter på däcket, dock lossnar inte dubben utan jag sliter av hela klacken av däcket.

En kompis och jag köpte Kold Kutters tillsammans han gjorde samma sak.. dock hade han ett mjukare däck och skruven satt bättre för honom. MEN!!! Efter 2-3h så hade han tappat 50%. Men då drog han in takplåtsskruv, med skallen utåt, dock hade han korv i bakdäcket så de gjorde inget att han drog dom rakt igenom. Och de körde han hela vintern med. Men ja då måste man ha Korv....

Köp riktigt däck då Kold Kutters kostade 390kr har jag för mig... ett beg isdäck för 700-1000kr håller 100ggr bättre. Dock tror jag Kold Kutters duger om du bara kör på sjöar.. men de är nog inte så kul....

Rav3n
2012-01-16, 14:17
Ok, där ser man, tja om man ska ha KoldKutters på bakdäck så brukar rekommendationen vara att förborra och limma för att få dom att hålla eller i värsta fall kör man med en tjockare klack på insidan av däcket för att köra med en längre sort. De jag egentligen undrade var hur hållbarheten på dubben är inte om dom håller sig kvar på däcket utan mer slitage graden på dubben.

Nu lär de som sagt inte bli nån sjöis åkning i år då med största säkerhet inte kommer lägga sig här nere... Tja bättre beg enduro dubb skulle ju funka och ha och köra på i skog och gurs samt lite enduro om man iunte vill köpa nytt och köra slut på eftersom de inte är nån riktig vinter i år här nere...

Andersj
2012-01-16, 16:15
Någon som vet nån däckfirma i värmdö/sthl som kränger om för några hundringar?

Torque
2012-01-16, 16:20
Enda gången man kan köra med Kold Kutters är när isen är ny / nyspolad. När isen börjar blir sönderkörd så att det blir ismodd på ytan kasar man bara omkring. Sten,berg och asfalt, då slits dom ner direkt, mycket snabbare än endurodubb. Plogad skogsväg / hårt packad snö funkar hyfsat.

Rav3n
2012-01-16, 16:48
Ok, låter som ett par beg Endurodubb för säsongen är "the way to go..."

doffe29
2012-01-20, 10:10
Tjenare, ska beställa nya dubbdäck nu, finns flera paket mellan 2700-3000 , vilka håller bäst för en glad motionär?
Däckpaket Kings Tire 1st 18" + 1st 21"
21 + 18 Dubbdäck Pirelli Scorpion MX Extra
Metzeler MC6 i bak och Dunlop MX51F i fram

Tacksam för snabba svar så man kan dra iväg en beställning

jampe
2012-01-20, 10:35
Jag hade köpt Kings Tire paketet, har iofs bara kört med framdäcket i 3 säsonger och det håller nog för att par säsonger till.
Bara hört positivt om deras bakdäck.
Mvh
Jampe

Tjenare, ska beställa nya dubbdäck nu, finns flera paket mellan 2700-3000 , vilka håller bäst för en glad motionär?
Däckpaket Kings Tire 1st 18" + 1st 21"
21 + 18 Dubbdäck Pirelli Scorpion MX Extra
Metzeler MC6 i bak och Dunlop MX51F i fram

Tacksam för snabba svar så man kan dra iväg en beställning

doffe29
2012-01-20, 13:44
Inga fler tips??

Jag hade köpt Kings Tire paketet, har iofs bara kört med framdäcket i 3 säsonger och det håller nog för att par säsonger till.
Bara hört positivt om deras bakdäck.
Mvh
Jampe

doffe29
2012-01-20, 14:11
Eller detta paket Michelin AC10 Dubbdäckspaket 21″ + 19″ alt 18″ Gratis Frakt (http://www.crossdack.se/products-page-2/dackpaket/dackpacket-21-1918)

beldin
2012-01-20, 17:53
Eller detta paket Michelin AC10 Dubbdäckspaket 21″ + 19″ alt 18″ Gratis Frakt (http://www.crossdack.se/products-page-2/dackpaket/dackpacket-21-1918)

Beställde AC10:or från www.crossdack.se förra veckan faktiskt, snabb leverans men framför allt, grymt bra service!!!

