handdator

Visa fullständig version : Kränga däck........ visst men hur då ?

Sidor : [1] 2

Björne
2003-07-31, 10:54
Dags att hänga av "asfalts" sulorna och på med 21'or

Nån som har bra tips på hur man bär sig åt för att byta däck, jag har kollat på "guiden" som finns på meksidan och det verkar ju jätte smidigt men konstaterade rätt snart att det inte var lika lätt som det såg ut....... Handlade däckjärn på Biltema en långt elände med "böj" i ena änden och två lite kortare mer raka, vilken ände ska man använda till vad......

....vet att det hade varit enklare att lämna in men tycker att jag måste lära mig hur man gör för ute i skogen finns ingen däckverkstad.

Björklund
2003-07-31, 11:04
Vad var det som gick fel? Testa med mer våld.

Björne
2003-07-31, 11:07
Tre armar för lite och dålig teknik förmodar jag.....

KtmDanne
2003-07-31, 11:10
Jag är i Huskvarna idag, har du vägarna förbi så hjälper jag dig, gärna :tummenupp:

tomasg
2003-07-31, 11:33
Jag testade med mera våld när jag försökte byta bakdäck. Det blev inte något vidare snyggt däck, lite sönder vridet i sargen. Det blev att åka till däckverkstad och skämmas :oops: , men skam den som ger sig. Med lite mer tänkande och läsande så gav jag mig på framdäcket istället. Det funkade kannon. Missarna jag gjorde är nog rätt självklara för rutinerade rävar, men inte för mig. Jag vet inte om jag hade däcket i nersäkningen i fälgen, kollade det nogrant på framdäcket man borde ha mer att spela med då?!?Andra missen var att jag hade alldeles för långt avstånd mellan järnen, tar man bara ett par cm i taget så går det ju mycket lättare, självklart så här i efterhand. Sen får vi se hur det går när det är dags för bakdäcket igen. PÅ DOM IGEN!

Björne
2003-07-31, 11:39
Jag är i Huskvarna idag, har du vägarna förbi så hjälper jag dig, gärna :tummenupp:

Tyvärr är grejerna är hemma i Gränna och jag på jobbet i stan...... men tack iallafall! Ska försöka hinna med ett nytt försök ikväll...... eftersom det finns folk som lyckas så måste det ju gå !!

Björne
2003-07-31, 11:45
Jag vet inte om jag hade däcket i nersäkningen i fälgen,

Låter som en sund idé, det kanske funkar att "klämma ihop" däcket så den sidan glider ned i sänkan, dock verkar ju däcket i sig spjärna emot utåt.... :X00889X: hmmm jag får testa!

HasseE
2003-07-31, 13:49
Om jag fattar dig rätt så har du problem med att ta av däcket?

Tycker det låter som om du inte kommer tillräckligt långt ner med järnen.
Det som inte står på meksidan är att man kan behöva trampa loss däcket från fälgkanten..

Björne
2003-07-31, 14:22
Jag har fått bort däcket (gick inte lysande men jag kom på "trampvarianten" efter ett tag) så det är på monteringen jag är inne på...

HasseE
2003-07-31, 15:20
1. Mycket glidmedel. Diskmedel är bra...
2. Små tag. Räcker med två järn.
3. Efter ett tag. Lås med det tredje järnet där du började kränga över.
Annars kan det kasa runt utan att man kränger på nåt mer.
4. Stick inte järnen längre ner än du absolut behöver
5. På slutet kryper däcken över kanten med ett plopp. Nästan av sig självt. Räcker med att "putta" på lite.
5. Var rädd om slangen!! (se ovan)
När mina däcksjärn var nya släppte ytbeläggningen ifrån sig små flagor som punkterade slangen. Sen jag slipade bort skiten var det OK.
M.a.o. köp bra däcksjärn!!

Till sist:
Det är lättare om man är två och....
man blir svettig.

Hoppas du blir hjälpt av detta....

ulf_lundin
2003-07-31, 16:42
Vet inte om det är nån tröst, men våld är ett tecken på fel teknik, med tiden blir tekniken bättre o då behövs inte så mkt våld. Fast att få ett däck att släppa/glida ner i mitten kräver bra kraft ibland. Smörjning är bra, diskmedel, wd40 el ta en glasburk o åk ner o köp en rejäl klick hos närmaste gummiverkstad. Köp gärna flera olika typer av däckjärn, nån av dom kommer att vara lättare att jobba med än dom andra.
/u

AndersG
2003-07-31, 17:04
Ett tips till däckkrängarna.
När ni kränger på däcket börja alltid på motsatta sidan av ventilen och avsluta vid ventilen.
Detta för att däcket skall ju tryckas ner i skåran i på fälgen vid början av monteringen.

Angående däcksjärn!
Jag använder endast den långa modellen och detta för att vid losskrägning av däcket så räcker dom fram till att kunna låsas fast under bromsskivan. Det beror lite på hur styvt däcket är i stommen, ibland så går det åt två järn för att kränga över däcket och ibland tre.

Jag stog och och tittade på hur VM-åkarna i enduro bytte fram och bakdäck på 10 minuter och tog till mig en del knep.

Ett var att dom trampade ner däcket i skåran satte knäet på däcket och höll fast det i skåran. Satte i tre järn på motsatta sidan, bröt upp två stycken och kilade fast dom under bromskivan och petade däcket över fälgakanten med det tredje. 30 sek senare var däcket loss.
Nu har ju dom korv i sina däck så med slang får man dock vara lite försiktigare men övning ger färdighet..
Lycka till!

Björne
2003-08-01, 07:53
Nu sitter de på :mrgreen:

Fick till en hyfsad teknik och då gick det :tummenupp:

Tack för alla goda tips !!

Elgasen
2004-04-08, 22:39
Själv är jag en ovan mekaniker, men har en fråga:
Är det värt allt slit och eventuellt ett trasig slang/däck för den 100lappen det kostar att få det monterat på verkstad?

Iofs mycket bra att kunna när man får punka ute i skogen... OM man har en extra slang med sig...

Danne
2004-04-08, 22:55
Det är värt det då du kan spara bra mycket mer genom att köpa däcket på billigare ställen men som kanske inte erbjuder däckbyte.

Edit: eller du kanske menar att ta däck och hjul med sig till en däckverkstad? I så fall är det väl din pluska och snålhet som får bestämma :mrgreen:

Cybber
2004-04-08, 22:56
Å det e rätt smdigt när man lärt sig. Så slipper man åka till däckverkstan.

Elgasen
2004-04-08, 23:06
Det är värt det då du kan spara bra mycket mer genom att köpa däcket på billigare ställen men som kanske inte erbjuder däckbyte.

Edit: eller du kanske menar att ta däck och hjul med sig till en däckverkstad? I så fall är det väl din pluska och snålhet som får bestämma :mrgreen:

Jag köper allt på samma ställe, dock letar jag efter billigast totallösning för ett specifikt däck som jag fått för mig att jag vill ha.

Elgasen
2004-04-08, 23:08
Å det e rätt smdigt när man lärt sig. Så slipper man åka till däckverkstan.

Du måste ha krängt ganska många gånger alternativt väldigt långt till däckverkstad för att spara tid eller? :roll:

Hagenblad
2004-04-09, 01:39
Är det värt allt slit och eventuellt ett trasig slang/däck för den 100lappen det kostar att få det monterat på verkstad?

Iofs mycket bra att kunna när man får punka ute i skogen... OM man har en extra slang med sig...

100 spänn är en slang, nya filter, 1/5 däck eller 20 mil på söndag. Lätt värt det. Det tog mig 11 minuter sist att kränga av och på ett bakdäck, med handpump och diskmedel. på 20 kan man lätt byta däck med ölpauser och luftgitarrsolon på däckjärnet.

MYCKET bra ja. Klart man har slang med sig. Snacka om dumt att stå utan i skogen 20 mil hemifrån. Det är inte tungt eller otympligt. Bara öva.

mattias
2004-04-09, 09:52
Men vadå, har ni en handpump med er i skogen åxå eller..??

Cybber
2004-04-09, 10:29
Du måste ha krängt ganska många gånger alternativt väldigt långt till däckverkstad för att spara tid eller? :roll:

Inte så långt, men när man bara har hojen som enda transport lär an kränga själv. å när det e säsong så bytter jag säckert bakdäck 1 gång i månaden. I början e det svårt å jävligt.. å en å annan slang har gåt åt, men inte värst många . Tror jag bara klämnt sönder slang 2 gånger å det va första gången + en gång till.

Det jobbigaste e nästan att palla upp hojen å skruva av hjulet. :mrgreen:

Hagenblad
2004-04-09, 13:55
Men vadå, har ni en handpump med er i skogen åxå eller..??

Japp. Cykelpump funkar fint. Köpte en med livstids garanti för 300:- väger ingenting.

Schang
2004-04-09, 16:18
Jag bytte ut mina slitna TKC80 idag. Satan vad backdäcket satt! Det krävdes en hel del arbete för att få det att släppa från fälgbanan. Jag stod och hoppade med crosskängorna utan resultat (jag väger väl för lite antar jag :roll: :mrgreen:), bände med däckjärnen, men fick inte något bra tag. :88XX88X :mad:
Till slut tog jag en tving och klämde ihop däcket med. Det gjorde att jag fick bättre tag med däckjärnen och så lossnade det till slut...

Resten gick väldigt smidigt, inklusive däcklåset i bakhjulet faktiskt. Framdäcket var sedan en barnlek. :mrgreen:

Inte tog det några 11 minuter inte, men med lite övning kanske...

Själv kör jag med en punkteringsfri sörja i slangarna (http://www.punkteringsfri.nu/). Det funkar kanon, inga punkteringar hittills! :tummenupp:

Norell
2004-04-09, 17:05
Köpte en med livstids garanti för 300:- väger ingenting.

Var köpte du den, heter den nåt speciellt? Det är jobbigt att åka till macken varje gång man har bytt..

Mina vinterpiggar satt som gjutna dom med, jag fick klämma runt, runt med skruvstädet flera varv innan dom släppte, det vore inte kul att ha med ett sådant i skogen..
--
Stefan

Cybber
2004-04-09, 18:02
mitt bakdäck brukar oxå sitta som f-n, men jag brukar bara ta däcksmaskin å klämma lös det med :cool:

XRV Hasse
2004-04-09, 18:50
Testade på kul att kränga på ett TKC 80 framdäck med enbart hand/fotkraft, fungerade alldeles utmärkt med hjälp av gott om halka och rejäla skor, säkert lite tuffare att kränga av, men det borde gå det också.

:mrgreen:

Hagenblad
2004-04-09, 20:12
[quote="4-strokeVar köpte du den, heter den nåt speciellt? Det är jobbigt att åka till macken varje gång man har bytt.[/quote]

Jag köpte den på en vanlig cykelaffär i Stockholm på en lunchpromenad. Birjer jarlsgatan strax ovanför banhallarana och "hjulen" på höger sida. Första tvärgatan till höger om man går norrut. Men jag skulle gissa på att de flesta seriösa cykelaffärer har.

Där köpte jag förresten vajer och vajerstopp till kopplingen på min gamla 640. Bra mycket bättre kvalle än KTM:s orginalvajer. Gick på 60:- med stoppen.

Norell
2004-04-10, 00:09
Ok, bara universal med bilmunstycke då, jaja, det ska nog gå att uppbringa hos de flesta lokala cykelmekar..

Damn, jag har krängt 6 däck nu på 3 dagar med biltemas 20 kr järn, det går fortare och fortare för varje gång :tummenupp:
--
Stefan

No0oX
2004-04-13, 10:34
Ibland så kan det vara svårare med framdäcket än med bakdäcket, bara för att det är mer som ska över kanten när man sätter på däcket igen om man byter fram. Fast å andra sidan så är ju bakdäcket ofta kraftigare och hårdare!
Tre däckjärn ska räcka fint!
Lagom :88XX88X

zebulonm
2004-04-13, 12:30
Hittade en helskön bild på hur man kan göra

Dr Danne
2004-04-13, 15:38
:lol:

Peter K
2004-04-13, 21:07
En fråga, hur gör ni med muttrarna på slang ventilen? en på insidan eller båda på utsidan :roll:

Pasi
2004-04-13, 21:25
En fråga, hur gör ni med muttrarna på slang ventilen? en på insidan eller båda på utsidan :roll:

En inskruvad så långt in det går på slangen, den andra på utsidan av fälgen.

Kan väl nämna placeringen av däckslåset på bakfälgen oxå. Det sitter ju två hål i fälgen, en för ventilen och en för däckslåset, hålen sitter oftast inte heller mitt emot varandra på bakfälgen utan är asymmetriskt placerade. Tanken är att om rullar på däcket i färdriktningen, så ska däckslåset komma först och sedan ventilen (om ni blev något klokare av det).

