Visa fullständig version : Fler hjärnor tänker bättre än EN...
Tja!
Jag har kört fast!
Och det med bilen den här gången.
Den startar men går inte på alla cylindrar upplever jag det som.
Bilen har en V6:a och det hörs tydligt (och känns) att den inte går rent.
När bilen är kall så går den på alla 6 men så fort temperaturen stiger så går den ner på ett färre antal.
Bilen luktar bränt och jag misstänker att det är den oförbrända bensinen/avgaser som förbränns i katalysatorn.
Gjorde en service på bilen idag men resultatet blev inte bättre (Stift olja Oljefilter, Luftfilter)
Har mätt upp tändkablarna och dom alla visar ett visst motstånd även om det skiljer sig lite.
Jag vet inte vad jag ska göra nu...
Ett sett tändkablar kostar ju för faan 1380:- :mad: Helt ofattbart! (och det är Mekonomen det, VAG ska ha 300:- kablen = ca 1800:- :SkullXX: )
I västa fall kan det vara den elektroniska tändspolen och den rackaren går på 3460:- ! Kan ju lixom inte låna hem el delar och testa mig fram... Får ju inte lämna tillbaka dom.
Bilen har ingen rotor och heller inget fördelarlock.
Så nu undrar jag om det finns några vassa hjärnor här som kan hjälpa till med ideer eller sätt att kontrollera olika system.
Frågor som kan göra problemet tydligare svaras gladerligen på.
Kort sagt HJÄLP! :X00889X:
Tack på förhand, Brodde!!
Hagenblad
2003-03-10, 22:03
Leta reda på någon som har en likanade bil och låna grejor och testa dig fram. Kolla stiften och kablage.
På Calles begäran:
Det är ingen här som har en Golf VR6 -93 stående på går'n?
(Fullt fungerade då förstås)
Hagenblad
2003-03-10, 22:18
Eller gör som jag när Taekwondo-Tomas farsa (bilexpert) inte är hemma; Åk ner ner med blåställ till OKs gördetsjälvmack och fråga någon som ser ut att mekat bil hela livet. De praktiskt taget bor där och vet allt. Han kommer lystna på dig och muttra nåt om stadsfjollor, sedan starta bilen och säga vad som är fel. Sen har du med en kasse öl och säger fixa. Funkar ännu bättre om en tjej gör detta, men utan blåställ.
Det borde finnas ett diagnos-uttag som en märkesverkstad
kan koppla in sig på för en koll av diverse funktioner
som tex tempgivare och lambdasond och sånt.
Det borde inte kosta så mycke.
Min 325'a har en V6'a som ibland går på färre cylindrar när den är kall. Jag är ganska säker på att det har med insprutningen att göra.. kanske pröva o köra någon form av insprutnings rens alternativt montera bort och undersöka dem..
Halloj!
Har beslutat mig för att låta göra ett Diagnostest på bilen och hoppas att det ger någonting.
Som jag ser det nu så kan jag ju byta ut delar till förbannelse och fortfarande inte lösa problemet.
På något sätt så vill jag ju ha reda på det faktiska felet och åtgärda det istället för att bygga mig en "Ny" motor.
Kanske skulle ringa Sajda om Diagnosen inte ger något... He he :lol:
Tid bokad på Måndag så stackars jag får åka hoj heeeeela veckan och helgen. Å vad det är synd om mig. :X00889X:
Tack för förslag och all hjälp, jag återkommer med resultatet. :cool:
Hallojj !
Kolla soppafiltret som sitter under bilen, vet inte exakt var på en VR6:a
men på min GTI sitter den vid soppa pumpen, lika stor som en Colaburk.
Titta in på GTI Klubbens hemsida och sök i forumet efter liknande fel.
www.gtiklubben.nu
Lycka Till / TT Ubbe :tummenupp:
Hallojj !
Kolla soppafiltret som sitter under bilen, vet inte exakt var på en VR6:a
men på min GTI sitter den vid soppa pumpen, lika stor som en Colaburk.
Titta in på GTI Klubbens hemsida och sök i forumet efter liknande fel.
www.gtiklubben.nu
Lycka Till / TT Ubbe :tummenupp:
Hmmm... Intressant läsning Ubbe!
Här kan man nog plocka upp en hel del.
Ja soppa filtret har jag hemma och har planerat på att byta ut, han inte med det då GDS-hallen stängde när jag var klar med servicen. Det sitter under bilen på högersida ca 30cm framför bakaxeln.
Men Tändkablarna har jag mätt upp visserligen, och motståndet var "ungefär" lika. Ska kolla med Mekonomen om man kan göra en deal där... kanske får testa med en uppsättning??
Inte troligt men kan ju fråga iaf.
Men inte borde väl typ ventilerna vara skadade om bilen går jämnt och fint när den är kall? Om ventilerna är kass så borde den ju låta så hela tiden?
Tror att det är tändkablarna iaf, eller soppafiltret som behöver bytas.