Jag har inte tidigare sett maken på företag som tillmötesgår och är så måna om sina kunder så jag kan inte annat än att ge dem mitt absoluta toppbetyg och föra detta vidare till er andra!

unox
2012-01-28, 14:18
Vad rekommenderar expertisen för däck till en glad amatör som mig? Tänkte köra skogsvägar, skoterspår osv.
Har kollat ddp.nu och enduro dubbat finns ju med olika antal dubb tex, det bör ju betyda att mer dubb inte alltid är bättre. Vad tror ni skulle passa?

jampe
2012-01-28, 20:44
Snö, is och packade snövägar så mycket dubb som möjligt. underbart grepp.
Blandad körning med sten och stenhårda frusna spår lite färre dubb om jag får råda.
Kör du enduro med bara ett djupt fruset spår så skippa dubben längst ut på framdäcket för det rider på vallarna som är i spåret och gör körningen jobbig.
Är absolut ingen expert men jag hade valt så iaf.
Mvh
Jampe

Vad rekommenderar expertisen för däck till en glad amatör som mig? Tänkte köra skogsvägar, skoterspår osv.
Har kollat ddp.nu och enduro dubbat finns ju med olika antal dubb tex, det bör ju betyda att mer dubb inte alltid är bättre. Vad tror ni skulle passa?

unox
2012-01-29, 10:38
Snö, is och packade snövägar så mycket dubb som möjligt. underbart grepp.
Blandad körning med sten och stenhårda frusna spår lite färre dubb om jag får råda.
Kör du enduro med bara ett djupt fruset spår så skippa dubben längst ut på framdäcket för det rider på vallarna som är i spåret och gör körningen jobbig.
Är absolut ingen expert men jag hade valt så iaf.
Mvh
Jampe

tack för svaret
Då testar jag med maxat antal dubb :)

ekky7
2012-01-29, 10:56
Om man ska göra egna isdubb, funkar det bra som man ser vissa gör med bricka och skruv inifrån och mutter utanpå? Jag skulle vilja göra med M4 och sedan borra ner i dubben på däcket så muttern inte sticker upp. Är M4 för vekt eller finns det nån kvalitet som funkar? Ska det inte vara för hårt för att inte gå av kanske?

Baboon
2012-02-06, 19:29
Funderar på att dra iväg en beställning på dubbdäck,vad är fördel och nackdel på 100/19 mot 110/19 när det gäller dubbat ?

fiBula
2012-02-06, 20:08
.....

Johan rm125
2012-02-11, 11:04
Tja!
Har en rm125 som jag har krängt på dubbdäck nu. 110/90 19" bak på. Men jag är smått orolig över frispelet mellan kedjan och dubbarna, för när jag trycker kedjan åt sidan så tar dubbarna i kedjan?
Jag har typ 6-7mm frispel mellan dubbarna och kedjan? normalt? slipa bort dubben? Vilket spel har ni?

Mvh/ Johan

Nidhogg
2012-11-30, 21:14
Har en kompis som har ett par Metzeler dubbdäck han funderade på att sälja, hur är dom som isdäck?
Är nybörjare så vill inte ha något som är tänkt för skogen och därmed blir svårtkört på is, isåfall köper jag hellre nya.
Vet dock inte vilken typ av däck det är förutom märket.

emil.s
2012-11-30, 23:27
Tjenare!

Går och funderar på dubbdäck till min Africa Twin. Har aldrig kört på vintern förut, men man går ju redan till garaget och putsar lite och bara längtar efter att ta en liten tur, och då var det inte en3 4 veckor sedan man körde sista svängen...

Om jag skulle skaffa däck så skulle den nog bli lite kortare turer på 2-3 mil, på lite småvägar, och någon mindre landsväg kortare sträckor kanske.
Är dock oundvikligt att jag måsta köra på lite väg i stil med denna:
http://lh5.ggpht.com/_z7xUdyuHPVE/TR7MVYL9onI/AAAAAAAAChM/xvKshniyLmo/alle_uppsalanas.jpg?imgmax=640
oavsett vart jag vill åka någonstans... (Dvs lite asfalt synligt i slitbanorna).

Sen hade det ju vart trevligt om det hade vart möjligt att ta nån vända in till stan (Mest asfalt).
Antar att rena enduro-däck får bort?