Norell
2004-04-13, 21:30
En på varje sida, mest på grund av att det har suttit så när jag rivit, då sätter jag tillbaka lika igen.

Sedan vet jag att vissa inte har någon mutter alls utifall däcket skall sno på fälgen, då ska visst ventilen åka in i fälgen istället (men funkar det igentligen, det är ju 90 graders vinkel mellan fälgbana - slang?).
--
Stefan

Peter K
2004-04-13, 21:33
Ok :tummenupp: Då ska jag bara försöka få in den där smidiga enduroslangen :8-8x:

Peter K
2004-04-13, 21:50
Klart :cool:

Thomas
2004-04-13, 23:04
En på varje sida, mest på grund av att det har suttit så när jag rivit, då sätter jag tillbaka lika igen.

Sedan vet jag att vissa inte har någon mutter alls utifall däcket skall sno på fälgen, då ska visst ventilen åka in i fälgen istället (men funkar det igentligen, det är ju 90 graders vinkel mellan fälgbana - slang?).
--
Stefan
Javisst! jag använder bara muttern till att fixera ventilen innan jag har pumpat upp slangen, sen tar jag bort muttern. När jag har finndubbdäcken på så åker jag med 0.5-0.6 ung. o då flyttar däcket sig ibland så att ventilen åker in :tummenupp:

Norell
2004-04-14, 08:47
OK, jag trodde att brytvinkeln på ventilen ändå skulle riva sönder slang eller ventil när det snurrade till..

Ja sen är det ju bara att låta det sitta så tills du vill kolla luften eller byta däck då förstås.

En jag känner sade att dom brukade göra en skåra i däcket och dra ut ventilen på sidan när det var isåkning, just för att det skulle kunna glida lite.
--
Stefan

Svekke
2004-04-15, 07:28
Min första däckkrängning avklarad :tummenupp:

Det enda som var riktigt svårt var att få ner det gamla däcket. Jag provade klackar, hävarm med plankor osv tills jag kom på att ta ett däckjärn och gummiklubba och slå in under kanten och slå ner däckkanten, då gick det. Att få av och på nya däcket var enklare än jag trott, tack för alla goda tips här och på meksidan.

Med limmad blinkers också så är jag redo för lördag.

per-anders
2004-04-15, 08:52
Däcksbyte på DR'n brukar (iaf min gamla!) alltid vara ett besvär! Krängde på "sommardäck" nu i helgen som var och bakdäcket satt som berg som vanligt! KOM OCH KÖP!

Ska byta på XR'n imorgon då mina MT21 börjar bli lite slitna, gränsfall för byte men vad gör man inte inför en 100%'are!

(måste nog renovera min roadbooksfiskelåda också!)

Norell
2004-06-08, 11:20
Däckbyte - The Movie, hittad på nätet:

http://www.ketogan.com/vidview.php?vid=videos/2004-04-03_hjul1_0001.wmv

Och även en bra .pdf:
http://www.motocross.com/motoprof/pdffiles/tirerr2.pdf

--
Stefan

Peter K
2004-06-08, 12:52
Bra video, Insåg nu varför däckjärnet har två olika sidor samt att jag nog brukar vända det åt fel håll :X00889X:

Silver
2005-12-31, 17:50
Vet att det ses lite dumt o dra upp gammla trådar men någon som har den där filmen eller någon annan bra däckbytar film?

chille
2006-01-01, 02:42
Varför drog du upp tråden för... nu blev jag också sugen på den där filmen :mrgreen:

Vore kul att se hur andra gör, kanske kan få lite bra tips.

Mattsson
2006-01-01, 11:50
Vet att det ses lite dumt o dra upp gammla trådar men någon som har den där filmen eller någon annan bra däckbytar film? Ok, lite OT, men varför skulle det vara dumt att dra upp gamla trådar? Det är ju snarare bra! Bra att ha en däckskrängningstråd t ex än 14!

[OT-mode OFF]

Hoke
2006-01-01, 12:30
Räcker det inte med instruktionen på meksidan samt manualen i pdf:n?
Första gångerna kan det vara lite jobbigt, sedan brukar det bli lättare och lättare för varje gång ;-)

Tänk på att däckskanten inte skall ligga mot fälgkanten när du kommer mot slutet av på/avkrängadet, utan skall glida ner en bit på motsatt sida -se bild(annars verkar däcket vara för litet för fälgen).
http://soe.se/mek/dack/tramp.jpg

Det verkar ju finnas lika många sätt att göra detta som att det finns däcksbytare, så man får testa vad man själv tycker är bäst. :D
Guiderna är dock guld värda :tummenupp:

Silver
2006-01-02, 19:52
Har även ett tipps när det gäller kränga på däcket. När du krängt på första halvan och satt i slangen så fyll slangen med luft o släpp ut luften igen så kryper slangen inn lite mera så e det mindre risk att man sabbar slangen.
Undrar dock fortfarande vilka sidor o sådär på däckjärnet som ska andvändas när är en hel vetenskap det där

Hagenblad
2006-01-02, 20:48
Använd den bockade delen att kränga av, och den mer böjda att kränga på.

Emen
2006-01-04, 12:05
Jag har problem att kränga på den första kanten på bakdäcket, jag fattar inte varför det går så tungt, försöker verkligen hålla den del av däcket som kommit på i mitten av fälgen men de sista 20-30% verkar fan omöjligt, har försökt att bända med skaftet på en hammare å det funkade en bit sen tog det tvärstopp. Jag har börjat bända på däcket vid ventilen däckslåssidan. Såg nån hade bankat med järn å gummiklubba, finns det nå mer bra tips? Hilfe!

Hoke
2006-01-04, 12:13
Däcket behöver/skall inte vara exakt i mitten fälgen, men ej heller uppe mot kanten av den (skall vara som på bilden), trampa ner den från just kanten bara...
Stoppa in ett däckjärn i mitten av det som är kvar att kränga på slutet innan du tar de sista tagen -då slipper du problemet med att det inte går att få in järnet där då. Använd tre däckjärn.
Kolla så att däckslåset inte ligger ann mot däcket och pressar ut det mot fälgen igen, det är nog lättare att INTE ha det på motsatt sida när du avslutar krängningen -bättre att ha det typ 90 grader på sidan så att det redan ligger på plats och inte stör slutkrängandet.

Emen
2006-01-04, 13:00
Däcket behöver/skall inte vara exakt i mitten fälgen, men ej heller uppe mot kanten av den (skall vara som på bilden), trampa ner den från just kanten bara...
Stoppa in ett däckjärn i mitten av det som är kvar att kränga på slutet innan du tar de sista tagen -då slipper du problemet med att det inte går att få in järnet där då. Använd tre däckjärn.
Kolla så att däckslåset inte ligger ann mot däcket och pressar ut det mot fälgen igen, det är nog lättare att INTE ha det på motsatt sida när du avslutar krängningen -bättre att ha det typ 90 grader på sidan så att det redan ligger på plats och inte stör slutkrängandet.

Ok ska testa det, trodde inte man skulle behöva järnen för att kränga på den första kanten. Tack för hilfen ska prova ikväll :tummenupp:

Emen
2006-01-04, 19:39
Nu är däcket på iaf, men tycker det gick alldeles för tungt för att det skulle va bekvämt, dvs nog dålig vana å teknik. Fattar bara inte att det ska vara så svårt å få över den första kanten. :X00889X:

Vgurra
2006-01-04, 21:15
Tycker det är rätt stor skillnad i hur jobbigt det är att få på/av olika sorters däck. TKC80 tex stretar emot ganska bra. MT21 bra mycket medgörligare.

Har tex haft problem att få TKC80 att kliva ner från fälgkanten ner i rännan. Djävulskt mycket (över-)våld krävs.

Kan man göra något i förebyggande syfte (när man kränger på) för att det sedan skall gå att få ner från fälgkanten enklare?

xrvdaniel
2006-01-04, 22:43
Kan man göra något i förebyggande syfte (när man kränger på) för att det sedan skall gå att få ner från fälgkanten enklare?

Det finns faktiskt en del förberedelser man kan vidta för att underlätta när man får punka i skogen:

1) Åk alltid i rejäla stövlar. Dessas hälar krävs för att kunna trampa loss däcket från fälgen

2) Har du TKC bör du heller aldrig åka ensam. Polaren sitter då på axlarna när du hoppar på däckskanten med dina crosstövelhälar

Om man är hemma besegrar man man faktiskt ett TKC80/140 med hjälp av ett par skruvtvingar och ett tolvkilos skruvstäd

Skämt å sido, jag undrar också om någon har ett bra tips. Har testat med jätteslägga också. Ingen succé.

AdventureRider
2006-01-04, 23:15
Ta o använd sido stödet på kompisens hoj eller ditt eget om du har centralstöd ochså :tummenupp:

Micke_vb
2006-01-05, 15:36
Ett tips är att gå med i någon FMCK förening och se till att man lär sig att klara en ordonnans krav... på 10 min ska man hunnit byta bakdäck och 15 min ett framdäck och då menar jag från "rull till rull"...

Svanis
2006-01-16, 14:38
Jag gjorde en liten "manick"för att lättare få loss däcket från fälgen.
Den var dock lite klen och höll inte länge.
Modell 2 är av kraftigare konstruktion och är i drift än i dag.
Nackdelen är kanske att den är lite besvärlig att ha med när man är ute och åker.

/Svanis

Hoke
2006-01-16, 14:55
En liknande modell finns att köpa för typ 400:- på sporthoj.com ;-)

Edit: Här var en av annonserna, vet att han skrivit att han säljer dem separat i trådarna. http://www.sporthoj.com/annonser/?id=17605

ulf_lundin
2006-01-17, 10:25
Smörja gör STOR skillnad. Brukar spruta lite wd40 mellan däck o fälg vid demonteringen, smiter in bra.
(Hoppas o tror det inte är en oljeprodukt; iaf inte fått nåt problem med förstörda däck.)
Vid monteringen använder jag 'riktig' däcksmörja. Inköpt i medhavd glasburk från däcksverkstan.
Körde m wd40 el diskmedel förut, smörjan torkar inte lika fort, tar ju en stund, iaf för mig.
(Senaste bytet till dubbisarna tog 1.5 tim sammanlagt för båda hjulen, men iaf utan blodsspillan.
Jag halkade dock i trappan och fick dubbmönster i sidfläsket.)

Använder ett ställ som håller hjulet 1 dm över golvet; 2 ringar med 1 dm 'pinnar' emellan,
mindre ringen passar i bakfälgen, större i framfälgen, bara att vända efter behov.

Mattias Olsson
2006-01-27, 23:06
Jag går bet :evil: Håller på att montera dubbdäck fram. Däcket sitter med ena sidan på fälgen. Det är trångt att få in slangen men det går. Det är sen problemet uppstår. Hur i ................. får man ut ventilen genom hålet. Trycker jag ner däcket så fingrarna kommer in så följer den andra sidan med och hålet blir täckt. Någon som förstår vad jag menar?

Gilbert utan XRV
2006-01-27, 23:20
Jag går bet :evil: Håller på att montera dubbdäck fram. Däcket sitter med ena sidan på fälgen. Det är trångt att få in slangen men det går. Det är sen problemet uppstår. Hur i ................. får man ut ventilen genom hålet. Trycker jag ner däcket så fingrarna kommer in så följer den andra sidan med och hålet blir täckt. Någon som förstår vad jag menar?

Jag brukar sätta in ett däcksjärn på "baksidan" som håller ut den sidan så går det fint att trä in ventilen.

Domifuling
2006-01-28, 09:44
Tryck i lite luft i slangen innan du monterar däckets ena sida. Lägg i slangen och kräng sedan på däcket med slangen i.

Micke_vb
2006-01-28, 10:41
1. om du inte har ventil och däcklås bredvid varandra så börja med att borra ett nytt hål för låset i närheten av ventilen.
2. stoppa in slangen i däcket.
3. smörj däcket med däckpasta eller diskmedel.
4. dra ut slangen där ventilen sitter och stoppa in den på sitt rätta ställe, lås fast den med muttern.
5. lägg däcket på golvet efter ett du stoppat in den "undre" däckhalvan mellan fälgkant och däcklås/ventil och och placera det i ca kl. 10-12.
6. börja kräng medsols där däcket inte ligger på sin rätta plats. har du långa däckjärn kan du , om du ser till att slangen ligger ordentligt inne i däcket kränga hela (bägge däckkanterna) på samma gång.
7. när du har gått varvet runt och närmar dig ventilen/däcklåset så ser du till att slangen inte är i kläm innan du kränger den sista biten som bara då är halva (ovansidan) däcket. Det underlättar om du samtidigt trycket in däcklåset så långt du kan/orkar med handkraft..
8. nu sitter däcket på plats, kolla genom att trycka på däcklåset att det inte sitter fastklämt.
9. skruva lös muttern från ventilen och kolla så att inte den står snett i hålet, om den gör det så försök vrida hela däcket så att den kommer rak.
10. pumpa upp däcket ordentligt (minst 2,5 bar) och kolla efter fälgbanan så det ligger rakt och skruva åt däcklåset, släpp ut luften till 0,9-1,1 bar eller vad du nu ska ha för lufttryck.
11. ut o testa.

