Visa fullständig version : Video redigering
Nu är FireWire kortet köpt, säljarn kunde knappt hålla sig för garv när jag frågade om drivrutiner fanns för Windows NT (inte uppgraderat operativet sen 1998).
Så nu blir det till att fräscha upp tankarna i datorn till det senaste, så kanske det funkar bra 5 år framåt igen.
So long!
PS: Är så jäkla sugen på att börja sätta ihop SOE the movie.
OP uppgraderat, smidigt värre, MS har jobbat med användarvänligheten helt klart.
hellracer
2010-02-25, 14:57
Så va det OS i trådlyft!
Vad använder ni för program till att redigera era filmer i HD från tex Gopro HD å andra HD-kameror? Vanliga Go Pro som sparar i .Avi har jag kört i Windows egna moviemaker.
Mangyver
2010-02-25, 15:03
Adobe elements kör jag med!
KTMmarkus
2010-02-25, 15:08
Adobe Premiere är otroligt grymt och hyffsat bra användarvänlighet, dyrt som satan va det förr dock... vet inte riktigt nu :)
Shit vilka gamla trådar ni drar fram. ;-)
Skaffade nyligen en kompakt HD kamera, JVC GZ-X900. Ännu inte hunnit sätta mig in i hur jag gör för att redigera filmerna så jag har helt enkelt bara tankat över filmerna via USB till PS3 än så länge. Så jag följer detta med intresse.
ktmnisse
2010-02-25, 17:24
Detta ska tydligen funka...
Movie Edit pro 15
Har dock ej provat själv, men man kan hitta det i nån bukt iaf.
hellracer
2010-02-25, 17:45
Oj. Här kom det lite olika förslag. Ska kollaupp det hela. Mången tack.:tummenupp:
Har nästan uteslutande använt mig av windows egna, vilket varit ett enkelt å smidigt program. Hoppas det blir lika enkelt i den högupplösta tidsåldern... Får troligen inte hem kameran förrän om nån vecka.
Mangyver
2010-02-25, 21:11
Adobe Premiere är otroligt grymt och hyffsat bra användarvänlighet, dyrt som satan va det förr dock... vet inte riktigt nu :)
Den jag mena! Fullständigt namn är väl adobe premiere elements? :lol:
Oj. Här kom det lite olika förslag. Ska kollaupp det hela. Mången tack.:tummenupp:
Har nästan uteslutande använt mig av windows egna, vilket varit ett enkelt å smidigt program. Hoppas det blir lika enkelt i den högupplösta tidsåldern... Får troligen inte hem kameran förrän om nån vecka.
Du kan ju fortfarande använda dig av Windows movie maker även om du har en fil som du har från Go Pro Hd. Jag har kört det några gånger och det funkar fint.
Men nu har jag ny dator som ska orka med Premier 8 så nu ska jag lära mig det, får se hur det går...
KTMmarkus
2010-02-25, 22:01
Den jag mena! Fullständigt namn är väl adobe premiere elements? :lol:
Nja, Elements är "budget", eller 'lite' kanske man kallar det för, versionen :P. Kommer ofta med märkesdatorer eller nya kameror. Vet inte vad som finns ytterligare på vanliga Premiere dock... :P
använder adobe premiere! kan vara lite advancerat för den som inte redigerat något tidigare. Men det går att göra allt i det programmet! :tummenupp:
använder adobe premiere! kan vara lite advancerat för den som inte redigerat något tidigare. Men det går att göra allt i det programmet! :tummenupp:
Vet du någon bra abvändarhandbok på Swe till premiere?
Vet du någon bra abvändarhandbok på Swe till premiere?
Finns en till Elements-versionen på svenska. Jag har lånat den på biblioteket.
EDIT:
====
Författare: Lindberg, Kent
Titel: Digital videoredigering med Premiere Elements
NuclearX
2010-02-26, 18:45
Fick mig ett gott skratt Pasi innan jag såg att tråden var 7 år gammal.
Hade för mig att du jobbade med IT men iallafall..
skomakarns barn o hovslagarns häst du vet =)
Fick mig ett gott skratt Pasi innan jag såg att tråden var 7 år gammal.
Hade för mig att du jobbade med IT men iallafall..
skomakarns barn o hovslagarns häst du vet =)
He, he..., jobbar med IT på en bank och i jämförelse med deras stordatorsystem ala 70-talet så är ju NT riktigt modernt. Grafiskt gränssnitt och allt. ;-)
*KOLBÄCK*
2011-01-09, 22:46
Har precis installerat Sony Vegas Pro 10.0
Frågorna är många, men nummer 1 är:
Hur gör man för att ”snabbspola” respektive spela filmen ”saktare” (SlowMotion) med synkroniserat ljud?
