Visa fullständig version : Mange o Pasi
Björklund
2002-07-05, 14:42
Borde de inte kommit hem nu?
Hur gick det? Hur var det? Mkt folk?
Mange Dr
2002-07-05, 15:10
Snacka med PASI för ett par dagar sen han låg då 6a isin klass lät som det var skitkul men hårt Mange en bit efter sen Markborg
Mange Dr
2002-07-05, 15:12
Inlägget ovan var från inhackad AW
Björklund
2002-07-05, 15:53
Snackade precis med Pasi. Han hade lämnat in dagens tidkort precis. Så han visste inte hur det gått idag. De lät som de hade haft det kul.
Kär upp och ner i slalombackar, åkrar, grusvägar, stigar etc... ca 220 startande.
Mange Dr
2002-07-06, 12:39
Trött 4-dagare deltagare
innan sista sträckan låg pasi på 91 plats jag 114 markborg tror det var 129
Summa av 4 dagar
proven var varierande med ganska hög svårighetsgrad
eftersom det var enormt blött så blev det lite halt
men ju mer man fick köra lättare gick det
Roligaste provet var andra vändan i slalombacken där gick det som f-n
Ja speedvay banan var ju rätt kul
Där fick Suzkan använda lite råstyrka
minus var alla transporter på ca 25 mil om dagen
Lysna AW Asfalt E-4 osv
Man undrar lite vart alla grusvägar tog vägen
i grusvägarnas Mecka
Till lägga att varje prov var ca 4-5 km långt
cross enduro backe rally(Med inslag av Hård enduro)
Men som sagt SOE försvarade sig bra
Hasse från ON Grus stod för bästa bedriften att med en KTM LC4 med 19" fram och bak fightas med bra tider.
mer info kommer när vi fått senaste resultatet
Trenden kanske står sig från 160 till 149-130-123-114 :twisted:
Körningen var upplagd som ett rally med transportsträckor, tidskontroller samt specialprov med tidtagning. Totalt var det 28 specialprov 5 crossbanor, 3 gräsprov, 3 rallyprov, 1 speedwayprov, 1 backprov och resten enduroprov.
Enduroproven var rätt skiftande, ibland mjuk sand på tallåsar, men oftast lerig hala spår i skogen med en del sten och som då och då avlutades på bottenlösa åkrar som man körde fram och tillbaka på. Ett av de mest annorlund enduroproven var körningen på ett elljusspår (eller det som fanns kvar av spåret :lol: ). Kräver att man kan gasa fort även när det står stubbar och stenar i ens väg. Ju mindre effekt i hojen desto bättre.
Crossbanorna var skiftande map. på höjden på hopp och underlag, mest var det mjuk sand, men vissa banor hade inslag av lera. God fysik är a och o. Stark hoj som orkar paddla i sanden är triumf.
Gräsproven trodde jag skulle genomföra på en fin gräsäng, men att det skulle luta så mycket var en mindre chock till en början, det var fullskaliga slalom backar som man åkte kors och tvärs i. God teknik och fräscha däck är ett plus.
Speedwayprovet var på en fullstor speedwaybana med startgrind och allt. Markborg körde på mig i en kurva men den historian får vi ta senare, ingen gick omkull men min regplåt såg snygg ut efter det. I starten var det många barkbusters som låg emot varandra, rena chicken racet in i första böj. Bra sladd teknik är ett plus.
Rallyproven var små grusvägar som ibland utan förvarning övergick till hardcore enduro. Kunna både bromsa och gasa brutalt är nödvändigt.
Backprovet var en smalgrusväg som slingrade sig uppåt. Bra vikt/effektförhållande på ekipaget är ett stort plus samt att använda bromsen så lite som möjligt.
Sammanfattningsvis kan man säga att det är hur skoj som helst. Funderar ni på att åka fyradagars så förbered er väl, 4 dagar sliter hårt på materialet såväl hoj som förare. Träna upp uthålligheten så mycket som möjligt innan och se till att kunna er hoj utan och innan vad gäller att kunna serva den. Jag kan rekommendera att byta till nya däck mitt i racet eftersom transporterna sliter hårt på dessa.
Tävlingen är uppdelad i 6 klasser. 1 enduro 2-takt herrar, 2 enduro 4-takt herrar, 3 offroad mc max 150kg herrar, 4, offroad mc över 150kg herrar, 5 damer och 6 militärklass.
Alla klasserna kör samma banor och samtidigt. Johan, Mange och jag körde i klass 3.
Såg ut som om Olle Ohlsson skulle ta hem segern i klass 3 med sin Husaberg 400FE (landsvägsgodkänd med blinkers). Jag verkar ha hamnat på 6 plats i offroad klassen (målet nästa år är en pallplats :wink: ) och 91plats totalt alla klasser medräknade ifall inte någon framför mig avbröt på sista sträckan. Med den lilla träning man gjort och ingen tävlingserfarenhet alls sen tidigare så tycker jag det hela gick över förväntan.
Vi kanske kunde göra en laganmälan nästa år, Team SOE helt enkelt.
Mange Dr
2002-07-06, 19:09
Det är underligt Olle var anmäld i klass 2 men lyckades snacka till sig till klass 3
där konkurensen inte är lika hård samt ca 20-30 kg lättare hoj
Nä tacka vet jag killen som kom på andra plats
han körde en "Notera" Suzuki DR 350 med stor 18 liters tank
kan det bli mer hårdrock
Jag såg när han åkte i slalombacken han formligen flög fram
Rispuff forewer
Jacob XR
2002-07-08, 10:16
Grattis Pasi till 6:e platsen i klass 3! :D Mange R och jag stannade kvar på fredagskvällen och fick agera ombud på prisutdelningen. Den första tredjedelen i varje klass fick pris. Så nu har jag en tjusig "Kosta Boda" glasskål till dig hemma.
Det var som tusan, trodde inte vi skulle få några priser så vi åkte hem. Schyst gjort Jacob att ta med dig priset, jag får komma över och hämta den nån dag.
Jacob, var ni kvar på festen och i så fall, var det bra röj?
Måste också få grattulera. Bra jobbat bojjs :!:
Jacob XR
2002-07-08, 13:31
Festen var ingen hitt, de enda som orkade festa var arrangörerna som dansade käckt till dansbandsmusiken. Alla förare var så trötta att de flesta redan gått när vi gick och la oss vid halv elva!!!
Kul RACE 4-dagars vi får satsa bättre nästa år från SOE MVH
Ännu bättre än dessa stjärnor 8) ? Det blir svårt även m ed din hjälp :wink:
Coolt! Vi är stolta på er, grabbar!!
Hej Tysk med bättre menade jag fler åkare alltså!!
Helt på din linje AW, nästa år ska vi ha ett stort TeamSOE representerat. Den som verkligen körde för SOE i år var Jacob XR, SOE var hemmaklubb på anmälningen.
GGN nästa.
vBulletin® v4.1.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.