Jag tror att jag fick med allt... följer du detta är det gjort på max 5-8 min utan att vara blodig och sönderriven... :tummenupp:

Mattias Olsson
2006-01-28, 15:04
Tack för tipsen :D

:sad: 15 cm kvar att kränga, sedan skulle det vara klart att fylla på luft och åka. Men så börjar det pysa lite smått. Jag hade lyckats klämma hål på slangen. Hur mycket luft brukar ni ha i den när man kränger på den sista sidan av däcket?

Micke_vb
2006-01-29, 11:58
Hur mycket luft brukar ni ha i den när man kränger på den sista sidan av däcket?

Jag använder tjocka enduroslangar så jag pumpar inte i något innan jag kränger. Men om du har tunna så räcker det med att du pumpar så att slangen bara har formen som en korv... alltså inget tryck att prata om..

Hagenblad
2006-04-18, 20:49
Dags o kränga på nytt bakdäck. Var ett bra tag sen sist o bara gjort det en gång innan.
Min fråga:
Ska man se till att fälgen ligger "i" däcket tillsammans med den opumpade slangen innan man börjar kränga dit det? Altså som när man kränger av däcket fast tvärt om...
Eller är det bara börja kränga på från ena sidan direkt? Tyckte inte det framgick riktigt på meksidan.

mvh. K-J

Slangen i däcket, ventilen i fälgen, och kräng från den sidan.

Arno
2006-04-18, 20:58
Något jag kan tipsa om (eftersom jag är Norrbackagatans mästare på att nypa hål i slangen med däcksjärnet det sista jag gör) är att:
"Lägga" däcksjärnet mot fälgen (där glipan mellan däck och fälg är som störst) så man känner och hör att slangen inte är klämd emellan och sedan dra det utmed fälgkanten till det ställe där du vill kränga.
Kände tidigare med fingrarna men tycker detta är lättare.

Karl-Johan
2006-04-18, 21:11
Dags o kränga på nytt bakdäck. Var ett bra tag sen sist o bara gjort det en gång innan.
Min fråga:
Ska man se till att fälgen ligger "i" däcket tillsammans med den opumpade slangen innan man börjar kränga dit det? Altså som när man kränger av däcket fast tvärt om...
Eller är det bara börja kränga på från ena sidan direkt? Tyckte inte det framgick riktigt på meksidan.

mvh. K-J

Slangen i däcket, ventilen i fälgen, och kräng från den sidan.

Ok, men fälgen ska alltså ligga i däcket innan man sätter igång då? Alltså samma läge som när man krängt av däcket på båda sidor.. Det var egentligen bara det jag undrade.

Hoke
2006-04-18, 21:18
Det finns lika många sätt att kränga som det finna krängare.
Personligen gör jag som det står på meksidan.
Först lägger jag i slangen i däcket och pumpar i lite luft, sedan stoppar jag in ventilen (om det inte är däckslåst involverade) i hålet i fälgen, kränger sedan på ena sidan av däcket (med hela däcket liggandes ovanpå fälgen -utom just där ventilen är då) och sedan den andra sidan. Det tycker jag går smidigast.

Mattsson
2006-04-18, 22:07
Eller är det bara börja kränga på från ena sidan direkt?

Svaret är ja på den här frågan. Det är onödigt att starta med däcket överkrängt över fälgen. En sida räcker. Om du hamnade med fälgen i däcket när du krängde av så gjorde du en sida i onödan så att säga. Hoppas jag förstod din fråga rätt...!

Arno
2006-04-19, 20:29
Ännu ett tips från mig, vill ha!!!!!!!!!!!
http://www.blocket.se/vi/7718741.htm?ca=11_s

No0oX
2006-04-19, 22:12
En sån maskin svor jag och en kompis på att vi skulle ha sen. För saten vad drygt de var att kränga däck igår.. ;P Jag måste få kolla på när någon byter däck, som kan. Så man lär sig någon gång!

Hagenblad
2006-04-19, 22:23
http://soe.se/phpBB2/viewtopic.php?t=12664

Tony
2006-04-19, 22:37
Ännu ett tips från mig, vill ha!!!!!!!!!!!
http://www.blocket.se/vi/7718741.htm?ca=11_s

Fan går vi ihop 3-4 st så ere junte så blodigt...
(den kan få stå i mitt garage :mrgreen: )

KTMmarkus
2006-04-20, 00:14
http://soe.se/phpBB2/viewtopic.php?t=12664

Så.... Du länkade till denna tråd? :S

Gadnert
2006-06-06, 00:58
En liten fråga.. Jag har nu på dom senaste 3 körningarna med mina nyinförskaffade (begagnade) fälgar fått 2 punkteringar, varav båda har skett p.g.a att däcket har börjat rotera på fälgen, och slitit ur ventilen ur slangen = jättepunka.
I lördags fick jag tips om att jag kanske har fått/satt i fel fälglås, vilket låter rätt så logiskt med tanke på att hjulet inte verkar nypas fast ordentligt av däckslåset..

Men eftersom jag var så sugen på att köra så monterade jag i ännu en gammal slang ikväll. Dock drog jag över en dubbelt urklippt slangbit ifrån den gamla slangen över fälglåset, och om allt bara hamnat rätt så borde låset nypa lite mer runt däcket nu tycker jag..

Då till min fråga, ger det någon bättre "knip"-effekt om jag kör med 1,5 kilos däckstryck imorgon istället för 0,8Kg. Eller måste man upp i 2-3Kg för att slangens tryck skall nypa fast däcket emot fälgen kännbart?
Hjälper det så kör jag på 1,5. Men det är tråkigt att köra på 1,5 - 2Kg om det ändå inte hjälper..? Eller känner jag kanske inte av det ändå? Jag vill juh bara åka hoj ;)

Mvh / Johan

Arno
2006-06-06, 19:36
Jag körde aldrig med däckslås på min XR 650 och hade mellan 1-1.5 kg.
Min senaste vurpa på LC8:an (däcksexplosion i 110km/h) orsakades nog av kombinationen för lågt tryck samt inget däckslås.
Kommer nu alltid att köra med det!

Gadnert
2006-10-13, 22:28
Men eftersom jag var så sugen på att köra så monterade jag i ännu en gammal slang ikväll. Dock drog jag över en dubbelt urklippt slangbit ifrån den gamla slangen över fälglåset, och om allt bara hamnat rätt så borde låset nypa lite mer runt däcket nu tycker jag..

Då till lösningen!
Jag hade helt sonika monterat framhjulets däckslås på bakfälgen, men med min dubbla vikta slang som utfyllnad så har det hållit bra ända tills ikväll då jag krängde av däcket p.g.a att det vart för slitet.. Jag har tom kört med 0,6 Kg tryck utan att slangen har vridit sig så det är väl bra betyg på mitt bonn-meck?

Nu sitter rätt däckslås i istället! Snart ska jag väl byta så att jag får rätt i framhjulet också? =)

Mvh / Johan

Juggernaut
2007-03-29, 21:30
Hrm, i steget innan däck-krängningsproblemen börjar, hur är det tänkt man skall få bort själva hjulet från från mcn om man är själv? Går det ens på ett sansat sätt eller måste man lägga ned hojen eller ha en mclyft eller nåt? :/

KLX-Martin
2007-03-29, 21:56
Hrm, i steget innan däck-krängningsproblemen börjar, hur är det tänkt man skall få bort själva hjulet från från mcn om man är själv? Går det ens på ett sansat sätt eller måste man lägga ned hojen eller ha en mclyft eller nåt? :/

Lägg nåt under motorn? En gammal läskback, två bilhjul med en brädstump över eller som jag, ett vedträ. Så stor diameter du kan få tag på och kapa i lagom längd, väg upp hojen på sidostödet och peta in klossen under hojen.

Eller så läser du en tråd om hojlyft, den skrev jag i för några dagar sedan det är säför jag kommer ihåg den.

Tolan
2007-03-29, 22:01

Mmm menar du hemma eller ute i skogen?
Åk till någon mcbutik alt Jula och köp en mekpall, om du är ute i skogen så får du försöka antingen lägga hojen ner eller hitta nåt du kan luta hojen mot och få upp bahjulet något!

Det här verktyget kan jag rekommendera varmt om du inte vill klämma händerna
http://www.forsellmotor.se/show_product.asp?artnr=DRC+D%E4cksventilsdrag&ref=%2Fshow%5Fcategory%2Easp%3Fcategory%3D42%26sub category%3D0%26subcategory2%3D0

Hittade denna hos Forsell motor i sollentuna men jag köpte min hos Mcsport!

KTMmarkus
2007-03-30, 09:33
Vad är syftet med det där verktyget Tolan? "ventilsdragare" förstår jag inte riktigt ;P

Tolan
2007-03-30, 10:04
Vad är syftet med det där verktyget Tolan? "ventilsdragare" förstår jag inte riktigt ;P

I mitt fall så har jag problem med mina fingrar, när jag lagt slangen i däcket och ska peta ut ventilen genom ventilhålet på fälgen. Nu kör jag med bridgestones Heavy duty slang och den är betydligt tjockare än standard slangen så det här verktyget underlättar betydligt! Så peta in metalldelen som är gängad genom hålet och skruva in den i ventilen och sen dra i handtaget så kommer den till hålet direkt istället för att försöka pilla fram till hålet. Så då är det roligare att kränga istället för att hålla på att klämma fingrarna på däcksidorna

KTMmarkus
2007-03-30, 10:28
Nu sken det upp ett ljus! Nu blev jag ju genast nyfiken också, även jag kör med Bridgestone SHD slangar =P. Får ta mig en extra titt på den där produkten då :)

Dirigo
2007-03-30, 12:50
avänder du svagblandning av såpa och vatten så kommer det att gå som en dans, akta slangen bara!

KLX-Martin
2007-03-30, 14:21
Ventildragare... Fan vilken bra grej! En sån ska jag ha näst jag kränger, helt klart!

Juggernaut
2007-03-30, 18:42
Hrm tack för svaren (får nog investera i någon hojlyft av något slag), har lite ytterligare funderingar:

1) Mitt bakdäck på DR650SE-96 skall tydligen ha 120/90-17 64S, och av detta har jag förstått att 120/90 är bredd/höjd(80% lr något) och 17tum. Men vad står 64S för? S är fartbeteckningen?

2) Måste man följa däck-dimensionerna strikt eller finns det något värde man kan spela med? Jag kan t.ex. inte använda ett Michelin Sirac 130/80-17" ?
(Jag tänkte köpa ett Metzeler 120/90Sx17 Tourance Rear för 1.1k då jag tänkte pendla med hojen, och sedan byta till crossdäck (som är på nu) då och då för lite mer grovgruskörning, får se hur ofta jag orkar stå och byta däck bara)

3) Det var någon som skrev att man kunde lämna in för däckbyte och få det balanserat samtidigt, är detta något som måste göras då man t.ex. byter däck själv?

Tack! :)

per-anders
2007-03-30, 20:10
Hrm tack för svaren (får nog investera i någon hojlyft av något slag), har lite ytterligare funderingar:

1) Mitt bakdäck på DR650SE-96 skall tydligen ha 120/90-17 64S, och av detta har jag förstått att 120/90 är bredd/höjd(80% lr något) och 17tum. Men vad står 64S för? S är fartbeteckningen?

2) Måste man följa däck-dimensionerna strikt eller finns det något värde man kan spela med? Jag kan t.ex. inte använda ett Michelin Sirac 130/80-17" ?
(Jag tänkte köpa ett Metzeler 120/90Sx17 Tourance Rear för 1.1k då jag tänkte pendla med hojen, och sedan byta till crossdäck (som är på nu) då och då för lite mer grovgruskörning, får se hur ofta jag orkar stå och byta däck bara)

3) Det var någon som skrev att man kunde lämna in för däckbyte och få det balanserat samtidigt, är detta något som måste göras då man t.ex. byter däck själv?