Man kan högerklicka och välja: Insert/Remove Envelope -/- Velocity
Och sedan kan man speeda upp/ner men ljudet förblir oförändrat!
Eller så kan man klippa till en sektion som man högerklickar på och väljer:
Properties -/- Playback rate.
Men det är samma sak här, ljudet är oförändrat!
När man snabbspolar/drar i markören så spelas filmen upp fortare med synkat ljud!
Vad gör jag för fel?
Har precis installerat Sony Vegas Pro 10.0
Frågorna är många, men nummer 1 är:
Hur gör man för att ”snabbspola” respektive spela filmen ”saktare” (SlowMotion) med synkroniserat ljud?
Man kan högerklicka och välja: Insert/Remove Envelope -/- Velocity
Och sedan kan man speeda upp/ner men ljudet förblir oförändrat!
Eller så kan man klippa till en sektion som man högerklickar på och väljer:
Properties -/- Playback rate.
Men det är samma sak här, ljudet är oförändrat!
När man snabbspolar/drar i markören så spelas filmen upp fortare med synkat ljud!
Vad gör jag för fel?
Du håller markören på kanten av klippet. Håller in Ctrl och drar in och ut klippet.
*KOLBÄCK*
2011-01-10, 00:08
Tackar, men jag hittade det alldeles nyss här: http://www.modernwarfare2forum.com/tech-discussion-support/2305-sony-vegas-9-0-cant-speed-up-fragment-video.html
Kan man få en fin/jämn(accelererande!) övergång från normal till snabb hastighet?
Tackar, men jag hittade det alldeles nyss här: http://www.modernwarfare2forum.com/tech-discussion-support/2305-sony-vegas-9-0-cant-speed-up-fragment-video.html
Kan man få en fin/jämn(accelererande!) övergång från normal till snabb hastighet?
De vet jag inte hur man gör än men på nått sätt ska de la gå.
Ursäkta OT men Pasi var inte du på HIFI klubbens butik & köpte någon Azur, var där & köpte ett par Sennheiser trådlösa?
christery
2011-01-10, 07:51
Lite OT?
Har testat att redigera med MovieMaker, men det tar så fruktansvärt på kvaliten. Är knappt värt att visa på youtube!
Vad använder ni för just MD80?
/Kenta
Har testat att redigera med MovieMaker, men det tar så fruktansvärt på kvaliten. Är knappt värt att visa på youtube!
/Kenta
Nopp tycker det inte är värt det. Nu kommer jag inte på såklart vilken sida där man kan ladda upp filmer i HD, Konkurrerar med youtube.
KTMmarkus
2011-01-10, 21:45
Nopp tycker det inte är värt det. Nu kommer jag inte på såklart vilken sida där man kan ladda upp filmer i HD, Konkurrerar med youtube.
Vimeo?
/Kenta
Adobe Premiere is the shit :)
Moviemaker har väll inte så mycket sämre kvalitetsmöjligheter än Premier?
720P är uppenbarligen möjlig iaf.. Jag har båda, körde med Moviemaker för denna, den skakiga bilden etc beror på kameran snarare än redigeringsprogrammet ;-)
PS, denna kanske var bättre att se på.. Filmat med CountourHD 720p http://www.youtube.com/watch?v=lgd-UAJ9HOA
(men man måste ju ställa in rätt komprimering etc -oavsett program..)
Vimeo?
Japp right on the spot!
christery
2011-01-11, 07:29
Vimeo is a video-sharing website on which users can upload, share, and view videos. It was founded by Zach Klein and Jakob Lodwick in November 2004. The name Vimeo was created by co-founder Jakob Lodwick and is a play on the word video, inserting the word "me" as a reference to the site's exclusive dedication to user-made video, and is also an anagram of "movie."
Ungefär som youtube. Har inte testat mer än att kolla på video där, dvs inte ladda upp.
Ursäkta OT men Pasi var inte du på HIFI klubbens butik & köpte någon Azur, var där & köpte ett par Sennheiser trådlösa?
Nää, jag får nöja mig med en PS3 kopplad till en HK AVR355. Var nog någon annan som du såg på HiFi-klubben.