Men det viktigast är som sagt bra fäste på mindre vägar (Plogade, men trafikerade (Med "tjockare" hårdpackat snötäcke)).

Kommer inte att köra någon ren is/sjö körning, eller ren terrängkörning. Eventuellt någon kortare tur på någon oplogad skogsväg, men det blir nog bara vid ett fåtal tillfällen, och då lär det nog gå ganska så sakta hur som hellst.

Sett några gamla trådar om folk här på forumet som dubbar och säljer. Någon som håller på fortfarande, eller finns det färdiga däck till vettigt pris någonstans kanske? :)

Däck enligt boken är:
Front 90/90-21 54S
Rear 140/80-R17 69H

Fram är ju "standard", så det antar jag inte är några större problem.
Bak är väl lite värre. Men ser ju att det är "många" som kör med andra större "GS" hojar, så det bör väl gå att lösa. :)

JohnnyMannen
2012-12-01, 00:35
Tja!
Har en rm125 som jag har krängt på dubbdäck nu. 110/90 19" bak på. Men jag är smått orolig över frispelet mellan kedjan och dubbarna, för när jag trycker kedjan åt sidan så tar dubbarna i kedjan?
Jag har typ 6-7mm frispel mellan dubbarna och kedjan? normalt? slipa bort dubben? Vilket spel har ni?

Mvh/ Johan

Det ska funka. Kedjan kanske touchar dubben någon gång ibland, men det händer inget. testkör och kolla efteråt.

johnny

Randonörd
2013-08-22, 09:17
Bumpar lite!

Måste köpa nytt framdäck till vintern, -vad är det som gäller?

Har ett Pirelli scorpio (?), men har tappat nästan alla sidodubbar ink. gummidubben. Det är entagligen för små gummidubbar för att hålla metalldubben.

Vad skall jag köpa ?

/ Tack på förhand

stoffemannen221
2013-08-22, 09:46
Tjenare!

Går och funderar på dubbdäck till min Africa Twin. Har aldrig kört på vintern förut, men man går ju redan till garaget och putsar lite och bara längtar efter att ta en liten tur, och då var det inte en3 4 veckor sedan man körde sista svängen...

Om jag skulle skaffa däck så skulle den nog bli lite kortare turer på 2-3 mil, på lite småvägar, och någon mindre landsväg kortare sträckor kanske.
Är dock oundvikligt att jag måsta köra på lite väg i stil med denna:
http://lh5.ggpht.com/_z7xUdyuHPVE/TR7MVYL9onI/AAAAAAAAChM/xvKshniyLmo/alle_uppsalanas.jpg?imgmax=640
oavsett vart jag vill åka någonstans... (Dvs lite asfalt synligt i slitbanorna).

Sen hade det ju vart trevligt om det hade vart möjligt att ta nån vända in till stan (Mest asfalt).
Antar att rena enduro-däck får bort?

Men det viktigast är som sagt bra fäste på mindre vägar (Plogade, men trafikerade (Med "tjockare" hårdpackat snötäcke)).

Kommer inte att köra någon ren is/sjö körning, eller ren terrängkörning. Eventuellt någon kortare tur på någon oplogad skogsväg, men det blir nog bara vid ett fåtal tillfällen, och då lär det nog gå ganska så sakta hur som hellst.

Sett några gamla trådar om folk här på forumet som dubbar och säljer. Någon som håller på fortfarande, eller finns det färdiga däck till vettigt pris någonstans kanske? :)

Däck enligt boken är:
Front 90/90-21 54S
Rear 140/80-R17 69H

Fram är ju "standard", så det antar jag inte är några större problem.
Bak är väl lite värre. Men ser ju att det är "många" som kör med andra större "GS" hojar, så det bör väl gå att lösa. :)

Jag har också frågor om detta. Finns det några här som kör vinterväg? Jag kör vanligtvis endurodubbade Trellisar eller Mitas på enduron och crossarna men vill ha bildubbat på stormoppen. MC-buden kör väl så och det verkar ju gå bra..? Var köper man i så fall däck och vilka däck ska man välja? Är det någon firma i Stockholm-Västerås-trakten som är bra på just detta? 150/70-18 och 90/90-21.
Har man verkligen fäste med bildubb eller är det med livet som insats man kör så? Endurodubbat fungerar ju klockrent så länge det är snö och is men på asfalt är det obehagligt så det är uteslutet.