Tack! :)

kolla denna länk här finns det en del om däcksbokstäver och siffror: http://www.conti-tyres.co.uk/contibike/tyreinfo.php

120/90 är ju i princip lika stort som 130/80 så nog kan du utan problem byta dimensionen. Teoretiskt 120/90 =120mm brett och (90% av 120) 108mm högt 130/80 = 130 mm brett och 104 mm högt
Sedan är det ju olika för olika däcksfabrikat hur de mätt fram sina siffror...

Busabergar´n
2007-03-30, 20:39
I mitt fall så har jag problem med mina fingrar, när jag lagt slangen i däcket och ska peta ut ventilen genom ventilhålet på fälgen. Nu kör jag med bridgestones Heavy duty slang och den är betydligt tjockare än standard slangen så det här verktyget underlättar betydligt! Så peta in metalldelen som är gängad genom hålet och skruva in den i ventilen och sen dra i handtaget så kommer den till hålet direkt istället för att försöka pilla fram till hålet. Så då är det roligare att kränga istället för att hålla på att klämma fingrarna på däcksidornaLägg i slangen i däcket med lite luft i(precis så den håller formen)innan du börjar kränga så behöver du inte gräva fram ventilen.Börja med att stoppa i ventilen och sätt dit muttern så att den inte kryper in i däcket igen.Sen är det bara att ta fram däckjärnen.

KLX-Martin
2007-03-30, 20:48
Lägg i slangen i däcket med lite luft i(precis så den håller formen)innan du börjar kränga så behöver du inte gräva fram ventilen.Börja med att stoppa i ventilen och sätt dit muttern så att den inte kryper in i däcket igen.Sen är det bara att ta fram däckjärnen.

Jag kränger på halva däcket, dvs en sida, innan jag trycker i slangen. Det blir knepigt att få i ventilen då, men å andra sidan bara hälften av däckjärnsjobbet med slangen i däcket. Så länge slangen är bredvid ska den inte behöva bli sönderklämd :)

Men du lägger väl slangen tillrätta i däcket innan du börjar med fälgen? Som Hagenblad på meksidan?

Busabergar´n
2007-03-30, 20:58
Men du lägger väl slangen tillrätta i däcket innan du börjar med fälgen? Som Hagenblad på meksidan?Japp.I med slangen i däcket först.Prova det när du ska på med ett par bakelithårda Trelleborg dubbdäck så märker du vad mycket enklare det är,och vad skönt det är att slippa klämma fingrarna:tummenupp:

Ozwald
2007-04-13, 18:58
Kolla på filmerna på denna sida så kanske ni får ännu mer idéer på hur man ska göra(Dock verkar hans däck vara gjort av silikon eller något liknande).

http://www.transworldmotocross.com/mx/how_to/article/0,13190,1215721,00.html

(Jag skumläste bara igenom tråden så jag hoppas att ingen postat den länken tidigare)

niner
2007-04-17, 22:59
Brukar ni balansera hjulet efter däcksbyte?

Mattsson
2007-04-18, 09:23
Brukar ni balansera hjulet efter däcksbyte?

Nejnej. Det gör jag bara med mina motarddäck, på sin höjd.

Elvinsson
2007-06-18, 15:34
Tjena!
Skulle byta backdäck idag, då gjorde jag det man alltid ska göra innan man kränger av däcket. Jag tryckte ner däcket från "beeden" eller däckfästet så att däcket sitter löst, det funkade på bromsskive sidan men på drev sidan satt det som berget. Jag stod på däcket, stoppade i ett däckjärn och försökte bända ner det men icke!

Jag har byt däck förr, även om det har varit jobbigt och svårt så har det ändå gått vägen!

Så är det någon som vet ett bra sätt att få av däcket från "beeden" eller däckfästet så blir jag tacksam om ni svarar!

MotoMarty
2007-06-18, 16:16
Har lagt märke till att en del (inklusive mig själv) får lite skav på fingrarna när ventilen skall igenom fälgen. Det är ingen som har tagit upp det men jag har ett sätt som jag använder mig av. Speciellt när du får ett nytt däck som är inplastat. Det jag gör är att jag fyller en slang i det lösa däcket och låter det stå ett tag. Då får man en betydligt bredare öppning när sedan slangen skall i vid montering. Varför inte använda en slang i om du skall behålla dina dubbdäck eller visevärsa över lagringssäsongen.

Mattsson
2008-01-14, 15:13
Någon som har ett bra tips när däcket har vulkat fast i fälgen och det inte går att trampa loss? Jag väger tydligen för lite, för det händer inte ett smack när jag försöker trampa loss bakdäcket från fälgen. Vad kan hjälpa? Värma på däcket? Tips mottages tacksamt.

SGM
2008-01-14, 15:16
Provat att vara lite mer våldsam med crosstövlarna på?

Hjälper inte det, ring in grabbarna. :mrgreen:

/J

Rilleo
2008-01-14, 15:18
Skruvstäd ;)

Pelle
2008-01-14, 15:21
Åk till en "raggar-håla" (du jobbar väl i en?) locka den fetaste raggaren med träskor med 2 pripps blå :mrgreen:

Hoke
2008-01-14, 15:25
En annans hoj stöd och pressa ner á la XRV-daniel ;-)

Eller som jag gjorde sist när inte ens detta fungerade, slägga och banka ner den vassa delen av däckjärnet (Biltemadäckjärnen, den delen som är till för att kränga på däcket igen med) samt sedan banka från sidan och på så sätt lossa däcket hela vägen runt. Mitt däck var verkligen vulkat och då fungerade detta, jag fick "skära" loss det hela vägen runt på detta sätt. Det går säkert bra med en skruvmejsel eller liknande på detta sätt också.

stevethebrit
2008-01-14, 15:53
Har läst i en offroad tidning att man ska ta en kort tur på hojen (Lungt och på ej trafikerade gata) efter att man har släppt ut luften, så ska det släppa från fälgen. Har ej provat själv, men om du inte har redan tagit loss fälgen kan du prova att rulla omkring den lite....

tobbeviking
2008-01-14, 19:08
Jag fyller väl på med mer tipps nurå...

Min tenere from hell har en tendens att knipa tag i baksulan så man blir svettig när man ska ha av det. Då har jag som alla readnecks en enhandslägga och en typ 70-90cm lång regel ( 45x95mm virke ).
Sen ser jag till att däcket ligger mot ngt så att det svarar lite, ställer regeln precis intill kanten på fälgen och dammar i med släggan så bra jag kan. Detta är inte lätt, man kan få stå och hacka med släggan ett par varv ( bra för underarmarna :mrgreen: ) på däcket. Men det brukar släppa..

Sen vad det gäller ventiler in i fälgen osv...
Jag satt och kollade på en instruktionsvideo, ni vet en sån där ångestframkallande film som talar om hur kass man är på att byta däck, trots att man krängt en stor mängd däck genom åren.
Han använde en metod som nu ingen i hela världen kan få mig att sluta med...
Man pumpar slangen tills den får det där lagom vecket när man hänger den på pekfingret. Sen stoppar man i slangen i däcket innan man lägger på däcket på fälgen. När man sedan ska börja kränga på däcket så börjar man med att trä in ventilen i sitt hål och låser den med muttern bara ngr varv. Sen kränger man på däcket helt enkelt en sida i taget.
Har man däckslås så skruvar man ner dom i botten på fälgen och kränger över första sidan av däcket över hela däckslåset, man kan få hjälpa till med ett par däcksjärn "utifrån" för att få in däckslåsen i däcket. Dvs lossa däckslåset och trycka in det på plats i däcket när man krängt på första sidan.
Jag har nu praktiserat detta på hm... fem vinterdäck iom att jag lärde systersonen att kränga och visade på hans hoj, sen klämde jag min tunnslang i mitt eget sommardäck när jag krängde AV sommardäcket :oops:
Jobbigt att kränga med tjockslang? Nä bara när slangen ska ur däcket...
Har nu äntligen fått tummen ur och skaffat tjockslangar till båda hojarna :-)
//Tobbe

Transparent tank
2008-01-14, 21:11
Man pumpar slangen tills den får det där lagom vecket när man hänger den på pekfingret. Sen stoppar man i slangen i däcket innan man lägger på däcket på fälgen. När man sedan ska börja kränga på däcket så börjar man med att trä in ventilen i sitt hål och låser den med muttern bara ngr varv. Sen kränger man på däcket helt enkelt en sida i taget.
Har man däckslås så skruvar man ner dom i botten på fälgen och kränger över första sidan av däcket över hela däckslåset, man kan få hjälpa till med ett par däcksjärn "utifrån" för att få in däckslåsen i däcket. Dvs lossa däckslåset och trycka in det på plats i däcket när man krängt på första sidan.
Det där med att stoppa i slangen i däcket först har jag aldrig fattat, chansen att klämma den eller få den fel är ju tusen % högre.
Jag kränger på däcket på ena sidan, pular i lagomveckspumpad slang och "gläntar" lite på den okrängda däcksidan med däckjärnet, då hoppar ventilen ner i hålet. Vinst varje gång.

SGM
2008-01-14, 21:14
...och jag tycker det är precis tvärt om, minimalt med risk att ställa till det med slangen om den är i däcket, och lätt pumpad från början. :)

/J

Transparent tank
2008-01-14, 21:18
...och jag tycker det är precis tvärt om, minimalt med risk att ställa till det med slangen om den är i däcket, och lätt pumpad från början. :)

/J

Må så vara, dock får slangen vara med om dubbelt så många bryt med däckjärnet.
Men håll med om att det inte är någon större risk att klämma den med "pula i den efteråt-metoden" heller. Om den är lätt pumpad.

SGM
2008-01-14, 21:24
Näpp, men tjocka enduroslangar är ytterst omotiverade att samarbeta i kallgarage. :mrgreen:

/J

Mattsson
2008-01-14, 21:55
Tack för tipsen, ska provas!

Och tobbeviking, jag håller med, det sättet du beskriver använder jag också och för en med klena händer är det väldans bra då jag har svårt att både brotta i och ur en tjockslang i ett däck på en fälg.

Jo, jag kränger av däck och slang från fälgen när däcket är löst, på samma gång. Fungerar ypperligt och man slipper mosa tassar!

tobbeviking
2008-01-14, 22:24
....då hoppar ventilen ner i hålet. Vinst varje gång.
Det är precis i det momentet som det provats ut nya former att göra illa sig på, samtidigt som det barnförbjudna ordförrådet har byggt upp.
Jag tror faktiskt att svordommar utvecklades under ritualen "däcksbyte"...

Det finns väl inga lagar som talar om vad som är rätt eller fel när det gäller krängning. Men ventilen har jag alltid haft mer eller mindre strul med när jag krängt oavsett hur lätt resten gått. Så detta passar mig som handsken och jag upplevde det faktiskt som mindre risk att klämma slangen när man gör som jag beskrev.
Men som sagt... det finns många sätt att slå in en spik på och inget är rätt eller fel sålänge spikfan sitter i plankan :-)
//Tobbe

snoogans
2008-01-14, 22:48
Håller med du tobbe, slangen ska va i när det krängs!

meanstreak68
2008-01-14, 22:53
filmsnutten på däcksbyte antar jag är den som är med i filmen Skills2. Har sett den och rekomenderar den varmt.

-Anders-
2008-01-15, 08:13
Till RR-hojsdäck använder jag en hemmagjord grej typ denna: http://www.grevensmcdelar.com/admin/upload/p_20060219165625.jpg (http://=http://www.grevensmcdelar.com/admin/upload/p_20060219165625.jpg)
borde inte det fungera även på cross/endoro/motard -fälgar?

DRS
2008-01-15, 13:00
Har tre små filmsnuttar från transworldmotocross eller vad det heter där dom byter däck. Tyckte att de var riktigt bra. Dock byter jag bara slangdäck. Hade gärna lagt upp dem på meksidan men vet inte vart jag ska skicka dem.

David

Pelle
2008-01-15, 13:03
några finns här http://forum.soe.se/showthread.php?t=26177&page=5

kräftan
2008-01-29, 18:33
när jag krängde av däcket hade slangen liksom bränt fast i däcket. Gick inte att dra ur med händerna så jag fick kränga av däcket med slang i. Någon som vet hur kan det bli så? Ska jag få ut slangen ur däcket nu måste jag skära ut den.

Mattsson
2008-01-30, 08:54
Jag drar alltid av slang och däck samtidigt, utan att ta ur slangen först mao.

Thomas
2008-01-30, 09:54
när jag krängde av däcket hade slangen liksom bränt fast i däcket. Gick inte att dra ur med händerna så jag fick kränga av däcket med slang i. Någon som vet hur kan det bli så? Ska jag få ut slangen ur däcket nu måste jag skära ut den.

