handdator

Visa fullständig version : Tjohoo skall på mc-mässan ikväll :)

mingves
2003-01-23, 11:49
Hehe, ikväll skall jag gå på mässan. Kan inte klockan bli 1600 så man slipper flexa ut....

///Mats

Hagenblad
2003-01-23, 11:53
Coolt. Vi vill ha en rapport senare. Lägg den under grussnack.

/Calle

mingves
2003-01-23, 12:08
Japp, en redovisning om innehållet på mässan kommer ikväll.

///Mats

Hagenblad
2003-01-23, 14:03
Bilder kommer på Söndag eller måndag

mingves
2003-01-23, 20:34
Nu har jag varit på mässan. Sammanfattningsvis verkar samtliga endurohojar vara landsvägsreggade idag.

Jag delar upp det på respektive monter.

Lelles:

Hade en del kläder, faktiskt ganska mycket.
På hojsidan hade de en KTM 625 SXC, en Duke2 och två 640SM.
Arai hade en riktigt snygg crosshjälm med visir.

KTM:
LC8 dock på en ställning med ett rep runt så klämma och sitta gick inte.
Supermotards hade de 660 och 640.
På offroadsidan var det 625 och 640 Adventure. Jag är lite sur för att det inte fanns någon 640 offroad :mad:
PGs hoj fanns till beskådan utan ett enda snöre runt:)

Suzuki:
Inget nytt mer än SV1000, dåligt att de inte hade den nya SV650.
Kanske det fanns några nya glidare men jag kollade inte.
Gamla goda DR650 fanns att beskåda samt diverse fyrhjulingar som tyvärr inte gick att regga.

Kawwa:
Nya Z1000 var det intressantaste. Djävulskt cool.
Den nya zx-r 600 var där me, mycket nice oxå.
Annars inget nytt på offroadsidan...

Honda:

Honda hade många offroadhojar, bland annat en 450 med endurokit. Mycket häftig.
Lite tråkigt att xr650 inte fanns annat än som supermotard.....
Nya hondan CBR 600 var inte alls lika snygg som på bild...tyvärr.

Yamaha:
Inget nytt under solen, samma gamla hojar.

GasGas
Mycket trevligt folk från nån handlare i trollhättan.
Kollade på gasgas 400 SM men den fanns även som enduro.
De hade mycket fina komponenter såsom öhlins och brembo bromsar.

Highland:
Inget nytt under solen. En supermotard och en vanlig hoj att klämma på. Känns lite prototyp tycker jag.

Veremati:
Satsar stenhårt på cross, supermotard och enduro. Hojarna kostar ca 90kkr men har allt godis som man kan få. Dessutom är deras tank plaserad under sadeln och inte framför föraredn vilket gör hojen mycket smal. Försäljaren menade att en av hojarna hade 70hk på bakhjulet original.....

Superbike:
visade deras CCM som verkar vara en trevlig liten hoj med tro det var yamaha 660 cc motor(kan oxå varit suzuki).
Engels design som ser ok ut, dock är motorn luftkyld. Tanken är gjord i någon plastsort som ser lite B ut....(com plasten hos en pioneer båt...)

Trygg-hansa:
Var inte en rolig bekantskap....de berättade att de strukit alla SM hojar från offroadförsäkringen...kanske det var bra ändå???
Skulle ha 12000/år för en -02 640 LC4 i centrala GBG...

Bilsport-MC:
Mycket bättre, hos dem kunde man försäkra både en SM och offroad för 4500/år....dock sa det att ev kommer en höjning i april....men de visste inte ännu...

Bike trollhättan:
Hade en riktigt lam monter. Inte ett smack mer än ett ställ gamla skinnställ. Sög rejält med tanke på deras storlek.

Ducati:
Nya 999 och 749, två trevliga hojar med ett alldeles för högt pris.

Peugeot:
Nya jetforce scooter med 125 cc och 22hk och ett vrid enl försäljaren som en 500cc tvåtakt racer...vad det nu betyder :shock:

Harley:
Kollar inte på gammal skit :mrgreen:

STR/Lindstrands:
Kollade på deras nya ställ. Känndes lite billigt men kanske är bra ändå. De har ju använt ett mycket snyggt mönster. Tyget känndes som om det var någon slags billig nylonskit.... :sad:

Överlag så fanns det massor att köpa på mässan men dock mest hos lelles. Vet inte om priserna var super men man kan nog göra fynd.
Handskar kunde man köpa hos samtliga butiker, dock var de flesta av dålig kavlitet.

Kommer inte på mer att skriva just nu men ställ gärna frågor om ni undrar något.

///Mats

Hagenblad
2003-01-23, 21:44
Mingves: Bra inlägg. :tummenupp:

mingves
2003-01-23, 22:07
Det trista med mässan är att jag inte kunde bestämma vad jag vill ha för hoj....