/Stoffe

sundström
2013-08-23, 10:49
Jag har också frågor om detta. Finns det några här som kör vinterväg? Jag kör vanligtvis endurodubbade Trellisar eller Mitas på enduron och crossarna men vill ha bildubbat på stormoppen. MC-buden kör väl så och det verkar ju gå bra..? Var köper man i så fall däck och vilka däck ska man välja? Är det någon firma i Stockholm-Västerås-trakten som är bra på just detta? 150/70-18 och 90/90-21.
Har man verkligen fäste med bildubb eller är det med livet som insats man kör så? Endurodubbat fungerar ju klockrent så länge det är snö och is men på asfalt är det obehagligt så det är uteslutet.

/Stoffe

jag dubbade upp ett par mt21 med bil/lastbilsdubb hos lokala däckverkstaden för att prova , ren asfalt var väl ok men blev det islager tyckte jag det var snorhalt typ crossdäck på blöt asfalt .
körde kanske 4-5 mil innan jag sålde dom till en kille här på forumet som kör med skidor på hojen , kör bara endurodubb efter det .
ddp eller vad dom heter dubbar ju lvdubbade däck men om dom är bättre vet jag tyvärr inte
/micke

stoffemannen221
2013-08-23, 11:19
jag dubbade upp ett par mt21 med bil/lastbilsdubb hos lokala däckverkstaden för att prova , ren asfalt var väl ok men blev det islager tyckte jag det var snorhalt typ crossdäck på blöt asfalt .
körde kanske 4-5 mil innan jag sålde dom till en kille här på forumet som kör med skidor på hojen , kör bara endurodubb efter det .
ddp eller vad dom heter dubbar ju lvdubbade däck men om dom är bättre vet jag tyvärr inte
/micke
Misstänkte nästan det. Samtidigt så är endurodubb inget att köra på om det är asfalt. Det blir kanske så att man får köra endurodubbat på enduron och ställa den stora tills det blir barmark igen. Synd.

sundström
2013-08-23, 11:42
Misstänkte nästan det. Samtidigt så är endurodubb inget att köra på om det är asfalt. Det blir kanske så att man får köra endurodubbat på enduron och ställa den stora tills det blir barmark igen. Synd.

kör 990:N med endurodubb när underlaget tillåter :), nej endurodubb funkar inte på asfalt var därför jag dubbade upp med bildubb för att täcka upp mellan crossdäck/endurodubb men nu får cyklarna vila i glappet istället

stoffemannen221
2013-08-23, 15:28
kör 990:N med endurodubb när underlaget tillåter :), nej endurodubb funkar inte på asfalt var därför jag dubbade upp med bildubb för att täcka upp mellan crossdäck/endurodubb men nu får cyklarna vila i glappet istället
Angående enduro så är vinterföre det roligaste jag vet så det är inget jag kommer sluta med. Men det vore kul att kunna använda 990'n, fast mer som fordon, under vintern också.

Jonatan
2013-08-25, 18:09
Nu är det inte långt tills de fina isarna ligger. Ska man ha kold kutters eller finndubb? Förra vintern körde jag hemmagjort bakdäck med M6 bult. Blev 28 mm utstick och helt grönjävligt grepp. Mycket dövikt och eviga punkor dock. I år blir det helt nytt. Det jag är inne på är finndubb fram och kold kutters bak. De som kör finndubb här har problem med överhettning och dubbsläpp. Kör mycket på långa snabba banor och vill du inte behöva rulla av efter bara 10 varv. En del säger dock att det inte har något med det att göra utan att det bara är dåligt dubbat. Vad säger eliten? Kold Kutters ser ju ut att bli sjukt fina sladdar med.