Du har kanske kört landsväg med lågt lufttryck?
Då rör sig däcket väldigt mycket och slangen gnids mot däcket, med värme och vulkning som följd.
Man kan ha talk eller barnpuder inuti däcket, då blir det inte samma friktion.

borgen
2008-02-01, 19:05
Har en 950 adv och största problemet jag har är att få av däcket. För att få på det funkar de metoder som finns för mindre däck, men höll på allt för många timmar bara för att få av backdäcket senast, men träning fick man...
Nån som har nå tips hur man får av stora kraftiga däck och då framförallt trycker ihop det så det släpper från fälgen och man kommer åt med däckjärnen? Och helst nått sätt som inte kräver nått stort eller tungt verktyg, vill ju kunna kränga om man får punka i fält.
Läste om slägga tidigare i tråden och det verkar ju funka, men lite tungt att ha med i "reservlådan". Det finns stora polygriptänger, nån som testa det eller tror det kan funka?

Rodde
2008-02-01, 22:21

Jag har sett någon använda barnpuder på slangen för att minska friktionen och där med skavsår och värme utveckling på den samma. Anders Erikson, Enduro guden, använder något han kallar för rörmokarfett (ser ut som vanligt smörjfett i mina ögon)för att åstadkomma samma effekt, alltså att korven eller slangen inte ska gå varm i däcket. Så nu smetar jag också lite fett i mina däck, har inte märkt någon skillnad ännu, kan ju dock bero att jag med min körning inte lyckas skapa samma värme i däcken som Anders E. :???:

Rodde
2008-02-01, 22:25
Har en 950 adv och största problemet jag har är att få av däcket. För att få på det funkar de metoder som finns för mindre däck, men höll på allt för många timmar bara för att få av backdäcket senast, men träning fick man...
Nån som har nå tips hur man får av stora kraftiga däck och då framförallt trycker ihop det så det släpper från fälgen och man kommer åt med däckjärnen? Och helst nått sätt som inte kräver nått stort eller tungt verktyg, vill ju kunna kränga om man får punka i fält.
Läste om slägga tidigare i tråden och det verkar ju funka, men lite tungt att ha med i "reservlådan". Det finns stora polygriptänger, nån som testa det eller tror det kan funka?

Man kanske kan släppa på luften och lossa däcket från fälgen med jämna mellanrum, så kanske det inte bekar fast så grymt.
Hade ett TKC80 som suttit ett år på en TTR 600 engång. Efter polygrip och skruvstäds försök fick det bli bågfilen som avgjorde däckets öde:88XX88X

tobbeviking
2008-02-02, 09:54
Jag har sett någon använda barnpuder på slangen för att minska friktionen och där med skavsår och värme utveckling på den samma. Anders Erikson, Enduro guden, använder något han kallar för rörmokarfett (ser ut som vanligt smörjfett i mina ögon)för att åstadkomma samma effekt, alltså att korven eller slangen inte ska gå varm i däcket. Så nu smetar jag också lite fett i mina däck, har inte märkt någon skillnad ännu, kan ju dock bero att jag med min körning inte lyckas skapa samma värme i däcken som Anders E. :???:
Var det inte sånt glidmedel som rörpularna har till avloppsrören han använde då? Det är riktigt halt och funkar ju bevisligen med gummipackningar och plast. Jag tror att ett vanligt petroliumbaserat fett nog kan göra skada på slangen med tiden. Frågan är bara hur fort det går, jag menar det är ju inget vidare att behöva byta en slang för att den håller på att lösas upp. Men nu är ju du per automatik testpilot :mrgreen:
Snackade med en erfaren enduroåkare som använde _lite_ moussefett. Dvs det fett man använder för att kränga däck med moussekorv i, men dock med betoning på lite.
//Tobbe

johanssonsan
2008-02-02, 11:12
Någon i Sverige som säljer denna typ av verktyg?

http://www.aerostich.com/catalog/US/Bead-Breaker-p-16835.html

Gilbert utan XRV
2008-02-02, 11:23
Någon i Sverige som säljer denna typ av verktyg?

http://www.aerostich.com/catalog/US/Bead-Breaker-p-16835.html

http://www.verktygsboden.se/V06/shop/details.asp?id=11299&Hkat=

christery
2008-02-02, 21:05
Hittade pasta... inte italiensk...

http://www.verktygsboden.se/V06/shop/details.asp?id=11074&Hkat=

Fast gudarna vet vad den är bra för...

//CY

johanssonsan
2008-02-02, 23:25
Hela paketet!

http://www.bestrest.smugmug.com/gallery/2620885#P-1-12

och med bruksanvisning:

http://bestrestproducts.com/celestia/products/beadbreaker/

kräftan
2008-02-05, 22:03
kan man ha vaselin mellan slang och däck för att undvika att slangen bränner fast? eller har jag bara haft otur?
Ska kränga på däcket imorgon förhoppningsvis.
Är det en bra metod att kränga på ena sidan av däcket, och därefter stoppa i slangen och pilla i ventilen i hålet och sedan kränga på resten.
Den metoden finns på denna film: http://youtube.com/watch?v=qIBm0Qv1BKA
Eller är det bättre att göra som Hagenblad på meksidan? Dvs stoppa i slangen innan och kränga den sidan helt klar. Jag testade att göra så på det gamla däcket men det kändes mer eller mindre omöjligt att kränga över den sista biten, slog mig mer eller mindre fördärvad på den skiten. kan inte använda lillfingret nu :evil:. Dessutom har jag ett fint jack på näsan.

Busabergar´n
2008-02-05, 23:10
Eller är det bättre att göra som Hagenblad på meksidan? Dvs stoppa i slangen innan och kränga den sidan helt klar. Jag testade att göra så på det gamla däcket men det kändes mer eller mindre omöjligt att kränga över den sista biten, slog mig mer eller mindre fördärvad på den skiten. kan inte använda lillfingret nu :evil:. Dessutom har jag ett fint jack på näsan.
Stoppa i slangen i däcket först och ha i luft precis så att den håller formen.Smörj in både däck och slang(mot fälgbanan)med monteringspasta eller diskmedel eller liknande.Jag brukar börja med att stoppa i ventilen och skruva dit muttern ett par varv så slipper man bryta fingrarna av sig för att få dit ventilen sedan när man lagt på däcket på ena sidan.Och ligg inte med näsan i närheten av däcket när du kränger den här gången;-)

christery
2008-02-06, 19:16
http://youtube.com/watch?v=tshm-DjgO6k

30 minuter... hah :-D

Mattsson
2008-02-06, 19:26
Stoppa i slangen i däcket först och ha i luft precis så att den håller formen.Smörj in både däck och slang(mot fälgbanan)med monteringspasta eller diskmedel eller liknande.Jag brukar börja med att stoppa i ventilen och skruva dit muttern ett par varv så slipper man bryta fingrarna av sig för att få dit ventilen sedan när man lagt på däcket på ena sidan.Och ligg inte med näsan i närheten av däcket när du kränger den här gången;-)

Tryck dessutom ner fälgen i däcket med handkraft så mycket du kan, så är det lättare att börja med däcksjärnen sedan.

jampe
2008-02-06, 19:55
Hej.
Man ska inte ha så bråttom när man gör det utan ta det lugnt och se det som ett träningspass, det underlättar också om man inte blir arg för blir man det så har man förlorat mot något svart ointelligent väsen och då har hälften av ditt goda humör försvunnit du hade när du påbörjade arbetet.
Går det inte hyfsat lätt så har man förmodligen gjort något fel eller tar man i för mycket.
Ska jag säga som bara krängt på ett dubbdäck, men så tror jag att det är ;-))
Bråttom kan man ha som pensionär för då närmar sig slutet med stormsteg........
Mvh
Jampe

SGM
2008-02-06, 20:05
...fast står man med panikbyte innan dagens kommande träningspass, två timmar innan man skall köra, med 45 minuters resa...och inte har bryggt kaffet eller packat utrustningen...så blir det bråttom! :88XX88X

Det måste vara mer effektiv träning om man går på attack med, för att inte tala om att det är kul att byta däck snabbt! :mrgreen:

Men jag fattar inte hur folk kan byta så ruggigt snabbt, iofs bytte jag en eker, och lade lite ny silvertejp i bakfälgen sist, och momentdrar och har mig - men lite över en och en halv timme från start till slut på båda hjulen som det tog då är nog personbästa hittills.

/J

Dirty
2008-02-06, 20:08
Hela paketet!

http://www.bestrest.smugmug.com/gallery/2620885#P-1-12

och med bruksanvisning:

http://bestrestproducts.com/celestia/products/beadbreaker/

Visst verkar denna fin, men med så där liten hävarm är jag rädd att iaf Scorpiondäck på orginalfälg till en 950 blir svårt.

Har själv försökt mig på en hemmabyggd variant av denna:

http://victoriancampertrailers.com.au/store/index.php?main_page=product_info&products_id=1&zenid=d28ef406b58d5a6ea34f65e7d2ea1b58

Men en M10 gäng skar ihop för mig när jag skulle prova den troligtvis för att jag var tvungen ta om några gånger och den gick varm. Med andra ord det går tungt.

Är jag hemma använder jag en lång planka och en träknubb mot däcket och tar spjärn under nått stabilt (vanligtvis en stor vedpall) och även med denna lösning känns det att det går vansinnigt tungt.

Till ett vanligt crossdäck har det för det mest räckt med att trampa lite på däcket. En gång jävlades det men han som hjälpte mig har jobbat på däckfirma och han misstänkte att det var använt "däckklister" lät som det var en del som använde nått sånt för att minska risken för att man sliter runt däcket, måste nog fråga honom lite mer om det.

/Johan

snoogans
2008-02-08, 18:13
Här är ett tips för er med hårda däck, hittade en till användning för detta eminenta universalverktyg: Skotorken!

Funkar till allt, luftfilter, skor, stövlar och hjälmar och nu även dubbdäck.

http://forum.soe.se/attachment.php?attachmentid=25039&stc=1&d=1202490830

tobbeviking
2008-02-08, 18:38
...fast står man med panikbyte innan dagens kommande träningspass, två timmar innan man skall köra, med 45 minuters resa...och inte har bryggt kaffet eller packat utrustningen...så blir det bråttom! :88XX88X

Det måste vara mer effektiv träning om man går på attack med, för att inte tala om att det är kul att byta däck snabbt! :mrgreen:

Men jag fattar inte hur folk kan byta så ruggigt snabbt, iofs bytte jag en eker, och lade lite ny silvertejp i bakfälgen sist, och momentdrar och har mig - men lite över en och en halv timme från start till slut på båda hjulen som det tog då är nog personbästa hittills.

/J
Det finns väl egentligen två påståenden om tiden du tar på dig att byta däck. Antingen gör du fel eller så är du oerhört sävlig i just däckbytartagen. Jag skiftar från rull till rull, dvs av från hoj och på hoj igen, på 30-40min både fram och bak om jag tar det lungt och sansat.. 45-50min om jag ska plocka ordning på prylarna. Men med lite stress i bilden och en skopa tur som man måste ha om man är stressad borde jag komma under halvtimmen på båda hjulen.
Fast mest harmoni i garaget uppstår väl om man väljer att planera sitt kaos lite bättre? :lol:
//Tobbe

Mr_Felix
2008-02-11, 15:16
Kolla på filmerna på denna sida så kanske ni får ännu mer idéer på hur man ska göra(Dock verkar hans däck vara gjort av silikon eller något liknande).

http://www.transworldmotocross.com/mx/how_to/article/0,13190,1215721,00.html

Är det bara jag som inte kan se de där filmerna längre? Någon som kan skicka via msn eller mail om ni har filmerna/klippen på datorn?

TomasL
2008-02-11, 19:04
Sökte bara i deras sökruta. På "tire changing". De där filmerna kan man se flera gånger. Man ser någon liten ny detalj varje gång. Nummer 5 i listan är Part1

http://www.transworldmotocross.com/search_content.jsp?keywordsearch=Tire+Changing&archive=allByKeyword&all=all

SGM
2008-02-11, 19:33
Det finns väl egentligen två påståenden om tiden du tar på dig att byta däck. Antingen gör du fel eller så är du oerhört sävlig i just däckbytartagen. Jag skiftar från rull till rull, dvs av från hoj och på hoj igen, på 30-40min både fram och bak om jag tar det lungt och sansat.. 45-50min om jag ska plocka ordning på prylarna. Men med lite stress i bilden och en skopa tur som man måste ha om man är stressad borde jag komma under halvtimmen på båda hjulen.
Fast mest harmoni i garaget uppstår väl om man väljer att planera sitt kaos lite bättre? :lol:
//Tobbe

Njaää inte slappas det överdrivet inte, och det görs enligt konstens alla metoder...säg att det tog en timme sist att lägga om båda om man tar bort letandet efter silvertejpen, rengöring av fälgbanan och bytet till en frisk eker bak.