Egentligen vet jag vad jag vill ha men jag vet inte om jag törs köpa en då mitt företags VD gick ut med att de skall sparka 7 st på vårt kontor i Åmål...jag jobbar dock i GBG och kommer inte beröras men man blir skraj ändå. Vi har bra vinst men man vet ju aldrig.... :sad:
Om jag fick välja skulle jag ta en 640 SM eller offroad....idag har jag råd men kanske inte vid en uppsägning.. :mad:
///Mats

Hagenblad
2003-01-23, 22:15
Asså mingves, nån mer velig än du har jag aldrig hört om. Du får helt enkelt göra som alla andra. Drick 7-8 öl i rask takt och fundera på saken. När du sedan ser post-it-lappen på kylen med frågan vilken hoj du ska köpa, blir svaret . AAEEJ, JAG SCHKA FAAAN KÖPA EN *****, KAN NI FETHAJA! DÅ vet du. Sedan går du och köper skiten. Slut. Frågor? Högsta!

Nu vill vi inte se att din nästa tråd är i grussnack med rubriken: Mitt nya åk.

Sätt fart.

Peter K
2003-01-23, 22:54
Snyggt reportage, hitta lite bilder här..

http://www.fraggel.tk/

mingves
2003-01-23, 23:06
Jo jag vet jag är velig.
Men det beror på att sist jag köpte en hoj så blev det helt fel.
Vill inte göra om missen.
///Mats

medium976
2003-01-25, 01:26
Peugeot:
Nya jetforce scooter med 125 cc och 22hk och ett vrid enl försäljaren som en 500cc tvåtakt racer...vad det nu betyder :shock:

Det coola med Jetforce scootern är att den har (hör och häpna om ni inte redan visste) kompressorturbo :shock: :shock:
Den blir helt grym!!

Jag har varit och provkört en där strypningen tyvärr var kvar :evil:
Men enligt leverantören och Bike så ska den ha runt 80 hkr :shock: :shock:
Vet inte om detta stämmer men det står iaf så i Bikes "nya hojar 2003" tidn.

Harley
2003-01-25, 10:08
Altså, detta "monster" måste väll vara gjort för tyska marknaden ? (eller är det ett skämt ? :p )

http://members.fortunecity.se/dr650se/20030123/images/1P1230010.jpg

Mingves: ta och hyr/låna en hojj som du är intresserad av, då får du känna på om dom är nått att ha. Affärerna kan säkert fixa nått bra pris om du säger som det är att du velar som fan.

Brodde
2003-01-25, 16:11
Altså, detta "monster" måste väll vara gjort för tyska marknaden ? (eller är det ett skämt ? :p )

http://members.fortunecity.se/dr650se/20030123/images/1P1230010.jpg

Nää.... Den "Klumpen" på 1100cc har funnits ett tag. Det roliga är att i BMW:s broshyr för denna GS 1100 så får man se en kille sittandes på hojen, där han försöker bärga/bogsera upp en oxkärra ur en STOR lerig vattenpöl någonstans i Afrika.
Det komiska med bilden är att bakdäcket är duktigt nergrävt ibacken och han tycks inte komma en meter, och texten under skriver nåt i stil med: "GS 1100 ger dig den kraft du behöver, när du behöver den finns det så det räcker och blir över..." :X00889X:

Tyckte bara att det såg lite komiskt ut för texten berättade något som bilden verkligen visade.... det var en massa kraft över till ingen nytta...
he he. Skulle inte vilja välta med en sån... :razz:

Undrar om inte BMW kört Dakar med något liknande..?

Arno
2003-01-26, 09:41
Jo jag vet jag är velig.
Men det beror på att sist jag köpte en hoj så blev det helt fel.
Vill inte göra om missen.
///Mats

Ja,men man får se det som erfarenheter. :roll:
Började själv med en Yamma WR400 våren-00. Kunde inte ens sladda på grus och enduro ska vi inte tala om så den såldes senare på Sommaren.

Sedan vart det en DR650 SE som jag trivdes fint med och lärde mig grunderna i grusåka.

Fick sen fett hjärnsläpp och tjackade en VTR Firestorm också.

Sålde förra året DR:n å tjackade Grisen (XR 650). :mrgreen: Sålde också VTR:n.

Idag vet jag vad jag prioriterar. Vill kunna åka både i skog och på gata samt dra iväg på längre turer typ Norge. Tillräckligt med effekt är också ett måste samt tillförlitlighet.
Stormtrivs med Grisen :tummenupp:

Anonymous
2003-02-01, 11:59
"Superbike:
visade deras CCM som verkar vara en trevlig liten hoj med tro det var yamaha 660 cc motor(kan oxå varit suzuki).
Engels design som ser ok ut, dock är motorn luftkyld. Tanken är gjord i någon plastsort som ser lite B ut....(com plasten hos en pioneer båt...)"

Motorn är en suzukimotor :tummenupp:.Från Dr650se rättare sagt.

/Nicke

www.fraggel.tk

Björklund
2003-02-01, 14:07
Motorn är en suzukimotor :tummenupp:.Från Dr650se rättare sagt.

Nej från Suzuki Freewind.

Peter K
2003-02-01, 17:31
Någon som vet vad det är för skillnad förutom effekten?

Nicke
2003-02-02, 00:05
Motorn från Freewind är motorn från dr:en med lite ändringar...eller?=)
Dr 650se kom -96 och Freewind -97.

/Nicke