Här är mitt bakdäck med vanligt endurodubb fram. Dock släppte alla klackar på sidan av det vilken kanske säger något om hur mycket nerlägg man haft.

http://www.youtube.com/watch?v=DGyjn1JIC7M

Här är en skaplig chaufför på kold kutters, ser stört roligt ut.

http://www.youtube.com/watch?v=8dNGxrjq78M

PhatPat
2013-08-25, 18:28
Nu är det inte långt tills de fina isarna ligger. Ska man ha kold kutters eller finndubb? Förra vintern körde jag hemmagjort bakdäck med M6 bult. Blev 28 mm utstick och helt grönjävligt grepp. Mycket dövikt och eviga punkor dock. I år blir det helt nytt. Det jag är inne på är finndubb fram och kold kutters bak. De som kör finndubb här har problem med överhettning och dubbsläpp. Kör mycket på långa snabba banor och vill du inte behöva rulla av efter bara 10 varv. En del säger dock att det inte har något med det att göra utan att det bara är dåligt dubbat. Vad säger eliten? Kold Kutters ser ju ut att bli sjukt fina sladdar med.

Här är mitt bakdäck med vanligt endurodubb fram. Dock släppte alla klackar på sidan av det vilken kanske säger något om hur mycket nerlägg man haft.

http://www.youtube.com/watch?v=DGyjn1JIC7M

Här är en skaplig chaufför på kold kutters, ser stört roligt ut.

http://www.youtube.com/watch?v=8dNGxrjq78M

Inte länge kvar? Typ ett halvår? ;) Men jag ser helt klart fram emot isåkningen! Jag har ingen vidare bra erfarenhet av koldkutters, trots att jag limmade dem. De slets ur efter ett tag, känns inte fullt pålitligt. Ett bra endurodubbdäck föredrar jag numera, finns den med extra mycket dubb i för is.

stoffemannen221
2013-08-25, 18:37
Findubb är bäst gällande fäste men har också hört att de sitter sämre (som du är inne på). Med nya endurodubb så fäster det ungefär som det gjorde för aprilia-mannen. Körde mot några killar med finndubb på Hacksjön för några år sedan. Jag hade sprillans AC10 och körde ifrån allt och alla som var på banan innan finndubbarna dök upp. De kunde hålla betydligt högre fart i böjarna och då ska tilläggas att jag körde varvstoppet på sexan ut på start och mål men hade ändå ingen chans, så jag skulle satsa på finndubb om jag var du (och bara kör isbana). Skulle gärna själv göra det men åker ju mest skog...

Finns det något roligare än is, enda gången man vågar gasa på riktigt? :)

m.nowak
2013-08-25, 20:29
Jag gillar inte kold kutterz och liknande dubb med sexkants-skalle. Man måste ta ur dom innan dom blir för slitna annars är dom näst intill omöjliga att få ur (för mig i alla fall, vet inte om ni andra har bra tips)

Jag tycker däremot om BestGrip (http://www.best-grip.se/) som jag aldrig haft några problem med. Har varit lätta att få ur även när dom varit rejält nerslitna. Har aldrig tappat nån heller.

Favoriterna för mig är i och för sig att inte köra skruvdubb utan vanliga endurodubbade däck.

Yxan
2013-08-26, 06:57
Kold Kutters satt 30min i mitt bakdäck.. hade nog funka lite bra med "katt-strypor" runt däcket.
Nog sämsta hojrelaterade inköpet jag gjort..

JPT
2013-08-26, 08:32
Kold Kutters satt 30min i mitt bakdäck.. hade nog funka lite bra med "katt-strypor" runt däcket.

Vilken längd hade du då????? På skruvarna då...

Yxan
2013-08-26, 10:59
Vilken längd hade du då????? På skruvarna då...

Om jag inte minns helt fel så va de antingen 16-19mm...
Hade ett Michelin däck, å polaren hade ett dunlop. Ska tillägga att vi båda limmade alla skruvarna också.
Satt lite bättre i polarens dunlop.. men säg att jag tapade 85% av dubben så tappade han 75%

Så de blev riktigt endurodubbat däck för mig, polaren hade korv bak, så han tog takplåtsskruv å drog rakt igenom däcket in i korven, satan va de funkade bra för han, och sjukt bra grep.. tror de va M6 eller M8a skalle.. riktigt grymt! Dock måste du ha korv då.. eftersom de gick igenom däcket.