Kallgarage, apstumma fulldubb och en lika trilsk sådan go' 4 mm enduroslang på det...jag hoppas det blir bättre till sommaren. :mrgreen:

/J

Mr_Felix
2008-02-11, 21:00
Sökte bara i deras sökruta. På "tire changing". De där filmerna kan man se flera gånger. Man ser någon liten ny detalj varje gång. Nummer 5 i listan är Part1

http://www.transworldmotocross.com/search_content.jsp?keywordsearch=Tire+Changing&archive=allByKeyword&all=all

Tackar du!

tobbeviking
2008-02-11, 21:49
Kallgarage, apstumma fulldubb och en lika trilsk sådan go' 4 mm enduroslang på det...jag hoppas det blir bättre till sommaren. :mrgreen:

/J
Ok, du är ursäktad :-D
Prova att komma ihåg och ta in däcken i värmen kvällen innan du ska skifta nästa gång. Själv har jag ett gosigt pannrum att ställa dubbdäcken i innan krängning :tummenupp:
//Tobbe

Gits
2008-02-18, 20:07
Bytte framdäck idag. Bytte från MT21 till Metzeler Unicross. Genom att speeda upp hastigheten fick jag ner tiden lite: http://www.youtube.com/watch?v=jVCSfjIZWag

Dirty
2008-02-18, 20:57
Här är ett tips för er med hårda däck, hittade en till användning för detta eminenta universalverktyg: Skotorken!

Funkar till allt, luftfilter, skor, stövlar och hjälmar och nu även dubbdäck.

http://forum.soe.se/attachment.php?attachmentid=25039&stc=1&d=1202490830

Även torkskåp och varma pannrum kan vara bra till att förvärma däck. Och det gör faktiskt skillnad.

Men lägg INTE en värmepistol på en stol och rikta mot däcket, det kan smälta. (Har inte gjort det själv men en bekant, blev inte så farligt så han använde då däcket iaf.)

/Johan

cybertron
2008-06-11, 08:05
Även torkskåp och varma pannrum kan vara bra till att förvärma däck. Och det gör faktiskt skillnad.

Men lägg INTE en värmepistol på en stol och rikta mot däcket, det kan smälta. (Har inte gjort det själv men en bekant, blev inte så farligt så han använde då däcket iaf.)

/Johan

har säkert varit uppe tidigare, men en film som visar hagenblads sätt att byta däck enligt meksidan ( iaf rätt nära)
http://www.youtube.com/watch?v=qw0B2gIwbBg
http://www.youtube.com/watch?v=mTatadVNA-c

*det ser sålätt ut, i helgen skall jag göra detta själv för första gången*

Juhlen
2008-06-11, 10:04
Några spontana kommentarer till youtube-klippen.

Satan vad mjukt däcket verkar vara!!! De där däcksjärnen ser ju sjukt trevliga ut, han får ju ner dem hur lätt som helst, kanske en kombination av det mjuka däcket? Viktigt för den som aldrig bytt själv. Dels brukar det inte vara lika lätt att få ner däcket från "däcksbanan" i fälgen (brukar stampa/hoppa på däcket), vilket för övrigt är det viktigaste momentet i hela proceduren!!!

Dessutom, satan vad lätt o simpelt han trycker av hela däcket av fälgen? Vad är det för däck egentligen? Och så lätt som han viker upp det för att ta ur slangen? Mjukt däck och lär ju knappast vara någon 4-5mm slang.

klippo
2008-06-11, 11:52
De där däcksjärnen ser ju sjukt trevliga ut, han får ju ner dem hur lätt som helst, kanske en kombination av det mjuka däcket?
Köpte en uppsättning såna här:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1-Spoon-Motorcyle-Tire-Lever-Iron-irons-tool-11inch_W0QQitemZ220242842723QQihZ012QQcategoryZ439 96QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Dom är riktigt bra att arbeta med.

jampe
2008-06-11, 12:27
Hej.
Har gamla däckjärn från baggemodellen VW och de är mycket bättre än Biltemas, kanske inte så lätt att få tag på längre ;-)

Mvh
Jampe

K J D
2008-06-11, 13:12
har säkert varit uppe tidigare, men en film som visar hagenblads sätt att byta däck enligt meksidan ( iaf rätt nära)
http://www.youtube.com/watch?v=qw0B2gIwbBg
http://www.youtube.com/watch?v=mTatadVNA-c

*det ser sålätt ut, i helgen skall jag göra detta själv för första gången*

Det där var inte ett 140/80-18 Karoo och 4mm slang, det såg mer ut som att byta däck på en cykel. Jag fick ta i betydligt mer.
Jag kanske har sämre teknik men jag skulle gärna se honom byta till de däck och slang jag satte dit.

Juhlen
2008-06-11, 23:36
Det där var inte ett 140/80-18 Karoo och 4mm slang, det såg mer ut som att byta däck på en cykel. Jag fick ta i betydligt mer.
Jag kanske har sämre teknik men jag skulle gärna se honom byta till de däck och slang jag satte dit.

EXAKT ;)

Håller med. Får ju ta i apa bara för att dra ut slang-jXXeln.

K J D
2008-06-13, 07:51
Nu har jag lyckats nypa hål i en slang för första gången också, bara att handla ny. Men inget ont som inte har något gott med sig, nu har jag nya slangar både fram och bak inför SMC's Norgeresa.

cybertron
2008-06-13, 11:29
EXAKT ;)

Håller med. Får ju ta i apa bara för att dra ut slang-jXXeln.

japp håller oxå med.
framdäcket var *lätt*, men bakdäcket var för f'n omöjligt, när jag väl fått på 95% av det nya däcket så hade jag glömt att få in ett däckjärn sådär låg däcket superspännt och jag fick inte in ett däckjärn för att försöka kränga över det sista, och jag fick inte heller av det...moment 22

till slut fick jag upp en bit och kunde lägga rätt däcket och med tre personers styrka lyckades vi trycka dit det sista
tid: ca 2 timmar (fram tog endast 15 minuter)

och jag gjorde inte ens hål på slangen :D

johanssonsan
2008-06-13, 12:02
Sett denna? http://www.nomartirechanger.com/video/show/3

lizzard
2008-06-13, 12:17

Såg ju omständigt ut... :roll:

KTMmarkus
2008-06-13, 12:21

Då undrar man ju genast...vad kostar den där ställningen? ;P

cybertron
2008-06-13, 12:34
Då undrar man ju genast...vad kostar den där ställningen? ;P

precis min tanke!

har dock sett däck *hållare* för byte för runt 1000:- men en sån maskin måste ju kosta 3000:- och uppåt, dem vet väl hur man tar betalt misstänker jag, men byter man däck ofta så kan det kanske vara en investering

edit: hittade priser: 595$ dvs runt 4000:- för billigaste grundmodellen

enkel variant kanske: http://www.blocket.se/vi/16323614.htm?ca=4_s

johanssonsan
2008-06-13, 13:25
På http://www.nomartirechanger.com hittar ni hela kittet.

Är detta snabbt så det räcker?
http://www.nomartirechanger.com/video/show/1

KTMmarkus
2008-06-13, 14:22
enkel variant kanske: http://www.blocket.se/vi/16323614.htm?ca=4_s

Sån där har jag redan, jag byter snabbare utan att använda den...

KTMmarkus
2008-06-13, 14:22
På http://www.nomartirechanger.com hittar ni hela kittet.

Är detta snabbt så det räcker?
http://www.nomartirechanger.com/video/show/1

Jodu det dög, frågan är bara hur snabbt do mkan byta ett crossdäck? :D

johanssonsan
2008-06-13, 15:16
Inte helt lätt att byta däck: http://www.nomartirechanger.com/video/show/26

Mangyver
2008-06-23, 13:21
vill bara varna alla för dessa däckjärn
Art nr Pris
längd: 530 mm 10-203 69,90 kr

Biltemas.

Riktigt värdelösa, på tok för breda och tjocka.

Busabergar´n
2008-06-23, 13:31
vill bara varna alla för dessa däckjärn
Art nr Pris
längd: 530 mm 10-203 69,90 kr

Biltemas.

Riktigt värdelösa, på tok för breda och tjocka.Dom som heter 10-201 fungerar utmärkt,speciellt om man slipar ner dom lite.

Hoke
2008-06-23, 13:41
Samma här, jag har använt ett 10-203 i många år utan problem(även om det är storleken under jag normalt använder för att kränga mcdäck).
De flesta däcksverkstäder använder precis denna typ av däckjärn också...

_Ekman_
2008-06-23, 15:20
ja använder biltemas 10-201 och det enda ja kan klaga på är
att när man kränger gamla sunkiga däck så kan man lätt böjja dom.
Hade ett helvete i början att byta däck men när vi kränger nu är vi
alltid 2 st o det tar 15 min per däck av o på. skall då tilläggas att
vi aldrig skyndar oss utan det ofta är slag på händerna på däckjärnen
och annat trams.

XT Claes
2009-08-08, 09:56
Någon som provat denna?

jampe
2009-08-08, 13:09
Använt min 2-3ggr, sen åkte den upp på vinden.
Jag tycker att det är bortkastade pengar, men smaken är som baken.

Mvh
Jampe

Någon som provat denna?

Rodde
2009-08-08, 20:44
Någon som provat denna?

Stick till en däckkrängare och be att få en gammal fälg, sedan sätter du en rundstång i centrum och vips så har du tillverkat ett lika bra hjälpmedel själv.
det enda du inte får hjälp med i din egna jigg är att lossa däcket från fälgkanten men det går lika bra med däcksjärnen.:tummenupp:

bcskbge
2009-08-10, 08:54
Någon som provat denna?

Jag har en sån där pall, inte exakt den där men liknande.

Jag tycker att värdet av maskinen är att den är en perfekt pall, dvs hjulet ligger så perfekt på plats. Detta mycket tack vare axeln i mitten. Jag har även höjt min lite så att arbetshöjden blir bättre.

På cross/enduro-hjul behövs aldrig hävarm-grejen. Men om du ska byta däck på grushojar så är den till hjälp. De fälgarna kan ha en ganska tuff kant som ska övervinnas.

Jag har förlängt bulten som hävarmen sitter fast i, och då fått ett perfekt "hålla-första-järnet-på-plats" fäste när man kränger på däck.

Kränger man mycket däck på en säsong (5-6) tycker jag maskinen är värd pengarna. Eller man kan vända det så här: Med en maskin i garaget tvekar man mindre inför att byta däck.

bge

Forsmaan
2009-10-06, 15:41
hejsan , undrar om man kan kränga ett crossdäck med en maskin som man kränger bildäck med? exempelvis som dom har på bilverkstäder

S-näs
2009-10-06, 15:52
hejsan , undrar om man kan kränga ett crossdäck med en maskin som man kränger bildäck med? exempelvis som dom har på bilverkstäder

Svaret jag fick var att det inte gick utom hos dem som hade speciella adaptrar.

Mig veteligen finns ingen renodlad crossdäckkrängar-maskin.

De flesta kränger väl själva, det är inte så svårt. Eller ber en polare att göra det mot nån öhl eller motsv.

//J

carlo
2009-10-06, 15:52
Det beror på maskinen...Vissa kan, vissa kan inte.

Elperra
2009-10-06, 15:54
japp!
min polare gör det åt mig. han brukar t o m balansera det. det känns lyxigt

Mangyver
2009-10-06, 16:10
Beror på hur många tum maskinerna tar, olika mellan olika maskiner som nån nämde innan.

Vet att jag fick bryt nån vinter på endurodubben och lämnade in, hade tur så dom uppgav fel pris dessutom, fick betala 200kr för fram och bakdäck av och på krängning på båda.

Pelle
2009-10-06, 16:27
Ta med dig datorn i garaget och träna istället :tummenupp:
qw0B2gIwbBg

Mangyver
2009-10-06, 16:32
Ta med dig datorn i garaget och träna istället :tummenupp:

Bästa e ju som folk säger att nöta på själv, behöver du ta i väldigt mkt använder du fel teknik.

Bara att träna på så går det som en dans till slut!

Forsmaan
2009-10-07, 17:03
Tack , det ser ganska lätt ut på filmen hehe . Finns ingen version på svenska ? :D

Pelle
2009-10-07, 17:22
Det är lätt, tråkigt ja, men inte svårt... Stäng av ljudet och titta vad han gör istället för att lyssna:wink:

Forsmaan
2009-10-07, 17:56
ja det ska nog inte vara så svårt om man kollar på filmen samtidigt och tar en sak för sej :D

DanO
2009-10-08, 01:39
Har fått problem med ett Mitas-däck.
Inga problem med att få på det, men att få det att "ploppa upp över kanten" så att det sitter rätt på fälgen.
Jag har använt massa diskmedel och pumpat upp det till 5 bar utan att det kommer upp.
Normalt räcker det ju med typ 2-3bar.