Nu är det störst chans att springa på mig hos en bygghandlare. Startade precis ett badrumsbygge. ;-)
Nää, jag får nöja mig med en PS3 kopplad till en HK AVR355. Var nog någon annan som du såg på HiFi-klubben.
Nu är det störst chans att springa på mig hos en bygghandlare. Startade precis ett badrumsbygge. ;-)
Å jäklar, ni var fruktansvärt lika!
Jakob :)
2011-01-12, 23:01
Någon som använder Sony vegas video-redigeringsprogram och vet hur man delar ett klipp, alltså klipper det på mitten till exempel så det blir två separata klipp?
jag använder sony vegas studio hd plattinum 10 och lyckas icke lista ut det, helt otroligt:X00889X:
Någon som använder Sony vegas video-redigeringsprogram och vet hur man delar ett klipp, alltså klipper det på mitten till exempel så det blir två separata klipp?
jag använder sony vegas studio hd plattinum 10 och lyckas icke lista ut det, helt otroligt:X00889X:
Markera med det sträcket och tryck på S så får du två olika klipp
Jakob :)
2011-01-15, 13:01
Markera med det sträcket och tryck på S så får du två olika klipp
man tackar
svidja68
2011-11-09, 09:47
Hej
Har just köpt en Hero 2... Har en bra Sony videokamera sedan tidigare som också filmar i full HD. Använder Studio Pinnacle 15 som redprogram. Vilket format och vad skall man spara sina alster i? Har provat typ alla men är inte nöjd. Vill titta på filmerna både på datorn samt på tvn via PS3i god kvalite samt också kunna ladda upp på youtube. Någon som har koll på detta?
Hej
Har just köpt en Hero 2... Har en bra Sony videokamera sedan tidigare som också filmar i full HD. Använder Studio Pinnacle 15 som redprogram. Vilket format och vad skall man spara sina alster i? Har provat typ alla men är inte nöjd. Vill titta på filmerna både på datorn samt på tvn via PS3i god kvalite samt också kunna ladda upp på youtube. Någon som har koll på detta?
Jag kör mina i quicktime H.264 samma format som GoPro´m filmar i och som youtube använder!
tycker det fungerar bra!
/F
svidja68
2011-11-09, 11:25
Finns ej i Studio pinnacle...
Jag kör mina i quicktime H.264 samma format som GoPro´m filmar i och som youtube använder!
tycker det fungerar bra!
/F
Finns ej i Studio pinnacle...
Har du quicktime installerat i datorn?
Osäker på hur det ser ut i Pinnacle då jag inte använt det. men det borde ju gå att välja format å codec på något sätt
humm verkar klurigt.. men det ser ut å fungera i Pinnacle 11
svidja68
2011-11-09, 16:39
Visst har jag Quicktime i datorn men det har väl inget att göra med något när man klipper ihop film..
Blir inte klok på Studio Pinnacle. Det finns hur mycket som helst att välja bland men inget blir bra. Ett mac-inköp är nära....
Fast det måst väl rimligtvis gå att klippa ihop en flim i HD kvalla och spara det i ett format som fungerar även i Pinnacle...
Kan du inte välja MOV då blir det H264 med MPEG4 ljud osv. Har du Pinnacle 15 HD ultimate?
svidja68
2011-11-09, 18:08
Hmm. Smart drag... skall prova! Visst är MOV ett Mac format? Jag har SP 15!
Kan du inte välja MOV då blir det H264 med MPEG4 ljud osv. Har du Pinnacle 15 HD ultimate?
Hmm. Smart drag... skall prova! Visst är MOV ett Mac format? Jag har SP 15!
Mov är quicktime
Visst har jag Quicktime i datorn men det har väl inget att göra med något när man klipper ihop film..
Blir inte klok på Studio Pinnacle. Det finns hur mycket som helst att välja bland men inget blir bra. Ett mac-inköp är nära....
Fast det måst väl rimligtvis gå att klippa ihop en flim i HD kvalla och spara det i ett format som fungerar även i Pinnacle...
när du installerar quicktime så slänger den även på codecs i datorn det var därför jag undrade.
svidja68
2011-11-09, 20:20
Quicktime fungerar inte på min dator...går inte heller att avinstallera eller reparera..
när du installerar quicktime så slänger den även på codecs i datorn det var därför jag undrade.
Tråkigt läge. Men då är din windows installation inte ok.
svidja68
2011-11-11, 00:39
Köper en Mac i helgen!
vBulletin® v4.1.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.