JPT
2013-08-26, 11:55
Om jag inte minns helt fel så va de antingen 16-19mm...
Hade ett Michelin däck, å polaren hade ett dunlop. Ska tillägga att vi båda limmade alla skruvarna också.
Satt lite bättre i polarens dunlop.. men säg att jag tapade 85% av dubben så tappade han 75%

Så de blev riktigt endurodubbat däck för mig, polaren hade korv bak, så han tog takplåtsskruv å drog rakt igenom däcket in i korven, satan va de funkade bra för han, och sjukt bra grep.. tror de va M6 eller M8a skalle.. riktigt grymt! Dock måste du ha korv då.. eftersom de gick igenom däcket.

Va i kortasde laget då.... Kolla snabbt på google å fann denna då... Där kör dom 1,1/4" dvs. nästan 32mm skruv... på bakdäcket... http://www.youtube.com/watch?v=VLh65d7QEbE

Jonatan
2013-08-29, 19:41
Inte länge kvar? Typ ett halvår? ;) Men jag ser helt klart fram emot isåkningen! Jag har ingen vidare bra erfarenhet av koldkutters, trots att jag limmade dem. De slets ur efter ett tag, känns inte fullt pålitligt. Ett bra endurodubbdäck föredrar jag numera, finns den med extra mycket dubb i för is.

Men om det slutar med att jag ska göra egna med särskild titanskruv så är det väl dags att börja snart. Är inte grejen med kold kutters att de ska skruvas in i "linern" som ska ligga i däcket? Verkar ju ganska säkert.

Jag har motsatt erfarenhet av endurodubb. Ju mer dubb, desto sämre fäste. Dubben måste få chans att gräva ner sig.

Findubb är bäst gällande fäste men har också hört att de sitter sämre (som du är inne på). Med nya endurodubb så fäster det ungefär som det gjorde för aprilia-mannen. Körde mot några killar med finndubb på Hacksjön för några år sedan. Jag hade sprillans AC10 och körde ifrån allt och alla som var på banan innan finndubbarna dök upp. De kunde hålla betydligt högre fart i böjarna och då ska tilläggas att jag körde varvstoppet på sexan ut på start och mål men hade ändå ingen chans, så jag skulle satsa på finndubb om jag var du (och bara kör isbana). Skulle gärna själv göra det men åker ju mest skog...

Finns det något roligare än is, enda gången man vågar gasa på riktigt? :)

Jag kör ganska mycket is, men aldrig kommit till skott med finndubb då man gärna tar en sväng i skogen när man tröttnar på att åka runt runt. Med mitt hemgjorda däck åkte jag nästan jämt med finndubben. Men det är tungt och stjäl effekt.

Jag gillar inte kold kutterz och liknande dubb med sexkants-skalle. Man måste ta ur dom innan dom blir för slitna annars är dom näst intill omöjliga att få ur (för mig i alla fall, vet inte om ni andra har bra tips)

Jag tycker däremot om BestGrip (http://www.best-grip.se/) som jag aldrig haft några problem med. Har varit lätta att få ur även när dom varit rejält nerslitna. Har aldrig tappat nån heller.

Favoriterna för mig är i och för sig att inte köra skruvdubb utan vanliga endurodubbade däck.

Endurodubbade däck på is har jag tröttnat på. Vill pressa. Ska kolla best grip.

Men då köpte du inte till gummihistorien som ska ligga på insidan?

pontakoj
2013-09-26, 20:22
Ang dubbdäck

Till 250n (2t) behöver jag ett bakdäck.
Vilket är mest prisvärt?
Skall köra plogad crossbana samt is vid något enstaka tillfälle.
Hur är det med antalet dubb? Finns ju dryga 260-280 eller 320-350?

doffe29
2013-09-27, 06:42
Dags för nya endurodubbade vet ni nån som har bra priser nu?

SvenB
2013-09-27, 07:55
Öppen fråga.
Ska dubba däck till min Honda ANF 125 Innova, vanliga 17 tummar med bildubb. Förutom DDP i Borlänge, vem mer kan dubba?

per-anders
2013-09-27, 08:09
Öppen fråga.
Ska dubba däck till min Honda ANF 125 Innova, vanliga 17 tummar med bildubb. Förutom DDP i Borlänge, vem mer kan dubba?