Nån som har ett tips?

Pelle
2009-10-08, 07:41
Jag antar att det är de sista mm du skriver om? Jag tycker det är sällan jag får till något "plopp" men det verkar ju gå bra ändå... Brukar "bolla" lite med hjulet med lite luft i, sen tröttnar jag och sätter på hjulet och kör...

Kan tilläggas att jag sällan behöver bromsa in snabbt från 150, så vad fan...

wr426
2009-10-08, 08:22
Inga problem med att få på det, men att få det att "ploppa upp över kanten" så att det sitter rätt på fälgen.
Jag har använt massa diskmedel och pumpat upp det till 5 bar utan att det kommer upp.

Nån som har ett tips?

Ligger slangen rätt? Ibland får man pumpa utav h-vete innan den ploppar till sig. Har du "smorslat" på båda sidor så att det är blött ända ner till däckkanten? Själv använder jag bara fönsterputs, bara det är blött brukar det funka.
Det kan funka att göra som på bilden; du sätter under pallning och ställer dig på utsidan däck var den inte vill ploppa ut och pumpar, pumpar, pumpar....

JP
2009-10-08, 09:38

Nån som har ett tips?

Jag hade problem med ett sånt däck en gång, gick tom till en däcksverkstad med det då men de lyckades inte heller. Enligt dom var det en defekt på däcket som orsakade det. Men jag körde med det ändå och det satt då fast hur fint som helst.

Alternativt så tar du av det och monterar det igen och ser om det blir annorlunda..

DanO
2009-10-08, 13:16
Jag var nyss till en däckverkstad, tog av däcket dränkte det med däck-smet, fyllde till 7bar, det ville fortfarande inte ge sig.
Det ploppar inte ut nånstans. verkar som det är gjort för 17.8"-fälgar
Det sitter säkert tillräckligt bra för att åka, men jag vill få ut gummit så det skyddar fälgen.

Det lär väl bli 100% sprucken fälg på lördag då :sad:

Hoke
2009-10-08, 13:24
Vilket Mitas-däck gäller det?
Ett av de Mitas-däck jag kört med (kommer inte ihåg vilket riktigt, E-09, C02 eller C04 eller något annat) hade ingen kant i huvudtaget = kan man lätt misstolka det som att det inte "ploppar på plats".

Pelle
2009-10-08, 13:59
Det låter ju som om däcket inte ens går upp ifrån "eker-diket" :44re3:
Bild!?!

DanO
2009-10-08, 14:43
Det är ett c4 tror jag och det har en kant, släpper man ur luften och petar in fingrarna så känner man den.
EDIT:(Alla däck måste väl ha en kant förresten, annars kan det ju hamna hur ocentrerat som helst??)

Frågan är om det kan vara slangen? Hade sönder min favvo-slang och blev tvungen att peta i en tjock-slang för 140-däck.
Det däcket jag sätter på nu är 130.

DigiMan
2009-10-08, 15:19
Jag köpte biltemas snikvariant av däckkrängningsmaskin (finns inte på deras web) och den funkar kalas, helt utan ansträngning och smidig att jobba med.
Jag har dock tillverkat ett par hylsor & distanser så att den ska passa mina fälgar perfekt.

Mangyver
2009-10-08, 18:17
Jag köpte biltemas snikvariant av däckkrängningsmaskin (finns inte på deras web) och den funkar kalas, helt utan ansträngning och smidig att jobba med.
Jag har dock tillverkat ett par hylsor & distanser så att den ska passa mina fälgar perfekt.

Skulle man få kunna se en bild på denna skapelse? :smile:

DigiMan
2009-10-08, 18:32
Skulle man få kunna se en bild på denna skapelse? :smile:

Ska ordna en bild nästa gång jag är i garaget....

DanO
2009-10-08, 18:39
Nu är däcket på, killen på Mc-sport löste det.

Rengöra fälgen med stålborste ordentligt (få bort alla gummirester).
Värma däcket.
På med massa däckmonteringsklet.
Och 6 bar.
Det blev ingen "plopp-effekt" men man kunde se gjutkanten precis ovanför diket.

Däremot så var det inte toppenbra "fälgskydd" på däcket i sig, fälgen sticker ut ett par mm iallafall.

scorx
2010-11-22, 22:58
Hittade en helskön bild på hur man kan göra

Hahaha :D

Cyberhonda
2010-12-27, 21:11
Slösurfade på meksidan och där på däckbytarsidan såg jag att däcket monteras på ett annat sätt än vad jag brukar göra, med slangen i däcket före fälgen så att säga.

Läste lite om det i den här tråden också och nu måste jag ju bara prova det här när jag lägger på dubbdäcken.

Enda jag inte fattar riktigt är när man har slangen i däcket och ska montera däcket, ska man ha fälgen på backen (eller ställningen eller vad man nu använder) och bara lägga däcket ovanpå och kränga den första sidan från fel håll? :???:

En bild på hur man kränger den första sidan skulle hjälpa för just nu snurrar det bara i kolan :X00889X:

Rand0m
2010-12-27, 22:48
Här har du en film som visar hur man kränger på däcket med slagen i.

http://www.youtube.com/watch?v=BE1qG9iQZlg

Har inte provat det ännu själv, då jag brukar lägga i slangen efter.
Men det ser ju ganska smidigt ut.

PeterZ
2010-12-28, 00:37
I väntan på ork att svetsa ihop en ställning så brände jag ihop ett enkelt verktyg av lite skrot. Bara att spänna fast i skruvstycket och sen lägga på fälgen. 19.5mm axel för bakhjulet och sen en 25mm att trä på för framhjulet (KTM).
http://i33.photobucket.com/albums/d59/Clinchen/Verktyg.jpg

christery
2010-12-28, 02:31
Du måste ha enormt breda nav, eller slarvat bort vinkelslipen

Cyberhonda
2010-12-28, 17:06

Ach soo :idea:
Den metoden ska provas.

Ser ju jäkligt smidigt ut när proffsen gör det, lite annorlunda när en annan kränger på hårda dubbdäck i kallgaraget!
Funderar på att värma däcken i torkskåpet nästa gång, blir rätt varmt i det.
Lite längre däckjärn skulle nog också underlätta, men med korta järn skadar man inte däcket ifall man gör fel...

@PeterZ: jag tror jag "lånar" din design, tar ju ingen plats i onödan när den inte används!

PeterZ
2010-12-28, 17:34
Du måste ha enormt breda nav, eller slarvat bort vinkelslipen

Nja det är nog snarare så att det blev att se konstigt ut på kortet.

Fjulle
2010-12-28, 20:48
Jag blir fan förbannad när jag ser instruktionsfilmer om att kränga däck!
Börjar smått fundera om de inte är trickfilmade!!!!

Själv har jag ett helvete när jag bökar nya däck, och det slutar ibland med att jag klämmer sönder slangen det sista jag gör...
Dessutom går jag ner ca 2 kg i vikt varje gång :x

Brandt
2010-12-28, 21:03
Dessutom går jag ner ca 2 kg i vikt varje gång :x

???:wink:
Va F-n 2 kg - Hur gör du ?? :44re3:
Lär mig ! - så här efter jul behövs det säkert 4 däck-krängningar för att komma i form.:-P

christery
2010-12-28, 22:16
Byt bakdäcket på en traktor så verkar nog mc slangen medgörlig efteråt.
Allt är relativt, vi var tvungna att ta en annan traktor som tryckte lös skiten från fälgen. Nåja - man gör det inte så ofta (som tur var)

Djävligaste däckkrängning jag gjort i alla fall. Skulle vilja se dom som byter på gruvdumprar på LKAB eller så...

Kjelle fixar det annars http://www.youtube.com/watch?v=XqFJYVgDBtQ&feature=related

tobbeviking
2010-12-28, 23:41
Allt är relativt, vi var tvungna att ta en annan traktor som tryckte lös skiten från fälgen. Nåja - man gör det inte så ofta (som tur var)

Djävligaste däckkrängning jag gjort i alla fall. Skulle vilja se dom som byter på gruvdumprar på LKAB eller så...

Kjelle fixar det annars http://www.youtube.com/watch?v=XqFJYVgDBtQ&feature=related

Dumprar och liknande maskiner har väl delbara fälgar med klämringar och grejer. Det är ju inte precis så att dom står med fyra meter långa däckjärn och kränger.
//Tobbe

christery
2010-12-29, 00:14
Visste att det fanns nåt knep. våran traktor är tyvärr inte så fiffig :cry:

Viking^
2010-12-29, 01:03
Dumprar och liknande maskiner har väl delbara fälgar med klämringar och grejer. Det är ju inte precis så att dom står med fyra meter långa däckjärn och kränger.
//Tobbe
finns även stora däckkrägningsmakiner till dem :)

Fjulle
2011-01-03, 20:56

Vore väldigt intressant att se en manuell traktordäckskrängning!
Kan inte tänka mig att det förekommer...men vad vet jag.

Hur långa är däckjärnen? 2,5 m eller?

/Tvivlaren

christery
2011-01-03, 21:37
Vore väldigt intressant att se en manuell traktordäckskrängning!
Kan inte tänka mig att det förekommer...men vad vet jag.

Hur långa är däckjärnen? 2,5 m eller?

/Tvivlaren

Spett och kofot var det som användes. Fanns med nån slägga (baksidan på yxan som vi kallar dräparen åxå).
Inte finmekanik direkt.

Domhär byter utan att ta lös fälgen, fattar inte hur dom lyckades få däcket att släppa från fälgen men http://www.fordsontractorpages.nl/manuals/brian_manuals/tyres/henriettas_new_tyres.PDF

drfrallman
2011-01-04, 17:54
http://www.youtube.com/watch?v=C5OJiF0vN_A

Fjulle
2011-01-04, 18:46
Ok...har kollat youtube och helt plötsligt känns det simpelt att kränga däck på grisen.. :-)

Kottsson
2011-01-06, 11:25
Fick prova kränga dän lastbilsdäck på praktiken hos bärgarn :x

Fast roligt var det :mrgreen:. Använde oss av 2 däckjärn, 1 spätt och 1 slägga av nån anledning :XspankX:
Faaast... Man behövde inte vara så rädd om fälgarna(stavning?) för de skulle endå skrotas.

Hörde att farsan fick VÄNDA på däcken på maskiner på gamla jobbet för hand... :)

Julleman
2011-01-06, 11:35
Ok...har kollat youtube och helt plötsligt känns det simpelt att kränga däck på grisen.. :-)
HA! Såg ju lätt ut jämfört med att kränga på ett 21" framdäck fullt med massa vassa dubb. Vet inte hur många gånger jag lyckas klämma sönder inneslangen med hjälp av verktygen. Lagom roligt att slita loss eländet igen....:x

Någon som har bra tips för att undvika att skada slangen??

christery
2011-01-06, 11:46
Fast roligt var det :mrgreen:. Använde oss av 2 däckjärn, 1 spätt och 1 slägga av nån anledning :XspankX:

Släggan är väl för att pilla lös däcket från fälgen, lite lätt sådär med allt man orkar, sen för att pilla dit sista kanten igen - samma metod. Ta i så in i ...

Man har inga aggressioner kvar när man bytt ett lite större däck i alla fall.

Alltid nåt +

Kottson var det på en sånhär? http://www.youtube.com/watch?v=FR3W65u5qu4

Hoke
2011-01-06, 11:58
Någon som har bra tips för att undvika att skada slangen??

Enkelt, låt bli att klämma den mellan däckjärner och fälgen bara!:mrgreen:

Det finns lite tips här på forumet.
Tex att fylla på i lite luft i slangen innan du börjar kränga på, använd "tjock"slang(enduro/crossslang typ >=3mm tjock) m.m..
Jag brukar använda detta samt, känna efter lite innan jag tar i och bänder.
Ett par bra däckjärn utan vassa kanter och bra smörja(Biltema har) underlättar krängningen avservärt, likaså en bra bas som håller hjulet när man kränger -tex en gammal bilfälg eller däck om man inte vill köpa "riktigt.

Kottsson
2011-01-06, 12:41
Kottson var det på en sånhär? http://www.youtube.com/watch?v=FR3W65u5qu4

Nä, SOM TUR VAR! :mrgreen:

Skulle inte ens ge mig in på att byta ett sånt däck, ALDRIG! :oops:

S-näs
2011-01-06, 12:49
Jag kan inte nog poängtera hur stor skillnad det är att kränga värmda däck. Speciellt viktigt är detta med dubbdäck, och då den billigare sorten som är stenhård och troligen innehåller mer plast som gör det stenhårt.

