handdator

Visa fullständig version : Återväxten

HasseE
2002-09-07, 15:48
Jag har kollat på återväxten. Dvs. jag var på lägerskola med en niondeklass. Grabbarna blev impade av hojen förstås. En av killarna frågade om han fick prova den. Jag sa, "-Om det är OK för dina föräldrar så är det OK för mig". Han tvekade.

Lite senare fick jag vet att en annan av killarna brukade köra motocross på Hägerstalund. Pratade lite med honom och fick klart för mig att han kunde hantera en cykel. Hans mamma var med på lägret så jag frågade om hon hade nåt emot att han testade min hoj.
"-Naturligtvis inte", sa hon.

Gissa om han blev lycklig när jag frågade honom!! Där fanns det ingen tvekan. Visserligen fick han motorstopp ett par gånger innan han kom iväg. Det är ändå en viss skillnad på en 80-kubiks tvåtaktare och en 600-kubiks fyrtaktare. Men med lite startinstruktion så fräste han iväg. Precis i början var jag lite orolig. Han varvade på och skuttade i riktning mot en stor tall. "-Gulp" tänkte jag, men med en liten knyck med gasen så rätade han upp ekipaget. Ut på den lilla, slingrande skogsvägen i full fart. Resten av klassen stod och gapade! I med tvåan och sen försvann han. Efter en bra stund kom han tillbaka. Brakade förbi oss. Lättade över en knyck och avslutade med en lätt sladd. Hur elegant som helst!

Ögonen strålade ut från hjälmen av ren och skär lycka. Ni kommer ihåg känslan va?
Men, det bästa av allt var ändå klassens reaktion. "-Han är fan inte klok!", "-Hur vågade du låna ut hojen?", "-Fy fan, vad fort han körde" osv. Ingen annan vågade komma fram och fråga om de fick testa efter det.

Jag tror inte vi behöver vara oroliga för att mc-åkandet kommer att upphöra den dag vi lägger av!