Hur som hellst. Tack för hjälpen!
\\Brodde
En annan teori är att det är någon tempgivare som inte slår av "automatchoken" när bilen väl blir varm.
Det förklarar beteendet att den går finnt när den är kall.
Hoppas att diagnostiktestet imorgon kan bekräfta detta.
Tror jag har något på "G" här. Ville bara meddela det.
"När det känns som om det finns hopp, Tagga ner jävligt mycket och räkna med att det misslyckas. Då blir belöningen större om det lyckas!"
Arbetspolare
:X00889X:
En polare till mig hade det felet på sin Skoda, och följden blev att bilen ibland knappt startade när motorn var varm, men antalet cylindrar som går borde ju inte ha något med det att göra. Hoppas det löser sig!!
Hallå Brodde.
Ang "kallstarts ventilen" så kan du koppla ur den när teperaturen blir normal på motorn, jag hoppas att du vet var den sitter !?
Ta bara loss kontakten från givaren så borde du märka om det blev någon skillnad.
Luftmängdmätaren som sitter mellan lyftburken och den grova slangen till insuget kan vara bra att kontrolera, kontaktstycken och vakumslangar kan ställa till mycket konstiga fenomen.
Det vore intressant att höra vad "diagnosen" kommer fram till.
Hoppas att det inte blir fööör dyra reparationer, VR6:an ska enligt tester vara en driftsäker och slitstark motor som ska vara ganska svår att köra slut på.
/ TT Ubbe
Skruvat med bilen har jag men jag glömde fråga killen jag fick tipset av vart kallstartsventilen sitter faktiskt. Meddela gärna om du har det på tungan. :razz:
Jo jag tyckte att en diagnos var värt besväret, hoppas bara att jag inte får en lista med åtgärder nu.. He he men den risken får jag ta.
Är visserligen inte så orolig, för bilen gick bra innan.
Men som sagt i morgon får vi veta mera... :<<<<DX:
Jaha... Då ska vi se.
Diagnosen visar 2 fel:
Lambdasonden-G39
Ingen signal, sporadiskt upptradande fel.
Luftmassamätaren-G70
Avbrott/kortslutning till plus, Sporadiskt uppträdande fel.
Lambdasonden hade en trasig kontakt och luftmängdsmätare blev ett följdfel till Lambdasonden. Båda fungerar nu som det ska.
Problemet kvarstår dock! :X00889X:
Test med byte av tändkablar resulterade INTE i några förbättringar.
Det chockerar mig att man inte KAN mäta upp varje pol på tändspolen.
För nu är det bara tändspolen kvar. Som sagt det är troligt att det är tändspolen som kostar 3400:- ny, men jag ska se om jag inte kan hitta någon begagnad.
*Suck* :cry:
Björklund
2003-03-13, 12:43
http://www.bildelsbasen.se/
Då ska vi se!
Efter en jädrans massa tid nedlagd på att leta rätt på RÄTT del till min bil så kommer jag chansa på att det är tändspolen som givit upp.
Nämnt tidigare så kostar en ny 3481:- och verkade vara helt omäjlig att få tag på trots att den sitter på ett flertal av VW:s bilmodeller med VR6 motorn.
Nåja! Nu lyckades jag i alla fall fåtag på en tändspole med SAMMA VW-artikelnummer, men där min är av märket Bosch och den begagnade är av märket Telefunken.
Enligt VAG ska denna del passa och fungera fint till min bil, men för att vara på den säkra sidan monterade jag loss min och fotograferade den och mailade bilderna till Bildemonteringsfirman som fick jämföra delarna...
"-Jo den ser ut att ha samma fästanordning och samma kontakter, så den passar nog, men den ser lite annorlunda ut i designen än den du har på bilderna", säger Bildemontören när han ringer mig och meddelar resultatet av bilderna.
Så jag slår väll till och ser om det passar överhuvudtaget. Kostar 1000:- + frakt och om den inte passar så är det bara att skicka tebax. :tummenupp:
Hoppas bara att den passar och att det fungerar.
Det får vi reda på efter tisdag-onsdag.
Bildelsbasen.se är att rekommendera om man kan skruva själv eller vill ha tag på begagnade delar/tillbehör till sin bil. Tack Björklund!
Fortsättning följer....
Nu skall jag bara avsluta den här tråden med att påstå att "Själv är bäste dräng"!!! :cool:
Nog faan var det tändspolen som var trasig... Joo då. Och nu har jag en hel, så motorn snurrar på så fint nu.
Visst 1100:- fattigare men hellre det än 3481 + felsökning och timpris. :SkullXX:
Ge inte upp om bilen strejkar, kolla på Bildelsbasen.se och gör ett försök att skruva lite själv.
Om inte skruva så kan du spara några spänn i alla fall!
Tack för hjälpen även om det inte har med MC att göra, så är det skönt med folk som har huvudet på skaft.
:tummenupp: :tummenupp: :tummenupp:
MVH
Brodde
vBulletin® v4.1.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.