Kasta in däcken i pannrummet ett dygn innan, eller ta med det i bastun ännu hellre!

Ang biltemas järn (av den gamla modellen) så blir de mjuka med åldern (?) Har förstärkt mina men tyvärr är det inte mycket kvar av dem pga bängligt dubbdäck.

ÖÖvning ger färdighet, med rätt däck ska man inte behöva ta i så förbannat, undantag kan vara dubbdäck, kolla noga så du är 100-1000 innan bara.

Lycka till!
/J

Mahhbechh2
2011-01-06, 14:01
Ang biltemas järn (av den gamla modellen) så blir de mjuka med åldern (?) Har förstärkt mina men tyvärr är det inte mycket kvar av dem pga bängligt dubbdäck.
/J

Nej, det blir dom inte.

Mattsson
2011-01-06, 16:18
Jo, det blir dom. Mina blir det iaf!

Hoke
2011-01-06, 16:40
Ca hälfte av mina sju MC-Biltemadäckjärn har blivit mjuka, eller varit detta redan från början...
Detta av modellen i mitten av bilden http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Kornare-Huggmejsel-och-Brytjarn/Dackjarn/
Mer om detta finns att läsa i Biltema-tråden :-)

Jag har ett av den svarta modellen på bilden också, det har jag använt i typ åtta utan att det märks ens (köpte det egentligen för att komma åt och banka ur ett styrlager:lol:).
Det är väldigt tåligt kan jag säga efter att ha gått på med en slägga på det.

De nya skedformade verkar inte ge med sig något nämnvärt, jag har iof bara krängt fem däck med dem än http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Dackjarn/

Som vanligt med Biltema kan det skilja väldigt mycket mellan exemplaren dock;-)

ktmnisse
2011-01-06, 17:16
Måste också hålla med S-näs att Biltema järnen bli mjukare med åren. Jag hade 5 från början men är nu nere på 2 (ja eller nästan 3, då det 3e fortfarande går att använda). Känns helt besynerlig hur ett däck järn funkar perfekt i ett antal däck för att sen helt plötsligt bli mjukt som satan. Nån vänlig själ som kan förklara?

Viking^
2011-01-06, 18:03
Måste också hålla med S-näs att Biltema järnen bli mjukare med åren. Jag hade 5 från början men är nu nere på 2 (ja eller nästan 3, då det 3e fortfarande går att använda). Känns helt besynerlig hur ett däck järn funkar perfekt i ett antal däck för att sen helt plötsligt bli mjukt som satan. Nån vänlig själ som kan förklara?
Finns bara en förklaring FELTEMA :)

Julleman
2011-01-06, 19:12
Biltemas järn är mjuka, om dom blir det med tiden låter väl inte så troligt. Mer sannolikt att man blir starkare eller rent av tar i mer.
Jag har 3 st och dom har olika utseende allihop, mer eller mindre krökta...:sad: Man får väl se det som inbyggt moment, böjer dom sig tar man i för mycket:mrgreen:

tobbeviking
2011-01-06, 19:47
Jo, det blir dom. Mina blir det iaf!

Jag antar att det är nått med härdningen, för har man en gång lyckats kröka ett biltemajärn så är det hur mjukt som helst sedan.
Borde inte kunna tappa härdningen eller så är det bara för dåligt härdat från start.
//Tobbe

Stektfläsk
2011-01-06, 20:27
Jag rätade ut 4 av mina böjda biltema-järn och härdade om dom. Glödgade dom med svetsen och kylde i en hink vatten.
2 av dom blev för hårda efter behandlingen och gick av, fast de återstående 2 funkar numera perfekt utan att vare sig gå av eller böja sig.:tummenupp:

hijack
2011-01-06, 21:17
Dom här kroknar inte. Peppar peppar, men ännu har jag inte klämt hål på nån slang heller med dessa järnen.

http://www.motionpro.com/motorcycle/partno/08-0115/

*KOLBÄCK*
2011-01-06, 21:42
Det är nog skillnad på ”gamla” och ”gamla”.
Tror O.B.S. ”TROR” skiftet var någon gång 2002-2004 som det blev sämre kvalitet på däckjärnen. Det kan möjligtvis blivit sämre och sämre med tiden.
Jag har ett par som är köpta 1997 och har varit med en hel del.
Har använt dom både i garaget, i crossbussen, på MC´n, en resa på 2300mil runt Australien, bänt och brutit, använt som dorn, hamrat och slagit, mm, mm.
Dom har inte blivit mjuka med åren…

Thomas
2011-01-06, 22:33
Det är nog skillnad på ”gamla” och ”gamla”.
Tror O.B.S. ”TROR” skiftet var någon gång 2002-2004 som det blev sämre kvalitet på däckjärnen. Det kan möjligtvis blivit sämre och sämre med tiden.
Jag har ett par som är köpta 1997 och har varit med en hel del.
Har använt dom både i garaget, i crossbussen, på MC´n, en resa på 2300mil runt Australien, bänt och brutit, använt som dorn, hamrat och slagit, mm, mm.
Dom har inte blivit mjuka med åren…

Word...

Kottsson
2011-01-06, 23:02
Ang. däckjärn så brukar det vara olika kvalitet i samma modell så att säga. Andra sidor brukar varna för det, Vissa kan vara i sämre kvalitet.

bigswede
2011-01-08, 10:36

Så då har jag krängt MC däck för första ggn. :X-X
Tog 3h för att få av dubbdäcken och på med de vanliga offroad däcken. Jag använde den teknik som visades av Jay Clark. :tummenupp:

Skall nu bara öva lite mer så att det också funkar i skogen och inte bara i det kombinerade sov/mek-rummet. :X00889X:

Knoxville
2011-02-09, 09:48
Vart kan man få tag på en sån här i Sverige? eller är det beställning från USA, som gäller?

Tyckte det var lite smidigt utan själva stativet, men det funkar väl också.

Vill inte ha biltema däckmaskinen med en stor spak att kränga på själva däcket med (behövs ej för mina behov)

ktmnisse
2011-02-09, 10:14
Vart kan man få tag på en sån här i Sverige? eller är det beställning från USA, som gäller?

Vill inte ha biltema däckmaskinen med en stor spak att kränga på själva däcket med (behövs ej för mina behov)

Jag kör med en upponer vänd bilfälg med en styrpinne fastsvetsad i mitten,
bonnamek av högsta rang:X-X.

Fast jag e sugen på en med hävarm ,då jag misstänker att korvkrängning blir lättare med en sån.

Dirty
2011-02-09, 10:48

Använder en stump av ett grovt avloppsrör med en uppskuren trädgårdsslang runt kanten. Funkar hyfsat för att få upp däcket från backen och skydda bromsskivor och drev.

Lägg drevet ner!

http://farm5.static.flickr.com/4122/4854037477_10a9ed14ae.jpg (http://www.flickr.com/photos/dirtyadv/4854037477/)

/Johan

westermark
2012-10-17, 16:56
Hej ja nu har jag gjort mitt livs första och långsammaste däckkrängning när jag skulle smeta på nya isdäck på hojen..

Det gick till slut men jag har lite bekymmer med bakdäcket, jag får det inte att ligga riktigt centrerat på fälgen, spelar det nån som helst roll eller?

Notera "bården" på däcket på övre delen av bilden som löper längs med fälgkanten, som är gömd inunder fälgen på nedre delen.

Kolja
2012-10-17, 16:59
Ut med luften, fukta kanten med tvållösning, tryck i 3-4 kg till dess däcket poppar ut mot fälg.

westermark
2012-10-17, 17:01
3-4 kg :O på däcket står det max 2,5kg luft, aja jag får väl dra på mej en nätbrynja o ducka för dubben :D
Tack :)

Kolja
2012-10-17, 17:05
3-4 kg :O på däcket står det max 2,5kg luft, aja jag får väl dra på mej en nätbrynja o ducka för dubben :D
Tack :)

2.5 är vid körning och för skitnödiga amerikaner.
Du sänker alltså trycket till vad du normalt ska ha efter ploppet. På med solglasögon och börja pumpa.

westermark
2012-10-17, 17:09
Haha toppen då kan jag vara lugn ;)

SGM
2012-10-17, 17:11
Ut med luften, fukta kanten med tvållösning, tryck i 3-4 kg till dess däcket poppar ut mot fälg.

Precis. :) Det viktiga är lite halkalätt på kanten på däcket, så den glider på fälgen ordentligt. :)

Kränger man däck stup i ett (som en annan), så är biltemas däckpasta en god investering, kostar ~gratis, funkar deluxe, och räcker en livstid.

westermark
2012-10-17, 18:03
Gött då må ja nog införskaffa det när biltema öppnar här om en månad :)

Fjulle
2012-10-17, 19:30
Gött då må ja nog införskaffa det när biltema öppnar här om en månad :)

Hahaha...testa INTERNET! Dom har redan öppnat! :-)

westermark
2012-10-17, 20:43
Välkommen till 2012 biltema har ej postorder sen några år tillbaka, och varför skulle jag lägga tid på att försöka hitta grejerna på nätet när jag bara behöver vänta en månad?

S-näs
2012-10-17, 20:54
Ni behäver inte gnabba, funkar bra med fönsterputs också :) Bara man kränger innan det torkar.

//J

westermark
2012-10-18, 21:58
Äsch inget gnäbb från min sida :) Fönsterputs tål ju att testas när jag ska kränga på framdäcket när jag får tid :)

PeterZ
2012-10-18, 22:23
Jag testade fönsterputs i helgen och kan bara hålla med om att det funkar perfekt!

Dirty
2012-10-18, 22:36
Hårspray är kanon för grepp till styret, smorslar bra medan det är blött och biter fast rejält, torkar nog allt för snabbt för att vara möjligt använda vid däckskrängning.

Hade ett riktigt besvärligt däck en gång hade däckpasta men vägrade ploppa ur våga inte gå över 5 bar, släppte ut luft tryckte ner partiet som vägrade hoppa ur och spraya lite WD-40 på bara den sektionen, rejäl smäll strax efter 4 bar nästa försök och det var på plats.

Använd INTE WD-40 eller liknande vid installation av däck då det inte torkar och risken att däcket vrider sig på fälgen och sliter av nippeln är mycket större.

/Johan

D-K
2012-10-24, 12:41
Man kan kränga utan smörj och däckjärn också nuförtia:

http://youtu.be/d_cKs2WyQ8c

Kärsta Carlsson
2012-10-24, 13:38
Fan vad smart!

emka71
2012-10-24, 23:19
Var hittar man en sån??
Mina händer brukar se ut som jag boxats med en igelkott efter däckkrängning.....

Tolan
2012-10-25, 07:02
Var hittar man en sån??
Mina händer brukar se ut som jag boxats med en igelkott efter däckkrängning.....

www.kauritmoto.com

jampe
2012-10-25, 15:53
Den lättaste biten brukar ju vara att få på ett nytt däck, men att kränga av ett gammalt tycker jag är desto jobbigare.
Så hur kränger man av ett däck med den där manicken?
Mvh
Jampe

tvspel1
2012-10-25, 18:18
Den lättaste biten brukar ju vara att få på ett nytt däck, men att kränga av ett gammalt tycker jag är desto jobbigare.
Så hur kränger man av ett däck med den där manicken?
Mvh
Jampe

http://youtu.be/umUrhgxsHtI

matte.f
2012-10-25, 20:30
Ska alltingen vara handikappanpassat nuförtiden??? Ne, jag föredrar nog tre hederliga däckjärn. Går ju både snabbare och är smidigare.

SGM
2012-10-25, 21:02
Ska alltingen vara handikappanpassat nuförtiden??? Ne, jag föredrar nog tre hederliga däckjärn. Går ju både snabbare och är smidigare.

Håller med dig, det är en lösning på ett icke-problem. Inte går det fortare heller.

Transparent tank
2012-10-25, 21:11
Fast tanken är väl lite att den ska underlätta om man kör med korvar?

jampe
2012-10-25, 21:12
Herregud!
Det är ju redskap som till ett hjärtbyte, näää tacka vet jag mina tre däckjärn från min första VW 1200 -61 och ett trägolv i en kall lada.
Mvh
Jampe

JohnnyMannen
2012-10-26, 10:31
Dom verktygen hade varit perfekta att ha när man kränger isdäck med gummikappor och 450 isskruvar där allt är ihopdraget i ett enda stenhårt paket:=). Jag kröker alla mina däckjärn när isdäcken ska av och på. Men det är väl inte gratis direkt.

Johnny