Din lokala däckfirma? Eller så kanske de har ngn gammal dubbpicka du kan "låna" om du har tryckluft själv!? Behöver inte limmas om du kör in däcken/dubbarna lite försiktigt och det inte är för stora borrhål, brukar inte åka limmade dubb på min XR!

per-anders
2013-09-27, 08:13

/Stoffe

/micke

Bildubb funkar inte på packad snö!

MT21 är nog enligt mig de sämsta däcken att dubba då de redan från början är ganska hårda och hala, det blir inte bättre på vintern i minusgrader... Satsa på ett par mjukare crossdäck även för landsvägskörning om du ska åka med bildubb!

Pelle
2013-10-10, 11:51
ad skall man dubba för däck (för asfalt) då Per-Anders? Du ar ju pendlat så mycket, så du borde veta...

SGM
2013-10-10, 12:06
Bildubb funkar inte på packad snö!

MT21 är nog enligt mig de sämsta däcken att dubba då de redan från början är ganska hårda och hala, det blir inte bättre på vintern i minusgrader... Satsa på ett par mjukare crossdäck även för landsvägskörning om du ska åka med bildubb!

Haha, härlig avatar P-A....du har med varit och kikat på Timanfaya på Lanzarote...?

SvenB
2013-10-17, 11:45
Kommer att testa KG dubben till Innovan
http://kgdubben.se/

kj80
2013-10-26, 18:24
Tjena, nån som har nåt bra tips när man ska kränga på dubbdäck för första gången? Däckena är begagnade men knappt körda med och jag har en sån där biltema däckavkrängare. Nu vet ja ju inte om den är bra till att sätta på däck men den var riktigt bra när jag demonterade fram o bakhjulet. Alla tips mottages tacksamt. Har kompressor och en massa brytjärn.. Såg att killen Jag köpte bakfälg en av hade lagt silvertejp inuti lagen r det brukar vara nåt svart band. Vart får man tag på den riktiga bandet/tejpen som ska va där? Mvh/kj

stoffemannen221
2013-10-26, 19:06
738257382673827

Jag har ett bildubbat MT21 bak och ett endurodubbat crossdäck där jag kapade dubbarna en bit. På bilden är mittendubbarna fortfarande kvar, men efter en resa så tog jag fram vinkelslipen igen och tog dem ända nere vid gummit (försökte pilla ut dem med en mejsel men de satt som berget) så att det inte är någon metall i marken fram när man åker rakt fram, inte mycket iaf. Efter att jag gjorde det så funkar det helt OK på asfalt nu, men det är ju inte ens i närheten till vanliga dubbfria däck. Man nästan surfar fram på asfalten. Jag tog upp den i 130 på motorvägen men behagligt så kör man 100-110 som max. Dock låter det som ett jumbojet som kommer av de vinande dubbarna :)

Edit> Förtydligande. Det är alltså bara den dubben som är exakt mitt på däcket samt de två som sitter tätt ihop som jag har kapat ner ända till nabben på crossdäcket. På sidorna och "dubbeln" som är lite längre ifrån varandra är fortfarande som på bilden, c:a 3-4 mm långa. Man vågar således inte lägga ner den så mycket på asfalt utan får istället burka i kurvorna så som om man hade kört fyrhjuling :)

S-näs
2013-10-26, 19:26
Tjena, nån som har nåt bra tips när man ska kränga på dubbdäck för första gången? Däckena är begagnade men knappt körda med och jag har en sån där biltema däckavkrängare. Nu vet ja ju inte om den är bra till att sätta på däck men den var riktigt bra när jag demonterade fram o bakhjulet. Alla tips mottages tacksamt. Har kompressor och en massa brytjärn.. Såg att killen Jag köpte bakfälg en av hade lagt silvertejp inuti lagen r det brukar vara nåt svart band. Vart får man tag på den riktiga bandet/tejpen som ska va där? Mvh/kj

Fäljband har alla hojbutiker. Silvertejp är minst lika bra, ibland bättre.
Dubbdäck kan vara lite trixiga och vassa. Låter man de ligga ute i solen, pannrummet eller bastun en stund är de klart trevligare och mjuka att kränga.

Om du söker på kränga däck hittar du säkert den långa trpden om detsamma

Lycka till!
/J